Verlos ons niet an het kwaad': ervers mengsel Lek nieuwe Dunlop-band belet veilig rijden niet autobiografie Autokeus FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Lubitsch in het Filmmuseum ragen over nut van limtevaartprojecten Taakstelling voor woningbouw ruim gehaald, zegt Udink Sartana niet eens zo slecht Greep naar de vrijheid: rauw en overtuigend Spoed met wetsvoorstel bescherming privéleven Statenleden willen ongefluorideerd water Catlow: traditionele Western Uniroyal test invloed drugs op autorijders let gewone geordende, wel goede en niet ongelukkige, leven van ave mensen is te gerust voor dramatische spanningen. Zodat in ns meer onrust, ongeluk en kwaad voorkomt. Meestal wordt dan l gestraft, of straft het zichzelf, maar ondertussen heeft het ge leid. En gewoonlijk ook weer bevrijd. In Verlos ons Niet van het ivad heeft Joël Séria, die het verzon en regisseerde, het kwaad om let kwaad in een par kostschoolmeisjes gebrouwen en doordat ze lef en onschuldig lijken werd het een nogal pervers mengsel. willen kwaad en zij brengen het ver in. Op die roomse kostschool de strenge nonnen, waarvoor al- zonde is, hoeven zij nog niet ver gaan. Verboden boekjes lezen on- de deken, niet begane zonden diten, zodat de aalmoezenier lend een rood hoofd krijgt, en treken, lijken al zondig ge- ïg. Maar thuis op vakantie loopt uit de hand. Vooral doordat de ce, zelfs adellijke, ouders de wich- liefdeloos aan haar lot overlaten, vergiftigen de kanarie van de •Ie stalknecht en knijpen nog een dood. Zij steken hooibergen brand. Zij houden 's nachts, met debiel, een zwarte mis, aan satan Iragen. En zij maken simpele in wild belust. Dat lokspelletje len ze ook met een vreemde, die jeoh had, en als die dan on- leerst het ene meisje bespringt, it de ander hem per ongeluk dood. laten hem in de vijver zakken, ig dat het uit zal komen steken zij izelf in brand, op een schoolfeestje het declameren van een paar som- re gedichtjes. Séria, die het zelf bedacht voor i eerste film, lijkt nog op een ideleeuwse inquisiteur: de kleine •n moeten branden voor wat hij met lust, toedacht. Hij deed wel if dit een soort absurd doorge- ird verzet was tegen de al te be- illende beperkingen van een stren- en schijnheilige opvoeding, maar ir sukkelt hij zelf dan nog aan. Hij at, als een kundige filmer overi- us, te romantisch en mooi op al boosdoenerij. Hij komt er, met j beetje satire of zwarte humor, !t bovenuit. Hij koos er, in Jeanne Goupil en Catherine Wagener, een paar schattige meisjes voor, die het allemaal goed deden, maar toch duide lijk zo slecht nog niet zijn. De kerels zijn ook te gauw en te gek over hun toeren, en de opvoeders, om ze zo nog maar te noemen, deugen ook te duide lijk niet voor hun taal. Onder een vals vernisje gaat het in deze film om het spelen met een perverse en sadis tische erotiek. Ber Huising (Amsterdam-Calypso, 18 jr.) Nog meer dollars voor McGregor Met taaie halsstarrigheid worden er Italiaanse Westerns afgeleverd, die meestal dollars in de titel dragen. Er valt bitter weinig van te zeggen: ze slepen zich voort langs de platgescho ten paden, het gemartel en gemoord dat eens hun handelsmerk was is lusteloos geworden, men kan zich af vragen wie er -eigenlijk nog zin in heeft. Nog meer dollars voor McGregor van Lou Merino is een van de slechtste voorbeelden van het genre. Het scena rio is vervelend en chaotisch, de ac teurs behoren tot de stunteligste van het westelijk halfrond. Gezien hun mimiek verkeren enkelen van heil klaarblijkelijk in de waan, dat ze nog in de periode van de stomme film leven. 