Gespeelde portretten van
theologische denkers
'V-commentaar
Dramatische reeks van CVK/IKOR
Bar weinig
REUMATISCHE-
EN SPIERPIJNEN
COLIN FORBES
Dirigentencursus Momma
WOENSDAG 12 JANUARI 1972
Sören Kierkegaard
ran onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Het zal on-
etwijfeld vele kijkers een lichte
:hok bezorgen, wanneer zij zon-
agavond om zeven uur kijken
aar de eerste aflevering van
en zesdelige kleurenserie van
VK/IKOR „Zoals gezegd
oorMet is een reeks por-
retten van theologische denkers
an zeer uiteenlopende aard, zo-
irel wat de personen zelf als de
rogramma-uitvoering betreft.
De schok zal worden gevoeld, wan
eer men Frits Vogels (overigens op
itstekende en suggestieve wijze) de
eense wijsgeer Sören Kierkegaard,
vader" van de existentiefilosofie en
e psychologie, ziet uitbeelden zoals
hij was: een ijdele, zeer rijke, delica
te neuroticus, die graag met zijn van
zijn vader geërfde zwaarmoedigheid
praalde en de wijsheid welke hij an
deren voorhield niet op zichzelf kon
toepassen.
Karei Eykman schreef dit portret
van de weréldvermaarde denker (die
slechts 42 jaar oud werd) naar frag
menten uit zijn dagboeken en citaten
uit zijn beroemde werken. Vooral zijn
theologische visie wordt, evenals in
alle volgende portretten in de serie,
naar voren gehaald.
Voor niet zozeer ingewijden in het
persoonlijk leven van Kierkegaard
zal het boeiende, fragmentarische
kleurenspel uit de 19e eeuw een fas
cinerende aangelegenheid zijn, mis
schien ook een zekere ontgoocheling
tegen de achtergrond van .zijn filoso
fische geschriften, die nog altijd le
vend zijn. Artistiek gezien „trekt" dit
portret zozeer dat men er niet
bij moet vergeten te luisteren naar
wat Kierkegaard zegt: elk woord
werd door hemzelf neergeschreven.
Martin Buber
Geheel anders van opzet, ook door
een ander tv.-team is het portret van
de Joodse denker Martin Buber. die
in 1965 op 87-jarige leeftijd in Jeru
zalem overleed. Hij wordt in een
streng fotodecor geplaatst als hoog
bejaarde, en als zodanig voor
treffelijk gespeeld door Bernard
Droog. Filosoferend en daarbij bege
leid door wisselende beelden over
peinst hij.het vurige zionisme, dat hij
in zijn jeugd beleed, zijn veelzijdige
arbeid in Duitsland en zijn beoorde
ling van Israël, waar hij in 1938
hoogleraar in de'algemene sociologie
werd aan de universiteit van Jeruza
lem. Hoewel hij, op zuiver theologi
sche gronden, zich niet kon verenigen
met de oprichting van de staat Israël,
heeft hii dat tenslotte toch geaccep
teerd. Zijn doel bleef - echter een
de. In de serie die vierwekelijks op
arabieren tot stand te brengen en alle
geweld te weren.
Op 20 februari zal men de moeite
moeten nemen om rustig te gaan zit
ten teneinde te luisteren naar de ver
tolkte eigen woorden van Buber, die
diep in hart en geweten ingrijpen en
bepaald niet alleen tot zijn geloofsge
noten zijn gericht:
Volgende week beginnen CVK'IK-
OR met de opnamen voor het derde
portret: dat van Abraham Kuyper,
die gespeeld wordt door Ko van Dijk
en waarvoor Ben van Kaam de tekst
schreef, daarbij ook weer uitsluitend
eigen woorden van Kuyper hanteren-
vreedzame coëxistentie van joden en
Nederland I verschijnt, zal men ver
der nog kunnen „ontmoeten" de tra
gische dichter-theoloog Frangois Ha-
verschmidt (meest bekend onder zijn
pseudoniem Piet Paaltjens), de onder
nazi-terreur gevallen Duitse theoloog
Dietrich Bonhoeffer en de Franse
schrijfster Simone Weil.
