WAT NU BLANKE MAN? Mag men vrouw leven opdringen dat zij niet heeft begeerd BIJBEL GEEFT GEEN EXPLICIETE OPLOSSING VOOR ABORTUS-VRAAGSTUK ZATERDAG 26 FEBRUARI 1972 Roger Jourdain kijkt me misprijzend aan. Hij is voorzitter van de Red Lake-stamraad en ik wilde hem wat vragen stellen. Maar hij wil niet verder gaan dan uit een rommelige kast een paar toeristische folders over het Red-Lake-reservaat te pak- ken. „Daar staat alles in wat je weten moet", zegt hij en zakt achterover in zijn leren bureaustoel. „Ik heb genoeg van jour- H nalisten", legt hij uit. „Hoeveel heb ik er niet rond geleid over sjiiet reservaat? Hoeveel tijd heb ik niet aan hen besteed? En te als ze vertrokken zijn, hoor ik nooit meer iets van ze. Niemand opheeft mij zijn artikel toegestuurd. En daarom heb ik wel iets zul anders te doen." He' „Waar kom je eigenlijk vandaan? Holland?" Kennelijk verandert dat de zaak enigszins, want nu buigt rdain zich voorover en zegt: ,.OK. ik zal je iets zeggen. Schrijf in je krant, dat wij. indianen, miljoen dollar van Holland wil- hebben. Nee. maak er maar miljoen van." Grinnikend zakt -eer achterover in zijn stoel. untjEn natuurlijk wil je weten waarom. ïouOmdat jullie ons dat en nog zijdeel meer schuldig zijn. De Hol landers hebben toch ook meege ren aan onze onderwerping? mj( Amerika en het Westen zijn rijk liet 0eworden door ons te bestelen. De vd ijkste bronnen, die we hadden. q< werden ons afgenomen door de rottEuropearien. Het was ons land. dat jullie rijk gemaakt heeft. En daarom in 'k. hie niet te bedelen. Ik zeg illeen: geef ons iets terug van wat ullie gestolen hebben. En dan is m< wee miljoen maar een schijntje." va Ik had de verre tocht naar de in het uiterste noorden van staat Minnesota gelukkig niet an aanvaard om Roger Jourdain e spreken, maar om te zien wat "bed Power in de praktijk kan bete- 0 enen. Het Red-Lake-reservaat is 9e®jiamelijk in meer dan een opzicht r Riniek. Er is veel werkgelegenheid. r zijn moderne scholen. En er is i veel opzichten „Red Power". 2'Jn! Het land is gemeenschappelijk igendom van de Red Lakestam tn wordt beheerd onder toezicht tan de Amerikaanse regering. Wie lieer dan een kwart Red Lake in- Jiaans bloed heeft, mag zich op iet reservaat vestigen en wie min- jer heeft niet. Red Lake is een [gesloten" reservaat, waar het lude stamleven nieuwe gestalte leeft gekregen. Het is een kleine w0ljatie binnen een grote staat. Het leeft zijn eigen politie, zijn eigen em^chter. zijn eigen brandweer, zijn scholen, zijn eigen wegen- 111 Het gesnerp en gesis van de I '°joutzagerij aan de oever van het Jed Lake karakteriseert een bedrij- o&gheid, die ongewoon Is voor een Hdianen-reservaat. Hout is de at Voornaamste bron van inkomsten 3°jJn worden onderhande gevoerd over de vestiging K°jan een meubelfabriek, zodat de uitgebreid kan 'ht- orden. Een paar honderd meter se" erderop brengt de zoute geur van """■ferse vis je naar de visserij. De ^ven ligt verlaten. De vissers zijn 6eds lang uitgevaren. Maar in de t Kij hallen is volop vis aanwezig, die door rappe handen en scherpe messen een kopje kleiner gemaakt wordt en zij aan zij ingepakt in kratjes hun weg naar blank Ameri ka zullen vinden. „Ja. die Roger Jourdain Is een rare", grinnikt een oude visser met wie ik zit uit te kijken over de stille uitgestrektheid van het Red Lake, het grootste van Minnesota's 10.000 meren, „maar hij versiert het voor ons. We hebben bijvoor beeld een eigen huisvestingspro ject. het eerste van de gehele Ver enigde Staten. We hebben dat zelf ontworpen, zelf gemaakt. Het is van ons zelf en we beheren het zelf. Washington was er eerst op tegen. Het leek kennelijk te weinig op de blanke voorsteden. De rege ring wilde door mensen van bui tenaf een ander project opzetten. (rood van buiten, blank van bin