Zwart en blank samen actie in Mississippi" in „Er kleeft bloed aan Angola-koffie !G DELTA-PASTOR EDWIN KING: Nieuwe organisatie voor geestelijke volksgezondheid 11 Puzzelhoek Een woord voor vandaag COMMENTAAR Midden-Oosten Lintjesregen BEROEPINGSWERK Protestants centrum verdwijnt Van een onzer verslaggevers T TTRECIiT Voor liet eerst in de geschiedenis van Mississippi is daar een gezamenlijke staking van blanke en zwarte arbeiders gebonden. Deze historische gebeurtenis die overal in bet Zuiden der VS opzien baarde is mede bet gevolg van bemiddeling van de kant van bet Deltapas toraat van de Nationale raad van kerken in Mississippi. In de loop van 1964 toen duizenden jongeren uit de VS naar het „donkerste zuiden" naar Mississippi afdaalden om de zwartë bevol king bij te staan in de strijd om zijn burgerrechten werd daar ook dit pastorale en diakonale team gevestigd. Na zich vele jaren te hebben inge zet voor de allerarmsten in de Delta van Mississippi de afgedankte ka- toenplukkersgezinnen komt het Deltapastoraat nu voor het eerst in aanraking met de arme blanken in deze staat. ..Dit is een ongehoorde doorbraak", vertelde ds. Edwin King, een van de leden van het team toen hij dezer dagen in Nederland was voor bespre kingen met Nederlandse diaconale in stanties. „Nu voelen we ineens weer dat we hier de kerk representeren en niet Heen maar een civil-rights-organisa- tie of een vakbond. Maar het is wel een heel spannende geschiedenis geworden: juist de arme blanken er varen de zwarten als onmiddellijke mededingers op de arbeidsmarkt, zij zijn veelal onderontwikkeld en mak kelijk te winnen voor drogredenen van organisaties als de Ku Klux Klan. Het is helemaal niet uitgesloten dat de mensen voor wier kinderen wij nu een schoenen-actie voeren, ons tot voor kort nog naar het leven heb ben gestaan en dreigbrieven hebben geschreven." Ongehoord O De staking ontstond toen een hard board-fabriek in Laurel, in het zui den van Mississippi zijn weegsysteem op grond waarvan het aangevoerde hont geprijsd werd zodanig verander de, dat de toch al onderbetaalde houthakkers hun inkomsten met nog eens een kwart zagen verminderen. De fabriek bediend ezich van een zwarte en blanke houthakkers, die Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter). H. P. Ester. G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. gescheiden optrokken en gemakkelijk tegen elkaar waren uit te spelen. In twee eerder afgekondigde stakingen had de directie de zwarten als sta kingsbrekers kunnen gebruiken een eenvoudig spelletje bij een re latief veel grotere werkloosheid onder de zwarte bevolking. Om dat deze keer te voorkomen had de aarzelend op gang komende vakbond van de blanke houthakkers contact gezocht met het Delta-pasto- ra&t, want ze wisten: daar zitten banken die goed zijn met negers- Maar zo makkelijk zou het bij het Delta-pastoraat niet gaan. Kom het hen zelf maar vragen, luidde de uitnodiging. Toen gebeurde het ongehoorde: door de nood gedre ven kwamen een aantal blanken naar een negerkerk voor een eerste be-; spreking. Na een hele reeks van dit soort ontmoetingen kwam de staking. De eenheid van optreden verraste de journalisten en maakte de oude tak- tiek van de boardfabriek onklaar. De directie hield lang vol en de staking breidde zich uit, ook over an dere zuidelijke staten tot er op een gegeven moment bijna vierduizend staakten. Toen werd na drie maanden strijd en kommer, want er was geen stakingskas het oude weegsysteem hersteld. Nooit gocil Edwin King: „Vroeger kregen we het verwijt van de blanke kerken hier, dat we alleen de negers bijston den terwijl er toch ook