Roos op Noord-Iers altaar IteklfoT niet in een hoekje duwen... KERI Drs. Y Kummer kreeg Martinus-Nijhoffprijs Hofland vraagt ontslag als hoofdredacteur van NRC/Handelsblad SAZ: abortus Goodwill met voorbehoud van en voor de jeugd9 EO CH "JP voor omroep Nixons rede COMMENTAAR Studentenbetoging in Barcelona Een woord voor vandaag Puzzelhoek BEROEPINGSWERK Dr. A. Bouwei - 200 octrooiei overleden BOEKENHOEi W 1-1 2 DONDERDAG 27 JANUARI 1' NIJMEGEN De stichting autono me ziekenfondsen (SAZ) in Nijmegen meent dat een abortus niet door een ziekenfonds vergoed dient te worden. Volgens het bestuur van de stichting is een abortus, uitgezonderd de spora dische gevallen waarin het leven van de vrouw op het spel staat, geen zie kenfondsverstrekking. Het bestuur heeft daarom de aan gesloten ziekenfondsen geadviseerd dt kosten van een abortus niet voor hun rekening te nemen. Voorts is mi nister Stuyt (volksgezondheid en mi lieuhygiëne) gevraagd te bepalen dat een abortus provocatus geen zieken fondsverstrekking is. Het SAZ acht abortus een medisch r.iet verantwoorde handeling. In het kader van een verzekering is het onrechtvaardig om degenen die tegen abortus gewetensbezwaren hebben te verplichten om, hun inziens immore le. handelingen mede te financieren, aldus het bestuur van het SAZ. DEN HAAG De stichting hygië ne heeft een nieuwe brochure uitge geven, gewijd aan de menstruatiehy- giëne. Het Nederlands comité voor kinderpostzegels heeft de uitgave van de brochure mogelijk gemaakt. Het 'boekje is geschreven door de vrou wenarts dr. L. Jaszmann en F. Wafel bakker, jeugdarts. De illustraties zijn van Jan Venema. In de brochure wordt het verloop van de menstruatiecyclus behandeld en worden hygiënische maatregelen die tijdens deze periode kunnen wor den genomen, besproken. JJORDRECHT Onlangs zei een oudere heer, dat het aandeel van de jeugd in de kerkdienst niet zo overdreven moest worden. Ze had de eigen jeugddiensten en daar moest ze tevreden mee zijn. Je zag hem denken: hij was al jaren ouderling en had heel wat ge redderd voor de kerk en van „inspraak" van de jeugd moest hij niet veel hebben. Maar liet hij erop volgen: „Ik wil de jeugd niet in een hoek duwen Ik moest daar wel even aan denken bij het lezen van de brochure „De kerkdienst moet anders?!", een boek werkje van vijftig pagina's, waarin twee jonge schrijvers Peter de Bruin en Kees van der Leer op papier heb ben gezet, wat er eigenlijk in hun ogen aan de doorsnee kerkdienst schort en hoe dat veranderd zou kun nen worden. De brochure is een uit gave van het Provinciaal Gerefor meerd Centrum voor Jeugd- en Jon gerenwerk (PGCJ) in Zuid-Holland- Zuid. Leuk is het om i.v.m. bovenstaande opmerking, in de brochure de volgen de zin tegen te komen genoemde bezwaren moeten niet worden uitge legd als een aansporing om de tradi tionele kerkdienstvorm nu maar in een hoekje te duwen...". Dat noem je nu „Goodwill met voorbehoud" van twee partijen, die in deze tijd van ontkerkelijking elkaar heel hard nodig hebben. Je moet wel met een blinddoek voorlopen als je beweert, dat de kerkbanken rijkelijk gevuld worden door jongeren van omstreeks twintig Van een verslaggever DEN HAAG Aan de weten schappelijk medewerker van de Leidse universiteit, drs. Y. Kum mer, is gisteravond de Martinus- Nijhoffprijs voor vertalingen 1972 uitgereikt. De prijs, die 3000 gulden bedraagt, Is hem toegekend omdat (aldus de ju ry) „een weerzinwekkend literair verschijnsel met groot talent en on danks de