Een kerst-inn alléén
is maar een
fooi
Het witte boekje van Jezus
In Staphorst is iets
aan het veranderen
Uw probleem Ds. A. Klamer pleit voor meer open huizen
is het
onze
COMMENTAREN
Welke vrede?
Automatisering
Puzzelhoek
BEROEPlNGSWERK
Een woord voor vandaag
Volksgericht volgens nieuwe normen
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ls verzekerd Vragen
die niet onderling met elkaar Ln
verband staan moeten ln afzonder,
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een galden aan post
zegels te worden Ingesloten.
Vraag: In de houten vloer van de
keuken zit houtworm. Is er een af
doend middel om deze te vernietigen?
Antwoord: Als er slechts een klein
gedeelte is aangetast, kunt u rentkoli-
te in de gaatjes doen (verkrijgbaar
bij de drogist). Is de aantasting groot,
dan is het beter de vloer te vervan
gen. Behandel de nieuwe planken aan
de onderkant met een insectenwerend
middel en als de bovenkant met zeil
e.d. bedekt is. ook de bovenkant.
Houd de rest van het houtwerk goed
in de gaten.
Vraag: Op een kaart uit Denemar
ken stond op de voorkant: Led af at
hore om din skade haber du passer
bedre pa i fremtiden.
Op de andere kant stond: Venner
som du vokser jo ikke pa trzerne
forstar du.
Antwoord: Het spijt me te horen
dat je narigheid hebt. Ik hoop dat je
in de toekomst beter oppast. Vriend
jes als jij groeien toch niet op. (Het
woord trzerne komt in geen enkel
woordenboek voor en zal dus wel
verkeerd gespeld zijn), begrijp je?
Vraag: Vorig jaar oktober is in
miin nieuwgebouwd huis een naald-
vil ttapijt gelegd, merk E. Nog geen
jaar later ziet het er ontoonbaar uit
Grote vochtkringen op alle plaatsen
waar gelopen wordt, niet onder de
bank. tafel, enz. Wat kan hiervan de
oorzaak zijn? En is het vloerkleed
nog schoon te krijgen? De oorzaak
ligt beslist niet in het omvallen van
kopjes of glazen met vocht. Het lijkt
wel of de kringen uit het beton zijn
ontstaan. Het kleed is direkt op het
beton geplakt Welke fabriek levert
deze tapijten.
Antwoord: Het is erg vervelend
voor u, maar ons inziens is er niet
veel aan te doen. Het is namelijk zo,
dat het beton niet droog genoeg was
toen het vilttapijt erop geplakt werd.
Dat er vlekken in gekomen zijn, is
niet de schuld van de betrokken fa
briek, die volgens onze zegslieden
voortreffelijke produkten levert. Het
is ook niet verkeerd geweest, er geen
onderlaag onder te leggen, want als
het beton droog is, moet het mogelijk
zijn, het tapijt er onmiddelliik op te
plakken. Als u een schriftelijke ver
klaring van uw winkelier zou kunnen
overleggen, dat hij ervoor instaat, dat
dan en dan in dat en dat huis de
vloer de vereiste graad van droogte
of vochtigheid heeft, zou dat erg
prettig zijn.
Maar zoiets wordt niet gedaan en
meestal hebben de nieuwe bewoners
geen zin om een paar maanden te
wachten tot het beton voldoende uit
gewerkt is (dat kan ook vrii lang du-
rent. Men behelpt zich dan in die tiid
vaak met een voordelige vocht door
latende vloerbedekking, biezen mat
ten, e.d. Volgens onze expert kriigt u
de kringen en vlekken er beslist niet
meer uit Als u het tapiit lostrekt,
zult u zien. hoe erg het is met de
vocht- en schimmelolekken Het is
jammer, maar u heeft pech gehad.
AMSTERDAM Het overweldi
gende succes van de op 120 plaatsen
in ons land gehouden kerst-inns,
heeft bij vele organisatoren de vraag
doen rijzen of deze initiatieven be
perkt moeten blijven tot de kerst.
