Moedig stuk van Franse protestantse kerken Plaatselijke kerken vrij in keus psalmberijming Chr. geref. synode bezorgd over zedelijke verwording Kritiek op politiek-economische machten Vrijzinnige collega's vóór Getuigenis COMMENTAAR Noodkreet Een noord voor vandaag Chr. geref. synode doet geen uitspraak VRIJDAG 7 JANUARI Ruiin 3000 leden méér voor NCRV Van onze radio- en t.v.-redactie HILVERSUM De NCRV heeft aan het eind van het afgelopen jaar 479.230 leden geteld. Dat betekent een netto winst van 3121 vergeleken b'j eind 1970, toen het ledental 476.109 bedroeg. Van een medewerker Binnen de christenheid zien wij vaak dit verschijnsel, dat rela tief kleine groepen in de regel heel wat moediger zijn dan de gro te kerken. Een frappant voorbeeld daarvan is de federatie van protestantse kerken in Frankrijk, die met een dapper stuk geko men is over de verhouding van de kerk tot de economische en politieke machten in onze maatschappij. De commissie uit de federatie, die twee jaar geleden geformeerd is om een rapport over die zaak te maken, bestond uit zes leden. Van hen is de bekendste wel ds. George Casalis, een Prof. dr. G. C. van Niftrik. Prof. v. Niftrik op predikanteiicoiiferentie Van een onzer verslaggevers WOUDSCHOTEN Het 'Ge tuigenis' heeft iets losgemaakt, tot in r.k. kring toe, waar het aan pastoors en kapelaans is doorgegeven. Een der opstellers, prof. dr. G. C. van Niftrik. zei er gisteren in de pre dikantenconferentie van de gerefor meerde bond waar „de zes" waren uitgenodigd om over dit stuk te spre ken, verder over: „Aan mijn faculteit (Universiteit van Amsterdam) waren de orthodoxe collega's tegen maar de vrijzinnige (prof. dr. M. A. Beek en prof. dr. C. J. Bleeker) voor. curieus Een heel curieuze ontwikkeling, maar wel te verklaren, aldus prof. Van Niftrik. „omdat beide vrijzinnige collega's door het humanisme zijn heengegaan en naar de religiositeit zijn doorgebroken. Nu zien ze de hu manisering van het evangelie gerepe teerd, terwijl de klank van het evan gelie hen aantrekt". De centrale vraag op de predikan tenconferentie, die dat getuigenis op het allerlaatste moment nog op de agenda had geplaatst, waardoor het van één dag twéé dagen vergaderen werd, was: hoe handelen we verder? Algemeen antwoord: we zullën 'dat heel voorzichtig doen om de polarisa tie zo min mogelijk kans te geven en we willen het verwijt ontgaan de sy node voor de voeten te lopen (prof. dr. G. P van Itterzon). We willen ook waken tegen de naam „bezwaarden", maar steeds meer spreekbuis van de gemeente worden, die tekort kwam (voorzitter ds. W. L. Tukker). Ds. J. Vermaas van Huizen ging op dat tekort in de gemeente, waarbij hij bepaald niet alleen aan gerefor meerde bondsgemeenten wilde den ken want het getuigenis verbindt veel meer, nader in. Hij stelde de vraag: hoe komt het, dat in vele gemeenten over de dominee gezegd wordt: of hij bekeerd is weet ik niet, 't zal er om houden. Hij zegt het wel goed, maar... moet er met name bij de voorgangers niet veel meer zelfinkeer zijn, is er juist geen behoefte aan getuigende dienaren? Want het gaat om de waarachtige vreze Gods. Maar goed, wat wordt er nu in con- creto nog meer met het Getuigenis gedaan, wat is de follow up? zo werd doorgevraagd. Prof. Van Itterzon re leveerde* het is door ruim 60.000 mensen met hun handtekening on dertekend, er is discussie over, er re sulteerde een synodevergadering in zake het belijden der kerk uit als in tientallen jaren niet is voorgekomen. En het komt in februari opnieuw aan de orde. waartoe zes heren voorberei dingen treffen (zij stellen een reactie op het