nen). Maar een mens kan zich vergis sen. Onmiddellijk na Nixons rede begon Bruce de nieuwe politiek uit te voeren. HIJ benoemde een aan tal jonge, agressieve indianen op sleutelposities binnen het BIA. Aan een indiaan, die hem uit protest door elkaar gerammeld had. gaf Bruce de functie van voorlichtings man. Oude bureaucraten werden uitgeschakeld. Eindelijk werd de in diaanse herrijzenis ook merkbaar binnen het BIA. eens het school voorbeeld van trage bureaucratie. Bruce en zijn jonge staf maakten van het Bureau één van de leven digste regeringsafdelingen in Washington, bruisend van nieuwe ideeen en niet afkerig van harde politieke gevechten. Toen echter Rogers Morton be gin vorig jaar minister van binnen landse zaken werd (onder dit de partement ressorteert het BIA). be gon de nieuwe minister de door Bruce uitgerangeerde bureaucraten in ere te herstellen. Hij maakte de overplaatsing van zijn oude vrien din. Wilma Victor, naar Phoemx (Arizona) ongedaan en benoemde haar tot zijn speciale adviseur voor indiaanse zaken. Afgelopen zomer benoemde Morton de conservatie ve John O. Crow tot vice-commis- saris van het Bureau en gaf hem zoveel volmachten, dat hij meer kreeg te vertellen dan Bruce. Een volgende stap was om William Veeder, Amerika's beste expert op maar dan moet je net Jourdain" heb ben. Voor wie is eigenlijk het ar- moede-programma. zei hij tegen Washington. Voor de armen of voor jullie Harvard-advocaten? Ha- ha". In de folder, die Jourdain me mee gaf, lees ik een trots die op andere reservaten al lang is uitge hongerd: „Red Lake is in beweging en zou graag alle bezoekers zijn vooruitgang willen tonen". Maar hoe verder ik me verwijder van de houtzagerij en de vishallen hoe minder die vooruitgang waarneem baar is. Na een paar uur rijden kom ik weer de huisjes van triplex en teerpapier tegen, die ik al eer der op andere reservaten zag. Na enig hoofdrekenen, ontdek ik dat de werkloosheid ook hier aan zienlijk boven het landelijk gemid delde moet liggen. Er leven 3500 indianen op het reservaat. In vol bedrijf biedt de grootste werkge ver, de houtzagerij, werk aan 100 mensen. De visserij volgt met èen iets kleiner aantal, zodat er hooguit voor een paar honderd man werk is op het reservaat. „Bestrijd de armoede, koop indiaanse kunstnij verheid". roept in onbeholpen let ters een bord in een toeristenwin kel me toe. Vanwaar kunnen de indianen hulp verwachten? Van de regering? Reeds vijf jaar geleden werd de regering in een „Resolutie van der tig stammen" opgeroepen „buiten landse" hulp ter grootte van een half miljoen dollar te verstrekken aan de Amerikaanse indianen. „La ten demassale voorzieningen, die nu aangeboden worden aan de burgers van de nieuwe naties van Azië. Afrika en Latijns Amerika uit gebreid worden tot de Amerikaan se indianen", vroeg de resolutie. „Wij wensen een indianen-ont wikkelingsfonds, met leningen te gen lage rente en met een lange looptijd, vergelijkbaar met de fond sen die worden verstrekt aan onze Zuidamerikaanse broeders en de inheemse volken van Afrika en Azië. Hulp aan deze volken be draagt per jaar ruim drie miljard meer dan werd uitgegeven aan de Amerikaanse indianen tussen 1789 en I960'. Washington wilde daar niet van horen. „Termination" (het beëindi gen van de speciale zorg voor de indianen) was nog steeds de offi ciële politiek. De bedoeling was dat de indianen-stammen zich zou den opheffen en dat de leden zou den verdwijnen in de alleen zalig makende smeltkroes van de Ameri kaanse maatschappij. Maar in in- vernietiglng van zijn etnische en culturele Identiteit. Red Power, of in wat minder provocerende bewoordingen: zelf beschikkingsrecht. dat is wat de indianen eisen. Op het Red Lake reservaat is te zien dat zoiets vruchtbaar kan werken. In juli 1970 hield de nieuwe Grote