9 M „Porgy and Bess" kan niet in *t Nederlands TV-commentaar COLIN FORBES 10 WOENSDAG 5 JANUARI 197: ENSCHEDE Het operagezel schap „Forum" in Enschede heeft het aangedurfd Gershwins neger-opera „Porgy and Bess" op zijn repertoire te zetten. De eer ste voorstelling ging maandag avond in de Twentse Schouw burg voor een volle zaal waar in zich ook minister Engels be vond. Die zal na afloop zeker wel overtuigd zijn geweest van de durf en het enthousiasme waar mee dit, ook al door overheids bezuinigingen bedreigde, gezel schap sommige zaken aanpakt. Er is nl. heel wat moed nodig om een zo nadrukkelijk op de afro-ame- rikaanse folklore geïnspireerd stuk, spelend in een gemeenschap van ver pauperde negers, in Nederlandse be werking te brengen. Regisseur An dras Miko zegt. zich bewust te zijn geweest dat hij geen poging moest JSeokapitalisme Het kapitalisme heeft het op de te levisie de laatste tijd hard te verdu ren. Koning Klant liet zien dat Wil lem Elsschot nog steeds erg actueel is en dat de praktijken die hij in Lij men onnavolgbaar tekende, ook in een neokapitalistische maatschappij nog welig tieren. In Hier en Nu zagen we leuk vuur werk tussen een topman van Simon de Wit en de voorzitter van het Con sumenten Contact Orgaan, ook een organisatie die de zwakke kanten van het kapitalisme keer op keer aan de grote klok hangt. Simon de Wit zal honderd artikelen een jaar lang niet in prijs verhogen en liet dat in grote advertenties de natie weten. Dat mag geen reclamestunt heten, verzekerde de mijnheer van Simon de Wit Wel ging het er volgens hem om, meer klanten te trekken en de omzet te verhogen. Genoemde voorzitter had wat zeer kritische kanttekeningen en wij vroegen ons af als Simon dit geen reclamestunt noemt, waar al die an deren dan reclame voor maken. Het u'as in ieder geval de enige stunt van Hier en Nu die we gisteravond kon den ontwaren. De rest was nogal kleurloos. Het gesprek dat bij voorbeeld Henk van den Berg had met een geleerde schrijver van een boekje over de macht van ambtenaren was misschien fleuriger geworden als het was aan gekleed met wat interviews met die machtige ambtenaren. Maar daar zit wellicht een documentaire in. Nu kwam er niet veel uit. De VARA is begonnen met de serie Mijn Tante Victoria. Jan Staal heeft het stuk op de huid van de speelsters en spelers geschreven, zoals dat heet. Hij ging zelfs met Sylvia de Leur en haar familie op vakantie naar ltali om haar beter te leren kennen toen hij aan het stuk werkte. Onze eerste indruk is. dat zij en de anderen de serie inderdaad moeten gaan maken. Een voorlopig oordeel, misschien ko men er nog vaart, spanning en humor in de volgende afleveringen. „En een dikke zoen van de juf ging dit keer over de vraag: wat gaan onze kinderen doen na de lagere school. Er werden nogal wat dingen overhoop gehaald. Niet alleen de schoolkeuze, de feilen aan het basis onderwijs en de discriminatie op die scholen kwamen aan de orde, maar ook dat ons met de paplepel wordt ingegoten, dat er typisch vrouwelijke en mannelijke beroepen zijn. Het was allemaal een beetje verwarrend. We hadden graag wat meer willen weten over die discriminatie op de lagere scholen. Daar moet in de eerste plaats iets aan gebeuren en dan kunnen we ons later nog wel eens druk maken over het feit. dat Elsje niet alleen in de wieg is gelegd om in de pan te roeren. H. L. doen het publiek „een geloofwaardige vertolking van de negro-folklore" voor te zetten, omdat een Europees ensemble daartoe niet in staat is. Men kan zich zelfs afvragen of ae neger-ensembles die kort na de oor log in ons land aangrijpende voorstel lingen van Porgy and Bess gaven daartoe wèl helemaal in staat waren; Gershwins stuk is in feite een melo dramatische draak wat het verhaal betreft, en de muziek is royaal aan gelengd met