Indrukken van richtingsgesprek Nieuwsgierigheid is toegenomen I Tientallen tips na| televisie-uitzending Opperrabbijn van 86 opnieuw kandidaat Ontmoeting tussen Septuagint en bonders Een iroord voor vandaag „Communio" nieuw r.k. tijdschrift BEROEPINGSWERK COMMENTAREN Misrekening Milieu-enquête VRIJDAG 11 FEBRUARI 197 i EUW Door ir. J. van der Graaf Het gesprek tussen de richtingen in de hervormde kerk is al jaren verstomd. Nu waren die richting er ook niet meer. althans zo wilde de kerkorde het. Na de oorlog waren ze immers omgedoopt in modaliteitenverschillende wijzen van hetzelfde belijden. Plotse ling is dit woord echter weer opgedoken in de officiële hervormde stukken. Het rapport van de visitatoren-generaal, dat kortgeleden op de hervormde synode besproken werd, spreekt er weer over. Wan neer namelijk de stroming in de kerk ter sprake komt. voor wie kerk- ztjn en gemeentelid-zijn betekenen ..kritiek uitoefenen vanuit het evangelie op de politieke en maatschappelijke structuren en deze kritiek ook omzetten in daden", dan constateert het rapport een toenemende polarisatie en zegt: „Het zijn geen modaliteiten meer, maar richtingendie elkaar niet of moeilijk kunnen aanvaarden" Het mag een merkwaardige coïnci dentie genoemd worden dat. uitgere kend nu weer ter synode over rich tingen gesproken wordt, buiten de sy node een richtingsgesprek tot stand kwam. Een delegatie van Septuagint (min of meer representatief voor de in het visitatorenrapport genoemde maatschappij-kritische stroming) sprak met een vertegenwoordiging van de gereformeerde bond, op initia tief van ds J. Lugtigheid, die na de synodezitting over het Getuigenis meende dat er een gesprek tussen de ze twee groeperingen moest plaats vinden. Hoe ervaren? Ik ervaar een dergelijk gesprek als een uiterst moeizame aangelegenheid, hoe indringend, bewogen, to-the- pomt en openhartig, zoals in dit ge val, zo'n gesprek ook gevoerd wordt. Je wil doorstoten tot de kern en het lukt niet helemaal, omdat die kern voor beide groepen anders ligt. Wat voor de één hoofdzaak is. behoort voor de ander tot de veronderstellin gen, waarvan je uitgaat zonder dat je er al te nadrukkelijk over behoeft te praten. Een dergelijk gesprek moet eigenlijk worden gevoerd over wat dan door de „tegenpartij" met voor onderstelling wordt aangeduid, maar diezelfde tegenpartij wil direct naar de consequenties van die vooronder stellingen. Wat mij betreft, het zou me een lief ding waard geweest zijn als het gesprek een spits had gekregen naar de betekenis van Christus voor het geloof en het gelovig handelen, en wat dan ..gemeenschap in Hem" bete kent. Dat kwam er niet uit. Ik heb sterk het gevoel gekregen dat wan neer het gaat om t/Jjv. de betekenis van Christus als Borg (Hebr. 7:22) of ook het geopenbaard worden van Christus in ons (Gal. 1:16) de commu nicatie met Septuagint moeilijk ge legd wordt. Bovendien, de hele vraag naar de „innerlijkheid" :s voor Sep tuagint niet meer van betekenis, of het ligt in de sfeer van de vooronderstel ling. Toegegeven wordt wel dat „het" eerst door je zelf moet zijn heenge gaan alvorens je kan toekomen aan écht dienstbetoon aan de wereld. Maar wat dat ..het" <is blijft verhuld, wordt niet uitgediept. De vraag naar de persoonlijke ^dimensies .van het,; heil krijgt naar ons gevoel niet die sterke aandacht die de Schrift er wel terdege voor heeft. Ik meen dat het dr. Graafland was, die tijdens het ge sprek opmerkte dat een dergelijke vraag al spoedig verwezen wordt naar een achterhaald stadium \-an de religie of wordt gekwalificeerd als een ziekelijke uitwas van het chris tendom. Ik zeg niet dat dit algemeen zo leefde