,HULP WERELDRAAD MAAKTE IETS LOS' BEROUW IS MOEILIJK Nederlands gaat helpen medisch team in Bangladesj Chinese katholieken zijn tegen pausdom Karl Guttmann formateur van NRT Leidster Mozambique-instituut Puzzelhoek O O O O O O O O O BEROEPINGSWERK is nog niet „rond" Een woord voor vandaag Italiaan bij mis in Peking B. NIJENHUIS OVERLEDEN Schip zat 2 uur vast Werkgroep bestudeert plaats voor luchthaven 2 MAANDAG 3 JANUARI 197} ROTTERDAM De regisseur prof. Karl Guttmann heeft de opdracht van het stichtingsbestuur van het Nieuw Rotterdams Toneel om als for mateur op te treden van een gezel schap, dat in het seizoen 1972-1973 de Rotterdamse schouwburg kan bespe len, vrijdag officieel aanvaard. Op het programma voor het ko mend seizoen heeft hij drie Engelse, twee Franse en een Nederlands stuk geplaatst. De Engelse stukken zijn „old times" van Harold Pinter, „babysitter" van René d'Obaldia en „restauration of George Middleton" van David Storey. De Franse stukken zijn „le neveu de rameau" van Diderot en „occute- toi-d'Amelie" van Georges Feydeau. Het Nederlandse stuk is „de oude- jaarswens" van Merijn Trip. Bij roofoverval buit van 23.000 gulden Van een verslaggever DEN HAAG Bij een roofoverval op de assistent-bedrijfsleider van een Haagse supermarkt hebben vrijdag twee met stiletto's gewapende man nen 25.000 gulden buitgemaakt. De overval vond plaats vlak voor een bijkantoor van de Nederlandse Mid- denstandsbank, waar de assistent-be drijfsleider de ontvangsten van vrij dag wilde afgeven. De mannen ver dwenen in een auto, die naar later bleek voorzien was van een vals kenteken. Van een onzer verslaggevers In een interview met leden van een actiegroep uit Dortmund heeft Janet Mondlane, leidster van het Mozambique Instituut in Dar es Salaam, verklaard dat het besluit van de wereldraad van kreken om financiële hulp te geven voor humanitair werk van de bevrijdingsbewegingen in Afrika navolging heeft gevonden. De uit de VS geboortige weduwe van de vroegere FRELIMO-leider Mondlane zei, dat er na het besluit van de wereldraad vele initiatieven tot steun aan bevrijdingsbewegingen zijn opgekomen in kringen waarin men voordien aarzelend stond tegen over de doeleinden ervan. „Men kan zeggen", aldus mevrouw Mondlane, „dat het doel van het wereldraad-be sluit bereikt is, namelijk anderen te overtuigen dat men vertrouwen in de bevrijdingsbeweging moet hebben en ons te hulp behoort te komen". Het Mozambique Instituut kreeg voor zijn arbeid in Tanzania mid delbaar onderwijs en land bouwonderwijs en een ziekenhuis voor uitgewekenen uit' Mozambique vorig jaar ook steun van de Ne derlandse regering. Het heeft ook 190 dorpsscholen, 10 internaten en 40 ge zondheidscentra in de bevrijde gebie den van Mozambique. In 1970 kreeg het Instituut 20.000 dollar van de we reldraad, in het afgelopen jaar nog eens 15.000 dollar. Over de besteding van het geld zei mevrouw Mondlane: Het kan over verschillende activiteiten van het in stituut verdeeld worden, want de we reldraad heeft geen bestemming voorgeschreven in de zin van „alleen voor onderwijs" of „alleen voor me disch werk". Daardoor is het ons mo gelijk met deze schenkingen pro gramma's aan te vullen waarvoor het geld van andere organisaties dat wèl een voorgeschreven bestemming had, niet voldoende is. We hebben nog erg veel nodig. Door de uitbreiding van onze landbouw-opleidingen, nijver heidsontwikkeling, onderwijsstelsel, gezondheidsdienst, boekdrukkerij be loopt onze begroting over 1971 onge veer 11 miljoen Tanzaniaanse shil ling. Het is nu september, maar we hebben er pas 6,5 miljoen shilling