Vrij algemeen is men het erover eens,
dat er een vervolg op moet komen.
Eerste resultaat van die gedachte: in
ten minste 8 plaatsen wordt ook op
Oudejaarsavond „openhuis" gehou
den.
Ds. Alje Klamer van het oecume
nisch radiopastoraat in Hilversum,
die een belangrijk aandeel heeft ge
had in de landelijke coördinatie van
de kerst-inn-organisatie, toont zich
stellig voorstander van dit idee. „We
hebben een nieuw spoor gevonden en
daarop moeten we blijven doorlopen.
We kunnen op kerst wel aardig zijn
tegen elkaar, maar als daar geen ver
volg op komt is dat maar een fooi.
Uit deze initiatieven moet meer ko
men. Vaker „open huis", meer op
vangmogelijkheden voor alleenstaan
den en al die anderen die duidelijk
behoefte hebben aan contact met de
medemens". Uit de reacties leidt hij
af dat er een merkbare vraag is. „Die
acht oudejaars-inns lijken nog maar
een begin. Er zullen er zeker meer
komen. Een duidelijk totaalbeeld heb
ik nog niet, maar ik weet, dat men
ook in andere plaatsen hard bezig is".
De predikant vindt, dat deze plan
nen gestimuleerd moeten worden. En
vooral ook, dat ze vakbekwaam moe
ten worden uitgevoerd. „Als we hier
mee doorgaan, moeten we er in de
eerste plaats voor zorgen dat er meer
cement onder de organisatie komt. De
samenwerking tussen professionelen
en vrijwilligers moet verbeterd wor
den. Het is natuurlijk wel leuk. dat
zoveel leken zich aanbieden, maar
professionele medewerkers heb je ook
nodig. Het verlenen van gastvrijheid
is een vak, dat je moet kennen".
E*e Amsterdamse pater Joop Gott-
schalk. die op tweede kerstdag tegen
over VARA's Koos Postema in diens
..Groot Uur U" pleitte voor voortzet
ting van het initiatief, schaart zich in
deze graag aan de zijde van zijn Hil-
versumse collega. „Ik ben het er vol
ledig mee eens. Er is een grote be
hoefte aan dit soort activiteiten. Ik
weet het zeker. Maar ik ben er ook
Een beeld uit een van de Kerst-inns,
die in de Dominicuskerk aan het
Spui in Amsterdam, waar heel wat
activiteiten werden georganiseerd.
Woor het eerst sinds vele jaren ziet Amerika
een tijdperk van vrede tegemoet', stond er in de
kerstboodschap die president Nixon een paar
dagen geleden aan de Amerikaanse troepen in
Zuid-Vietnam zond. Vrijwel onmiddellijk daarop
vlogen honderden toestellen van de Amerikaanse
luchtmacht naar Noord-Vietnam, om daar, met
toestemming van Nixon, een serie bombardemen
ten te beginnen, die nu al drie dagen heeft ge
duurd. Het zijn de zwaarste luchtaanvallen op dat
land sinds Lyndon Johnson in de nadagen van zijn
presidentschap een eind maakte aan de driejarige
luchtoorlog (19651968) waarmee hij de Noord-
vietnamese regering naar de conferentietafel wilde
bombarderen.
Als deze verheviging van de oorlog een bijdrage
moet heten tot de komst van het tijdperk van vrede
waarvan Nixon repte, dan is er voor vele Indo
chinezen alle reden om zich af te vragen, welk
soort vrede het machtige Amerika voor hén in
petto heeft. De vrede van het graf misschien?