westerse show-elemen ten. Maar zowel tekstschrijvers (Du Bo- se Heyward en George's broer Ira Gershwin) als componist hebben het neger-idioom in elk geval in woord en muziek volkomen geloofwaardig en overtuigend gehanteerd. Waarbij we voor het moment dan maar buiten beschouwing laten dat ze daarmee te gelijk een lekker commerciële best seller over aandoenlijke sloebers schreven. Die toch wel tot een op rechte ontroering en mee-beleven kan leiden, die zelfs in bepaalde passages (ik denk aan de spiritual-scènes) de kracht van een aangrijpende oer- klacht krijgt. Vertoning Wanneer de vertolkers maar ter plekke de geest krijgen; en dat kan, dacht ik, alleen Dij (goede! neger-ver tolkers gebeuren. Misschien zou het anderen ook nog wel lukken, maar dan zeker niet «vanneer ze zoals nu bij Forum gebeurt, hun teksten in het Nederlands moeten zingen en zeggen, en daarbij dan toch voor de letter lijke „couleur local" met zwartge maakte gezichten moeten rondlopen. Dat wordt een zotte vertoning en die kan door goed zingen naar westerse operamaatstaven niet gered worden. Er werd waarachtig wel goed ge zongen, vooral in de koorpassages, maar zeker ook in de solo-partijen, waarvan er zo'n 15 in dit stuk voor komen en die ik daarom maar niet afzonderlijk noem. Men moet niet gering denken over de moeilijkheden die de zangers al leen al te overwinnen hadden door het opplakken van slecht zingbaar Nederlands op een muziek die hele maal op het idioom van een bepaalde soort neger-Amerikaans is geschre ven. Dat dat Nederlands daardoor bo vendien toch nauwelijks te verstaan was. laat de zinloosheid var zo'n ver taling nog duidelijker uitkcmen. Daarbij komt dan nog, dat Neder landse opera-zangers, die toch al niet erg met acteertalent gezegend zijn. hier vlot en soeoel bewegende negers moesten voorstellen, en dat het orkest (deze avond onder Hans Bik) ook hoorbaar niet vertrouwd was met de 'swing' en de 'drive' die onder meer onmisbare elementen bii de vertol king van deze muziek zijr.. Misser Voorzover regisseur Mlko met deze voorstelling heeft proberen te bewij zen. dat „een meesterwerk overal uit gevoerd kan worden, in een voor be zetting en publiek aangepaste opvat ting" is hem dat niet gelukt. Uitgaan de van de originele Porgy and Bess (een meesterwerk) was het een harde misser. Als voorstelling op zichzelf was het een terughoudend, kleurig geval waarmee het publiek zich best wel heeft kunnen amuseren. Maar ik vind het toch «vel zonde dat het ta lent en de energie die bij Forum aan wezig zijn, soms op deze manier ver spild worden. Edmund Muskie nu formeel kandidaat WASHINGTON (Reuter) Senator Edmund Muskie, die een goede kans maakt om de Democratische presi dentskandidaat te worden, heeft zich gisteravond formeel kandidaat ge steld en verklaard, dat Amerika weer een natie kan worden met moreel lei derschap en hoge idealen. Ik streef naar het presidentschap niet alleen om het land een nieuwe president te bezorgen, maar vooral ook om het land te veranderen", zei de senator uit Maine in een tien minuten duren de toespraak, die 27.000 dollar kostte. Porgy (Bert Olsson) en Bess (Lia Rottierin „Porgy en Bess" bij Forum in Enschede. id te zien NEDERLAND I NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal 19.05 Van Gewest tot Gewest 19.50 Tips van "het Nat. Bur. voor Toerisme 20.00 Journaal 20.20 Uitz. v.d. KVP 20.30 Stichting Socutera NOS 20.35 Pal Joey, speelfilm 22.25 Studio Sport 22.50 Journaal 22.55 Stroming NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.05 Dagje Ouder NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Promenade Orkest met zangso listen: Weens Operette conc. 20.10 Wie Niet: gesprekken 21.45 Achter het Nieuws Internatkn naai IKOR CVK RKK 22.20 Kenmerk NOS 22.45 Journaal BELGIE-NEDERLANDS 19.14 Kleur: Fabeltjeskrant. 