voor binnen". Wat betreft de door het wereld raad-besluit veroorzaakte discussie over de aanwending van geweld tot bevrijding, zei mevrouw Mondlane: „Voor mij is dat een puur theoreti sche discussie. Voor mensen die niet onder geweld lijden is het makkelijk om te beweren dat de beste weg om geweld te overwinnen de geweldloos heid is. Ik ben er echter van over tuigd, dat wanneer mensen die Zo praten, zouden moeten aanzien hoe ook hun huizen en hun have en goed vernietigd werden en dat genera ties achtereen dat ze dan ook naar de wapens zouden grijpen om zich zelf. hun gezin, hun eigendom en hun volk te verdedigen'. Over het tot dusver ontbreken van hulp van -de r.k. kerk aan de FRELI- MO, zei mevrouw Mondlane: „De roomskatholieke kerk moet hier apart gezien worden. Er is een enorme be weging en een meningenstrijd in die kerk gaande. Neemt u de persoonlijke inzet van priesters in de koloniën, zoals bijvoorbeeld de uittocht van de Witte Patqrs uit Mozambique in het afgelopen jaar. Dat zal zeker niet het laatste protest zijn van de r.k. pries ters die sedert lange tijd in de Portu gese koloniën gewerkt hebben. Ik zou willen dat die protestantse kerken, waarvan ook zendelingen in de Por tugese koloniën werken dezelfde re actie toonden in de vorm van een politiek protest zoals de Witte Paters dat gedaan hebben. Die moed hebben protestantse zendelingen nog niet aan de dag gelegd". 2 3 U 5 6 7 8 9 Invul-puzzel Horizontaal woorden inv tekenen: uilen die be- 1. aannemelijk. 2 tokkelinstrument, 3. aartsvader. 4. poolcirkel, 5. kinder rijk, 6. zeker balspel, 7. trillende beving, 8. oorspronkelijk, 9. kaarsdrager. Bij juiste oplossing leest men in de cirkeltjes een andere naam voor ban ketbakker. Oplossing vorige puzzel 1. palm, 2. ria, 3. lint, 4. maté. Anglieaans-r.k.- overeenstemming Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Op nieuw jaarsdag is van Schiphol een medisch team van het Neder landse Rode Kruis naar Bangla desj vertrokken. Het is het vier de, dat door bemiddeling van het internationale Rode Kruis de af gelopen weken naar het door Seth-ga-jij-maar Wie had gedacht een vlot amuse mentsprogramma op de t.v. te kun nen volgen met Seth Gaaykema is gekwetst en bedrogen uitgekomen. Jammer dat artiesten menen met wat anderen heilig en dierbaar is een avond te kunnen vullen. Erger en beschamend is het dat geestelijke leiders en andere mensen van christelijke beginselen niet spontaan de zaal verlaten hebben, de trompetten en bazuinen van „Het Le ger" maar weer naar de hoeken van straten en de pleinen zijn gegaan. Thuis konden wij de knop omdraaien, maar je kunt toch niet uit zo'n zaal weglopen? Op de VN vergaderingen durven ze dat wel en dót is de we reld! Verwonder U niet dat kerken leeg lopen. U blijft toch in die wereld zit ten? Wat mij betreft zou ik zeggen: Seth-ga-jij-maarü! oorlog getroffeh land is gezon den. Leider is de Leidse chirurg (acade misch ziekenhuis) prof. dr. M. Vink met zijn vaste operatieteam. Met een chartervliegtuig van Martin Air ging een volledige operatie-uitrusting, in clusief röntgenapparatuur en een la boratorium mee met een gewicht van acht ton, beschikbaar gesteld door het Nederlandse leger. Ook een grote partij dekens kon er worden mee genomen. Het team zal twee maanden in Bangla-desj werkzaam zijn. Het. bestaat uit zes personen. Be halve prof. Vink, de chirurg F. R. Hohmann en anastesist L. van den Berg, alsmede de operatiezuster mej. D. Stokker, allen uit Leiden. Voorts majoor Eva den Hartog van het Le ger des Heils, die na vier maanden opnieuw het getroffen gebied be treedt. Zij beschikt