Mikis Theodorakis
kon toch spreken
TV-commentaar
Lou van Rees wekt argwaan met
onverwachte persconferentie
Oude heertjes
Hel weer in Europa
COLIN FORBES
10
door RUDIE VAN MEURS
AMSTERDAM ,»De grote
vijand van het Griekse volk zijn
niet de Russen, maar de Ameri
kanen. Zij hebben Papadopoulos
in het zadel geholpen en zij zijn
verantwoordelijk voor de dicta
tuur waaronder mijn volk leeft.
Ik ben het aan mijn overtuiging
verplicht de aandacht vooral te
richten op Amerika dat met
Engeland, Spanje en andere
westerse landen een front vor
men tegen mijn volk".
Het is duidelijk, Mikis Theodora
kis (46). bezig aan een toernee door
Nederland die hij vanavond in Gro
ningen afsluit, houdt z'n mond niet.
Ondanks pogingen van Lou van
Rees die hem het liefst alleen maar
muziek makend door het land had
willen zien trekken. „Ik heb niet het
recht, maar de plicht op te komen
voor m'n land en voor m'n volk.
Omdat ik de Griekse zaak ernstig
neem, spreek ik erover en uit ik me
zoals ik me moet uiten". Een aange
paste versie van „hier sta ik, ik kan
niet anders".
Theodorakis praat breedvoerig,
wijd gesticulerend en voortdurend
zeer serieus. Hij maakt de indruk
erg oprecht te zijn, elk antwoord op
vragen mondt uit in een aanklacht
tegen de Griekse kolonels die zijn
volk knechten en tegen de politieke
machten buiten Griekenland die de
dictatuur ondersteunen en helpen op
de been te houden.
In het citaat waarmee dit verhaal
begint geeft hij antwoord op de
vraag waarom hij, tot ontevreden
heid van Russische intellectuelen die
naar Siberië zijn gezonden en in
strafkampen verblijven wegens op
standigheid tegen het falen van het
sowjet-regiem, tot dusver vaak het
probleem van de Russische gevange
nissen uit de weg ging. De onlangs
opnieuw veroordeelde Russische
taalkundige Boekowski schreef vorig
jaar Theodorakis een brief met het
verzoek in Rusland eens te komen
kijken in de gevangenissen om een
vergelijking te kunnen maken tus
sen het Russische en Griekse sys
teem. Theodorakis zegt dat hij uit
ideologische en tactische overwegin
gen de Russische repressie min of
meer bulten schot laat. „Ik ben ten
slotte een Griekse communist en ik
vind dat de grote vijand Amerika is!
Overigens mag hij Rusland niet
meer in. Hij vindt dat ten striide
getrokken moet worden tegen elk
svsteem dat politieke gevange
nen heeft. Hij zegt dat de massa
daartegen in opstand moet komen
'om een dynamische confrontatie
met die reeiems mogelijk te maken'.
Voor Theodorakis* eigen situatie
en gezondheid is het natuurlijk be
ter dat hij buiten Griekenland ver
blijft, maar zou hij als gevangene en
banneling in Griekenland niet meer
kunnen doen voor zijn land? Sinds
zijn vrijlating lijkt de wereld- opinie
gesust en hebben de kolonels zelfs
hier en daar het voordeel van de
twijfel gekregen. In elk geval lijkt
de belangstelling voor de dictatuur
iin z'n land minder te worden.
Theodorakis zit een beetje met die
vraag. Natuurlijk had z'n vrijlating
te maken met het imago van de
Griekse kolonels en rekenden zij
met die geste op meer sympathie
voor het huidige Griekenland dat uit
de Raad van Europa gestoten werd
of althans zelf het initiatief nam de
raad te verlaten. „Ik vind dat iiedere
Griek terug moet naar z'n land, zo
dra zich daartoe de mogelijkheid
voordoet. Het is voor mij op dit
ogenblik moeilijk." Hij vind dat hij
op dit ogenblik van meer nut is bui
ten Griekenland, in het supercen
trum' van politieke machten die de
kolonels op de been houden.
