Gereformeerden reageren positief op Getuigenis Rechtzinnigheid weer in opmar: (Extra zitting! hervormde synode j E Nauwere samenwerking hervormd - gereformeerd Inkrimping aantal preclikaiitsplaatsen lierv. Rotterclam-c. Soedan laat weer missionarissen toe R.k. kerk in China erkent de Paus niet Z.-Soedan gestaakt COMMENTAREN Pasfoto's Sadat Nieuwe krant in Arnhem Een woord voor vandaag „Samen op weg nog niet op geref. synode BEROEPINGSW "4 :fQ UIT DE KERKBLADEN DINSDAG 23 NOVEMBE DEN HAAG De generale synode van de hervormde kerk zal op 28 en 29 januari 1972 voor een extra tweedaagse vergade ring bijeenkomen, ter beharti ging van een rapport van de vi sitatie-generaal over de afgelo pen vijf jaar. Het rapport dat handelt over het geestelijk leven van de hervormde gemeente wordt zo belangrijk geacht, dat het moderamen van de synode het niet wilde inpassen in de meestal volbezette agenda's voor een gewone synodevergadering. Aangezien deze extra vergadering de eerste bijeenkomst van de synode in het nieuwe kalenderjaar zal zijn, zullen aan het begin van deze zitting op 28 januari ook een nieuw modera men en een nieuw breed moderamen van de synode moeten worden geko zen. ROME (KNP) De regering van Soedan heeft besloten weer missiona rissen tot het land toe te laten, nadat in 1964 alle missionarissen, ruim 200, waren uitgewezen. Dit is bekend ge maakt door het generalaat van de Je- zuiten in Rome. Gisteren ontving Paus Paulus de Soedanese minister van buitenlandse zaken, Mansour Khalid; tijdens deze ontmoeting werd de situatie der kerk in Soedan be sproken. De laatste tijd schijnt er in Soedan sprake te zijn van een politieke ont spanning. (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM De opmerking van prof. dr. G. C. van Niftrik ter hervormde synode, dat er tot zijn verbazing geen reactie uit gereformeerde kring op het getuigenis was gekomen, heeft enig opzien gebaard. Wij ontvingen brieven van gereformeerde lezers die verklaarden dat zij een adhesiebetuiging hadden gestuurd en ir. J. van der Graaf te Huizen (N.H.), een van de opstellers van het getuigenis, bevestigt dat er betuigingen van instemming uit de gereformeerde kerken zijn gekomen, naar verhou ding zelfs vrij veel. Oók van gereformeerde hoogleraren, voegt hij eraan toe, z'n lippen op elkaar klem mend als wij willen weten wie. KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. De heer Van der Graaf licht ook toe, waar het misverstand vandaan komt: prof. Van Niftrik had erop willen attenderen dat van officiëel- gereformeerde kant niet gereageerd was: slechts had de gereformeerde synodepraeses in een synodezitting gezegd dat men goed deed niet louter in te stemmen met het getuigenis, maar ook kennis te nemen van wat daartegenin was gebracht door de studentendominees Bouhuys en Deur- loo. De heer Van der Graaf vond de gereformeerde „inbreng" zelfs opmer kelijk, omdat er meer dan eens ge schreven werd in deze trant: dat zo'n stuk nu uitgerekend in de hervormde kerk verschijnt en niet bij ons, die toch in eenzelfde situatie zitten! Na tuurlijk is het leeuweaandeel van de adhesiebetuigingen uit de hervormde kerk, maar de stapel brieven uit wat de heer Van der Graaf „de geschei den kerken" noemt is beslist niet te verwaarlozen. Herfstvakantie De opstellers onderscheiden tussen bestellingen van het stuk en de adhe siebetuigingen. Wat de bestellingen betreft: de Utrechtse schoolconciërge C. Mackaay (bekende figuur in de kringen van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. onmisbaar als het gaat om het regelen van vergade ringen! heeft inmiddels zo'n 57.000 exemplaren van het getuigenis ver stuurd naar belangstellenden. Met vrouw