over een grote medische ervaring in de tropen, werkte onder meer vele jaren in Kongo, temidden van revolutionaire woelingen. Nummer zes van het team is de verpleegster mej. A. Veenstra, pas teruggekeerd van een ziekenhuis in Schotland. Bij het team hebben zich in Calcut ta twee verpleegsters van het Leger des Heils aangesloten. Het is inmid dels doorgereisd naar één der zeven tien distriets-ziekenhuizen te Bangla desj, die alle praktisch ongebruikt zijn en ten dele zijn beschadigd. Me dici en verplegend personeel zijn ge vlucht, dan wel vermoord. meer tot taak het ziekenhuis, waar men gaat werken, weer zo goed mo gelijk te doen functioneren door te midden van de nog heersende ver warring, doktoren en medisch perso neel op te sporen en te werven. De veiligheid in het gebied is redelijk gewaarborgd. De ruimte die nog in het vliegtuig overschoot had het Rode Kruis ge vuld met 24.500 dekens die in Calcut ta aan het Indiase Rode kruis zullen worden overgedragen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Wekerom: .J Catsburg te St. Maartensdijk. Aangenomen: naar Eindhoven: Chr. Mondt te Sneek. GFREF. GEMEENTEN Beroepen: te Wageningen: L. Blok te Beekbergen: te Veen: A. Hofman te Scheveningen. Bedankt: voor IJsselmonde: .J van Haaren te Amersfoort. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Elburg: .P Beekhuis te Noordeloos. NEW YORK (AP, AFP) Daniel Ellsberg heeft de nieuwe beschuldi gingen, die door de Amerikaanse re gering tegen hem zijn ingebracht, als „onjuist" bestempeld. „Ik heb niets gestolen", zo verklaarde de man, die de Pentagon-documenten aan de pers ter hand stelde. Het speet hem alleen dat hij de bewuste documenten niet „twee invasies eerder" aan het licht had gebracht. Het team vóór het vertrek. Van links naar rechts: prof. M. Vink (chirurg), F. R. Hohman (arts), L. v. d. Berg (anesthesist) en de ver pleegsters mej. D. Stolker, majoor E. den Hartog en mej. A. Feenstra. ROME (KNP) Naar aanleiding van de Verklaring van Windsor, waar in de katholiek-anglikaanse commis sie van theologen een wezenlijke overeenstemming constateerde tussen katholieken en anglikanen inzakê de eucharistie, heeft het Vatikaan te kennen gegeverl dat er in de verkla ring der theologen wel sprake is van „een belangrijke en convergerende vooruitgang in de studie van dit zwaar wegende theologische onder werp", maar dat „die eensgezindheid toch nog niet volledig is" en dat „we zenlijke punten nog moeten worden opgehelderd". De vatikaanse verkla ring wijsterop, dat het centrale vraagstuk van de voorganger in de eucharistieviering niet besproken is, omdat deze kwestie voorwerp van discussie zal zijn in een vergadering van de gemengde theologische com missie in september 1972. Bovendien bindt de Verklaring van Windsor uit sluitend de leden der commissie. De autoriteiten der r.k. kerk en van de anglikaanse gemeenschap zullen die verklaring met aandacht en belang stelling onderzoeken. Zij behouden zich hun oordeel op een later tijdstip voor. Ik ben niet waardig Hem de schoenriem los te makenzei Jo hannes de Doper van Jezus Christus. Maar als hij de heiland beschrijft aan zijn discipelenzegt hij: „Zie het lam Gods. dat de zonde der wereld wegneemt. Kloppen deze uitspraken wel? Aan de ene kant niet waardig..." dat getuigt van de grootheid van Christus. En aan de andere kant toch alleen maar: „een lam Gods". Een lam is immers het meest hulpeloze dier dat er bestaat. De weerloosheid van Christus is echter tevens de kern van Zijn waardigheid, want het is geen noodgedwongen weerloosheid. Het ontbrak Christus niet aan kracht. Zijn leven