Vanavond te
zien
nederland i
De Fabeltjeskrant
Journaal
Van Gewest tot Gewest
Tips van het Nat. Bureau voor
Toerisme
Journaal
Uitz. v.d. ARP
Stichting Socutera
Diamond Head, speelfilm
Interpellatie: discussieprogram
ma
Journaal
Den Haag vandaag
E.K. kunstrijden voor paren te
Gothenborg - Samenv. van de
vandaag gehouden wedstrijden
NOS
18.45
18.55
19.05
19.50
20.00
PP
20.20
20.30
NOS
20.35
22.15
22.45
22.50
22.55
In het tweede deel van Mijn tante
'ictoria ging het allemaal weer heel
eheimzinnig toe. Maar dat kwam
)ch voornamelijk door de sfeerma-
ende muziek. Na het eerste deel
chreven we. dat de acteurs de serie
ouden moeten maken. We vragen
ns nu af, of zelfs daarvoor wel vol-
oende inhoud is. Ook in deze uitz en-/
ing gebeurde er weer bar weinig.
Hier en Nu is er binnenkort weer
en op Hadimassa moeten we langer
\vachten, dus hebben we voor een
beertje maar de werkelijkheid laten
chieten voor een persiflage van die
'erkelijkheid. We waren verleid door
rnieuwe 1972-versie. Dat splinter-
\ieuwe viel mee of tegen. Dat hing er
war vanaf, hoe je vorig' seizoen er-
aar gekeken hebt. Wij waren niet zo
\elukkig met de nieuwe versie die na
omervacantie gekozen is. Hadi-
nassa van gisteren had weer veel
mn het vorig seizoen en daar zijn wij
li et rouwig om.
Achter het Nieuws analyseerde met
iehulp van ombudsman Marcel van
lam de cijfers van het NIPO die
iantoonden hoe de politieke verhou-
lingen nu in ons land liggen. VVD-
'o orzitster mevrouw Van Someren
iad gelijk. Het was een beetje teveel
mn het goede voor de kijker. U moet
iet in deze krant allemaal nog maar
ens nalezen. De dames en heren oo-
itici vertrouwden er kennelijk niet
tra oo dat de kiikers zelf wel con
fusies kunnen trekken uit die cijfers,
jaarom legde iedereen uit dat zijn
mrtij nog zo slecht niet zit. Maar de
iVP-er in het aezelschap concludeer-
ie in ieder geval terecht, dat de kie-
:ers reageren oo wat de dames en
heren in Den Haag doen. Misschien
Dok wel op wat ze voor de televisie
loen en zeggen.
H.L.
Martin Buber
Onmiddellijke verlichting van
Doorstraaltverlichtend weefsels en
spieren tot in de gewrichten
|>eumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van-pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en doorstraaltverlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van -
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt 1 Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra liet nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drofi.
nederland ii
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
KRO
19.05 MIK: muzikaal amusementspro
gramma
20.00 Journaal
20.21 Studio Vrij: informatief progr.
over vrijetijdsbesteding
IKOR CVK RKK
22.05 Kenmerk: wekelijkse informa
tierubriek over kerk en samenl.
22.30 Journaal
belgië nederlands
Wie weet, wint!
Kleur: Fabeltjeskrant
Keurig Frans; Zoeklicht
Politieke tribune: de Partij voor#
Vrijheid en Vooruitgang (PVV)
Mededelingen en de Weerman
Nieuws
Beschuldigde, sta op!: De ont
voering van Karin
Debat
Horen en zien: theaterkroniek
Nieuws
Kleur: Europese kampioen
schappen kunstrijden op de
schaats in Göteborg - repor
tage van de vrije figuren voor
paren
35 Einde
Vanavond te
horen
AARY PERKINS
NCRV 18.30 Nieuws 18.41 Veel
gevraagde gewijde muziek
(gr.) 19.00 De kerk vandaag -
nieuws en commentaar, NOS:
19.10 Voor blinden en slecht
zienden. 19.20 Openbaar Kunst
bezit 19.30 (S) Woensdagavond
Muziekmagazinc Bond zonder
naam:22.25 Met elkaar meer
mans NOS: 22.30 Nieuws 22 40
Den Haag vandaag 22.50 (S)
Zin - Tuig: kunstkroniek (nr.
59) 23.20 (s) Signaal - muziek
van eigen tijd. (opn.)