en dochter heeft hij ook z'n hele herfstvakantie aan dit werk moeten geven, en hij heeft het met grote vreugde gedaan, al had hij te voren nooit kunnen denken dat de zaak een dergelijke omvang zou ne men. De opstellers van het getuigenis trouwens evenmin: de eerste oplage was 7.000: 4000 voor kerkeraden en predikanten en dan zo'n 3000 voor eventuele liefhebbers... Bij mevrouw mr. J. A. van Ruler- Hamelink komen de brieven binnen: brieven met kritiek (en zo gauw ze wezenlijke kritiek bevatten, gaan er afschriften naar de andere opstellers van het getuigenis) èn brieven met betuigingen van instemming, van dank ook vooral. Mevrouw Van Ruler is nu bij de 50.000 in de buurt, en dan zijn niet meegeteld de brieven die de opstellers elk afzonderlijk nog steeds thuisgestuurd krijgen. Het ligt in de bedoeling ooit met een publikatie te komen over wat het getuigenis in de hervormde kerk en daarbuiten heeft losgemaakt, maar eerst moet het materiaal verwerkt worden. De Haagse ds. A. Groot is doende met de rubricering, maar de zaak dreigt ook hem over het hoofd te groeien. Prof. dr. G. P. van Itter- zon. die toen hij de hervormde syno de bijwoonde, de koffer van zijn auto volgestouwd had met brieven, is daarmee althans niet direct doorgere den naar Den Haag, want ds. Groot had nog voldoende liggen. Drukke weken De opstellers van het getuigenis gaan drukke weken tegemoet: spreekbeurten, discussiebijeenkom sten, debatavonden, radiospeechjes, t.v. toespraken... uitnodigingen te over, en zij verdelen die onderling. iHet ligt géénszins in hun bedoeling een soort van nieuwe groepering in de hervormde kerk te gaan vormen ROME (Reuter) De r.k. kerk in China erkent het oppergezag van de paus niet en kiest haar bisschoppen zelf, zo meldt het Italiaanse persbu reau ANSA, dat zich voor dit nieuws beroept op een Italiaanse regerings functionaris die in Peking een onder houd heeft gehad met de plaatsver vangend leider van de r.k. gemeen schap in China. In het verslag van de correspondente van ANSA in Peking wordt gezegd dat de Chinese r.k. kerk sinds 1951 bekend onder de naam van „Bond van r.k. patriotten" twee mil joen leden telt, eigen bisschoppen heeft die zonder overleg met het Va- ticaan zijn benoemd, het oppergezag van de paus niet erkent en, wat uit oefening van de godsdienst betreft, niets in de weg wordt gelegd. De Chinese priester draagt kleding, die op die van Mao lijkt. De betrek kingen met de communistische partij zijn goed, de kloosters en seminaries mogen blijven bestaan, maar er is geen r.k. pers. Ir. J. van der Graaf vuld is. Ir. Van der Graaf heeft ook de gedachte dat, mede dank zij het getuigenis, de synode meer dan voor heen geneigd is remmen aan te bren gen. l lc Södll vuimcn -j of daar op aan te sturen en ir. Van I instPïlVPflftPH11 (f 111 der Graaf zegt nadrukkelijk, dat de Villi lölCII VC1 III adhesiebetuieinsen beslist niet alleen uit confessionele of gereformeerde bondskring komen: de héle hervorm de kerk kun je in de brieven (en telefoontjes) terugvinden. En als iemand het heeft over „con- sumptiechristendom" lekker genie ten van een fijne preek en daarmee uit kan hij van ir. Van der Graaf te horen krijgen dat uit vele reacties die hij onder ogen kreeg, hem een autenthiek geloofsleven tegemoet straalde. En wie onder de indruk is geraakt van al dan niet hooggeleerde open brieven, kan vernemen dat de adhesiebetuigers er nimmer behoefte aan gevoelden al dan niet gezamen lijk in de publiciteit te treden, maar individueel een reactie stuurden. Positief Van een verslaggever DEN ÏIAAG Kerkrechtelijk staat er wat de hervormde kerk betreft niets meer in de weg voor een zeer nauwe samenwerking tussen her