wordt gekenmerkt door zelfbeheersing. Ook wij dragen zonde, onze eigen zonden, de gevolgen van ge-4 brek aan zelfbeheersing. Want laten we eerlijk zijn: Wij zondi- gen niet, omdat wij zondigen willen, maür meestal ondanks het feit dat wij niet willen. Christus draagt niet Zijn zonde, maar de onze. Hij neemt vrijwil-1 lig op zich, wat wij niet willen dragen, maar toch dragen moeten. Hij wordt voor ons weerloos, omdat wij ons zelf verdedigd heb ben tegenover God en de medemens. Wij hebben het leven in eigen handen genomen en zijn bezig het te verliezen. Hij neemt nu onze dood in Zijn handen, opdat wij het leven mogen grijpen. We lezen vandaag: Lucas 1:5-10. \J K MN Operatie Rotterdam D. L. Groeneweg KAMPEN Op 57-jarige leeftijd is in Arnhem plotseling overleden de auteur B. Nijenhuis, wiens eerste ro man „Dossier 333" in 1952 bij Kok te Kampen uitgekomen, een bijzonder opvallende verschijning was in de nogal rustige (om niet te zeggen geza pige) wereld van de christelijke ro man. „Dossier 333", te omschrijven als een psychologisch detectiveverhaal een raadsel uit de oorlogstijd moet opge lost worden kreeg ook buiten de „eigen kring" aandacht en waarde ring ,en binnen een paar maanden was de uitgever aan de derde druk toe. Ook Nijenhuis' tweede boek „Laatste wagon" viel op door de on stuimige vertelkunst. Vervolgens ver schenen van hem- „De familie Hees ters", „De Hordenloop van meneer Kobald" en „Tornado", waarvan de beide eerstgenoemde zich wèl voeg den in het vertrouwde kader van de familieroman, maar daarbinnen toch een zeer fleuriee noot vormden. „Tor nado" had weer wat meer pretenties, en mocht die ook hebben. Lange tijd verscheen geen werk van Nijenhuis- al'cn kwam hii een jaar of zes ge'eden met „Tok, tok. alweer een ei". Daar b'eef het voorlopig bij, totdat uitgever Kok in Kampen (bij wie a'le romans van Niienhuis zijn verschenen) eind vorig jaar „Inspec teur Ravnoldf rn ziin arrestante" op de markt kon brengen. ROTTERDAM De raetaalbe- driifsbond NW, de Algemene Be drijfsgroepen Centrale (ABC) en de Algemene bond Textiel en kleding De Eendracht (ABTK) zullen gaan sa menwerken onder de naam Industrie bond NW. In principe kunnen alle voorko mende operaties worden verricht. Men rekent op gemiddeld tien per dag, overwegend gewonden als gevolg van de oorlog. In totaal zal men der halve 500 operaties, ongeacht kleine medische, ingrepen, kunnen uitvoeren, want aan het termijn van twee maanden zal strikt de hand moeten worden gehouden. Men is volledig selfsupporting, en heeft zelfs voor een maand voedsel bij zich. Het Rode Kruis is de enige instan tie die het is gelukt om medische hulp in het land te krijgen. Zo moge lijk gaan er ook nog teams uit Japan, Koeweit en Frankrijk. Eerder ver trokken door bemiddeling van het Rode Kruis teams uit Noorwegen, Scandinavië en Zwitserland. Uitzen ding van dit team kost het Rode Kruis ongeveer 3 tot 400.000 gulden. Majoor Den Hartog heeft onder CLASC streept „christelijk" uit zijn naam CARACAS. (KNP) CLASC. het Latijns Amerikaans Christelijk Vak verbond heeft zijn naam veranderd in CLAT. Het woord „christelijk" is eruit gehaald. Dit volgens een besluit van de algemene vergadering. Ruim Zicht, het blad van het r.k vakverbond, meldt dat Clasc hiertoe heeft besloten omdat de naam chris telijk vaak verwarrend werkt voor de Latijns Amerikaanse bevolking. Het hield potentiële leden, die achter de bedoelingen van de vakbeweging staan, maar afgeschrikt werden door het predikaat christelijk, op een af stand. Bovendien is besloten het woord „vakverbond" om te dopen in „arbeidscentrale". Dit