Weinig enthousiasme voor „proeve" raad van kerken Moslemminister sprak voo raad Indonesische kerke Bijbel verslaat Spock in VS Helft priesters heeft geen bezwaar tegen pil GEREFORMEERDE SYNODE BIJEEN Wereldbond bijbelgenootschappen Niet voldoende geld voor wereldvraag naar bijbels Veel belangstelling geldaetie hervormden COMMENTAREN India-Pakistan Een woord voor vandaag Reorganisatie geestelijke verzorging krijgsmacht Structuur van geref. oec. synode ter discussie BER0EPINGSWÏ iï ir ti 2 WOENSDAG 24 NOVEMBERjfWE LEI Van een verslaggever NEW YORK In New York is het dertig miljoenste exem plaar van een eigentijdse verta ling van het nieutue testament verkocht. Vijf jaar geleden kwam het Amerikaanse bijbelgenoot schap met deze uitgave op de markt onder de titel „Gods woord voor moderne mensen". De verkoop werd in deze vijf jaar zo'n succes dat het wereldre cord voor het best v.erkochte boek" tn de V.S. werd gebroken. Het boek van de Amerikaanse kinderarts dr. Benjamin Spook over baby- en kinderverzorging, dat tot nu toe als onbetwistbare bestseller stond genoteerd, is door deze Amerikaanse bijbeluitgave kinderarts dr. Benjamin Spock gen. Van onze kerkredactie LUNTEREN Sterke kritiek op de „Proeve van beginselverklaring" die de raad van kerken in ons land begin dit jaar publiceerde werd gisteren geuit in de generale synode van de gereformeerde kerken. Daaruit bleek overigens dat niet alle synode leden een duidelijk inzicht hadden in de bedoeling van deze proeve. Praeses dr. A. Kruyswijk, tevens voorzitter van de raad van kerken, benadrukte dat het stuk niet méér pretendeert te zijn dan een „proeve", een praatstuk. Di» deputaten voor oecumenische aangelegenheden hadden de synode een nota voorgelegd, voornamelijk van de hand van prof. dr. Herman N. Ridderbos. Daarin wordt het de ver dienste van de proeve genoemd „dat Van een verslaggever AMSTERDAM De Wereld bond van bijbelgenootschappen heeft een begroting goedgekeurd voor het komend jaar die hoger ligt dan ooit tevoren, maar het is nu reeds zeker dat de bijbel genootschappen niet aan de vraag naar bijbels in de wereld zullen kunnen voldoen. Projec ten die bijna zes miljoen zullen zouden hebben gevergd, moesten worden geschrapt. De bijbelgenootschappen die gehol pen moeten worden vroegen om meer dar 31 miljoen gulden steun voor het komend jaar. De bijbelgenootschap pen die bijdragen aan het wereldbud get konden echter maar 25.7 miljoen gulden opbrengen. Het gevolg was dat de begrotingen van bijbelgenoot schappen in de derde wereld op tal van punten besnoeid moesten worden. Onder kostprijs Toch gaan de bijbelgenootschappen op twee punten hun uiterste krachten inspannen. Omdat de vraag naar bij bels met de dag groeit, maar overzee bijbels onder de kostprijs verkocht moeten worden om ze binnen het fi nanciële bereik van de mensen te brengen, bepalen in wezen de subsi dies van de rijke landen hoeveel bij bels volgend jaar overzee verkocht zullen kunnen worden. Voor dit doel is bijna 700.000 gulden meer uitge trokken dan dit afgelopen jaar. Een andere groeiende last is het vertaalwerk dat de laatste twee jaar weer bijzonder sterk op gang is geko men. De wereldbond van bijbelge nootschappen is op het ogenblik be trokken bij 560 vertaalprojecten en geeft een subsidie van ruim vier mil joen gulden aan landen die dat werk zelf niet volledig kunnen financieren. Plotselinge noden leder jaar blijkt dat er zich on voorziene gevallen voordoen. In Oost- Europa geeft een regering plotseling een invoervergunning; ergens in de wereld vluchten mensen met dui zendtallen en vragen ineens om de bijbel; in een land is de vraag naar bijbels onverwacht zo groot dat alle beschikbare uitverkocht raken en nieuwe gedrukt moeten worden. Voor dergelijke plotselinge noden reser