Navrant
Het is een beetje navrant om in
dit verhaal over Theodorakis, die
voor de linkse EDA-partij in Grie
kenland in het parlement zat, die in
gevangenissen verbleef en verban
nen werd naar een Grieks dorpje
achteraf, die bovendien een ver
maard componist is en wereldbe
roemd werd door zijn muziek in de
film Zorba de Griek en die bovenal
een niet-gespeelde eerlijkheid aan
de dag legt in z'n strijd tegen het
fascisme, ook nog impresario Lou
van Rees in te voeren. Maar hij was
tenslotte oorzaak van veel verwar
ring rondom het al dan niet moeten
zwijgen van Theodorakis. Vandaar
ook aandacht voor Van Rees, bekend
door festivals in Knokke en andere
wereldschokkende evenementen met
meestal door goed in de show-bus-
iness ingevoerde journalisten uitge
molken schandaaltjes die daaraan
verbonden waren.
Zijn plotseling uitnodigend gebaar
aan alle kranten in Nederland, om
alsnog een persconferentie met
Theodorakis te houden in het pers
centrum Buitenveldert, wekt na
tuurlijk al direct argwaan. Want
gaat het om Theodorakis of om nog
meer aandacht voor zijn concerten
gisteravond in Den Haag en van
avond in Groningen nadat de uit
voering in Utrecht een commercieel
verlies werd?
Spreekverbod
In elk geval de vraag aan de heer
Van Rees, kreeg Theodorakis nu een
spreekverbodja of nee. Van Rees
('ik wil niet altijd de boosdoener
zijn, dat wil ik wel even zeggen'):
„Iemand van de vreemdelingen
dienst heeft me gevraagd, komt
Theodorakis hier voor muziek of de
monstraties. Hij komt hier voor mu
ziek en concerten heb ik gezegd.
Daarna hebben veertig journalisten
me opgebled en toen heb ik de boot
afgehouden want dat was te veel.
Televisieopnamen voor de KRO kon
den niet doorgaan omdat Theodora
kis bezet was. Dat is alles. De toer
nee van Theodorakis is een zuiver-
polieh commerciële zaak. Ik ben
neutraal, morgen ga ik naar Joego
slavië en overmorgen naar Athene.
Ik verhinder iemand niet te spreken
als hij dat wil". Er gaan wat hoon-
geluiden op. Iemand formuleert een
andere versie, namelijk d?t Van
Rees uit vrees dat de toernee door
een te grote verbale vrijmoedigheid
van Theodorakis plotseling onder
broken had kunnen worden door een
ingreep van justitie en buitenlandse
zaken (die op zo goede voet met de
kolonels verkeren) waardoor de con
certenreeks een commerciële flop
had kunnen worden. Een andere ge
mompelde suggestie is dat Van Rees
een publiciteit van heroïek en mar
telaarschap rondom Theodorakis
heeft uitgelokt om de toernee ge
zicht te geven. Van Rees: „Zoals ik
het heb gezegd is het en niet an
ders". Maar dat meisje dan op zijn
impressariaat dat toch wel degelijk
tegenover journalisten vertelde dat
Theodorakis van de politie niet
mocht spreken, terwijl dat meisje
voortdurend met Van Rees die in
Frankrijk zat, telefonisch contact
had? Van Rees: „Dat meisje heeft
hierover al genoeg op haar taberna
kel gehad".
Liesbeth List
Tijdens de persconferentie overi
gens opnieuw een mini-schandaal in
het wereldje van de show. Want
waarom mocht Liesbeth List niet op
de concerten van Theodorakis zin
gen? Juffrouw List: „Het was niet
een kwestie van budget, zoals de
heer Van Rees zegt. Ik kom mis
schien wél in de volgende toernee
van Theodorakis." "Van lees: „Het
was wél een kwestie van budget, en
dat je volgende keer wél in.de toer
nee komt zou ik maar niet te vast op
rekenen" Juffrouw List: „Het was
geen kwestie van budget, Kip's le
verworst die de toernee organiseerde
heeft me gezegd dat er geld genoeg
was. Kip's leverworst heeft geld
zat". Theodorakis ziet niet begrij
pend toe en kijkt na uitleg van de
discussie verdwaasd rond. In een in
terview vorige week in Het Parool
zei hij op de vraag waarom er over
al vrees was voor zijn eventuele po
litieke demonstraties: „Omdat de
worstfabrikanten, die met nog een
paar anderen de technische en mili
taire macht uitoefenen in ons sys
teem de geldschieters zijn Alle
volken zijn slachtoffer van een be
vroren situatie waarbij een kleine
groep de macht in handen heeft en
zijn wil aan de massa oplegt".