't Gaat over een premiejager die zijn vrouw gebruikt om door de politie gezochte misdadigers in de val te lokken. Hij schiet ze dan dood en int MOUW/KWARTET VRIJDAG 17 MAART 1972 Jeannette MacDonald en Maurice Chevalier in 'One Hour with You'. Het zou helemaal niet gek zijn om een paar comedies van Ernst Lubitsch in een gewone bioscoop te hervertonen. Vele ouderen zullen best nog wel eens het beroemde duo Maurice Chevalier - Jeannette MacDonald (One hour with you) of Kay Francis en Miriam Hopkins (Trouble in Paradise) willen zien. En wat meer is: Lubitsch beroemde lichte aanpak, zijn men selijkheid. zijn esprit kunnen ook een publiek boeien dat niet is beladen met jeugdsentiment uit de jaren dertig. Veel films die nog geen tien jaar oud zijn hebben de land des tijds slechter doorslaan. Voor de televisie lijkt het me overigens helemaal 'gefundenes Fressen.' Het heeft geen zin om de intrige te vertellen, die doet er weinig toe. Het gaat om de nog altijd verrassende, badinerende, genuanceerde manier waarop Lubitsch het verhaal overbrengt. Voor iedereen van harte aanbe volen. W. W.-B. Amsterdam-Filmmuseum, 22 en 23 maart. EN HAAG Alvorens opnieuw fld in het ruimteonderzoek te steken oet de regering de Kamers inlichten 'er het maatschappelijk nut van de limtevaartprojecten. De Eerste Ka arleden Nederhorst (PvdA) en De eeuw (KVP) hebben minister Lang- an (economische zaken) en minister e Brauw (wetenschapsbeleid) ge ragd deze informaties te verstrek en. Dit in een vergelijking met de aar hun mening, dringend noodzake ik research op technisch, medisch en )ciaal terrein en de kosten voor ons nd aan deze ruimtevaartprojecten srbonden. De beide Senatoren vra- •n, of de deelnemingskosten aan de limtevaartprojecten zijn afgewogen igen het nut van andere noodzakelij- 1 ontwikkelingsprojecten. DEN HAAG Minister Udink (volkshuisvesting) is het niet eens met het overlegorgaan van de drie vakcentrales als zou het gerealiseerde bouwprogramma bij de taakstelling voor de afgelopen vier jaren zijn achtergebleven. De gegevens leiden slechts tot de conclusie, dat het wo ningbouwprogramma voor de jaren 1968-1971 ruimschoots is gehaald, al dus de minister in een schrijven aan het overlegorgaan. Daarin wijst hij erop, dat in deze periode vergunningen werden afgege ven voor 508.454 woningen, dat van 515.683 woningen is gemeld dat met de bouw een begin is gemaakt, dat 499.729 woningen zijn voltooid Boosaardig meisje in 'Verlos ons niet van het kwaad'. Als Sartana schiet is hel altijd prijs, en. zijn wilde westen is één grote schiettent, waarin de mannen bij tien tallen vallen, zodra zij maar om een hoekje gluren, komen aansluipen, of zich in aanstormende rijen aanbieden. Voor de filmtitel op het doek komt liggen er al vier. Als wij dan weer die onzin van die elkaar bevechtende goudbelusten moeten verfilmen, meende regisseur Antony Ascott, laat ons het dan nog gekker doen. Hij dacht daarbij aan James Bond. Sartana zit dan ook gauw vrijwillig in een ondergrondse kooi, waar gemar telde gevangenen om water smeken, om zich er, met een dodelijk blaas- roertje in zijn hak, weer gauw uit te schieten, met een van de schurken die zou kunnen weten waar dat half mil joen is. En daar azen die ontelbare anderqn ook allemaal op. Zodat Sarta na ontzettend veel moet opruimen. Als hij dat met revolvers niet meer af kan, doet hij het met een tot orgel omgebouwd snelvuurapparaat. Hij werkt ook wel met een bewegend speelgoedje, dat op tijd ontploft. Soms kan hij even uitblazen als hij niet eigenhandig hoeft uit te roeien, door dat de andere schurken het elkaar wel doen, met opzet of per vergissing. In een Turks bad bijvoorbeeld, als de stoom vrienden en vijanden on zichtbaar maakt. Wie en waarom zich zo dodelijk uitsloven in het stadje Mansfield, een speelhol, een Indiaanse grot, en in andere dekors, is nooit na te vertellen. Het doet er ook niet toe. Ingewikkeld is ook verrassend in dit geval. Er gebeurt en knalt elke mi nuut wel wat. Voor een Italiaans- Spaanse 'western' is deze Sartana niet eens zo slecht, al denken de meeste acteurs, dat zij in een opera staan. Behalve John Garko, 'de enige echte Sartana' volgens de advertentie. Die doet alles koel en nuchter, zelfs als hij met een polstok op zijn paard springt. BH. (Amsterdam-Tuschinski. 