23.55—24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m
VARA: 18.00 Nieuws 18.11 Ac
tualiteiten 18.20 Uitzending van
de PvdA 18.30 (s) Klink Klaar:
zonder nonsens 19.30 (S) Llcnt
orkest 20.00 Nieuws 20.05 <S)
Op Karwei; regionaal pro
gramma uit Delft 21.00 (s)
Licht platenprogramma 21.45
(s) Koloriet; muziekprogram
ma 22.30 (S) Sopraan en piano
22.55 Mededelingen 23.00
Nieuws 23.10 Actualiteiten 23 20
(s) Jazz Magazine 23.55—24.00
Nieuw
GRAMMOFOONPLATENPRO-
GRAMMA DRAADOMROEP
Volksmuziek uit Macedonië:
The lady's in love with you;
Comes love: Schwarze Rose.
Rosemarie-Linda-Ginny, oh
GlnnyWhere flamingos fly;
Merci bon Dieu; Hava nagee-
la; When the Saints go
marching in; Moonglow:
Quando quando - Auf melner
Ranch bin ich König - Mexico
- Helsser Sand: Don't get a-
round much anymore: Oo-shoo-
be-doo-be: We six; Dear Ann:
Tale of the fingers; Just for
the love: Stella wise; Base on
balls; Startin' from scratch.
RADIO
MORGEN
Hilversum I 402 m
NCRV 7.00 Nieuws 7.02 Het
levende woord 7.07 (S) Prelu
dium I: klassieke muziek (gr)
7.30 Nieuws 7.41 Hier en Nu:
actualiteiten 7 55 (S) Preludium
II 8.10 (S) Te Deum laudamus
8.30 Nieuws 8.41 (S) Podium
voor de vrouw 9.10 (S) Radio
Filharmonisch orkest en solist
(opn) 10.00 Geestelijke liederen
10.04 Schoolradio 10.30 Nieuws
10.33 Voor de zieken 11.05
Geestelijke liederen 11.30 Hier
en Nu: actualiteiten 11.32 (S)
Populaire klassieke muziek
11.55 Mededelingen 12.00 Los-
Vast: gevarieerd programma
(12.10-12.15 Kunst- en vlieg
werk; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41-12.50 Hier en Nu:
actualiteiten: 13.00-13.04 De ta
fel van drie) 13,30 Zingen met
Cecilia 13.45 Buiten de taal
grens: voordracht van vertaal
de gedichten 14.05 Schoolradio
14 25 (S) Semiklassieke en mo
derne kamermuziek 15.00 Ge
reformeerde middagdienst 15.30
Nieuws 15.33 (S) Meisjeskoor
met piano-begeleiding 16.00 (S)
Jeugdland 17.00 (S) Popmuziek
17.30 Nieuws 17.32 Hier en Nu:
actualiteiten 18.00 (S) Licht en
semble 18.24 Op de man af,
praatje.
Hilversum II 298 m
AVRO 7.00 Nieuws en och
tendgymnastiek 7.20 (S) Dag
met een plaatje (gr.) 8.00
Nieuws 8.11 Radiojournaal 8.20
(S) Dag met een plaatje (ver
volg) (Om 8.30-8.33 De groente
man.) 8.50 Morgenwijding 9.00
Toppers van toen (gr.) 9.35
Waterstanden 9.40 Schoolradio
10,00 Voor de kleuters 10.10 Ar
beidsvitaminen (11.00 Nieuws)
11.30 Voor de vrouw (Om 11.55
Beursberichten.) 12.30 Sportre-
vue 13.00 Nieuws 13.11 Radio
journaal 13.30 (S) Strijkkwintet
14.10 (S) Pianorecital 14.30 (S)
Johan Willem Frlso Kapel
15.00 Palet: voor dc zieken
16.00 Nieuws 16.03 Aspecten:
kunstprogramma 17 00 Mobiel:
een beweeglijk programma
voor beweeglijke mensen,
waarin om 17.55 Mededelingen.
Hilversum III 240 m.
