Niet celibaat, maar
gezag hét probleem
voor priesters in VS
m i
Regeringsplan Madras
tegen proselitisme
Hogere minimumvakantie
voor overheidspersoneel
uw probleem
Trouw
K wartet
Vlaamse bijbeldag
met prof. Van Niftrik
Samengaan vijf kerken
in Nieuw-Zeeland
Terug naar Joegoslavië
Wereldraad: ook Oost-Duitsland
naar milieuconferentie
Praagse vredesconferentie
zoekt contacten
Pensioenfonds Hoogovens
zou woningen voor eigen
mensen dienen te bouwen
Geref. zendingsbond
in 1971: 2,5 miljoen
ook het onze
Over vijftien jaar vrijwel
geen Zweed meer naar de kerk
Uitgevers van vals
geld krijgen twee
jaar gevangenis
vandaag
Beroepings»
werk
Boekenetaïagi
TROUW/KWARTET VRIJDAG 17 MAART 1972
KERK/BINNENLAND
WASHINGTON (UPI) In de rooins-kalliolieke kerk van de Verenigde Staten dreigt een toe
stand te ontstaan die men als chaotisch kan bestempelen omdat de 'fronttroepen'' de priesters
alle vertrouwen in de bisschoppen hebben verloren.
Tot deze conclusie is de vooraan
staande Amerikaanse priestersocio
loog Andrew Greeley gekomen na
een grondig onderzoek van vijf jaar,
in opdracht van het Amerikaanse
episcopaat zelf, naar de levens- en
werkomstandigheden van de pries
ters in de VS en hun verhouding
tot de bisschoppen.
Andrew Greeley die verbonden is
aan het centrum voor onderzoek van
de publieke opinie van de universi
teit van Chicago, stelt in zijn ver
slag van dit onderzoek dat de pries
ters alleen dan weer eerbied voor de
kerkelijke autoriteiten kunnen krij
gen als er een 'democratisch be
stuur' in de kerk komt en dat wil in
de eerste plaats zeggen, als de bis
schoppen rechtstreeks in de diocesen
gekozen worden en niet meer door
Rome worden benoemd.
Greeley die zichzelf als gematigd
ziet en door vele jonge priesters
zelfs als conservatief wordt be
schouwd, zegt in zijn rapport dat hij
zich beroepshalve verplicht voelt
aanbevelingen te doen voor drasti
sche herziening van de kerkelijke
structuur, hoewel hij beseft dat zijn
adviezen 'geen kans hebben opge
volgd te worden'.
Bankroet
'De eerlijkheid gebiedt me te zeg
gen', aldus Greeley, 'dat de huidige
leiding van de kerk naar mijn me
ning moreel, intellectueel en gods
dienstig bankroet is'.
Hij merkt dan op dat kwesties als
het priestercelibaat en de geboorten-
regeling de afgelopen jaren welis
waar de meeste publiciteit hebben
gekregen, maar dat uit zijn onder
zoek blijkt dat deze kwesties in feite
'nogal onderaan op de lijst' staan
van de problemen waarover de
priesters zich druk maken.
Verreweg het belangrijkste vraag
stuk voor de r.k. clerus, zo zegt
Greeley, is dat van het gezag.
De Amerikaanse priesters twijfelen
niet aan de noodzaak van dit gezag
en voelen zich ook niet 'onderdrukt'
door hun superieuren, maar hebben
hun vertrouwen verloren 'in de be
kwaamheid van de huidige leiders
om de kerk te besturen'. De door
het vaticaan gevolgde aanstellings
procedure, aldus Greeley, leidt maar
al te vaak tot de benoeming van
bisschoppen die geen bestuurskwali
teiten bezitten.
Hij wijst er dan op dat de verkie
zing van de bisschoppen in de dioce
sen eeuwenlang normaal is geweest
in de r.k. kerk en nu niet bepaald
een niemv idee is dat door de pro
testanten naar voren is gebracht..
