£3 ZTpatAR-vrouwen: Keur subsidie
voor koffie-actie toch goed
Alfrink wil met
Paus gaan praten
Particulier biedt
9.500 aan voor
Angola-comité
Herv. synode over:
sex, euthanasie
en „dood is dood"
Kritiek aan VU groeit op universiteitsraad
Uw probleem
is het
onze
COMMENTAAR
Facade
BEROEPINGSWERK
Een woord voor vandaag
2
ZATERDAG 12 FEBRUARI 197;
ROME (Reuter/EFE) Pater Pe
dro Arrupe, de generaal van de je
zuïeten. heeft de 37.700 leden van zijn
orde in een brief verzocht zich in te
spannen opdat het misvormde beeld,
dat het grote publiek zich van paus
Paulus de Zesde heeft gemaakt, ver
vangen wordt door een zuiverder.
„Zijn openhartigheid, naastenliefde
en diepe evangelische nederigheid",
aldus pater Arrupe, „maken de on
eerbiedige wijze waarop men hem
bekritiseert, onrechtvaardig en on
duldbaar."
Volgens de Romeinse correspondent
van De Volkskrant is Arrupe zelf
enige tijd geleden door het Heilig Of
ficie tot de orde geroepen na zijn fel
le kritiek op de beïnvloeding van de
bisschoppensynode vanuit het Vati-
caan. Hij zou bij die gelegenheid zijn
verplicht om een dergelijke bood
schap tot zijn orde te richten.
Van onze parlementsredacticr
DEN HAAG Het AR
Vrouwencomité heeft minister
Boertien gevraagd alsnog op zijn
besluit terug te komen om de
subsidie van de commissie ont
wikkelingsstrategie voor de
koffie-actie van het Angola-
comité niet goed te keuren. Ook
een groot aantal jeugdorgani
saties heeft tegen het besluit
geprotesteerd.
Het AR-vrouwencomité is erg te
leurgesteld over het besluit van de
Van een onzer verslaggevers
BUSSUM Het Vaticaan wil
de moeilijkheden in de Neder
landse kerkprovincie ten gevolge
van de benoeming van mgr. Gijsen
bezweren door hem op min of
meer overhaaste wijze in Rome
te wijden. Deze mening uitte
kardinaal Alfrink gisteravond in
een uitzending van de KRO-tv-
rubriek Brandpunt. Ik vrees
echter, dat deze bedoeling niet
gerealiseerd zal worden, zo zei
hij verder, om daar weer aan toe
te voegen: maar ik geloof niet,
dat men er nog iets anders achter
moet zoeken,
De kardinaal wil in Rome over de
benoeming en wijding van de bis
schop van Roermond nader met de
paus spreken, maar hij weet niet of
daartoe de gelegenheid zal zijn. Lukt
een gesprek in dit weekeinde niet,
dan wil hij daarvoor op betrekkelijk
korte termijn weer naar Rome gaan.
Mgr. Alfrink zei verder onder
meer. niet van mening te zijn dat zijn
positie door deze wijding in Rome is
ondermijnd. „Anders zou men mij
niet hebben uitgenodigd om deze wij
ding samen met de paus te verrich
ten. Maar het is natuurlijk wel moge
lijk. dat dit door sommige mensen zo
gezien wordt. Misschien dan niet zo
meer als een ondermijning van mijn
positie, als wel van de positie van het
hele episcopaat".
Bij het aanvaarden van de uitnodi
ging naar Rome te komen heeft bij
het episcopaat de hoofdgedachte
voorgezeten dat de polarisatie van de
verschillende groeperingen in Neder
land niet verder versterkt moest wor
den, zo ging hij voort. „Een bisschop
heeft de opdracht een bruggenbouwer
te zijn. Hij moet geen bruggen afbre
ken. maar juist trachten de mensen
bii elkaar te brengen".
De vormingscentra Horstink en
Kaski hebben een telegram aan het
Nederlandse episcopaat gezonden,
waarin zii zeggen volledig begrip te
hebben voor het onder moeilijke om
standigheden genomen besluit, dat
kardinaal Alfrink naar Rome zal
gaan. Zij zeggen voorts blijvend
steun toe aan het tot nu toe gevoerde
beleid.