bij de Septuagintgroep. Daar voor was de samenstelling ook te he terogeen. Maar niet zodra kwam een notie als bijv. de gerechtigheid ter sprake, of men haastte zich om op het politieke pad te komen, daarbij de vraag naar wat het bijbelwoord ..Christus onze gerechtigheid" bete kent latend voor wat het was. Teke nend was in dit verband een opmer king van dr. Ter Schegget. Hij zei vrij vertaald dat de enige taak van de kerk in bijv. Angola is de politieke verhoudingen te saneren. Toen daar bij onzerzijds gevraagd werd of de kerk in Angola ook nog zou moeten oproepen tot persoonlijke bekering in de prediking van het evangelie, werd Ter Seheggets opmerking in de groep wel wat afgezwakt, maar ik ervaar het als kenmerkend dat een dergelijke opmerking als „de énige taak" zo im pulsief wordt geuit. Hier treedt na melijk de actieradius, waarin men het evangelie plaatsen wil, duidelijk aan het licht. In dit verband is het duidelijk dat Van Niftriks opmerking ter hervorm de synode, namelijk dat de kerk niet met hetzelfde gezag prediken kan de verzoening in en door Christus en een mening over Angola of Zuid-Afrika, Mj Septuagint bepaald geen klankbo dem vond. Hier liggen fundamentele verschillen tussen Septuagint en ons Die verschillen cirkelen duidelijk rondom de inhoud van de verkondi ging. Is er bij Septuagint sprake van een humanisering van de verzoening? Soms denk je van wel. In ieder geval liggen hier punten, die dringend doorgesproken moeten worden. Wij voor ons hebben er op z'n minst moeite mee om op grond van de ver zoening in allerlei concrete politieke situaties te zeggen: „Zo spreekt de He- re"; terwijl daar voor Septuagint naar het schijnt de spits van de ver kondiging ligt. luterpretaties Een moeilijke zaak in een dergelijk gesprek is de Schriftinterpretatie. Hier is geen sprake meer van eenzij dige benadrukking van bepaalde Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester. G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. evangeliegedeelfen. zo in de zin van een eenzijdige aandacht voor bijv. de Bergrede en het boek Amos, met geen enkele aandacht voor bijv. de Psal men en de Hebreeënbrief. De proble matiek ligt dieper. Wij spreken over de Bergrede anders dan zij en zij in terpreteren de Psalmen anders dan wij. Voor Ter Schegget staat Abra hams offer hij sprak daarover in IKIR's Heerhuis in verband met de revolutie, voor ons wijst het heen naar Golgotha. Voor ons zijn de Psal men liederen, waarin je de „heiligen" in het hart ziet, bevindelijk geladen, uitdrukkingen van geloof, waarin de lof van God bezongen wordt en de menselijke existentie in relatie tot de Schepper wordt blootgelegd, indivi dueel en collectief. Zijn ze dat voor Septuagint ook? Of liggen ze in de sfeer van de strijdliederen van de re volutie? Ik geloof dat Jonker gelijk had toen hij op de hervormde synode sprak over een interpretatie van de gerechtigheid in het huidige denken vanuit Martin Buber in plaats van vanuit Paulus en het hele Nieuwe Testament. De interpretatie van de Psalmen kan zo op datzelfde vlak lig gen. En dan, soms worden dezelfde woorden gebruikt, maar de vulling blijkt verschillend te zijn. Op een ze ker moment viel het woord „bevin ding", een zaak die eigenlijk niet in woorden te vangen is zonder de bele ving van het heil, die ermee uitge drukt wil zijn, af te zwakken. De kwestie is intussen waar je de reali teit van het heil „bevindt". Voor ons is er dan de binnenkamer en van- daaruit de straat, het publieke leven. Voor Septuagint ligt ook hier weer direct de politieke omgeving, waarin het heil ervaren wordt. Ook hier is het weer moeilijk om tot een echte communicatie