19.19 Keurig Frans en Zoeklicht. 19.25 Poli tieke tribune. 19.40 Mededelingen en de Weerman. 19.45 Nieuws. 20.10 Kleur: Dubbeldekkers. 20.35 Kleur: Rita Reys zingt Burt Bacharach. 21.15 Kleur Zeven en zeven (Seven Se ven), filmreportage. 22.05 Horen en zien. 22.25 Nieuws. Vanavond te horen HILVERSUM I NOS 18.41 uur (NCRV) Veel gevraagde ge wijde muziek 19.20 uur Openbaar Kunstbezit 19.3C uur Woensdagavond - muziek- magazine 22.50 uur Zin-tuig nr. 58, kunstkro niek 23.20 uur Moderne muziek HILVERSUM 2 VARA 19.30 uur Orkest Malando 20.05 uur VARA-Dansorkest 20.35 uur Dat zonder put is te smal, hoorspel 20.55 uur Popsmuk 21.45 uur Koloriet, muziekprogram ma 22.30 uur Omroepkamerkoor 23.20 uur Jazz-magazine RADIO; U'AiXAVON) Hilversum I. 402 m. NCRV 18.30 Nieuws 18-41 veel ge vraagde gewijde muziek. 19 00 De kerk vandaag. Politieke Partijen: 19.10 uitzending van de KVP. NOS: 19.20 Openbaar Kunstbezit 19.30 (S) Woens dagavond - muziek magazine Bond zonder Naam: 23.25 Met elkaar meer mans, lezing. NOS: 2230 Nieuws 23.40 Den Haag vandaag. 22.30 (S) 7.ln- Tulg nr. 58, kunstkroniek. 23.20 (S) Horizon: moderne muziek (opn). 23.55-24 00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. VARA 18.00 Nieuws. 18.11 Actualitei ten. 18 20 Uitzending van de PPR. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder nonsens 19 30 (S) Licht orkest 20 00 Nieuws. 20 05 <S> VARA-Dansorkest en solisten. 20.35 (S) Dat zonder put ls te smal. hoorspel. 20 55 (S) Pop- smuk 21.45 (S) Koloriet: veel kleurig muziekprogramma. 22-30 (S) Omroepkamerkoor. 22 50 (S) Nederlands Hoorn- kwartet. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23 10 Actualitei ten 23.20 (S) Jazz Mac tlne. 23.55-24 00 Nieuws GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOMROEP van 18-20 uur. North Rampart Street march: Way down yonder In New Orlaans: Ain't that Just like a woman: I've been ar ound; El Mllllonarlo; A string of trumpets: Dance everyone dance; I'm nobody's baby; Hoots mon; The Squelch; Cas- tln" my spell: Telephone baby: 's Wonderful; Yes, we have no bananas: Baby face; Pretty baby; Petite fleur; Smoke gets In your eyes; Mumblln' Mosie; "D" In love: South of the bor der; Perfldla; Let's live again: On Green Dolphin; Guadelou pe; Manhattan spiritual; Walk right back: So sad; Banana Peel rag; Ballln' the Jack; You are my sunshine: Omlcron; Whims of Chambers: Nlta: Funk In deep freeze; Fin de laffalre; Wham and they're Hilversum L 492. NCRV; 7.00 Nieuws. 702 Het levende woord. 7.07 (S) Preludium I: klassieke muziek (gr). 7.30 Nieuws. 7.41 Hier en Nu: ac tualiteiten. 7.55 (S) Preludium n. 8.10 (S) Te Deum laudamus. 8.41 (S) Podium voor de vrouw. 9.10 (S) Semi-klassieke orkestmuziek (gr) 10 00 Gees telijke liederen 10.04 Schoolra dio. 10 30 Nieuws. 10.33 (S) Voor de zieken. 11.05 Geestelij ke liederen (gr). 11.30 Hier en Nu: actualiteiten. 11.32 (S) Klassieke muziek (gr). 11.55 Mededelingen. 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.10-12.15 Kunst- en vlieg werk; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12 30 Nieuws; 12.41-12.50 Hier en Nu: actualiteiten) 13.30 Zingen met Cecilia: volksmuziek. 13 45 Buiten de taalgrens: vertaalde gedichten 14.05 Geestelijke lie deren. 14.25 (S) Vlooi en cello. 15.00 Gereformeerde middag- dienst. 15.30 Nieuws 15.33 (S) Kinlermusica! De Nachtegaal, uitgevoerd door Jeugdkoor De Noorderzangertjes met piano begeleiding. 16.00 (S) Jeugd land. 17.00 (S) Popmuziek 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu: ac tualiteiten. 18 00 (S) Licht en semble (opn). 18.24 Op de man af. praatje. Hilversum n. 298 m. AVRO 7 00 Nieuws en ochtendgymna stiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje (gr) 8 00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S> Dag met een plaatje (vervolg). (8.30-8.33 De groenteman). 