heeft te maken met uitbreiding van de organisatie vormen. Clat wil niet alleen de La tijns Amerikaanse bevolking berei ken. die in loondienst is, maar ook alle andere mensen. Clasc. nu Clat, is in 1954 opgericht als een arbeiders beweging die open wil staan voor de hele bevolking. Al vanaf de oprich tingsdatum was het de bedoeling niet aan een bepaalde confessie gebonden te ziin, Clat heeft organisaties in 34 Latiins Amerikaanse landen. In Ne derland heeft Clat een afdeling met 1000 leden. ROME Een Italiaan, die tot zijn verrassing tijdens een be zoek aan Peking door de autori teiten naar een mis verwezen werd, die daar in de Kerk van de Onbevlekte Maagd gehouden werd, heeft in de mis en daarna een aantal interessante ontdek kingen gedaan, die vermeld staan in het jongste nummer van Internationale Katholieke Informatie. Een van die ontdekkingen is, dat de buiten Rome om benoemde hiërarchie de betrekkingen met het Vaticaan niet alleen afwijst uit afkeer van „buitenlandse overheersing", maar ook op eigen leerstellige gronden. De Italiaan, Vittorino Colombo, voorzitter van het Italiaans Chinees Instituut, kreeg van de vicaris van het bisdom Peking, mgr. Wang Ki ting, te horen: „Wij erkennen het pri maatschap van de bisschop van Rome niet en wij beschouwen onszelf als afstammelingen van de apostelen. De afstammelingen van de apostelen zijn onder elkaar gelijk." Op de tegenwerping van de Ita liaan dat de opvolger van Petrus een speciale rol heeft in het college van DEN HAAG De inzamelacties voor de Zespeka (zes protestantse kinderbeschermings-instellingen) heeft in 1971 600 000 gulden opge bracht. Dit bedrag resultaat van een maandelijkse busjesactie waaraan ruim 15.000 kinderen meedoen, is bestemd voor de Hel- dringstichtingen (Zetten), Jongenshuis Hoenderloo, Rijnstroom Martha- stich- ting (Alphen aan de Rijn), stichting (Alphen aan de Rijn), bosch (Nijmegen) en Valkenheide Maarsbergen). afstammelingen van de apostelen, zei mgr. Wang: „Volgens het evangelie zijn de apostelen gelijk onder el- kóar." De verbazing van de Italiaan, dat hij een mis kon bijwonen was des te groter omdat alle westerse diploma ten in Peking hem verzekerd hadden dat er sinds de culturele revolutie geen spoor van religieus leven in de Chinese hoofdstad te bekennen viel. De mis maakte op hem een zeer ouderwetse indruk, duidelijk van voor het concilie, geheel gelezen in het latijn. Er waren dertig voorname lijk oudere mannen en vrouwen in de kerk. De heer Colombo had de indruk, dat zij regelmatig samenkwamen. Onder hen was ook een religieuze, die zei te behoren tot een communiteit van dertig zusters waarvan de jonge ren overdag gaan werken en 's a- vonds in het klooster terugkeren. Volgens mgr. Wang zijn er nog altijd twee miljoen roomskatholieken in China, maar de Italiaan uitte de be zorgdheid dat de r.k. kerk in China wegens het ontbreken van jongeren snel in betekenis zal verminderen. door dr. C. RIJNSDORP Alexander en Margarete Mitscherlich, een vermaard psychiater en zijn vrouiv, hebben een boek geschreven dat ze als titel heb ben meegegeven Die Unfahigkeit zu trauern. Grundlagen koliek- tiven Verhaltens. Het kwam uit te Miinchen in 1967. Bij de We tenschappelijke Uitgeverij te Amsterdam is nu een Nederlandse vertaling' verschenen. Dit moeilijke werk is gedaan door Emy Gip- hart en de psychologe drs. B. M. van der Zijll. Het boek telt met de noten mee 279 bladzijden. De Nederlandse titel luidt: Het on vermogen om te rouwen: motieven van een collectief gedrag. De ohberouwelijkeprijs bedraagt 39.