Over vijfentwintig jaar kerk of helemaal geen een KERI Progressieve presenteren christenen doelstelling Spaanse protestanten kunnen niet zonder hulp uit buitenland Fiolet: restantje blijft over Uw probleem Prof. dr. is het onze Puzzelhoek s s 7 -F F- Le.^er des Heils beire" t rienw hof^clkvrarlier nü Een woord voor vandaag Vicaris Oomens overleden LANGE WEG NAAR ONAFHANKELIJKHEID... alles goed eni wel BEROEPINGSWlfr MAANDAG 22 NOVEMBER!^ Brieven dlo niet zijn voorzien van naam en adres kannen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Vraag: Is er voor iemand, die bij de politie-acties in Indonesië een gra naatsplinter in zijn been kreeg, en daarvan nog steeds last ondervindt, een uitkering mogelijk? Antwoord: Het beste is te beginnen met zich te wenden tot de sociale dienst van het ministerie van defen sie, gewesteiijk kantoor Zuid-Hol- land-Noord, Mauritslaan 5 III, Den Haag, telefoon 070 - 184135. Vraag: Hoe zijn thans de tracte- menten van de predikanten der Ne derlands Hervormde kerk en van ca techeten/hulppredikers? Antwoord: Wij kunnen u verwijzen naar de generale regelingen voor de predikantstractementen, een losbladi ge publicatie, die zoals vanzelf spreekt ieder ogenblik aangevuld of herzien wordt. Deze kunt u bestel len bij het Boekencentrum, Scheve- ningseweg 72, Den Haag, kosten on geveer ƒ8. Voor u is misschien het belangrijkst het laatst verschenen aanhangsel, namelijk nummer XI van april 1971, kosten ƒ0,90. De gemeen ten worden volgens het aantal zielen verdeeld in vijf groepen en op dit lijstje (onder voorbehoud van nadere verandering) was de minimum-aan- vangswedde 16.344 in de hoogste en ƒ11.592 in de laagste salarisgroep op 1 januari 1971. Voorts is er een mede deling omtrent de periodieke verho gingen en vergoedingen voor het ge mis van een ambtswoning, eveneens in vijf groepen. Ook zijn er nadere gegevens over het salaris van een vi caris. Het salaris van catecheten en hulppredikers is verdeeld in vier groepen. Bij de verstrekking van in- 'ichtingen wil men gaarne de intentie kennen. De cursus voor deze groepen begint steeds in september. Over de mogelijkheden kunt u inlichtingen inwinnen. Voor uw gemeente is het dichtst bij: dr. A. J. Brinkman, Pelt- laan 41, Utrecht. Bij de raad voor de catechese der N.H. kerk, Postbus 57, H"ofdstraat 248, Driebergen kunt u een boekje met alle gegevens aan vragen. kosten 1.75. Dit geldt ook voor de cursus die te Zeist door dr. v.d. Bout speciaal voor de Gerefor meerde Bond wordt gegeven. Vraag van lezer: Hoe heet de plant waar carotine van gemaakt wordt? Antwoord: Carotine ontleent de naam aan de wortel, die wij ook wor tel en anderen peen noemen. ZWOLLE Over 25 jaar zal er of één kerk of helemaal geen kerk meer zijn. Dat voorspel ik op grond van de huidige situatie, waar dwars door de kerkgrenzen heen zich nieuwe groepen 3 4 8 9 1 10 n 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 34 37 Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. getroffen, 4. berg in Thessalië, 7. hefijzer, 10. gebak, 12. dop heide, 14. bijrivier van de Weichsel, 15 plaaggeest, 17. doorweekt, 28. société (afk.), 20. eiland, 21. Turkse titel, 22 Europeaan, 24. jongensnaam, 26. afgele gen, 27, bloeiwijze, 29. eikeschors, 31 plaats in Z.-H., 33. strijdperk, 35. werk- kracht, 36. vrucht, 37. niet gespannen. Verticaal: L steenklomp, 2. doornachti ge sierplant, 3. schrobnet, 4. grondsoort, 5. meisjesnaam, 6. gewoonterecht (Ind.), 8. wandversiering. 9. ijzerhoudende grond, 11. soort gier, 13. porseleinaarde, 16. meisjesnaam. 19. lof, 20. baan voor balspel, 23. hoekbalkon. 25. wezenlijk, 26. dikwijls, 27. Eng. bier, 28. spinneweb, 30. in zee uitlopend gebergte, 32. plaats in de N.O.P., 34. reeks. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 1. trede, 5. alver, 9. petitie, 11. tg., 13. ester, 14. ka, 15. elan, 17. eden, 19. Mur, 20. Ems, 22. ent, 23. code, 24. roem, 25. lom, 26. lèi, 28. leg, 30. Isar, 32. Esra. 33. te, 34. aster, 37. kr., 38. fatsoen, 40. roede, 41. snede. Verticaal: 1. totem, 2. e.p., 3. Deen, 4. ets, 5. Ate, 6. lire, 7. V.E., 8. Riant, 10. item, 12. glucose, 14. kenmerk, 16. aroma, 18. deels, 20. eel, 21. Sri, 25. liter, 27. arts, 29. garoe, 31. raad, 32. eren, 35. sté, 36. Eos, 38. Fe. 39. N.E. De barsten die de kerken nu verto nen, zijn geen oude maar gloednieu we barsten. Alle kerken staan voor dezelfde gemeenschappelijke vragen en problemen. Het zal er dan ook om gaan, dat er een vernieuwde kerk komt. Gebeurt dat in de toekomst niet, dan blijft er weinig meer over. Wat restantjes. maar die zullen dan niet meer betekenen dan een asiel voor immobiele mensen. Aldus prof. dr. H. A. M. Fiolet, se cretaris van de Raad van Kerken, die dit weekeinde onder de titel „inspelen op de kerk van morgen", sprak in het vormingscentrum Den Alerdinck bij Zwolle voor een groep kerkelijk ge mengde gehuwden en verloofden. De kerken zitten met een soort schizofrenie inzake het geloven op zondag en op maandag. De kloof wordt steeds groter. Op zondag wordt over de hemel gepreekt, zonder dat de kerk het begrip hemel vertaalt voor het leven van alledag. Politiek De ontdekking dat de kerk op so ciaal en politiek gebied geëngageerd moet zijn, dateert in feite pas van de laatste vijf jaar, aldus prof. Fiolet. En nu zien wij overal, dat de kerken het daar bijzonder moeilijk mee hebben. Met de apartheid, de ontwikkelings hulp, vrede en gerechtigheid, in feite met de verbinding tussen het evange lie en de barre praktijk in de wereld. Wat wij nodig hebben, zijn nieuwe vormen van kerk zijn, die inspelen op de vragen van nu. Wij moeten ophou den met te staren naar de middeleeuwse belijdenissen en pro blemen, of zij nu van Dordrecht of van Drenthe zijn, want dat is voor mij lood om oud ijzer, aldus dr. Fio let. De 73-jarige H. Melius uit Am sterdam is overleden aan hoofd wonden, die hij zaterdagavond opliep bij een verkeersongeluk op de Am- stelveenseweg in zijn woonplaats. AMSTERDAM In de Damstraat in Amsterdam heeft generaal Erik Wickberg, de internationale leider van het Leger des Heils, zaterdag middag het nieuwe nationale hoofd kwartier van het leger geooend. De verschillende diensten zijn thans on dergebracht in een voormalig kan toorpand van de Nederlandse Bank. In de ruimten op de benedenver dieping zullen achttieh winkeltjes (boetiekjes) komen. Volgens een woordvoerder van het Leger bestaat voor de huur van de winkeltjes grote belangstelling. Het beheer is in han den gegeven van een exploitatiemaat schappij. In Marcus 8 lezen we van een wonderbare spijziging. We dit wonder vergeestelijken, maar dat is helemaal niet m kernzin is: „Ik heb medelijden met de schare, want zij., niet te eten". Christus heeft medelijden met mensen di hebben. Hij kwam niet op aarde om geestelijke problem ook natuurlijk op te lossen, maar reële. Voor Christus is er een tijd van prediken en een tijd vc Hij maakt geen verschil tussen brood voor de maag voor het hart. Hij is gekomen om de honger van het fa de maag te stillen. Hij houdt op met prediken als mensen beginnen te krijgen. Hij weet wat ze nodig hebben eh fa kunnen verwerken. Christus laat ons zien dat er geen wezenlijk verschil is zending en diakonie. Die twee zijn verschillend, maar scheiden. Ze moeten hand in hand gaan. Het evangelie richt zich op hoofd en hart, op ziel en lichat We lezen vandaag: 1 Corinthe 15:12-19 derd scho conc looi A on Van een verslaggever DEN BOSCH Vicaris A. Oomens van het bisdom Den Bosch, is op 60-jarige leeftijd overleden. In ver band met dit overlijden heeft bis schop J. Bluijssen zijn voorgenomen reis naar Rome afgezegd. Samen met bisschop Ernst van Breda zou hij be gin deze week een gesprek voeren met vertegenwoordigers van de con gregatie voor de geloofsleer over de cursus catechese van „Ons Middel baar Onderwijs" in Noord-Brabant. Bisschop Ernst is gistermiddag wel naar Rome vertrokken. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Op een vergadering in Amersfoort is zaterdag de preambule vastgesteld van het op 5 juli van dit jaar. opgerichte „Politiek werkverband van Progressieve Christenen", dat tot stand kwam op initiatief van de Evangelische Solidariteitspartij. ke nieuwe sociale en politieki^?! houdingen, nationaal en inteih0 lisgeh' ens ld cht. 1 icentei erden et me vage sloter proj jnen i de i eden, igooid Igesi ioolbi naai, die meer overeenstemme wat als belofte van en roep o'e~a rijk van God uit de predikin !ef 0 Jezus wordt verstaan, dan wat Daarin wordt geconstateerd dat de progressieve christenen ondanks hun gelijke gezindheid door hun verschil lende politieke kaders de neiging hebben zich tegen elkaar af te zetten. Zij willen zich in dit werkverband samenvoegen om „henzelf en anderen helderheid te verschaffen over (a.) de inhoud van progressiviteit, (b) de vooronderstellingen die aan hun mo tieven ten grondslag liggen en (c) de vormen waarin zij binnen en buiten de verschillende kaders uitdrukking geven aan de evangelische gerech tigheid en de relevantie hiervan voor de politieke strijd". Het werkverband is geen nieuwe politieke partij, aldus de preambule, „en wil dat ook niet worden. Wel zul len de leden individueel binnen dit werkverband inspiratie kunnen ont vangen voor hun aktiviteiten in par tijpolitieke zin". Als motief voor de oprichting van het werkverband wordt genoemd: „In verschillende partijen en buiten par tijverband blijken christenen te ver langen naar vormgeving van duidelij- de huidige situatie aan ons va r Vanuit dit in het christelijk tot a wortelend verlangen en de u nden christelijk geloof voortkomend dracht, zoeken zij naar recht\ li ger verhoudingen met het oog toekomst. In deze zin wordjhool. woord progressiviteit door orflj rei bruikt". Het werkverband, waarvoor juni 125 personen opgaven, hein de deze vergadering besloten re&,olitil werkgroepen op te richten. De commissie voor het werkv wordt gevormd door ds. C. M. ma te Huizen, K.D. Dorsman t polytushoef, drs. J. P. Fedde; Amsterdam, drs. h. Jon&dij Wassenaar, dr. Th. A. M. van ds. E. Pijlman te Amsterdam, H. Ruitenberg te Den Haag er W. E. Riemens, Binnenkant Amsterdam, tevens het correspo tieadres van het werkverband. MADRID „Wij Spaanse protestanten, worden van overheidswe ge meer sociologisch bekeken. De staat is niet zozeer geïnteresseerd in onze overtuigingen als wel in ons optreden naar buiten. Sinds 1967 bestaat officieel de vrijheid van godsdienst, en de Spaanse over heid bevordert loyaal de uitvoering van de desbetreffende wet. Maar het duidelijk roomse karakter blijft gehandhaafd. Theoretisch liggen hier problemen, maar praktisch hebben de protestantse ker ken veel meer armslag dan vroeger. We hebben nu sinds vijf jaar een kerk in een volkswijk van Madrid, met een in het oog lopende aanduiding „Spaanse Evangelische Kerk" aan de voorgevel. Dat al leen al was in het verleden ondenkbaar. Kerken moesten toen zó ge bouwd worden, dat ze niet de aandacht konden trekken". Aan het woord is ds. Humberto Ca po (48), die vijftien jaar secretaris van het moderamen van de Spaanse synode is geweest, internationale be kendheid geniet en thans na het overlijden van ds. Th. Fliedner van het schoolinternaat „El Porvenir" er de eerste Spaanse directeur is. Stimulerende invloeden Hij vertelt hoe zijn land, vooral ook na de burgeroorlog zeer geïsoleerd is De Petro's op de twee christelijke scholen kosten geld. Subsidie van de overheid is er nimmer geweest. Het christelijk onderwijs kamt er anno 1971 met onvoorstelbare moeilijk heden. door Jan Roelfs geweest, maar hoe allerlei na-oorlog- se invloeden een openheid hebben be werkstelligd, waarvan ook de Spaan se protestantse kerken de aanzienlij ke vruchten plukken, Spanjes toetre ding tot het Westblok, zijn belang stelling voor de EEG, zijn verdrag met de V.S. aangaande bases, het tweede Vaticaans Concilie, zijn dui zenden arbeiders, die gastarbeiders werden en over de grenzen konden zien, de jaarlijkse stroom van mini maal twintig miljoen toeristen, het zijn allemaal factoren die tot open heid hebben geleid. Hoe is nu de positie van de ge meenten? En is 'n groeiend besef bij de werkleden dat ze