vormden en gereformeerden op plaat selijk niveau. Als uitvloeisel van een door de her vormde synode in tweede lezing aan vaard voorstel kunnen gereformeerde predikanten, als de hervormde kerke- raad dit goedkeurt, in kerkdiensten voorgaan, de sacramenten bedienen en huwelijken inzegenen. Ook kan nu in een plaats door de hervormde ge meente en de gereformeerde kerk al daar gezamenlijk één predikant wor den beroepen. De hervormde synode had in eerste instantie de voorstellen aan de 53 classicale vergaderingen voorgelegd. Slechts drie classes verklaarden zich tegen deze vergaande samenwerking met de gereformeerden. De opstellers van het getuigenis waarderen de door de hervormde sy node afgelegde verklaring positief, ir. Van der Graaf, slechts voor zichzelf sprekend („we zijn niet tot zoiets als een gezamenlijke standpuntbepaling gekomen"), vond het resultaat van het synodale debat boven verwach ting: hij had. gelet op de stroom van kritiek en geit ook op wat synodescri ba ds. F H. Landman de avond tevo ren voor de t.v. had gezegd, nl. dat hij een kritische benadering aan zag ko men, Ir. Van der Graaf had min der verwacht dan de nu uitgesproken synodale erkentelijkheid en het delen van de uit het getuigenis sprekende bewogenheid. De heer Van der Graaf is ook blij met de duidelijk afwijzing van ideo logieën: een zwak punt in de verkla ring der synode vindt hij dat de poli tieke consequentie daarvan niet inge- ROME (KNP) In Soedan is na 15 jaar een einde gekomen aan de chris tenvervolgingen. De huidige regering van Soedan gaat met ingang van 1 januari 1972 zelfs diplomatieke be trekkingen onderhouden met het Va- tikaan en heeft de kontakten met de Wereldraad van Kerken in Genève hersteld. De Soedanese minister van buiten landse zaken, Mansoer Khaled, heeft verklaard bereid te zijn „met de kerk samen te werken en alle vluchtelin gen uit 'de buurlanden weer in Soe dan op te nemen". Tevens verklaarde de minister, dat aan Zuid-Soedan autonomie verleend zal worden. In Zuid-Soedan wonen overwegend animisten en christenen (een half miljoen), die vanaf 1959 door het Arabische Noord-Soedan gedwongen werden zich tot de islam te bekeren. Mede daarom streefde Zuid-Soedan naar een zekere mate een autonomie tegenover Noord-Soedan. Dit streven begon de laatste jaren het karakter te krijgen van een vaak gewelddadige onafhankelijkheidsstrijd. Daaraan is nu een einde gemaakt door de huidige regering in Khartoem, die Zuid- Soedan een zekere mate van autono mie wil geven. De politie is, dat weten alle Nederlandse bur gers, onze beste kameraad. Daarom mag het rpis- schien geen verwondering wekken, dat (volgens het Eerste-Kamerlid prof. Zoutendijk) de politie in tientallen gemeenten zich zo hevig voor haar vrienden interesseert, dat ze zelfs pasfoto's van hen verzamelt. Wat echter wel te denken geeft, is, dat die vrienden daar niet in gekend worden. Nietsver moedend leveren ze, wanneer ze een paspoort no dig hebben, het vereiste stel pasfoto's bij de ge meente in, en ze worden er onkundig van gelaten, dat een ervan wordt opgeborgen in het poiitie-ar- chief. Misschien hebben vele burgers van onbesproken gedrag er geen bezwaar tegen, dat hun portret daar te kijk ligt. Mogelijk zijn ettelijke Nederlan ders zelfs bereid, hele foto-albums aan de politie af te staan. Maar het zal ook voor hen toch een on behaaglijke wetenschap zijn, dat de politie dit ma teriaal buiten hen om ter beschikking krijgt. President Sadat van Egypte begint in zijn toe spraken over het conflict met Israël (om een hem vermoedelijk welgevallige uitdrukkig te kiezen) grof geschut te gebruiken. Te vrezen valt, dat het geen losse flodders zijn, die hij daarmee