VVV I
Twee geloven op
één kussen... een
discussie in DDR
Kortere gerefsynodes
met verjongingskuur
Trouw
Kwartet
Beroepings-
werk
Avonturen van een vader
Kerken 42 miljoen
voor Bangladesj
Mars op Amsterdam
van Jezus-jongeren
Gesprek over wonen
van gastarbeiders
Raden van beroep
werkten sneller
Kamerlid: vordering op
Chili kwijtschelden
uw probleem
ook het; onze
Gift paus aan
Faith and Order
Minder priesters voor
meer gelovigen
Boekeneialage
TROUW KWARTET WOENSDAG 15 MAART 1972
KEIIK/B1N\E\L4\»
door A. J. Koejemans
De zeventienjarige Gabi heeft noot teweeg gebracht. Het verhaal
van het meisje uit de DDR. uier levensbeschouwing en liefde in
de knoop raakten, haalde de wereldpers die meende er een 'ver
hort van vriendschappelijke en amoureuze omgang tussen chris
tenen eif marxisten in te ontdekken. Dat was een vergissing.
Gabis geschiedenis leverde wel een levendige discussie in haar
land op.
Gabi, thuis opgevoed in de marxis
tisch^ materialistische levensleer,
heeft een vriend, die overtuigd ka
tholiek is. Hij studeert wiskunde in
een andere stad dan haar woon
plaats, zij zien elkaar weinig, maar
hebben een intensieve briefwisse
ling. Bovendien is hij leider van
een bandje.
Haar vader heeft bezwaren tegen de
verhouding: hij houdt niet van ka
tholieken en hij houdt niet van
muziek. Hij verlangt steeds dringen
der, dat Gabi haar vriend zal laten
lopen. Als hij een Hollander was
geweest zou hij gezegd hebben:
Twee geloven op één kussen daar
slaapt de duivel tussen.
Gabi (evenals haar vriend trou
wens) lid van de Freie Deutsche
Jugend (FDJ). wendde zich tot
het dagblad 'Die Junge Welt' dat
door deze algemene jeugdorganisatie
wordt uitgeegven. Daarin is een ru
briek opgenomen, die 'Onder Vier
Ogen' heet en problemen van
vriendschap, liefde, huwelijk en zo
op een wel wal diepgaander manier
tracht te beantwoorden dan onze
populaire damesbladen.
De raad, die zij kreeg, kent men: de
rubriekredakleur Rulo Melchert was
het met Gabi's vader eens. Hij
schreef om.: 'Hoe verder vriend
schap, liefde zich ontwikkelen, des
te belangrijker worden Levensbe
schouwelijke vragen: wat ben jij er
voor een in het leven? Waarvoor
strijd je? Wat is voor jou de zin
van het leven En beide partners
moeten daarop antivoord geven'.-
'Dat is z.i. niet te vergelijken met
de politieke samenwerking van
christenen (CDU) en communisten
(SED) bij het bestuur van het land
Het bteek al spoedig, dat daarmee
de vraag niet beantwoord was, maar
pas was opgeworpen. Gabi's vraag
en Melcherts antwoord ontketenden
vraag en antwoord een levendig de
bat in 'Die Junge Welt' en daarbui
ten in de DDR
Uit de stroom van ingezonden stuk
ken, die het blad in zijn volgende
nummers afdrukte, bleek hoevelen
het probleem beroerde. In vrien
denkring werd erover gesproken, op
scholen kwam het aan de orde. Jon
gens en meisjes gaven hun mening,
ook ouders grepen naar de pen.
Christenen en marxisten kwamen in
gelijke mate aan het woord Hier
een kleine bloemlezing:
Een van de briefschrijfsters zegt het
Met de problematiek van de Oostduitse jeugd hield zich een paar jaar geleden de film 'Frage 7' (een Duits-Amerikaanse coproduktie)
bezig: een domineeszoon raakt in gewetensnood omdat de jeugdorganisatie dingen van hem vraagt die botsen tegen zijn ouderliefde.
