Simonis en het getuigenis Modem blindeninstituut Paramaribo bijna klaar Papoea's steun aan vragen ons land Geladen sfeer beheerst redactie Het Vaderland Uw probleem Het begon met een proefschrift is het onze COMMENTAREN Ulster Puzzelhoek Een rvoord voor vandaag Liedboek met katern voor hervormd gebruik BEROEPINGSWERK UIT DE KERKBLADEN 2 DINSDAG 1 FEBRUARI 1972 Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kannen niet In behandcltDg worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Vraag: Heeft een telefonisch geslo ten koop rechtskracht? Antwoord: Deze koop is volkomen rechtsgeldig en beide partijen zijn daaraan muurvast verbonden. Het spijtige is echter, dat een dergelijke koop bijna nooit te bewijzen is, wan neer een van de partijen te kwader trouw zich niet gebonden acht. Men kan natuurlijk een advocaat nemen, maar deze zal er meestal niet in sla gen een erkenning van de koop uit te lokken. Natuurlijk kan men de tegen partij de eed opleggen, maar veel mensen schrikken niet voor een meineed terug. Vraag: Al jaren ben ik op zoek naar een lakanthurium, niet de bloe men maar een kleine plant. Hoewel er in ons dorp wel bloemenwinkels zijn, kunnen ook zij me niet er aan •helpen. Antwoord: Met de gewone flamin- goplant (anthurium scherzerianum) zou u niet veel moeite "hebben. Die is namelijk in elke bloemhandel te ver krijgen. De anthurium andreanum of lakanthurium is niet geschikt voor de kamer en wordt uitsluitend gekweekt in de volle grondkas voor snijbloe men. Het lijkt ons het beste, dat u de bloemhandelaar eens in Aalsmeer laat vragen, of dat u zelf eens in de veilinghallen gaat kijken. Die veiling is bovendien iets indrukwekkend moois. Vraag: Kort geleden hoorde ik door de radio over een plaatsje Hommel spreken. Kunt u mij daarover gege vens verschaffen. Antwoord: In de atlassen komt de naam in binnen- en buitenland niet voor. Ook biografische handboeken gaven geen licht. Zoals u weet, kan de naam afkomstig zijn van het in sect en volgens de etymologische woordenboeken ook van de hopplant. Het zou daarom onwaarschijnlijk zijn, dat de naam nergens zou voor komen. Er zijn in Duitsland verschil lende namén, waarvan het woord hommel een vervorming kan zijh. Wat Nederland betreft, hebben we ons tenslotte gewend tot Van der Aa in 1844. Hij geeft geen plaatsnamen aan, maar wel buitenplaatsen. In de eerste plaats De Hommel bij Ouden rijn, ook thans nog welbekend als ca fé. Het was toendertijd een 90 ha groot landgoed. Daar woonde Jacoba Maria Leyderl, gehuwd met Hymen Bart van Zeyl. Voorts was er in 1844 een buiten van die naam aan de Ve- luwezoom, op drie kwartier lopen van Arnhem aan de oude Deventerseweg. Het buiten was 57 Veluwse roeden groot cn 20 Veluwse ellen en werd bewoond door baron van Heeckeren te Arnhem. Vóór hem woonde daar ds. Streno, een predikant, die vrij veel publiceerde: Constantijn de Gro te, Charlemagne of Karei de Grote, de vroegere staat des Christendoms en verder nog enige boeken over kerkge schiedenis. Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Van onze Haagse redaktie DEN HAAG Deze zomer wordt in Paramaribo het modernste blindeninstituut van het gehele Caribische gebied in gebruik ge nomen. Het plan is om in deze school, die ruim een miljoen gulden zal kosten, ook een goed voorziene bibliotheek te vestigen voor de blinden in Suriname. Dit project, waaraan nu hard wordt gewerkt, mag haast als een wonder worden gezien. Tot enkele jaren gele den werd in de West weinig voor de blinden gedaan. Wie blind was, was zo goed als verloren. De heer J. van Rossum, directeur van de Nederland se Blindenbibliotheek in Den Haag, die na een bezoek aan de West in ons land terugkeerde, vertelt, dat hij (een gevolg van het ontbreken van de mo