stuk samen, dat straks in Driebergen behandeld zal worden). Hun namen wilde prof. Van Itterzon wel noemen: voorzitter prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker, Groningen, verder ds. M. van den Bosch, Goes, prof. dr. Kr. Strijd. Amsterdam, drs. A. Noor- degraaf, Ede ,dr. C. P. van Andel, Zoeter meer en prof. dr. J. M. Hasse laar, Utrecht. En wat dunkt u, zo be sloot prof. Van Itterzon, van deze vergadering, waarvoor ir. J. van der Graaf heeft gezorgd? THEMANUMMER Laatstgenoemde kreeg aller instem ming toen hij alle predikanten met klem adviseerde met dat „Getuigenis" in hun gemeenten, in hun regio wat te-gaan doen, door-het ie behandelen op catechisatie, in de preek, in ver enigingen, kringen. „Leiding", het ka derblad van de hervormd-gerefor- meerde jeugdbond heeft zojuist een speciaal themanummer uitgegeven over het „Getuigenis", dat uitstekend als leiddraad kan dienen. „We moeten de confrontatie niet schuwen", zo zei hij nog, „want als je spreekt vanuit het beliiden van de schrift, dan blijkt dat je alles meehebt". Waaraan mevrouw mr. J. A. van Ruler-Hamelink (echtgenote van wij len prof. Van Ruler) ook een van „de zes", nogtoevoegde, dat je van an dersdenkenden steeds ervaart dat ze je standpunt kunnen billijken. Me vrouw Van Ruler: „Ja, zeggen ze dan, we 'nebben er eerbied voor. U ziet het zo genuanceerd. En dan weet ik nooit of je dat nu op moet vatten als een tekort of als een compliment". theoloog die de strijd niet schuwt, zoals bleek in zijn campagne tegen de oorlog in Algerije en nu ook in zijn weerstaan van de Russische over heersing van de Praagse vredesconfe rentie. Het rapport, waarover onlangs in deze krant beknopt is bericht, is geen uitgewerkt document geworden, maar een eerste aanzet tot een kritische benadering van de relatie kerk en politiek-economische machten. Een kort historisch overzicht wij den de samenstellers aan de verhou ding tussen de tijdelijke en geestelij ke machten. Vanaf Constantijn is het proces van het uiteengaan van de aardse en hemelse stad op gang geko men. Sinds de tijd dat de zaken van de keizer alleen de keizer aangingen, konden de kerken er niet aan ontko men een conserverende macht te worden, aangezien zij van oordeel waren, dat de tijdelijke zaken onder een ander gezag ressorteerden. De kerken zweefden tussen het totale ontkennen van de wereldlijke zaken en het vergoddelijken van de maat- schappeliike stelsels, zoals die zich successievelijk in de geschiedenis voordeden. De industriële revolutie moest eerst op volle kracht losgebarsten zijn, voordat de kerken in de gaten had den dat de verhoudingen fundamen teel veranderd waren. Lange tijd bleef de kerk zich niettemin als (zwijgende) buitenstaander beschou wen, maar een aantal nieuwere theo logische stromingen heeft begrepen, dat de kerken niet kunnen blijven zwijgen voor de ongerechtigheden van de wereld. Er wordt een duidelij ke politieke keuze verlangd van de kerken en de christenen. Verwijzend naar de oudtestamenti sche profeten kan de theologie een beroep doen op de christenen om een kritische houding te bewaren tegen over de machten in deze wereld. „Het is voldoende in herinnering te roepen de houding van Jesaja tegenover de ontvanest door iHizkia van de babylo- nisChe ambassade; of die "van Jerémia voor de verdedigers van Jeruzalem. De bevrijdende dynamiek van het evangelie oriënteert zich op een kri tiek van de machten. Daarin is het verboden deze of het nu gaat om politieke of economische macht een gewijd karakter te verlenen, of om ze een absolute legitimiteit toe te schrijven. Het zijn gewoon voorwer