Op de foto: een beèlB uit*'Frage 7'.
ongezouten: uit Melcherts antwoord
is haar wel gebleken, dat hij zoiets
nooit bij de hakken heeft gehad.
'Laat je beleren', schrijft zij, 'na
tuurlijk mogen vragen van wereld
beschouwing bij een vriendschap
niet worden verwaarloosd, maar zij
hoeft daarop niet stuk te lopen'.
Een paar jongens vinden, dat Mel
chert wel vooruitstrevend denkt
maar daarom Gabi's vriend niet bij
voorbaat mag veroordelen, omdat hij
godsdienstig is. Hij is immers wis-
kunde-student, denkt dus logisch en
moet derhalve het marxisme kunnen
begrijpen.
Maar een student in de theologie
heeft een tegengesteld oordeel: hij
zou nooit een marziste huwen. Want
dat zou tot zulke moelijkheden lei
den, die alleen een echtscheiding
kan oplossen!
Ook tioee meisjes concluderen, dat
als beide partners vast overtuigd
zijn van hun (tegengestelde) levens
beschouwing, een blijvende verbin
tenis niet duurzaam kan zijn. Maar:
een bij voorbaat elkander niet be
grijpen bestaat niet Een vriend
schappelijke verhouding achten zij
beslist mogelijk.
'Als beide partners eikaars mening
respecteren, zie ik geen grote moei
lijkheden', schrijft weer een ander
meisje. Daartegenover oordeelt een
drietal dat de zaak in hun klas
besproken heeft, dat liefde meer is
dan sexuele betrekkingen en dat
samenleven in de maatschappij en
met de maatschappij eenheid van
opvattingen der huwelijkspartners
vereist.
Een christinne verhaalt van haar
liefde voor een jonge marxist. Zij
hield veel van hem en hangt nog
altijd sterk aan hem. Toch heeft zij
de liefdesband verbroken. Want als
deze was blijven bestaan, hoe had
men dan de verantwoording moeten
dragen voor de opvoeding der (e-
ventuele) kinderen?
En dat is, tenslotte, ook het gevoe
len van een moeder, lidmaat van de
Evangelische kerk der DDR. Zij
schrijft o.m. 'Ik acht echte vriend
schap tussen christenen en marxis
ten, gedragen door toederzijds res
pect en door een zich gemeenschap
pelijk inzetten voor een vreedzame
toekomst en het welzijn van al onze
burgers niet alleen mogelijk, maar
zelfs noodzakelijk, verrijkend en du
rend. Ongetwijfeld kan liefde ber
gen verzetten en mensen met ver
schillende wereldbeschouwing vere
nigen. Men moet evenioel ook beden
ken, dat het vooral bij de opvoeding
van de kinderen tot grote conflicten
kan komen, wanneer beide ouders
hun overtuiging ernstig nemen'.
Zij staat dus niet zonder voorbe
houd tegenover een huwelijk, maar
zeer nadrukkelijk wel tegenover een
betrouwbare vriendschap. 'De groet
ran de socialistische jeugdbond.
'Freundschaft!' is immers geen lege
gewoonte, maar omvat ook die FDJ-
leden, die in hun ouderlijk huis
christelijk werden opgevoed en die
in hun studie, in hun verantwoorde
lijkheid als staatsburger en in hun
bereidheid zich in te zetten, niet
minder de proef hebben doorstaan
dan jij, Gabi'.
Het was een levendige discussie
de persoonlijke beslissing blijft. Hoe
zou het anders kunnen in de liefde?