derne blindenzorg onder de blinden) niemand heeft gevonden om leiding te geven en in een bestuur zitting te nemen van een organisatje, die kan vechten voor de belangen van de blinden. Het proefschrift van dr. Klaas Hes- slinga, tijdens zijn promotie nog ad junctdirecteur van het blindeninsti tuut Bartimeus, heeft enkele jaren geleden in Suriname de vonk in het kruitvat doen slaan. De toedracht was simpel. De kranten op Suriname worden voor een groot deel gevuld met ANP-kopij. Omdat ons Neder lands persbureau goede aandacht be steedde aan Heslinga's promotie over het „leren van handvaardigheid aan blinde kinderen" las het bestuur van de nationale Stichting Blindenzorg Suriname een interessant bericht en werd het klaarwakker. Het gevolg was, dat dr. Heslinga op uitnodiging enkele bezoeken bracht Wegens overtreding dienstplichtwet 100 gulden boete geëist Van een verslaggever AMSTERDAM De procureur-ge neraal bij het gerechtshof in Amster dam heeftgisteren honderd gulden boete geëist tegen de twintigjarige Cornells S. uit Utrecht wegens over treding van de dienstplichtwet De politierechter in Utrecht had S. vorig jaar tot vijftig gulden boete veroor deeld. De verdachte was in maart 1970 niet ter keuring voor militaire dienst plicht verschenen en later ook niet voor de eerste oefening. Hij deed geen beroep op de wet gewetensbe zwaren, maar was wel van mening dat de militaire dienst „een verkrach ting van de menselijke waarden is en dat men als militair in Navo-verband in feite meedoet aan de misdaden, die in bijvoorbeeld Portugal worden ge pleegd." Cornelis S. erkende de overtreding van de dienstplichtwet, maar wenste niet, zoals door de politierechter was gebeurd, met een kluitje in het riet te worden gestuurd. Naar aanleiding van diens vonnis was S. in hoger be roep gegaan. Procureur-generaal mr. S. H. G. van Dijken vond het niet juist alleen maar negatief over de militaire dienst te spreken. De dienstplicht kan in een gedisciplineerd onderdeel der krijgsmacht voor bepaalde jongelui een nuttig, opvoedend effect hebben, zei mr. Van Dijke. Hij was voorts van mening dat men zich aan de Spelregels moet houden en zich niet aan verplichtingen, die de burgers zijn opgelegd, kan onttrekken wegens algemene bezwaren. Mr. Van Dijken eiste een hogere straf dan de politierechter had opge legd, omdat volgens hem de verdach te „een rancuneuze houding had aan genomen en dat schotschriften, die S. had verspreid, een idee gaven van diens persoonlijkheid." Uitspraak over veertien dagen. aan Suriname en erin slaagde het in stituut van de grond te krijgen. An derhalf jaar geleden startte de school onder primitieve omstandigheden, maar met een moderne aanpak. Wat Jan van Rossum in Paramari bo de afgelopen week vooral opviel was het voortreffelijke werk van Tjalling Sandterg uit Leeuwarden. Deze Bartimeusman (hij was adjunct directeur van de school voor meer voudige gehandicapten) blijkt een voortreffelijk instructeur te zijn voor degenen, die straks de blinde kinde ren moeten opleiden, en een manager van de eerste orde. Met het mooie en moderne gebouw in het verschiet werpen de blinde kinderen zich met een grote gretig heid op het onderwijs. Zij vinden het werkelijk een voorrecht om naar school te gaan en beschouwen dit als een belangrijk stuk welzijn, (terwijl er toch geen sprake is van welvaart). Ontroerend vindt Jan van Rossem, dat ook zoveel oude blinden van 60 tot 70 jaar, nu de lectuurvoorziening op gang komt, nog braille willen le ren. Ook de twee Surinaamse onder wijzeressen aan de voorlopige blin- denschool zetten zich op een onvoor stelbare wijze in. Tegen deze achtergrond durft de heer Van Rossem een beroep te doen op de blindenbibliotheken in Neder land om voor het instituut