De nieuwe massale luchtacties laten zich in elk
Zeker is, dat de massale aanvallen van de laatste
dagen opnieuw voedsel geven aan de veronder
stelling, dat het er Nixon niet zozeer om begonnen
is, Amerika's gevechtsrol in Vietnam drastisch te
beperken als wel om die rol meer en meer van de
landmacht over te dragen op de luchtmacht. De
voordelen van deze accentverschuiving voor de
politicus Nixon zijn in deze kolom al eerder ge
signaleerd. Er vallen minder Amerikaanse slacht
offers en dus heeft het thuisfront minder reden
tot opwinding, terwijl toch dagelijks vele Vietna-
mezen die als „militairen" en/of „vijanden" gel
den, worden opgeruimd. Het is geen cynisme, dat
ons brengt tot deze sceptische aanduiding van het
soort slachtoffers, maar de wetenschap, dat bij
acties van de luchtmacht de grens tussen combat
tanten en burgers nu eenmaal nog minder scherp
kan worden getrokken dan bij het optreden van
grondtroepen.
Deze grens vervaagt nog meer, naarmate de
wonderen van de techniek (en inzonderheid van
de electronica) ruimer toepassing vinden op het
slagveld dat Vietnam heet. In welke mate de Ame
rikaanse technologie de oorlogvoering in Vietnam
al beheerst, werd gisteren in het gezaghebbende
Franse dagblad Le Monde nog eens duidelijk ge
maakt. Zich baserend op Amerikaanse rapporten,
maakt Claude Bourdet in deze krant o.a. melding
van het gebruik van duizenden „detectors", hyper
gevoelige apparaten, die, aan parachutes boven
vijandelijk gebied neergelaten, vandaar allerhande
informatie (over geluiden, bewegingen, warmte en
geval moeilijk rijmen met de verzekeringen van de
regering in Washington, dat Amerika zijn aandeel
in de militaire operaties in Vietnam steeds verder
zal beperken. Ter rechtvaardiging van de nieuwste
bombardementen heeft de Amerikaanse minister
van defensie een moeilijk te verifiëren verhaal ge
houden, waarin Hanoi beticht werd van het schen
den van een „stilzwijgende afspraak", die volgens
Hanoi zelf niet bestaat. Diverse Amerikaanse reac
ties wettigen het vermoeden, dat de regering-
Nixon met name wraak wil nemen voor het ver
lies van zes militaire toestellen, die in de afge
lopen weken boven Noord-Vietnam en Laos zijn
neergehaald. Bij dit verlies zal het stellig niet blij
ven, nu honderden Amerikaanse vliegtuigen ver
schenen zijn boven het grondgebied van Noord-
Vietnam, dat zijn luchtverdediging de laatste tijd
aanzienlijk zou hebben versterkt. Zo openen zich
perspectieven voor nieuwe vergeldingsacties en
wordt steeds onduidelijker, waar de regering-
Nixon met haar Vietnam-beleid nu precies heen
wil.
zelfs geuren) doorgeven naar vliegtuigen en vaste
stations, die op hun beurt deze inlichtingen over
brengen naar centra in Thailand. Van daaruit wor
den dan vliegtuigen of helikopters gedirigeerd
naar schietschijven in Indochina.
De voordelen van deze automatisering van de
oorlog (voordelen voor de strijdkrachten en voor
de electronische industrie) springen in het oog. Het
slagveld kan op den duur geheel worden overge
laten aan „de vijand", wiens positie nauwkeurig
wordt gelokaliseerd en die vervolgens met een mi
nimale verspilling van munitie wordt vernietigd.
De aanvallers, die zelf buiten schot blijven, weten
niet wie hun slachtoffers zijn en eventuele schuld
gevoelens kunnen eveneens tot een minimum wor
den beperkt. Maar zonder cynisme: het enige men
selijke in zo'n oorlog zijn de doden, slachtoffers
van een dolgedraaide technologie in dienst van een
onverbiddelijke machtspolitiek.
