Is „rechts" wel
in opmars
Afrikaanse bisschop
hekelt akkoord tussen
Engeland en Rhodesië
AHMAD YYA-MOSLEMS
HELPEN W.-AFRIKA
ONTWIKKELEN
Toelagen voor
bestuursfuncties
Vervoersbonden aan universiteit
Boete voor invoer van
niet ingeente honden
COMMENTAREN
Geen jaar van beslissing
Aanpassing
stellen hun
eisen
BEROEPINGSWERK
Kerstpakketjes
als puzselprijs
voor gevangenen
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze
UITDE
KERKBLADEN
2
DINSDAG 4 JANUARI 1972
SALISBURY (Reuter) De
vooraanstaande Afrikaanse bis
schop Abel Moezorewa van de
Amerikaanse Methodistenkerk
heeft gisteren in scherpe be
woordingen het akkoord gehe
keld, dat onlangs tot stand ge
komen is tussen Engeland en
Rhodesië.
Op een bijeenkomst van het Afri
kaanse Nationale Congres (NAC),
waarvan Moezorewa voorzitter is,
noemde de bisschop de overeenkomst
"een uitverkoop van de vijf miljoen
Rhodesische Afrikanen."
Moezorewa verklaarde dat volgens
hem de gehele Afrikaanse bevolking
van Rhodesië tegen de voorwaarden
is, die in het akkoord zijn neergelegd.
Het Brits-Rhodesische akkoord om
vat als belangrijkste punten:
Het aantal parlementszetels voor
Afrikanen (th:...s 16) zal worden uit
gebreid zodra meer Afrikanen vol
doen aan kenmerken van geschikt
heid, waaraan de (thans 50) blanke
vertegenwoordigers voldoen.
Zodra de Afrikanen evenveel
zetels bezetten als de blanken zal een
onafhankelijke commissie een aanbe
veling moeten doen of er eventueel
tien extra zetels worden toegevoegd,
die kunnen worden ingenomen door
vertegenwoordigers, waarover Afri
kanen en blanken gezamenlijk stem
men. Dit maakt een eventuele Afri
kaanse meerderheid in het Rhodesi
sche parlement in principe mogelijk.
Er is echter geen tijdschema vast
gesteld waarbinnen een vergroting
van Afrikaanse deelname aan het
parlement zal plaats moeten vinden.
Een onafhankelijke commissie
zal onderzoeken of rassendiscrimina
tie wordt toegepast in Rhodesië en zo
ja, welke maatregelen moeten worden
aanbevolen om daar een einde aan te
maken.
De Rhodesische autoriteiten zul
len meer gedetineerden vrijlaten;
Zodra de Britse regering tevre
dengesteld is over de maatregelen
van Rhodesië inzake het kiesrecht,
bestrijding van rassendiscriminatie,
en de behandeling van gedetineerden
en huisarrestanten zal het Britse par
lement worden gevraagd Rhodesië
onafhankelijkheid te verlenen en de
sancties op te heffen.
Lord Pierce
Bisschop Moezorewa heeft naast
kritiek op de bepalingen van het ak
koord ook een aaiïval gedaan op de
keuze van de Britse Lord Pierce tot
voorzitter van de commissie, die de
opinie van de Rhodesische bevolking
moet peilen over de overeenkomst.
Volgens Moezorewa 'kan de bevol-
kinghem niet vertrouwen'. De bis
schop leverde ook kritiek op het feit
dat er in deze commissie van zestien
leden geen Afrikanen zitting hebben.
Het is het Afrikaanse Nationale
Congres duidelijk geworden dat de
Britse regering het verraad van 1965,
toen Ian Smith eenzijdig de onafhan
kelijkheid van Rhodesië uitriep, met
Afrikaanse steun wil legaliseren, al
dus Moezorewa.
De bisschop daagde Smith uit met
bewijzen te komen voor zijn bewe
ringen in zijn nieuwjaarstoespraak,
dat met hulp van het 'internationale
communisme' gepoogd wordt de defi
nitieve overeenkomst tussen Londen
en Salisbury schipbreuk te doen lij
den.