pen van kritiek." Aldus het Franse rapport. Na een beschrijving van de twee eeuwen industriële revolutie die we hebben meegemaakt signaleert het rapport twee belangrijke gevolgen van deze ontwikkeling: een zeer grote instabiliteit wat betreft werkgelegen heid en funktiemogelijkheden, en een concentratie van de beslissingscentra in de handen van weinigen. De zwak ken en armen dreigen verwijderd te worden in een systeem, dat gebaseerd is op de strijd om het bestaan. Enkeling Hoewel de ekonomische en politie ke aktiviteiten in de handen van en- kelen zijn gekomen, bijgevolg ook de culturele, morele en andere catego rieën van het menselijke bestaan in zeer grote mate door die kleine groep bepaald worden, zijn er nog groepen die menen, dat een verandering bin nen het systeem mogelijk is. Uit gangspunten zijn de verschillende vormen van overleg en de informatie. Via deze beide wegen zou het moge lijk moeten zijn de mensen aan de top van hun monopoliepositie af te helpen. De rapporteurs zijn nogal pessimis tisch over de mogelijkheden van het reformisme. Het rapport stelt: „De kapitalistische maatschappij heeft haar strukturen niet fundamenteel veranderd, hoewel ze in bepaalde ge vallen enkele elementen veranderd heeft, tenminste het aanzicht ervan. „Onverminderd de subtiele verande ringen blijft het westerse ekonomi- scht systeem gebrand op maximalise ring van de winsten ten koste van veelal de arbeiders,' niet alleen in de eigen fabrieken, maar evenzeer ten nadele van de verpauperden in de derde wereld, die hun grondstoffen tegen schrikbarend lage prijzen van de hand moeten doen, en peperdure produkten ervoor terug kunnen ko pen. Daarom blijft de moeilijke vraag voor de christen: Hoe kunnen we in een land als Frankrijk de overgang van een kapitalistisch systeem verze keren naar een maatschappij van een socialistisch type?" Wat de kerken in deze niet moeten doen, is voor de rapporteurs zeker: aan de kant blijven staan. De kerken zijn medeplichtig aan de maatschap pij zoals hij er nu uitziet; zij zullen dan ook vuile handen moeten maken Lening Bartimeus fors overtekend AMSTERDAM Op de 8,75 pet 30-jarige obligatielening van 9 min. door de vereniging „Bartimeus" in Utrecht, waarop woensdag de in schrijving openstond, is voor een dus danig bedrag ingeschreven dat bij de toewijzing een aanzienlijke reductie moet worden toegepast, zo berichten emittenten. Magisch kruiswoord-puzzel Oplossing vorige puzzel 1. porie, 2. rak, 3. pikol. De regering van Bangladesj heeft een dringend beroep op het buitenland gedaan om mee te helpen, de bevolking van haar land weer de kans te geven op een ietwat menswaardig bestaan. Daarvoor is nodig, zo heeft minister van binnenlandse zaken Kamaroezzaman gezegd, dat de wereld ruim acht miljard gulden ter beschikking van Bangladesj stelt. Men hoeft niet in' staat te zijn om na te rekenen, hoe de heer Kamaroezzaman aan dat bedrag ge- komer is om terdege te kunnen beseffen, dat het volk van Bangladesj zonder gulle steun van buitenaf een periode van onvoorstelbare ellende tegemoet gaat. Negen maanden van harde gevechten tussen de Bengaalse vrijheidsstrijders en het Pakistaanse onderdrukkingsleger hebben de samenleving in het voormalige Oost-Pakistan volstrekt ontwricht en de economie van het land geruïneerd. Niet al leen zijn tien miljoen mensen bijna een zevende van de hele bevolking naar India gevlucht, maar nog eens twintig miljoen hebben zich ge noopt gezien, hun huizen te verlaten om elders in hun eigen land een veiliger onderkomen te zoeken. Alleen al de hervestiging van deze massa's is voor de nieuwe staat