Blanke Va- diaanse ogen was „termination" slechts de laatste en gevaarlijkste aanslag op het Indiaanse bestaan De stammen, die gehoor gaven aan „termination" zijn nu de arm ste en de meest gedesillusioneer de van Amerika. Hoewel het Bu reau van Indiaanse Aangelegenhe den, BIA, de Indianen meer kwaad dan goed heeft gedaan, is de in diaan niet gebaat bij de opheffing van het BIA. Het bureau Is de eni ge dam tussen de indiaan en de der, president Nixon, een opmerke lijke rede. „Het is lang geleden dat de indiaanse politiek van de fe derale regering dé capaciteiten en het inzicht van het indiaanse volk begon te erkennen en erop ging bouwen. De tijd is gekomen om radicaal te breken met het verle den en voorwaarden te scheppen voor een nieuw tijdperk, waarin de Indiaanse toekomst wordt beslist door handelingen en beslissingen van de indianen zelf", zo sprak de president „Zelf-beschlkking voor het indiaanse volk kan en moet worden aangemoedigd, zonder de dreiging van eventuele termina tion". Het waren veelbelovende woor den. Maar woorden kun je niet eten. „Ik heb vele malen eerder de donder en de bliksem gezien, maar ik heb nog nooit de regen gezien", was het commentaar van een oudere indiaan. Indianen zien politi ci alleen tijdens de verkiezingstijd en horen dan nooit meer iets van ze. „Heeft de blanke ooit zijn woord gehouden tegenover ons", vroeg een indiaan mij. Cynisch hadden de indianen ook notitie ge nomen van de benoeming van Louis R. Bruce tot commissaris van het BIA. Na een speurtocht van zes maanden had Nixon een Indiaan (van gemengd Sioux-Mohawk- bloed) gevonden, die Republikein was, maar de plaats waar hij ge vonden werd (het sjieke Greenwich Village) en zijn status (welgesteld) waren niet zo hoopgevend. De in dianen vermoedden dat ook deze man lid was van de „Appel-stam" het gebied van de indiaanse water rechten en de kampioen van de Indianen, van Washington naar Phoenix te sturen. Het werd de in dianen duidelijk, dat er geen regen zou volgen op de donder en de bliksem. Veeder weigerde echter. „Ze zullen me eerst moeten ontslaan", zei hij. Hij gelooft dat nu Amerika bijna al het land van de indianen heeft het nu ook zijn water wil afnemen. „Het land zit zonder wa ter, behalve dat wat de Indianen hebben. En nu proberen de minis teries van binnenlandse zaken en justitie het af te nemen met een presidentiele order. Het is een schande. Zij willen de Indiaan doen verdwijnen. Wat ze willen dat ik in Phoenix doe, Is helpen bij het af nemen van de Colorado-rlvler voor een project In Arizona. En de enige manier om dat te doen is om het af te pikken. Daar wens Ik niet bij te helpen". Vroeger zouden de indianen het er misschien bij hebben laten zit ten, maar nu met de geboorte van het nieuwe indiaanse -nationalisme, gebeurde dat niet. Ruim 30 stam hoofden trokken naar de Navajo natie voor beraad. „Misschien moeten we terug gaan naar Washington en een paar gebouwen met de grond gelijk maken. Mis schien dat ze dan luisteren. Ik heb Rogers Morton ontmoet en hij is helemaal niet geïnteresseerd of we overleven of niet", sprak één van hen. De woordvoerder van de Na vajo's meende: „Moet ons nog dui delijker verteld worden wie de vijand is? Het is het ministerie van binnenlandse zaken. We kunnen nooit overleven, zolang we de ge vangene blijven van een vijandig departement. Wij zijn thans krijgs gevangenen en het ministerie houdt ons. commissaris Bruce en zijn gehele BIA in gijzeling, totdat we ons overgebleven land en bron nen hebben afgestaan." Enkele weken later stormden een dertigtal indianen, onder aanvoe ring van AIM-leider Clyde Belle- court het BIA-hoofdkwartier in Washington binnen om John Crow te „arresteren" wegens „grove na latigheden en misdadige onrecht vaardigheid tegenover het oor spronkelijke Amerikaanse