afvuurt. Sadat heeft die vrees gevoed door het niet bij één oorlogszuchtige uitbarsting te laten. Wat hij vrij dag tot militairen aan het Suezkanaal zei, heeft hij zondag tijdens een bezoek aan een luchtmacht basis herhaald: Egypte heeft voor de strijd geko zen: er is geen hoop meer; ons rest nog slechts te vechten voor ons land, onze eer en onze waardig heid. Misschien zijn er arabisten, die het er ook dit maal op houden, dat de martiale kreten van Sadat vooral voor binnenlandse consumptie zijn bestemd (en daarnaast wellicht nog beogen, een deel van de Verenigde Naties om te turnen). Maar dan is toch de vraag gewettigd, of een binnenland dat met zulke moorddadige injecties in de goede stem ming moet worden gehouden, niet gevaarlijk veel overeenkomst vertoont met een gebruiker van hard drugs die steeds krachtiger doses nodig heeft en bereid is (en zulks helaas niet bij wijze van Dat is in strijd met de in ons land algemeen aanvaarde gedachte, dat de burgers zoveel moge lijk zelf moeten kunnen uitmaken, wat er van hun persoonlijke gegevens bij de overheid en bij an dere instellingen wordt geregistreerd. En voor zo ver het ondoenlijk mocht zijn, het oordeel hierover van de individuele Nederlander af te wachten, zou de beslissing toch minstens overgelaten kun nen worden aan de colleges die voor het bedisselen van collectieve aangelegenheden door de burgers zijn gekozen. Het is waarschijnlijk geen boude veronderstel ling, dat in ons land te veel personeelsleden van te veel instellingen te veel gegevens van te veel burgers kunnen raadplegen zonder dat die burgers daar, direct of via hun gekozen vertegenwoordi gers, iets over te zeggen hebben. Regering en volks vertegenwoordiging zouden er dan ook goed aan doen om, overeenkomstig het pleidooi van prof. Zoutendijk, de wetgeving op dit chaotische gebied zo snel mogelijk uit te breiden en te verdiepen. spreken) daar een moord voor te doen. Met andere woorden: is de Egyptische president aangeno men dat hij zijn oorlogszuchtige taal zelf met een korreltje zout wil nemen niet bezig krachten op te roepen, die hem ten slotte zullen dwingen, zijn woorden waar te maken? Dat drama is in de re cente Egyptische geschiedenis al eerder vertoond, en wel vóór de juni-oorlog van 1967 met Nas ser in de hoofdrol. Het is te hopen, dat alle landen die menen een matigende invloed op Egypte te kunnen oefenen, zich daartoe ten spoedigste opmaken. Misschien zou bijvoorbeeld de Franse regering, die zich in het Midden-Oosten zo gaarne de rol van Wijze uit het Westen aanmeet, een ernstige poging in die richting kunnen wagen. Het is bekend, dat Pom pidou en de zijnen bereid zijn enig risico te nemen, als ze het wenselijk achten Israël te corrigeren. Hun beleid ten aanzien van het Midden-Oosten zou een evenwichtiger indruk maken, wanneer ze ditmaal enig verlies van goodwill zouden willen riskeren met een poging, Israëls tegenpartij voor een uitzinnig optreden te behoeden. ARNHEM Het nieuwe dagblad, dat binnen afzienbare tijd zal ver schijnen als opvolger van de Arn hemse editie van Het Vrije Volk en het Arnhems Dagblad, zal de naam „De nieuwe Krant" dragen. Lezers van de Arnhemse editie van „Het Vrije Volk" vonden gisteren bij hun krant een brief in de bus, waarin de directeur van Het Vrije Volk, D. Rooseboom de nieuwe naam aankon digt. Het tijdstip, waarop het nieuwe blad voor het eerst van de pers zal rollen, is nog niet bekend. De kernzin uit Marcus 8: 11-21 is de waag van de Hereiente aan Zijn discipelen: Verstaat gij niet en begrijpt gij *eann Krijgen we niet altijd wel eens het gevoel dat we al zo Zal gez\ de weg van het evangelie zijn, en nog steeds te kort schieten**0**' Marcus