onbetaalbaar. Zo moeten vijf a zes miljoen huizen volledig worden her bouwd en zitten bijna anderhalf miljoen boeren gezinnen te springen (als ze daar tenminste de energ'e nog voor hebben) om trekdieren en werk tuigen. Acht miljard gulden is voor Bangladesj en ook voor zjjn armlastige voogd, India een feno menaal bedrag. Het welgestelde deel van de wereld daarentegen zal het stellig zonder al te veel pijn kunnen missen. Maar willen de rijke landen het ook afstaan? Van het rijkste onder hen, de Verenigde Staten, mag dat helaas niet bij voorbaat worden aangenomen. Wat de laatste dagen is uit gelekt over de anti-Indiase houding van president Nixon, geeft weinig reden om te veronderstellen, dat Amerika klaarstaat om de welgevulde helpen de hand uit te steken naar een volk dat door het vermaledijde India bevrijd is. Des te meer is het van belang, hoe Europa zal reageren op de noodkreet van Bangladesj. Onge twijfeld beschikken de Europese regeringen over argumenten waarmee ze een afwachtende houding in de ogen van sommigen kunnen rechtvaardigen. Ze zouden kunnen aanvoeren, dat het bewind in Bangladesj zijn land eerst maar eens moet open stellen voor de hulporganisaties die bereid zijn, hun werkterrein van de Indiase vluchtelingen kampen terstond te verplaatsen naar Bangladesj. ma op de Oudejaarsavond. Seth Voorshands lijkt de regering van dat land geen Gaaikema weet blijkbaar niet wat hij buitenlandse helpers (maar wel kapitaal van ?p een dergelijke avond wel of niet buitenaf) te willen toelaten. Of ze daar verstandig aan doet. is de vraag. Begrijpelijk is het overigens wel: door de hulpverlening zoveel mogelijk in eigen hand te houden, hoopt de regering van Bangladesj de terugkerende vluchtelingen ervan te overtuigen, dat zij hun minstens evenveel veilig heid en betrekkelijke bestaanszekerheid bieden kan als ze in de Indiase kampen hadden. Ook het feit, dat de regering van Bangladesj nrnArr)l\TrCW/rDV officieel niet bestaat (het land is immers door -MulliMjro WHilt.IV vrijwel niemand als zelfstandige staat erkend) kan door het buitenland worden gebruikt om een nerN™„H™LuRd™a-,rd 5«eren. zekere doofheid voor de schreeuw om hulp schijn- willige-Langerak. Neerlangbroek en baar te rechtvaardigen. Dat het buitenland met de Aalst: J. J. w. Mouthaan, kand. te erkenning van Bangladesj geen haast maakt, is te Bleskenspaaf. billijken. Eerst zal moeten blijken of de kans op ZStS' constructief overleg tussen de twee helften van Beroepbaar: vie. H. P. v.d. Horst, het vroegere Pakistan helemaal verkeken is Joh. Wagenaarkade 4, bis te Utrecht en zo ja, of Bangladesj zal kunnen uitgroeien tot GEREF. KERKEN méér dan een soort kolonie van India. Kolff.°Hou«uinen2, Delft verb, ben).' Maar of Bangladesj nu officieel bestaat of niet, Aangenomen: naar 's-Gravenzande: de 75 miljoen mensen die in het gebied wonen, dr. Y. Feenstra, woonachtig te Zand bestaan wel degelijk. Nog wel althans. Hoe lang velen hunner blijven bestaan, is rechtstreeks af hankelijk van de bereidheid van o.a. V.'est-Europa, hun de middelen te verschaffen om een levens vatbare maatschappij op te bouwen. Het zou noimi uiterst interessant zijn, te weten, of onze regering A vergunst te Rotterdam-C: daar ook zo over denkt. (verb. ber.). Nooit meer doen (9) Wat een verschrikkelijk program- kan zeggen. Wist hij dat wel. dan zou hij niet spreken over hele nesten van oude mensen die in de bejaardente huizen zitten. Dan zou hij niet de gehele avond de spot drijven met de geloofsovertuiging van anderen. De hele avond was vol van onhebbelijk heden en getuigde van een gemis aan innerlijke beschaving. Rotterdam P. Roskam voort, die bedankte voor Kamperland. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Aalten: G. Leendertse te Zwijndrecht. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor 's-Gravenzande: A. Hofman te Scheveningen, voor Apel- om uit het moeras te komen. Als ambtgenoten van de gevestigde orde (ook in Frankrijk hangen de protes tantse kerken af van de goede wil van enkele rijke leden) zullen de ker ken zich alle moeite moeten getroos ten om onder die banvloek uit te ko men. De schrijvers zeggen harde dingen tegen de kerken: „Ze zijn in hoge mate conformistisch tegenover de machten, bescheiden reformistisch, bij hoge uitzondering progressief, nooit revolutionair. „Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen die voor de bevrijding van de mensheid vechten, tegenover de kerken uiterst wantrouwend staan. Als opgave voor de kerken zien de rapporteurs de noodzaak „de zenuw van het evange lie terug te vinden, dat nooit kan worden teruggevonden in een verle gen reformisme, maar zich integen deel uitdrukt in een vreugdevolle eschatologische stoutmoedigheid: het verwachten van de andere wereld, het Koninkrijk, impliceert een nooit aflatende inspanning om deze andere wereld waar te maken." 'older' ouw. 1 itlatir jjten Johannes de Doper zegt van Christus: Ik kende Hem niet: IVa ordeli neer leerde hij Hem echt kennen? Bij de doop. God had%em zt ^eez"c gezegd: Op wien gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijve get deze is het. die met de Heilige Geest doopt. Op Hem blijven. Ongetwijfeld heeft Johannes op dat moment dacht aan Jesaja 611 „De Geest des Heren is op mij omdi T" de Here mij gezalfd heeft.JL Maar toen begreep hij ook dat Christus niet in de eerste plaa zou komen als de man met de bijl, de man met de zeef, de nu met het vuur om het kaf te Verbranden, als de Grote Rechte Want hij kende immers de woorden die volgden: „Hij heeft n gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigde om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vr *JJ1 lating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangeni ,°or om uit te roepen een jaar van het welbehagen des Heren en reest. dag der wrake van onze God; om alle treurenden te troosten." «imf Voor de doop had hij waarschuwend gepreekt van de komen üd* Rechter. Na de doop kon hij vertroostend zijn discipelen wijz |^ei op de gekomen Redder. Er komt een dag der wrake, ja,ma udus het is nu de dag des heils, van de verlossing, de genezingrij 'roos' mi We lezen vandaag: Lucas 167-75. iid< Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De plaatselijke christelijke gereformeerde kerken zijn vrij, om wanneer zy dat wensen, over te gaan op de nieuwe psalmberijming. Met 27 tegen 23 stemmen besloot de generale synode gisteren ,,geen uitspraak te doen ten aanzien van de psalmberijming, die moet worden gebruikt". Door deze uitslag kwamen de drie andere voorstellen, die er lagen, niet meer in stemming. Ds. J. Kievit (Almelo) stelde voor, uit te spreken de nieuwe berijming „niet te gebruiken". Ds. P. Roos te Middelharnis wilde, dat de synode zou uitspreken, het zingen van deze berijming in de eredienst „ernstig te ontraden" en ds. J. H. Velema (Apeldoorn) stelde voor, uit de spreken dat het „niet raad zaam" is tot „definitieve" invoering van de nieuwe berijming over te gaan. Gisteren werd de discussie geopend door prof. dr. B. J. Oosteriioff, die inging op de bezwaren, die woensdag tegen de nieuwe berijming geuit wa ren. Tegenover hen, die de psalmen berijmd wilden zien in nieuwtesta mentisch licht, zei hij, dat inderdaad