te komen, gezien de verschillende richtingen waarin je beiden kijkt. Het komt in de kern van de zaak steeds op hetzelfde neer. Wanneer bijv. het Getuigenis, dat mede de aanleiding was tot dit gesprek, zegt 1 dat de rechtvaardiging aan de heili ging vooraf gaat, protesteert Septua gint. Je mag ze niet scheiden, zo wordt dan gezegd. Ze zijn wèl onder scheiden, zeggen wij, en tegelijk denk je dat de mensen van Septuagint de rechtvaardiging in de heiliging laten opgaan. Waarbij het dan de vraag is of je zo nog wel van heiliging kunt spreken. Maar ook hier vraagt het gesprek om een voortzetting. In de hervormde synodale wandelgangen liep ds. J. Lugtig heid uit Hem en Venhuizen tegen ir. J. van der Graaf uit Huizen (N.H.) aan. Ds. Lugtigheid is een van de mensen van de kritische groep Septuagint, ir. Van der Graaf is lid van het hoofdbestuur van de gereformeerde bond in de hervormde kerk (en redacteur van het officiële blad De Waar heidsvriend van deze bond). Ge volg van de vluchtige ontmoeting op Hydepark: een uitgebreide ontmoeting van sympathisanten van Septuagint met leden van de gereformeerde bond. Wij hebben ds. Lugtigheid en ir. Van der Graaf gevraagd naar hun indruk ken van het gesprek tussen Sep tuagint en de gereformeerde bond: hun bijdragen vindt men hierbij. Ds. J. Lugtigheid Ir. J. van der Graaf JERUZALEM Hoe komen we met goed fatsoen van een opperrabbijn van 86 jaar af. Dat is de vraag, die een deel van Is rael bezig houdt, terwijl het an dere deel juist pogingen in het werk stelt, dat Isser Unterman, Israëls asjkenazische opperrab bijn, opnieuwvoor vijf jaar wordt gekozen. Reeds in 1964, toen Unterman werd gekozen, hadden velen liever (toen nog) legerrabbijn Shlomo Goren op deze post gezien. Dat werd verhin derd door een minimum-leeftijd van vijftig jaar te stellen. Ook nu geldt Goren voor velen als de man. Hij heeft zich laten kennen als iemand, die met inachtneming van de joodse wet serieuze oplossingen zoekt voor de vele religieuze vraagstukken, die in Israël op afdoening wachten. Bij de conservatieven bestaat de vrees, dat een Israëlisch opperrabbi naat. bestaande uit Goren en de ka raktervolle en met beide benen op de grond staande sefardische opperrab bijn Jitschak Nissim (761. tal van be slissingen zal nemen, die voor hen onaanvaardbaar zijn. Daarom willen zij Unterman handhaven. Diens me ning kent men: „Wet is wet". De mening van Gooren is: ..Voorkom, dat de wet moet' worden toegepast". Dit speciaal in de zaak van de mam- zeriem. Manizeriem zijn kinderen uit een tweede huwelijk, wier moeder volgens de joodse wet niet gescheiden is van haar eerste man. De religieuze wetgeving stelt tal van bepalingen aan deze kinderen, ook wat het hu welijk betreft. Unterman meent, dat deze strikt moeten worden nageleefd. Dat is ook de mening van Nissim en Goren. Maar beiden zijn ook van oor deel. dat het niet per se nodig is. er kennis van te dragen, of kinderen wel mamzenem zijn. Ook over het overgaan tot het jo dendom van niet-joodse vrouwen, die hun joodse mannen naar Israël ver gezellen. is de opvatting van Nissim en Goren aanmerkelijk minder for malistisch, dan die van Unterman. Oo'ossingen van dergelijke vraag stukken ziin niet te verwachten, zo lang Unterman een van de twee od- rterrabblinen van Israël bliift. Hij heeft zich echter weer kandidaat ge steld. Van'links is in het parlement een maximum-leeftijd van 80 jaar voor noperrabbiinen voorgesteld. De con fessionele partijen ziin echter niet bereid, een dergelijke limiet te accep teren. Zii vrezen anders stemverlies aan de extreem rechtse partijen. Men heeft Unterman ook erefunc- t'es in het vooruitzicht