TROS 7.00 Nieuws 7.02 De
Hugo van Gelderen Show (8.00
Nieuws) 9.00 Nieuws 9.03 Take
nine 10.00 Nieuws 10.03 Robbie
Dale on Radio EO 11.00 Nieuws
11.03 Gospelsound KRO 12.00
Nieuws 12.03 Van twaalf tot
twee met om 13.03 Raden maar
(13.00 Nieuws) 14.00 Nieuws
14.03-18.00 KRO-Op-Drle (15.00,
16.00 en 17.00 Nieuws.)
□E ROTSEN
VAN ZERVOS
27
Telkens wanneer
hij de hut had betreden om de gevangenen snel te inspecteren,
vervolgde hij zijn langzame tocht door de gang en Prentice,
wiens gehoor buitengewoon goed ontwikkeld was, had al eer
der gemerkt dat hij de zich verwijderende voetstappen kon
volgen tot en met de beklimming van de afgelegen trap,
waarna een deur werd dichtgeslagen. Dan voerde zijn inspec
tietocht hem dus ook naar het open dek boven. Dit kwam
Prentice logisch voor de Duitse commandant, die wist dat
er weinig moeilijkheden te vrezen waren, zo lang zij aan
boord waren, spaarde zijn mankracht en liet zijn troepen, zo
goed dat ging, rusten voor de nieuwe--dag aanbrak. Prentice
tilde zijn hoofd op en riep snel. „Daar komt hij!"
De wachtpost van het Alpenkorps bereikte de deur en ging
vervolgens te werk met zijn gebruikelijke voorzichtigheid. Hij
draaide het licht aan en betrad de hut met het geweer in de
aanslag. Hij bleef een ogenblik staan kijken naar de roerloze
lichamen en liet zijn ogen toen door de hut dwalen om zich
ervan te vergewissen, dat die leeg was. Toen hij weg ging
draaide hij het licht uit en sloot de deur achter zich. Liggend
op zijn kooi gaf Prentice geluidloos wat legertaal ten beste
nu kon hij de schooier niet weg horen gaan en, wat er meer
op aankwam, hem ook niet horen terugkomen. Hij klemde
zijn tanden op elkaar en hervatte de worsteling om zich te
bevrijden. Vijf minuten later lag hij roerloos en uitgeput door
zijn inspanningen op z'n kooi, grote teugen bedompte lucht
inademend, terwijl hij zijn krachten verzamelde voor een
nieuwe poging. Hij had een gevoel alsof er een stalen band
om zijn slapen zat. Hij zag een korte lichtflits en hij beet zich
op de lippen. Dit was niet het ogenblik voor een black-out.
Een seconde later lag hij zo stil als een lijk en zijn hart bons
de van opwinding. De lichtflits was niet het gevolg geweest
van zijn ogen die hem parten speelden. Het licht was van de
gang gekomen, toen iemand geluidloos de deur geopend en ge
sloten had. Iemand was de hut binnengekomen!
Angst. Onzekerheid. Toenemende onrust. De emoties beslo
pen zijn vermoeide brein terwijl hij roerloos bleef liggen. Had
Ford ook beseft wat er was gebeurd had hij ook gehoord
dat een onbekende met angstwekkende omzichtigheid hun hut
was binnengekomen? Hij had er geen idee van. Zijn oren
hadden hem nog niet het bwijs geleverd dat er iemand was,
maar instinctief wist Prentice dat ze niet meer alleen waren.
Hit,vond de stilte akelig, het kraken van het schip onheilspel
lend en de gedachte dat iemand hem als een geest naderde,
schrikaanjagend. Zijn hersenen stonden onder druk, zijn ze
nuwen waren tot het uiterste gespannen door de voorafgaan
de ervaringen en nu werd hij gekweld door een nieuwe
nachtmerrie iemand was op hem af gestuurd om hen in
stilte te doden.
Hij wilde schreeuwen, maar in plaats daarvan kraste hij.
een hand raakte zijn wang aan en hij verstijfde.
„Kalm! Luister!"
Prentice was ontzet en lag volkomen stil door de schok. De
stem had in het Engels gesproken, met een Duits accent. Hij
slikte vlug en zijn stem was niet meer dan een gefluister.
„Wie bent u?"
De stem negeerde de vraag en sprak in dringende tele
gramstijl. „Houd u rustig! Ik heb een mes.... ik snijd de tou
wen om uw polsen door.... er is een Britse torpedobootjager in
de buurt.