volk". Crow was echter elders aan het praten en daarom bezetten de in dianen twee vertrekken, totdat Crow terug zou zijn. De politie liet zich echter eerder zien dan Crow. „We willen niemand anders zien dan John Crow. Dit is een open baar gebouw en we hebben het recht hier te zijn", schreeuwden de indianen. Met geweld werden ze echter verwijderd, in de hand boeien geslagen en naar de cel gebracht. Op aandrang van commissaris Louis Bruce werden de aanklach ten wegens huisvrede-breuk inge trokken. En 's avonds inviteerde Bruce de militante Indianen op zijn kantoor. „Ik kan jullie niet zeggen hoezeer ik jullie steun voor wat Ik hier in het Bureau tracht te doen op prijs stel", vertelde Bruce. „Ik betreur het zeer wat vandaag ge beurde. Ik denk dat dat de manier is waarop de bureaucratie o- pereert. Gezagsdragers komen bin nen en doen dergelijke dingen. Ik wil dat dit een ontmoetingsplaats wordt voor Indianer ""ar kunnen we anders heen, a !eze plaats niet voor de indianen is?". En over de toekomst, zei Bruce: „Ik geloof dat jullie enkele flinke veranderin gen tegemoet kunnen zien. Maar je moet weten dat dat niet gemakke lijk is. Het is niet makkelijk om indiaan te zijn". Zo leeft het volk, dat niet wil verdwijnen, voort van de ene hoop naar de andere. Omdat hun be staan is gebaseerd op mede-men- senlljkheid en niet op kapitaal of bezit hebben zij alle verdruk king overleefd en zijn zij meer vastberaden den ooit. Daarom is hun hoop groter dan ooit tevoren. Wat de Grote Blanke Vader in Washington ook van plan Is, de indianen zullen -niet rusten voordat hun cultuur en hun rechtmatige plaats in Amèrika weer in ere her steld zijn. Dit Is het laatste artikel van eeir serie van zeven. "8n 1 Prof. dr. A. A. Haspels aet «Ata discussies van de laatste en v|d, komt men nogal eens op- ;hopjerkingen tegen, die als onjuis- Bt ^tegenstelling worden gebruikt: en Er wordt wel strijd ge- jest^erd tégen sigarettenautoma- ,nJ», maar vóór condoomautoma- Drd Snoepen wordt afgeraden de pil wordt aangeraden; 3. Religie, opium voor het opium, religie voor het Uk; 4. Als ze die abortuswet wij len, leef je maar raak en laat MMje aborteren. 5. Mensen, die zo veel moeite bben met het doden bij abor- hebben vaak zo weinig moei- met het doden in Vietnam. Df het omgekeerde: ja vóór ortus, maar tégen de oorlog in itnam. jJ voelt de bedoeling: mensen die |t het „Gij zult niet doden" klaar- an als het een oorlog betreft, zijn jkbaar minder bereid dit gebod jzieklstig te nemen als het om het kie- getijjide leven gaat. Toch is dit perti- lucnjt onjuist! is vóór abortus. Iedereen •6. ot ermee geconfronteerd wordt, ver aart herhaaldelijk dat het hier om noodoplossing gaat. om het moei- e-J'i® kiezen tussen twee kwaden. hrbij men dan naar zijn geweten struis, minst kwade, (dat is vaak) de 5gel- >rtus. kiest. uidel'jk is: abortus kan in Neder- (afknooit een gangbaar middel voor zi^n worden. Daar- - kom ik bij die andere kreet: duive Je- kij een eventuele ruimere geving. maar raak laten aborte- 35., Nee, uit ervaring ken ik veel die behandeld zijn. Wie hel s' go?"33' meemaakte, verzekert zich Mytregel van een goede anti-concep- herhaling te voorkomen. de enkeling die inderdaad maar k doet? Ik ben het eens met de herking dat de vrouw die meer l eens tot deze ingreep moet over- erdag11 die kans ook maar moet krij- „PUZ gen, want ik vraag me af of zo ie mand wel in staat is kinderen te verzorgen en op te voeden. Maar is abortus dan geen moord? Uit het rapport „Abortus in Enge land" citeer ik: „Het is opmerkelik dat het enige land dat abortus wer kelijk als moord beschouwde en van daar uit de logische conclusie trok dat de aborteur een moordenaar is en ter dood gebracht behoort te wor den, het Duitsland van de Nazi's was. In 1942 werd in het door de