eesteld. Maar de opperrabbijn mag dan wel oud Door ds. J. Lugtigheid Op de Kosmokomplot-zitting van de hervormde synode ontmoetten verschillende mensen elkaar in de wandelgangen die elkaar nog nooit ontmoet hadden: vertegenwoordigers van Septuagint en leden van de gereformeerde bond. Ze hadden wel veel over elkaar gelezen en hadden een beeld van elkaar. Dat beeld zoals elk beeld klopte niet. Bovendien had ik van die synodevergadering het gevoel: hier praten wel mensen, maar is dit nu echt communicatie, laat staan broederschap? In de zin van „samen op weg gaan", de beelden die je van elkaar hebt telkens afbrekend, omdat je leeft uit de ver wachting van het rijk? Daar horen toch ook goede relaties by? Welaan, mijn voorstel aan ir. J. van der Graaf om elkaar eens te ont moeten, elk met een man of zeven, viel in goede aarde. We zouden het doen op het toen zo omstreden Kerk en Wereld onder gespreksleiding van de directeur ds. F. N. M. Nijssen. Zo nodigden we ieder zes man uit, titre personnel, maar het kwam erop neer dat het een gesprek werd tussen le den van de gereformeerde bond en sympathisanten van Septuagint, on geveer, want leden hebben we niet. Het eerste wat opviel was dat ieder die gevraagd werd zeer vlot positief reageerde. Zo zaten daar bijeen: dr. C Graafland, dr. C. A. Tukker, ds. W. Kalkman, drs. A. Noordegraaf, dr. H. Bout, ir. J. van der Graaf, ds. H. D. van Hoogstraten, dr. F. C. van Gen nep. ds. R; Pomp, dr. H. H. Miskotte, ds. P. Bijlefeld, dr. G. H. ter Schegget en ds. J. Lugtigheid. We hebben een middag gepraat en de sfeer was bo ven verwachting goed. Je had het ge voel ondanks alle verschil van me ning dat je op een diep niveau broederschap had, in ieder geval dat dat op gang kwam. Je had vooral het gevoel dat de beelden die je van el kaar had werden afgebroken! Dat werd ook zo onder woorden gebracht telkens. Al te snelle conclusies van onderlinge afstand werden niet geac cepteerd: het was in de goede zin een strijd op hoog niveau, met de vaste wil elkaar te begrijpen naar de diepste intentie. De ontmoeting zal naar alle waarschijnlijkheid ook wor den voortgezet. Het is goed in het kort het ver loop van het gesprek weer te geven met een aanduiding van de ge sprekspunten. Ten eerste: de ver schillende vormen van eredienst! Zijn die discussiediensten nu wel geschikt om de verkondiging van het Woord Gods in waar te maken? Hoe maak je dat waar zonder je te laten meesle pen door andere meningen? Toch bleek de tegenstelling monoloog-dia loogdiensten een schijntegenstelling te zijn: in de monoloogdiensten is er wel zeker sprake van dialoog en in de dis cussiediensten is er zeker sprake van echte verkondiging. Daarachter zat de argwaan of bij de Septuagint- stroming de echte evangelische basis wel aanwezig was: is er echte ge meenschap in Christus, is de notie bekering en rechtvaardiging aanwe zig? Wordt dat niet direct actie, span doeken in de kerk? Waar is het per soonlijk geloofsleven, het goede pië tisme. Wel Was!'ongeveer'het-antwoord wanneer de vrome persoon ver eenzelvigd wordt met het Woord Gods, wanneer de verkondiging ver zwolgen wordt door het subjekt, dan is dat o.i. fout. Het piëtisme heeft niet het alleenvertoningsrecht van de vroomheid. Ook wij willen „het heil beleven en ons toeëigenen", maar dan vooral in de praxis. Als je je het heil alleen „persoonlijk toeëigent" maakt dat een kapitalistische indruk, bij ons is het pas goed als het weggegeven wordt! Ja. maar, was het weerwoord, als het dan maar door jezelf is heen gegaan. Juist op dit punt bleek dat de beel den die over en weer van elkaar ge vormd waren veranderd konden wor den: men