De redactie behoudt alch het recht voor om
tt-r opname lu deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ
publlkatie wordt met «1c naam van dc
Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gezonden aan de lieer Job. C. Francken.
secretaris van dc hoofdredactie van Trouw-
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
Beschaamd
Onder de titel 'Beschaamd reageert
Drs. R. Strijker op een protest, dat
een aantal gereformeerde theologen
aan en buiten de V.U. heeft aangete
kend tegen een synodebesluit betref
fende het anti-racismeprogramma van
de wereldraad van kerken. Hij vindt
het zeer ongeloofwaardig', wanneer
deze theologen wel blijken te willen
protesteren, wanneer het gaat om
hen. die wegens hun ras en huids
kleur overal op deze wereld vertrapt
worden, maar niet hun solidariteit
wilden betuigen met de 'eeuwige' ver-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dogeli|ks bestuur: B. Bol, Den
Hoog; dr. E. Bloumink, Paters-
wolde; mr. G. C. voo Dom,
Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter
dam; J. Lomer, Utrecht; du. J.
W. de Pous, Den Hoog; J. Smol-
lenbroek, Wouenoor.
Overige leden von het olgemeen
bestuur: K. Abmo, Amsterdom;
H. A. de Boer, IJmuiden; Th.
Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don-
ner, Den Hoog; J. von Eibergen,
Schoarsbergen,- mr. K. von
Houten, Wogeningen; ds. O. T.
Hylkemo, Bilthoven; Jac. Huijsen,
Delft; mevrouw M. C. E. Kloosler-
mon-Fortgens, Voorschoten; me
vrouw J. G. Kraoyeveld-Wouters,
Heerhugowaard; prof. dr. G. N.
Lommens, Noorden; ds. F. H.
Landsman, Den Hoog; H. de
Mooij, Ri|mburg; prof. dr. G. C.
von Niftrik, Amsterdam; H. Otte-
vonger, Buitenpost; mr. dr. J.
Ozinga, Lunteren; dr. A Veerman,
R>iswi|k fZ-H); H. H. Wemmers,
Den Hoog; drs. R. Zijlstro, Ooster-
lond (Zldf.
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J.de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bonk (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
trapten en verdrukten van deze aarde,
de Joden, en dan inzonderheid de
joodse oorlogsslachtoffers in ons land,
daarbij doelend op de emotionele dis
cussies rondom 'de drie van Breda'.
Niemand zal mij van gebrek aan die
pe bewondering voor, oprechte sympa
thie en diepgeworteld meeleven met
het joodse volksdeel behoeven te ver
denken, wanneer ik hier ernstig pro
test aanteken tegen de voorstelling
van Drs. Strijker. Hij brengt twee
zaken op één noemer, die absoluut
onvergelijkbaar zijn, daarmee afbreuk
doende aan de rechtvaardige zaak van
Joden, Christenen en verdrukten in
de wereld gelijkelijk. M.i. terecht kan
men kritiek hebben op het genoemde
synodebesluit en van die kritiek doen
blijken. Dit punt kan buiten de dis
cussie gehouden worden. Maar dat de
kerk had moeten spreken in de dis
cussies rondom 'de drie van Breda' in
de zin, zoals Drs. Strijker bedoelt? Ik
meen van niet, omdat men dan niet
alleen aan de diepste intenties van
het christendom, maar ook van het
jodendom tekort zou hebben gedaan,
om van Nederland als rechtsstaat, met
bloed bevochten in de jaren 1940-1945
en als een geschenk terugontvangen
in 1945, nog maar te zwijgen. Dat
laaste vooral hebben de ministers
Biesheuvel en Van Agt op goede
gronden, m.i. overtuigend en daar
om christelijk! verdedigd, ondanks
dat velen hen helaas niet kon
den (of soms ook: wilden?) begrij
pen Of ik daarmee het zwijgen
van de kerken goedkeur? Neen, graag
zou ik gezien hebben, wat nu soms
gereformeerden individueel wel deden
(bijv. de professoren Verkuijl en De
Gaay Fortman voor de t.v.), n.l. dat
namens de kerken getuigd was van
wat hier en nu inzake 'de drie van
Breda' de diepste intenties zijn van
zowel Tenach (het Oude Testament)
als het Nieuwe Testament. Dat dit
bijbels getuigenis dan wel eens diep
in het vlees van Christenen èn Joden
zou kunnen snijden, daarvan ben ik
overtuigd, vooral als men de hel van
1940-1945 heeft meegemaakt. Maar zo
wel kerk als synagoge hadden zich
van 'de drie van Breda' niet alleen op
'humane gronden', maar vooral op
bijbelse gronden 'vrijgemaakt', 'of
zouden de getuigenissen vóór de hu
manisering' van het lot van de onder
drukten in Afrika etc. èn vóór de
invrijheidstelling van 'de drie van
Breda' toch niet ontzettend veel met
elkaar te maken hebben, maar dan in
radicaal andere zin dan Drs. Strijker
bedoelt en waarover hij ten onrechte
beschaamd is?