Vriendjespolitiek
Bijna tweehonder jaar geleden ver
klaarde de eerste r.k. aartsbisschop
van de V.S., mgr. John Carroll, dat
het vertrouwen in de werking van
de democratische instellingen zo
diep geworteld is bij de Amerikanen
dat 'de weg van de verkiezingen de
enig juiste in de V.S. is om de
kerkelijke leiders aan te wijzen'. In
het Amerika van 1972, aldus Greeley,
is elke andere selectiemethode in
een organisatie op vrijwillige basis
LOS ANGUE5 Rir «ass
Zo gaf de tekenaar Ron Cobb uiting aan zijn gevoelen, dat de kerkelijke ge
zagsdragers niet geloofwaardig meer zijn (uit 'Mah Fellow Americans', Real
Free Press, Amsterdam).
onaanvaardbaar en onduldbaar.
Blijft men het bij de bisschopskeuze
houden op 'vriendjespolitiek' dan
zal de Amerikaanse hiërarchie volle
dig in diskrediet gebracht worden.
Vele priesters beneden de 48, zo
gaat Greeley verder, geloven niets
meer van wat het gemeenschappelij
ke episcopaat vertelt en vatten zijn
instructies dan ook niet meer se
rieus op. Vele bisschoppen mogen
dan als individuen het vertrouwen
van hun priesters genieten en voor
hen geloofwaardig zijn, maar dit
vloeit dan niet uit hun bisschoppe
lijk ambt maar uit hun persoonlijk
gedrag voorWJJaar er zijn bisdom
men waar de bisschop op het be
heer van de 'portemonnaie' na niets
meer te zeggen heeft
Greeley noemt dan vele concrete
voorbeelden van deze 'gezagserosie'.
Zo zegt hij op grond van zijn onder
zoek dat ruim de helft van de jonge
clerus op het ogenblik bereid is de
sacramenten toe te dienen aan men
sen die gescheiden of hertrouwd
zijn en dat de overgrote meerder
heid van de priesters de echtparen
zelfs niet wil voorhouden dat kunst
matige geboortenregeling zondig is,
iets wat de paus toch nadrukkelijk
heeft gesteld, onder meer in zijn
omstreden encycliek Humaenae Vi-
tae.
TANJORE (RNS) De minister van
hindoezaken van de Indiase staat Ma
dras, Kannappan, heeft een aantal
projecten bekend gemaakt, om de be
kering van harijans (de vroegere pa
ria's) tot het christendom tegen te
gaan.
Volgens Kannappan maken de zende
lingen misbruik van de armoede van
de harijans en van het feit, dat de
kastenhindoes in het algemeen nog
steeds elke omgang met deze mensen
mijden. Kannappan gaat vooral aan
dacht besteden aan het onderwijs en
de watervoorziening. De kastenhin
does verhinderen de harijans gewoon
lijk, om water te halen bij de openba
re tanks en putten. Verder staan op
zijn programma meer weeshuizen en
tenminste een school voor doofstom
men. Kannappan zei, dat het doof
stommenonderwijs in Madras thans
'geheel het monopolie is van de chris
tenen'. Het programma wordt bekos
tigd uit het hindoe-tempelfonds.
Van een verslaggever
DEN HAAG Het minimum aantal
verlofdagen voor overheidspersoneel
is gebracht op 18 dagen per jaar.
Over deze verhoging met één dag is
gisteren overeenstemming bereikt in
het centraal georganiseerd overleg in
ambtenarenzaken.
De redactie behoudt *lch het recht voor om
ter opname in deze rubriek ontvangen me-
nlncsultingen verkort weer te geven. Bij
publikatie wordt met dc naam van de
inzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken.
secretaris van de hoofdredactie van Trouw-
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
DDR
Het interessante artikel van A. J.