18 jr.) In Greep naar de vrijheid doet regis seur Damiano Damiani een felle aanval op de Italiaanse maatschappij in het algemeen en het Italiaanse gevangeniswezen in het bijzonder. Vanzi, een architect (Franco Nero) wordt in voorlopige hechtenis gehou den omdat hij iemand zou hebben doodgereden. Hij komt al gauw tot de ontdekking, dat de gevangenis een wereld op zichzelf is, waar wetten heersen die hij niet kent. Eerst denkt hij met geld het ondragelijke drage lijk te kunnen maken. Dat lukt ten dele, want het gevangenispersoneel is door en door corrupt, maar dan komt hij in aanraking met een sterkere macht, die niet voor zijn geld te koop is. Zijn celgenoot, een arbeider, wordt met medeweten van de hoofdcipier en op instignatie van een duistere Maffia figuur. die in de gevangenis de la kens uitdeelt, geliquideerd omdat hij weet wie de ware schuldige is van een damdoorbraak, wa;.rbij honderden mensen werden gedood. Vanzi getuigt dat het zelfmoord is geweest, omdat hij in de gevangenis murw is gemaakt, maar ook omdat hij tot 'de anderen' behoort, omdat hij belangen heeft die door de onkreukbaarheid van de arbeider misschien zouden kunnen worden bedreigd. Zijn fatsoen is een vernisje, zijn verontwaardiging machteloos door zijn halfheid. Damiano Damiani gaat er zeer hard tegenaan, hij maakte een genadeloze, rauwe film die overtuigend aandoet. Het valt in hem te prijzen dat hij bij de hoofdpersoon niet het burgerlijke fatsoen maar de burgerlijke angst laat overwinnen. Zijn werk doet enigszins denken aan het werk van de Franse filmer-jurist André Cayatte. W. W.-B. (Amsterdam, Cineac Damrak, 18 jr.) Yul Brynner in Catlow. Catlow, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Louis d'Amour. is een echte traditionele Western. Regisseur Sam Wanamaker voelde zich niet ge roepen het oude recept noemenswaar dig te veranderen. Er zijn, zoals gebruikelijk, een held en een schurk. Of eigenlijk twee hel den: Catlow (Yul Brynner), de sympathieke bandiet en zijn vriend Cowan (Richard Crenna), de man van de wet die hem moet arresteren. Co- wan is echt wel van plan Catlow voor het gerecht te brengen, maar het komt altijd net zo uit dat hij hem moet helpen vechten tegen een vuige moordenaar, bloeddorstige Indianen, het Mexicaanse leger en een bende gouddieven. Catlow beschermt op zijn beurt de sheriff. Het einde is open: geen van de twee wint. Twee fraaie vrouwen (Daliah Lavi en Jo Ann Pflug) zorgen voor divertisse ment, er wordt veel in gegrold en gegrapt en het geschiet en gevecht is vanzelfsprekend niet van het doek. De tijd is 1874, de plaats het grensgebied tussen Texas en Mexico, alles naar Western-aard. W. W.-B. (Rotterdam-Lumière, 18 jr.) DEN HAAG Het kabinet wil nog in deze regeringsperiode wetsvoorstel len indienen over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met de registratie van persoonsgege vens. Dit heeft minister Van Agt (justitie) gisteren verklaard in een rede. waarmee hij een staatscommissie installeerde die advies moet uitbren gen over de vraag welke maatregelen er moeten komen om de persoonlijke levenssfeer te beschermen in verband met het gebruik"* van geautomatiseerde registratiesystemen. De minister heeft de commissie ge vraagd