veert de nieuwe begroting van de bij belgenootschappen 350.000 gulden zij aan de doorwerking van het evan gelie in de maatschappelijke struktu- ren en politieke verhoudingen bijzon dere aandacht schenkt... en daaraan ook voor de kerken een belangrijk motief ontleent zich meer als een eenheid te openbaren". Daarentegen wordt het de zwak heid van de proeve genoemd „dat de maatschappelijke en politieke impli caties van het evangelie in deze be ginselverklaring zo domineren dat de schijn gewekt wordt als zou niet al leen de eenheid van de kerk, maar als zouden ook het heilshandelen van God, de komst van Zijn rijk, de ver vulling van Zijn verbond, hun eigen lijke zin en inhoud ontlenen aan dit toetrokken zijn op de problemen van onze samenleving! Volgens de nota worden daardoor in deze conceptie van de bijbelse boodschap de diepste en eigenlijke noden van mens en wereld buiten be schouwing gelaten en wordt ook het inzicht in wat de precieze taak van de kerk is en wat ten diepste haar eenheid constitueert en waarin zij zich van allerlei seculaire en huma nistische maatschappijkritiek onder scheidt, onvoldoende en in sommige opzichten in het geheel niet tot uit drukking gebracht. De nota ontried de synode dan ook ten stelligste de identiteit van gere formeerde kerken en van haar belij den ondergeschikt te maken aan de in deze proeve dominerende theologie. Niet gelukkig De synodale commissie van rapport sloot zich bij deze nota aan en noem de het uitgeven van de proeve geen gelukkige greep. Het stuk werkt de reeds bestaande polarisatie in de kerk in de hand. Betere communicatie had veel narigheid kunnen voorkomen. Een hele rij synodeleden betuigden hun adhesie aan de deputatennota en het commissierapport. Drs. A. M. van der Zanden (Emlichheim) zei dat de kerken in de proeve het spits van hun getuigenis laten afbijten door huma nisten en ds. L. H. Kwast (Leeuwar den) sprak van een „soort omgekeerd Van Niftrik-stuk". Hij vond het uit stekend als aanzet tot gesprek maar vroeg of het wel de taak van de raad van kerken is theologie te bedrijven. De uitzondering was dr. O. C. Broek Roelofs (Zuidlaren) die het on juist vond dat in de deputatennota weer de nadruk werd gelegd op de eigen identiteit van de gereformeerde kerken. De identiteit van de kerk ligt in het luisteren naar Christus en het doen wat Hij zegt. Elke andere iden titeit die er noodzakelijk nog zijn kan. zou ons moeten beklemmen. Wie dit niet ziet heeft ons meedoen in de raad van kerken nog niet begrepen, zei hij. Uitdagend Dr. Kruyswijk gaf toe dat de proe ve inderdaad een uitdagend stuk is, bedoeld om de kerken de gelegenheid te geven te tonen dat zij op niveau met elkaar kunnen spreken. De se cretaris van de raad van kerken, prof. dr. H. A. M. Fiolet, die de op- Gisteren zijn 25 vertegenwoordigers van het Nederlandse bedrijfsleven naar communistisch China gereisd voor een oriënterend bezoek. De missie wordt geleid door Sydney van den Bergh (links), voorzitter van de organiserende Centrale kamer van handelsbevordering. Verder in het midden dr. K. Streekstra van de Amro-bank en de heer H. S. Gong grijp (Algemene Bank Nederland). KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester. G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. steller van de proeve is geweest zette zijn intenties uiteen. Wij hadden kunnen proberen de standpunten der kerken tot een grootste gemene deler te brengen, zei hij. Dan zou een nietszeggend stuk ter tafel zijn gekomen. In plaats daarvan hebben wij in de proeve ge poogd een mogelijk nieuwe richting te duiden. Vandaar dat ze nogal geschreven is in de richting van de sociale dimensie van het evangelie, zonder overigens het individuele heil te negeren. Zou den onze tegenstellingen niet uit een andere tijd, uit