Kijkers die de tv-serie over het
leven van Hendrik VIII met belang
stelling hebben gevolgd, zullen onge
twijfeld ..bekende gezichten" hebben
ontdekt in de eerste aflevering van
Elizabeth I" Er is dan ook sprake
van een historisch vervolg. Wij kun
nen ons echter voorstellen dat andere
kijkers graag voor de eigenlijke film
een introductie zouden hebben gehad
om de vele personages een beetje
uit elkaar te kunnen houden.
Zeker is wel reeds dat we van de
zeer begaafde actrice Glenda Jack
son een in toenemende mate indrin
gende vertolking van Elizabeth I mo
gen verwachten. Haar spel ken
merkt zich door een opvallende
natuurlijkheid in het uitbeelden van
emoties. Tot opmerkelijke prestaties
kwam ook haar tegenspeelster Daph
ne Slater als Mary Tudor.
De overgang van die bewogen en
in veel bloed gedrenkte historie van
Engeland naar „Seks in wording"
zullen waarschijnlijk heel wat kijkers
de AVRO niet in dank hebben afge
nomen. Het was dan ook een reuzen
zwaai. Dokter A. C. van Swol reali
seerde zich bü het begin terecht dat
menigeen er wel met afschuw tegen
aan zou kijken.
Seksuele voorlichting is een be
langrijke en noodzakelijke plicht.
Maar in alle ernst betwijfelen wij of
de heren Van Swol en Musaph het
voor het medium televisie wel op de
gewenste manier doen. Eerlijk ge
zegd kregen wij soms het gevoel te
luisteren naar zoetgevooisde vrager ij
van nieuwsgierige oude heertjes. Wij
menen dat door de sfeer waarin dit
programma is geplaatst, een geeste
lijke onvolgroeidheid naar buiten
kwam (en waarachtig niet uitslui
tend van de kant van deze jongeren),
die wezen endoel van de voorlich
ting eerder schaadt dan dient.
De wijze waarop dr. Musaph zich
beijvert de materie te populariseren
doet de vraag rijzen of hij wel de
geschikte toon heeft voor een der
gelijk gevoelig en veel tact vergend
programma. T. H.
max. t. min. t. neer-
gist.
gist.
slag
Amsterdam
geh. bew.
6
-2
0
on bew.
mist
5
half bew.
Kopenhagen geh. bew.
-2
geh. bew.
Luxemburg
geh. bew.
licht bew.
Majorca
half bew.
12
2
0.4
sneeuw
onbewolkt
9
Parijs
regen
motregen
Wenen
geh. bew.
Zurich
zw. bew.