Invul-puzzel
1. medeklinker. 2 vernis, 3. makker, 4.
gil. 5. plaats in de schouwburg. 6. lange
nekharen van dieren, 7. geurigheid, 8.
bedekt bloeiende plant, 9. medeklinker.
Bij juiste invulling leest men op de
middelste verticale rij de naam van een
vrucht.
Oplossing vorige puzzel
1. plausibel, 2 mandoline, 3. patriarch,
4. meridiaan, 5. kroostrijk, 6. kaatsspel,
7. siddering, 8. primitief, 9. kandelaar.
PATISSIER
KEULEN (EPD) De Ahmadyya-
Muslim Mission een dynamische
maar sterk omstreden tak van de
Islam die haar zetel in West-Pakistan
heeft en ook in Westeuropese steden
actief is heeft een groot ontwikke
lingsprogramma gelanceerd ten be
hoeve van Nigeria, Ghana. Ivoorkust,
Liberia, Gambia en Sierra Leone.
Het zijn landen, die vanuit het
noorden ook benaderd worden door
de traditionele Islam, die de Ahma-
dyya-sekte verkettert. De kalief van
deze beweging, Hazrat Mirza Nasir
Ahmad III, heeft opgeroepen tot een
groot gezondheids- en onderwijspro
gramma, waarvoor inmiddels uit Pa-
kistanen andere landen meer dan
twee miljoen gulden is binnengeko
men.
In West-Pakistan zelf hebben zich
ook 37 artsen gemeld voor diensten
van de beweging in West-Afrika, van
wie inmiddels reeds 14 een bestem
ming kregen. Verder stelden zich
voor het onderwijsprogramma 160 on
derwijzers beschikbaar. Het zwaarte
punt van de inspanningen van de
Ahmadyya-moslems ligt in Ghana,
waar tien klinieken en 16 scholen
worden gebouwd.
Ahmad III heeft op alle Ahmady-
ya-gezinnen een beroep gedaan om
een zoon voor het ontwikkelingswerk
in West-Afrika ter beschikking te
stellen. Het gaat volgens de medede
lingen van het kalifaat in Rabwah
in West-Pakistan niet om zending
„zonder meer", maar om de vooruit
gang var de bevolking van West-
Afrika.
Kwartet - Trouw
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
Zuid-Afrika wees
in '71 twintig
«eestelijken uit
PRETORIA (EPD) Een paar da
gen na de Westduitse theoloog Ullrich
Lockmar, zijn ook de r.k. priester
Wilfred Jackson uit Bristol, de Britse
anglicaanse zendeling David Walker
en een niet met name genoemde lu
therse geestelijke uit Zuid-Afrika
uitgewezen. Nog voor het einde van
het jaar moesten deze vier uit het
land vertrekken. Het aantal uitwij
zingen van theologen kwam daarmee
voor het afgelopen jaar op twintig. In
de afgelopen vijf jaar zijn in totaal
veertig geestelijken uit Zuid-Afrika
verwijderd. Een regeringsmaatregel
van het afgelopen jaar maakte het
mogelijk om met voorbijgaan van de
kerkelijke instanties, in wier dienst
deze geestelijken werkzaam waren,
rechtstreeks tegen hen zelf op te tre-
Van een verslaggever
BREDA De 23-jarige Tilburgse
hondenhandelaar A. van der V. is
door de kantonrechter in Breda ver
oordeeld tot een boete van 660 gulden
(waarvan 200 gulden voorwaardelijk)
wegens het invoeren van 65 honden
en 1 kat, zonder dat de dieren verge
zeld waren van de wettelijke inen
tingscertificaten.
In totaal werden 115 honden uit
Engeland ingevoerd. De dieren wer
den bij dè grens in beslag genomen
en ondergebracht in de dierenkliniek
van dr. J. Smit, dierenarts in Bos-
schenhoofd en daar ingeënt. Na het
verstrijken van de quarantaine-ter
mijn werden de honden op last van
de rechtbank aan Van der V. terug
gegeven. Er waren inmiddels 15 hon
den gestorven. Bij sectie op een van
de honden bleek de doodsoorzaak pa-
ratyfus te zijn geweest. De zaak
heeft veel stof doen opwaaien, vooral
bij de dierenbescherming.