Ivoejemans over liefde tussen marxis
tische en christelijke jongeren in de
DDR (Trouw/Kwartet van 15-3-72)
vraagt toch wel om een kleine aanvul
ling. Dat een marxistische kroniek
schrijver op grond van principiële
verschillen een verhouding van een
marxistisch meisje met een katholieke
jongen afwijst, mag niet verbazen.
Vele christenen zullen het daarmee
eens zijn. Maar er steekt méér achter.
In de DDR acht men een dialoog
marxisme-christendom ongewenst. De
christenen zijn vóór. maar de marxis
ten tegen! Men heeft mij verzekerd
dat dit is uit vrees voor verlies van
principiële overtuigdheid. Natuurlijk
wordt dit officieel nooit toegegeven.
Maar de werkelijkheid is wel dat een
overtuigd marxist die er overigens
niet zo veel zijn wanneer hij in
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dagelijks' bestuur: B. Bol, Den
Haag; dr. E. Bleumink, Pa Ier s-
wolde; mr. G. C. van Dam,
Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter
dam; J. Lanser, Utrecht; drs. J.
W. de Pous, Den Haag; J. Smol-
lenbroek. Wassenaar.
Overige leden van het algemeen
bestuur: K. Abma, Amsterdam;
H. A. de Boer, IJmuiden; Th.
Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don-
ner. Den Hoog; J. van Eibergen,
Schoorsbergen; mr. K. von
Houten, Wageningen; ds. O. T.
Hylkema, Bilthoven; Jac. Huijsen,
Delft; mevrouw M. C. E. Klooster-
mon-Fortgens, Voorschoten; me
vrouw J. G. Kraayeveld-Wouters,
Heerhugowaord; prof. dr. G. N.
Lammens, Naarden; ds. F. H.
Landsman, Den Haag,- H. de
Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G, C.
von Niftrik, Amsterdam; H. Otte-
vanger. Buitenpost; mr. dr. J.
Ozinga, Lunferen; dr. A. Veerman,
Rijswijk (Z-HJ; H. H. Wemmers,
Den Haag; drs. R. Zijlstra, Ooster-
lond (Zld).
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J.de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768)Gem.giro
X 500.
gèsprek wil komen met een overtuigd
christen, zich min of meer als Nieode-
mus moet gedragen, die, zoals bekend,
's nachts naar de Heer ging uit vrees
voor zijn collega's. Verder moet wel
licht de indruk worden weggenomen
dat de F.D.J. (Freie Deutsche Ju-
gend) een tamelijk onschuldige orga
nisatie zou zijn, waarvan marxisten en
christenen gelijkelijk lid kunnen zijn
en broederlijk optrekken in gemeen
schappelijke idealen. Een jongere met
overtuigd christelijke principes zal in
de regel de F.D.J. mijden, als zijnde
een zuiver ideologische organisatie.
Het blad 'Die Junge Welt' heeft dan
ook een duidelijke propagandistische
funktie. Deze achtergrond moet mede
in het waarde-oordeel over de gevoer
de diskussie worden betrokken. Overi
gens schijnt de F.D.J. een nogal arme
tierig bestaan te lijden, als we de
principiële overtuigdheid van de le
den als uitgangspunt nemen.
Tenslotte verbaast het me een beetje
dat een foto van een tien jaar oude
film bij het artikel is afgedrukt. Niet
alleen dat de film ouder is dan 'enke
le jaren geleden', maar ook dat de
omstandigheden toch wel sterk zijn
gewijzigd, kan verwarring in de hand
werken. 'Frage 7' was bovendien zo
duidelijk een produkt van een toen
malige anti-kommunistische propagan
da. dat plaatsing nu wat anachronis
tisch aandoet. ^Jaar het artikel van
Koejemans wo>dt er natuurlijk niet
minder van.