Badhoevedorp Prof. Dr. M. J. Mulder
UTRECHT De gereformeerde synode heeft besloten tot een aantal
maatregelen, waardoor de synode korter kan duren en tevens een
verjongingskuur ondergaan. Veel jongere ouderlingen en diakenen
kunnen het zich momenteel niet veroorloven synodelid te worden
vanwege de lange duur. der synodes. De thans zittende synode van
Dordrecht 1971-1972 bijv. zal bijna negen werkweken in beslag ne
men (en heeft daar nu zeven van achter de rug)
SIGNALEN
In een studie over zijn Ierse b
noot en toneelschrijver G. B.
schrijft G. K. Chesterton: 'Men
in de meeste dingen orthodox
anders krijgt men de tijd niet 01
eigen ketterij te verkondigen.' De]
de woorden, orthodoxie en kef
zijn hier uiteraard niet dogmaj
bedoeld. Men kan ze veralgemt
Men moet zich in de meeste di
bij datgene wat vaststaat aam
om aandacht te kunnen vragem
datgene waarin men van anderj
wijkt. Zo zou men deze zin on;
kunnen vertalen. In dit verbj
het niet ondienstig te wijzen op
aantal bijzonder belangrijke 'st|
gen', die prof. Berkhof in zijn
lijke Kroniek (Voorlopig, maart
opnam. Hier zijn er enkele. 'Late
aan de structuurproblemen binnt
kerk geen al te hoge prioriteit
Structuurbijstellingen zijn
weer nodig, maar ze lossen weinig
Het geven van prioriteit daaraan
een vlucht voor de eigenlijke vrj 0I'U
zijn.' En ik wil ook graag deze, d: n
gisteren al in deze krant gecite lfll
vond. onderstrepen: Laten we de o
sen die nieuwe schatten uit het e
gelie halen of de dingen anders jL
gen, voor 'een dubbele eer waai
houden. Zij willen het evangelie
begraven, maar in omloop bren G
De doorvertaling voor nieuwe ti;
en geslachten is hun hoofdzorg
volgende generatie zal ons dankl
zijn, als we hun nu ruimte laten.^
ben van mening dat dit woorden
die wij bij het overwegen van alh
problemen goed moeten laten i m
spreken. Nu slechts weinigen no{
staat zijn om het geheel van
veranderingen waarin wij staan
overzien, is het van te groter bfi
te luisteren naar hen die hier si; 'r
len geven.
LI
Bijenvolk
Met enige verwondering las ik het
antwoord op het probleem van die
bijenzwerm tussen de spouwmuur.
Het is namelijk beslist niet zo dat dat
bijenvolk in het komende voorjaar
vanzelf wel weer zal verdwijnen.
Wanneer er in de loop van het jaar
een jonge koningin geboren wordt,
zal een deel van dat volk best vanzelf
verdwijnen (z.g. zwermen), maar de
rest zal, wanneer het de winter over
leefd heeft, daar beslist blijven zitten.