geeft, al weer via een daad van de Here Jezus, oi antwoord De Heiland heeft vele blinden genezen. De spuwt de man in de ogen en legt hem de handen op. Dan zL mensen als bomen wandelen. Hij ziet schimmen, maar no«heel scherpe contouren[t voi Dan legt Christus hem weer de handen op en pas dan leza^ n „En hij zag voortaan alles scherp". Zo gaat het ook met ons als het geloof ons de ogen opei zien alles niet direct helder. O, we zien wel wat van de wereld, maar het blijft vaag en schimmig. jeteri Hoe gaan we helder zien? Moeten we ons inspannen, moelr ha goede werken gaan doen; moeten we zo goed mogelijk gaiiL ven? Niet in de eerste plaats. Het zien is een daad van *tej wilc land. De mens moet tot geloof komen, maar ook bij het j blijven. We lezen vandaag: 1 Corinth'e 15:20-28 ,11 LUNTEREN De generale synode der gereformeerde kerken zal van middag en vanavond niet, zoals was aangekondigd, spreken over „Samen op weg" (met de hervormde kerk). De desbetreffende rapporten zyn nl. nog niet gereed. Hoe Film ik Wat? in kleur en zwart wit, een handleiding voor filmen met Normaal-8 (dubbel-8) Super-8, sing- le-8 en 16 mm, door Fritz Meisnitzer, uitg. Helmond, 249 blz. rijk geïllustreerd, 27,50. Filmen is eenvoudig. De camera (van 8 tot 16 mm) doet bet bijna van zelf. Een filmpje maken van al die opnamen is heel wat moeilijker. Het boek Hoe film ik Wat? kan de ama? teufs daarmee aardig helpen. Fritz Meisnitzer schreef er vlot over, en Joep Iven heeft het soepel vertaald. Het eerste deel gaat over vele ont werpen, alfabetisch gerangschikt, van Abstracte Vormen tot aan Zonsonder gang. Bij elk onderwerp, waaraan de amateurfilmer zich kan wagen en dat kunnen aquaria, babies, cactus sen, bruiloften, dokumentaires, insek- ten of onderwateropnamen zijn, om maar iets van de keuze te noemen geeft Meisnitzer praktische raad. Niet alleen over de technische mogelijkhe den en gevaren, maar ook over de omstandigheden, die aardig of hin derlijk kunnen zijn, over de toestan den die grif gebruikt of vermeden moeten worden, en over ideetjes, be wegingen en variaties, die een onder werp boeiend kunnen maken. Deel twee behandelt, ook alfabe tisch. de technische zaken, van Aan- loopstrook tot aan Zwenken! Daarin staat van alles over camera's, film materialen. belichtingen, geluid, fil ters. faden, e.d. Ook wel wat over draaiboek, regie en montage, maar zeer beperkt. Vermoedelijk omdat daarin eigen aanleg en creativiteit beDalend worden Het boek is ver sierd met vele foto's, zwart-wit en kleur, van vakfotografen, en dus an ders. om niet te zeggen mooier, dan' smalfilmoDnamen. Laat het de fil mers niet ontmoedigen. Omdat zo'n handleiding een naslawerk is. en geen Doek om in een stuk door te lezen, hebben wii niet nagegaan of het hier of daar toch fouten en onvolkomen heden heeft. Het ziet er niet naar uit. B.H. de herj j tien wjev u, ds. }f' gaan d iP'er Ie rii ;rd, E hee rwooi w< ivroi leel de ROTTERDAM Het aantal predikantsplaatsen van de hei de gemeente Rotterdam-centrum zal per 1 mei 1972 van tien teruggebracht tot zeven. De predikanten, dr. G. de Ru, Waardenburg en ds. T. W. Dekker, die met emeritaat gaan niet worden opgevolgd. Evenals in andere grote steden IJ hervormd Rotterdam met problemen van te zware financiële t eer ontvolking van de binnenstad en ontrouw kerkbezoek. laakt zev< Over het jaar 1971 bedraagt het te kort van de hervormde gemeente Rotterdam-centrum 258.000. Bere kend is, dat dit bedrag voor de ko mende jaren aanzienlijk hoger zal worden. Andere factoren, die bij de Rotter damse beslissing een rol spelen zijn het wegtrekken van jonge, gezinnen uit de binnenstad naar de randge meenten en de daaruit voortvloeiende