een ander mens- of wereldbeeld stammen? Zouden wij on der een andere optiek niet wat dich ter bij elkaar kunnen komen? Volgens dr. Fiolet komt de ver deeldheid der kerken voort uit een introvertie en een te veel individuali seren van het heil waarbij de ge dachte het koninkrijk Gods op deze wereld te realiseren te veel op de ach tergrond is gekomen. Ook hij be klemtoonde dat hier geen sprake was van een proeve van nieuw belijden. Aktiecentrum Kritiek was er ook in de synode op het oecumenisch actiecentrum. De commissie schreef in haar rapport onder meer: „Aanvankelijk was men in de raad van kerken blij met de inbreng die het centrum kon geven door ervaring, mankracht en enthou siasme. Ete bedoeling was dat de sectie oecumenische actie het beleid zou uitstippelen en het centrum dit zou uitvoeren. Dit alles bleek onuitvoer baar. De mensen van het actiecen trum gingen mee het beleid bepalen en de sectie oecumenische actie van de raad van kerken zat met de narig heid. dat ze vereenzelvigd werd met en verantwoordelijk gesteld voor wat zich bij het actiecentrum afspeelde". De commissie noemt in haar rap port de zaak van de oecumene te kostbaar, te kwetsbaar en te verant woordelijk dan dat men niet aan al lerlei zelfstandige acties te veel ruim te zou kunnen geven. De raad van kerken werkt echter aan een nieuwe opzet van de sectie oecumenische actie, waardoor het uit voerend orgaan metterdaad in de sec tie geïntegreerd zal worden. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Bij de roomskatho- lieke kerk en bij de gereformeerde kerken bestaat grote belangstelling voor de wijze waarop de hervormde kerk begin 1972 een financieel appel op de hervormde kerkleden gaat doen om de plaatselijke financiën van de éemeenten te verstevigen. Volgens de secretaris van de hervormde commis sie geldwerving ds W. H. den Ouden uit Rotterdam, is de kans groot dat de r.k. kerk en de gereformeerde ker ken in 1973 ook een dergelijke actie gaan houden. Het ligt in de bedoeling dat de drie kerken in dezelfde perio de een beroep om financiële bijdra gen op hun leden gaan doen. In de R.K. bisdommen wil men zoals ge meld ook naar een vaste jaarlijkse bijdrage van de leden. De financiële actie die de hervorm de kerk onder het motto: „Trouw moet blijken" van 23 iapuari tot 4 februari 1972 gaat voeren, is uitslui tend bestemd voor de plaatselijke hervormde gemeenten. Het wordt geen landelijke actie met één giro nummer. Er behoeft niet veel meer te gebeuren of India en Pakistan zijn verwikkeld in een oorlog, die niet alleen een groot aantal mensenlevens zal kosten, maar in beide landen veel zal verwoesten van wat de afgelopen jaren met de grootste moeite is op gebouwd. Het huiveringwekkende van de huidige situatie is dat iedere belangstellende toekijker de kansen op het uitbreken van die oorlog als het ware met de dag ziet toenemen. De gevechten van de afge lopen dagen vormen momenteel nog niet anders dan een stap verder op de weg, die onvermijdelijk leidt naar een afschuwelijke ramp. Hoe alarmerend deze ontwikkeling ook is, de buitenwereld be perkt zich tot afwachten. Het ziet er niet naar uit, dat een situatie van vreedzame coëxistentie tussen India en Pakistan hersteld kan worden. Sinds India en Pakistan als zelfstandige staten bestaan, heerst er een intense haat tussen deze twee landen. In 1965 leidde deze permanente vijandig heid tot een korte oorlog. Premier Aleksej Kosy- gin van de Sowjetunie trad toen met succes als be middelaar op. India en Pakistan leefden daarna weer als beschaafde vijanden naast elkaar, zonder dat enig wezenlijk probleem, dat tussen deze lan den bestond, werd opgelost. Hoeveel er ook over ontwikkelingshulp wordt gepraat in het Westen, er is vanuit het welvarende deel van de wereld nooit een