Hier in Spijkernisse staat een huis,
waar al een paar jaar een bijenvolk
in de schoorsteen zit. Afgelopen zo
mer hebben we daar twee prachtige
zwermen geschept, maar het oorspron
kelijke volk zit nog steeds in die
schoorsteen. Misschien weet de ver.
tot bevordering van de bijenteelt. Wa-
geningen (tel. 08370-12863) er iets op
te vimden.
Spljkenisse W. Hart-den Draak
ZURICH (EPD/LWF) De samen
werkende protestantse kerkelijke hulp
organisaties voor nulp in Bangladesj
hebben een wederepbouwprogram
vastgesteld, dat voorlopig tot 30 juni
1973 loopt en 42 miljoen gulden kost.
Het geld zal vooral gebruikt worden
voor levensmiddelen, medische venfor-
2ing en woningbouw, alsmede voor
landbouw, visserij, watervoorziening,
vervoer en opleiding. Het program
staat onder leiding van de 43-jarige
Ceylonees Harris Amit.
Op maandag 16 november 1970 veron
gelukte op 44-jarige leeftijd de peda
goog drs Anton B. Lam en begin
maart 1972 krijgen we van uitgever
Kok in Kampen een boekje toege
stuurd: 'Van geluk gesproken.(on-
Van een onzer verslaggevers
PUTTEN Op 1 april, de zaterdag
voor Pasen, zullen honderden jonge
ren van de 'Jezus-beweging' een 'mars
op Amsterdam' houden. Deze mars is
de eerste aanzet voor een nationale
anti-drug-campagne van het Opwek
kingsteam van de pinksterevangelist
Ben Hoekendijk.
De mars start 's middags om twee uur
bij het Vondelpark en voert via Stad
houderskade, Utrechtsestraat, Rem-
brandtplein naar de Dam. Tegelijk
zullen plakploegen kraakpanden en
schuttingen beplakken met een affi
che, speciaal bestemd voor de buiten
landse hippies. De tekst daarvan
luidt: 'Tourists, you came to Holland
for sensation? Accept Jezus!'
In de loop van de zomer zal een
speciaal undergroundblad verschijnen
met getuigenissen van ex-verslaafden.
Volgens Ben Hoekendijk zijn in het
afgelopen jaar in Californië 300.000
jongeren als gevolg van de Jezus-
beweging gestopt met het gebruik van
drugs. Een nationaal jeugd-appèl zal
in het najaar de climax van de actie
vormen.
DEN HAAG Diplomatieke en con
sulaire vertegenwoordigers van landen
rond de Middellandse Zee gaan vana
vond in Den Haag de huisvestingspro
blematiek bespreken van hun in Ne
derland verblijvende landgenoten.
Vertegenwoordigd zullen zijn de am
bassades van Italië. Portugal, Spanje.
Turkije en Joegoslavië, het consulaat
van Griekenland-in Rotterdam en het
consulaal-generaal van Marokko.
De bijeenkomst wordt gehouden op
initiatief van het landelijk werkver
band huisvestingsnood. Het werkver
band heeft de Utrechtse hoogleraar
sociologie prof. dr. P. Thoenes ge
vraagd als 'sympathiserend waarne
mer' aanwezig te zijn. De landelijke
stichting bijstand buitenlandse werk
nemers zal eveneens vertegenwoor
digd zijn- Ook de gemeente Den Haag
is uitgenodigd
Aanleiding tot het initiatief van het
werkverband waren de moeilijkheden
in juli vorig jaar in de Netscher-
straat in Den Haag tussen daar wo
nende Turken en Nederlanders over
met huurkoop samenhangende proble
men.
dertitel: avonturen van een vader)
door Antpn B. Lam.
We vinden hierin gebundeld een aan
tal van de 'stukjés. die de heer Lam
indertijd voor het blad Gezond Gezin
schreef: losjes opgezette schetsen die
langs de neus weg nogal eens een
punt op een opvoedkundige i willen
zetten. Het is een fleurig uitgevoerd
boekje geworden, compleet met teke
ningen van cartoonist Cork (één er
van staat hierbij afgebeeld) en de
prijs is zeer redelijk: 6,90.
