AMAZONE-INDIANEN GAAN FRONTAAL BOTSEN MET WESTERSE BESCHAVING Het Woord en de woorden RAZILIE ereldmacht wording jj^>*"Vo Fvavico jJorteVelho BgAZJUË 5ao Paulo ^^Rioctó]aMi^ Door FERRY VERSTEEG j gaan Kaiapo-, Mundurucu-, en Xikrum-lndianen in de loze oerwouden van het Ama- 'e ebied met pijl en boog op terwijl hun vrouwen krij- spelen in kraakheldere ri- of in hangmatten met de en stoeien. leven der wilden is zo simpel ze samenleving is zo'n gecom- rd mechanisme. In de wildernis nog de onschuld der natuur, 'slecht geweten vertroebelt lust geerte. Geen ziekelijke schaam- rbergt hun naaktheid. Geen iomsrecht maakt hen tot sla- verzuchtte een nostalgische Di al weer enige tijd geleden, hedendaagse geestverwanten het ongetwijfeld moeilijk, ook in de Amazone-oerwouden i steeds minder „ongerepte wil- Drie jaar geleden schokte de liaanse minister van binnen- e zaken, Albuquerque Lima, op jdwijde schaal humanitaire ge- ps, en Karl May-romantiek met ven lijvig als afschuwelijk rap- pver het vergiftigen, afslachten nechten van deze „laatste na- nensen". i golf van verontwaardiging feeze schanddaden soms met """"mdertoon van spijt, dat de In- in niet eerder in het pakket van Vorld Life Fund zijn opgenomen idde tot ontbinding van de In- :n Beschermingsdienst, welks oyés al te gemakkelijk bezwe- oor steekpenningen van India- oordenaars. De nieuwe Nationa- ianen Stichting (FUNAI) werd cht, die met haar magere bud- n elf miljoen gulden veel criti- ïleiding geeft tot de vrees, dat rnieuwde vorm vooral is geko- m de aandacht van de ellende idianen af te leiden. Toch wor- e zoals we later zullen zien :t meer geheel aan hun lot Blaten. op heden wacht men nog altijd pet afsluiten van de strafrechte- Zl\'procedures naar aanleiding van dianenmoorden, die zich nu al dan drie jaar voortslepen. „Ons gr#ken de bewijzen en de lijken", voe, tschuldigen de Braziliaanse teiten zich vaak en ze getroos- ch veel moeite om deze rucht- "v°°zaak naar de doofpot te verwij- laar een ding is zeker; als ach- ;n e moordpartijen geen invloed families, maar linkse activisten ,n gestaan, waren de processen TI afgerond. lijdensweg van de Braziliaanse nr Jien begon al in de zestiende toen zij door de Portugese ko- md (en dodelijk werden afgemat als eeg-h of naar de oerwouden in het ïland werden verjaagd. In deze e eindeloosheid zo groot als Europa hebben enkele hon- uizenden (niet rode) roodhuiden enige eeuwen kunnen handha- Waar vooral deze eeuw worden toenemende mate in hun stam- len belaagd en lijkt een dode- botsing tussen twee ongelijke en nog maar een kwestie van van ljaren- BuI reerst zijn er de Seringueiro? (rubberzoekers) en de Garimpeiros (diamant- en goudspeurders), die meestal via zijrivieren van de Ama zonerivier in kleine groepen de wil dernis intrekken. Hun natuurlijke vijanden zijn de Indianen, die zij met evenveel gemoedsrust afschieten als konijnen. Van hun acties sijpelen slechts vage en veelal onbewijsbare klanken door in de bewoonde wereld. Veel gevaarlijker voor de Indianen zijn nog de wegenbouwers en hun gevolg, die de Amazone-oerwouden met steeds krachtiger élan te lijf gaan. Niet lang geleden kwamen de landverbindingen Brasilia—Belem en Brasilia-Porto Velho tot stand. Ach teraf volgt dan de simpele medede ling, dat bij „straatgevechten" tussen wegenbouwers en. Indianen tientallen doden vielen door kogel en pijl. De wegenbouwers werden gevolgd door troepen pistoleiros, die gefinan cierd worden door kapitaalkrachtige grootgrondbezitters en tot taak heb ben aantrekkelijke terreinen langs de weg Indianenvrij te schieten. Zij weten heel goed, dat de Indianen volgens de wet recht hebben op de grond, waarop zij leven. Maar zij weten evengoed, dat een dode In diaan geen rechten kan laten gelden. Vooral na de aanleg van de Trans- continental-weg werden hele stam