-. Het Duitse werkwoord trauern wordt in mijn schoolwoordenboek weergegeven met treuren, rouw dra gen, rouwen. Wij maken onderscheid tussen treuren en betreuren, tussen rouwen en berouw hebben. Het gaat in dit boek vooral over het onvermo gen van de hedendaagse Duitser om over de Hitler-periode berouw te hebben. Maar de auteurs blijven daarbij niet staan. Zij gaan dit thema variëren en spreken over de (in eer ste instantie westerse) mens in het algemeen: over zijn mogelijkheid tot cultuur, over taboes en wrokgevoe lens, over zijn vooroordelen, over het betrekkelijk worden van de moraal, over de tegenstrijdigheden die onze maatschappij moet dulden, over de behoefte aan vereenzelviging met een ideale figuur in de puberteit en de 'identificatieproblematiek' die dit op roept, waarna een laatste hoofdstuk de politiek in dit psychologisch on derzoek betrekt. De Mitscherlichs gaan van Freud uit, die op de mens nu niet bepaald een idealistische kijk had. Zo heeft hij een dermate belangrijke rol aan schuldgevoelens toegekend, dat men hem een geërfd puriteins denken heeft verweten. Aan de andere kant wordt hem herkomst uit het positivis me ten laste gelegd. Zeker is dat hij aan al het transcendente werkelijk heid ontzegt en niets ziet dan de mens als individu en als sociaal we zen. Maar een lieve jongen is de mens bij hem allerminst en, gezien zijn agressie, voor samenleving maar nauwelijks geschikt. Deze anti-idea listische en anti-romantische concep tie van de mens (een bewijs van de eerlijkheid en de moed van Freuds denken) lijkt soms dicht te komen in de buurt van de Heidelbergse Cate chismus met zijn 'onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad'. Ze is in elk geval realistisch. Goed te volgen Misschien leest een psychologische leek een boek als dit van de Mit scherlichs wat onbevangener dan de vakman. Als men eenmaal wat aan de Freudiaanse terminologie gewend is, is de geleerde uiteenzetting best te volgen. De auteurs zijn arts en geen filosoof: ze hebben een klinische blik en een voor Duitsers tamelijk bondige manier van schrijven. Het is vol strekt onmogelijk om binnen het ka der van een kort kranteartikel aan de inhoud van dit rijke boek recht te doen. Natuurlijk Interesseert ons in eerste instantie de kijk van de Mit scherlichs op de geestesgesteldheid van de inwoners der Bondsrepubliek. Het komt ongeveer hierop neer: Wij Duitsers weten geen raad met de Hitlerperiode. Dat stuk geschiede nis heeft een ondraaglijk schuldge voel verwekt, maar tegen de verwer king daarvan is er een innerlijke weerstand te constateren. Op de ondergang van het Derde Rijk was de grote meerderheid inner lijk niet voorbereid. Weinigen zien in dat men de historische schuld niet kwijtraakt door loochening. Werklust en succes verbergen de open wonden van het verleden. Het heerlijke geloof een volk van uitverkorenen te zijn, wankelt maar is niet weerlegd. Dat alles wat gebeurd is kon gebeuren is mede het resultaat van een ongeloof lijke gehoorzaamheid. Over de slacht offers wordt weinig gepraat, onver schillig of dit Duitsers of niet-Duit- sers zijn. De Bondsrepubliek is niet tot melancholie vervallen. De gewel dige gezamenlijke inspanningen voor de wederopbouw is volgens de au teurs een 'manisch' ongedaan-willen- maken. Schuld meten met twee ma ten is overigens niet specifiek Duits: het is veeleer een hardnekkige men selijke gedragswijze. De tijd heelt niet slechts de wonden, hij laat ook de daders sterven. „We herkennen ons verleden beter in de drager van het ridderkruis dan in de Duitse emi grant" (52). We weifelen maar al te zeer tussen provincialisme en de droom van een groot rijk. Niet