Gelukkig is nog niet bewezen, dat president
Nixon erop uit is, met dit soort automatisering van
het vernietigingsproces dat oorlog heet, het mili
taire nadeel te compenseren, dat door het vertrek
van Amerikaanse troepen ontstaat. Helaas is ook
het tegendeel niet aangetoond, zeker niet nu Nixon
tot een nieuwe (tijdelijke?) escalatie heeft beslo
ten. Het is vurig te hopen, dat de Amerikaanse
president spoedig klaarheid schept over zijn be
doelingen in Vietnam, en wel op een manier die
niet de indruk wekt, dat hij met „vrede" uitslui
tend de afwezigheid van levensgevaar voor Ame
rikaanse soldaten bedoelt.
van overtuigd, dat ze enorm veel or
ganisatie vergen. De vakmensen kun
nen daarbij niet gemist worden".
Alleenstaanden
Een van de mensen die de gedachte
in daden hielp omzetten door in Bus-
sum een oudejaars-inn te organise
ren. directeur W.P.M. Voorman van 't
Spant-theater in Bussum en lid van
de werkgroep „kerst-inn Naarden-
Bussum": „Ik ben er vlot voor en zie
persoonlijk ook nog mogelijkheden.
We hebben nu gezien hoe verbijste
rend groot het aantal alleenstaanden
is, ook onder de jeugd. We hebben
ontdekt hoeveel vooral jongeren op
onze christelijke hoogtijdagen doel
loos over straat zwalken. Met onze
kerst-inn zijn we keihard op de fei
ten gedrukt".
Hij ziet echter ook de problemen
die rijzen wanneer het initiatief
wordt voortgezet. „Met kerst hebten
we gezien dat het moeilijk is de
jeugd en de ouderen samen te bren
gen. Er waren nogal wat ouderen, die
zich stootten aan de aanwezigheid
van langharigen en daarom boos de
zaal verlieten. Als je het goed wilt
doen, zul je geloof ik twee soor
ten inns moeten organiseren: één
voor de jeugd en één voor de oudere
generatie.
Oliebollen
Die moeilijkheden hebben de werk
groep overigens niet verhinderd de
geslaagde kerst-inn al direct een ver
volg te geven, zij het dan in een an
dere opzet. Met oudjaar zoekt men
het meer in huiskamerverband. Er
hebben zich inmiddels acht gezinnen
gemeld, die zich beschikbaar stellen
voor de ontvangst van gasten aan de
oliebollendis.
Voorman: „Dat betekent dat we nu
zo'n 70 mensen kunnen helpen. Waar
schijnlijk worden het er wel meer,
want ik ben ervan overtuigd, dat we
nog meer gastadressen zullen krij-
gen". Gezien het succes van dit i-
nitiatief overweegt de werkgroep nu
ook na deze oudejaars-inn meer v««
dergelijke open huizen te houden.
Over de organisatie daarvan wordt
druk gesproken.
Een en ander zou naar voorbeeld
kunnen wórden gedaan van de werk
groep van de Haagse hervormde
Kloosterkerk, waar sinds september
van dit jaar elke maand open huis
wordt gehouden. De resultaten daar
van zijn bevredigend. Elke maand
krijgt men er zo'n 400 gasten, voor
wie een maaltijd wordt opgediend en
's avonds een programma in vorm
van volksdansen of filmvertoning
wordt gegeven. Het succes daarvan
heeft de organisatoren ervan over
tuigd dat hiermee moet worden door
gegaan.
Ds. A. Klamer
Oudej
aars-mns
Ten minste in acht centra worden
dit jaar oudejaars inns gehouden. Dit
zijn de adressen:
Amsterdam: Singelkerk van half 8
tot 2 uur.
Bussum: Bij verscheidene huisge
zinnen: informaties op telef. 02159 -
40549 (zowel voor gastheren als gas
ten).
Den Haag: Oude Koetshuis, Hooi-
kade 23: op 31 december van 8 uur 's
avonds en op 1 januari vanaf 12 uur
's middags.
Hilversum: Gebouw de Vaart,
Vaartweg 163; op 31 dec. 's avonds
van 8 tot 1 uur en op 1 jan. van 12
tot 6 uur.