totaal andere houding van de vertaler toch met inzicht, met be grip en, als men de uitdrukking goed verstaan wil, zelfs met sympathie in het licht van een andere taal is ger plaatst". De jury was eenstemmig in haar oordeel dat de vertalingen uit het Ne derlands niet van zodanige kwaliteit waren dat de Martlnus Nijhoffprijs Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. toegekend diende te worden. De be kroning van de vertaling in het Ne derlands had zich als het ware aan de jury opgedrongen. Drs. Kummer pu bliceerde in 1968 zijn vertaling van „Voyage au bout de la nuit" van Louis Ferdinand Céline en in 1971 van dezelfde auteur brieven, artike len en polemieken onder de titel „Van de ene dood naar de andere". De jury schetst Céline als een taal kunstenaar, die in de Franse vooroor logse literatuur een geheel aparte en uitzonderlijke figuur is. In zijn werk handhaaft zich op uiterst geraffineer de wijze een met vulgarismen bezaai de volkstaal, die tegelijkertijd tot li teratuur wordt. Daarvoor bleek drs. Kummer een grote en nauwkeurige gevoeligheid te bezitten, aldus de ju ry. De jury spreekt haar afschuw uit over de hartstochten, de gevoelens en de denkbeelden die Céline meende te moeten spuien vooral in het kader van fascistische en antisemitische po litieke „theorieën". WAARSCHUWING De jury meent dat des te gemakke lijker te kunnen doen omdat de heer Kummer in dat opzicht niet voor haar onder wenst te doen. De jury achtte de vertaling gewenst omdat Céline ondanks alles een fenomeen is, een verschijnsel wellicht nog meer dan een verschijning, een „voorbeeld van diepe en toch intelligente ver dwazing, dat (-) een waarschuwing inhoudt tegen alle op zijn kop gezette en geperverteerde mystiek". De jury werd gevormd door prof. dr. S. Dres den, prof. J. C. Kamerbeek, A. Mor- rien, Paul Rodenko, Dolf Verspoor, Bert Voeten en drs J. H. van Royen. jaar en ouder. Natuurlijk komt er nog altijd jeugd „onder het gehoor", deels uit vrije wil, deels onder sociale druk van de ouders. Maar in verhou ding is het aantal te gering. Over de oorzaak valt lang te pra ten, nog langer dan in de brochure wordt gedaan. Daar worden genoemd het feit, dat de traditionele kerk dienst niet meer zou voldoen en dat men te lauw is. Gezegd wordt, dat in de traditione le kerkdienst kansen worden gemist voor een daadwerkelijke heilsverkon- diging in onze tijd. Dat is één van de oorzaken van het dalend kerkbezoek, hoewel sommige christenen de gees telijke vervlakking als de hoofdoor zaak van het dalend kerkbezoek be schouwen. Toch zijn deze twee niet de hoofd schuldigen. Met het benadrukken van de lauwheid wordt echter het ver nieuwingsproces vaak tegengehouden, menen de jongeren. Duidelijk wordt gezegd, dat de kerkdienst voor de christen zeker waarde heeft. En die uitspraak mag zeker wel extra worden vermeld, om dat dit door al te ijverige vernieu wers nogal eens wordt aangevochten. Vrijblijvend Maar de manier waarop nu de kerkdiensten worden gehouden vindt men vaak een te vrijblijvende zaak. „Wil de dienst haar plaats behouden, dan zullen alle kansen aangegrepen moeten worden voor eigentijdse ver tolking van het evangelie. Daarbij moet bewust tot taak worden gesteld de vragen, die kenmerkend zijn voor onze tijd met het evangelie te con fronteren. Daarom is een grote variatie in de kerkdienstvormen gewenst om niet alleen de verschillende facetten van het evangelie tot uitdrukking te brengen, maar ook de veelzijdigheid van de gemeente. Die