Wat ik tégen dit uitgaafje heb is dat
zo duidelijk aan de dag komt dat de
kopij van de overledene ruim een
jaar in Kampen rondgeslingerd heeft:
het woord vooraf Is nog van de heer
Lam zelf en het wordt onbegeleid
afgedrukt. Waarom geen mededeling
dat de auteur destijds zijn gebundelde
schetsen als volgt had willen inlei
den? De enige mededeling omtrent
het feit dat we met een posthumc
uitgave te maken hebben, vindt de
argeloze koper/lezer op het achter
omslag: de in het najaar '70 veronge
lukte auteur.enz. Er had wel Iets
meer kunnen staan over de funkties
en dc betekenis van drs. Lam. Met
elkaar getuigt dit nogal van onzorg
vuldigheid.
A.J.K
Van een verslaggever
UTRECHT De gemiddelde behan-
delingsduur van een zaak bij één van
de tien raden van beroep (de instan
ties, die beroepszaken betreffende so
ciale verzekeringen afdoen) is 4.7
maand. De behandelingsduur verschilt
naar de aard van de zaak en naar de
plaats waar de desbetreffende raad
van beroep is gevestigd.
De raden van beroep, waarvan er tien
in ons land zijn, hebben het afgelo
pen jaar sneller gewerkt dan het jaar
daarvoor en ze hebben een gedeelte
van hun achterstand ingelopen. Het
NKV heeft vorig jaar ernstige kritiek
geuit op het functioneren van de
raden van beroep. Er werd toen een
gemiddelde behandelingsduur ge
noemd van negen maanden.
Van een oorrespondent
DEN HAAG Het kamerlid dr. De
Gaay Fortman (PPR) meent dat de
Nederlandse vordering op Chili van
38 miljoen gulden dienf le worden
kwijtgescholden. Daarnaast zou een
bijstandsprogramma zonder voorwaar
den aan de Chileense regering moeten
worden aangeboden en regeringen van
andere landen moeten worden opge
wekt hetzelfde te doe.
De eerste maatregel is de instelling
van een breed moderamen. Dit zal
allerlei minder belangrijke zaken kun
nen afhandelen, o.a. op 't gebied van
financiën en administratie, waanaan
voor thans een hele synode bestaande
uit 73 leden plus professorale advi
seurs moet vergaderen. Dit breed mo
deramen zou, volgens de besluiten
van de synode, moeten bestaan uit
één afgevaardigde van ieder 'particu
lier ressort', dat zijn de 14 regionale,
Brieven die niet zijn voorzien van naam en
adres kunnen niet in behandeling worden
genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar In verband
staan moeten in afzonderlijke brieven worden
gesteld. Per brief dient een gulden aan post
zegels te worden ingesloten. Adres; redactie
Trouw-Kwartet, postbus 859, Amsterdam.
Vraag: Naast ons wordt een huis ge
bouwd met de vloer een meter boven
het maaiveld. In afwijking van het
cloor de welstandscommissie goedge
keurde ontwerp wordt het terras nu
groter gemaakt, zodat het precies voor
ons huiskamerraam komt, waardoor
men t.g.v. het grote hoogteverschil
van 75 cm in ons raam naar binnen
kan kijken. Is dit niet in strijd met
artikel 693 B.W., daar het terras pre
cies tot de terreingrens loopt?
Antwoord: Dat artikel heeft slechts
betrektóng op gemeenschappelijke
muren en niet op uw geval. Het
wetboek kent verder wel bepalingen
inzake hinderlijk uitzicht uit vensters,
maar niet voor terrassen van een
meter hoogte. Als de gemeentelijke
verordeningen de handelwijze van uw
buurman niet verbieden, is zijn optre
den geoorloofd, mits hij zorgt dat u
geen last heeft van versterkte wateraf
voer, grensoverschrijding enz. Tussen
de erfscheiding en uw raam kunt u
makkelijk allerlei beplantingen doen.