23.00 Nieuws; 23.10 Radiojour
naal; 23.20 Ik hoor. Ik hoor
wat u niet hoort, causerie met
grammofoonplaten: 23.55-24.00
Hilversum I 402 m. NCRV
1840 Nieuws: 18.41 Wereldpa
norama: 18.50 (S) Leger des
Hells-kwartler; 19.05 (S)
Kerkorgelconcert: 19.35 <S)
Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: Koorzang en Vedelensem
ble; 20.02 De kleine wereld,
vervolghoorspel: 20.30 (S) Ra
dio Actief: gevarieerd pro
gramma: 22.20 Avondoverden
king; 22.30 Nieuws: 22.40 Den
Haag vandaag; 22.50 Het Ko
ninkrijk ln de waagschaal, le
zing; 23.10 (S) Metropole-or-
kest. meisjeskoor en solisten:
23-55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. AVRO:
18.00 Nieuws, om 18.11 Radio-
Journaal en om 18.20-1840 Uit
zending van het GPV: 19.00 (S)
Licht orkest met zangsoliste;
19.25 De gesproken brief; IK-
OR: 19.30 Kleur: vragen rond
om schrift en samenleving:
AVRO: 20.00 Nieuws: 20.05
Viool en plano: 21.33 Honger
van Nasja. hoorspel: 22.30 (S>
Nieuwe liedjes, chansons of
songs: ^2.55 Mededelingen
RADIO
MORGEN
Hilversum I 402 m. KRO: 00
Nieuws; 7.02 Het levende
woord: 7.07 (S) Badineric:
klassieke en moderne muziek
(gr): (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Ac
tualiteiten): 8.24 Overweging;
8.30 Nieuws; 8.41 Voor de huis
vrouw: 9.40 Schoolradio: 10.00
(S) De beste plaat voor uw
stereokop: (10.30-10.33 Nieuws):
11.00 Voor de zieken; 11.55 Me
dedelingen; 12.00 (s> Van
twaalf tot twee; (1242 Wij van
het land: 12.38 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws: 12.41-12.50 Actualitei
ten; 13.00-13.05, Raden maar
14 05 Schoolradio: 14.30 (S) In
terlokaal op vrijdag: muzikaal
middagmagazine; (15.30-15.32
Nieuws); 17.00 Zonder grenzen:
missie en zending: 17.10 (S>
Metropole-orkest 17.25 Voor
de kinderen: 17.30 Nieuws:
17.32 (S. Actualiteiten: 18.00 <S>
Licht ensemble met solisten.
Politieke Partijen: 18.19 Uit
zending van de PSP.
Hilversum II 298 m. AVRO
7.00 Nieuws en ochtendgymna
stiek: 7.20 Dag met een gaatje:
lichte grammofoonmuziek met
reportages en Interviews en
om 8.00 Nieuws, om 8.11 Radio-
Journaal en om 8.30 De groen
teman: 9.00 (S) Concerten voor
tokkelinstrumenten (gr.); 9.35
Waterstanden: 9.40 (S) Fluit en
piano: 10.00 Voor de kleuters;
10.10 Arbeidsvitaminen (om
11.00 Nieuws); 11.30 (S) Festival
van Vlaanderen 1971: moderne
Duitsland: EO: 14.55 Ruimte:
gewijde muziek, lezing en een
korte overdenking: VPRO:
16.00 VPRO-Vrijdag: lichte
muziek, reportages, interviews
en commentaren en berichten,
met telefonische reacties: torn
18.00 Nieuws: 17.55 Mededelin
gen).
Hilversum III 210m. NCRV:
7 00 Nieuws; 7.02 Lichte vokalc
muziek; (8.00 Nieuws); NOS:
9.00 Nieuws; 9.03 Jan Corduwe-
ner Show met o.a. Europees
Popparlenient; 10.00 Nieuws:
10.03 De Eddy Becker Show;
11.00 Nieuws: 11.03 De Vincent
an Engelen Show: VPRO:
12.00 Nieuws: 12.03 The Joe
Blow Show; 13.00 Nieuws: 13.03
De Felix Meurders Show:
NOS: 14.00 Nieuws: 14.03 De
Herman Stok Show. met o.a.
Top Tien LP's; 15.00 Nieuws;
15.03 De Hugo van Gelderen
Show: 16.00 Nieuws: 16.03-18.00
Top-30: (17.00 Nieuws).
gewijde muziek: 11.55 Beursbe
richten: NOS: 12.00 Blik op dc
wereld, programma over ont
wikkelingswerk; 12.30 Voor de
landbouw; 12.40 (S) Lichte
grammofoonmuziek: 12.50
Recht en slecht, praatje: 13.oo
Nieuws: VARA: 13.11-1345 Ac
tualiteiten: 13 25 Toeristische
.informatie: 13.50 (s) Orkest van
de O.R.T.F.14.25 Spiegel van
VAN ZERVÜS
51
De deur kon nu worden geopend en naar binnen over het
platform worden gedraaid. Hij had geen idee van het gewicht
van de stalen plaat, noch hoeveel kracht nodig zou zijn om
het kunststukje uit te voeren. Sommige van deze deuren
openden zwaar, hoeveel kracht er ook werd uitgeoefend en
een slepende beweging zou fataal zijn.