De nieuwbenoemde bisschop van
Roermond was nog volop bezig zich
zo goed mogelijk over het bisdom te
informeren en had zich voorgenomen
in de periode voorafgaande aan het
oorspronkelijke tijdstip van zijn wij
ding nog vele ontmoetingen in het
bisdom te hebben. Dit deelt het se
cretariaat van het bisdom van Roer
mond mee. Nu hij onverwacht door
Rome uitgenodigd is om door de paus
tot bisschop gewijd te worden is het
volgens het secretariaat zijn uitdruk
kelijke bedoeling om daarna voort te
WIESBADEN (EPD) Voor het
eerst is het aandeel van de protestan
ten ln de totale bevolking van West-
Duitsland gedaald tot beneden de
vijftig procent.
Terwijl in 1960 nog 51,5 procent
van de Westduitsers opgaf protestant
te zijn, was dit bij de volkstelling
van 1970 nog maar 49.0 procent. In
dezelfde periode steeg het rooms-ka-
tholieke bevolkingsaandeel van 44.1
tot 44,4 proeent.
Verrassend was de toename met
bijna veertig procent van hen. die op
gaven jood te zijn: van 45.000 tot
62.000.
minister. „Wij kunnen ons de politie
ke argumenten voor de beslissing wel
voorstellen', aldus een open brief van
het comité aan de minister, maar in
zo'n ernstige zaak verzoeken wij met
de meeste klem andere dan formele
argumenten te laten gelden. Zo nodig
zou het steunen van de actie van het
Angolacomité kunnen gebeuren langs
andere kanalen dan die van de com
missie ontwikkelingsstrategie.
In hun brief schrijven de jongeren
organisaties: Het is wel bitter, dat de
Nederlandse regering in het verleden
praktisch altijd haar steun heeft ont
houden aan multilaterale acties, zoals
in de Verenigde Naties, die gericht
waren op de bevrijding van de door
Portugal bezette gebieden in Afrika
en nu het argument gebruikt, dat Ne
derland niet als enige steun kan ver
lenen aan dergelijke acties.
De organisaties citeren verder de
pre-ambule van de Internationale
ontwikkelingsstrategie van de VN,
waarvan minister Udink in het open
baar heeft verklaard, dat deze Neder
land nog niet ver genoeg ging. Het is
verregaand hypocriet, aldus de brief,
deze strategie wel te aanvaarden,
maar wanneer het op uitvoering aan
komt alleen dat te ondersteunen, wat
in de kraam van de regering te pas
komt. En dat zijn kennelijk geen ac
ties voor de bevrijding vanonder-
drukte gebieden.
De brief is ondertekend door: Ne
derlandse Jeugd Gemeenschap (NJG).
Christelijke Jeugdraad (CJR). Katho
lieke Jeugdraad (KJR), Moderne
Hervormde Jeugdraad (HJR), Ne
derlands Komitee voor Internationaal
Jongerenwerk (NKIJ), NVV-Jonge-
rencontact, CNV-Werkende Jeugd,
Katholieke Werkende Jongeren
(KWJ), Federatie van Vormingscen
tra, Nederlands Centrum voor Demo
cratische Burgerschapsvorming
(NCDB) en de Nederlandse Politieke
Jongeren Contactraad (NPJCR).
In de open brief wordt minister
Boertien er aan herinnerd dat hij in
het verleden geen twijfel heeft laten
bestaan over zijn principiële afwij
zing van het Portugese standpunt te
genover de overzeese gebiedsdelen:
aan de geestverwante bewindsman
vragen de A.R.-vrouwen dan dit
standpunt geloofwaardiger te maken
door het handen en voeten te geven.
De open brief is namens het AR-
vrouwencomité ondertekend door me
vrouw G. van Tuinen-Scheepsma uit
Amsterdam, de waarnemend-presi
dente. Zij vertelde dat het voor het
vrouwencomité geen punt is geweest,
dat de brief gericht is aan een mi
nister van de eigen partij. De brief,
hoewel geadresseerd aan minister
Boertien, gaat tegen de regering in.
Mevrouw Van Tuinen hoopt van har
te dat minister Boertien toch nog een
manier zou vinden om de koffieactie
te steunen.
De Kamerleden Zelissen (KVP) en
Vermaat (ARP) hebben de regering
gevraagd de beslissing over het niet
verlenen van subsidie aan een voor
lichtingsactie van het Angolacomité
nader te overwegen.