8 50 Morgenwijding. 9 00 Toppers van toen (gr.). (9.35-9.40 Water standen). 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nieuws). 11.30 Voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberich ten). 12.30 Modern platteland. 12.35 Sportrevue. 13 00 Nieuws. 13.li Radiojournaal. 13.30 (S) Karakteristieke combinaties. 14.00 De Notedop, gevarieerd programma. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nieuws. 16.03 Aspec ten: kunstprogramma. 17.00 Mobiel: beweeglijk programma voor beweeglijke mensen, waarin om 1755 Mededelingen. Hilversum III. 240 m. TROS: 7.on Nieuws. 7 02 De Hugo van Gelderen Show. (8.00-8.02 Nieuws). 9.00 Nieuws. 9.03 Take nine. 10.00 Nieuws. 10.03 Robbie Dale on Radio EO: 11.00 Nieuws. 1103 Verzoekplaten- programma van en voor zie ken KRO: 12 00 Nieuws. 12 03 Van twaalf tot twee: KRO's pauzeprogramma met om 13.03 Raden maar... (13.00 Nieuws.) 14.00 Nieuws. 14.03-18.00 KRO- op-Drle. (15.00, 16.00 en 17.00 Nederland I. NOS/NOT: lo.45-U.3S 14 00-14.50 School-tv DE ROTSEN VAN ZERVOS 16 Zijn instinct zei hem naar de revolver onder het kus sen te duiken, maar beseffend, dat hij daarvoor de tijd niet zou hebben, ging hij met een sprong dicht tegen de wand staan toen de deur weer werd opengegooid. Hahnemann stormde het vertrek in, letterlijk door de deuropening sprin gend en hij draaide zich om toen hij Prentice een fractie van een seconde te laat zag. De luitenant greep het machinepistool bij de loop en zwaaide het heftig naar een kant. Vervolgens rukte hij het naar achteren, voorbij de Duitser, die had ver wacht dat hij het naar zich toe zou trekken. De loop was nog altijd doelloos op de buitenwand gericht. De achterwaartse ruk vervolgend voelde Prentice het wapen vrij komen en op hetzelfde ogenblik slipten zijn voeten onder hem weg. Hij viel achter op zijn hoofd, nog steeds het wapen vastklemmend toen golven van duizeligheid door zijn hoofd wervelden en hij alleen nog maar mistige schaduwen zag. Hij worstelde nog door de mist, die langzaam minder dicht werd, toen iets hards en zwaars hem in z'n zij trof. Hahnemann had hem geschopt. Toen hij weer enigszins bij zijn positieven kwam stond Hah nemann over hem heen gebogen met het machinepistool mid den op zijn borst gericht, in de deuropening stond Ford met een grimmige uitdrukking op z'n gezicht en Volbers pistool op zijn maag gericht. „Sta op!" zei Hahnemann en hij liep achteruit terwijl Pren tice, die zich verbaasde dat hij nog leefde, moeizaam overeind kwam. Dat was niet al te snugger geweest. De achterkant van zijn hoofd voelde aan of hij gespleten was en er met een ha mer een wig in werd gedreven. Hij snakte een paar keer naar adem en probeerde te verstaan wat Hahnemann zei. „Naar de wand. Vlug!" Dat alles zo vlug moest gebeuren bij deze vent. Enigszins wankelend liep Prentice naar de buitenwand en leunde er tegen. Een ogenblik later voegde Ford zich bij hem. Volber verliet de hut en sloot de deur achter zich. Hij had nog ander werk, veronderstelde Prentice, zoals bijvoorbeeld de ka pitein bewusteloos slaan. Het was allemaal zo vlug in z'n werk gegaan, dat hij zich nog steeds afvroeg wat ze voor de duivel hoopten te bereiken. Hij was de schok nog niet hele maal te boven. Naast hem staarde Ford ingespannen naar de Duitser, er op wachtend dat hij een kleine vergissing zou be gaan. De moeilijkheid was echter dat hij er niet uitzag als iemand die twee keer iets fout zou doen. „Waarom bent u aan boord van dit schip, luitenant Prenti ce?" vroeg Hahnemann gebiedend. Prentice keek naar de tafel waar Volber de papieren en het zakboekje had achtergelaten die hij uit hun zakken had ge haald. Hij had geen haast met zijn antwoord tijd was een factor waaraan de Duitser veel waarde hechtte, alsof hij een