studiepa- ketten in braille beschikbaar te stel len. Dan verwacht hij van de Neder landse regering via de Stichting Cul turele Zaken (Sticusa) voor 1972 al aanvullende technische bijstand voor de lectuurvoorziening. Je mag een blinde, die zijn opleiding aan het in stituut heeft gehad, niet in de steek laten door hem geen lektuur te ver schaffen in de vorm van braille of via de geluidsband. Een krachtiger argument is niet denkbaar. Jan van Rossem, die aan het hoofd staat van de Nederlandsche Blinden bibliotheek, heeft in Suriname een bezoek aan de gouverneur gebracht. Verder heeft hij de vrijmetselaars, de Rotarians, de Lions en de hoge ambte naren aangehoord (met zichzelf als voorbeeld) dat de blinden naar hun bekwaamheden alle functies van hoog tot laag, kunnen vervullen. Als men maar de hulpmiddelen geeft, waarvan het onderwijs en de lectuurvoorzie ning de belangrijkste zijn. Deze boodschap bracht Jan van Rossem in lezingen en via de radio en de televisie. Terwijl er verder werd gebouwd aan het instituut, sloeg zijn boodschap aan. Zondag na de televi sie-uitzending van 55 minuten, meld den zich tientallen vrijwilligers aan voor het t/raillewerk. Dom Helder Camara kandidaat Nobelprijs BONN (UPI) Een groep christen democratische leden van de West- duitse Bondsdag heeft de r.k. aarts bisschop van het Braziliaanse Recife, Dom Helder Camara, kandidaat ge steld voor de Nobelprijs voor de vre de. In een brief aan het Nobelprijsco mité stellen zij dat de aartsbisschop alles in het werk stelt om niet alleen in Brazilië en de rest van Latijns- Amerika, maar ook verder in de we reld rechtvaardigheid en vrede te brengen. Dom Helder Camara was ook vorig jaar kanditaat voor de Nobelprijs voor de vrede, maar deze ging toen naar de Westduitse bondskanselier Willy Brandt. CNV steunt Namibië UTRECHT Het Christelijk Na tionaal Vakverbond staat volledig achter de oproep van het Wereldver- bond van de Arbeid, de werknemers in Namibië (Zuid-West Afrika) te steunen in hun strijd tegen de uitbui ting door Zuid-Afrika. Het CNV meent, dat tegen de on derdrukking van de Namibiaasse werknemers door Zuid-Afrika met de meeste klem moet worden geprotes teerd. In zijn blad „De Gids" zegt het verbond, dat Zuid-Afrika in Namibië hetzelfde onmenselijke systeem toe past als in het eigen land: de zwarte werknemers, wier loon varieert vas 20 tot 50 gulden per maand, mogen hun contract niet verbreken, ze mo gen niet staken, ze mogen zich niet organiseren en hun gezinnen moeten in het zwarte thuisland blijven. DEN HAAG Het Actieco mité Vluchtelingenhulp Papoea's heeft de Australische regering verzocht een Papoea-vluchtelin ge uit West-Irian op Australisch grondgebied politiek asiel te ver lenen en niet aan Indonesië uit te leveren. Dit verzoek wordt gedaan in een brief die de delegatie van het actiecomité gisteren over handigde op de Australische am bassade in>Den Haag. In deze brief wordt herinnerd aan een groep van vijftig Papoea's die begin december aan Indonesië zijn uitgeleverd. Het waren hoofdzake lijk vrouwen en kinderen omdat, zo zegt de woordvoerder van het comi té, de mannen de rimboe in waren gevlucht. Zij hadden hun Australi sche bewakers overmeesterd en wa ren er met twee jeeps vandoor ge gaan. Ze hebben zich aangesloten bij de verzetsbeweging van de Papoea's. Voor deze verzetsbeweging tegen Indonesië komt het actiecomité e- veneens op. Zo schreef men 12 de cember de regering met het verzoek om evenals dat met Afrikaanse ver zetsbewegingen het geval zou zijn, humanitaire en materiële hulp te verlenen via de Verenigde Naties. Als vervolg op deze brief ontving premier Biesheuvel gisteren een brief van het comité met het ver zoek enkele projecten van Papoea vluchtelingen te steunen in het ka der