Jan Janssen doet mee om ploegkoerstitel TV-commentaar s Ernst Happel voetbalt in Ahoy' Opvoeden CNV-voorzitter: meer geld tegen werkloosheid Betogingen voor Britse ambassade in Dublin Geluidsverbinding Sapporo zeer goed Vanavond te zien Vanavond te horen COLIN FORBES DE ROTSEN VAN ZERVOS VARA-televisie: Is Europa erg anti-Amerikaans? 6 WOENSDAG 2 FEBRUARI 1972 ROTTERDAM Voor de eerste keer in dit winterbaanseizoen komt Jan Janssen vvrijdagavond in Ahoy' op de piste. De vroegere Nootdorper, die kort geleden een aantrekkelijk contract heeft ge tekend voor de Belgische formatie Flandria, doet met Piet de Wit aan z'n zijde een poging de Nederlandse ploegkoerstitel in de wacht te slepen. Indien dit de Puttenaar lukt. zou het z'n eerste nationale kampioen schap betekenen i nzijn zo succesvol le carrière, waaraan komende winter een einde zal komen. Eén der favo riete koppels is Gerben Karstens - René Pijnen. Door het ontbreken van Leo Duyndam, die contractuele ver plichtingen in het buitenland moet nakomen, zat er voor manager Char les Ruys niets anders op dan René Pijnen aan iemand anders in dit geval de in topvorm verkerende Ger ben Karstens te koppelen. Uiter aard verschijnt geblesseerde Peter Post eveneens niet op het applè. De andere ploegen zijn: Leijn Loe- vesijn - Cees Stam, Wim Bravenboer - Gerard Koel, Jaap Oudkerk - Harry Jansen, Piet van der Lans - Harrie van Leeuwen en Albert van Midden - Gerard Vianen. Voor deze één uur durende koppelkoers worden de ko mende dagen nog twee ploegen ge contracteerd. De dinsdag voortgezette Engelse doktersserie „Volgende patiënt" be vatte een geestige pantomime en dol le charges, maar was in de dialoog niet zo geknipt voor het uurtje tussen zeven en acht. „Mijn tante Victoria" van Jan Staal kreeg in de vijfde VA- RA-aflevering eindelijk wat meer le vendigheid en tempo. Lex Goudsmit speelde zich naar het eerste plan met een kostelijke creatie van „grote beef' Iwan, naast Sylvia de Leur, die als tante zelf ook beter op dreef kwam. Mary Dresselhuys was weer niet erg rolvast, maar dreef op haar routine. Van aardige beeldvondsten en sfeertekeningetjes zullen vooral oude ren genoten hebben in het NCRV- programma van gespeelde proza en poëzie »tif overgrootmoeders tijd. Ton Lensink prikte plezierig in de sfeer met zijn verbindende tekst, waarmee hij ook een las legde tussen die tijd en hedendaagse onhebbelijkheden. Jaap Binnerts verdient een compli ment voor zijn decor. Het deed ons genoegen weer eens te kunnen luisteren naar de mooie bronzen stem van de voordrachts kunstenaar Otto Sterman, die het commentaar sprak bij de boeiende film „Home" van John C. Stevens. Goed werk van de. NCRV, deze docu mentaire over het lot van de Ameri kaanse Indianen hier te vertonen. Met indrukwekkende beelden een felle aanklacht tegen wat de blanke man heeft misdaan en verknoeid. Voor een modern programma tegen milieubederf lijkt geen indringender commentaar denkbaar dan die wijze woorden uit 1885 van Opperhoofd Seattle de deze film begeleidden. VARA's ombudsman Marcel van Dam liet onthutsende ervaringen met kindermishandeling horen. Het ver bijstert je. dat een vader zijn kinde ren satanisch ging ranselen als hij in paniek raakte omdat er wéér een ba by op komst was er kwamen er twaalf in zijn gezin). Onthutsend bo vendien, dat dergelijke onvolgroeide agressievelingen zich vaak vermom men achter godsdienstigheid, waar mede zij de hun toevertrouwde kin deren ook geestelijk uit hun voegen slaan. Geen wonder dat de door Van Dam ondervraagde vrouwen kapot gingen aan hun afschuwelijke herin neringen. Wie heeft eigenlijk opvoe ding nodig? T. H. Maast deze professionele inbreng in het wielerprogramma. dat om acht uur begint, rijdt