begreep eikaars standpunt en vaak lagen de dingen bii de ander toch anders dan je gedacht had! Politiek spreken Een tweede punt van discussie be trof het politieke spreken en verkon digen van de kerk, een facet dat voor Septuagint van enorm belang is. Ook bij de gereformeerde bond is die lijn aanwezig. Om dr. Bout te citeren: „Ik heb geen enkele moeilijkheid met de profetische taak van de kerk in de mondiale verhoudingen, de Barmer thesen was een geboden spreken van de kerk, maar moet de kerk nu zelf een uitspraak doen over de onevan gelische ideologie van de apart- heidsleer in Zuid-Afrika?" Vooral aan de hand van een zin van prof. Van Niftrik kwam de zaak duidelijk aan de orde. Hij had in Hervormd Nederland geschreven: „De kerk kan niet met hetzelfde gezag de verzoening in en door Christus predi ken en een mening geven over Ango la en Zuid-Afrika". Septuagint-kom- mentaar: juist waar het zulke duide lijke voorbeelden van onrecht betreft kun je niet spreken van „een mening geven", juist daar zal de kerk, de christelijke gemeente met gezag ver kondigen; „Zo zegt de Heer". Als er werkelijk verzoening te verkondigen is in en door Christus, dan ook iri zulke concrete situaties! Waarschijnlijk door de ontmoeting en het gesprek hierboven weergege ven bleken de gereformeerde bonds- broeders op dit punt niet zo ver af te staan van ons inzicht. Wel bleef er een lichte aarzeling over de bron van de politieke predi king van de kerk, gezien de keus van gespreksonderwerpen voor de volgen de keer: de gemeenschap in Christus en het leven na de dood. Is die bron het leven wekkende woord van Chris tus? En bedoelen jullie met hetzelf de woord dezelfde inhoud...? De nieuwsgierigheid naar het an derszijn van de broeders is slechts toegenomen. Wie de jaren dertig bewust heeft meegemaakt en zich nog de lang rijen stempelaars herinnert, soms in bedwang gehouden door politie i paard en daarachter nog weet van de stille druk die in veel geziniu de vreugde doofde, zal het nauwelijks kunnen hebben dat velen op zo bijzonder laconieke wijze over werkloosheid kunnen denken en spi ken. Er wordt „overwogen" of er iets aan gedaan moet worden. Ah dit eventueel ook nagelaten zou kunnen worden, zélfs als de werkloo heid langer aanhoudt dan men verwacht of zich meer verbreidt dan hoopt. Eén van de oorzaken is ongetwijfeld de onduidelijke situatie, op de financiëlepagina's van onze dagbladen gelet heeft, met name dert de werkloosheid alarmerend begon te worden, zal tot zijn verl zing waargenomen hebben dat de ene onderneming na de andere betere resultaten over 1971 gewaagt. Deze berichten zijn niet beuori lijk voor „er moet iets aan gedaan worden". In De Stem van april H schrijft Anthonie Donker: „De werkloosheid die diep in ons uolj leven de vreselijkste gapingen van grauwe leegheid geslagen heeft afgrond voor den staat! stelt ieders verantwoordelijkheidsbesef i den eisch tot inspanning van haar bestrijding Hij citeert Mr. Haveman ip. het Gemeenebest„Tot nu toe bestreed ons volk kankergezwel in zijn lichaam, de werkloosheid, niet met een totale zet van alle krachten. Men deed wel wat, doch het werd niet goed daan. Door het opportunisme bij de bestrijding, door gebrek aan eindelijke doelstelling, door het wachten op betere tijden, door ver: tering van krachten en door het toepassen van lapmiddelen g kostbare jaren voorbij, waarin alle werkende groepen hun bevoorrt te positie poogden te handhaven". Het kan goed zijn om in een anah situatie naar deze stemmen uit de dertiger jaren te luisteren. O: wij eikaars hoeder zijn. We lezen vandaag 1 Samuël 28 11 - 19. (Vervolg van pag. 1) Mr. Booster neemt aan, dat de