van het programma van ontwik kelingssamenwerking. Het gaat om Papoea's op het Manus-eiland die voortaan geen Australische hulp meer krijgen. Door de dertien doden die zondag in London derry zijn gevallen, is de situatie in Ulster ver der verscherpt, zijn de bevolkingsgroepen verder uit elkaar gedreven en is er opnieuw een pas ge zet op de weg naar een bloedige Ierse burgeroor log. Britse militairen, die de schoten hebben gelost, worden voor moordenaar uitgemaakt door de Noordierse Republikeinen, het overwegend rooms- katholieke deel van de bevolking dat Ulster met de Ierse Republiek wil verenigen. Het Britse le ger verweert zich met het argument dat in Lon donderry op militairen is geschoten door sluip schutters, dat met brandbommen werd gesmeten en dat het optreden van het leger gewettigd was, omdat het de reactie was op een verboden protest mars. Steeds weer worden gebeurtenissen, zoals die in Londonderry, op verschillende manieren in te voren vaststaande schema's gezet. De Republikeinen, van wie het meest extreme deel zich onder de vleugels van de IRA heeft ge schaard, beschouwen de schietpartij als de reactie van koloniale uitbuiters, die de 'gewettigde' ver langens naar een Verenigd Ierland dwarsbomen. Zij wijzen erop, dat Schotse en Engelse kolonisten vele eeuwen geleden een deel van Ierland in bezit hebben genomen, Ierland hebben uitgebuit en on derdrukt en dat zij nu hun laatste posities onder geen beding willen opgeven. De tweede interpretatie is die van de Noordierse protestanten, die erop wijzen dat de rooms-katho- lieke minderheid zich nooit bij het bestaan van Ulster heeft neergelegd en dat zij ook nu weer terroristen steunt, die Noordierse politiemannen en Britse soldaten vermoorden. De derde uitleg van het drama past in het schema dat ervan uitgaat dat Britse militairen destijds naar Ulster zijn gekomen om twee elkaar ver scheurende bevolkingsgroepen uit elkaar te hou den in deze zelfbesturende provincie, waarin de meerderheid het recht heeft uit te maken welke staatsvorm zij verkiest. Tot op heden bleek dat aansluiting bij Engeland te zijn. Binnen het kader van de bestaande staatsvorm, onder het gezag van Londen en in samenwerking met de regering en het parlement in Belfast hebben de Britse militai ren zich steeds zo gematigd en neutraal mogelijk gedragen. Maar de pressie van de IRA noopte tot steeds hardere tegenacties, waarbij het normaal is dat de militairen soms hun zelfbeheersing verlie zen. De drie schema's, waarvan het laatste er het meest redelijk uitziet, dragen het gehele Ierse dra ma in zich. Het is de tragedie van de koppige wei gering van alle partijen de gebeurtenissen te bekij ken door een andere dan de speciaal gekleurde bril: de Republikeinse bril, de Loyalistische bril of de Londense bril. Het gevolg is dat beschuldigingen van deze of gene zijde steeds elke geloofwaardigheid missen. Daardoor ontbreekt iedere basis van vertrouwen om de echte problemen op te lossen, die in de grond van de zaak economisch en sociaal-psycho logisch van aard zijn. Op het ogenblik zijn de partijen in Ulster alleen nog bereid elkaar een eindweegs tegemoet te ko men met het geweer in de vuist, in straten waar explosieven steeds meer gebouwen in stukken rijten. Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. deel, 4. aanloop, 7. ge vangenis. 8. gekheid, 10. maanstand, 12. verharde huid, 14. bijrivier van de Elbe, 16. droogoven, 18. vruchtbare plaats, 20. tasto solo (afk.), 21. zwemvogel, 23. dof, 25. opgeworpen hoogte, 27. landstreek in Griekenland, 29. water doorlatend, 30. rivier in Spanje, 32. landbouwwerktuig, 34. meisjesnaam, 36. spaanse titel, 38. tijding, 40. part, 42. water in N.Br. 43. bijnaam van Ezau, 45. Europeaan, 47. snuiftabak, 48. hemellichaam. Verticaal. 