Nazi's bezette Vichy voor het laatst een vrouw ter dood gebracht wegens het plegen van een abortus". Wat zegt nu de Bijbel over abortus provocatus? Het is opvallend, dat abortus provocatus in de Bijbel niet verboden wordt. Dit is opvallend, omdat de techniek van abortus pro vocatus oeroud is en de Bijbel voort durend polemiseert tegen bepaalde gebruiken en gewoonten van omwo nende volken. Dit stilzwijgend argument is ui teraard van ondergeschikte beteke nis. Van meer belang is dat uit Exo dus 21 22 blijkt dat een ongeboren vrucht niet gelijkwaardig is met een levend mens. Als iemand gedood wordt, moet men het eigen leven ge ven (Ex. 21:12). In Ex. 21:22 wordt bepaald, dat wanneer een zwangere getroffen wordt en het komt tot een abortus, maar zij blijft zelf onge deerd. er een vergoeding betaald moet worden. Er is ontegenzeggelijk een groot verschil in mens-zijn van een be vruchte eicel, een embryo van tien weken en een pasgeborene. Daarom ook een verschil in waardering van dit leven: een pasgeborene, een vol wassene wordt begraven, niemand zal het zelfde willen doen bij een spontane abortus van enkele weken. Is foetaal leven daarom waarden- vrij? In 1591 besliste paus Gregorius XIV. dat abortus provocatus alleen strafbaar was. wanneer het een foe tus van 40 dagen oud betrof, die naar de opvatting van Aristoteles als be zield gold. Bij mannelijke foetussen kwam de ziel 40 dagen na de be vruchting in het lichaam, bij vrou welijke na 80 dagen! Ook vandaag is dit mysterie niet opgehelderd, maar thans weten we dat in de bevruchte eicel reeds alle informatie aanwezig is voor de ontwikkeling tot een nieuw mens. Ik zou beginnend leven niet als waardenvrij willen beschouwen, maar er waarde aan toekennen, die begint bij de bevruchting en toe neemt gedurende het beloop van de zwangerschap. iHoewel men een vrucht subjectief als zonder waarde of zelfs als een kwaadaardig gezwel kan ervaren, heeft objectief deze zwangerschap als beginnend leven waarde. Het is onjuist abortus moord te noemen. Voor moord is pas de moge lijkheid gegeven, wanneer de indivi duele bestaansmogelijkheid aanwezig is, dus vanaf ongeveer 6 maanden Dupuis spreekt van „Leven om le ven" en wijst op het belangrijke as pect, dat het leven van de jonge vrucht niet waardenvrij te noemen is, eenvoudig al niet op grond van deze vraag, waar en wanneer het waardehebben dan wel zou beginnen. Dat neemt niet weg. dat er vanaf de conceptie sprake is van een gelei delijke ontwikkeling en een toene mende kans dat het vruchtje tot een volwaardig menselijk wezen zal uit groeien. Anderzijds weten wij dat: 1. lang niet elke bevruchte eicel de baarmoeder haalt; 2. niet elke bevruchte eicel die wel zo ver komt. zich weet in te nestelen: waarschijnlijk slechts ongeveer 50 procent: 3. niet elke ingenestelde eicel tot een volwassen vrucht uitgroeit. 10-15 procent aborteert spontaan. 4. niet elke volwassen vrucht ook gezond ter wereld komt. Wanneer in de achttiende tot twin tigste zwangerschapsweek het foetus zijn aanwezigheid door kindsbewe gingen aan de moeder kenbaar maakt, wordt er opnieuw een band gelegd met de moeder. Het beginnen de leven is niet waardenvrij, maar wel van een andere orde. Geen ver antwoordelijk mens zal bereid zijn een pasgeborene te doden, doch velen zijn bereid een curettage te verrich ten bij een zwangere van acht we ken. De Bijbel geeft ons voor dit speci fieke probleem geen expliciete oplos sing, maar elke christen die zijn Bjbel leest, moet haast wel aanvoe len, dat de Bijbel een geest van respect en diepe bewondering ademt voor het leven. Men leze er Psalm 139 vers 13-16 en Jeremia 1 vers 5 maar op na. Daar staan dan tegen over de werkelijke mateloze ellende en gebrokenheid en de wanhoop van zovele gehuwde en ongehuwde vrou wen, die ongewenst