veroudering van het ledenbestand. De oudere leden vertrekken vaak naar rusthuizen of overlijden. Daarnaast heeft men ook Tekening g houden met het teruglopen van de belangstelling voor het kerkelijk le ven, zoals die in vrijwel alle kerken is waar te nemen. Cijfers Enkele cijfers geven het volgende te zien. In 1960 was het aantal kerk gangers 226.000, in 1970 was het 144.070. In 1960 werd per kerk ganger per dienst 18,3 cent in de col- lectezak opgehaald, in 1970 was dat 48 cent. De collecte over heel 1960 bracht ƒ40.976 op, over heel 1970 67.722. De opbrengst uit kerkelijke bijdra gen in 1960 was ƒ310.565, in 1970 ƒ455.313. Sinds 1969 zijn de kerkelijke bij dragen en collecten gaan afnemen. Ernstiger is, zoals uit de cijfers blijkt, de teruggang van het aantal kerkbezoekers. Dit aantal loopt per jaar gemiddeld met 300 personen te rug. Zo dragen steeds minder gemeente leden, de steeds zwaarder wordende lasten. Daarbij mag worden aangeno men, dat bij velen de grens van het financieel mogelijke is bereikt, e ee In dit verband zal de verkobele: de Koninginnekerk nauwelijk uitzi lichting kunnen brengen. n tv luurl laan Beroepen: te Ommen en te Jen burg: J. A. Rietberg te Vaas 1 va Houten: G. Veldjesgraaf te Wjkwa woude; te Hoevelaken: B. Hav M< te Nijkerkerveen; te Barneveld dai Stelwagen te Delft; - ie -s-Grava aai W. Dorresteyn te Maarssen; ter wijk a. Zee: D. W. Koeman tfe he dermalsen; te Zeist: E. Vervrtde 1 Kethel en Spaland; te Ede: I gen Timmer (toez.): te Woudenberg, rachl Aangenomen: naar Kortgeneipen de Boer, kand. te Leeuwardeq dankt:, voor Krimpen a.d. voor Utrecht: A. Gooijer te I voor Nagele-Tollebeek: D. Driej te Sellingen; voor Ederveen: i Gorsel te Oude Tonge. GEREF. KERKEN Beroepbaar: kand. E. S. Wigj v. d. Doesstr. 84 te Amsterdam beroepbaar, maar wel bereid f dags de kerken te dienen: kandj van Nood, Deurloostr. 94 te dam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Genemuiden: 1 te Dirksland, die bedankte vo^ pelle a.d. IJssel; te Boskoop: te Beekbergen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Den Haag-Rij Jac. J. Rebel te Hilversum. Chr. Geref. Kerk. Beroepen: Ut centrum, P. op den Velde te zee. BA PT. GEMEENTEN Aangenomen: naar Haarlem: Renken te Zutphen. Het novembernummer van het maandblad Voorlopig (gereformeerd van huis uit en de hervormde redactieleden, dr. G. H. ter Schegget en dr. J. J. Buskes zijn van gereformeerde komaf) heeft als thema het anarchisme, hetgeen o.a. meebrengt dat de lezers VU-student en kabouter-raadslid Marius Ernsting als scribent tegen komen. De Utrechtse gereformeerde studentendominee dr. J. M. van Minnen heeft in dit nummer een kroniek onder de titel „Kerkelijke capriolen" en daaruit geven we het volgende door: de rechtzinnigheid is weer in de opmars, Ds. Pagée wordt hoofdlegerpredikant, Dr. Runia wordt hoogleraar en de hervormde kerk he^ft een zoveelste groep verontrusten, door de stoere oude garde geleid, maar niet zonder respons on der de jongeren. De EO heeft de 125.000 en de NCRV stopt er „toevallig" ook wat meer gees telijke liederen in. Wie de toekomst van de kerk als zodanig ter harte gaat, kan daar alleen maar blij om zijn, want waarschijnlijk is dit de enige toekomst voor de kerk, die mogelijk is als men namelijk denkt aan de kerk in zijn huidige institutionele vorm. En niemand heeft nog écht iets anders be dacht. dat steek houdt. Die institutionele vorm van de kerk waar schijnlijk zullen we er toch een variant op moeten bedenken. En misschien geven de vrijgemaakten- bui ten-verband daar al een boeiend voorbeeld van, als ze ons laten zien hoe los en onbevangen en tóch samenbindend een kerkstructuur zijn kan. Wie had dat