bewust gestreefd is naar een berij ming van de oudtestamentische liede ren, zoals ze daar liggen. Wanneer men dat standpunt verlaat, komt men terecht bij de psalmliederen' (zoals Luthers Vasté Burcht naar psalm 46) en bij de gezangen (zoals Daar is uit 's werelds duistre wolken, dat indar- daad een typisch nieuwtestamenti sche interpretatie is van Jesaja 9). Zo mag men ook van geen enkele psalm zeggen, dat hij direct-messiaans is. INTERPRETATIE Veel, wat de gemeente in de oude berijming dierbaar is. heeft er oor spronkelijk niet in gezeten, maar is er in de loop der'jaren ingelegd. Vol gens prof. Oosterhoff zingt de ge meente vaak veel meer haar inter pretatie, dan de woorden en de zin nen, zoals die oorspronkelijk in de achttiende eeuw bedoeld waren. Hij noemde als voorbeeld psalm 43:4 „Dan ga ik op tot Gods altaren". Daar is geen enkel bezwaar tegen, maar men moet de nieuwe berijming wel de kans geven, op een dergelijke wij ze een plaats te krijgen in het geeste lijke leven van de gemeente. Dan zal blijken, dat een groot deel niet gaat functioneren, maar dat is in de oude berijming ook het geval. Tenslotte pleitte prof. Oosterhoff voor de autonomie van de plaatselij ke gemeente op dit punt. Nooit heeft de kerk zich op één berijming vastge legd. Tegenover degenen, die vrees den, dat dit de eenheid van het kerk verband zou aantasten, wees hij op de Gereformeerde Gemeenten, waar al sinds 1907 twee berijmingen (1773 en Datheen) in één kerkverband wor den gebruikt, zonder dat dit tot erns tige spanningen heeft geleid. Prof. dr. J. P. Versteeg vond. dat afwijzing van de nieuwe berijming indirect aanvaarding van de oude zou betekenen. Dat kan de synode niet doen zonder een minstens zo intensief onderzoek, als dat ten aanzien van de nieuwe. Hij stelde vast, dat niet over tuigend kan worden aangewezen, dat de nieuwe berijming tegen de Schrift Bisschoppen in Brazilië veroordelen martelingen Braziliaanse episcopaat heeft opnieuw de martelingen en de slechte behan deling van politieke gevangenen )n Brazilië veroordeeld. In hun verkla ring noemen zij een aantal gevallen, die bij het episcopaat bekend zijn, zoals die van de sociologen, Lucio de Brito en Castelo Branco, en een ka tholiek priester, Gerson de Conseiao. Deze laatste is door de veiligheids dienst gearresteerd en wordt sinds twee maanden op onbekende plaats gevangen gehouden. De verklaring wijst er ook op, dat de secretaris-generaal van de bis schoppen, Mgr. Ivo Lorscheider, per soonlijk de gevolgen van marteling van een politiek gevangene heeft ge constateerd. is. Bij allé verschil in taxatie 'durft niemand te zeggen, dat de berijming de Schrift zonder meer verkracht. Dan is het de vraag of de synode het recht heeft, om ze aan de gemeenten te verbieden. Legt men elkaar als ge meenten dan geen juk op? Daarop diende ds. Velema zijn voorstel in. dat als compromis be doeld was. Zijn bedoeling was, de vrijheid van de gemeenten, die de nieuwe berijming wollen zingen, niet af te grendelen, maar nu ook weer niet de sluis voor deze berijming wij dopen te zetten. Vervolgens kwam ds. Roos met zijn voorstel. De kern van de zaak was: moet de synode iets zeggen over de nieuwe berijming? Ds. M. C. Tanis (Slie- drecht) betoogde, dat het nu te laat was, om nog te besluiten geen uit spraak te doen. Dan had de synode er nooit aan moeten beginnen en is het verkeerd geweest van de vorige syno de om een deputaatsohap in te stel len, dat deze berijming moest toetsen. Nu hebben de gemeenten recht op een uitspraak. LAST Prof. dr. W. H. Velema vond, dat de enige uitspraak, die de synode in