variaties moe ten echter gelijkwaardig worden ge waardeerd als de traditionele vormen. Dus niet alleen in de middagdienst. De beide jonge schrijvers zetten zich echter wel schrap tegen vernieu wingspogingen, die meestal bestaan uit het laten optreden van een mu ziekgroep in de traditionele dienst. „Dit hoeft namelijk geen wezenlijke vernieuwing te betekenen". Erger Het is niet moeilijk, een plausibel antwoord te bedenken op de vrag, wat president Nixon in dit verkiezingsjaar zoü hebben beoogd met de plotse linge openbaarmaking van een drie maanden oud vredesplan voor Vietnam. De aanzienlijke hoeveelheid explosieven die de Amerikaanse lucht macht recentelijk op Noord-Vietnam heeft laten vallen, de voortdurende onzekerheid over het lot van de Amerikaanse krijgsgevangenen en de stil stand van de Parijse vredesbesprekingen hebben de kwestie-Vietnam de laatste tijd weer een op vallende plaats gegeven in de Amerikaanse poli tieke discussie. De regering werd er, beknopt gezegd, van beticht, dat haar luchtmacht teveel en haar diplomaten te weinig deden. Dit verwijt heeft Nixon nu geprobeerd te ontzenuwen met een tele visierede waarin hij het Amerikaanse publiek niet alleen inlichtte over het bestaan van zijn jongste vredesplan, maar ook over een reeks geheime ex cursies van zijn adviseur Kissinger. Over de eerste binnenlandse reacties op zijn rede behoeft de Amerikaanse president niet on tevreden te zijn. Ook onder critici van de oorlogs politiek der regering is erkend, dat Nixons plan voor Noord-Vietnam en de Viet Cong het over wegen waard zou moeten zijn. Senator Fulbright kenschetste het als 'een behoorlijk aanbod als we te doen zouden hebben met wat wij beschouwen als redeliike mensen'. Van de redelijkheid van de Noordvietnamezen en de Viet Cong heeft Ful bright dus kenneliik geen hoge dunk. Voor dat gezichtspunt is wat te zeggen (mits men de ogen niet sluit voor het gebrek aan redelijkheid dat ook de Amerikaanse Vietnam-politiek sinds haar ont staan in menig opzicht vertoont). Maar president Nixon kan daaraan moeilijk een argument ont lenen om de voortdurende presentie van Amerika's strijdkrachten in Vietnam te rechtvaardigen. Een van zijn verkiezingsbeloften luidde, dat hij de oorlog zou beëindigen en hij heeft de vervulling van die toezegging niet afhankelijk gesteld van de mate van redelijkheid die de tegenpartij zich zou veroorloven. Ervan afgezien, dat Nixon er wel in geslaagd zal zijn, het Amerikaanse publiek een gunstiger indruk te geven van Amerika's diplomatieke acti viteit, valt in Nixons rede vooral de erkenning op, dat die activiteit niets heeft opgeleverd. Hanoi heeft al drie maanden niet op het nieuwste vredes plan gereageerd, zegt Nixon en wat er thans vanuit Noord-Vietnam over is vernomen, doet nauwelijks verwachten dat de Noordvietnamezen het plan beschouwen 'als een beginpunt voor serieuze onderhandelingen', zoals senator Frank Church zei te hopen. Natuurlijk is dat betreurenswaardig. Maar het is niet helemaal onbegrijpelijk. Zo heeft Nixon wel terugtrekking van alle Ame rikaanse en geallieerde strijdkrachten geopperd, maar aan het noemen van een definitieve datum (een van Hanoi's voorwaarden voor het vrijlaten van de Amerikaanse krijgsgevangenen) is hij niet toegekomen. Ook zweeg hij over de toekomstige rol van de Amerikaanse vliegdekschepen bij de Noord- vietnamese kust en de luchtmachtbases in Thailand en het is vooral van daaruit dat de laatste tijd de Amerikaanse bijdrage tot de militaire