men met dynamietstaven en vergif tigd voedsel naar de .eeuwige jacht velden" gezonden Maar de meeste Indianen bezweken nog wegens ge brek aan afweerstoffen aan hen on bekende en via de weg geïmporteer de ziekten als mazelen en griep. Deskundigen schatten hun aantal vandaag op 100.000 tot 150.000. Het staat als een paal boven water, dat ook deze gedecimeerde groep zeer binnenkort op onzachte wijze met de snel oprukkende westerse beschaving in aanraking zal komen. De „grote mars naar het westen", naar de „groene hel" van de Amazone, wordt de laatste jaren namelijk krachtda dig gesteund door de Braziliaanse overheid. Dit is niet verwonderlijk. Het stroomgebied van de Amazone be slaat 59 procent van dit reusachtige land. terwijl slechts 8 procent van de (Brazilianen hier woont en voor een luttele 4 procent van het nationale in komen bijdraagt. Geconfronteerd met een jaarlijkse bevolkingsaanwas van drie miljoen, met de verpauperde miljoenenmassa's in de grote kustste den en de hongerende miljoenen in het verdroogde noordoosten, wordt het voor de machthebbers in Brasilia wel erg aantrekkelijk om de uitge strektheid van het Amazonebekken te gebruiken als veiligheidsklep en uit te roepen tot het beloofde land van de toekomst. Zij kunnen er bovendien op wij zen, dat de trek naar het westen met z'n vruchtbare grond en z'n grond stoffen in landen als de VS en Cana da de ondernemersgeest anderhalve eeuw krachting aanwakkerde en sa men viel met een fenomenale eco nomische expansie. Dat het hier in Brazilië tot dusver niet van kwam, zal vermoedelijk te maken hebben met de omstandigheid, dat de Noord- amerikaanse samenleving geen Brazi liaanse samenleving is, dat Noord amerikanen derhalve geen Brazilia nen zijn en vooral ook, dat de Ama zone-oerwouden aanmerkelijk moei lijker zijn te veroveren dan de Noordamerikaanse prairie. Toch willen de Braziliaanse macht hebbers de Noordamerikaanse droom ten koste van alles nadromen. Daarom zetten zij tien jaar geleden in het binnenland de nieuwe hoofd stad Brasilia op tegen de voor een ontwikkelingsland bijna ondragelijke kosten van drie miljard gulden. Nu wonen er al een half miljoen mensen en langs de wegen, die de nieuwe hyper-moderne hoofdstad verbinden met R'o en Sao Paulo, hebben zich 2,6 miljoen Brazilianen gevestigd. liaanse volk" en zijn minister van verkeer Andreazza had het zelfs over „de beslissende slag om de onafhan kelijkheid van Brazilië, die een pa- triotische regering in het hart van het oerwoud zal slaan." Deze weg moet het apathische en hopeloos s tagnerende noordoosten aansluiten op het Amazonegebied, waarna de problemen geacht worden zichzelf op te lossen. Er komt geen asfaltstrook door de jungle, maar een negen meter brede baan van rode aarde. Rivieren tot honderd meter worden met hout overbrugd. Als op bredere stromen wordt gestoten zul len veerboten hun werk doen. Verder hebben de autoriteiten het voorne men om de honderd kilometer voor „vluchtelingen" uit het noordoosten vestigingsplaatsen te installeren met tractoren, zaaigoed, landbouwkundi gen en artsen. De regering stelt zich niet tevreden met de Transamazönica. maar heeft tegelijkertijd een tweede mammoet project gelanceerd; een 1600 kilome ter lange weg tussen Cuiaba en San- tarem, dus door het hart van het In- dianengebied. Twee legerbataljons zijn al een jaar bezig met dit karwei, dat al binnen een jaar zal zijn ge klaard. De kosten van beide wegen zeker anderhalf miljard gulden worden gedekt door twee jaar lang met dertig procent te bezuinigen op het hulpprogramma voor het noord oosten. Zijn de plannen tot verovering van het Amazone-gebied realistisch? Of zullen de dunne roodbruine strepen door het eindeloze groen over een paar jaar weer overwoekerd zijn? Veel critici roepen uit, dat de Trans amazönica slechts dient om de