rancuneus Dit beginstuk is niet rancuneus van toon en zekér geen requisitoir wat de bedoeling van de schrijvers betreft. Zij beginnen met de Duitse mens. om in hoofdzaak te komen tot de wester se mens en de mens waar ook ter wereld. „Is de mens wel in staat tot beschaving?" (65). De omwegen, waarlangs de cultuur-verwoestende neigingen telkens weer in staat zijn de overhand te verkrijgen, moeten ons wel schrik aanjagen. „Vooroorde len besluipen ons wellicht op een nog gevaarlijker wijze dan vijandelijke spionnen" (67). Ete scholing van de vakintelligentie is er niet in geslaagd de menselijke driftimpulsen, vooral in de vorm van agressie, te vermin deren. „De cultuuraanpassing van veel mensen blijft levenslang over wegend kinderlijk" (73). „Wij zijn de slaaf van onze gevoelens zoals we dat noodlottigerwijze ook zijn van de machtsverhoudingen buiten ons" (79). En dan misschien de belangrijkste zin uit het hele boek: „Er gaapt een groot hiaat in ons weten, en wel daar waar we antwoord moeten geven op de vraag waarom er sinds de Renais sance geen rust meer geheerst heeft op het Europese toneel, waarom ge niale wereldbeschouwingen elkaar de een na de ander opvolgden,, terwijl de kennis van de mens omtrent zichzelf met veel minder geestdrift toege nomen is, zodat er thans met al het mogelijke technische raffinement in termenselijke barbaarsheid kan wor den bedreven." (100). Waar moet ik naartoe met mijn 27 foliovellen vol citaten? Hoofdzaak is dat de krantelezer een algemene in druk krijgt van dit, naar het mij voorkomt, in zijn genre superieure boek. De calvinist leert de algemene genade, maar als hij daarvan duide lijke blijken tegenkomt is hij er als de kippen bij om te verklaren dat dit alles inferieur is en het niet kan halen bij de bijzondere genade. Ik wil wel verklaren dat ik onder de indruk ben gekomen van de bijna bovenmenselij ke inspanning tot objectiviteit, èn van de niets en niemand ontziende, toch nergens bittere eerlijkheid die de schrijvers bij hun onderzoek heeft gekenmerkt. Gelukkig behoeft het onvermogen om te (be)rouwen niet samen te gaan met een onvermogen tot waardering, ook al zal een chris ten nooit een complete Freudiaan kunnen zijn. ROTTERDAM Twee uur lang heeft zondagmiddag het Duitse sclv'p Helena Oldendorff vast gezeten op de nieuwe Noorderpier bij Hoek van Holland. Sleepboten zijn er rond kwart voor zes in geslaagd het schip weer vlot te trekken. Het schip, 21.919 brt., dat onder Li beriaanse vlag vaart en is ingericht voor losgestorte lading, is vermoede lijk uit het roer gelopen. Ongeveer een uur nadat het op de Noorderpier liep, waren vier sleepboten ter plaat se: de Brielse Bank, de Smitbank, de Scheldebank en de Indusbank. Eerste pogingen om het schip vlot te trekken .mislukten. De Helena Ol dendorff was met sojabonen onder weg van New Orleans naar Rotter dam. Het in- en uitgaande scheep vaartverkeer is niet gestremd ge weest. DEN HAAG Minister Drees heeft een werkgroep ingesteld, die zal moeten nagaan waar een (mogelijke) tweede nationale luchthaven kan worden gevestigd. Deze werkgroep (genaamd: „Planninggroep .tweede nationale luchthaven" of PTL) wordt geleid door ir. F. Th. Segers. Men verwacht ongeveer twee jaar nodig te hebben voor deze studie. De groep zal zich oriënteren over de vijf mogelijke vestigingsplaatsen, die de commissie planologie luchtvaartterreinen (com- missie-Falkenhagen) heeft genoemd: de Markerwaard, Leerdam, Din- teloord. Steenbergen, het ondiepe zee gebied bij de kop van Goeree en de Maasvlakte. Kwartet - Trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2