Amstelveen ds G.'TWanenschijn
Geref. synode
Velen doen het voorkomen of de
geref. synode tegen elke aktie van
anti-racisme is, juist het tegendeel is
waar. Zij die dit beweren, weten wel
beter, het is alleen stemming kweken.
Terecht heeft de synode alle gelde
lijke hulp afgewezen, aan die organi
saties welke geweld voorstaan, revolu
tie met bommen en mijnen of in welk
geweld ook. Het vreemde is dat juist
zij, die strijden tegen elk geweld of
gebruik van wapens of leger, nu in de
pen klimmen om te vragen om meer
geldelijke steun, voor organisaties die
geweld voorstaan.
Maasland A. Noordam
Adhesie
Niet alleen de 100 VU-theologen zul
len geschokt zijn door het besluit van
de geref. synode niet mee te werken
met het ahti-racisme programma van
de Wereldraad van Kerken en de
synode willen verzoeken in de april-
zitting op dit besluit terug te komen,
maar ook vele duizenden gereformeer
den in den lande met hen. Als deze nu
eens de kleine moeite nemen om
adhesie te betuigen met de verklaring
van de VU-theologen. Dat zal allicht
helpen.
Zwolle H. F. Bergma
ANTWERPEN Prof. dr G. C van
Niftrik uit Amsterdam zal de voor
naamste speker zijn op de Vlaamse
bijbeldag. die traditioneel weer op 1
mei in Antwerpen wordt gehouden.
Hij spreekt 's middags over het on
derwerp 'Heeft de kerk nog toe
komst?' 's Avonds zal de Utrechtse
baptistenpredikant G. van 't Wout
ingaan op de vraag 'Heeft de mens
nog toekomst?'
De bijbeldag, die om tien uur begint,
wordt weer gehouden in zaal Roma,
Turnhoutsebaan 286 te Antwerpen-
Borgerhout. 's Morgens spreekt onder
meer de heer J. K. Overbeeke van het
blad De Kruisbanier. De Marnix-actie
onder de Antwerpse bevolking wordt
22 april gehouden.
WELLINGTON (EPS) Vijf kerken
in Nieuw-Zeeland moeten dit en vol
gend jaar beslissen over een plan
voor een kerkelijke fusie, waardoor
zestig pet. van de Nieuwzeelandse be
volking in één kerk zal samengaan.
Het plan is tijdens een godsdienstoe
fening in Wellington aangeboden aan
vertegenwoordigers van de anglicaan
se, presbyteriaanse, methodistische en
de congregationalistische kerk en de
discipelen van Christus. Het is de
h rziene versie van een plan, dat In
1969 gepubliceerd werd. De nieuwe
kerk zal volgens het plan 'Kerk van
Christus in Nieuw-Zeeland' heten.
Vijfenzestig Joegoslavische zigeuners zijn gisteren op kosten
van het ministerie van justitie per vliegtuig naar de Joegosla
vische hoofdstad Belgrado gebracht. Zo eindigde hun trieste trek
tocht door Europa. Zij verbleven enkele maanden in Amsterdam.
DEN HAAG De wereldraad van kerken heeft de Westduitse bonds
kanselier Willy Brandt en de Russische premier Kosygin verzocht
eraan mee te werken dat Oost-Duitsland- officieel vertegenwoordigd
kan zijn op de conferentie van de Verenigde Naties over milieu-ver
ontreiniging, die in juni 1972 in Stockholm wordt gehouden.
Dr. Eugene Carson Blake, secretaris
generaal van de wereldraad van ker
ken, heeft beide staatslieden geschre
ven dat de aanwezigheid van alle
volken op deze conferentie in Stock
holm van groot belang is aangezien
het daar om de toekomst van de héle
mensheid gaat.
Het uit vijf leden bestaande bestuur
van de evangelische kerk in Oost-
Duitsland brengt op het ogenblik on
der leiding van bisschop Dalbrecht
Sehönherr een bezoek aan het hoofd
bureau van de wereldraad van kerken
in Genève. Het doel is de banden
tussen de Oostduitse kerken en de
wereldraad nauwer aan te halen.