veel arme blanken waren. Het was inderdaad ons diepste verlangen om inderdaad de armen bijeen te brengen, onver schillig hun huidskleur. Maar daar was arm blank toen zeker niet aan toe, dat schreeuwden met de rijke blanken dat we „niggerlovers" waren, dat we niets in deze staat te maken hadden, onrust stookten enzovoort. En de blanke kerken hier namen dat grif over. Ze zeiden: deze mensen zijn bierheen gezonden om verzoening te bewerken tussen blank en zwart maar ze zaaien alleen maar haat. En nu is er dit eerste zwakke plantje van gezamenlijke actie van zwart en blank, maar opnieuw zijn de blanke kerken boos: het bevorde- ien van stakingen is toch geen taak van de kerk? En dus pakt het altijd weer zo uit, dat de bijdragen van de Amerikaanse kerken aan ons werk verminderd worden." Het wonderlijke feit. dat de grote kerkenfamilies in de VS een breuk met hun blanke zuiderlij ke aanhang ender ogen zouden moeten zien wan neer ze het Deltapastoraat behoorlijk zouden steunen, leidde er al in 1965 toe, dat de nationale raad van kerken zich tot Interkerkelijke Hulp in Ge«- nève richtte om financiële steun. Ook thans staat het Mississippi Delta Pas toraat op de lijst van projecten van de Stichting Oecumenische Hulp en van het Hervormd Werleddiaconaat, twee van de diakonale organisaties waar zondag voor wordt ingezameld. Het Mississippi Delta Pastoraat is een briljant voorbeeld van hoe de „lange arm" van het werelddiakonaat tussenbeide kan komen in duidelijk diakonaal werk dat in de eigen omge ving bij de officiële kerk niet geliefd is. Dat het ondanks de vele ver wensingen al duizenden verpauperde zwarten ten zegen is geweest door hen alleen al duidelijk te maken dat zij mensen zijn, de enorme verdienste die het heeft voor de opbouw van een zwart electoraat en voor het bereiken van de allerarmsten in Amerika door federale hulp dat staat buiten kijf. Maar de staf moest vorig jaar op nieuw worden ingekrompen. Litteken Edwin King is een geboren Missis- sippiaan. Zoals zoveel blanke predi kanten met afwijkende inzichten over het rassenvraagstuk „evacueerde" hij eerst naar New York voor een weten schappelijke baan. Maar zijn geweten liet hem daar geen rust en hij kwam terug. Hij werd studentendecaan aan liet zwarte college Tougaloo bij de hoofdstad van Mississippi, Jackson. Zijn openlijke medewerking aan het aarzelend beginnende gevecht voor gelijkberechtiging heeft hem een paar keer bijna het leven gekost. Zijn .•ozicht is verwrongen door een groot litteken, het gevolg van een „ver keersongeval" dat de Ku Klux Klan voor hem organiseerde. Hij heeft de nacht van verschrikking en geweld waarmee Mississippi antwoordde toen de civilrights-beweging zich er voor het eerst waagde, ten volle doorleefd. „Maar er is in de afgelopen tien jaar werkelijk iets veranderd", zegt King, „De blanken beseffen nu wel dat er veranderingen zullen moeten komen, ook in de racistische wetge ving van de staat. Bommen gooien, schietpartijen, brandstichtingen en al die dingen waar we in het begin op moesten rekenen, komen nu nauwe lijks meer voor. En als het nog eens gebeurt, dan is het werk van dolge draaide enkelingen. Zoals met Joetha Collier, in mei vorig jaar. Joetha Collier was het eerste nev- gormeisje in Sunflowercounty dat was afgestudeerd op een geïntegreerde „high school". Na de feestelijke diploma-uitreiking ging zij trots naar huis. Toen werd zij vanuit een auto door blanken in de rug ge schoten. Bij de begrafenis stonden ook haar blanke medeleerlingen te huilen. Dat zou een paar jaar geleden ook nog ondenkbaar zijn geweest." aldus Edwin King. Perspectieven Er komen nu