uiterlijk over anderhalf tot twee jaar advies uit te brengen. De commissie kan ook tussentijds rappor teren De commissie staat onder voorzitter schap van prof. mr. T. Koopmans te Voorschoten, hoogleraar aan de rijks universiteit te Leiden. HAARLEM Yrovmcrale staten wil len dat de levering van ongefluori deerd waer aan het provinciaal water leidingbedrijf Noord-Holland (PWN) zal voortduren totdat de provinciale staten zich opnieuw hebben uitgespro ken over het al dan niet fluorideren van liet door de PWN gedistribueerd water'. Dat is de strekking van een door le den van alle fracties - behalve de CPN-fractie - ondertekende motie, die maandag in de statenvergadering aan de orde komt het uitgeloofde geld. Hij is niet puur slecht want berouw knaagt uiteinde lijk aan zijn ziel, maar toch wel zo verdorven dat hij in het befaamde eindduel het onderspit dient te del ven. Een zwijgzame, blonde zwaarge wicht met het gezicht van een verbaasd biggetje zorgt voor de afre kening. W. W.-B. (Amsterdam-Rembrandt- pleintheater, 18 jr.) FILM 1IIWKM.AM» IS door Sicco de Jong Het Engelse rubberconcern Dun- lop, dat een fusie is aangegaan met de Italiaanse rubberprodu cent Pirelli, heeft de ontwikke ling van een uitzonderlijk veilige band aangekondigd. Deze 'total mobilitiy'-band blijft ook een vei lige functie vervullen nadat een lek is ontstaan. Bij tests in Frank rijk heeft men de band om een autowiel laten springen bij een snelheid van 160 km. per uur en nok kwam de stabiliteit van de auto niet in gevaar, aldus Dunlop. Door de nieuwe ontwikkeling wordt de automobilist niet alleen beschermd tegen de kwalijke gevolgen van een klapband die overigens steeds min der voorkomt maar hij kan met de lekke band ook nog 160 km verder rijden bij een snelheid tot 80 km per uur. Het opzienbarende resultaat is bereikt met behulp van een in de band verwerkt smeermiddel waarvan Dunlop-Pirelli de samenstelling nog niet wil prijsgeven. De belangrijkste functie van dit smeermiddel is koe ling: het effect van verschroeiing en verbranding van een lekke band wordt tegengegaan. De nieuwe total mobility-band zal op z'n vroegst in 1974 in produktie kun nen gaan omdat de automobielindus trie de te monteren velgen op deze band moet afstemmen. Deze velgen moeten zodanig geconstrueerd worden dat de band ook lek om het wiel Chrysler '60 Deze vrouw ondergaat de ademtest na een rit onder invloed van drugs. Het Amerikaanse bandenconcern Uniroyal nam daarmee proeven en constateerde dat het roken van 3x/z gram hasjies overeenkomt met 1,2 promille alcohol in het bloed wat de rijvaardigheid of beter het gebrek daaraan betreft. Zes vruowen en zes mannen reden een half uur op een circuit voor verkeers- onderricht, rookten vervolgens de soft-drugs en maakten bij herhaling van het half uur een enorm aantal fouten: ze zagen ineens geen stopborden, verkeers lichten en zebrapaden meer, reden te hard door bochten of vlogen door een muur en zigzagten op een kaarsrechte rijbaan. 'Zonder dit alles ook maar in de verste verte erg te vinden', aldus Uniroyal. De vering voldoet zowel aan de eines van comfort als aan die van weglig- ging en daarmee overtroeft het model zowel Amerikaanse als Franse colle ga's: er is geen sprake van deinen of zwaar overhellen in bochten. Het comfort van deze wagen blijkt wel bij uitstek het sterke punt: de ruimte, de stoelen en de geluidsisolatie ventilatie en verwarming zijn méér dan vol doende. Zeer groot is de kofferruimte achte rin. Als men uit dit oogpunt van ruimte voor geld de Franse Chrysler bekijkt dan is dc prijs zeer zeker scherp te noemen. Van de motor moet men echter geen wonderen verwach ten: omdat de wagen zich uitstekend voor meer pk's leent is er op de 160 GT en 180 ook nog een 1800 cc- motor voor dezelfde carrosserie lever baar. Met nog een aantal extra's en uiteraard voor een meerprijs van 700.