krachtige poging ondernomen om de betrek kingen tussen India en Pakistan enigszins te ver beteren. Gezien de houding van zoveel westerse landen in de internationale politiek, zou men overigens de vraag kunnen stellen of het morele recht daartoe had bestaan. Het Westen is nu een maal actiever in het exporteren van moorddadig wapentuig dan in het leveren van concrete ideeën, die een enigszins meer vreedzame wereld kunnen doen ontstaan. Het labiele evenwicht tussen India en Pakistan werd ernstig verstoord, toen president Jahja Khan begin dit jaar besloot het streven naar autonomie van vrijwel de voltallige bevolking van Oost-Pa- NIJMEGEN - Bij de Neder- kistan met wapengeweld te vernietigen. Door dit bestaat teeen misdadige optreden dwong Jahja Khan de inwo- 6 ners van dit gebied om uit lijfsbehoud voor hun t^i ..A nationale zelfstandigheid te gaan vechten. De po- behoedmiddel relatief weinig be- litieke leiders van Oost-Pakistan. die aan arresta tie door Pakistaanse soldaten waren ontkomen, proclameerden dan ook de staat Banglas Desh. India zag zich genoodzaakt een stroom van meer dan negen miljoen vluchtelingen uit Oost-Pa kistan op te nemen. Alle buitenlandse waarnemers zijn het erover eens. dat de Indiase regering tot nog toe op indrukwekkende wijze voor deze men- ten is ingesteld door het Instituut sen heeft gezorgd. Indira Gandhi heeft er echter voor Toegepaste Sociologie van de geen twijfel over laten bestaan dat haar land, dat Universiteit van Nijmegen. Behalve met gigantische problemen worstelt deze mensen Te v™ met kan blijven onderhouden. Zij heelt voortdu- enigde Staten en in Columbia een rend de eis laten horen dat de vluchtelingen moe- vergelijkend onderzoek ingesteld naar ten kunnen terugkeren. De terugkeer van deze de opvattingen van de zielzorgers met mensen is echter alleen mogelijk, indien president |jt orfde££k Jahja Khan een einde maakt aan de onderdruk- tingen van de priesters in deze drie king van de bevolking van Oost-Pakistan. Om te landen zeer ver uit elkaar liggen. Met voorkomen dat dit gebied zich na deze maatregel name het standpunt van de Neder- onmiddellijk zou losmaken van Pakistan - waar- fn v£ zwaar; 49 procent van de-ziel zorgers acht pil-gebruik in het algemeen moreel juist en slechts 6 procent is van mening dat de pil altijd ongeoorloofd is. Dit blijkt uit een sociologisch on derzoek, dat in opdracht van de Po pulation Council in de Verenigde Sta- Marcus 8:.27-9: 1 is precies het midden van dat evangelü is alsof Christus daarin de balans' opmaakt. Hij vraagt: zeggen de mensen dat Ik ben?" De antwoorden vallen nU Johannes de Doper dacht Herodes, anderen zeiden Elia t anderen een van de profeten. De antwoorden liggen in het lijk vlak. Maar dan vraagt Hij de discipelen: Maar gij, wie zegt Ik ben? Petrus is de eerste die wat zegt. Hij spreekt voor „Gij zijt de Christus". We zouden-kunnen zeggen: de Mt die Israël verwacht. Maar dan komt die merkwaardige reactie van de Heiland: verbood hun nadrukkelijk met iemand hierover te sprek Waarom niet? Hij komt toch God openbaren? Wij lezen toch dat wij getuigen moeten zijn? Ja, maar waarvan moeten de discipelen getuigen zijn? Wat kern van het evangelie: De kruisiging en opstanding. Chr vreest dat de boodschap „Gij zijt de Messias" getrokken zal den in het menselijk vlak, dat verlossing een aardse zaak w vrede een werelds aspect krijgt Weiezen vandaag: 1 Corinthe 15:45-58. preisters het gebruik van praktisch alle anti-conceptionele methoden mo reel bezwaarlijk; 30 procent acht het gebruik van sommige methoden be zwaarlijk; 25 procent spreekt zich niet uit over de moraliteit; 20 procent acht sommige methoden zedelijk geoorloofd en 12 procent acht alle methoden zakelijk geoorloofd. In Co lumbia wijst 68 procent en in de VS 51 