operaties in Vietnam wordt geleverd. Een ander punt waarop de opvattingen van Nixon en Amerika's tegenstanders nog steeds bot sen is de positie van Zuid-Vietnams dubieuze pre sident Thieu. Hanoi en de Viet Cong zijn steeds standvastig gebleven in hun eis, dat Amerika deze figuur moet laten vallen. Nixon heeft dat voor de tv met zoveel woorden gewëigerd. Hij is wel bereid Thieu een maand voor de verkiezingen die hij in Zuid-Vietnam in het vooruizicht stelt, te laten af treden. Maar blijkbaar mag Thieu in die verkiezin gen volop meespelen en het is hem wel toever trouwd, in de maanden vóór zijn eventuele af treden zoveel misbruik te maken van zijn machts positie, dat hij de afloop van dat spelletje met minimale bezorgdheid tegemoet kan zien. Men moet natuurlijk hopen, dat Nixons plan enige vooruitgang aan de Parijse onderhandelings tafel zal bewerkstelligen. Maar noch de eerste reacties vanuit Hanoi noch Nixons standpunt ten aanzien van enkele kardinale geschilpunten wet tigen vooralsnog de conclusie, dat die hoop gegrond is. Noord-Vietnam en de Viet Cong verlangen, dat Amerika Indo-China met rust laat. Nixon op zijn beurt is in dit verkiezingsjaar stellig tot veel be reid, maar dat hij zó ver wil gaan, is zeer onwaar schijnlijk. Zolang de fundamentele tegenstelling die hier ligt, niet is verdwenen, is Vietnam geen vrede beschoren. vinden ze het als de vormvernieu wing wordt gebruikt als afleidings manoeuvre. Om nog enkele punten over de in houd van de vernieuwde kerkdienst te noemen. Men moet inhaken op ac tuele problemen, niet bang zijn om misstanden aan de orde te stellen en durven spreken over aktiemogelijk- heden tegen onrecht en misstanden. Wat betreft de vormgeving: meel mensen dan de predikant alleen moe ten de preek voorbereiden en er moet na de dienst gediscussieerd kunnen worden, deskundigen moeten worden ingeschakeld, gebruik moet worden gemaakt van films, toneelspel en mu ziekgroepen. Bij de kritische noten, die al in het voorgaande verpakt zijn de volgende. Dit zijn dus geen jongelui, die als zovelen de kerk de rug toekeren. Ze voelen zich er zelfs nauw bij betrok ken en ze willen meedenken. Mis schien is wat ze schrijven bij veel mensen al bekend en misschien komt het bij anderen wat hard aan. De brochure met waardevolle „tips" voor vernieuwing in de kerkdienst is na melijk nogal in jeugdige kritiek ver pakt en doet soms wat eigengereid aan. Waarschijnlijk zal men elkaar vooral in het begin niet altijd begrij pen. Wat bijvoorbeeld te zeggen van een dienst, die als thema zou moeten hebben: „We gaan .van moord tot moord steeds voort", na de dood van Martin Luther King.Er zal begrip bij de jeugd voor moeten zijn, dat dit veel ouderen, soms ook jongeren kop schuw maakt voor de beoogde ver nieuwing. Maar goed hier is sprake van een keuzepakket. Oudere en jongere christenen kunnen samen kiezen. Maar dat kan pas als de behoudende goodwill van twee kanten omgezet wordt in vertrouwen en dat is iets dat wel heel nauw aansluit bij het christelijk geloof. R.D BARCELONA (EFE) Bijna zestig studenten van de faculteit van lette ren en wijsbegeerte aan de universi teit van Barcelona hebben gisteren bij een betoging in deze Spaanse stad het verkeer in het centrum enkele minuten lang tegen gehouden De betogers eisten afzetting van de minister van onderwijs en weten schappen, José Luis Villar Palasi. Zij wierpen stenen naar een politie-auto en probeerden een barricade te bou wen van boomstronken. De politie joeg hen