Hij stond met het onderste gedeelte van zijn rug stevig tegen
de leuning gedrukt, zijn voeten een eindje uit elkaar om zich
beter in evenwicht te kunnen houden en zijn rechterhand ge
bogen om de kruk zo snel mogelijk te kunnen loslaten voor
het geval de deur snel bewoog. Hij ademde diep in en wilde
net trekken toen de wachtpost zich van de deur af bewoog.
Hij was nog zichtbaar door de patrijspoort en hij stond stram
en rechtop. Zeker was er een. officier de gang ingekomen en
liep op hem toe. Met grote moeite bood Grapos weerstand aan
de verleiding bij de patrijspoort te blijven staan om te zien
wie er aankwam. Terwijl hij zich tegen de smalle wand tus
sen deur en leuning drukte, wachtte hij. Een ogenblik later
kreeg hij zo'n schok alsof er een bak ijskoud water over hem
werd uitgestort de kruk was naar beneden gedrukt en dat
zou men van de buitenkant kunnen zien.
Hij hield de kruk in dezelfde stand vast omdat hij hem niet
durfde op te tillen zelfs die beweging zou meer dan vol
doende zijn om de aandacht van de mannen in de gang te
trekken. De onbekende officier was waarschijnlijk dezelfde
man die hem met tussenpozen kwam bezoeken. Als dat zo was
zou hij waarschijnlijk de naar beneden gedrukte deurkruk
opmerken. Grapos begreep meteen dat hij in een onmogelijke
positie verkeerde; als ze naar binnen kwamen zou de eerste
man zijn wapen gereed houden en zelfs als hij dat opzij kon
duwen zou de tweede man op alles voorbereid zijn. Terwijl hij"
de kruk vasthield, zonder te weten wat er gebeurde achter de
stalèn deur, zich bewust van de benauwende stilte op de bo
dem van het ruim, waar de ratten zich nog niet bewogen,
wachtte hij. Vanaf de plek waar hij stond kon hij de ellipti
sche vorm van de patrijspoort zien. 'Opeens werd het platform
verduisterd. Geschrokken deed hij een stap opzij en zag de
nek van de wachtpost weer in z'n vorige stand. De officier
moest hem gewoon zijn gepasseerd, anders had hij nooit zo
snel weer op zijn gemak kunnen gaan staan. Grapos aarzelde
niet, dit was misschien zijn laatste kans.
Met heef zijn lichaamskracht trok hij aan de deur. De sta
len plaat ging gelijkmatig, zonder rukkende beweging, open
en toen hij op de geluidloze scharnieren zwaaide kreeg hij al
lengs snelheid en zwiepte in een boog over het platform. De
wachtpost, die zijn geweer over zijn schouders had gehangen
verloor z'n evenwicht en struikelde achterwaarts het platform
op, terwijl Grapos' handen zich om zijn schouders en keel slo
ten, zodoende de schreeuw smorend die nu niet meer was dan
een gegorgel. De Duitser was nog uit balans toen Grapos hem
over het platform sleurde, totdat zijn eigen rug tegen de bin
nenkant van de half geopende deur drukte. Onder de druk
van Grapos' lichaam zwaaide de deur weer dicht. Toen maak
te de Duitser een fout. Hij dacht dat hij de tijd had om zijn
geweer los te haken en het' te richten, maar hij had de ma
noeuvre nog maar half voltooid toen Grapos, die rechtop
stond, zijn hoofd naar beneden boog en hem aanviel over de
korte ruimte die hem scheidde. Het gebogen hoofd trof de
wachtpost met volle kracht in de maag terwijl hij bezig was
het geweer los te maken. Grapos voelde hoe het lichaam van
de Duitser verslapte! Hij drukte door. De wachtpost viel ach
terover, maar zijn benen, die gevangen zaten tussen de leu
ning en Grapos' lichaam redden hem voor het ogenblik. Be
seffend wat er was gebeurd bleef Grapos de leuning vasthou
den.
52
Hij trok zich snel terug waarbij hij, toen het boven
lichaam van de Duitser diens voeten van het platform hief
bijna in het gezicht werd geraakt. Hij vloog door de duister
nis naar de diepte van het ruim en belandde negen meter la
ger met een doffe klap op de vloer.