Djakarta
DJAKARTA Het dagelijks bestuur
van de wereldraad van kerken heeft
besloten dat de eerstvolgende assem
blee van de wereldraad van 20 juli tot
en met 10 augustus 1975 in Djakarta
zal worden gehouden. De assemblee
kwam voor het laatst in 1968 in het
Zweedse Uppsala bijeen.
Het is de bedoeling de algemene ver
gadering, wat omvang betreft, iets te
beperken. Toch zullen er dan nog 800
afgevaardigden uit de hele wereld
naar Djakarta komen. Van die 800 zal
DEN HAAG Sinds de Praagse
christelijke vredesconferentie haar
meeste afdelingen in het westen ver
loren zag gaan wegens hun ongenoe
gen over de koers na de Russische
inval in Tsjechoslowakije, zijn de lei
ders van de Praagse conferentie zeer
actief hun streven om tot betere be
trekkingen met het westen te komen.
De nieuwe president, de Russische
metropoliet Nikodim en de nieuwe
secretaris-generaal, de Hongaar Karoly
Toth, hebben de laatste maanden di
verse besprekingen in West-Europa en
Amerika gevoerd. Ook hebben zij con
tact opgenomen met de conferentie
van Europese kerken in Genève.
Volgens de Praagse vredesconferentie
is men het met de leiders van dep
Europese kerkenconferentie over eens
geworden dat in het nieuwe klimaat
van groeiende openheid, waar moge
lijk samengewerkt moet worden voor
de vrede en verzoening in Europa.
Van een verslaggever
DEN HAAG Het pensioenfonds
van Hoogovens (dat circa 400 miljoen
gulden bedraagt, welk bedrag elk jaar
met 70 miljoen gulden toeneemt) zou
voor de woningbouw voor de eigen
personeelsleden zélf woningbouwpro
jecten kunnen uitvoeren.
Dit is de mening van de heer R. W.
Wijnmalen, o ngan i sator-deskundige bij
Hoogovens, zoals hij die in liet orgaan
van de Industriebond-NW heeft
weergegeven.
Het pensioenfonds van Hoogovens
blijkt geld te hebben geleend aan de
Bank van Nederlandse Gemeenten
voor de financiering van woningbouw
projecten en aan bedrijven als het
Okura-hotel in Amsterdam en de alu;
miniumfabriek van Pechiney.
De heer Wijnmalen en de werkgroep
'Actie' van de bedrijfsledengroep van
Hoogovens menen dat de woningbouw
voor eigen personeelsleden met het
geld dat het pensioenfonds zelf inves
teert vele voordelen heeft. Nu profite
ren anderen naar hun mening van het
rendement van die gelden.
ZEIST - De inkomsten van de gerefor
meerde zendingsbond in de hervorm
de kerk zijn in 1971 met ruim vier
ton gestegen. Voor het eerst werd de
2.5 miljoen overschreden.
In 1969 bedroegen de ontvangsten van
de GZB 1.6 miljoen, in 1970 2.1 mil
joen en in 1971 2.5 miljoen. Gelet op
de kostenstijgingen en de uitbreiding
van het werk is er dit jaar 2.8
miljoen nodig.
Dr. Eugene C. Blake
85 pet. uit vertegenwoordigers van de
250 bij de wereldraad aangesloten ker
ken bestaan. De kerken zullen worden
verplicht in hun delegaties ook niet-
theologen, vrouwen en jongeren op te
nemen.
STOCKHOLM (DPA) Berndt Gustafsson. een van de leiders van de lutherse
kerk van Zweden, meent dat er over vijftien jaar vrijwel niemand in zijn land
meer naar de kerk zal gaan. Over dertig jaar zullen de Zweden naar zijn me
ning niet meer geloven dat God nog op enigerlei wijze in het menselijk leven
ingrijpt.