Ro de Jeugd niets met de aanslag te ma ken heeft. De politie beschouwt 'de kaart, die dinsdag bij Gasunie werd ontvangen en waarop werd ge schreven, datt de Rode Jeugd achter de aanslagen zou zitten, als de reactie van een paniekzaaier. Ook de Rode Jeugd zelf heeft inmiddels verklaard niets met de aanslagen te maken te hebben. Volgens het Libanese blad Al Ho- harrer, dat het eerst lanceerde dat „Zwarte September" voor de sabotage verantwoordelijk moet worden ge steld, zou de organisatie nog een derde operatie hebben uitgevoerd, die zal worden onthuld, als de commando's hun basis veilig en wel hebben be reikt. Deze operatie zou in het bijzon der Amerikaanse belangen betreffen. Volgejns deze bron zouden de aan slagen in Nederland zijn uitgevoerd omdat"dé Gasunie gas naar Israël tranSportéeVt. De actie in Duitsland had plaats omdat de fabriek Strüver KG generatoren levert voor Israëli sche jachtbommenwerpers. Een woordvoerder van de Gasuni n t' in Groningen gaf als commentaar „een Indianenverhaal". ,anc naai DEN BOSCH Vijftig tol zestl iat tips zijn gisteravond bij de rijkspo litie in Den Bosch binnengekomen n ad de korte tv-uitzending in verband me le.^c de sabotage bij de Gasunie. Wk :hü In deze uitzending, na het journaa ilrg van acht uur, werden de tas, de uur een werken en de springstof getoond dit Jaar na de aanslag waren aangetroffen^ Ook werd een bandje afgedraaid me de stem van een man die bedreigin n v gen uitte aan het adres van de dis jee trictscommandant van de rijkspolitit oor in Den Bosch. |agt De eerste twintig minuten na d!lrac uitzending stond de telefoon in he bureau van de rijkspolitie in Dei !K Bosch roodgloeiend. Vier man zijn d "jr hele avond druk in touw geweest me het natrekken van de tips. De mees mensen belden op naar aanleidii van de getoonde twee horloges die b het onstekingsmechanisme waren ge bruikt, Ook velen reageerden op d stem van de anonieme bedreiger. zijn, hij heeft ook te kennen gegeven zich niet met erebaantjes te laten lij men. Zeven ministers hebben nu een commissie gevormd om een oplossing te vinden. Die oplossing is niet, dat opperrabbijn Unterman opnieuw voor vijf jaar wordt gekozen. Die oplossing is veel meer: „Hoe komen wij met goed fatsoen van een opperrabbijn van 86 jaar af?" ROME (KNP Het eerste num mer van het internationale rooms-ka- tholieke tijdschrift „Communio" is verschenen. Aan dit tweemaandelijk se, Duitstalige blad, ondergebracht bij uitgever Josef Knecht in Frankfort, wordt onder meer meegewerkt door Hans Urs von Balthasar, Ibert Gör- res, Franz Greiner, Karl Lehmann, Hans Maier, Joseph Ratzinger en Ot to Roegele. In de inleiding zegt hoofdredacteur Griner, dat na het concilie de nood van vele overtuigde rooms-kath?>lie- ken slechts is toegenomen. Door de frontvorming loopt volgens hem hgt fundament van het geloof gevaar. „Communio" stelt zich tot taak, de nieuwe en de oude inzichten van de theologie zo over te brengen, dat de kloof tussen theologisch denken en pastoraal handelen niet steeds groter wordt. In zijn artikel Communio - Ein Programm" beschrijft Urs von Bal thasar de gemeenschap als de gave, die God de mensheid reeds nu heeft geschonken en als grondslag van eik menselijk contact. Volgens hem wordt de kerkelijke gemeenschap momen teel te veel beperkt tot een geraamte van instituties en tot de kleine groe pen, waarin de christelijke gemeen schap wordt ervaren. De communio- ervaring van de groep, aldus Urs von Balthasar. bergt zeker grote kansen op een herleving van onderaf, maar tevens het gevaar van een verval in charismatische sekten. Van dezelfde auteur publiceert „Communio" een bijdrage over het