het kwartet dan Delbana in een ploegomnium tegen de 60-jarige Haagse wielervereniging Sparta. Voorts rijden de overige „lief hebbers" een afvalkoers, een rit in lijn en een puntenkoers. Als intermezzo vindt een zaalvoet balwedstrijd (2 x 15 minuten) plaats tussen teams van voetbaltrainers en sportjournalisten. In de ploeg van trainers, waarbij Gijs Doolaard (Nep- tunus) als coach optreedt en Feyen- oorder Gerard Meijer verzorger is, hebben de volgende spelers de uitno diging aanvaard: 'Ernst HappelO, Joop Castenmiller, Jan Bens, Tonny van Ede, Cor van der Gijp, Rinie van Woerden, René van Eek, Bob Janse en Pim Visser. In het journalisten team (coach Eleck Schwartz) staan opgesteld: Joop Niezen, Dich van der Polder, Cees van Cuilenborg, Loet van Schel- lebeek. Maarten de Vos, Wim Jesse, Cees Jansma en nog twee nader aan te duiden speler.s Dirk Nijs verzorgt het commentaar, terwijl Leo Horn (of Jaap Bijleveld) scheidsrechter is. DEN HAAG CNV-voorzitter Lanser vindt dat de regering meer geld moet besteden aan de werkloos heidsbestrijding in de bouw dan tot nu toe is aangekondigd. Ook moet de regering snel de beloofde 200 miljoen gulden voor het noorden beschikbaar stellen. „De eerste actie die wij moeten on dernemen, is dat wij als vakcentrales en bouwbonden met de betrokken mi nisters en andere betrokken instanties gaan praten", alduS de heer Lanser. „Ik verwacht dat er aan de kant van de regering begrip zal bestaan voor onze verlangens, en dat daar in derdaad maatregelen uitkomen die ef fectief zijn". „Er is haast bij", zo zei de heer Lanser gisteravond in het NCRV-te- levisieprogramma Hier en Nu op de vraag, of meer geld voor werkloos heidsbestrijding niet in strijd zou zijn met het matigingsbeleid waaraan het CNV heeft meegewerkt. De heer Lan ser: „Dat hoeft niet. De 150 miljoen waarover gesproken wordt in de maatregelen van de regering wordt geleend op de open kapitaalmarkt en is als zodanig niet inflator". Voorzover deze maatregelen enig nadelig effect zouden hebben op de betalingsbalans moet volgens de CNV- voorzitter worden afgewogen wat zwaarder is: een aanzienlijke werk loosheid of een wat nadelig effect op de betalingsbalans. „Dan kies ik voor de bestrijding van de werkloosheid". DUBLIN (AF) De ruiten van de Britse ambassade in Dublin zijn gis teravond vernield door een geligniet- bom, toen meer dan 2000 betogers het gebouw voor de tweede achtereenvol gende dag belegerden. De politie zei dat een aantal per sonen werden gewond door de bomex plosie die kort voor middernacht plaats vond. De betogers, die protesteerden te gen het feit dat het Britse leger zondag in de Noordierse stad London derry 13 burgers had neergéschoten, wierpen stenen, flessen en benzine bommen naar het ambassadegebouw. Ogeveer 30 brandbommen werden over de hoofden van het politiecordon gegooid, maar deze richtten geen schade aan. Eén politieman werd gewond door stenen die de betogers naar het ge bouw trachtten te gooen. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Twee mensen van de NOS-radioploeg in Sapporo heb ben in het gebouw van de Japanse cmroep ter stede een komplete eigen studio kunnen inrichten. De reeds tot stand gekomen geluidsverbinding via Intelsat III is van uitstekende kwali teit. De technische dienst van de NOS heeft het nadeel van 4/10 seconden vertraging van het geluidsignaal ten gevolge van de grote afstand, vrijwel geheel kunnen opheffen. Dit komt de gesprekken over en weer ten goede. Donderdagavond op de klok van twaalf begint de NOS via Hilversum I met de negen volledige nachtuitzen dingen over de winterspelen. Men hoort rechtstreekse reportages van de wedstrijden in Sapporo om het uur, op de halve uren een bulletin van de radio-nieuwsdienst