ar moede en de apathie van het agrari sche noordoosten te verbinden met de misère en de onderontwikkeling van het Amazone-oerwoud en dat de grote buitenlandse mijnbouwcon- cerns de grote profiteurs zullen wor den. Het is inderdaad niet waarschijn lijk, dat de nieuwe wegen voor de Brazilianen op korte termijn een lu cratieve wedren naar het westen zul len opleveren. Zo zijn de kosten van wegenaanleg nog gering vergeleken bij de vestigingskosten van „pio niers". Deskundigen hebben uitgere kend, dat de vestiging van een gezin langs een van de wegen minstens zestienduizend gulden kost. Gaat men uit van de verplaatsing van driehonderdduizend noordoostelijke gezinnen, dan zal dat vijf miljard gulden vergen. Een onmogelijk be drag voor Brazilië. En zelfs dan zul len nog vele honderdduizenden noordcosterlingen op hulp blijven wachten Een rnder gevoelig punt zijn de in Brazilië gangbare ideeën over de ..onverseliikelijke vruchtbaarheid" van het Amazonebekken, dat in de toekomst zal dienen aLs „korenschuur van de wereld". Geologen hebben tot dusver vergeefs geprobeerd de triomfkreten uit Brasilia wat af te zwakken door er op te wijzen, dat een groot deel van het Amazone-ge- bied slechts met een dunne laag hu mus is bedekt, die snél wegspoelt, waar oerwoud wordt gekapt. Maar de gemiddelde Braziliaan ziet in eni ge discrepantie tussen planning en realiteit beslist geen aanleiding om grandioze ideeën te laten varen. Ookover een andere zaak hoeft geen twijfel te bestaan: via de Transamazónicaweg en de weg Cuia- ba-Santarem zullen duizenden oer woud-Indianen al binnen luttele maanden voor het eerst worden ge confronteerd met het dodelijk ge wicht van de westerse beschaving. De Nationale Indianenstichting ont wierp in ijltempo een plan om de gevolgen van deze frontale botsing te verzachten. Zo zullen de stammen, wier gebieden worden doorsneden, vanuit twee posten worden ..gepacifi ceerd", terwijl de wegenbouwkolon- Indianenkinderen van de Maku-stam: nog niet gedresseerd door de westerse beschaving Maar een explosie van industriële activiteiten volgde hier tot op heden niet. Langs de nieuwe 2200 km lange weg Brasila-Belem hebben zich de afgelopen jaren 600.000 mensen ge vestigd. Maar verslaggevers van het conservatieve dagblad Estado de Sao Paulo, die deze weg onlangs bereis den, kwamen tot de slotsom, dat vooral het buitenlands kapitaal voor deze ontginning verantwoordelijk is. Engelsen. Japanners, Duitsers en vooral Noordamerikanen kochten hier uitgestrekte gebieden op. Stan ley Selig uit Indianapolis wist zelfs beslag te leggen op 600.000 ha en ge niet nu bekendheid als de grootste grootgrondbezitter van Brazilië. Maar verreweg de meeste pioniers bleken verarmde, uit het noordoosten afkomstige boertjes te zijn met een dagloon, dat kan oplopen tot twee gulden. In hun oude woongebieden ligt het minimumloon weliswaar nog twee kwartjes lager, maar daar staat tegenover, dat deze mensen nu door malaria worden geteisterd. Evenals vroeger zien ze nooit een arts. Voor hen werd de „groene hel" niet het beloofde land. Toch wordt er nog in versneld tempo doorgeboord in de groene muur van het Amazone-stroomge bied. Een jaar geleden introduceerde president Medici de nieuwe Trans amazönica, een lrieduizend kilometer lange weg, die parallel loopt met de Amazonerivier en Porto Franco moet gaan verbinden met Porto Velho. Medici sprak over de „grootste en meest roemrijke daad van het Brazi nes worden versterkt met FUN Al- deskundigen. die Indiaanse aanvallen op deze marathonstratenmakers moe ten verhinderen. Deze onderneming zal de weinigen, die er in slaagden vreedzame contac ten met de Indianen aan te knopen, met schrik vervullen. Want het leg gen van deze contacten kost vaak ja ren. Wanneer men er na moeizame tochten van honderden kilometers in is geslaagd een