U kunt ook uw buurman voorstellen
een muurtje of aardige schutting te
laten aanbrengen, alles in goede on
derlinge verstandhouding. Om binnen
kijken te beletten zou dit echter 1.60
meter hoog moeten zijn, dus van uw
kant ongeveer 2% meter. Roos en
clematis kunnen de muur opvrolijken.
Nog beter zou een goede peppel-be
planting zijn met struiken eronder,
bijv. brem, dat stevig uitstoelt.
Vrapg: Mijn sjaal heeft een nacht in
het water gestaan er is daarna goed
nagespoeld en niet bij de kachel ge
droogd. Ik merkte daarna dat de sjaal
pluisjes afgaf en mijn witte boord
erdoor besmet werd. Met een droge
doek gaan de pluisjes er wel af. maar
het is toch hinderlijk. Daarna heb ik
met een wasmiddel gewassen en nage
spoeld in azijnwater, maar dat hielp
niet Het is een 100 pet. cashmere
handgeweven sjaal.
Antwoord: Dat is eefi prachtige wol
en u hebt ook geen fouten gemaakt
bij hef wassen Maar verschillende
weefsels hebben de eigenschap, te
gaan 'pillen'. Aan die kleine pluisjes
is weinig te doen. U zou ze er mot
een pincet kunnen afhalen Ze ont
staan door vezelstuk.ics. die losgeko
men zich aan elkaar hechten.
doorgaans provinciale, synodes van de
gereformeerde kerken.
Het breed moderamen treedt ook
coördinerend op in de rapportage aan
de synode, zodat allerlei zaken, die nu
versnipperd en daardoor tijdrovend
aan de orde komen in een goede
onderlinge samenhang op het pro
gramma komen te staan. Dit wordt
ook bevorderd door een andere maat
regel van de synode, waardoor een
geleidelijke bundeling van de talrijke
deputaatschappen, die thans de syno
debesluiten uitvoeren, wordt bereikt.
Deze deputaatschappen worden samen
gevoegd in een klein aantal hoofd
groepen.
Zo komt er een deputaatschap voor
Gemeente-opbouw, waarin ongeveer
tien deputaatschappen worden gebun
deld, die een taak hebben op het
gebied van advisering of voorlichting
aan de gemeente. Om er een paar te
noemen: de evangelisatie, kerk en
jeugd, kerk en recreatie, bedrijfsle
ven. binnenlands diakonaat en kerk-
op bouw. Anders 'gebundelde' depu
taatschappen komen er voor de oplei
ding. de onderlinge hulp. de oecume
ne (te verdelen in binnen- en buiten
land) zending en werelddiakonaat.
geestelijke verzorging en financiën en
organisatie.
Volgens deputaten Werkwijze synode
en Financiën en Organisatie, die de
voorstellen bij de synode indienden,
zou het aantal vergaderdagen voor de
syode op deze manier kunnen wor
den verminderd tot 25, verspreid over
twee jaar. Wanneer men daarbij ook
enige malen op zaterdag zou vergade
ren, moet het zeker mogelijk worden
meer jongere ambtsdragers m het
synodewerk te betrekken.
Omdat in de nieuwe opzet het wereld
diakonaat wordt geeombineèrd met de
zending en het binnenlands diakonaat
een sectie wordt van Gemeente-op
bouw rezen er ter synode vragen over
de positie van het Algemeen Diako-
naal Bureau. Besloten werd dit bu
reau te handhaven als hét ene adres
voor het algemeen diakonale werk
onder leiding -van een diakonale be-
leidsraad, te vormen door de secties
werelddiakonaat en binnenlands dia
konaat van de beide genoemde depu
taatschappen.