Kwartet - Trouw
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
kardi naai Alfrink.
gaan met zijn informatieve contacten
..en op die wijze het positieve dat in
de voorbije jaren in het bisdom is
opgebouwd te onderkennen en tevens
een vertrouwensrelatie op te bouwen
voor de toekomst".
Namens de nuntiatuur in Den Haag
is inmiddels verklaard dat de beslis
sing van de paus om dr. Gijsen in
Rome te wijden „niet polemisch be
hoort te worden opgevat". „Integen
deel is het een eer voor katholiek
Nederland dat een nieuwe bisschop
door de H.Vader zelf wordt gewijd,
waarbij nog komt dat de paus kardi
naal Alfrink uitnodigt om met hem
de wijding te verrichten".
Inmiddels heeft mgr. Gijsen zelf te
kennen gegeven belangstelling buiten
de kring van zijn eigen familie bij
zijn wijding niet op prijs te stellen.
De wijding van de negentien nieuwe
bisschoppen te Rome wordt zondag
morgen om 9 uur integraal door
KRO-TV over Nederland I uitgezon
den en er volgt een. samenvatting van
de belangrijkste momenten om tien
over vijf 's middags, gevolgd door een
gesprek met de nieuwe bisschop. De
ze is donderdagavond direct na de
bisschoppenvergadering in Den Bosch
naar Rome vertrokken. De kardinaal
ging vrijdag.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Een particu
liere instantie, die in haar werk
vrij intensief te maken heeft met
ontwikkelingslanden, heeft in
een brief de Nationale Commissie
Ontwikkelingsstrategie aangebo
den alsnog aan haar de 9500 gul
den over te maken voor het
Angola-comité.
De regering heeft negatief beslist
over het toekennen van een subsidie
voor dit bedrag aan de koffie-actie
van het Angola-comité door de Natio
nale Commissie, waarvan prins Claus
voorzitter is. In de brief, die de parti
culier gisteren verzond, wordt het gi
ronummer of het nummer van de
bankrekening van de commissie ge
vraagd, zodat het geld kan worden
gestort. Een werknemer van deze
particuliere instantie, die anoniem wil
blijven, geeft als motivering voor dit
De nieuw benoemde bisschop van Roermond, mgr. J. M. Gijsen (links) werd
b{i aankomst in Rome, verwelkomd door de rector van de Nederlandse
college in Rome, bisschop Joseph Damen. Zondag zal Paus Paulus bisschop
Gijsen wijden in de Sint Pieter.
Wat het Vaticaan de Nederlandse kerkprovincie
schijnt te willen opdringen, is een dubbele moraal
tot op bisschoppelijk niveau. Het weet dat in de
Nederlandse kerkprovincie een grote meerderheid
der gelovigen niet wil dat de kerk over haar
geweten heerst. Toch probeert de paus diudelijk het
weer zover te krijgen tot in allerlei facetten van
het persoonlijke leven. Dit blijkt o.a. uit het ver
langen van het Vaticaan de huidige praktijk van
de bisschoppen ten aanzien van huwelijken-na-
echtscheiding weer terug te schroeven naar wat
vroeger is geweest.
Omdat het daarvoor ook betrouwbaarder bis
schoppen moet hebben worden de Nederlandse
wensen bij vacatures volkomen genegeerd en
worden als het ware pionnen uitgezet om de
posities te veranderen. Hoe weinig de Nederlandse
katholieken ermee te maken hebben, blijkt voorts
nog eens duidelijk door het besluit de wijding van
de nieuwe bisschop in Rome te doen plaatsvinden.
En de voorzitter van een bisschoppenconferentie
die tegen zo'n gang van zaken waarschuwt, krijgt
in antwoord daarop zelf een rol in dit spel toe
bedeeld. De paus zegt: kom en hij komt.
Dit cynisch-wetmatig voorbijgaan aan wat er in
een kerkprovincie leeft, kan de verhoudingen in een
kerk alleen maar verzieken. Immers op deze manier
wordt een facade opgericht, waarachter een heel
andere werkelijkheid standhoudt. Het dwingt de
bisschoppen die tot nu toe in een bewonderens
waardige oprechtheid tussen Rome en de gelovigen
in deze kerkprovincie heen en weer liepen tot
een dubbele moraal. Gezagsspanningen zijn er in
alle kerken, maar synodes zijn zich over het alge
meen meer van de relatieve betekenis van hun
handelen bewust dan dit soort ouderwets-
monarchale instellingen.