bepaalde stam te lo- caliseren zonder verjaagd te worden, vergt het nog vele weken, voordat geschenken worden geaccepteerd en een zeker vertrouwen ontstaat. Een gevoelige onderneming, waarbij alle dynamiek dient te worden vermeden, die de FUNAI nu juist door de ra zendsnelle wegenbouw in haar acties moet leggen. Het is duidelijk dat de FUNAI in de huidige situatie alleen nog maar naar de fysieke overleving van de Indianen kan streven. Queiroz Cam pos, president van de FUNAI, meent dat dit alleen nog maar mogelijk is door de vorming van reservaten, waar de Indianen medisch kunnen worden begeleid en beschermd tegen pistoleiros en ander tuig. Nu zijn al vier reservaten „in bedrijf', waar achtduizend Indianen kunnen vissen en jagen in een gebied, dat zo groot is als Oostenrijk. De overheid wiL uiteindelijk zeventien reservaten in richten maar FUN Al-deskundigen geloven, dat deze „wildparken" op langere termijn slechts doorgangs huizen zullen zijn op weg naar een totale Indiaanse integratie in het na tionale leven van Brazilië. En men pleegt dan met enige voldoening te wijzen op de Indianen in zuidelijk Brazilië, die tegenwoordig op de tractor zitten. Ter bescherming van de Indianen heeft Queiros ook de Guarda Rural Indigena (Plattelands Inheemsen Wacht) opgericht, die bestaat uit In diaanse politiemannen. Er zijn nu tweehonderd van deze mensen, die in de reservaten moeten patrouilleren. Wat zij kunnen doen voor zo'n hon derdvijftigduizend Indianen, die wo nen in een wild bebost gebied, dat zo groot is als West-Europa, blijft voor alsnog een raadsel. Trouwens de hele FUNAI is met een jaarbudget van elf miljoen gulden, waarvan nog ne genhonderd employés moeten worden betaald, een lachertje, dan wel een druppel op een gloeiende plaat. Het idee, dat men zonder enige duizenden deskundigen, helikopters, motorbo ten, zendapparatuur en andere kostterë instrumenten de Indianen effectief kan beschermen tegen ko gels, virussen en uitbuiting is onzin nig. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de regering van een ontwikke lingsland hier op korte termijn voor zal zorgen. Men kan daarom hopen, dat behalve de verontwaardiging over het lot van de Indianen, ook de hulp aan de FUNAI internationaal zal worden. Volgend artikel in deze serie: Braziliaanse democratie een kasplant zonder levenskracht Krijgers van de Camayura-stam maken zich gereed voor een ceremoniële vechtpartij De b(jbel vormt een bibliotheek del311 66 boeken, ontstaan in de loop g- 'an vele eeuwen. Merkwaardig dat aen niettemin spreekt van het Voord, enkelvoud. Ongetwijfeld n opjangt dit samen met de proloog van (et evangelie van Johannes, waar prake is van het Woord dat was van Jen beginne. Het Woord moet gepre- likt worden, ook alweer met woor- Jen. De christelijke godsdienst is een "leligie van het Woord en van de en nooit ,doel in zichzelf. Zodra de woorden zelfdoel worden, ontstaat de zonde van het verbalisme, een vreemde term die na het voorgaande nu wel duidelijk is. Een van de grootste verzoekingen die de kerk van het begin af aan op haar weg heeft ontmoet, is uitgere kend dat verbalisme. Het begon al bij de mensen rondom Jezus die de mond vol hadden van 'Here, Here' in werpelijke kant lag dit gevaar altijd op de loer. Ook de bevindelijke preek, met uitvoerige schildering van geca talogiseerde zielstoestanden, kon en kan zich gemakkelijk verliezen in een oceaan van vrome woorden. De ge beden ontkwamen evenmin aan soms mateloos woordgebruik, vierkant tegen het voorschrift van Jezus in, die omhaal van woorden in het gebed verbiedt. Theologie (de wetenschap van het een vroom verbalisme te overschrij den. Het 'Here, Here' zeggen heeft in de loop van de eeuwen monsterach tige afmetingen aangenomen. Dit on kruid op de akker van de kerk is zo hoog opgegroeid, dat het 't koren