zorgvuldig uitgekiend tijdschema volgde. Bovendien had Prentice èen bezorgde ondertoon in de vraag gehoord, dus was zijn antwoord opzettelijk vaag. „Öm van Istanbul naar Zer- vos te reizen," zei hij gedurende een verschrikkelijke seconde dacht hij dat hij een fatale vergissing had begaan. Hahne- manns vinger kromde zich om de trekker en Prentice bereid de zich voor op de verscheurende kogelregen, maar de Duitser kreeg zichzelf weer in bedwang en glimlachte onaangenaam. „Dat had ik al begrepen! Welnu, luitenant Prentice, voordat ik'sergeant Ford in z'n maag schiet, zal ik de vraag nog eens stellen. Waarom reist u aan boord van dit schip op deze spe ciale avond? Prentice voelde, dat hij hevig transpireerde in zijn handpal men en onder zijn oksels. Hij had er niet het minste idee van waar Hahnemann op uit was, maar hij betwijfelde of hij de Duitser hiervan zou kunnen overtuigen. Zijn hoofd draaide met hem in het rond terwijl hij wanhopig zocht naar woorden die zijn ondervrager half zouden voldoen. 17 Met enorme inspan ning slaagde hij erin spookachtig te glimlachen, in een poging de gemoederen te kalmeren voordat het te laat zou zijn. „Ik neem aan, dat u in het Duitse leger bent?" Voor het eerst toonde Hahnemann een spoor van onzekerheid en Prentice maakte snel van zijn kleine voordeel gebruik. „Dan zal het u bekend zijn dat, overeenkomstig de Geneefse Conventie, alles- wat we verplicht zijn u mede te delen de naam, de rang en het legernummer zijn. En die hebt u al voor u, daar op die tafel." Het was gewaagd h^t gesprek op dat onderwerp te brengen, maar Prentice vertrouwde op de training van de Duitser, zo dat hij zou pauzeren, zijn woede zou bekoelen en zich weer beheersen. Tot zijn grote opluchting zag hij de loop van het machinepistool zwaaien naar een punt tussen hemzelf en Ford, van waaruit hij in beide richtingen kon vuren. De Duit ser had, tenminste tijdelijk, zijn evenwicht hervonden. Prenti ce had Hahnemann nu geclassificeerd als een goed geoefende soldaat, die gewoonlijk zijn gevoelens in een ijzeren greep had, maar die ook af en toe, als hij razend was, die greep ver loor en zijn emoties de vrije teugel liet. Zij waren juist getui ge geweest van zo'n gelegenheid, toen hun levens aan een zij den draadje hadden gehangen. Kortom, hij was te allen tijde een uiterst gevaarlijk man, maar nog veel gevaarlijker als hij een wapen in zijn handen had. „Wat deden jullie in Turkije?" vroeg Hahnemann plotseling. „We probeerden een hut te krijgen terug naar Athene." •Prentice ratelde aan een stuk door. „De burgerkleren zijn ons geleend door de Turken. Ons schip liep twee dagen geleden ter hoogte van de Turkse kust op een mijn en we werden meer dood dan levend uit het water gehaald. Wij waren de enige overlevenden en vraag me niet de naam van het schip of hoeveel man er aan boord waren, want die vragen zou u ook niet beantwoorden, als ik dat geweer vasthield. En vraag me ook niet waarom de Turken ons niet inkwartierden, want dat weet ik niet ze schenen verdomd blij te zijn zo vlug mogelijk van ons af te komen. Ze zouden ons wel op de normale lijnboot Istanbul Athene hebben geplaatst, maar die werd in de laatste minuut geannuleerd en dus werden we aan boord van deze veerboot geduwd. Het eerste schip naar 'buiten, zeiden ze." Het was een langq toespraak geweest en hij hoopte, dat hij Hahnemann tevreden had gesteld op het ene punt dat hem zorgen scheen te baren waarom waren ze aan boord van de Hydra? Er was een flikkering van respect gekomen in de ogen van de Duitser en Prentice besloot er nog iets aan toe te voe gen, vergetend dat het altijd fout is te overdrijven. „Dus we zijn op het ogenblik uw krijgsgevangenen," ver volgde hij. „Maar vergeet niet, dat de Royal Navy de Egeische Zee beheerst. Als er een Britse torpedobootjager in