Prentice voelde koud staal tussen zijn polsen en hij spande
het touw toen het mes begon te snijden, „...achter op het schip
ligt een vlot.... gebruik het mes om het los te kappen.... als het
vlot op zee is en u weg bent van het schip..." Het mes sneed
zonder onderbreking verder en een van de strengen los.
„schiet u een vuurpijl af... ze liggen op het vlot..." Een tweede
streng begaf het toen Prentice zijn handen uit elkaar trok om
de spanning op de laatste streng te vergroten. Hij sprak ge
haast.
„Zeg me wie u bent misschien kan ik u later helpen..."
„Zwijg!" Het mes bewoog nu langzamer en Prentice' besefte
dat de man die hem bevrijdde, oppaste dat het mes hem niet
verwondde als de laatste streng zou breken. De stem sprak
verder, de stem van een man die zich van een voor hem
vreemde taal bediende en wanhopig probeerde zijn bedoeling
duidelijk te maken. „De vuurpijl zal worden opgemerkt... door
de torpedobootjager... maar Burckhardt zal niet op jullie dur
ven schieten, want dat zou de torpedobootjager waarschuwen
dat er iets mis is..." Prentice voelde de laatste streng breken,
waardoor zijn handen vrij kwamen. Opeens hoorde hij de af
gemeten passen van een wachtpost de gang afkomen, de
schoenen dreunden zwaar op het hout.
Hij verstijfde. Zijn voeten waren nog vastgebonden. Het
was nog lang niet tijd voor een bezoek van de wachtpost. De
indringer had de hut betreden vlak nadat de wachtpost was
vertrokken met opzet. Dat had Prentice inmiddels al begre
pen. Had hij zijn schema veranderd? Hij zou de hut betreden
en hem betrappen met zijn handen vrij, samen met zijn onbe
kende helper. De voetstappen van de wachtpost waren nu
dichtbij en bewogen langzamer, waarna het licht zou worden
aangeknipt en hij zou binnenkomen. Een nieuwe gedachte
kwam bij Prentice op en hij voelde een rilling over zijn rug
lopen omdat hij de wachtpost kon horen aankomen moest
de deur open staan. Ja, zo was het ook! Een dunne streep licht
was zichtbaar om de rand van de deur. De indringer had de
deur niet goed gesloten en het zwaaien van het schip had
haar verder geopend. Volkomen stil- liggend in het donker be
sefte Prentice dat het afgelopen was. De wachtpost had de
deur na zijn laatste bezoek gesloten, dus als hij zou ontdekken
dat die open stond, zelfs al was hij niet van plan geweest deze
keer binnen' te komen.... Hij vroeg zich af hoe het de onbeken
de man te moede was, die met hem wachtte in de onverlichte
hut, zonder het minste geluid te maken. Hij had nog steeds
het mes zou hij daar gebruik van maken tegen een van
zijn eigen kameraden? Zou hij er zelfs de kans toe krijgen?
Die gedeeltelijk geopende deur zou de wachtpost op zijn hoede
doen zijn en hij zou, op alles voorbereid, binnen komen. Ter
wijl hij weer op de kooi ging liggen draaide hij zich op z'n zij
en hij verborg zijn handen, in de hoop dat het zou lijken alsof
ze nog gebonden waren. Een reusachtige golf stortte zich over
het schip en beukte met zo'n kracht tegen de romp dat hij
dacht dat die het zou begeven. Een seconde later hoorde hij
een tweede dreun buiten in de gang, vergezeld van een in het
Duits gemompelde vloek. De golf had de wachtpost verrast.
Badend in zijn zweet wachtte en luisterde hij met wild klop
pend hart. Een ogenblik lang was het stil, daarna klonk er
een metaalachtige klik. De wachtpost die de veiligheidspal te
rugschoot? Prentice had de waanzinnige aandrang om een
waarschuwing te schreeuwen, maar hij hield zijn mond dicht
en even later hoorde hij voetstappen net achter de hutdeur.