en vercfer veel lichte muziek. Radio-presentator in Sappöro is Bob Spaak. In de nacht uitzendingen hoort men kommenta- ren van resp. Aad Bos. Henk Terlin- gen en Joop van Zijl. MARY PERKINS It WHO VA AVOM» Hilversum I. «02 m. NCRV: 18.30 Nieuws: 18.41 Veel ge vraagde gewijde muziek: 19.00 De kerk vandaag - nieuws en commentaar; politieke Uitzen dingen: 19.10 Uitzending van de KVP; NOS: 19.20 Openbaar Kunstbezit: 19.30 (Si woens dagavond - Muziekmagazinc: Bond /onder Naam: 22.23 Le ven zonder masker: Wat een feest'. lezing; NOS: 22 30 Nieuws: 22 «0 Den Haag van daag: 22 30 iSl Zin - Tuig (nr. 62): kunstkroniek; 23 20 iS> Ho rizon: moderne muziek (opn.: 23.35-24.00 Nieuws Hilversum II. 298 m. VARA 1800 Nieuws: 18.11 Actualitei ten; 18.20 Uitzending van de PPR: 18 J0 <S> Klink Klaar zonder nonsens: 19.30 <S) Licht orkest; 20.00 Nieuw.-: 20.03 <S> Dansorkcst met solisten: 20J5 We vinden nog wel wat hoorspel: 2105 (S) Popsmuk: 21.45 (S) Koloriet: muziekpro gramma: 22.30 (Si Viool en plano. 22 55 Mededelingen: 23.00 Nieuws 23.10 Actualitei ten: 23 20 (Sl Jazz Magazine: 23.33-24 00 Nieuws. GRAMMOFOONPLATENPRO- GRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND VAN 18-20 UUR The bass walks: Magnolia blossoms: Chanson pour l'au- vergnat; Lettre a Virginle; Mi- lord: Le marchand de bon- heur: Ma prière: Sarah. If I had you: Danke schön; La Ja va du dlable: Moi J'alme le music hall: Saudades da More- na: Ay Marlcousa: Sa jeuncs- se: Paaues la Trlnitè: Senti mental journey: Solitude: Dos cruces: Malaguena: Quleteme mucho: Rita dc Panama: Me lo dljo Adela: Maria Christina; Where or when; Imbote; Mis te rtoso: Evidence: Tahiti: What's new; Bag's groove: on the scene: Stompln' at the Sa voy: Oh. lady be good. Geestelijke liederen. 10.04 Schoolradio. 10.30 Nieuws. 10 33 (Si Voor de zieken 11.05 Gees telijke i.ederen. 11.30 Hier en Nu 11.32 (S Populaire klas sieke muziek (gr). 11.55 Mede delingen 12 00 Los-Vast: geva rieerd programma (12.10-12.15 Kunst- en vliegwerk: 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12 30 Nieuws. 12.41-12.50 Hier en Nu. 13.0-13.04 De tafel van dr.e» 13.30 Zin gen met Cecilia. 13.80 Sapporo •72. reportages en beschou wingen over de Olympische Winterspelen 14.00 Grammo- foonmuzick. 14 05 Schoolradio. 14.25 (Si Planorecital: moderne muziek (opn) 15.oo Gerefor meerde middagdlenst. 15 30 Nieuws. 15.33 (S) NCRV-Kin- derkoor met Speel groep en or gel 16.00 (S) Jeugdland. 17.00 (Si Popmuziek. 17 30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu 18.00 (S> Licht ensemble (opn) 18.24 Op de man af, praatje combinaties: Amerikaans pro gramma 14.CO De Noted op, ge varieerd programma. 15.00 Pa let: voor de Zieken. 16.00 Nieuws. 16 03 Aspecten: kunst programma. 17 00 Mobiel: een beweeglijk programma voor beweeglijke mensen, waarin om 17.55 Mededelingen. Hilversum 111 240 m. TROS: 7.00 Nieuws. 7 02 De Hugo van Gelderen Show. (8.00 Nieuws.) 9.00 Nieuws. 9.03 Take Nine. 10.00 Nieuws. 10 03 Robbie Dale on Radio. EO: 1100 Nieuws. 11.03 verzoekplatenprogramma van en voor der zieken. KRO: 12.00 Nieuws 12.03 Van twaalf tot twee met om 13.303 Raden maar (3.00 Nieuws.) 14.00 Nieuws. 14.03 - 18.00 Dlskjoc- kcys-show (15.00. 16.00 en 17.00 Nieuws Hilversum l «02 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord 7.08 (S) Preludium: klassieke muziek (gr) 7.30 N'cuws. 7.41 Hier en Nu. 7 50 Olympisch Journaal. 8.10 (S) Tc Jeum laudamus. 8.30 Nieuws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw 910 (S) Boston Symfonie Orkest (gr.) 10.00 Hilversum II 298 m. AVRO: 7.00 Nws. en ochtendgymnas tiek 7.20 (S) dag met een plaatje er.) 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal 8.2o (Si Dag met een plaatje (Vervolg). (Om 8 30-8.33 De groenteman.) 