Na een beschuldiging van de hon
denhandelaar dat de honden in de
kliniek van dr. Smit slecht behandeld
waren, heeft dr. Smit een civiele pro
cedure aangespannen bij de Bredase
rechtbank, omdat hij deze beschuldi
ging voor zichzelf schadelijk achtte.
Deze procedure zal nog geruime tijd
vergen.
1971 is voor het Midden-Oosten niet het jaar vari
de beslissing geworden, zoals president Sadat van
Egypte herhaaldelijk had aangekondigd. Integen
deel, het jaar is zeker even onbeslist geëindigd als
het begon. Nog steeds heerst er in het Midden-
Oosten een pat-situatie, waarbij de toestand van
geen vrede en geen oorlog voortduurt. Geen vrede,
omdat de partijen nog altijd hun propaganda-slag
vperen over „een politieke oplossing van het con
flict" één van de vele misbruikte slogans, die de
toestand in het Midden-Oosten kenmerken. Geen
oorlog, omdat de twee super-mogendheden hun cli
ënten niet durfden toe te staan de strijd weer aan
te gaan.
Dat het iaar 1972 niet tot een definitieve beslis
sing zou leiden, was wel te voorzien. Want een
politieke oplossing van het conflict is nauwelijks
te bereiken, zolang de grote mogendheden nog
steeds via en achter de strijdende partijen om hun
posities trachten te verbeteren en daardoor een
politiek-mjlitaire status-quo in het gebied tegen
houden.
Deze politiek kwam wel heel duidelijk naar vo
ren, toen bekend werd dat de Russen aan de (ver
slagen en in feite impotente) Palestijnse comman
do-leider Arafat hulp hadden aangeboden, zulks
als een politiek tegenwicht tegen al te grote Chi
nese invloed en als druk op Israël. Maar tezelfder
tijd verkoelde de Russische vriendschap voor Egyp
te aanzienlijk, datzelfde Egypte dat door Russische
piloten en Russische vliegtuigen tegen de Israëli
sche luchtmacht wordt verdedigd. En eveneens in
die zelfde tijd begon Moskou alweer andere kaar
ten in het Midden-Oosten te schudden (een flirt
met Algerije en met Irak, beide vijanden van Egyp
te) en werd de Israëli's duidelijk gemaakt dat Mos
kou betere betrekkingen met Tel Aviv wenst. Zo
laat men opeens een golf van Sow jet-Joden ver
trekken, onder wie ook jonge mensen, die „het
agressie-leger van Israël kunnen versterken" en
is de zionistische doodsvijand in de Russische com
municatie-media tot iets minder absurde proporties
teruggebracht.
Zeer waarschijnlijk zal menig Nederlander
enigszins verwonderd opkijken van de stelling van
de directeur-generaal van de PTT, de heer W. Rei-
noud, dat zijn bedrijf er in 1971 „in het algemeen
in geslaagd is het dienstbetoon te handhaven, soms
te verbeteren".
De verwondering zal echter in verbazing verke
ren als men ook nog kennis neemt van de adstruc
tie die de heer Reinoud voor zijn stelling gebruikt.
Zo wijst hij er bijvoorbeeld op dat de .wachtlijst
voor de telefoonaansluitingen teruggelopen is
(maar het zal ieder duidelijk zijn dat hij het ook
dit keer niet al te dol maakt van 126.000 wach
ters naar 122.000), welke teruggang de heer Rei
noud voor een deel verklaart uit een hoge pro-
duktie van telefoonaansluitingen, maar „ander
deels door de matigende werking die van de re
cente tariefsverhoging uitgaat".