uiteen. Tijdens de achtervolging loste een politieman een schot, waardoor een voorbijganger werd getroffen, die snel naar een ziekenhuis werd ver voerd. De rector van de universiteit van Madrid, waar zich de afgelopen tijd hevige botsingen tussen studenten en politie hebtten voorgedaan, heeft de medische studenten uitgenodigd weer aan de studie te gaan. In feite heeft hij hiermee hun schorsing ongedaan gemaakt, die tot de onlusten heeft ge leid. „Uw hart zij niet naijverig op de zondaren, maar beijvere riet voortdurend de Here te vrezen; waarlijk, dan is er toekomst t uw verwachting wordt niet afgesneden." (Spreuken 23:17, 18). Soms wordt het ons wel eens te machtig. We zijn niet anders dal de Israëlieten, die steeds weer terug verlangden naar de vleespol ten van Egypte. We zien hoe anderen zonder God leven en soi gaat ons hart uit naar wat zij hebben. Daarom moeten we ons .„beijveren om de Here te vrezen". Dat j een merkwaardige uitdrukking. Er zit een diep besef in van t zondemachten in het hart van een christen. De dichter waa\ schuwt ons dat geloven niet gemakkelijk is. U zult altijd weer tegen de begeerten van uw eigen hart in i ten gaan. U zult altijd weer moeten zeggen: Niet mijn wil, maS Uw wil geschiede. U zult altijd weer moeten leren dat u allee God mag begeren. Alleen wie altijd weer ijverig zich ajkeeert val zijn eigen verlangens en keert tot God heeft een toekomst mag hopen op alles. HILVERSUM De Evangelische Omroep is rijp om tot C-omroep te worden verklaard. Volgens een mede deling van de EO zijn er nu ruim 132.000 leden geregistreerd, van wie 14.000 eind vorig jaar, zodat die nog geen contributie over 1971 hebben kunnen betalen. Bij een accountantsonderzoek op last van het ministerie van CRM is echter wel vastgesteld dat de EO op 31 december jongstleden 118.114 beta lende leden telde en als de steekproef van de PTT, die binnenkort wordt uitgevoerd, uitwijst dat er meer dan 100.000 wetsgeldige leden zijn, kan de aanvraag om C-omroep te worden, worden ingewilligd. Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 2. gebaar, 7. soort kers, 8. visje, 9. heldendicht van Homerus, 10. waterplant, 12. alvorens, 13. bijb. figuur, 15. plaats in N. Br., 17. vier (Gr.), 19. As sistant Engineer (afk.), 20. en anderen (afk.), 21. soort hert, 24. zeker kaartspel, 26. opperste rand van een dak, 27. vis, 29. meisjesnaam, 30. riviervis, 32. soort appel, 33. onbep. telwoord, 34. katte-, kruid. Verticaal. 1. hoeveelheid, 2. scheeps touw, 3. maat van noors hout, 4. gebak, 5. priem, 6. lengtemaat, 10. plaats in N.H., 11. lange dunne stok, 13. monster, 14. meisjesnaam, 16. telwoord, 18. eike schors, 22. vakje in kluis, 23. ItaL dichter, 24. zekere drank, 25. myth, fi guur, 28. jaar (afk. Lat.), 30. vreemde munt, 31. chinees en Indn. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. Est, 5. eer, 8. torment, 10. kaap, 12. solo, 14. alp, 15. set, 17. nel, 18. manen, 20. genet, 21. gaper, 22. ieder, 24. ego, 26. rol, 27. pek, 29. Esla, 31. kano, 32. steiger, 33. sté, 34. gal. Vert.: 2. stap, 3 top, 4. Emmen, 5. Ens,, 6. Eton, 7. Oka, 9. nol, 11. allengs, 13. le geren, 15. sater, 16. tegel, 18. mei, 19. nar, 23. dosis, 24. eek, 25. Olst, 27. para, 28. koe, 30. Ate, 31. keg. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De heer H. J. A. Hofland (44 jaar) heeft ontslag gevraagd als hoofdredac teur van de NRC/Handelsblad. Het ontslag is hem verleend per 31 januari. De heer Hofland blijft wel aan de redactie van de krant verbonden. Als officiële reden van de ont slagaanvrage wordt opgegeven „reor ganisatie van de hoofdredactie". Deze omschrijving zou een aanduiding kunnen zijn van de sterke interne (dikwijls persoonlijke) spanningen in de hoofdredactie van deze krant, die zo niet de oorzaak dan wel de aanlei ding voor dit ontslag hebben ge vormd. NED. HERV. KERK Beroepen: te Putten: B. Haverkamp te Nijkerkerveen. Aangenomen: naar Wilsum: J. .J W. Mouthaan, kand. te Bleskensgraaf, d;e bedankte voor Aalst, Goudswaard, Mteuwen, Neerlangbroek, Poede- rooijen en Willige-Langerak. Benoemd: tot geestelijk verz. Dia- conessenhuis te Groningen: A. Cor- tijn van Willemswaard te Hoogland; tot geest. verz. Dennenoord te Zuidla- rtn: mej. D. van Lynden te Helium. GEREF. KERKEN Beroepen: te Deventer: J. A. C. Rullmann te Maarssen Bedankt: voor Andijk: R. Klijnsma te Wirdum. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Delft: W. Wierenga te Berkel-Rodenrijs. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Wageningen: L. Blok te Beekbergen. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen: te Chilliwack: N. van Beek te Opheusden. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt: voor Terneuzen: F. Mal- lan te Gouda. BAPT GEMEENTEN Aangenomen: naar Almelo: C. Mos- tert te Winschoten. VRIJ EVANG. GEMEENTEN Bedankt: voor Amsterdam: T. J. Prins te Enschede. Ook het 'wonderlijke optreden van de heer Hofland, vorige week in de zaak Oltmans-Luns, kan verklaard worden uit deze spanningèn. De heer Hofland was vorige week te gast op een avondje dat de heer Ottomans in zijn woning hield en dag na de aanklacht van Oltmans tegen Luns. Op dit avondje waren behalve een aantal politieke journalisten ook drie functionarissen van de Russische am bassade in Den Haag aanwezig, om dat de heer Oltmans het plan had televisiereportages in de Sowjetunie te maken. De volgende morgen stond een ver slag van dit avondje in De Telegraaf, met de min of meer duidelijk uitge sproken suggestie dat de Russen be langstelling hadden voor de actie van de heer Oltmans tegen de oud minister ja, er misschien zelfs wel achter zaten. „AARDIGE JONGEN" De Telegraaf bleek de gegevens voor het stuk gekregen te hebben van fotograaf Peter Zonneveld, die als „lifter" en later als „aardige jongen" door Hofland naar het feestje was ge bracht en geïntroduceerd. Op zijn persconferentie in Den Haag had Olt mans al eerder als mogelijke verkla ring van iHoflands optreden genoemd een controverse tussen Hofland en zijn mede-hoofdredacteur drs. A. S. Spoor door Oltmans als een van zijn getuigen tegen Luns aangegeven en blijkens gegevens van die perscon ferentie ook een van de medewerkers van Oltmans bij het uitzoeken van het feitenmateriaal. De televisie-regisseur Milo Anstadt (aanwezig zowel op het feestje als op de persconferentie) schetste Hofland toen als „een pyromaan, die graag fikkies stookt, graag naar de ontred- dering en het blussen kijkt, maar zich nu in het effect heeft vergist." De hoofdredactie van NRC-Han- delsblad bestaat "nu nog uit drs. A. S. Spoor en mr. J. L. Heldring. NEW YORK (AP) China over weegt een speciale vertegenwoordiger te benoemen bij het hoofdkwartier van de Europese Economische Ge meenschap in Brussel, aldus bericht het tijdschrift Newsweek. „De Europese Economische Gemeen schap wordt met nauwlettende en toe nemende aandacht gevolgd door Mos- kou's belangrijkste communistische rivaal, Peking", aldus het blad. Van een verslaggever DEN HAAG