8 50 Morgenwijding. 9.00 Toppets van toen (gr 9.35 Waterstan den 9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. (11.00 Nieuws.) Kenmerk vanavond 10 voor 10 Ned. II komt met de uitslag van een ondei7oek naar de reacties in Limburg op de benoeming van mgr. Gijsen tot bisschop. Dit onderzoek is dezer dagen in opdracht van Ken merk uitgevoerd door het bureau In- tomart. NEDERLAND I NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Tips van het Nat. Bur. voor Toerisme. 20.00 Journaal PP 20.20 Uitz Socutera 20.40 Le Bonheur, speelfilm 22.00 Cinemanifestatie 1972: gespr. met Mag Bodard 22.10 Studio Sport 22.34 Eigentijds: Duizenden zondsondergangen, literaire uitz. 23.15 Journaal 23.20 Den Haag vandaag NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.05 Dagje ouder 20.00 Journaal 20.20 Carnaval 1972 21.15 Achter het Nieuws Internationaal IKOR CVK RKK 21.50 Kenmerk 22.15 Journaal HILVERSUM I NOS 18.41 uur (NCRV) Veel gevraagde ge wijde muziek 19.20 uur Openbaar kunstbezit 19.30 uur Woensdagavond-muziek- magazine 22.50 uur Zin-Tuig: kunstkroniek 23.20 uur Moderne muziek HILVERSUM II VARA 19.30 uur Licht orkest 20.05 uur Dansorkest 20.35 uur We vinden nog wel wat..., hoorspel 21.45 uur Koloriet, muziekprogram ma 22.30 uur Viool en piano 23.20 uur Jazz Magazine Op het dek aangekomen scheen Dietrichs woede nog toe te nemen. Nadat hij door de deuropening was gekomen had hij het silhouet van een Alpenkorps soldaat gezien bij de ventila tor midscheeps. Volber had zich, toen de deur werd dichtge slagen, geschrokken met zijn wapen omgedraaid en hij schrok opnieuw toen Dietrichs stem luid over het dek klonk, zodat verschillende soldaten hem konden horen. „Waarom voor de duivel richt u dat geweer op mij? Kent u me dan nóg steeds niet?" „Het was moeilijk om te zien wie het was..." „Welja! Ik stak helemaal af tegen het licht achter de deur." Hij liep naar Volber, die instinctief enkele passen achteruit week over het dek. „Dus kon u natuurlijk niet zien wie het was! Moet ik op een fluit blazen om mijn komst aan te kondi gen?" Hij zweeg en Volber nam de vlucht om een scherp bevel te blaffen tegen de soldaat, die het dichtst in de buurt van het intermezzo was geweest en die zijn vernedering van nabij had meegemaakt. Ze hadden, zoals Eberhay vol vertrouwen had beweerd, het benedendek grondig doorzocht, maar doordat de soldaten over het hele schip verspreid waren, had deze informatie niet iedereen bereikt en Korporaal Schultz was een van degenen die niet op de hoogte waren van dit feit. Korte tijd geleden had hij gevolg gegeven aan de opdracht van Volber om zich naar de machinekamer te begeven. Daar hij geen sneldenkend man was, had Schultz zich erover verbaasd dat de gang op het benedendek in duisternis was gehuld, maar hij had niets sinisters gevoeld toen hij probeerde in de duisternis de licht schakelaars te vinden. Toen hij ze niet vond, staakte hij zijn pogingen en begon op de tast over de donkere gang te lopen. Hij hield zich vast aan de leuning en toen hij het ruim nader de waar Grapos gevangen was gehouden, dacht hij vlakbij een zware bons te horen. Hij stond volkomen stil in de duis ternis, niet bijzonder verontrust, want dit was immers de plek van waaruit de Griek was ontsnapt, dus kon hij onmogelijk daar beneden zijn. Besluiteloos wachtte hij nog een ogenblik en luisterde naar het dreunen van de machines. Hij voelde zich een beetje slap door de hete ijlheid van de lucht in het lagere gedeelte van het schip. Het zware bonzen werd her haald en hij was er nu zeker van dat het uit het ruim kwam. Hij zou kunnen terugkeren en het melden aan sergeant Vol ber, maar wanneer zou blijken dat ei? iemand als