Heel mooi zijn ook de zinsneden van de heer
Reinoud over het éénbestellingssysteem, dat in
De Amerikanen doen voor de Russen bepaald
niet onder. Want in de laatste dagen van het oude
jaar kon men in Washington vernemen, dat Ame
rika bereid was aan Kairo weer overtollige voed
selvoorraden te leveren tegen niets-waardige Egyp
tische ponden, terwijl een dag later het bericht
werd bevestigd dat Israël in de komende maanden
een klein aantal Phantom-straaljagers zal mogen
kopen. Reeds eerder was bekend, dat Israël tot een
aantal concessies bereid is: zo zou het niet meer
eisen volledig gebruik te moeten maken van een
heropend Suezkanaal, het zou bereid zijn een buf
fermacht de Bar-Lew-linie aan het kanaal te laten
bezetten, het zou akkoord gaan met een staakt het
vuren dat niet „voor onbepaalde tijd" zou duren
en het zou zich niet meer verzetten tegen de eis,
dat de heropening van het Suezkanaal onderdeel
moet uitmaken van een totale regeling van de
crisis in het Midden-Oosten.
De Amerikanen zouden van hun kant de eis heb
ben laten vallen dat Egyptische troepen in beperk
te mate het kanaal mogen oversteken en akkoord
zijn gegaan met de Israëlische opvatting dat een
heropening van de onderhandelingen niet gepaard
hoeft te gaan met de Israëlische aankondiging dat
alle bezette gebieden ontruimd zullen worden.
Uit alles blijkt dat men nog steeds bereid is in
en over het Midden-Oosten te onderhandelen. Mis
schien zullen belangrijke zaken worden gedaan, als
Nixon in maart met de Sowjet-leiders spreekt.
Maar dat zal pas kunnen gebeuren, indien de twee
supermogendheden een zodanige militaire en poli
tieke machtsbasis hebben opgebouwd in het gebied
van de Middellandse Zee, dat slechts nucleaire
machtsmiddelen daarin veranderingen kunnen
aanbrengen. Zolang dat evenwicht niet is bereikt,
zullen zij doorgaan met hun machtsspel in de be
heersing van strategische posities (tegenover el
kaar en tegen China) en van olie-vindplaatsen.
Aangezien ons inziens dat evenwicht nog niet is be
reikt, zal de toestand van geen oorlog en geen vrede
nog wel even duren. Dat wil zeggen dat ook het
jaar 1972 niet het jaar van beslissing zal worden,
hoogstens de voorloper daarvan.
1971 voor veertig procent toepassing vond; „de
ervaring leert dat degenen die het aangaat, zich
daarbij betrekkelijk snel aanpassen", o.a. door
het nemen van postbussen (welk aantal in 1971
van 54.000 tot 60.000 is gestegen).
Wie dat allemaal leest, krijgt de angstigste ver
moedens over wat de heer Reinoud verstaat onder
handhaving, c.q. verbetering van dienstbetoon.
Misschien is het daarom dienstig dat de heer Rei
noud als hij nog eens een keer spreekt, een lijstje
met definities van de door hem gehanteerde be
grippen meebrengt. Ook dat woord „aanpassen"
met betrekking tot de ene bestelling (in de bui
tenwijken vaak zeer laat in de middag) klinkt bij
voorbeeld nogal dubieus.
Misschien kunnen de miljoenen, die (anders dan
een paar duizend bedrijven), niet van plan zijn
een postbus te nemen, uit zo'n PTT-woorden-
lijstje te weten komen, wat zij moeten doen als
zij geleerd hebben te berusten in wat de PTT doet,
maar „berusten" niet synoniem achten met „aan
passen".
(Van onze sociaal-economische redac
tie)
UTRECHT De vakbonden van
vervoerspersoneal eisen voor de ruim
30.000 werknemers in het beroepsgoe-
derenvervoer een loonsverhoging van
17.10 per week, nadat de 8 procent
waarderingstoeslag in de loonschalen
is verwerkt.
Bovendien, wensen de bonden per 1
januari loonsverhoging van 3 procent
als voorschot op de compensatie voor
prijsstijgingen in 1972, gevolgd door
aanvullende compensaties per 1 juni
en (eventueel) 1 december. Zij ver
langen voorts o.m. verkorting van de
werktijd tot 42 uur per week (thans
44 uur), verlenging van de vakantie
met 1 dag en verhoging van de va
kantietoeslag tot 7 procent met een
minimum van 300 gulden. Deze eisen
zijn bij de werkgeversorganisaties in
gediend voor de cao-1972 voor het be-
roepsgoederenvervcer.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Papendrecht: A.