Hij had zijn hoofd nu opzij gedraaid en met halfgesloten ogen
keek hij naar de ingang, wachtend op de eerste lichtstreep,
die hem zou vertellen dat de deur werd geopend. Opeens
hoorde hij nog meer voetstappen de gang afkomen, energieke,
haastige voetstappen. Hij kon zich het tafereel duidelijk voor
stellen de wachtpost, kijkend naar de deur die eigenlijk
dicht had moeten zijn, het teken naar een kameraad, die zich
de gang af haastte om zich bij hem te voegen. Vervolgens zou
den ze gezamenlijk de hut binnenvallen en alles zou voorbij
zijn. De snelle voetstappen hielden halt voor de deur en er
klonken Duitse stemmen. Prentice kende een beetje Duits,
maar niet voldoende om het te spreken en ze spraken veel te
snel, zodat hij de betekenis van de woorden niet begreep. Mis
schien was de nieuw aangekomene de wachtpost, die gewoon
lijk hun hut controleerde?
Wordt vervolgd
hilversum i nos
18.41 uur (NCRV) Veel gevraagde
gewijde muziek
19.20 uur Openbaar Kunstbezit
19.30 uur Woensdagavond muziek-
magazine
22.50 uur Zin-tuig nr. 59, kunstkro
niek
23.20 uur Signaal muziek van
eigen tijd
hilversum 2 vara
19.30 uur Orkest Malando
20.05 uur Op karwei, regionaal pro
gramma uit Delft
21.00 uur Popsmuk
21.45 uur Koloriet, muziekprogram
ma
22.30 uur Klassieke liederen
23.20 uur Jazz-magazine
HILVERSUM Vroeger dan ande-
re jaren wordt onder auspiciën van H pmj-mtig JACUT
de NOS de traditionele internationale nco^fctN H^tn llö
dirigentencursus in Hilversum gehou- 5""*H,JG H'JÖ ""N
den. Van maandag 24 april tot vrij
dag 19 mei zullen de diverse NOS-or-
kesten ter beschikking staan van jon
ge dirigenten uit alle landen ter we
reld. De cursus viert hiermee tevens
het vierde lustrum.
Nieuw is dat er een koorweek
wordt gehouden. In de laatste week
van de cursus zullen de deelnemers
in de gelegenheid worden gesteld
werken voor koor en orkest te dirige
ren. De composities lopen uiteen van
klassiek tot en met de avant-garde
periode.
Kareltje Knetter en de blouwgeruite kiel
45. Foppe Helmstock
wilde nu natuurlijk alles
weten en daarom vertelde
smidje Verholen hem pre
cies wat er allemaal ge
beurd was. „Dus Kareltje
vond dat document in een
geheim vakje?" vroeg hij.
„Ja", antwoordde de smid.
„En daar stond duidelijk in
te lezen dat de andere helft
op iets blauwgeruits te
vinden was. Dat kan na
tuurlijk alleen maar de
blauw-geruite kiel zijn.
Nou..., wij hebben de kiel
en jij hebt het document en
dus hebben we samen alle
gegevens over de verdwe
nen schat." „Maar het
is fantastisch" zei Foppe
met een gelukzalig lachje. „Dan doen we zeker sam-sam. hè? Dan moesten
we maar eens gauw gaan vaststellen waar de schat precies ligt en dan graven
we hem op! Lieve help, het is werkelijk te mooi om waar te zijn! Stel je voor,
zeg! Een schat! Poffer-de-kaatje, meneer Verholen! Ik zou in één klap uit de
zorgen zijn!" De twee mannen .waren zo diep in gesprek gewikkeld geweest,
dat ze niet eens gemerkt hadden, dat Kareltje was verdwenen. Ze werden
zich de tijdelijke afwezigheid van dit pientere ventje pas bewust, toen hij
onder veel kabaal de zaal weer kwam binnenstormen. Hij schreeuwde het uit.
hijgde van opwinding en zijn ogen rolden woest door hun kassen. „Inbrekers!"
riep hij uit. „De oude zeelui! Met een pistool!" „Rustig Kareltje". zei smidje
Verholen kalm. „Vertel ons prcies wat er is gebeurd. Aan dat gehijg en ge
schreeuw hebben we niks." „Ik... ik wou naar boven om mijn zwembroek van
de kamer te halenj', vertelde Kareltje toen. „Nou, en ik was net bovenSan de
trap, toen ik twee sluipende schaduwen op de muur zag. Het waren de oude
zeelieden en de kleinste had een pistool in de hand!"