financieel bij moe ten dragen. We zijn nog klein in ge tal, maar als iedere Spanjaard trots. We zien de noodzaak in van hulp van zusterkerken uit Europa en Amerika, maar streven naar onaf hankelijkheid in materieel opzicht. Est zal een lange weg zijn. Onze ker ken moeten integreren in de Spaanse samenleving. Oecumenische contacten stellen in het algemeen gezien nog weinig voor. En is vooral individueel contact met priesters, in het bijzonder als het om gemengde huwelijken gaat. Spe ciaal hebben we contact met pries ters, die geïnteresseerd zijn in de geestelijke vernieuwing van de rooms-katholieke kerk. Die contacten zijn gewoon spontaan. Op kerkelijk niveau bestaan er nog maar heel en kele mogelijkheden van officieel con tact. We zijn dankbaar, dat we uit de gettosituatie zijn geraakt, dat we evangelisch dienstverlenend kunnen optreden. We streven naar de vor ming en groei van nieuwe gemeenten, naar verbeterde opleiding van pre dikanten. naar protestants onderwijs en naar bejaardenzorg. Dat laatste is in ons land een probleem apart. De evangelische kerken in Madrid heb ben een bejaardencentrum gesticht, dat echter constant in financiële moeilijkheden verkeert. Het evangeli sche hospitaal in Barcelona wordt door alle protestantse kerken in de Ds. Humberto Capó: hulp van zuster kerken in Europa onontbeerlijk. stad gesteund. Er gebeurt beslist wel iets." Willem van Oranje Ds. Capo, die meermalen in Neder land was. praat met ons in een huis, schuin tegenover het Escoriaal, het kloosterpaleis van Philips de Tweede, in de bergen bij Madrid. Daar heeft „El Porvenir" een dependance voor school- en internaatwerk. We zitten in het vertrek van het oude opgelapte huis, waar de koning destijds de bouw van zijn kloosterpaleis gade sloeg. Door een wonderlijke speling van het lot is dit pand nu in bezit geko men van „El Porvenir". Wijlen ds. Fliedner heeft in het vertrek, waarin Philips moet hebben vertoefd, por tretten van Willem van Oranje, de grote tegenspeler van de vorst, laten ophangen... Capo: In de Spaanse pro testantse kerken willen enkelen be wust een dialoog met vertegenwoor digers van het rooms-katholicisme. We geloven ook, dat de tijd gekomen is voor deze persoonlijke contacten. Bij dit gesprek is aanwezig ds. mr. A. Voerman, voorzitter van de ver eniging „Het Evangelie in Spanje", die ons in Madrid heeft begeleid. Ds. Voerman was destijds directeur van het protestantse seminarie in de Spaanse hoofdstad. Tal van predikan ten in Spanje beschouwen hem als een van hun leermeesters. Wij vroegen hem om zijn visie op de huidige situatie van de Spaanse kerken. Drie groepen De dertigduizend protestanten in Spanje vallen globaal in drie gelijke groepen uiteen .Een derde deel komt overeen met wat wij in ons land als hervormd, gereformeerd en luthers aanduiden, dus de oude reformatori sche kerken. Hun grootste aanhang bevindt zich in Catalonië, Andalusie en voorts natuurlijk in de grote ste den als Madrid en Barcelona. Deze groep is aangesloten bij de wereldraad van kerken. De kleine Episcopaalse Hervormde Kerk be hoort ook tot deze categorie. Daar naast bestaat een ander derde deel uit baptisten van allerlei schakering. Zij genieten vooral Amerikaanse steun. En tenslotte is er het resterende derde deel, de Hermanos, een groep die vergelijkbaar is met wat we in Nederland kennen „De vergadering van gelovigen". Het is een onafhan kelijke groep, die met Engelse steun werkt. De Spaanse evangelische raad fungeert als consultatie-orgaan tussen de groepen. Bij ondernemingen die op gezamenlijke afspraak berusten, zorgt de raad voor de nodige samenwer king. Hulp uit Nederland Wat doet nu de Nederlandse Vereniging „Het Evangelie in Spanje" concreet? Ds. Voerman: De vereniging (secre tariaat: J. G. Blomkwist, Curagao- straat 50 hs, Amsterdam-West, tel. 126863) is in 1872 opgericht naar aan leiding van de vervolgingen der Spaanse protestanten. In de loop der jaren heeft de vereniging gebouwen aangekocht, predikanten onderhou den. ook onderwijskrachten betaald. Na de Tweede