zwanger zijn geworden en die bij het doorgaan van de zwangerschap menselijker wijs gesproken boven draagkracht belast worden, vaak mede door de wrede afwijzing van de omgeving. Hoe zal nu een arts staan tegen over het verzoek een zwangerschap af te breken? Om de gedachte te be palen kan men een schema van indi caties medische psychiatrische. door prof. dr. A. A. Haspels hoofd van de kliniek voor obste- trie en gynaecologie van het Aca demisch Ziekenhuis in Utcecht. psycho-sociale gebruiken en daar nog aan toevoegen de sociale, geneti sche en juridische indicaties. Aanvankelijk onderscheiden wij een: 1. Medische indicatie: als de licha melijke ziekte zo erg is dat voort gang van de zwangerschap het leven van de vrouw bedreigt. Voorbeeld: Een dubbele hartklepprothese, waar bij de hartchirurg nog wel tegen de patiënte zei, dat zij geen zwanger schap meer mocht doormaken, maar helaas zonder dat dit resulteerde in een goede anti-conceptie. 2. Psychiatrische indicatie: indien er gefundeerde redenen bestaan om aan te nemen dat het voortduren van de zwangerschap de geestelijke ge zondheid van de moeder of van de genen die direct van haar afhanke lijk zijn. ernstig zal bedreigen, zodat een ernstige suicidepoging (zelf moordpoging) dreigt, of al heeft plaatsgevonden. Voorbeeld: Een echtpaar had in 1967 reeds vier kinderen met ernstige aangeboren afwijkingen, die er toe leidden, dat de kinderen of stierven of verder in een inrichting moesten worden verpleegd. De moeder, nu 45 jaar, werd weer zwanger; de geneti cus had al gezegd dat de kans op een ziek kind alleen maar toenam naar mate de moeder ouder werd. Zij ging met een brief van de pastoor naar de gynaecoloog, die zei dat het in zijn ziekenhuis onmogelijk was abortus te verrichten. Het echtpaar ging naar het buitenland, waar de gynaecoloog weigerde, omdat de indicatie zijns inziens zo duidelijk was, dat-men dat in Nederland zelf maar moest doen. Het echtpaar reed op de terugweg van een dijk af het water in. Poging tot zelfmoord? Man en vrouw wer den gered. Dit werd één van de eerste vrouwen die we geaborteerd heben en in dit geval op haar ver zoek ook gesteriliseerd. Men zou deze twee indicaties de rampencriteria kunnen noemen. In het begin hanteerden wij deze ook en wezen wel 80 procent af. Geleidelijk zijn we wel geëvolueerd, maar wij tillen nog steeds zwaar aan de licha melijke contra-indicaties. Bij een zwangerschap, ouder dan twaalf we ken. hanteren wij nog steeds het rampencriterium. Dat is een grote ingreep, vooral voor de vrouw die voor het eerst zwanger is. Het is bo vendien voor de gynaecoloog en de verpleegsters veel weerzinwekken der. 3. Psychosociale indicatie: Centraal staat bij vele verzoeken om afbreken van de zwangerschap de gedachte, dat bij voortgaan ervan het toekom stige leven wordt verknoeid. Er is existentiële nood. Of de draagkracht is te gering ten opzichte van de draaglast. Voorbeeld: Een meisje van 19 jaar is voor de tweede maal ongewenst zwanger. De eerste keer was zij 16 en werd door haar vader, ouderling in een Gereformeerde Bondsgemeen- te, uit huis gezet. Zij kreeg het kind en zorgde voor haar kind door in de huishouding te werken. Zij moest nogal eens van werkkring verande ren omdat zij weigerde in te gaan op de voorstellen tot seksueel contact met haar werkgevers. Met een kind kwam zij moeilijk aan werk. Zij hield zich zo drie jaar staande, viel volkomen tussen wal en schip van onze sociale voorzieningen. Pas toen zij zwanger werd na een feestje waar zij dronken was gevoerd, kwam zij met deze nood via haar huisarts bij ons. In het kader van de werk.