Op 78-jarige tijd overleed zaterdag de natuurkj dige dr. A. Bouwers, die van I"" 1968 president-directeur was vanjfu n.v. Optische industrie De Oude Def'^ Gisteren vond in Den Haag de Cje t matie plaats. ij^g, Door dr. Bouwers uitgevonden o&rsi sche systemen gaven hem internaf. nale bekendheid en droegen belaft rijk bij tot de bloei van de door lf geleide industrie. Een spicgelsystt dat bij het bevolkingsonderzoek! tuberculose algemeen wordt gebnj" maakt het mogelijk scherpe en dui lijke röntgenfoto's te maken boel de hoeveelheid gebruikte röntgensl ling zeer beperkt is. Voortzetting I- deze ontwikkeling maakte het mij lijk röntgenfilms van organen i een patiënt te maken zonder dat] aan grote hoeveelheden strai wordt blootgesteld. Dr. Bouwers had ruim tweehonc octrooien op zijn naam staan, i belangstelling voor röntgentechj dateerde van de periode voor de f log, toen hij het onderzoek van I lips op dit terrein leidde. Van 1949 tot 1954 was dr. Bouvi buitengewoon hoogleraar aan de Delft, die hem in 1963 een eredof raat verleende. Charles M. Schultz, Peanuts-i vertaald door Elf Leonard. A. Brna en Zoon, Utrecht, (ƒ2,95). De Peanuts, in Nederland missel^ beter bekend onder de naam grut", zijn een werkelijke rage in f land van herkomst, de Vereng Staten. Daar is een ongekend voorwerpen versierd met een vanL ze striphelden. Spaarpotten, posf ansichtkaarten, briefpapier, borè lepels, servetten, plakzegels, bumJ< stickers, patriottische b»30dschap|>; kussens, lampen en ga zo maar c" Vooral de dol-komische hond Sno[ is uiterst populair en een stel Arr kanen heeft hem zelfs willen dragen voor het presidentschap. De Peanuts-serie van Bruna is bewijs dat deze hartveroverende l deren ook in Nederland steeds liefhebbers krijgen. De serie uitgebreid met vier nieuwe tiéj „Kijk, daar heb je Snoopy", „Incai ren, Charlie Brown", „Hup, Chat Brown!" en „Goeie ouwe Snoopy"] zijn leuk uitgegeven op gekleurd t pier. Wie de Peanuts nog niet f moet maar snel kennis met hen ken. jrw Brian Walker, voorzitter van de „beweging voor een nieuw Ulster" maakt zich kwaad, dat pers, radio en televisie alleen maar moord en brand willen horen van Noord-Ierland en verder niets. Het heeft hem ver bijsterd, dat een grote vredesbijeen komst in de botanische tuin van Bel fast op 10 oktober van vorig jaar, bijgewoond door 10.000 roomskatho- lieken en protestanten, gevolgd door een handtekeningen-actie met 25.000 deelnemers, gevolgd door een adhe- sie-lawine van 20.000 brieven, geen enkele rol in het nieuws over Noord- Ierland heeft gespeeld. Het doet me denken aan de sketch „Mijn eigen krant" waarmee Annie M.G. Schmidt vroeger eens deelnam aan het journalistencabaret „De Inkt vis". Het was een protest tegen het verschijnsel dat kranten nooit eens schrijven over een gelukkig huwelijk, een lief kind, een gezellige buurtge meenschap enzovoort, maar met grote hardnekkigheid slechts akelige din gen als nieuws blijven doorseinen. De reactie in beroepskringen was na tuurlijk: stel je voor dat een gelukkig huwelijk nieuws was, dan waren we er met zijn allen niet te best aan toe! Hierbij werd uitgegaan van het oude nieuwskriterium van de krantenmag naat Hearst, dat alles wat afwijkt van de regel nieuws is. Een kriterium dat in het verleden zo nauwgezet werd nageleefd dat zelfs misgeboor ten onder het vee met ontbrekende of overtollige lichaamsdelen getrouw naar de hoofdsteden werden doorge seind. Maar de situatie in Noord-Ierland is toch wel dermate triest, dat