Wereldoorlog heeft onze hulp zich gericht op de evange lische kerk als geheel, en niet meer op de afzonderlijke gemeenten. De gebouwen zijn aan de evangelische kerk in eigendom overgedragen. De Spaanse evangelische kerk stelt zelf vast op welke gebieden zij gaar ne gesteund wil worden. In 1971 heb ben wij bijgedragen tot de instand houding van het juridisch bureau, dat als contactorgaan in overheidszaken fungeert voor alle kerken. Voorts vullen wij de salarissen van predi kanten aan. Wij gaven reisbijdragen aan pre dikanten opdat zij internationale con ferenties konden bijwonen. Een schriftelijke bijbelcursus ontving on ze steun, toen een bijdrage uit Ame rika wegviel. Wij tfemiddelden het contact tussen jeugdgroepen uit Ne derland en Spanje, en zo meer. Over de huidige positie van de pro testantse kerken zou ik willen zeggen, dat ik de visie van ds Capo deel, wanneer hij verklaart, dat de rege ring door de wet op de godsdienst vrijheid ruimte geschapen heeft voor de ontwikkeling van een protestantse bijdrage aan het geestesleven van de Spaanse natie In de toekomst zullen de Spaanse kerken zich geleidelijk meer en meer bewust worden van hun eigen ver antwoordelijkheid. Zij zullen ernaar streven hun leden zoveel mogelijk te activeren, voor een haast eindeloze reeks van zaken, die te maken heb ben met hun integratie in de maat schappij. Op echt Spaanse en echt evangelische wijze zullen ze aan pakken wat zich aan hen voordoet onderweg, zonder zich af te vragen of ze er de middelen wel voor hebben. Ze vertrouwen en ook dat is echt Spaans en echt evangelisch! dat ze in geval van nood op hun vrienden aankunnen. Help het onderwijs Het is duidelijk: het Spaanse pro testantisme kan hulp van buiten niet ontberen. Ook niet op het terrein van het protestants-christelijk onderwijs, dat hier slechts zijdelings is genoemd. De evangelische kerk moet haar on derwijs zelf betalen. De behuizing der scholen is armetierig, het meubilair soms lachwekkend. De stroom van Cubaantjes de emigranten uit Cu ba kost handen met geld .Opvang van Cubaanse kinderen zien de pro testante instituten ook als een dienst aan de naaste. Mede daarom is er de Trouw- Kwartet-Sinterklaasactie: Giro voor Pedro. Voor dc actie „Giro voor Pe dro""- zijn giften welkom op het cen trale gironummer van de N.V. Chris telijke Pers: 1.69.09.68, Giften kunnen ook worden overge maakt aan de Nederlandse Midden- standsbank te Amsterdam onder re gistratienummer: 69.73.60.768 (Chr. Pers). Tot dusverre ontvangen 8000,—. t langr direc ld, g or d< de 1 ;n. W igdig ive 1 v Ten voorbeeld aïlc^ isch c 'eli Met dankbaarheid hebben p lezen dat de Generale Synode v Ned. Herv. Kerk in grote lijna«ie~i Getuigenis heeft overgenomen bewogenheid deelt die uit ditpi spreekt. De verslagen in de krant spiel n van duizenden en nog eens duiz sympathiebetuigingen en pos dus reacties, niet alleen uit de Ned. Kerk maar ook uit de Chr. Kerken, uit de vrijgemaakte {piet* formeerde Kerkenmaar ni in elk geval zeer weinig) uit di reformeerde Kerken Is dit een teken aan de wand men in onze Gereformeerde K ntta, dan al zo ver afstaan van het I matorisch belijden dat in dit (jiei genis doorklinkt? Of is het niet van toepassing leven en op de prediking en cat< in de Gereformeerde Kerken? De Ned. Herv. Synode openfr- - deur naar het reveil, voor een t keer tot de eerste beginselen vr Woord van God; hierbij is z< kerken van „1834" en „1886" ten beeld! Zicrikzee. P. G. neil; Ned. Hervormde Kerk. voor Veen, P. Westland te UddeL :ant< Beroepen: Te Meerkerk: J. Bruin te Harderwijk. Gereformeerde Kerken. Ben». Te Rotterdam-Z. (pastorale be ding ziekenhuis Ikazia), Y. StifT te Zuidland. Geref. Gemeenten. Beroenei ?-: Amsterdam-Noord, P. Honkoof Kampen. KWARTET De Rotterdammer Nieuwe Haagse Couranl Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredacfjj,2,; J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkr J. van Hofwegen. 130, Leerlingen Madrileense christelijke school „Juan de Valdes".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2