Vroegindeweij te Veenendaal; door
de generale synode tot zendingspred.
ten behoeve van de presb. kerk van
Ghana: D. E. van Veldhuizen, kand.
te Beekbergen; te Delden: H. J. Ved-
der te Den Haag-Loosduinen.
GEREFl. KERKEN..,,,,
Beroepen: 'te' Ntebwlandffn(Dr.):
kand. W. van Benthem te Amstel
veen; te Treebeek; K. W. Kakes te
Idskenhuizen; te Enter; B. J. W.
Schelhaas, kand. te Amstelveen.
Beroepen te Enter (O): kand. B.
Schelhaas te Amstelveen.
Beroepbaar: kand. B. J. W. Schel
haas, Bankrashof 71 te Amstelveen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Hoogkerk (2e keer): S.
Cnossen te Vollenhove.
Aangenomen naar Urk/Naple: T.
O. G. X. Bosma te Rijnsburg, die be
dankte voor Noordbergum.
Bedankt: voor Zuidhorn: R. te Vel
de te Hattem.
Beroepbaar: H. K. Poelman, Veer-
weg 102, Kamperland (v.h. pred ge-
ref. kerken).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Rilland Bath: A. M.
den Boer te Ridderkerk.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Utrecht-Centrum, H.
van der Schaaf te Lordrecht-Zuid.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Democratisch be
stuur aan universiteiten is niet alleen
een recht, maar ook een plicht. Als
iemand aan de universiteit in een of
ander bestuur gekozen wordt, kan hij
daarom niet automatisch aanspraak
maken op een financiële tegemoetko
ming. Minister De Brauw (weten
schappelijk onderwijs) wil alleen een
toelage geven, wanneer een zwaarte
punt van het werk op bestuurlijk
vlak ligt.
De voorzitter van de universiteits
raad en de gekozen leden van het
college van bestuur zullen maande
lijks een toelage van ƒ568 krijgen.
Voor een rector magnificus bedraagt
de toelage ƒ852 per maand, dat is
ruim 10.000 per jaar, welk bedrag
hij dan bovenop zijn hoogleraren-sa
laris krijgt. Voorzitters van (subfa
culteiten krijgen eveneens een ex
traatje, afhankelijk van de grootte
van de faculteit variërend van ƒ227
tot ƒ568. Leden var. de universiteits
raad die niet aan de universiteit wer
ken (buitenuniversitaire leden) en
student-leden krijgen een presentie
geld.
De door de Kroon benoemde leden
van het college van bestuur gaan on
geveer even veel verdienen als een
hoogleraar: maximaal 68.000 per
jaar. De voorzitter van het college
van bestuur krijgt even veel als de
directeur-generaal van een departe
ment.
ARNHEM De gedetineerden in
de Arnhemse koepelgevangcnis krij
gen toch nog de pakketjes die op
eerste kerstdag over de gevange
nismuur werden gegooid, maar toen
in beslag werden genomen.
Nu kerst en nieuwjaar voorbij zijn,
wil men de 150 pakketjes gebruiken
als priizen voor bijvoorbeeld een puz
zelwedstrijd voor de gedetineerden.
Vooraf zal nog worden nagegaan of
de inhoud nog goed is. Er zit in de
pakketjes namelijk ook leverworst,
die zal intussen wel bedorven zijn.
De pakketjes werden bekostigd uit
een briefkaartenactie, waarvoor twee
gedetineerden vier tekeningen had
den gemaakt. Omdat er onder de ac
tiegroep ook ex-gedetineerden waren
en er volgens het gevangenisregle
ment «enèriei contact tussen gedeti
neerden en ex-gedetineerden is toe
gestaan. weigerde de gevangenisdi
rectie de pakketjes in ontvangst te
nemen. Daarop werden ze tijdens het
luchten van de gedetineerden over de
gevangenismuur gegooid.
De merkwaardigste uitspraak van Johannes de Doper over Jezus
Christus is wel: „Na mij komt een man, die voor mij geweest is,
want Hij was eer dan ik."