Voor de thans aangenomen reorgani
satie zijn o.a. enkele wijzigingen van
de kerkorde nodig. De bedoeling is
dal de synode deze eind april in
eerste lezing zal vaststellen, dat daar
na de voorgeschreven raadpleging der
kerken plaats vindt, waarna in novem
ber een definitief besluit kan worden
genomen. Dit zou betekenen dat de
nieuwe werkwijze reeds voor de vol
gende synode kan worden toegepast
GENEVE (EPS) Paus Paulus heeft
10.000 dollar geschonken aan de com
missie voor Faith and Order van de
wereldraad van kerken. In een bege
leidende brief sprak hij de hoop uit,
dat 'dit gebaar elke wolk moge ver
drijven, die zou kunnen hangen over
onze betrektóngen met de wereldraad
van kerken'.
De voornaamste taak van de Faith-
and-Order-eommissie van de wereld
raad is, de kerken sanien te brengen
voor gesprek en studie over de vraag,
hoe zij hun eenheid duidelijker tot
uitdrukking kunnen doen komen
Sinds 1967 maken ook rooms-katholie-
ke theologen deel uit van de commis
sie Thans is van de 135 leden onge
veer een tiende deel rooms-katholiek.
NED. HERV. KERK
Beroepen: Te Ouwsterhaule-Schan
brug: H. P. v.d. Horst, vic. te Utre
die bedankte voor Oosterland.
Dirksland: A. Brense te Westbroeki^
Aangenomen: naar Harlinigen: J,
Smit, part time prerï. te Wittevi
wonende te Emmen, naar Hoogevi n
P. Kikstra te Opperdoes; naar Cul
borg: D. Oliemans te Surhuisterve roi
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Eindhoven: kand. A
A. Schiebaan te Amsterdam, die
beroep heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Damwoude-Driesum
J. de Feijter te Hoogezand-Sappera 99
Bedankt: voor Zaandam: D. Nieui
huis te Harlingen.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Den Haag-Rij swijk:
Boersma te Goes.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Apeldoorn: E. V<
te Zwijndrecht; te Wolfaartsdijk:
Hoogerland te Werkendam.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Aangenomen: naar Vlaardingen:
Mallan te Gouda, die bedankte
Rhenen.
ROME (UPI/KNP)
Het aa
VI
Ti
rooms-katholieke priesters in de J
reld is het afgelopen jaar gedaald
351.000 tot 347.000. Tegelijk is
aantal r.k. gelovigen gestegen: vai
miljoen tot 534 miljoen.
Dit blijkt uit het statistisch jaaro
zicht van het Vatieaan. Een vat
grootste posten in het subsidiebi
van het Vatieaan vormt de congi
tie voor de missie, die vorig jaar
miljoen gulden uitkeerde. Bijna
helft hiervan ging naar Afrika,
derde deel naar Azië.
The President's Trip to China,
tain-pocket. 159 pagina's waarvan
pagina's kleurenfoto's. Geïmport
cloor Meulenhoff-Bruna NV, Am
dam. Prijs 7.75
Wat de historische reis van pres
Nixon aan China allemaal opgele
heeft is nog niet met duidelijkhei
zeggen, maar een enorme dosis pi
citeit is wel één van de resulti
Een niet onbelangrijke overige
een Amerikaans verkiezingsjaar.^
eerste van een waarschijnlijk
reeks boeken over China, bracht
tam een verslag over de belang
reis op de markt Dit instant-boe
voor een niet onbelangrijk deel
vuld met fraaie kleurenfoto's,
maakt door Nixons persoonlijke j
graaf en 'n fotograaf van 't Ameri'
se ministerie van binnenlandse za
Bij deze knappe foto's steken de c
ele Chinese zwart-wit foto's van de
moeting tussen Nixon en partijh
Mao Tsetoeng magertjes af. al zij
sfeervol omlijst met veel rood.
Dc tekst werd geschreven door ll
van het Amerikaanse pers-corps,
getuige was van het bezoek. Diepg
de conclusies moet u niet
verwachten, maar hun verslagen
zeer boeiend. Verder zijn in het l
werkje alle officiële verklaringen]
genomen.