Zijn prognose berust op de uitslag van twee enquêtes, in 1955 en 1970 gehou
den. Blijkens dit onderzoek is het geloof in het bestaan van God tussen 1955
en 1970 sterk verminderd. De zin van het kerkbezoek ontgaat ook steeds meer
mensen.
Gustafsson komt tot de conclusie dat het van groot belang Is het godsdienst
onderwijs op de scholen te bevorderen.
Van een verslaggever
AMSTERDAM De rechtbank in de
hoofdstad heeft twee Zuidafrikanen
ieder veroordeeld tot een gevangenis
straf yan twee jaar met aftrek van
voorarrest, wegens het uitgeven van
valse Engelse ponden.
De Zuidafrikanen, de 42-jarige J. A.
L. en de 60-jarige A. R. N. hadden in
november van het vorige jaar een
partij diamanten gekocht ter waarde
van 60.000 Engelse ponden. Zij reken
den af met vijfpondsbiljetten. Omdat
zij in hun haast om weg te komen
vijfhonderd ponid teveel betaalden,
kregen de verkopers argwaan en waar
schuwden zij de politie
De mannen werden toen in Hoek van
Holland van de boot naar Engeland
gehaald. Zij zijn in Zuid-Afrika al
eerder voor overeenkomstige delicten
veroordeeld. De valse ponden betrok
ken zij van een Engelse bende valse
munters. Zij hebben aangekondigd in
hoger beroep te gaan
LE
nde
Brieven die niet zijn voorzien van naam en
adres kunnen niet in behandeling worden
genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar in verband
staan moeten in afzonderlijke brieven worden
gesteld. Per brief dient een gulden aan post
zegels te worden ingesloten. Adres: redactie
Trouw-Kwartet, postbus 859, Amsterdam.
Vraag: Wat men men voor het maken
van banketspijs in plaats van amande
len gebruiken? Men zegt: witte bonen.
Antwoord: De beste samenstelling is
125 g suiker. 125 g amandèlen, een
groot ei, geraspte citroenschil. Aman
delen met water aan de kook brengen,
van het vuur nemen, pellen, malen in
de amandelmolen, vermengen met sui
ker enz., weer malen en een of meer
dagen in een vochtige doek laten
liggen. In plaats van amandelen kan
men cashewnoten en pinda's (die
niet gekookt maar wel gepeld wor
den) gebruiken. Men neemt ook wel
witte bonen, maar dat is niet lekker.
Als men geen amandelen neemt, kan
men amandel-essence toevoegen
(amandelolie is veel te scherp).
Vraag: Op een schoorsteen in de keu
ken wilde ik een wasem- of afzuigkap
laten zetten. Nu is er op zolder een
gaskachel op diezelfde schoorsteen
aangesloten. De installateur vindt dat
geen bezwaar, antieren wel.
Antwoord: Als u dat doet. kunt u
beide apparaten niet tegelijkertijd ge
bruiken. De vrij koude lucht uit dc
kap dringt, als de schoorsteen niet
vrij is, door gaatjes en spleetjes wel
ergens heen. In elk geval ontstaat er
dan in de zolderkamer kolendamp.
Ook als beide apparaten niet gelijktij
dig worden gebruikt, zal er toch altijd
wel een waakvlam blijven branden, en
wie zou een keer niet vergeten dat er
boven of beneden een apparaat in
werking is? Veel te riskant! De instal
lateur mag dit overdreven vinden,
maar het gemeentelijk gasbedrijf (dat
toch moet controleren) zal het met
ons eens zijn.
Vraag: Is er in Den Haag een jeugd
club voor verzamelaars van stenen?
Antwoord: Men kan jeugdlid worden
van de Ned. Geologische vereniging.
Haags afdelingssecretariaat: Sleedoorn
straat 120.