luitenant Hahnemann in het ruim was, zou er geweldige herrie van ko men. Korporaal Schultz was een van die soldaten die een su perieur meer vrezen dan de vijand. Bovendien stond Kolonel Burckhardt er altijd op dat ze, voor ze iets rapporteerden, met een volledig verslag kwamen. Schultz verkeerde in een hachelijke situatie. Hij begon zich zorgen te maken over die geheimzinnige geluiden en hij vroeg zich nu meer dan ooit af waarom de lichten waren gedoofd. Van de andere kant was hij bang zich dwaas aan te stellen en weer door de ruwe Volber te worden terechtgewezen. Het contact met de leuning gaf hem een gevoel van veiligheid, dus hield hij het geweer in zijn rechterhand, terwijl z'n linker hand op de leuning rustte, waarna hij enkele decimeters ver der de gang afschuifelde. Als hij maar eens kon zien Wat er gebeurde. De stalen deur naar het ruim stond enigszins open dat kon hij voelen doordat zijn hand het onderbroken ge deelte van de leuning verliet en het metaal aanraakte. Dicht bij het venster van de patrijspoort staande, keek hij naar be neden en hij zag het korte flitsen van een lantaarn, doch te laat om te kunnen zien wie die vasthield. Was het licht uitge vallen op dit dek? Schultz' verdoofde hersenen hielden zich bezig met drie dingen de springlading met de tijdontsteking die ergens aan boord de seconden wegtikte, de Griek die ont snapt was en waarschijnlijk overboord gedoken, en zijn angst voor de bijtende kritiek van Volber, die hem nooit lang aan zijn lot overliet. Een golf van opluchting stroomde door hem heen. Hij had het! Iemand bracht materiaal naar boven voor de ontscheping en het licht op dit dek was uitgevallen. Hij schuifelde langzaam langs de gedeeltelijk geopende deur toen zijn nieuwsgierigheid de overhand kreeg. Hij moest zien wie daar beneden in het ruim was, anders zou hij zich daar later het hoofd over breken. Hij trok de deur open maar ging niet naar binnen. Waar schijnlijk was er een verraderlijke drempel net achter de ope ning. De stilte in het diepe ruim steeg omhoog uit de duister nis en wikkelde zich om hem heen als een verstikkende deken. Opeens was hij bang. Hij moest hier snel verdwijnen. Hij zou dit vreemde zaakje rapporteren zodra hij in de machinekamer was; daar was waarschijnlijk een officier en een onderoffi-' cier. Toen hij zich omdraaide om zijn weg te vervolgen, sloeg de loop van zijn geweer tegen de wand en hij schrok hevig door het geluid. De stilte die volgde was zo ondraaglijk dat hij zich gedwongen voelde iets te zeggen. „Is daar iemand?" De woorden kwamen er uit als een hees gepiep en een paar se conden later voelde hij een beweging van de lucht. Hij week net iets te laat achteruit. Iets hards en zwaars raakte hem te gen de zijkant van zijn slaap en hij sloeg tegen de vloer ter wijl zijn geweer met een kletterend geluid naast hem op de grond viel. Een schaduw gluurde de gang in door de deur die intussen verder geopend was. De stank van benzine steeg op in de zware lucht en drong door tot op de gang. Zonder geluid te maken trok de schaduw zich terug op het platform. Iets viel flakkerend door het ruim naar beneden en vonken spet terden toen het voorwerp op de natte vloer belandde. Een vuurzee lichtte op en verlichtte het inwendige van het ruim als een hoogoven, zodat het lichter werd dan de dag. De vlam danste snel over de met benzine doordrenkte balen, die op de traptreden waren geplaatst. Binnen een minuut stond het ruim in lichterlaaie, had het vuur het platform bereikt en tas te het de duistere gang af, terwijl iemand snel de trap aan de andere kant besteeg. 