Hij heeft reeds gezegd: „Hij was meer dan ik." Daarom is Jo
hannes de Doper niet waardig zijn schoenveters los te maken. Nu
zegt hij: Hij was eer dan ik.
Bedoelt hij dat Christus ouder was? Zeker niet. We weten im
mers dat Christus een half jaar jonger was dan Johannes. En
zelfs als dat niet zo was, dan zou de uitdrukking van Johannes
de Doper nog vreemd zijn. Zo iets zeg je alleen van een oude
eerbiedwaardige grijsaard.
We eren mensen om hun (vele) jaren. Johannes de Doper eert
Christus om „Zijn vele eeuwen", neen, meer nog, omdat Hij is
van eeuwigheid.
Hier, in deze woorden, laat Johannes duidelijk zien dat Christus
meer is dan een gewoon mens. Natuurlijk is Hij ook mens, dat
maakt de bijbel steeds opnieuw duidelijk. Maar Hij is ook God.
Hij is niet slechts „eer dan Johannes" maar „eer dan Adam".
Hij gaat terug tot voor de zondeval. Er is in Hem geen zonde.
We lezen vandaag: Lucas 1:11-17.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres bunnen niet In
behandeling worden genomen. Gr-
hclmhoudlng is verzekerd Vragen
die niet onderling met elkaar in
verbaDd staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Her
brief dient een gulden aan post
zegels te worden ingesloten.
Vraag: Tegen het einde van de F.
M. schaal op de radio, in de buurt
van 86 HCI s zit een of andere sein-
toon, of eigenlijk zijn het verschillen
de tonen, die elkaar in ritme afwisse
len. Waarvoor dienen deze tonen?
Antwoord: De door u opgevangen
seinen werden veroorzaakt door een
semaphoontje. Zoals u weet, beschik
ken artsen, taxi's, enz. in hun wagen
over een apparaat, waarmee men van
uit huis oTkantoó'r; de. bétrokkenen
kanropbellen^om; tijdverlies -te voor
komen. - V Wm<
Vraag: Onder welke omstandighe
den groeit de populier het best? We
hebben enkele jonge populieren ge
kocht en geplant, doch ze deden het
niet zo best en het blad ging snel
verdorren. De grond, waarop de po
pulieren zijn geplant, is kleigrond.
Zou het daaraan kunnen liggen? Kan
men populieren zo behandelen, dat ze
niet al te hoog worden?
Antwoord: Populieren zijn er om
bekend dat ze gemakkelijk aanslaan.
Ze groeien graag op gemengde grond,
op leem en klei en ook op zand. mits
niet te schraal, te nat of te zuur. Om
ze beneden dicht te houden en niet te
hoog te laten worden, snoeit men de
koppen uit de bomen. Mocht er vlak
bij de bomen een aardgasleiding in
de grond liggen, dan is er wel kans
dat de bomen dood gaan.
Vraag: In januari kocht ik een na
turel. kleurige Mezen mat. De naam
van de mat weet ik niet meer. Je ziet
er ook wel tegels van. Deze mat
moest ik vochtig houden. In het begin
had deze mat een speciale lucht,
maar nu is de geur zo vreeslijk sterk,
dat je de mat zelfs ruikt als de deur
van de kamer dicht is.
Antwoord: Zonder de mat gezien te
hebben en het merk te weten, is het
wel heel moeilijk een oordeel te ge
ven over het al dan niet natuurlijke
van die sterke lucht. Het is misschien
mogelijk dat u wat te veel vocht
heeft toegediend en dat het zaakje
aan het rotten is. Overigens lijkt ons
dit niet zo waarschijnlijk. Probeer
eens in een hoekje te kijken, hoe de
onderlaag eruit ziet. Verder kunnen
we alleen de raad geven: luchten en
spuiten, zoveel mogelyk. Als dit niet
helpt, de leverancier erbij halen.
Vraag: Van het vorige vervolgver
haal in uw krant „Veroesjka" van
Igor von Persha heb ik erg genoten.
Is dit boek nog verkrijgbaar?
Antwoord: Ja. U kunt het bestellen
bij uw boekhandel. De uitgever is
Tijl te Zwolle.