dreigt te verstikken. De kerkelijke crisis die we van daag beleven is voor een deel een oordeel over alle christelijk verbalis me. Dat natuurlijke verhouding tussen zeggen en doen is al eeuwen lang het overmatige woordgebruik de woorden worden ontkracht, maar te vens dat de kerk-naar-binnen het wint van de kerk-naar-buiten. Het is de verzoeking van de introverte kerk, de kerk als permanente binnenkamer, waar het soms zo heerlijk en veilig toeven is, waar men de wereld kan ontvluchten en zich met gelijkgezin den kan verschansen. Het 'Here, Here' zeggen heeft in de loop van de eeuwen geleid tot prach- men de zonde van het kerkelijk ver balisme zonder aanzien des persoons signaleren. Een aanklacht die in eigen vlees snijdt. Het Woord staat op gespannen voet met woorden, waarin de kracht niet gelegen is, vergelijk de uitspraak van Paulus: „Het Koninkrijk Gods bestaat niet in woorden, maar in kracht." De kerken zullen de woor den moeten rantsoeneren en hun kracht zoeken in de daad. Foorden; met een vreemd woord: «n sterk verbale godsdienst Verbum betekent woord). j Nu is dit van betekenis, dat de onze boorden in de bijbel altijd aanzetten ot daden: prediken, boete doen, Jch bekeren, zich verloochenen, het puis opnemen, barmhartigheid be- vijzen, de vijand liefhebben, weduwe, kees en vreemdeling bijstaan, maar k>k: God prijzen, bidden, offeren Zoals de Logos Middelaar was Oym jSj zo is het woord altijd middel plaats van de wil van de Vader te doen. De verplichte predikaties in de kerk, vooral in de kerken van de reformatie, en in het bijzonder in de kerken van calvinistische snit waarbij de avondmaalsdiensten be perkt werden en met een soort held- geschuwheid naar de achtergrond werden geschoven, ontkwamen aan dat gevaar van verbalisme niet. De preek werd een leerrede, soms van grote breedvoerigheid. Maar niet alleen aan de zg. voor vrome verstand) zowel als mystiek (de oefening van het vrome gevoel) bedient zich van woorden. Het ca techetisch onderwijs is verbaal. Pre dikanten en ouderlingen spréken met de mensen. Meditaties en beschou wingen (zoals deze, die u nu leest) gebruiken woorden. De kerkelijke pers loopt van woorden over, kerke lijke vergaderingen eveneens. Voor radio en televisie wordt eindeloos gepraat over kerkelijke zaken. Altijd en op elk ogenblik loopt de christe lijke praktijk gevaar de grens naar scheefgetrokken. We hebben afge leerd eenvoudig-weg het goede te* doen en omringen elke daad met principiële beschouwingen, voor schriften, twisten en discussies. Het christelijk handelen wordt zó theo logisch uitgeplozen, dat men er niet aan toekomt. De kerk is geworden als die van Ruben, die grote onder zoekingen des harten hadden (Richt. 5). De nieuwe vertaling van Het Ne derlands Bijbelgenootschap zegt: „de overleggingen waren vele". De ellende is niet alleen dat door tigè gedichten, mystieke bespiegelin gen en liederen. Het leven is nooit rechtlijnig en de grens tussen het verbale en het verbalistische is niet altijd scherp vast te stellen. Theologie en mystiek, geestelijke poëzie en muziek behoeven niet te worden af geschreven. Het is niet enkel zonde geweest in de westerse kerk! Maar als men vandaag eerlijk en voor Gods aangezicht probeert de kerkelijke si tuatie te peilen, en men wil dat doen in volstrekte onafhankelijkheid van partijen en groeperingen, dan moet Laten wij bedenken, dat er van een overspannen horizontalisme nooit sprake zou geweest zijn, indien wij de zaken van het Koninkrijk niet in oceanen van woorden verdronken hadden. Het is niet voldoende de kritiek van 'links' af te wijzen en als afval te bestempelen; wij moeten ons af vragen: „hoe is deze kritiek mogelijk geworden, en in hoeverre hebben wij daaraan mede schuld?" Dat is de christelijke houding.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 11