Rotterdam: Gebouw Nieuwpoort bij
de Laurenskerk, in wijkgebouw en in
wijkgebouw Spangen (Mathenesser-
dijk 116): op 31 dec. 's avonds van 8
tot 1 uur en in gebouw De Vonk (Ma
th en esserl aan 31) op 31 dec. van half
8 tot 1 uur.
Utrecht: Pastoraal Centrum (Nieu
we Gracht 61), op 31 dec. van
's avonds 8 tot 3 uur.
Zaandijk: Open huis (Kerkstraat)
op 31 dec. van 's avonds 8 tot 2 uur.
12
1
2
3
4
5
S
7
8
9
10
11
Invul-puzzel
Horizontaal woorden invullen die be
tekenen: 1. zeehond. 2. bedekt bloeiende
plant. 3. wiel, 4. heks, 5. roeipen, 6. on
derricht, 7. mand, 8. lied, 9. gebogen
been, 10. opperste rand van een dak, 11.
boom.
Bij juiste invulling leest men in de
verticale rij 12 de naam van een bloem.
Oplossing vorige puzzel
1. slop, 2. cent, 3. haas. 4. roet, 5. oker,
6. eest, 7. vaal, 8. Eden, 9. nier, 10. doel,
1L riet, 12. aalt, 13. adem. 14. ibis. 15.
ever, 16. roem. SCHROEVEN
DRAAIER.
NED. HERV. KERK
Beroepbaar: kand. I. I. W. Mou-
thaan, Kerkstraat 21 te Bleskens-
graaf.
Beroepen: te Zwolle: L. J. Geluk te
Dirksland, die bedankte voor St. An-
naland.
Aangenomen: naar Austerlitz: L. F.
V. Sterk, kand. te Bilthoven; naar
Heerjansdam: G. van Noordennen te
Krabbendijke.
Bedankt: voor Krimpen a.d. IJssel:
H. Harkema, secretaris van de geref.
zendingsbond te Zeist.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Genderen: E. S.
Wigboldus, kand. te Amsterdam; de
benoeming tot ziekenhuispred. VU-
ziekenhuis te Amsterdam. Ph. Stof
fels te Laren (NH).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen: naar Groningen-N:
C. Bijl te Hilversum.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Sliedrecht: P. op den
Velde te Zierikzee.
Bedankt: voor Rotterdam-W: P.
Beekhuis te Noordeloos.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Nieuwdorp: E. Vene-
ma te Zwijndrecht.
Bedankt: voor Sioux Center (USA)
J. van Haaren te Amersfoort.
Een algemene verbazing was het gevolg van de mededelingen, dit
de herders deden na het bezoek, dat zij aan het Kind in de sial
van Bethlehem hadden gebracht. Allen, die ervan hoorden, ver
baasden zich over hetgeen de herders verklaarden, zo lezen wij
Lucas 2. Daaruit blijkt, dat niemand op déze boodschap had ge
rekend en dat men niet goed wist wat men ermee aan moest. He
verhaal van de herders zal als een lopend vuurtje door Bethlehen.
en omgeving zijn gegaan. Het moet weldra het onderwerp va-
gesprek zijn geweest. Verbazing rees over de inhoud van dt
boodschap, zo geheel uit de toon vallend in vergelijking met dt
gewone dingen van het dagelijkse bestaan. De mensen zulla
hebben bemerkt, dat de herders verschoppelingen van de maat
schappij er zelf muurvast in geloofden. En. niemand zal zich
hebben kunnen onttrekken aan de vraag, of hij zélf al dan nie
geloof moest hechten aan de boodschap van het Kind, Wiens gt-
boorte engelen in de nacht hadden aangekondigd. Wie niet ver
der komt dan verbazing, komt niet erg ver. In de reactie op dt
boodschap scheiden zich de geesten. Gaat de verbazing over u
verwondering en aanbidding, in geloof en aanvaarding? Of word
de verbazing ten slotte afwijzing, ongeloof, schouders ophalen!