gedacht! Aan de andere kant is de hervormde structuur een baken in zee. Onlangs schreef de hervormde synode-praeses een goede brief aan „zijn" dominees. De brief was goed, maar de ideedat een synode praeses zoiets ex cathedra doen kan Het was weer een symptoom, één van de velen, dat de reorganisatie in de hervormde kerk na de oorlog niets meer dan een restauratie (herstel van het oude) geweest is. Mensen, die in vierhonderd jaar niet meer zijn afgescheiden, vrijgemaakt, uitgetreden of zoiets, kunnen alleen maar in één model denken blijk baar, het oude hervormde model van de gebonden structuur en de kerk middenin het volk. Ook als dit volk inmiddels de volkskerk ver laten heeft stopt men het toch ondanks de miljoenen die het kost en die men niet heeft in de computer; want hervormd zullen ze zijn en zullen ze blijven, al is het maar als gat in een ponskaart. Niemand heeft dan enige behoefte om verder iets met ze te doen. Wat zou men ook Maar ze zitten er in het computergeheugen. Middenin de ontvolkte binnensteden herstelt men driftig de oude „kathedralen" om er orgel concerten te geven. En, wat het ergste is: men bezint zich het grootste deel van de tijd op z'n problemen, die altijd samenhangen met de „structuren." Het is een spannende vraag of de gerefor meerde kerken ook die weg op zullen gaan. Het lijkt er wel op. Voor een wezenlijke vernieuwing van de theologische opleiding is binnen dat stra mien natuurlijk geen plaats, waarom zou men Het blijft een geleerden-bedrijf, met nu de sub sidie loskomt ineens een dringende behoefte aan meer mankracht: meer maar niet anders Een bedrijf, dat als het cahiers-voor-de-gemeente produceren wil zich in steriele individualiteit tot elkaar-onderons richt, in plaats van in team verband tot de gemeente." In het baptistenweekbald De Christen schi ds. P. van der Werf over het rapport, aan hervormde synode voorgelegd over de kwe van de kindercommunie. Ds. Van der Werf: „In onze baptistengemeenten zitten wel 1 deren mee aan het avondmaal. Is dit onze vc uitstrevendheid Lezen wij iets in de bijbel, er niet staat Natuurlijk niet. Het is een gev van een andere benadering van doop en avor maal, en daarmee van de gemeente-gedacl Wij doen ons best de bijbel zelf te laten sprek en ons daaraan te houden. Het blijkt dat de stellers van het hervormde rapport ook de bi hebben laten spreken, en hun konklusies ontnuchterend duidelijk: de bijbel spreekt n over kinderdoop en (dus) niet over deelna van (gedoopte) kinderen aan het Avondmi Maar hoewel men dan geneigd is zich te hou< aan: het avondmaal is alleen voor belijdt houdt men rustig de doop voor de nog-ni gelovigen (ook vaak ongelovigen) Dit is een begrijpelijke inkonsekwentie. Wat zouden de hervormde gemeenten zich hoop narigheid kunnen besparen als ze de nie testamentische gegevens over belijdenis, doop avondmaal allemaal zouden honoreren. Er is nog iets anders. Sommigen willen gedoopten het recht geven aan het avondm aan te zitten. Gezien de betekenis van de do is dit eigenlijk een konsekwentie die de kindi doop met zich meebrengt, en het is eigei wonderlijk, dat men het niet doet, omdat ir vasthoudt aan de belijdenis als voorwaarde v< deelname. In feite maakt men daar ondersch tussen doop en avondmaal op een manier, bijbels niet verantwoord is. Zowel de doop het avondmaal geven blijk van het één zijn n de Heer en met de mede-gelovigen, de gemeen De doop duidt het begin van deze bijzondi relatie aan, en het avondmaal duidt de belevi van deze relatie aan, en de verkondiging erv Het is eigenlijk ondenkbaar dat de belijdei wel nodig is voor het avondmaal, maar niet vc de doop."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2