de buurt is zou het wel eens kunnen gebeuren dat ik over enkele uren dat geweer vasthoud, dus laten we maar ophouden met het spuien van dreigementen." „Is er een Britse torpedobootjager in de buurt?" Het machi^ nepistool werd op Prentice's borst gericht en de toon van kou de woede was teruggekeerd in de stem van de Duitser. „Is u dit bekend?" De woorden klonken als een beschuldiging en Hahnemanns kaakspieren stonden strak van de spanning, een spanning die zich onmiddellijk meedeelde aan de twee man nen, die met hun rug tegen de wand stonden. Het einde van de loop trilde, het uiterlijke teken van de zenuwspanning die zich meester maakte van de man die het wapen vasthield. Wordt vervolgd r De sch 9,3 hul me: one We D ken avo ca, lan< ger: lov< mei des, ber mei aid r me: vee de dia ru| hal ruf DEN HAAG Zijn de kwikcon centraties die geconstateerd zijn bij vissen, de normaalste zaak van de wereld? Dit zou men concluderen uit Amerikaanse berichten volgens welke geleerden visresten op prehistorische vuilnisbelten hebben gevonden die evenveel kwik bevatten als onze con sumptieiris. Ir. H. Vredeling heeft als lid van het Europese parlement vragen over deze kwestie gesteld. Hij wenst te weten of de berichten uit Amerika (uit Michigan) juist zijn, en zo ja, of dit dan geen reden is om recente alarmerende berichten over kwikcon centraties in consumptlevis recht te zetten. Momma MEVROUWDE, IK BEZOEK U 2)0 PER WEEK. MT BErEKENT EÏ.KE KEER EEN WAN- DEUNGMN3KI10- /METER HEEN EN 3 KI WMETERTERUG. Kareltje Knetter en de blauwgeruite kiel 39. „En als ik U nu eens verklap, dat deze kiel het geheim bevat van een gro te schat aan goud," zei smidje Verholen geheimzin nig. „De legendarische schat van de kaperkapi tein Simon Duynkerck." „O welahum tja! Dat verandert de zaak," riep de kundige bankdirec teur en zijn stemming sloeg onmiddellijk weer om naar een toestand van stralende vriendelijkheid. „Ik ver stond het toch goed, hè?" vervolgde hij. ,.U sprak daar toch van de legenda rische goudschat van een zekere Duynkerck, niet waar? Wel, ehneemt U me mijn uitbarsting van daarnet maar niet kwalijk, hé! Sans rancune, hoor! Wel ja, voor den droes nog ereis an toe, zeg! Ik was een beetje overdonderd, begrijpt U? Die kiel viel me een beetje koud op het lijf, want wij bankdirec- teure denke gewoonlijk meer in terme van geld dan in terme van textiel! Haha!" „Ik weet het," zei de smid ijskoud. „Alleen het geld is belangrijk. De rest kan U niet schelen." „Ik ben blij, dat U het ook zo ziet," vond de bank directeur en hij zette zich achter zijn bureau. -,,U bent een verstandig man. Héél verstandig. En wat die historische blauw-gerui'te kiel betrefttjaeen héél aardig dingetje. En vast wel een lief bedragje waard ook. Maar toch..., voor ons van de bank betekent zo'n kiel toch niet veel meer dan een weinigje betrekkelijk dood kapitaal„Dan zal ik U nu even interesseren voor hel levende kapitaal," zei de smid en hij ontvouwde zijn oude document „Leest dit maar eens en zegt U me dan maar wat U ervan denkt" Mr. Jonathan HJ Goutvinck van Opulenten wierp enkele deskundige blikken op het vergeelde papier en mompelde toen. „Hmzo te zien belangwekkend genoeg. Maai! toch zou ik daarover gaarne van gedachten wisselen met mijn procuratie-! houder." En zijn welverzorgde wijsvinger beroerde reeds het knopje van de elektrische schel. MMR.HST.SAAT HÉ \u£L 606D. MÉT 2EAJA ?£N DAT l< G6WSLDKÓ/ HÉRKEMDe X H£M -T DAT 15 Nl£T zo veecMD. HI-3 IS WÊL WAT Dikke£ DAN TOÉN JULLIE SAMÊM r SPEELDEN.. J MR. <PUACk£WS>?t*Nr <S£2ICkTOPDlG -i AFFICHE &ENÊDEN MEALZO HAAR AANKOMST INDÉTK- STUDIO OUTMOST MAR y P&RKINS O0DS BEKÊJJDEM-.f /STIL. MAMMA MARY PERKINS I O OAl 6EWELD(G>.' I P&MT/y IK. £.EN é£T£OUWD4 METÊËM i&TK/pjT/souJiL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 10