iets opwekkends zeker als nieuws be schouwd had kunnen worden. Reden genoeg om hier eens aan de opper vlakte te halen wat er aan inspannin gen geschiedt om de cirkel van ge weld en dood te doorbreken. Er zijn maar weinig ontmoetingsmogelijkhe den die voor beide partijen aan vaardbaar zijn, schrijft de methodis tische predikant Davey in het laatste nummer van 'het blad Junge Kir- che. Een ervan is de Corrymsela Community, die 'n centrum heeft in Belfast en een in Bellycastle aan de kust. Het was eerst een geheel pro testants zaakje, gericht op studenten van de Queens University in Belfast. Maar het is uitgegroeid tot een vrij willige en onvrijwillige ontmoetings plaats voor mensen uit beide kampen. Men slaagt erin met instemming van de ouders schoolkinderen bij elkaar te halen en met elkaar te laten spe len. Ze kunnen heel wat van elkaar leren, want zelfs de protestantse en r.k. schoolpleinspelletjes zijn ver schillend. Men weet ook tieners naar de centra te krijgen en met elkaar in gesprek te brengen, ze vervolgens uitsturend met het verzoek om vol gende keer eens wat vrienden mee te nemen. Maar er zijn ook niet bewust geor ganiseerde ontmoetingen: toen vorig jaar de straatgevechten losbraken reed er een busje van Corrymeala tot vlak bij de vuurhaarden om vrouwen en kinderen die dat wilden te eva cueren naar het kasteel aan de kust. Het busje beleefde allerlei wonderlij ke dingen: bijna is het een keer met zijn wieletjes omhoog onderdeel van een barricade geworden, maar de straatvechters konden tenslotte niet DE KERK IN DE WERELD op tegen de overredingskracht van de jonge chauffeur. De Corrymeala-ge- meenschap groeit: er zijn thans 80 leden en 500 vrienden, die ook nood- centra inrichten. V rijplaatsen Dominee Davey vindt het nodig om de lezers van Junge Kirche wel even uit te leggen, dat de mensen van zijn centrum heus niet aan de politieke vragen voorbijgaan, al hebben ze zich niet politiek vastgelegd. Waarschijn lijk wil hij daarmee het eigentijdse verwijt tegemoettreden, dat zijn werk lapwerk is en de structuren niet aan tast .Hij moet zich daar overigens maar niet te veel van aantrekken. Hier is de hele atmosfeer zo vergif tigd, dat een tijdelijke quarantaine daarvan reeds een aanzienlijk diakonaal werk is. Ten tweede m& natuurlijk iedere politieke stelling me deze „vrijplaatsen" onmiddefcle: ongeldig voor één van de partikd, Moeite genoeg trouwens met de ciële kerken die in tegenstelling Jij hun klaarblijkelijke roeping vaak|o peloos vastzitten in de beide kamj Wel kunnen de leden van de comï nity een r.k. klooster bij Ballyca^ in- en uitlopen. Vooral jonge mensen schrijven wanhoop uit, vaak in gedichj „Vraag niet wiens hand de trel overhaalde, het is jouw hand! Hel al voor de ware vrijheid van je gewerkt de vrijheid van bitterl haat en strijd? Antwoord! Heb| zo'n land gemaakt?" Een verhaal van een protest: fabrieksarbeider in Belfast die in vrije tijd rozen kweekt. Hij pj „the last rose of summer" en loo] een katholieke wijk mee in, naar alleenstaande oude vrouw, die vaak voor het raam ziet zitten, vrouw neemt hem onder tranei ontvangst en legt de roos de vol ge morgen tijdens de vroegmis op !L altaar, biddend om „vrede tussen ze wijken". I Geen nieuws, maar wel een ka: tie, zeggen we dan in de journ? tiek, want dit is tóch wel aardig, vakidioten. Want de Geest bidt met onuitsprekelijke verzuchtinl staat er zelfs in de bijbel van dof nee Paisley.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2