Grapos tastte naar de schakelaar bij de deur, draaide di<
om en bleef hem vasthouden: Het licht verblindde hem enigi
ogenblikken voordat hij de Duitser met uitgestrekte ledema
ten en met het gezicht naar beneden op de houten vloer zaj
liggen, zijn hoofd gedraaid op een manier die voor een leven
de niét mogelijk was. Hij was rakelings langs een stapel balei
gevallen, die zijn val had kunnen breken. Grapos draaide he
licht uit. Toen hij de deur weer opentrok, was de gang veria
ten. Hij stapte naar buiten en trok de deur snel dicht. Hij ha<
zo weinig tijd de eerste de beste Duitser die vertrouwd wa
met dit gedeelte van het schip en die de gang betrad, zou d
afwezigheid van de wachtpost opmerken. Hij rende over di
gang en was dicht bij de trap die naar boven voerde toen hi
boven zich een deur hoorde slaan. Iemand stond op het pun
langs de trap naar beneden te komen.' Er scheen geen lich
achter het latwerk van de hutdeur waar hij naast stond du
ging hij naar binnen en sloot de deur. Zware voetstappen na
derden over de gang. Eén man. Was dit iemand die meteei
zou zien dat de wachtpost verdwenen was? De voetstappei
bewogen zich vlug, als van iemand die een vast doel voo
.ogen heeft. Ze passeerden de gesloten deur toen Grapos eei
kriebeling voelde achter in zijn nek. Achter zich.in de hu
hoorde hij rustig, regelmatig ademhalen.
Het was allemaal zo snel gebeurd dat de gedachte dat e
iemand kon slapen in die donkere hut, helemaal niet bij hem
was opgekomen. Het gestoorde ritme van de ademhaling
waarschuwde Grapos dat de man die vlak achter hem lag t( k,
slapen, zo dadelijk wakker zou worden. Er verstreken slechtj
enkele seconden terwijl Grapos' snelle hersenen die mogelijk-l
heid overwogen en toen klonk er uit de de duisternis een stère
in het Duits. De man wist dat hij er was. Grapos voelde het
Hij hoorde hoe iets zwaars de vloer raakte. De Duitser was op
zijn kooi overeind gaan zitten. Grapos strekte een hand uit ei)
voelde een dichtgeknoopte tuniek en een openstaande kraag
De Duitser wilde schreeuwen en hij worstelde wild, met zij:
handen op Grapos' schouders slaand, terwijl Grapos' handi
de nek van de man stevig beetpakten en hem achterover na
beneden drukten. Hij hoorde een scherpe slag en dacht d;
het hoofd van de man de rand van de kooi had geraakt, ma;
hij vocht nog steeds en sloeg in het wilde weg om zich heei
Een vuist schampte langs zijn kaak, maar Grapos bleef ziji
tegenstander vasthouden. Zou er iemand zijn met wie hij
hut deelde? Als er nog een andere man was geweest moest di|
zeker wakker zijn geworden, al was hij in een nog zo die]
slaap verzonken. De hielen van de Duitser hamerden tegen
onderkant van de kooi en maakten een oorverdovend 1;
waai. Grapos verwachtte dat ieder ogenblik de deur zou woi
den opengegooid door enkele Duitsers,- gewapend met gewi
ren. De onbekende Duitser maakte een woeste zijdelingse bi
weging, in een wanhopige poging de hand om zijn keel af
schudden en de ruk was zo heftig dat Gropos' knokkels tegi
het houtwerk sloegen. Met een kreun van pijn liet hij los
voelde de Duitser overeind komen. Hij haalde blindelings uilen i
en voelde hoe zijn vuist tegen de kaak van de soldaat beland|"°
de. Er klonk een tweede, luidere slag. De Duitser verslapte.
Nadat hij zwaaiend was opgestaan, met een hand op de ko^
om steun te zoeken, wachtte Grapos tot zijn ademhaling wi
normaal zou zijn. Vervolgens voelde hij met zijn hand over
deurpost. Per toeval raakte hij de schakelaar en een la;
ging aan.