procent van de zielzorgers alle vormen van anti-conceptie af. Dat geldt in iets mindere mate ook voor de pil. LUNTEREN De gereformeerde synode heeft het rapport aanvaard van een interkerkelijke commissie in zake de reorganisatie van de protes tantse geestelijke verzorging in de krijgsmacht. Dit rapport gaat ervan uit dat in de organisatie duidelijk tot uitdrukking moet komen dat de protestantse gees telijke verzorging een zaak is van de kerken. De invloed en het toezicht van de kerken dient dan ook niet alleen zoals thans te bestaan in de aanstel ling van de hoofden van dienst en de krijgsmachtpredikanten maar ook in het regelmatig overleg tussen het sa menwerkingsorgaan van de kerken. (CIOM) en ..de hoofden van dienst over het algemene beleid en de vele facetten vgn het werk zelf. De commissie benadrukt dat de vrijheid van de evangelieverkondi ging verzekerd dient te zijn, maar er kent tegelijk de eigen verantwoorde lijkheid van de overheid met betrek king tot de geestelijke verzorging van de militairen. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde oecumenische synode (GOS) moet blijven, maar zijn semi-synodale structuur dient te verdwijnen. Daar om is het beter de naam te verande ren in „Oecumenische Raad van Ge reformeerde Kerken". Dit was de teneur van de GOS-discussie gisteren in de gereformeerde synode. Het voornaamste argument was dat de synodale werkwijze het onge dwongen gesprek belemmert. De GOS komt eens in de vier jaar acht dagen bijeen. De scherp formeel geregelde procedure van besluitvorming met meerderheids- en minderheidsrappor ten, moties en amendementen en het tenslotte in detail moeten redigeren van de meerderheidstekst in zo korte tijd frustreert de Werkelijke ontmoe ting die juist nu van zo'n groot be lang wordt geacht nu binnen de GOS de ledenkerken over centrale vragen zeer verschillend denken. Vooral op de laatste vergadering in 1968 in Lunteren kwam dit scherp aan het licht toen met twee stemmen verschil een afwijzing van de vrouw in het ambt werd geforceerd. Deputaten voor oecumenische aan gelegenheden pleitten voor omvor ming van de GOS tot een open- be raad, maar dat ging de synode te ver. De interim-commissie van de GOS die de lopende zaken tussen de syno dale vergaderingen behartigt, heeft reeds besloten om de vergadering in Sidney 1972 voor te stellen de naam synode in raad te veranderen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Hagestein: Linden te St. Philipsland; te 1 burg: J. C. Delbeek te HardegarijJJ Bedankt: voor Maarssen: van Sloot en te Nijkerk. GEREF KERKEN Benoemd: tot bijstand in het raat te Rotterdam: kand. J. H haas te Kampen, die deze ben< heeft aanvaard. Aangenomen: naar Oostei L. van der Veer te Willemstat bedankte voor Baarn, Goes en Zwijndrecht. Bedankt: voor Zaamslag: Koeman te Appelscha. GEREF. KERKEN (VRIJG.)j Beroepen: te Hamilton (Can.|. Wierenga te Berkel-Rodenrijs. Aangenomen: naar Veenend; Koolstra te Driebergen. Bedankt: voor Bedum sohi loesc Zwolle: A. N. Hendriks te Delft LEID Kampen en voor Zeist (buit. ver amm' M. Smelik te Rotterdam-Ovei'stere verde GEREF. GEMEENTEN Bjaara Beroepen: te Corsica, So. -okers USA: A. K. den Boer te Ridder)- Lie CHR. GEREF. KERKEN ?steI Beroepen: te Ütrécht-C.: P. op£ ',u Veldë te Zierikzee. i€TS u' >te z beun 11. G Horizontaal: 1. gramschap, 4. muzij?.. noot, 5. reeds. 7. sappig, 9. pas, 11. j|"n8- schaap, 12. duivenhok, 14. bloeiwijze, n erl rivier in Italië, 18. voegwoord, ir hout, 20. Emeritus (afk.), 21. lidwod 22. landbouwwerktuig, 23. slede, volksnaam van de kauw, 27. plech gelofte, 29. vaarwel, 31. vis, 33. onin wijde, 35. onecht, 37. Royal Navy, 39. mosfeer (afk.), 40. oliehoudend zaad. Verticaal: L doortochtgeld, 2. runi doorweekt, 4. rook, 6. dreef, 7. fami lid. 8. Stoomturbine (afk.), f (afk.), lö. familielid, 11. slappe koffie pers. voornaamw. 