Vraag: We hebben een lichtbruin
lederen bankstel en nu zit er op een
van de kussens een donkerbruin
vlekje. Het is niet ruw en ook niet
uitgebeten. Hoe kunnen we die vlek
eruit krijgen en hoe moeten we het
bankstel onderhouden?
Antwoord: Als het echt leer is, laat
dat vlekje dan zitten, want er is grote
kans" dat de middelen erger zijn dan
de kwaal. Is het echter een overtrek
van: skai-of een ander soort goed imi
tatieleer, dan is er misschien wel iets
aan te doen. Ongezien geven we u
echter geen raad inzake het onder
houd. Vraag dat aan een deskundige
meut'elhandelaar. Een licht-skaileren
stoel kan men zelfs met vim behan
delen, maar met echt leer moet u dat
beslist niet doen. Echt leer wordt
donkerder wanneer men dit met was
behandelt en als het niet erg voor
zichtig gebeurt, ontstaan er allerlei
vlekken en strepen. Er is voorts een
soort bekleding van geperst echt leer
dat met water en een zeem schoonge-
houden wordt. U ziet, er zijn moge-
liikheden en moeilijkheden genoeg,
maar als u wilt experimenteren, doe
het dan op een onopvallend plaatsje.
PEKING (Reuter) De Ameri
kaanse delegatie die de laatste rege
lingen moet treffen voor het bezoek
van president Nixon in februari aan
Peking, is in de Chinese hoofdstad
aangekomen. Zij omvat 31 personen
en staat onder leiding van brigade
generaal Haig, tweede adviseur van
de nationale veiligheidsdienst. De de
legatie zal naar verwacht wordt, een
v/eek in Peking blijven.
Een poosje geleden citeerden
we in deze rubriek de Utrecht
se studentendominee dr. J. M.
van Minnen, die in het maand
blad Voorlopig een „opmars
van rechts" signaleerde (hij at
tendeerde in dat verband o.a. op
de komst en de groei van de
EO). In het gereformeerd Am
sterdams Kerkblad zet ds. E. H.
Nagel een vraagteken achter
de bewering van dr. Van Min
nen: is „rechts" wel in opmars?
Ds. Nagel schrijft;
„Het is zo helemaal niets voor
"rechts" om in opmars te zijn.
"Rechts" is als zodanig in rust. Is
ook gesteld op zijn rust, wil daarin
niet gestoord worden Raakt
geïrriteerd, wanneer de rust zelfs
maar uit de verte wordt bedreigd.
Van deze geïrriteerdheid waren er
duidelijke blijken voor de E.O.-te-
levisie. Nu heb ik persoonlijk niets
tegen het feit, dat mensen
geïrriteerd raken en dat dan ook
maar eerlijk laten zien. Het lijkt
me een zeer menselijke zaak. Even
als het zeer menselijk is, dat wij
elkaar soms irriteren, soms zonder
het te willen of te weten. Wie nooit
en nergens door geïrriteerd raakt is
een volmaakt mens en zulke men
sen bestaan niet!
Ik denk, dat een goed deel van
de irritatie en onrust onder ons
voortkomt uit onzekerheid. Inner
lijke onzekerheid inzake de dingen,
die onder ons volkomen zekerheid
zouden moeten hebben. Ik hen
bang, dat het geloofsgehalte onder
ons tamelijk (onbetamelijk) laag is.
Veel kerkgangers gaan af op
klanken, al of niet vertrouwde ge
luiden. Een inhoudelijk gesprek
over de kerkdienst, inclusief de
preek, komt weinig voor. Men rea
geert meer op signalen dan op wat
er werkelijk wordt gezegd en ge
daan. Tenminste, voor zover mijn
ervaring, niet alleen in Amsterdam
opgedaan, strekt. Ik schrijf dit niet
uit de hoogte, maar met zorg.