perspectieven waarin ons pastoraat zich opnieuw nuttig kan maken: het opruimen van die mythen bij de arme blanke waardoor hij zich nog zoveel bruut machtsmis bruik laat welgevallen. En dan komt het gevecht waar het hoort te worden geleverd: tegen de vriendjespolitiek van een blanke oligarchie, die erin geslaagd is Mississippi zolang achter lijk te houden. Nog hebben een paar heren als de senatoren Eastland en Stannis een uitzonderlijke macht Maar er komen gelukkig nu ook steeds meer blanken die de vraag be- g.'nnen te stellen waarom Eastland een kwart miljoen dollar per jaar op strijkt als een premie voor het in krimpen van zijn katoen-areaal en v/aarom de zwarte arbeiders wier taan dat kostte, nog nimmer werk loosheidsuitkering hebben ontvan gen." Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. spil van een wiel, 2. to neelstuk, 7. landbouwwerktuig, 9. aan wezig, 12. ingewand van haring, 13. troefkaart 15. woonboot, 17. en anderen (afk.), 18. zangvogel, 20. slede, 21 rivier- vis. 22. suiker (mal), 23. en dergelijke (afk.), 24. wapen, 26. dierengeluid, 27. onderricht, 28. priem, 29. nauw, 33. kwast als versiering, 37. rund, 38. ge bergte in Rusland, 39. water in N.Br. Verticaal. 1. reeds, 2. spoedig, 3. mu zieknoot, 4. bloem, 5. pers. voornaamw., 6. werktuig van de goudsmid, 8. bevel, 10, slingerende lijn, 11. soort bonbon, 12. roede, 13. kattekruid, 14. schrijfkosten, 16. deel van een jas. 18. snijwerktuig, 19. prul, 25. aalgeer, 30. voor, 31. water blaasje, 32. rivier in Italië, 34. Oriënt Express (afk.), 35. scheik. element 36. rondhout 4 Oplossing vorige puzzel Hor. 1. taps, 5. eest 9. droesem, 11. dadel, 13. tróep, 15. Anei, 17. dole, 18. ter, 19. enteren, 21. aleer, 22. portier, 24. tal, 26. roet, 27. urne, 28. angel, 30. Anita, 31. energie, 32. anti, 33. aera. Vert. 2. adder, 3. prei, 4. sol, 5. Est, 6. eerder, 7. smoor, 8. adat 10. open, 12. anemoon, 14. elegant, 16. Sneek, 19. Eli, 20. ter, 21. attent, 22. prat, 23. regen, 24. Trier, 25. Lear, 27. unie, 29. lei, 30. aga. Er zijn zo langzamerhand al heel wat verzamelingen van vrome efle pr profane woorden uit de kindei~mond verschenen.' Ik wil niet achtei blijven. Onze Kleinzoon logeert op dit moment bij ons. Hij is twe jaar en gewend om door zijn moeder naar bed gebracht te wordenie Moeder blijft dan nog even bij hem zitten of liggen totdat hij in slaa >e< gevallen is. Nu moest grootmoeder dat doen en ze deed het. Het proci De was in volle gang toen hij ineens tussen wat half-verstaanbaar gekeuvi Iam< zei: Oma niet bidden, moeder doen! Mijn vrouw maakte van deze noo rerd een deugd en zei: Nee, oma niet bidden, moeder doen; oma ook nU 1 ah praten, moeder doen en Bastiaan, want zo heet hij, ook niet prate\ Daar was hij dik mee tevreden om na enkele ogenblikken met ee regelmatige ademhaling, want daar luisteren die vrouwen dan naa te kennen te geven dat hij ver weg op reis was. Je gedachten blijve dan toch even haken bij zulke woordenWaarom mocht oma eigenli niet met hem bidden? Wij zullen het wel niet geheel te weten komt ook later niet, maar dat verhindert ons niet iets te bedenken. Moei oma het niet omdat hij het gevoel had dat dit helemaal bij hem en b moeder hoorde. Daar moest een ander, al was het zelfs oma, niet tusse komen. Daar kan ik inkomen. Ik vraag wel eens aan mensen of ik z er prijs op stellen dat ik met hen bid, hun en mijn gedachten tot Go onder woorden tracht te brengen. Iedereen die dit wel eens doet wee dat het niet zo eenvoudig is. En een heel enkele keer zegt iemand m, dat hij dat niet wil. En daar moet ik dan begrip voor hebben. Want lu is nog al wat om een ander