15. orde, 17. gro soort, 18. eikenschors, 23. bloedhuis, en dergelijke (afk.); 26. koemestvol 28. oude lengtemaat, 29. Algemeen K recht (afk.), 30. en volgende (afk.), spil van een wiel. 34 plaats in de N.( 36. vochtmaat, 38. overblijfsel bij v branding. Oplossing vorige puzzel Hor: 1. raak, 4 Ossa, 7. koevoet, taart, 12. erika, 14. San, 15. sar, 17. 18. sté, 20. tao, 21. emier, 22. Ier, 24. 26. ver, 27. aar, 29. eek, 31. Arkel, 33. na, 35. energie, 36, kers, 37. slap. Vert: 1. rots, 2. akant, 3. kor, 4. oer Stina, 6. adat, 8. ets, 9. oer, 11. aasg 13. kaolien, 16. Alida, 19. eer, 20. erker, 25. reëel, 26. vaak, 27. ale, 30. kaap, 32. Ens, 34. ris. door Pakistan als staat in feite zou ophouden te bestaan zou het beëindigen van de onderdruk king in Oost-Pakistan gepaard moeten gaan met het vertrek van de beroepsmilitair Jahja Khan als president. Een nieuwe leider van Pakistan kan dan pogen tot verzoening te komen met de bevol king van Oost-Pakistan. Misschien is het daarvoor nog niet helemaal te laat. pauselijke encycliek Humanae Vitae. (In deze encycliek werd zoals bekend het gebruik van voorbehoedmiddel afgewezen). ïn Nederland acht 13 procent van de achthonderd geïnterviewde EIJSDEN In een telegram aan minister-president Biesheuvel hebben B. en W. van Eijsden (Zuid-Limburg) Misschien zal het nu angstaanjagend dichterbij hun instemming betuigd met de pro- komen van een oorlog met India in Pakistan leiden testen tegen de plannen tot vestiging tot acties, die Jahja Khan dwingen zijn beleid van baaien Eeïdcr"^ week hfcTdl terreur in Oost-Pakistan af te breken en zelf van actiegroep Schone Maasvallei gepro- het politieke toneel te verdwijnen. Ondertussen testeerd tegen de komst van de raffi- moet de buitenwereld niets nalaten dat in Pa- nadertj net over de grens kistan het besef kan versterken, dat president een^ehnflieve blslissi^f nlnïn^ov"? Khan zijn land regelrecht naar de afgrond voert, de raffinaderij. SUKABUMI (EPS) De nieuwe Indonesische minister van godsdienstzaken, de islamiet prof. dr. Moukti Ali, die in sep tember door generaal Suharto is benoemd, heeft een toespraak gehouden voor het centraal co mité van de Indonesische raad van kerken, die in Sukabumi bijeen was. Zijn onderwerp was „Godsdienst en ontwikkeling" en hij uitte zijn waar dering voor het nieuwe denken over ontwikkelingsvraagstukken in oecu menische bijeenkomsten bijvoor beeld in de in 1970 gehouden studie- vergadering van de wereldraad in Montreux. Prof. Moukti Ali haalde ook uit spraken aan uit rapporten van SO- DEPAX. het samenwerkingsorgaan van de wereldraad en het Vaticaan over ontwikkelingsaangelegenheden. Open dialoog De minister sprak zijn hoop uit op nauwe samenwerking tussen de belij ders van verschillende godsdiensten en riep deze op tot een open dialoog over gemeenschapneüike zorgen. Het was voor het eerst dat een In donesische minister van godsdienstza ken de raad van kerken ontmoette. Van Moukti Ali was overigens reeds voor zijn ministerschap bekend dat hij zeer geïnteresseerd was in de dia loog tussen wereldgodsdiensten want hij was ook van de partij bij de_ sultatie tussen leiders uit hindoeï: boeddhisme, islam en christendom een paar jaar geleden in Ajaltoun houden werd. Nieuive Testament Een andere grote gebeurtenis ii Indonesische raad van kerken wai aanbieding van een nieuwe Indor sche vertaling van het Nieuwe Te ment die deze maand van de komt, te gebruiken door roomskat lieken en protestanten, waaroi ook pinkstergemeenten. De vertaling van het Oude T< ment waarmee in 1952 was begoi is wel gereed maar men wil voor uitgave de reacties weten op de taling van het Nieuwe Testament.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2