Dat gold voor de mensen, die het ooggetuigeverslag van de her
ders te horen kregen, het geldt niet minder voor de mens
1971, die net het Kerstfeest heeft gevierd!
We lezen vandaag Romeinen 8 vers 18 tot 23.
Bisschopsbenoemin g
ROME (KNP) Paus Paulus heeft
Anton Jakab, professor aan het
groot-seminarie van Alba Julia in
Roemenië, benoemd tot coadjutor met
recht van opvolging in het bisdom
Alba Julia. Sinds de communistische
machtsovername is dit de tweede bis
schopsbenoeming.
Alba Julia is de enige van de vijf
bisschopszetels in Roemenië, die nog
bezet is. De bisschop Aaron Marton
treedt volgend jaar af. De andere ze
tels zijn niet bezet, omdat de ge
ünieerde kerk van Roemenië door de
regering is opgeheven.
DEN HAAG (KNP) Midden januari verschijnt in Nederland „het witte
boekje". Het bevat uit de bijbel overgenomen uitspraken van Jezus Christus.
De teksten zijn verdeeld in een aantal rubrieken zoals „huwelijk en seks",
„politiek en samenleving", „bezit en bidden". In totaal zijn er twintig hoofd
stukken. Het boekje telt 104 pagina's.
In Duitsland kent men het boekje als „uitspraken van voorzitter Jezus".
Het was een van de meest opvallende boekjes op de Buchmesse in Franfort.
In Nederland wordt het witte boekje uitgegeven door Gideon in Hoornaar, een
uitgeverij die zich vooral toelegt op lectuur uit de volle-evangelie-bewcging.
Het gaat 2,50 kosten.
Kwartet-Trouw
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactii
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkma
J. van Hofwegen.
BRUSSEL (ANP) De Nederi
der eet gemiddeld 65 kilo fruit
jaar. Dit blijkt uit EEG-statistiö
over 1970. Van de zes EEG-larj
staat Duitsland met een fruit-<
sumptie van 94 kilo per hoofd va
bevolking, voorop.
De Duitsers worden gevolgd
de Italianen met 12 kilo per
in Frankrijk ligt de consumptie
kilo per persoon en de Beige
Luxemburgers eten per jaar 59
fruit.
Van een onzer verslaggevers
GRONINGEN Jan Compagner en Aaltje Veijer in Stap
horst weken af van een gedragspatroon toen ze onlangs samen
trouwden ondanks het feit dat Jan al een hele poos verkering
had gehad met een andere Staphorster schone. Ze hebben het
geweten. Want in Staphorst wijkt men niet ongestraft af van de
normen.
genover dit volksgericht op basis
van nieuwe normen, staat een ander
uiterste: een zich nog meer terug
trekken in de eigen gemeenschap,
aan de ene kant het doorbreken van
nieuwe normen en aan de andere
•kant het teruggrijpen op oude ge
bruiken zoals het volksgericht.
Dit alles heeft volgens dr. Saai te
maken met het opdringen van de
vreemde buitenwereld. Er is wat in
dustrialisatie op gang gekomen, er
zijn nieuwe inwoners gekomen; in
feite* is er naast de oude gemeen
schap een nieuwe ontstaan. De titel
van een rapport van de Groningse
sociologiestudent E. J. Postma (drie
jaar geleden samengesteld onder lei
ding van dr. Saai), had dan ook tot
titel: „Dorp in een dorp". De autoch
tone ziet de nieuwe bevolking en
neemt kennelijk hier en daar een
norm over, maar sluit zich ander
zijds meer dan ooit af van de op
dringende buitenwereld.
Tóch was er deze keer iets bijzon
ders aan de hand. Het gedragspa
troon waarvan iJan en Aaltje afwe
ken, was namelijk niet het oude
vertrouwde patroon van eigen ver
trouwde Staphorster bodem. Inte
gendeel; ze hadden zich daar juist
aan gehouden Dat ze tóch het
slachtoffer werden van het volksge
richt, was omdat ze zich niet hielden
aan normen die vroeger in Staphorst
niet golden maar nu kennelijk wel.