zo diep in je leven toe te laten dat je same met hem bidt. In de kerk is dat nog ivat anders omdat daar veel mee mensen zijn. Hoewel we ook daar ons ioei eens mogen afvragen of i pral dat gebed alles gezegd kan worden en of zelfbeheersing daarvoor uiejlenk een van de belangrijkste deugden is. laar ang lubt urg: af i leid 50.1 erhi We lezen vandaag: 1 Samuël 15 19. lex. :hol NTederlaml draagt bijj aan strijd van Portugezen ü'n teld lelie J! E Als er in het Midden Oosten niet zo verschrik kelijk veel op het spel stond voor de betreffende volkeren, maar ook voor de rest van de wereld, zou men met een zekere gelatenheid het politieke en diplomatieke gebeuren daar als een bizarre poppenkast kunnen afdoen. En dat geldt niet alleen voor de manoeuvres van de betrokkenen, maar ook voor die van hun grote beschermheren. Zo ook nu. Op de dag dat president Sadat in Moskou aankomt om -zoals hij van tevoren heeft aangekondigd het uur nul af te spreken voor de hervatting van de oorlog met Israël, verklaart Israël zich na vele maanden van onderhandelingen, tegenstribbelen en „verduidelijkingen" van Washington bereid om alsnog met de Egyptenaren indirecte besprekingen aan te gaan voor de her opening van het Suezkanaal, de zgn. interim oplossing in het Midden-Oosten. Al jaren wordt in Den Haag gepiekerd over een nieuwe opzet van de zogenaamde lintjesregen. Dat is mooi, want de traditionele samenstelling daarvan door oud-premier De Jong eens geken schetst als onvoldoende eerlijk en democratisch draagt te zeer de sporen van een maatschappij beschouwing die aan verschillen in rang en stand meer waarde toekent dan in een democratische samenleving past. Helaas is deze hervorming van ons decoratie stelsel tot dusverre traag gevorderd; maar als we het antwoord van minister Geertsema op vragen van het Tweede-Kamerlid Franssen goed begrij pen, mogen we verwachten, dat we volgend jaar eindelijk van de ouderwetse, negen tiend e-eeuwse lintjesregen in de moderne, eerlijke en democra tische lintjesdrup komen. Als dat zo is. zou de regering er wijs aan doen, zo had de heer Franssen gesuggereerd, dit jaar de lintjesbui maar te laten overdrijven. Een zeer menslievende gedachte. Want wat moeten al die nu te decoreren Nederlanders straks, wanneer een modern, eerlijk en democratisch onderscheidingen stelsel is ingevoerd, met die gedevalueerde lintjes van 1972? Als middel ter verhoging van status en prestige en daar gaat het toch maar om zijn de lint- jes-nieuwe-stijl natuurlijk veel begerenswaardiger dan het materiaal dat tot nog toe op Koninginne dag werd uitgereikt. Iedere kandidaat-lintjesdrager die dat beseft, zal graag een jaartje op zijn onder scheiding willen wachten. Zeker, hij loopt dan het En zoals iedereen met een natte vinger had kunnen aanvoelen, zegt Egypte onmiddellijk nee tegen dit aanbod, dat het al eerder had aangenomen. Want de president heeft gedwongen door de publieke opinie in zijn land, die de vage leuzen moe was openlijk moeten verklaren, dat hij „geen contacten, geen besprekingen, geen wat dan ook maar met de VS heeft of wil hebben". Het zal wel niet al te boosaardig zijn om te veronderstellen, dat de Israëli's juist op dit moment hun fiat hebben gegeven, omdat ook zij konden weten, dat Sadat wel gedwongen was daar afwijzend op te reageren. Tenslotte hebben de Israëli's nooit erg veel ver trouwen gehad in onderhandelingen, die onder auspiciën van Washington moeten verlopen en waarop zij weinig tot geen invloed kunnen uit oefenen. risico, dat hij helemaal geen lintje meer krijgt; maar erg groot is die kans, blijkens het verhaal van minister Geertsema, toch