1. rivier in Italië, 2. oorlogs god, 3. doortochtgeld, 4. oude lengte maat, 5. koppelriem voor jagershonden, 6. ontkenning, 7. klinknageltje, 9. plaats in Engeland, 11. kist van latwerk, 13. gast, 15. half, 17. plaats in Italië, 19. de gezamenlijke edelen, 22. plaats in Lim burg, 24. noorse goden, 26. eekhoorn (gew.), 28. bergplaats, 29. schaapkameel. 31. rijtuigje op twee wielen, 33. genoeg gekookt, 35. hoepel, 37. vette vloeistof, 39. bloeiwijze, 41. badplaats in Duits land, 44. lidwoord, 46. voorvoegsel. Oplossing vorige pazael Hor. 1. mops, 4. ponton, 9. ara, 10. ras, 11. ree, 12. kartel, 14. reis, 15. aal, 16. som, 17. Em. 19. kanteel, 22. roe, 24. tor, 25. lam, 27. steiger, 30. sa, 32. Are, 33. kom, 35. saké. 37. gelaat, 39. Ede, 40. dal, 41. age, 42. latent, 43. star. Vert. 1. makker, 2. ora, 3. para, 4. pal. 5. os. 6. tremel, 7. oei, a nest, 10. relatie, 13. tak, 14. roe. 16. strekel, ia mos, 20. nog, 21. las, 23. staket, 2a marter, 28. ere, 29. rol, 31. Osei, 34. maat, 36. Ada, 37. gat, 3a aga, 40. da Klaus Altmann is beruchte SS-er Barbie AMSTERDAM De 58-jarige tot Boliviaan genaturaliseerde Duitser Klaus Altmann is volgens gegevens van het Rijksinstituut voor oorlogs documentatie in Amsterdam de in Nederland en Frankrijk beruchte SS- er Klaus Barbie. Altmann zei dit weekend in een televisie-interview in La Paz (Bolivia) dat hij in de oorlog als SS-er had gediend in Nederland, Frankrijk, de Sowjet Unie en Duits land. Hij ontkende echter dat zijn echte naam Klaus Barbie is. Barbie, die de rang van SS-ober- sturmführer had, is van eind 1940 of begin 1941 tot 1 maart 1942 in Am sterdam geweest. Hij heeft een func tie gehad bij het Referat 4b (Het la tere Judenreferat) van de SS-Aus- senstelle Amsterdam. Barbie komt ook voor in het eerste deel van De Ondergang van prof. J. Presser. Daar wordt hij in verband gebracht met de arrestatie van een aantal voormalige Joodse leerlingen van het zogenaamde werkdorp Wie- ringermeer (Presser spelt de naam echter Barbey) Het schijnt dat Barbie in 1944 vanuit Frankrijk naar Neder land is teruggekeerd en daar weer is ingezet. Als hoofd van de Gestapo in Lyon heeft Barbie honderden verzetsstrij ders vermoord en gemarteld. In Frankrijk is hij bij verstek ter dood veroordeeld. De Franse regering heeft Peru, waar Altmann sinds oktober verbleef, om uitlevering van de ver meende oorlogsmisdadiger gevraagd. Altmann is intussen teruggekeerd naar Bolivia, waar hij onder politie bescherming is geplaatst. Het is een geweldig ding wanneer een mem getuigenis kan geven van een dagelijkse omgang met God. In de bijbel wijzen we dan graag op Henoch, van wie staat, dat hij „wandelde met God". Nu weten wij van Henoch niet zoveel af. Wat deed hij in het dagelijkse leven? Betekent het dat al zijn dagen vervuld waren van gedachten aan God en Zijn grootheid en liefde? Hoewel veel mensen ook vandaag zullen weten van een iedere dag terugkerend spreken met God, toch zullen ook zij hun aandacht moeten houden met de gewone aardse dingen waarmee zij bezig zijn. Er zullen ook dagen zijn dat het spreken met God niet die diepte en openheid bereikte die zij wel wensten. Het viel mij onlangs bij het lezen van de geschiedenis van Jakob op, dat op die lange reis die hij, op de vlucht voor zijn broer Ezau, naar Laban maakt, achthonderd- kilometer volgens de kenners, slechts één moment van een ontmoeting met God sprake is, nl. als hij droomt van de hemelstrap. Bethel, waar dit plaats vindt, is als 't ware een station op die reis. Een station van ontmoeting. God gaat wel met hem mee, daar behoeven we niet aan te twijfelen, maar daar is blijkbaar niet zoveel over te zeggen. Hij zal zich dat, vol met zorgen als hij was, ook niet altijd bewust