6. Zondag, dageraad De explosie vond plaats om 05.45 uur, toen de Hydra, overhel lend naar bakboord, met aarzelend draaiende machines en grote rookwolken uitbrakend, begon met haar draaiing van negentig graden, die haar onder de kust zou brengen bij het licht van de landingssteiger van Katyra. Ze hadden het bijna achter de rug, dacht Burckhardt, die naast Nopagos .op de brug stond, maar de laatste mijl zou waarschijnlijk de langste van de hele reis worden. Vanwege het onmiddellijk dreigen de gevaar had hij bevolen dat de Britse gevangenen uit hun hut gehaald moesten worden. „Verlaten we het schip?" vroeg Prentice beheerst. „Neè!" Hahnemanns antwoord was fel en nadrukkelijk en met een hand van de elleboog van de luitenant, loodste hij de ze naar de achterzijde van de brug. „We gaan spoedig aan land." „Daar doorheen?" Fords stem klonk ongelovig, toen hij over de schouders van de kolonel langs de zoeklichtbundel staarde, die door de duisternis sneed. Aan bak- en stuurboord van de verlichte baan dreven minstens vier mijnen, metaalachtige, ronde voorwerpen, die dof glansden en wier oppervlakken va ge schaduwen vertoonden de gevreesde ontstekingspijpen, die bij de minste aanraking onmiddellijk een ontploffing ver- oorzaakten. Wordt vervolgd HILVERSUM In de VARA-tele- visie-rubriek Achter het Nieuws In ternationaal wordt vanavond gedis cussieerd over de vraag „Hoe anti- Amerikaans is Europa?" Ge sprekspartners zijn mr. C. B. J. Hil- terman, die meent dat Hilversum vrijwel geheel in handen van „nieuw links" is, J. A. Morris, Amerikaans correspondent in Bonn, A. Ramsey, chef Radio Free Europe in Brussel en drs. H. Gruijters. KOM B6TSI6, ZÉG'MA/V>4RMT je hede/Mm/hniet Win zijn dromen ^IWIDVOORKO- /US HIJ Je /MORGEN UIT- NODIGT HOOR EEN FEESTJE. ■MAAR ALSOF HIJ I Kareltje Knetter en de blouwgeruite kiel Momma MAMS, TBISNOUNIET^ BEPAALD HST /MEISJE MN MIJN DROMEN. ding. Hmmmvolgens de gegevens moet de grote een min of meer geblokt paniekhemd dragen, dat achteloos neerhangt over de pantalonEn de klein-] ste moet een bloesje dragen met zwarte ringetjes en cirkeltjesHmmm .J dat klopt geen van tweeën. Drie grote kerel draagt namelijk een trui en de kleine een duffelt je uit de armyshopToen rechercheur Dieks tot deze verbijsterende slotsom was gekomen, borg hij papier en geweerplu weer op en deed hij pogingen om vriendelijk en tegemoetkomend te grijnzen. „Laat de kluifjes maar weer zakken, jongens", lachte hij schraal en geschokt. „Ga maar rustig je gang hoor. Een kleine vergissing mijnerzijds. Zogezegd een juridische dwaling, voel je wel? Duizendmaal pardon 63 Toen werd de deur bruusk opengegooid en smidje Verholen trad naar binnen in gezelschap van zijn onafscheidelijke leer jongen Kareltje Knetter. Volkomen onwetend van de dreiging die hun boven de onschuldige bolletjes hing. liepen ze de herberg binnen en riepen vrolijk: „Goeden avond samen!" Foppe Helmstock wilde nog waar schuwen, maar hij kreeg de woorden niet uit de keel en daarom was dikke Dieks hem voor. Met een voor zijn omvang onbegrijpelijke snelheid stortte hij zich naar voren en het moet eerlijk gezegd worden, dat hij hier bij de soepelheid van een beer op sokken demonstreerde. Hij loste volkomen onverwachts een waarschuwend salvo en riep: „Halt! Stop! In naam der wet! Alles wat je zegt, kan tegen je worden gebruikt!" Smidje Verholen en Ka reltje schrokken zich natuurlijk een hoedje en staken schielijk de handen in ed lucht, terwijl ze zich afvroegen wat dit drieste optreden wel te betekenen kon hebben. Maar dat zouden ze gauw weten, want Dieks Drabbelkoek frunnik te nu een vel papier uit zijn binnenzak tevoorschijn en begon dat nauwgezet te bestuderenPersoonsbeschrijving van de misdadigers ",las hij hard op. „Juisteen grote en een kleintjewel dat klopt. Maar nu de kle-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 6