niet. De minister heeft namelijk de suggestie van de heer Franssen verworpen met het argument, dat de lintjesregen volgend jaar al te hevig zou wor den, wanneer hij de bui nu zou laten -hangen. Dan zou 'bij de eerste zogenaamde lintjesregen onder het nieuwe regime een groter aantal decoraties worden verleend dan in de toekomst gebruikelijk zal worden'. En dat, aldus de heer Geertsema, 'zou kunnen leiden tot het scheppen van een onjuist beeld van de gevolgen van de invoering van het nieuwe stelsel'. Dit argument wekt de indruk, dat de minister een verrassend lage dunk heeft van het begrips vermogen van de gemiddelde Nederlander. Wat is er nu voor moeilijks aan de mededeling, dat er in 1973 extra veel lintjes zullen worden uitgereikt, aangezien de regering dan nog met een oude voorraad kandidaten zit, maar dat dit niet bete kent, dat ook in 1974 en later royaal mèt onder scheidingen zal worden gestrooid? Kan de gemid delde Néderlander dat niet begrijpen? En zo ja, waarom zou hij dan een verkeerd beeld krijgen van wat het nieuwe stelsel omvat? Als de heer Geertsema gelijk zou hebben met zijn argument, zou het Nederlandse volk dermate zwak van be grip zijn, dat vrijwel niemand zich over ons de coratiestelsel het hoofd hoefde te breken, eenvou dig omdat vrijwel niemand voor een lintje in aan merking zou komen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Elke Neder lander, van zuigeling tot AOW- er, draagt per jaar een gulden bij aan de strijd die de Portuge zen voeren tegen de bevrijdings bewegingen in Angola. In schrille tegenstelling tot die gulden staat de bijdrage die de Nederlanders gemiddeld geven aan acties tot steun aan de Angolese bevolking: nog geen dubbeltje per jaar. Deze berekening heeft hef Angola- comité gemaakt in een boekje dat verschenen is ter gelegenheid van de vandaag begonnen actie tegen de in voer van koffie uit deze Portugese kolonie in het'zuiden van Afrika. Vandaag is het °lf jaar geleden dat de bevolking van Angola in opstand kwam tegen de Portugese overheer sing. Het Nederlandse aandeel (13 mil joen) in de militaire uitgaven van Portugal komt volgens het Angola- comité tot stand via een ingewikkeld systeem van heffingen, waarmee Por tugal de produktie en export van de Angola-koffie belast. Bovendien moe ten de plantages in het oorlogsgebied betalen voor de militaire verdediging van de plantage. Dat Portugal na al die jaren nog steeds in staat is de Angolese oorlog voort te zetten >s een gevolg van de heimelijke wapenleveranties van Por tugal s Navo-bondgenoten. Dit on danks het feit, dat de Verenigde Na ties een embargo op het leveren van oorlogstuig aan Portugal hebben in gesteld, maar dat door deze landen massaal wordt ontdoken. Daarnaast steunt het westen door de handel met Portugal de overzeese oorlogsvoering. Koffie en olie zijn de twee belang rijkste produkten op de ranglijst van de wereldgoederenhandel. Bij de uit- voerprodukten van Angola staat kof fie op de eerste plaats. De snel stij gende olie-export neemt sinds begin 1971 de derde plaats in voor het ijzer. Bijd rage De rol, die Nederland in dit alles speelt, wordt al snel duidelijk .als men weet, dat de Nederlandse uitvoer uit Angola bijna geheel uit deze twee produkten bestaat, namelijk voor 7 procent uit koffie en voor 26 procent uit olie. Relatief gezien neemt Neder land een zeer belangrijke plaats in bij het afnemen van produkten uit Angola. Na Portugal en de Verenigde Staten staat Nederland op de derde plaats. Het gevolg hiervan is, dat Ne derland in aanzienlijke mate de kolo niale oorlogsvoering tegen de Angole- zen financiert. Uit het boekje van