Maar wat na het tweede Vaticaans concilie zo
verbijstert, is dat de paus meent er een Gode
welgevallig werk mee te doen door in Nederland
de hele santekraam weer overeind te gaan zetten.
Aan een benoeming als die van dr. Gijsen viel nog
een schijn van democratie te geven, omdat er mei
name in dit bisdom heel wat gelovigen zijn wie
het te hard gaat met de vernieuwing en die best
een beetje tegenstuur wilden. Maar ook in die grote
groep is er zeker een meerderheid voor wie die oude
dwingelandij niets met geloofsgehoorzaamheid te
maken heeft. Gesteld dat mensen als Simonis en
Gijsen die er weer in zouden moeten (en willen!)
brengen ze zouden het heel wat zwaarder krijgen
dan Willibrordus en Bonifacus tesamen.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kannen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verhand staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een galden aan post
zegels te worden ingesloten.
aanbod, dat men" erg verontwaardigd
is over de handelwijze van de rege
ring en men op deze manier het ne
gatieve besluit van het kabinet teniet
wil doen.
Daarnaast speelt ook een rol, dat
men zeer benieuwd is, wat nu de Na
tionale Commissie zal gaan doen, nu
het geld van particuliere zijde alsnog
ter beschikking wordt gesteld. Een
woordvoerder van de Commissie, die
eerder deze week alvast telefonisch
werd ingelicht, zei aanvankelijk, dat
men het geld maar direct moest over
maken aan het Angola-comité, maar
dit is duidelijk niet de opzet We wil
len. aldus de particulier, de Commis
sie in zekere zin „voor het blok zet
ten".
Een woordvoerder van de Commis
sie zei ons gisteren wel verrast te zijn
en het een interessante zaak te vin
den. Het is erg moeilijk op de dingen
vooruit te lopen en het aanbod zal,
zoals elk voorstel, gewoon door de
Commissie worden behandeld. Op 22
februari is er een vergadering van de
stuurgroep en dan zal dit wel ter
sprake komen. Verder werd gezegd,
dat normaal gesproken de projecten
van de Commissie door de overheid
worden gefinanciéerd. Of het moge
lijk is, dat dit ook met geld van par
ticulieren gebeurt, is niet duidelijk.
In het mandaat van de Commissie
staat daar niets over. De Commissie
zal zich daar dan ook zelf een oordeel
over moeten vormen, aldus de woord
voerder.
Fusie vau Engelse
hervormde kerken
LONDEN (RPS) De vorming van
de verenigde hervormde kerk van
Engeland lijkt nu zeker. Alle veertien
classes van de presbyteriaanse kerk
en alle 31 ringen van de congregatio-
nalistische kerk hebben het vereni
gingsplan goedgekeurd, dat in mei
1971 door de algemene vergaderingen
van beide kerken in eerste lezing was
aanvaard.
In mei zullen de twee vergaderin
gen het definitieve besluit nemen,
waarna vermoedelijk in oktober de
vereniging zal worden beklonken.
Overigens heeft het voorstel in 465
van de 2265 plaatselijke congregatio-
nalistische gemeenten niet de vereiste
driekwart-meerderheid gehaald, zo
dat deze gemeenten vooralsnog buiten
de verenigde kerk blijven. Bij de
presbyterianen besloten slechts twee
gemeenten om afzijdig te blijven.
Vraag: Iemand is 65 jaar geworden.
Hij blijft liefst nog wat werken. Van
zijn weekgeld betaalt hij de normale
lasten (loonbelasting en sociale ver
zekering). De A.O.W., wordt maande
lijks op de bank gestort Nu is de
vraag: Is deze persoon nu volgend
jaar over dit A.O.W.-geld nog belas
ting verschuldigd? Zo ja, hoeveel?
Tevens is er nog een bedragje op
de postspaarbank, dat rente afwerpt.
Over het vastgezette bedrag is na
tuurlijk reeds loonbelasting betaald.
Moet er nu over dit geld in zijn ge
heel (bedrag plus rente) volgend jaar
belasting geheven worden? Of alleen
maar belasting van de rente?