En klopt dat niet volledig met de
vroegere, vooroorlogse peilingen
van het geestelijk gehalte van onze
kerken? Ik herinner me nog de
Bondsdagen van de jongelingsver
eniging waar een man als professor
K. Dijk zicfh teweer stelde te
gen wat hij toen noemde "de indif
ferente jeugd". M.a.w. een jeugd,
die zich eigenlijk nergens meer
voor interesseerde, zeker niet voor
vragen van belijdenis en geloof. Ik
herinner aan het feit, dat onze ker
ken al voor de oorlog een depu-
taatschap rijk Wai'en met betrek
king tot "de verschraling" van het
geestelijk leven.
Welnu, die jeugd van toen zijn de
krkgangers (indien al!) van nu. En
de eertijds verschraalden of door
verschraling bedreigden zijn de
krkmensen van thans. Het is be
grijpelijk, dat zij gemakkelijk in
verwarring te brengen zijn, want
ze stonden al niet vast in hun
schoenen.
Als er in dit klimaat geroepen
wordt, dat de aloude belijdenis
wordt losgelaten, raken ze in pa
niek, zonder zelf veel van die belij
denis af te weten. Ze hebben ze!f
nooit zelfstandig over Adam, de
schepping of de verzoening nage
dacht, maar alé iemand eraan gaat
tornen, naar ze alleen maar denken,
komen ze in verzet. Ik kan het be
grijpen. Een mens is van nature
conservatief. Zelfs lege schalen
gooit hij niet gauw weg. Als gere
formeerde mensen niet indifferent
of geestelijk verschraald waren, als
al hun vormen inhoud hadden, als
wij vurig van geloof waren, op de
wijze als het in de doopformulier
over onze hoofden is afgebeden,
dan zouden we over en weer dich
ter bij elkaar staan. Accenten zou
den er blijven, gestudeerd en geëx
perimenteerd zou er worden, nieu
we vormen zouden ontstaan, ook
van belijden, maar er zou niet zijn
de onderlinge vervreemding van el-
kaar, waardoor men elkaar verket
tert alleen op de klank af. Als onze
kerken zich in een crisissituatie be
vinden, dan is het een geloofscrisis.
Niet één van boeken of theologieën.
Het geloof is een kostbare schat. Ik
weet niet of wij die voldoende be
waakt hebben. Waarom beginnen
we daar niet aan, eer het te laat
is?"
In het r.-k. weekblad De Bazuin
praat Harry Mourits met dr. B.
Willems over het geloof in de hel.
Hier is een fragment(je) van het
interview:
Het geloof in de hemel is dus
beter tc verklaren dan het geloof in
de hel?
Ja, daar komt een mens gemak
kelijker op. Het ligt ons niet meer
zo erg om ons God voor te stellen
als iemand... ja, die alsmaar op de
loer ligt om het ons flink betaald te
zetten voor allerlei misgrepen. Ik
denk dat er ook nog andere dingen
achter zitten. Bijvoorbeeld een die-
pergaand gevoel voor het mysterie
van de mens, met name voor de
innerlijke aspecten van de mens.
Vroeger beoordeelde men de mens
dikv.ijls vooral naar zijn uiterlijke
daad. Eenmaal een dief blijft een
dief. Ik heb de indruk dat we daar
over nu meer genuanceerd denken.
De uiterlijke daad van een mens...
hoe komt die tot stand? Daar zitten
vaak allerlei psychische toestanden
en situaties achter. Door de op
komst van de psychologie hebben
we 'daarvoor meer gevoel gekregen.
Dus we oordelen niet meer zo ge
makkelijk over het kwaad dat ie
mand doet. Ook de rechtspraak is
met die innerlijke motieven steeds
meer rekening gaan houden.
Kun je zeggen dat een ander
zicht op de heilige Schrift hierbij
een rol speelt?
Ja, ik denk dat de moderne exe
gese ons er meer gevoel voor heeft
bijgebracht, dat alles wat in de hei
lige Schrift staat over de eindtoe
stand van de mens en van de we
reld, omkleed is met allerlei beel
den zoals de bazuinen, de poel met
zwavel, het eeuwige vuur. We heb
ben daarvan duidelijker leren in
zien dat dit beelden zijn, symbolen
die weliswaar een heel diepe wer
kelijkheid kunnen aanduiden, maar
niet in de volstrekte zin letterlijk
opgevat moeten worden.