Vraag: Waarom houden in Frankrijk
en België de treinen links, terwijl
het wegverkeer rechts houdt?
Antwoord: De spoorwegen zijn er oor
spronkelijk gebouwd door de Engelse
maatschappij die o.a. de eerste Britse
spoorweg tussen Manchester en Liver
pool aanlegde. In Engeland is nog
steeds al het verkeer links. Het is
kostbaar zoiets te veranderen..Hier en
daar in Zwitserland zit men er ook'
mee. Ook tussen Utrecht en Den Haag
(Rijnspoorweg) hield men oorspron
kelijk links, maar dat heeft men later
veranderd.
Vraag: Mijn huis heeft de voorgevel
od het zuidwesten en de achtergevel
op het zuidoosten. Bij verandering
van weer, bijvoorbeeld als het kouder
wordt, komt er condenswater op de
ramen. Verwijdert men die, dan zijn
kort daarna de ramen weer beslagen.-
Het loopt er met stromen af. Vroeger
was het huis alleen in de voorkamer
verwarmd door een oliehaard. Nu is
er centrale verwarming (gas) in het
hele huis. Het is het enige huis in de
straat waar zoveel condensvorming
voorkomt. De radiatoren zitten gelijk
met de binnenkant van de venster
bank. Ik veronderstel dat er onder
mijn huis een welput zit.
Antwoord: De totale verbrandingspro-
dukten van aardgas bevatten een iets
hoger percentage waterdamp dan ko
len- en oliestook. Als het vochtgehalte
van de lucht in de kamer beïnvloed
wordt door de verwarming, menen
wij dat dit in de eerste plaats te
wijten is aan slechte afvoer of mis
schien een verkeerde installatie. Wan
neer werden de schoorstenen het
laatst geveegd? Het komt voor. dat
hoewel de schoorsteen bij het aanleg
gen van de installatie werd geveegd,
nadat de kachel enige tijd had ge
brand, er door de geweldige hitte van
de aardgasverwarming zoveel vuil los
raakt van de binnenkant van de
schoorsteen, dat na een paar maanden
stoken de hele afvoer verstopt zit, met
alle gevolgen van dien, o.a. enorme
vochtafzetting tegen de ruiten. De
aanwezigheid van zeer vochtige onder
grond constateert men aan rottende
vloeren enz. Is daarvan bij u geen
sprake, dan behoeft u niet te denken
aan een wel onder uw huis.
JONGEREN EN VIETNAM
Wie de vorige week de documen
over de oorlog (hoe lang nog?
Vietnam gezien heeft zal daat
verbijsterd moeten zijn. De film
op overtuigende wijze zien hoe
plex het begrip oorlog is. In at—
wanstaltigheid, met al z'n zogena
bijverschijnselen, de hele na
voor natuur en cultuur, voor mi
en hun werk, voor uiteengerete oor:
zinnen, voor kinderen die of ven loch
verder moeten leven of 'erdoor* >n
gekomen, maar wie zal zeggen ho leut
hoe geestelijk verminkt voor een liddi
leven. Is er nog iets van een ge i un
tie te verwachten die nooit iet <j<je
ders meegemaakt heeft dan bee ier
tingen en bombardementen, blot an i
tranen? Geen wonder dat een
aantal jongerenorganisaties, w.c mis
ARJOS, de HJA, de KWJ, de N locd
en de SRVU, om er maar een pa In
noemen, zich verbonden hebbt inde
een Komitee Jongeren voor Vie boi
Hun verklaring argumenteert er.