- groep werd deze zwangerschap afge broken en kon een maatschappelijke en psychologische begeleiding voor haar worden opgesteld. Toch spreekt de verdeling in indi caties mij steeds minder aan. Wat wij een medische indicatie noemen wegens lichamelijke ziekte, is de som van een aantal argumenten dat de arts aanspreekt. Andere argumenten spreken vaak minder aan. Als de vrouw de zwangerschap heel intens niet wil. pleegt zij zelfmoord. Als zij die zwangerschap iets minder intens niet wil uitdragen, is dat net zo goed een medische indicatie. Net zo goed als een vrouw die een zwangerschap heel intens wél wil, door ons gehol pen wordt, zo moeten wij ook open staan voor de nood van de onge wenste zwangerschap (Kloosterman). Als er ook geen bezwaar bestaat tegen het vroegtijdig als afgesloten beschouwen van de gezinsvorming met 20 a 25 jaar anti-conceptie voor de boeg. moet dan toch gesteld wor den. dat het herstellen van een fout of ongedaan maken van een misluk king ethisch onverantwoord is, tenzij er sprake is van een existentiële noodsituatie? Met Dupuis vraag ik mij af: Mag je een vrouw een leven opdringen, dat ze niet begeerd heeft, of zelfs per se afwijst en dat zij ook niet hoeft te begeren? Het multidisciplinaire abortusteam moet zich ten dienste van de zelfbe scherming van de vrouw stellen. Ik ben het hierin geheel met Kuitert eens, dat de vrouw het laatste woord heeft. Zij is namelijk degene die uit eindelijk, ethisch gezien, verantwoor delijk is. In laatste instantie is zij dan ook de enige die deze beslissing kan en mag nemen. Dus toch baas in eigen buik? Een psychiater die absoluut tegen het af breken van een jonge zwangerschap is, zei: laat ze dat maar op hun buik schrijven. En dat deden de Dolle Mi- na's ook en zo kwamen zij een ver- -gadering van gynaecologen binnen. Bij die gelegenheid merkte ik op: Dr. P. J. F. Dupui» zeker geldt dit voor de anticonceptie, maar mag ik ook baas over mijn eigen handen zijn? Inderdaad, de arts treedt uitsluitend op namens zichzelf. Alleen voor zichzelf en zijn eigen handelen draagt hij de verant woordelijkheid. De beslissingen die hij neemt, zijn gebaseerd op zijn be roepsdeskundigheid en zijn ethische opvattingen. Conclusie: voor mijzelf is het aller grootste gebod niet: „Gij zult niet doden", maar: „Gij zult de (Here uw God liefhebben boven alles en de naaste als Uzelf'. Hiervan uitgaande zal de arts zich alle moeite getroos ten de vrouw bij te staan, maar ook dient hij de oorzaken van de onge wenste zwangerschap na te gaan om preventieve maatregelen te kunnen nemen. Dus voorlichting, liever nog opvoeding tot verantwoordelijkheid, en in dit verband dus tot het gebruik van goede methoden van anti-concep tie. zowel binnen als buiten het hu welijk. Of om het nog eens anders te zeggen met Smelik: er blijven nodig eenzame vreemde besluiten, die vol strekt niet te rechtvaardigen zijn be halve voor wie ze nemen moet Er blijven goede daden, die buiten elke erkende norm omgaan en handelin gen volgens de norm, die niets echt goeds aan zich hebben: goed maar onjuist, goed maar ongewenst, on aanvaardbaar, maar te verdedigen. Ik eindig met enkele woorden u het rapport van de Hervormde Raad voor Kerk en Gezin: Laten wij bij alle vragen die hier meespelen (zoals wie beslist uiteinde lijk: de arts, de vrouw of een team? Is adoptie niet beter? enz.) bedenken, dat het hier gaat om mensen in nood, mensen die misschien gefaald heb ben, zo u wilt gezondigd hebben, maar mensen, voor wie er een weg terug, een uitkomst moet zijn, juist uit motieven van evangelische bewo genheid. Of zoals een vrouw terecht op merkte: „Als een autobestuurder on der invloed verongelukt, laat men hem toch ook niet op de weg liggen en zegt: eigen schuld? Zo iemand wordt geholpen. Het gaat wellicht niet helemaal op, maar mogen wij dan zeggen tegen een ongewenst zwangere: eigen schuld, jij en je kind moeten maar staan voor de ge volgen"?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 15