het Angola-co- mité blijkt duidelijk, dat Nederland door koffie uit Angola in te voeren bijdraagt aan de onderdrukking van de Angolezen. Als Nederland daaren tegen zijn aankopen verlegt naar de onafhankelijke Afrikaanse landen geeft het aan deze landen een belang rijke steun bij hun ontwikkeling. In Angola is reeds een enorme overpro- duktie aan koffie en vanwege deze overproduktie werd al in 1966 verbo den om het gebied, waar koffie wordt verbouwd uit te breiden. Het is duidelijk, dat als Nederland, zijn invoer uit Angola stopzet, de Portugezen er niet snel een andere markt voor zullen kunnen vinden. De onafhankelijke Afrikaanse landen zouden graag meer koffie exporteren. De produktie kan hier nog aanzien lijk worden opgevoerd. Door een an dere oorzaak verplaatsen de koffie- aankopen zich reeds van Angola «naar de onafhankelijke Afrikaanse landen. Ten gevolge van een overeenkomst tussen de EEG en 18 onafhankelijke Afrikanse landen (de voormalige Franse koloniën) en een meer recente overeenkomst met Kenya, Uganda en Tanzania worden er geen invoerrech ten geheven op koffie uit deze lan den. Op koffie uit Angola (evenals die uit Brazilië en Columbia) wordt een invoerrecht van zeven procent van de waarde geheven. Het op deze wijze verleggen van de aankopen is echter een langzaam proces, veel te lang zaam voor de Angolezen, die voor hun vrijheid vechten. Don we Egberts Een cönsumentenboycot van Ango lese ko'ffie 'is moeilijk te realiseren, omdat tot nu toe door bijna alle in de winkel verkrijgbare koffie Angola- koffie zit gemengd. In de duurdere soorten (Dessert- of Goudmerkkoffie) zit zeer weinig, in Roodmerk 30 tot 50 procent, terwijl de goedkopere soor ten (Paarsmerk) praktisch voor 100 procent uit Angola-koffie bestaan. Ook in poederkoffie zit zeer veel An gola-koffie verwerkt. Daarom is de enige oplossing een beroep te doen op de koffiebranders om niet langer kof fie in de Portugése koloniën te kopen. In Nederland zijn drie grote koffie branderijen: Douwe Egberts, Van Nelle en Albert Ueijn, en twee klei nere: Niemeyer en De Gruyter. Zoals bekend zijn Albert Heijn, De Gruy ter, Coöp en Edah inmiddels gezwicht voor de argumenten van het Angola- comité en door ie al dan niet com merciële knieën gegaan. Douwe Eg berts echter, die 45 procent van de Nederlandse markt bestrijkt, liet woensdag weten best bereid te zijn het aandeel van Angolese koffie terug te schroeven, maar gaf tevens te ken- ne niets te voelen voor een afspraak hierover met het Angola-comité. Voor het comité een reden temeer om met name actie te voeren tegen Douwe Egberts. Dwangarbeider Een veel gehoord argument tegen een boycot van een bepaald produkt edr is, dat de plaatselijke bevolking hier- van het eerste slachtoffer wordt. Bij de Angolese koffie is hiervan geen sprake. In Angola slagen de Portuge zen er alleen door harde dwangmaat regelen in om de Afrikanen op de plantages te laten werken. De Afri kanen willen liever bij hun gezin blijven en op hun eigen land werkei om in hun onderhoud te voorzien dai weggesleept te worden als dwangar beider. Het betrekken van koffie uit de on afhankelijke Afrikaanse landen plaats van uit Angola heeft voor de Nederlandse consument geen nadelige gevolgen. De koffie daar is even goec ;n^ en niet duurder ian Angolese koffie Ook de werknemers in de Nederland- se koffie-industrie gaan er niet oildri achteruit. Het enige, dat het Angola-*^ comité van de koffiefabrikanten enn v de importeurs vraagt is de bereidheid?. v om nieuwe koffiemarkten te zoeken '9*° Er moet eindelijk eens een eind ko-n men aan de onderdrukking en uitbui ting van de Angolezen. Wij lusten geen Angolese bloedkoffie meer, al dus het Angola-comité. 