Bij de Groningse sooioloog dr. C.
D. Saai is daardoor een lichtje gaan
branden. De heer Saai bespeurt
hierin het opkomen van een voor
Staphorst nieuw normbesef, dat is
overgewaaid uit de „moderne we
reld".
Symptoom
Na een gesprek met dr. Saai kan
men concluderen dat Staphorst wel
licht op een keerpunt staat. Het
„straffen" op Dasis van nieuwe nor
men is daar een symptoom van. De
Groningse socioloog laat zich daar
zelf echter zeer voorzichtig over uit.
Zeker als het gaat over de vraag hoe
de verdere ontwikkeling van Stap
horst zich zou kunnen voltrekken.
Vroeger was het in Staphorst juist
gebruik dat een jongeman vaak met
een ander meisje trouwde dan waar
mee hij lange tijd omgang had. Je
trouwde pas als je moest trouwen,
want pas, dan had het meisje bewe
zen dat ze het huwelijk „vrucht
baar" kon maken.
In de moderne wereld ligt dat an
ders. Het geldt als juist wanneer een
jongeman een meisje trouwt na een
bepaalde verlovingstijd, ongeacht de
v*aag of zij al of niet kinderen kan
krijgen. Het is op zijn minst merk
waardig dat Jan en Aaltje een
volksgericht te verduren kregen,
hoewel ze juist een gedwongen hu
welijk sloten, v/at vroeger schering
en inslag was. ..Je zou kunnen ver
onderstellen dat de voortplantings-
moraal aan het wijken is voor de
lustmoraal", meent dr. Saai.
Kerkelijk leven
Als oorzaak van dit laatste ziet dr.
Saai vooral ook het kerkelijk leven.
„Waar sterke tradities bestaan,
worden deze vaak in stand gehouden
door bepaalde geloofsopvattingen",
zegt hij. Meer nog echter dan dt
rechtse geloofsbeleving (gerefor
meerde bond), ziet dr. Saai vooral
als oorzaak de machtsconcentratii
bij enkele „bevindelijken". Die be-
vindelijken zijn een groep van 20
30, hooguit 50 mensen. Zij hebben df
stem van God gehad, komen in dt
hemel en hebben het ware gelool
En ze zijn ook in staat te beoordelen
of een medeburger het ware gelool
heeft. Bij hen is de macht geconcen
treerd, een groter macht nog dan die
van ds. C. Dorsman.
Polio
Ds. Dorsman kwam vooral in het
nieuws door de recente gevallen van
sterfte door polio en de weigering
van de Staphorsters om zich te laten
inenten. Ook dit laatste is iets dat
volgens dr. Saai wellicht in de be
volking zal doorwerken. „Men mag
zich dan sterker dan ooit terugtrek
ken op de eigen leefgemeenschap,
men ziet toch wel degelijk dat de
polio niet om zich heen greep in de
wijk met de nieuwe bevolking, waar
wel preventief was ingegrepen.
Er is bepaald iets aan het veran
deren in Staphorst. Behalve de jon
gemannen gaan ook veel meisjes er
nu toe over geen klederdrachten
meer te dragen. Dat komt doordat ze
in de industrie zijn gaan werken.
Jongemannen werden door militaire
dienst en dergelijke vaak al gecon
fronteerd met de buitenwereld. Dat
gaat nu ook meer gebeuren met de
meisjes.
Versnelling
ln de gedachtengang van de lector
sociologie proeft men een beetje het
idee. dat Staphorst zich heeft terug
getrokken op rijn laatste stellingen,
maar dat er een versnelling is geko
men in de ontwikkeling. Want te-
Een vredig beeld uit Staphorst. In het dorp spelen zich ook wel eens
minder vredige taferelen af