meer. Er worden stellingen gepo i in
als: De Amerikanen moeten onn tie
lijk weg uit Vietnam, weg uit ntii
Indo-China! 1972 moet het jaai ooi
waarin een einde moet komen a De
oorlog in Vietnam en heel Ind itst;
na. Ik kan mij begrijpen dat
meer geargumenteerd wordt. Di
is voorbij. De escalatie van h<
weid in Vietnam kan de situi
doen verworden tot een onmera
moordpartij dat er koste wa
koste een halt aan toegeroepen
worden. Er is, enkele jaren g«
een moment geweest waarop
•geheel ons volk dit standpunt
jongeren deelde. Maar intussen,
les doorgegaan. Er heeft zich e«
tage in ons verzet tegen dit
voorgedaan. Het gaat er allan
meer om wie begonnen is e
gelijk heeft. Bij dit geweid
niemand meer gelijk, heeft ie<
ongelijk. Hier valt niets meer g
praten. De jongeren zeggen: er
een einde aan komen! Heel de
zou moeten opstaan en het
moeten geven: en nu aan de ta
binnen veertien dagen een at
Een ceasefire en een groots
wederopbouw-plan. Kunnen w
niet? Eens zal men niet meer
'de communisten hebben het g
of 'de amerikanen zijn de schul
maar: de mensen van de zesti
de zeventiger jaren hebben c
daan.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Sprang: H. Jongen
Veenendaal; te Randwijk: R. W.
te Garderen.
Aangenomen: naar Cadzand:
Schokking te Rotterdam; naar S
cobiparochie: J. Rienstra te Rir£
naar Ouwsterhaule: H. P. v. d. Bbr
vic. te Utrecht; naar Otterlo: W. nj
man te Driebergen.
Bedankt: voor Krimpen a.d. IJsi
den Boer te Zeist.
GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Hendrik Ido Ami u(
G. de Ruiter te Augustinusga.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Alkmaar-Broek op
gendijk: J. van de Haar te Leidei
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Katwijk: D. Hakk»
te Dordrecht.
rg
Jan Starrink: Het vrolijke leren jve
gave van de Katholieke Leergang
Tilburg (Tivolistraat 10). Prijs: jf
Voor een instelling als de katto "e
leergangen (de grootste leraren'
ding in het land) is het een mo Jl,
daad om aspirant-leraren te ven i0(j
met deze steekproef van litera ie
fragmenten over onderwijs. De
teerde voorbeelden, of ze nu ont ||j
worden aan James Joyce of aan
Raes, geven een weinig vleiend
van de leraar. y
Een paar voorbeelden uit de NÏii,
landse literatuur zijn voldoende^
de lezer ieder animo voor het bej
van leraar te benemen. NicolaasjL
noemt de schoolmeester een 'vog iii
schrikker' en de dichter Lu<
scheldt leraren uit voor 'gelijn le!
lijntrekkers'. r
Voor mensen op wie deze karal
tiek van toepassing is zijn de vo ot
zichten ook niet al te vrolijk.
Thijssen (zelf schoolmeester) s< >di
in 'Het grijze kind' over wis)
leraar Verbruggen die in een a
inrichting is beland: 'Zenuwzid
worden van het plagen van de
gens, heet het. Maar ik wee
waarheid: deze man boet. Boet
de dorre lege nonsens, waarmei
levende jonge mensen opgehc
heeft in een werkelijke groei.'
Het kan haast niet anders of Thi
is in de leer geweest bij Muit
Diens kritiek op het onderwijs
voerig door Starrink geciteerd) b p'(
de school af tot op de fundamc r-
Hij gelooft niet in de school iu
hollandse graven en ministeries hi
voorbije tijden laat opdreunen, es
die werktuiglijke drilpraktijk 3
het kind afgehouden van wat
noemt de 'vrije studie'. Het
verleert het leren, wordt gefrust j,
in zijn menswording en belemme
zijn geluk. Multatuli komt daarc j
Idee 875 tot de conclusie dat sd 0l
inrichtingen zijn 'die per se to
onderwijs in de weg staan. G
afschaffing zou misschien
vrucht dragen dan pogingen tol
andering'.
We zijn benieuwd naar de ni t
generatie leraren die volgens Till
recept is geschoold.