Antwoord: U heeft inderdaad een
aanslag te verwachten over uw loon,
uw A.O.W. en uw rente (niet over het
spaarkapitaaltje) tezamen. Dit kan al
tijd tegenvallen, ook al wordt de
loonbelasting van het totaalbedrag
aan belasting afgetrokken en ook al
houdt men rekening met uw bejaar
denaftrek. Als u het totale inkomen
weet, kunt u het gemakkelijk in uw
leeszaal in de belastinggids nakijken:
anders vraagt u even op het belas
tingkantoor, hoeveel u globaal aan
belasting te verwachten heb. (Daar u
ons geen gegevens verstrekt, zijn wij
daartoe niet in staat). U kunt dan dit
bedrag zo lang op een spaarbank
boekje zetten en u heeft dan geen
onaangename verrassingen te ver
wachten.
\raag: We hebben een jaargang uit
1834 van Nederlands Magazijn ter
verspreiding van Algemeene Nuttige
Kundigheden. Uitgevers waren de ge-
bloeders Diderichs te Amsterdam, en
het is gedrukt bij C. A. Spin. Heeft
het nog bijzondere waarde?
Antwoord: Zonder een boek gezien
te hebben, is taxatie wel zeer moei
lijk. We geloven ook dat schattingen
bij antiquairs zeer zullen uiteenlopen.
Probeer eens bij de Koninklijke
Bibliotheek of ze het daar al bezit
ten.
Vraag: Wie was de bouwer van het
stadhuis te Bonn. dat we deze zomer
zagen? In reisgidsen konden we het
n'tt vinden.
Antwoord: Of het in bepaalde reis
gidsen voorkomt, weten we niet,
maar het archief van de stad Bonn
was zo vriendelijk ons in te lichten.
De architect was Michale Leveilly
(1694/95 - 1762). Hij werkte ten tijde
van keurvorst Clemens Augustus (re
gerend van 1723 tot 1761). Reeds in
1730 was hij met zijn ontwerp gereed,
maar pas in 1737 werden deze plan
nen uitgevoerd. Nadere inlichtingen
zijn te vinden in de Bonner Ge-
schichtschatter, deel 15. (1961) peg.
315 tot 335, zowel over zijn werk als
over zijn persoon. Het adres van dit
archief: Quantiusstr. 9.
Vraag: Wie is de schilder W. Mer-
gestein (Morkestein of Markestein?)
Wij hebben een schilderij van hem,
voorstellende een molenaar, die een
zak met meel op een bascule heeft
gezet en daaruit met een bakje wat
meel schept.
Antwoord: In onze handboeken
vonden wij alleen de niet zeer beken
de schilder G. A. Merkesteijn, die 11
januari 1825 te Nijmegen geboren
werd en aldaar op 22 mei 1858 stierf.
Hij werkte van 1844 tot 1852 te Ant
werpen en schilderde interieurs bij
kaars- en lamplicht, met figuren.
NED. HERV. KERK
Bedankt: voor Harderwijk en voor
Voorthuizen: I. Jongerden te Veenen-
daal.
GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Zevenhuizen (Gr.) en
voor Ruinerwold-Kockengen; M. Kui
per te Donkerbroek.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Bedankt: voor Arnhem: F. van
Deursen te Haarlem (buiten dienst)
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Rotterdam-W: A. van
der Weerd ,kand. te Apeldoorn.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Groningen: L. Blok te
Beekbergen.
NED. HERV. KERK
Afscheid: van Oostvoorne: E. J. Al
berts, ber. te Badhoevedorp Lijnden.
Intrede: te Waarde (Zeel.): kand.
W. B. van de Woord uit Beesd.
GEREF. KERKEN
Afscheid: van Zuidland en Abben-
broek: IJ. Stienstra, ber. t<> Rotter-
dam-Katendrecht (geest. verz. Ikazia-
ziekenhuis).
Intrede: te Oosterwolde (Fr.): L.
van der Veer uit Willemstad te Pa-
pendrecht: A. van der Deijl, voorheen
zendingspred. broedergem. te Zeist te
Suriname.
CHR. GEREF. KERKEN
Intrede: 17 febr. te Dronten: J.
Plantinga uit Rozenburg.
EVANG. LUTH.KERK
Intrede: te Winschoten: J. II. Mul
der uit Tiel en Culemborg, op 6 febr.
reeds intrede heeft gedaan te Pekela.