0\ Het boekje „Koffie voor Nederland, lan bloed van Angola" is te verkrijgenn-c bij het Angola-comité, Da Costastraatan 88, Amsterdam, tel. 183598. De prijs isg ƒ1.25 en dat kan in ieder geval niei de reden zijn, dat men later zou kun nen zeggen: „wij nebben het niet ge weten'" De era: oge 1 tem uis nld< >1 ijk« I J ero ug AUil 915. eb 909 NED HERV. KERKEN Beroepen: te Ouderkerk a.d. IJsseljlels Muilwijk te Opheusden; te Havel- te: H. E. K. Vegter te Surhuisterveen S Aangenomen: naar Noordoostpol der: L. J. Prins te Zuidwolde (Dr). Bedankt: voor Barneveld, Nieuwer- kerk a.d. IJssel en voor IJsselmuiden; W. van Gorsel te Oude Tonge. GEREF. KERKEN Beroepen: ,te Noordwijk en tek Scheemda: R. S. Elgersma te Giessen- Rijswijk (N.B.). GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Amsterdam-C.: Blok te Beekbergen. o Gistermiddag is het plastic omhulsel, dat de beroemde kansel van de Nieuwe Kerk in Amsterdam tijdens de restauratie van dit kerkgebouw beschermen moet, even weggenomen: om acteur Ko van Dijk gelegenheid te geven de kansel te beklimmen, Waarop ooit Abraham Kuyper zijn intreepreek in de hoofdstad deed. Er werden nqmelijk opnamen ge maakt voor de IKOR/CVK-televisie- serie „Zoals gezegd is doorKo van Dijk speelt in deze serie de rol van Abraham Kuyper en uit diens intreepreek zegt hij een fragment, dat zó begint: „De grote sociale vraagstukken van de overbevolking, van den arbeid en armenverzorging achte onze kerk niet buiten zich „Zoals gezegd is door Kuyperwordt in april uitgezonden. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het Nationaal protestants centrum, voor de geestelijke volksgezondheid zal opgaan in een nieuwe organisa tie, waarin ook van rooms-katho- lieke en neutrale zijde wordt geparticipeerd. Het protestantse centrum, zes jaar geleden opge richt, zal de werkzaamheden de komende maanden geleidelijk beëindigen. Al geruime tijd werd er dringend behoefte gevoeld aan een landelijk toporgaan, omdat de bestaande struc tuur, met een orotestants centrum, een rooms-katholiek bureau, een neu traal bureau en een federatie, niet voldeed. Binnen de nieuwe organisa tie, het Nationaal centrum voor gees telijke volksgezondheid, zal een vaste adviescommissie voor geestelijke ge zondheid en levensbeschouwing wor den gevormd. Daarmee blijft het ele ment van de levensovertuiging een plaats in het werk innemen Buiten het NCGV gaat ook nog een „Trefpunt protestants beraad" funge ren. Met de protestantse kerken en met protestantse welzijnsorganisaties die ook bij het deconfessionaliserings- vraagstuk zijn betrokken, wordt overlegd o ver de ontwikkeling van dit trefpunt. Het Krijgt waarschijnlijk de vorm van een vereniging waarvan kerken, organisaties en individuele personen lid kunnen zijn. De protes tantse kerken hebben zich bij het voorberaad in principe akkoord ver klaard met de ontwikkelingen zoals die zich nu voltrekken. De Protestantse stichting ter bevor dering van verantwoorde gezinsvor ming, -die binnen -iet nu verdwijnen de protestantse centrum opereerde, blijft als zodanig bestaan. De PSVG wordt een zelfstandige organisatie met een eigen Kleine staf van drie man. Deze staf '>eemt de taak over van de NPC-staf, die tot nog toe het werk deed. De vragen die betrekking hebben op de sexualiteit zijn volgens de PSVG zo nauw met de levensbe schouwing verbonden, dat een decon fessionalisering van deze stichting nog niet denkbaar is. Van bijvoor beeld een samensmelting met de NVSH kan'geen sprake zijn. Oi lud A I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2