geweest zijn. Maar dan is daar ineens dat station, waar God even met herri stilstaat. Dat had hij duidelijk nodig. Het doet me denken aan die stations die wij aan doen, d.w.z. als we er niet welbewust omheen reizen, die stations van onze kerkdiensten. Daar valt veel over over te zeggen, maar één ding is er duidelijk de bedoeling van, nl. dat we even stilstaan, of stil zitten, omdat iets tot ons gezegd moet worden. Niet alles zal overkomenmaar iets is al voldoende. Zijn aanwezigheid daar (waar twee of drieen dat Hij daar het Woord heeft. We lezen vandaag: 1 Samuel 1017-27. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Geladen is het juiste woord voor de sfeer die de redactie van het avondblad Het Vaderland uit Den Haag be heerst sinds vorige week bekend werd dat dit blad ingelijfd zal worden bij het Algemeen Dag blad en daardoor ook als och tendblad gaat verschijnen. De onrust onder de redacteuren kwam gisteren tot uiting tijdens de vergadering waar de directie een ul timatum werd gesteld om instelling binnen een week van een redactie raad die redactioneel reële inspraak zal moeten krijgen. Met deze eis is tegelijk de onrust duidelijk geworden over het redactionele beleid. In dit verband werd door de redactie gewe zen op het communiqué dat zonder inspraak van de redactie door de hoofdredactie vorige week in Het Va derland werd geplaatst en waarin de omschakeling naar ochtendblad in een bijzonder optimistische stemming werd bekendgemaakt aan de lezers. De redactie is van mening dat de abonnees niet juist zijn ingelicht. Een groot aantal abonnees zou de krant al hbben opgezegd. Een andere eis die door de redactie is gesteld is dat de afvloeiingsregeling i.v.m. de koppeling van het Vader land aan het AD nog minstens een half iaar van kracht moet blijven. Bijzonder wordt betreurd de wijze waarop dit alles tot stand is gekomen. De redactie was reeds geruime tijd op de hoogte van de plannen die Het Vaderland boven het hoofd hingen, maar het tijdstip van realisering zou steeds bepaald zijn als zijnde „over enkele jaren". De redactie van Het Vaderland heeft het gevoel dat er gesolliciteerd wordt naar het einde van Het Vader land. Het enige verguldsel dat rond deze bittere pil zit is de mededeling van de directie en de hoofdredactie dat zij niet onwelwillend staan tegen over een redactiestatuut zoals dat is geëist door de Nederlandse Vereni ging van Journalisten bij de cao-on derhandelingen met de Nederlandse Dagblad Pers. De hoofdredactie heeft vandaag ge reageerd op de eisen van de redactie met de mededeling, dat men vooruit wil lopen op een redactiestatunt, waarover verschil van mening bestaat tussen de Nederlandse vereniging van journalisten (NVJ) en de Nederlandse Dagbladpers (NPD). Zowel een communique van de re dactie als het commentaar daarop van de hoofdredactie is vanmiddag in het Vaderland gepubliceerd. De re dactie had om het eerste verzocht. Over de toezegging aan de ontsla gen dertien redacteuren zegt de hoofdredactie, dat dit geheel in over eenstemming is met de bepalingen van de huidige coa. TILBURG In een ziekenhuis in Tilburg is gisteren overleden de 23-jarige mejuffrouw M. Snijders uit Tilburg, die gisternacht als duopassa- giere van een bromfietser ernstig ge wond geraakt, toen deze laatste bij een poging links af te slaan door een achteropkomende personenauto werd aangereden. Hij zelf werd met her- sesletsel in hetzelfde ziekenhuis op genomen. DRIEBERGEN Met 37 stemmen voor heeft de hervormde synode goedgekeurd dat .''ij het komende in terkerkelijke liedboek een afzonder lijk katern van zestien bladzijden voor hervormd gebruik beschikbaar zal worden gesteld. In dit katern ko men liturgische gezangen en enkele orden van dienst. Deze elementen voor de hervormde eredienst horen in feite in het dienstboek voor de her vormde kerk, dat in zijn definitieve vorm nog niet gereed is. Bij de sa menstelling van dit aparte hervormde katern bij het interkerkelijke lied boek is overleg gepleegd met de de- putaten voor de eredienst van de ge reformeerde kerken, die in 1968 reeds een kerkboek met orden van dienst hebben vastgesteld. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Kloosterhaar: T. Ro bijn. v h pred. in Australië, wonende in Oostermeer (Fr.); door de classis Den Haag tot pred. buiteng. werkza. (ziekenhuis pred.): W. Wijngun te To ronto (Canada). Bedankt voor Fderveen: A. J. Tim mer te Woudenberg. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Enter (per 1 augustus 1972): kand. B. J. W. Schel haas te Amstelveen die bedankte voor Ter Aar en Gees. Beroepen: te Loosdrecht, J. Van Da len te Rotterdam voor Overschie. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Soestdijk: kand. A. v.d. Weerd te Apeldoorn. Dit najaar zal de reünistenconfe rentie van de SSR gewijd zijn aan het onderwerp: polarisatie. We zijn zo vrij dit af te leiden uit het feit dat dr. G. Puchinger, historicus en publi cist, in het Maandblad van de reünis tenorganisatie van de SSR een nieu we serie interviews is begonnen over dat onderwerp (en men kan weten: na het congres worden de interviews gebundeld). De eerste gesprekspart ner van dr. Puchinger is de Rotter damse bisschop dr. A. J Simonis. In zijn inleiding schrijft de heer Puchin ger: „Hij (Simonis) is mijns inziens he lemaal niet conservatief in de ver keerde zin: hij is precies, maar dat is heel wat anders! Door de rel over zijn benoeming is hij in de Nederlandse katholieke kerkprovincie ten troon geheven als het symbool van conservatisme. Ik hoop dat dat tijdelijk zal zijn, want hier liggen de zaken werkelijk ge nuanceerder. Wanneer men zelf ver steende stellingen tegenstaat, moet men anderen daarin ook niet willen manoeuvreren. Mgr. Simonis is niet progressief in de gangbare zin des woords, maar hij is ook niet conser vatief althans nu niet! maar hij is precies van opvatting Ik heb een goede wiikpredikant. die ik zeer waardeer, maar als dat niet het geval was, mocht mgr. Simo nis, als hij dat wenste, mijn wijkdo minee worden. Ik heb maar één be zwaar tegen hem. hetzelfde bezwaar dat Luther eens tegen de studenten uitsprak over zijn vriend Melanchton: dat Melanchton nu ook nooit eens ter ere Gods kon luieren. Want één ding heeft mgr. Simonis met Calviin ge meen: dat hij altijd maar werkt. In deze orijs ik hem niet; wel hierin dat hii zich als hij een gast heeft een goed plas wiin gunt en graag rookt: dat heeft hü ten minste met Karl Barth gemeen!" Hot is mpr. Simonis zelf die in het ppcnrek het getuigenis van prof. Van Niftrih c ter tafel brengt. Dr. Simo - nis (tot dr Puchinger): ..Neem nou biivoorheeld die kwes- tio van hpi Hervormd Getuipenis van Van Niftrik enzovoort, dat biizorider actueel is. Daarin komen zaken naar voren, d'e huitongewoon beianwriik en wezenlijk zijn voor het christen- Hom überhaupt, maar er zou een svn- these r^npton ontstaan tussen onze nndraoht tot het lenigen van de no den in deze wereld én het ODenba- rinesfrit. dat bet heil in en door en van God komt! Waarhii ik dan wel wil onderstrepen met het Hervormd Getuigenis en daarin 'sta ik toch wel aan die kant dat onze al lereerste nood die van de behoefte aan de verlossing in Christus is, de verlossing van onze zonden, waardoor ons het persoonlijke heil wordt ge schonken. Waarbij ook moet gezegd worden dat de verhouding van Gods liefde tot naastenliefde wat ook in dat Getuigenis staat, en wat verkeerd kan overkomen toch juist is: het eerste gebod blijve het eerste, en het tweede het tweede: Ik zou dat