Psalm 131 is in het eerste vers niet goed vertaald, noch in de S.V. noci
in die van het N-B.G. Het begint met de betuiging van de dichter dc
zijn hart niet hovaardig (beter dan "verheven" S.V.) is en dat zijn oge
niet trots (beter dan "hoog" S.V.) zijn. Maar dan komt: ik wandel nit
in grootse dingen, noch in dingen die te wonderbaar voor mij zijn. D
dichter bedoelt hier te zeggen dat hij een nederig mens wil zijn, die zit N
niets in het hoofd haalt dat niet binnen zijn vermogen ligt, er geen i!
lusies op na houdt, niet "zweeft" in de wolken. Als dit lied een psah
is van iemand uit de tijd na de ballingschap, dan wil deze man zegge
dat hij niet streeft naar macht of rijkdom of dat hij van zijn God mira
kuleuze bevoorrechtingen verwacht. Positief zegt hij dan ook dat hij zij
ziel, zijn hart, tot rust en stilte gebracht heeft. Maar de uitdrukking^
"grootse dingen" en "dingen die mij te wonderbaar zij" passen hier min
der goed bij. Want dat tot rust en stilte komen bij de Heer als ee
gespeend kind bij zijn moeder is werkelijk wel groots en wonderbaai
Het zijn de kleine dingenvan rust en stilte en hopen op de HEER va
nu aan en voor immer de stille verwachting, in strijd en zorg, d;
hier groots en wonderbaar zijn. Want niet een mens die zich tegen ht
onrecht en de verdrukking aangooit is in zichzelf groot, hij kan zelfs ee
tragisch mens worden wanneer al zijn inspanning door de overmacl
van het geweld schipbreuk lijdt. Maar nooit is hij tragisch, die zijn ge
inspireerde inspanning en de inzet van al zijn krachten gevoed wee
door de stilte en de rust en de hoop, hij is niet van zijn stuk te brenge
vanwege deze kleine dingen, vanwege zijn God op wie hij hoopt en di
hij in stilheid verwacht.
Wij lezen vandaag: 1 Samuël 31 16
Wij lezen morgen: 2 Samuël 5 15
Ei
DEN HAAG In de generale
synode van de hervormde kerk
van 21 tot en met 23 februari,
komen aan de orde: sexualiteit
en de nieuwe moraal, het draag
stuk van de euthanasie en de
kwestie van „dood is dood".
In 1967 zette de hervormde kerk
een studiecommissie aan het werk om
zich in het licht van het evangelie te
bezinnen op een aantal problemen en
verschijnselen in de Nederlandse sa
menleving rondom de zogenaamde
nieuwe moraal en sexuele ethiek. Uit
de omvangrijke studie die de com
missie heeft gemaakt, is voor de sy
node een verkort rapport opgesteld,
vergezeld van een minderheidsrap
port.
De hervormde raad voor kerk en
theologie stelde voor de synode een
rapport op over het vraagstuk van de
euthanasie, om vanuit de kerk mee te
denken met degenen die bij de ge
zondheidszorg zijn betrokken en door
het voortschrijden van de medische
wetenschap voor steeds gecompliceer
der ethische problemen worden ge
plaatst. Aan het rapport over de eu
thanasie worden deelrapporten toege
voegd van drie medisch deskundigen:
prof. dr. C. v. d. Meer, dr. J. de Roos
en dr. A. Verkuyl en van de hoogle
raar in de ethiek prof. dr. J. de
Graaf.
Boodschap
In de februarizitting behandelt de
hervormde synode ook een rapport
van prof. dr. H. Berkhof, getiteld:
„Leven en sterven met verwachting",
dat namens de «raad voor kerk en
theologie is opgesteld naar aanleiding
van de discussies in en buiten de
kerk over de uitspraak „Dood is
dood" in televis^eiuitzendingen.
Verder zal de synode zeer waar
schijnlijk een boodschap ter voorlich
ting en bemoediging aan de hervorm
de gemeenten uitzenden, waartoe in
november 1971 is besloten bij de be
handeling van het getuigenis van
verontruste hervormden.
Ook komen aan de orde: de begin
selverklaring van de raad van ker
ken, een interimrapport over de her-,
vormd-gereformeerde besprekingen
„Samen op weg", het interkerkelijk
vredesberaad, en een rapport over de
pastorale en administratieve aspecten
van de zogenaamde „geboorteleden"
in de hervormde kerk.
Spreekrecht
Gasten van andere kerken die de
vergaderingen van de hervormde sy
node bijwonen, zullen voortaan ook
aan de discussies mogen deelnemen,
uiteraard zonder stemrecht. Dit is op
voorstel van de hervormde raad voor
het verband met andere kerken be
sloten. Tot nu toe mochten vertegen
woordigers van andere kerken alleen
het woord voeren in de hervormde
synode, wanneer zij daartoe uitdruk
kelijk door de praeses werden uitge
nodigd.