Wordt vervolg\
Vc
het
Vanavond te
zien
NEDERLAND I
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Popeye
19.11 De verovering van de Tijger-
berg, Chinese volksopera (2)
20.00 Journaal
20.21 Berichten uit de samenleving
20.35 Wrong again, film met Laurel
en Hardy
20.55 Rekruut in Amerika, documen
taire
21.40 De Fred-Haché-Show (II)
IKOR CVK
22.35 Leerhuis; gesprekken
23.05 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
TROS
19.05 Calimero, tekenfilm
19.10 Zorro, TV-film
19.35 Kleine mensen hebben grote
wensen
20.00 Journaal
20.21 Mission Impossible
21.15 Wereld op wielen
22.00 Liefde op z'n Amerikaans - TV-
films;
1. Liefde en de secretaresse;
2. Liefde en de grappenmaker
22.30 Electronisch orgelspel
NOS
22.40 Ter Visie
23.05 Journaal
Vanavond te
horen
HILVERSUM I NCRV
19 05 uur Kerkorgelconcert
19.35 uur Koorzang en Vedelensemble
20.05 uur De kleine wereld, vervolg
hoorspel
20.30 uur Radio Actief, gevarieerd
programma
23.10 uur Metropole Orkest, meisjes
koor en solisten
HILVERSUM II AVRO
19 00 uur Licht orkest met zangso
liste
19.30 uur (IKOR) Vragen rondom
schrift en samenleving
20.05 uur Viool en piano
21.33 uur Honger van Nasja, hoorspel
22.30 uur Nieuwe liedjes
MARY PERKINS
BEHOeveMze M£T OM HIJ
TÊ VJ?AC£N-M|d WA<=, EEN VAN J ZUUJ?
D£ GE3STFM Dl£ ÉÉN -.VóEJJÖÊG]
ROYALE W/MSTbeLIM&.VOOP vj£UH)£NQ
zijvpêrsojjeglCREEERDG.
VEBDER GÊLOOPT HU ALLEEN J
'VCEDING VOOR AUOL-,
Ka re It je Knetter en de blauwgeruite kiel
58 De gepekelde zeeman
Ouwe Murk had een groot
en gastvrij hart en zo
kwam het dat het drietal
even later gezellig om de
haard zat. Een houtvuurtje
knapperde, de koffieketel
pruttelde en de natte kle
ren begonnen te drogen.
Smidje Verholen voelde
ua Ciq isaqaaddo jeep qoiz
schurkte genoeglijk in zijn
zetel heen en weer. „Nou.
nou, meneer Murk", zei hij.
„U hebt de haard vroeg
aan, hoor. Het is pas augus
tus. Maar ik moet toegeven,
dat zo'n vuurtje erg lekker
is op zo'n natte, kille zo
merdag." „Ik legt altijd
vroeg me kachelt an" ver
klaarde Ouwe Murk. „Da's gezellig voor me ouwe botten voelt je wel? Ik heb
me winkelt in de stad. zoals jullie wel weten, maar daar zijnt ik niet altijd.
Met slecht weer komen d'r toch geen klanten en dan blijft ik altijd maar thuis,
want hier woon ik. Vlak aan de zeer, zoals het een ordentelijk zeeman betaamt.
Maar soms is het hier kil in me nederige stulpje. Dan steekt ik altijd meteen
de haard an. want an hout geen gebrek. Geen centje pijn. De zee is namelijk
me leveranciert." „O ja?" vroeg Kareltje nieuwsgierig. Het ventje was belust
op een spannend zeemansverhaal en verwachtte iets goeds. „Ik woont hier an
de Suikerbroodbaai", voer Murk voort. „En da's altijd een merakels slechte
baai geweest voor zeelui. Daar hebben in de loop der tijden al heel wafelkei
zeelui een kil en zilt graf gevonden in het diepste van de woelige baren, lover
het in elkaar, voel je wel Elke kubieke meter water hier zou hele hisfer b
kunnen vertellen. Histories van tranen en zeemanstragiek En i
Murk begon aangrijpend te vertellen over de vele stokoude OostinjevaS
die in stormnachten waren vergaan in de Suikerbroodbaai. Bij Ka I
liepen de tranen over de wangen en hij zag het bijna in werkelijkheid
zich. Zo boeiend wist Murk te vertellen