principe in deze zaak zou kunnen doen, was: zeggen dat de nieuwe be rijming onbetrouwbaar is. Maar hij durfde de synode niet te adviseren, dat uit tc spreken. Anderzijds meen de hij, dat zij die zich beroepen op de vrijheid van de plaatselijke kerken de last onderschatten, die men daar mee op de schouders van de kerkera den legt. Al had hij niet zoveel argu menten tegen de nieuwe berijming gevonden, hij wist er ook niet zoveel, dat hij er nu voor zou moeten zijn. De taal is wel moderper, maar soms toch ook nog wel heel moeilijk. Daai om mondde zijn advies bij het vooiy stel van zijn broer uit. Wee Nadat de synode, zoals gezegd, msjjeld kleine meerderheid besloten had, oijjesj: zich toch van een uitspraak te ont D houden, ontspon zich nog een verwant ure de discussie. Tekenend was, dat eelgra van de voorstemmers een verklarini aflegde, dat hij achteraf bezien lievep/ tegen had gestemd. Een voorstel oriL«' nog eens over te stemmen, kwaii vanwege kerkrechtelijke bezwarej piet in stemming. i Wel besloot de synode nog d] plaatselijke kerken er op te wijzen dat „het gebruik van een berijming E met wijsheid dient te geschieden". D| synode had geen behoefte meer aal. J een voorstel „deputatën op te dragen^ om in samenwerking met andere ker t ken of groepen van gereformeerd be lijden te komen tot een psalter, waar-i in de beste berijmingen van de psal-! men zijn opgenomen". Tenslotte kregen de desbetreffend* deputaten de opdracht, .bun studie betreffende „berijmde sohriftgedeel' ten" voor gebruik in de eredicnsl voort te zetten. Met het oog hierop besloot de synode te participeren in de interkerkelijke stichting voor hel synode is gisteravond kerklied. De gesloten. Tenslotte droeg de synode de des betreffende deputaten op, hun studie betreffende „berijmde schriftgedeel-! ten" voor gebruik in de eerdienst voort te zetten. Met het oog hierop besloot de synode te participeren in de interkerkelijke stichting voor het M kerklied. De synode is gisteravond gesloten. Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De christe lijke gereformeerde synode heeft haar „toenemende bezorgdheid" uitgesproken over de ontwikke lingen op zedelijk gebied in het Nederlandse volksleven. In een verklaring, die in een beslo ten zitting is opgesteld, noemt de sy node met name „de pornografie, waarbij de perversiteiten, op ver schillende wijzen ons' volk voorge steld, een aantasting zijn van de openbare eerbaarheid en een ernstige bedreiging vormen voor het zedelijk welzijn in het bijzonder van de jeugd van ons volk; het vraagstuk van de abortus en de grote vrijmoedigheid, waarmee de oprichting van abortus klinieken wordt bepleit en gereali seerd; het onbeschaamd aanprijzen van homofiele kontakten en praktij ken via advertenties en publikaties; het aanprijzen van een vrije sexuele moraal, o.a. via de publiciteitsmedia." Ondermijnd Door deze en andere zaken wordt volgens de synode het zedelijk be wustzijn van het Nederlandse volk ondermijnd en de norm van Gods ge boden veracht. De synode acht het dringend noodzakelijk, dat in de pre diking, de catechese en de ambtelijke bearbeiding concreet de gevaren wor den aangewezen, die het leven naar Gods geboden bedreigen en positief wordt verkondigd hoe in het houden van die ook nu een groot loon is. De synode spoort „ieder die zich christen noemt" aan, als een positief getuige te staan in deze zedelijke verwording en ook via de daartoe geëigende organen, met name de christelijke politieke partijen, de in vloed ten goede in de volksvertegen woordiging te vergroten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2