willen oplossen in deze zin dat er prioriteit is in de naaste. Heel vreemd hè, dat Christus de naastenliefde aanprijst en niét zo maar de liefde tot de mens in het algemeen. Het gaat dus om de liefde tot de mens die vlak bij je is. En wie is ons nou het meest nabij? Dat is God Zelf, die in Christus m'n broeder is geworden. Dat is en blijft m'n allereerste naaste; ook daarin staat de liefde tot God bovenaan: God Die in mij leeft door zijn Geest. Dus waar 't eigenlijk op neerkomt, is dat prachtige woord van Augustinus: Deus intimior intimo meo, dat wil zeggen: God is mij meer nabij dan ik mijzelf nabij ben. Hij is dus mijn allereerste naaste." In het twiener-maandblad Aktic van Youth for Christ vraagt Hendrik Jan Kromhout aan ds. G. Toornvliet: Wat denkt u over Kuitert? Ds. Toornvliet antwoordt: „Daar heb ik me nooit zo mee bezig gehoudfen. Waar hij zich zo druk over maakt zegt me bitter weinig. Ik ben alleen zo bang dat ook de boodschap van Christus eruit gaat en dan hou je niets meer over. Arntzen hetzelfde. Ik kan daar niet goed tegen. Ik zou het nog kunnen hebben als ze Christus centraal stelden,, dan kwam het in een ander licht te staan... Ja, vroeger werd ik voor progressief versleten, tegenwoordig denk ik wel eens dat ik ouderwets ben, in het oordeel van de mensen dan, omdat ik Jezus Christus verkondig". In het r.k. weekblad De Bazuin schrijft de hervormde predikant dr. J. A. Hebly (hij is adjunct-directeur van het interuniversitair instituut voor missiologie en oecumenica, afd. oecumenica te Utrecht) onder de titel: „In de oecumene komt het weer aan op de volhouders o.m. het volgende: „Er is meer behoefte aan rustige doorzetters dan aan enthousiaste hoe- ra-roepers. Ook bij ons komen veran deringen in het kerkelijk en geeste lijk leven niet van de ene op de an dere dag tot stand. Voorbeeld daarvan is de moeizame weg die de hervormde en gerefor meerde kerken met elkaar gaan op zoek naar hereniging. In het buiten land hebben hervormde en gerefor meerde kerken elkaar vaak al jaren geleden weer gevonden (Schotland, Zwitserland, Indonesië). Maar on danks serieuze pogingen en een com missie Samen op Weg die voorstellen tot hereniging moet uitwerken, is het de vraag of wij in de jaren zeventig hun hereniging zullen meemaken. En dat terwijl zelfs de theologen nauwe lijks meer in staat ziin de verschillen duidelijk onder woorden te brengen.... Er kan veel gebeuren op het ogen blik ook buiten synodes en bisschop- Denconferenties om. Traditioneel con fessionele redacties openen hun deu ren voor leden van andere kerken, gemeenschaDDeliike kerkbladen ko men tot stand, pastorale samenwer king groeit aan universiteiten, in zie kenhuizen en de kriiesmacht. Ge meenschaDDeliike kerkbouw vindt olaats. teams van eemeentelpden zet ten zich in voor huisbezoek-acties en jeugd-werk en zo kunnen we door gaan. Het interkerkelijk Vredesbe raad is een officiële kerkeliike actie groep. Waar het op aankomt is dat het grondvlak van de oecumene in ons land wordt uitgebouwd en ver stevigd. Officieel is er wat minder vrijmoe digheid om ingriioende staonen te dnpn. Nu komt het weer aan op de volhouders en de stille werkers. Het getuigt van weinig inzicht en ver trouwen om te zeggen: dë oecumene is in een imDasse gekomen, er zit geen voortgang meer in. Zit dip direct succes willen, zün niet ge«ebikt. als werlrprs in de nwimpne. omdat ze te gauw gefrustreerd zullen raken. Eén van de belaneriikste kwaliteiten voor werken in de oecumene is: het heb ben van een zeer lange adorn en een diep geloof dat het de wil des Heren is waaraan men gehoorzamen moet. Ook hier geldt dat het niet noodzake lijk is om direct succes te oogsten, als men maar volhardt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2