priestervraagstuk op de bisschoppen synode. Naar zijn mening stond de uitslag van het celibaatsdebat duide lijk in dienst van het algemeen wel zijn van de kerk. Verder bevat „Communio" onder meer een artikel van de Zwitserse kerkjurist Eugenio Corecco, waarin hij betoogt, dat men bij de democra tisering in de kerk, zoals de diacesane raden, te veel uitgaat van een we relds machtsbegrip. Hij noemt „com munio" het beginsel van de christen gemeente en van al haar structuren en instituten. NED. HERV. KERK Beroepen: te Wapenveld: J. Kooien te Werkendam. Aangenomen: naar Groningen: A. Corbijn van Willemswaard te Hoog land; naar Vlissingen: R.E.R. van Buiren te Deurne' o.a. Bedankt: Voor Augustinusga: S.J.S. de Vries, kand. te Groningen. GEREF. KERKEN Beroepen: te 's-Gravendeel: R.S. Elgersma te Giessen-Rijswijk. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Burlington-W.R. T. Urban te Ferwerd-Hallum. Bedankt: voor Zuidhorm: W. Wie- ringa te Berk el-Rodenrijs. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te St. Annaland: A. Hoo- gerland te Werkendam. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: L gril; 4. overleg; 9. glij- voertuig; 11. toespraak; 12. handel; 16. ingewand van haring; 17. familielid; 18. Israëlisch feest; 21. duw; 22. medicijn; 23. land met water omringd; 25. voor voegsel; 27. knopje op een priktol; 28. slanke toren bij een moskee; 31. meis jesnaam; 32. uit of betreffende Ierland; 34. bru'gschuit; 35. jong schaap. Verticaal: 1. voorzetsel; 2. water kruik; 3. korzelig; 5. peulvrucht; 6. kop pelriem voor jagershonden; 7. plaats in Gelderland; 8. dat is (afk. Lat.); 10. ri vier in Duitsland; 13. vette vloeistof; 14. keurkorps; 15. hoopje drogend hooi; 17. nachtgewaad; 19. afstammeling; 20. meisjesnaam; 21. schilderstuk op hout; 24. soort aap; 26. rode Spaanse wijn; 28. laag; 29. nieuw; 30. baan voor balspel; 31. meisjesnaam; 33. stapelmeler (afk.). Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. desem; 5. leek; 7. tronie; 9. ponton; 10. pa; 12. para; 13. Odeon; 14. Ase; 15. are; 16. mi; 17. as; 18. als; 19. oom; 20. reeds; 21. anno; 22. Dr.; 23. reti na; 25. remise; 27. riem; 28. keten. Vert.: 1. do; 2. store; 3. Erna; 4. mot; 5. linde; 6. Ee; 8. Noors; 9. passer; 10. Po mona; 11. animo; 12. paard; 15. alsem; 18. adrem; 19. onnet; 2L aise; 24. tik; 25. re. 26 ..en. Uit recent onderzoek is gebleken, dat de heer Bakker, toen hij nog minister van verkeer en wa terstaat was, het zelfreinigend vermogen van de Eems-Dollard (opvangbekkens voor de Groningse smeerpijp) heeft overschat. Anders gezegd: dat minister Bakker de kennis van zaken van het. Rijksinstituut voor Zuivering Afvalwater (RIZA^ heeft overschat. Het is nu wel duidelijk, dat de twijfel die hut oordeel van het RIZA destijds bij anderen wekte, volkomen gerechtvaardigd was. Het advies van het RIZA was eenzijdig. Achteraf rijst het sterke vermoeden, dat, wat de schatting van het zelfrei nigend vermogen betreft, de wens de vader is ge weest van de gedachte. Het is immers wel treffend, dat de Eems-Dollard in staat werd geacht, precies de 24 miljoen inwoner-equivalenten te verwerken, die in Oost-Groningen en het aangrenzende Drente en Overijssel werden geproduceerd. Het tegenspel in deze kwestie heeft gestalte ge kregen in Kamer en Provinciale Staten, maar het was in eerste instantie toch buitenparlementair. Zo ooit. dan heeft buitenparlementaire oppositie hier wel haar nut bewezen. Het overheidsstand punt is er binnen twee jaar drastisch door gewij zigd. Begin januari constateerde dr. H. Klouwen, rijksinspecteur voor de volksgezondheid, op een milieu-congres in Groningen, dat het