Het gaat vooral om vertegenwoor
digers van kerken waarmee de her
vormde kerk nauwe betrekkingen on
derhoudt. Dat zijn: de lutherse kerk,
de remonstrantse broederschap, de
gereformeerde kerken, de doopsgezin
de sociëteit en de rooms-katholieke
kerk. Voor de vertegenwoordigers
van deze kerken zullen in het vervol v
speciale gastplaatsen in de hervormd ms
synode worden gereserveerd. Zij oilt wo
vangen alle vergaderstukken en moopi
gen, zodra zij dit kenbaar maken, aajjdie
de besprekingen deelnemen.
Ee
tel
Septuagint
Op 29 februari zal in Den Haag eei
bespreking plaatsvinden tussen
breed moderamen van de hervormd
synode en de stuurgroep Septuagint
Deze bijeenkomst is er een in
reeks besprekingen waartoe het mo
deramen, in het najaar 1971 besloo
wegens optredende polarisatiever
schijnselen in de kerk. Eerder heel Mu
het moderamen besprekingen gevoen tas
met de hoofdbesturen van de gerefor TO
meerde bond in de hervormde kerk
de confessionele vereniging en dl
vereniging van vrijzinnige hervorm te-
den. l'ai
:hi
JD
DALE CARNEGIE
Yo
OMGANG MET MENSEN
DOELTREFFEND SPREKEN
Uitnodiging tot het bijwonen van een j
GRATIS PROEFLES
Rotterdam:
Restaurant Engels, Groothandelsgeb.,
dinsdag 15 februari, 20.00 uur
Den Haag:
Motel Hooriuvyck, Rijswijk
maandag 14 februari, 20.00 uur
Sponsor:
Aloserlj-instituut. Inlichtingen: telef. 1
010 - 18 87 71.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Binnen de
Vrije Universiteit groeit kritiek
op de samenstelling van de uni
versiteitsraad die half maart
verkozen zou worden. Van de
veertig zetels zijn slechts acht
zetels voor de studenten gereser
veerd.
In de universiteitsraad van de VU
zijn volgens de plannen acht zetels
bestemd voor vertegenwoordigers van
de vereniging voor wetenschappelijk
onderwijs op gereformeerde grond
slag. De overige 32 zetels worden als
volgt verdeeld: 8 voor de hoogleraren
en lectoren, 8 voor de wetenschappe
lijke medewerkers, 8 voor de studen
ten en 8 voor het technisch-adminis-
tratief personeel.
Het aandeel van de studenten is
kleiner dan aan andere universiteiten
het geval is. Volgens de wet-Veringa
kunnen de studenten maximaal een
derde van de „universitaire" zetels
krijgen, in de praktijk kan dat zijn:
11 van de 33 (aan de V.U.: 8 van de
32).
Op dit moment bestaat er aan de
VU reeds een voorlopige universi
teitsraad. Daarin zitten echter hele
maal geen studenten, omdat zij het
niet eens waren met de wijze waarop
deze raad tot stand kwam. De stu
dentenraad van de VU beraadt zich
nog over de vraag of zij de studenten
ditmaal weer zal adviseren de verkie
zingen te boycotten.
Uitstellen
De faculteitsraad van de faculteit
der sociaal-culturele wetenschappen
heeft aan directeuren verzocht de
verkiezingen uit te stellen, om een
bredere discussie mogelijk te maken.
In deze raad zijn alle geledingen (we
tenschappelijke staf, studenten, ove
rig personeel) vertegenwoordigd.
Die discussie zou onder meer ook
moeten gaan over de bepaling dat 1<
den van de universiteitsraad explici<
moeten instemmen met de grondsla.
Voor een deel van de studenten en dl
stafleden zou dit wel eens problema]
tisch kunnen zijn. Van de studeni
behoort 14 procent officieel niet
een kerk. een groter percentage
waarschijnlijk kerkelijk niet actief
Tenslotte is de verhouding tot df"
vereniging in het geding. Deze krijgt lu
het recht twee van de vijf leden in aat
het dagelijks bestuur te benoemen, fa
Bovendien houdt de vereniging een.
vinger in de pap via de benoemingen
van hoogleraren en via een commissie
van toezicht.