- resp. 1400,-. Daarbij bestaat ook nog de mogelijkheid van een automatische versnellingsbak als ex tra. De 1800 cc-motor levert 97 DIN-pk vermogen en heeft een dubbele carbu rateur. De 180 heeft o.m. achterruit verwarming in standaarduitvoering. De serie 160-160 GT-180 vormt de top van het Simca-programma, dat ge voerd wordt door Chrysler France. Het is een programma met vele varië teiten: de 1000 met motor achterin, de 1100 met voorwielaandrijvittE en d° 1301 en Chrysler met conventionele aandrijving. Volgens Volkswagen moet dit veel kosten, maar aan de Simca- en Chrysler-prijzen valt dat niet te merken: die zijn terdege con currerend. In het kort: aantal cilinders: 4; cilinderinhoud: 1639 cc; maxi mum-vermogen: 80 DIN-pk; pk per 100 kg: 7,5; topsnelheid: 153 km. per uur; benzineverbruik: circa 1 op 8 a 1 op 9; inhoud ben zinetank: 66 liter; remmen: schijf remmen achter, rembekrachti- ging; gordels: heupriemen met drukknopsluiting; leeg gewicht: 1065 kg.; lengte: 4,46 meter; breedte: 1,73 meter; hoogte: 1,43 meter; prijs: 9.995,incl. BTW. De Franse auto met de Amerikaanse naam, de Chrysler 160, heeft inder daad iets Frans en iets Amerikaans Zowel Franse als Amerikaanse auto's hebben de reputatie comfortabel te zijn en dat is deze 'Krieslèr'. zoals men in Parijs zegt, zeker. De rij- eigenschappen zijn goed, op z'n Frans, en het uiterlijk doet iets aan de vormgeving van de grote Chryslers aan gene zijde der Oceaan denken. De carrosserie is echter aan deze kant van de Atlantic ontworpen, maar niet in Frankrijk: de Britse Chrysler-orga- nisatie gaf het model vorm. Over die vormgeving zal verschillend geoordeeld worden smaken ver schillen maar de lijn heeft er bepaald een elegance door gekregen en het interieur won er mee aan ruimte. Er is echter duidelijk een minpunt aan het ontwerp en dat vormt meteen onze voornaamste kri tiek op de Chrysler 160: het uitzicht naar achteren is slecht door de hoge onderkant van de achterruit en de dode hoeken achter opzij. Achteruit rijden betekent dan ook extra oppas sen. Maar in de vier versnellingen vóruit doet zich bij het rijden geen enkel probleem voor. De versnellingspook schakelt soepel, de besturing gaat ge makkelijk en vrij direct de zit achter het stuur is voortreffelijk en men kan overal goed bij. De Chrysler 160 heeft een 1639 cc motor met 80 DIN-pk vermogen goed voor een topsnelheid van boven de 150 km per uur. De acceleratie van deze motor is redelijk. De aandrijving geschiedt op de achterwielen, maar de ruimte die de cardantunnel in het interieur inneemt is maar gering ten opzichte van de totale ruimte. De wegligging van de Chrysler 160 voldoet behoorlijk. De wagen is zon der problemen snel door bochten te trekken breekt niet uit bij plotseling remmen ondanks de rembekrachti- ging en liigt ook bij hoge snelhe den prima in de koers. Er is een belastingafhankelijke remkrachtbe- grenzer gemonteerd en de gehele con structie van het chassis maakt een goed uitgewogen indruk. blijft passen. Intussen perfectioneren Dunlop en Pirelli het nieuwe banden- ontwerp verder. De uitvinding van Dunlop is zeer spectaculair: de fabriek rept zelf van een derde generatie na de komst van de tubeless band zonder binnenband en de radiaalband. Over de prijs van de nieuwe band valt nog weinig te zeggen. Dunlop rekent met zo'n 30 pet meer dan de prijs van de radiaalband. Wat er gebeurt als een hedendaagse band lek raakt (links) en als dat met Dunlop's 'gesmeerde' band gebeurt (rechts).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 13