onder meer „de kritische kanttekeningen van biologen, andere deskundigen en activiteiten van particuliere ver enigingen" zijn geweest, die dit hebben bewerk stelligd. De Nederlandse Stichting voor Statistiek in Den Haag heeft in opdracht van het Rijnmondbestuur nauwkeurig onderzocht, hoe duizend Rijnmondbe woners nu een jaar geleden denken en dachten over hun eigen milieu. Het resultaat van deze enquête is een dik boek met percentages en andere cijfers, waarvan de waarde behalve misschien voor een psycholo gisch wetenschappelijk onderzoek illusoir is. Rijnmondgecommitteerde Joh. de Jong heeft als voornaamste portefeuille de milieuhygiëne. Daar in past de opdracht als bestuurder alles te doen wat hij kan om de luchtverontreiniging in Rijn mond terug te dringen. Welnu, met subjektieve ervaringen van duizend bewoners van een aantal Rijnmondgemeenten kan geen bestuurder werken, omdat subjektieve erva ringen nooit een inzicht geven in werkelijk be staande toestanden. Wat nodig is, zijn exacte vergelijkende cijfers over nu en vorig jaar gemeten hoeveelheden vuil, Opmerkelijk is, dat het RIZA tijdens de toeii gevoerde discussie op zijn standpunt bleef sta; gesteund door de overheid en dit ondanks derzoekingen van hoogleraren als Carl Franz Seyj fried en Günther Rincke uit West-Duitsland. Zj noemden het Nederlandse smeerpijponderzoi „waardeloos". Toch is de overheid en dit geli zowel voor het rijk als de provincie nog ei hele tijd blijven blindvaren op juist dit RIZA. "Van de vele vragen die hier opdoemen, is eei der belangrijkste wel, in hoeverre men in kwes ties als deze nog kan vertrouwen op stellige weringen van overheidsdiensten, dat het allemai wel goed zit. In een wat ruimer verband rijst deze vraag, in hoeverre de burgers kunnen afgai op even stellige uitspraken van overheidsdiensten over andere zaken, zoals de noodzaak om wegen el andere projecten precies in natuurgebieden realiseren. Weer een andere vraag: hoe groot is in kwestid als de onderhavige eigenlijk de invloed van belang! hebbenden, zoals industrieën? Het geeft te denken| dat indertijd én de overheid én industrieën weerden, dat zuivering bij de bron technisch ti problematisch was, maar dat dit binnen twee jaa na onderzoek plotseling wel blijkt te kunnen. Het is nu wel zaak, dat ook de andere fabrieker van het met rijkssteun uitgevoerde onderzoek zi snel mogelijk kunnen gaan profiteren. Ministe Drees heeft zich daarover jammer genoeg niet con creet uitgelaten. Oost-Groningen heeft er echte recht op, dat het milieu-probleem van de eerst orde zo schielijk mogelijk wordt opgelost met o zonder smeerpijp. want alleen daaruit is vooruitgang of achteruit gang te constateren. Dat de Nederlandse Stichting voor Statistie! waarnam dat vorig jaar 76 procent van de onder vraagden zei last te hebben van de luchtvervui ling en dat in het rapport staat: „ondanks d smogperioden!" dit percentage nu slechts 52 is heeft ten hoogste waarde voor een politiek dema goog. Een nuchter denkend met zijn beide benen oj de Rijnmondbodem staand mens weet dat, als mei jarenlang in een riekende omgeving woont, mei de uitwasemingen niet meer ruikt. Ook het tegenovergestelde komt voor: bij nabespreking over het rapport merkte de socioli prof. dr. P. J. A. ter Hoeven op dat een aantal li< den stank ervoeren van een fabriek die reeds j; ren geleden is gesloten. Het werk van de Nederlandse Stichting vooi Statistiek heeft Rijnmond dertigduizend guldei Gezien de krappe financiële situatie van Rijn^ mond zoals van alle besturende instanties hac dit geld heel wat doelmatiger moeten worden bt steed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2