PAUS CLEMENS XV, DOOR DE
HEMEL ZELF AANGESTELD
KERI
Deze week op bezoek in Nederland:
Herv. synode achter
moderamen inzake
kosmoklompot
COMMENTAREN
Binnenlands probleem
Een woord voor vandaag
Puzzelhoek
5
8
1
1
15
2'
J
34
BEROEPÏNGSWE
iei
DINSDAG 16 NOVEMBER I NI
door L. M. P. SCHOLTEN
AMSTERDAM Deze week komt de paus naar Neder
land. Nee, niet paus Paulus. Die is trouwens de paus niet,
maar de antichrist. De echte paus heet Clemens XV en
zetelt in het „Petit Vatican" in Clémery in Oost-Frankrijk.
Op 25 maart 1961 werd hij door de hemel zelf aangesteld.
De aartsengel Gabriël beval hem in een visioen „de leidsels
des Heiiige Kerk in handen te nemen, samen met paus
Johannes XXIII tot het uur, dat deze God ontmoet in de
eeuwigheid, daarna alleen.
Sindsdien slingert hij zijn banvloe
ken de wereld in tegen de afvallige
kerk van Rome. die hem niet erkent,
de mystieke paus, die door de zieners
en profeten vanouds is voorspeld en
door Maria is aangekondigd, de paus
van de eindtijd, die verkoren is om
de kerk te leiden door apokalyptische
rampen heen, de paus die zorgen zal
voor haar algehele hernieuwing, die
op geheime nis volle wijze zal zijn:
haar kruisiging, opstanding en he
melvaart.
Hij voert in zijn maandblad La Vé-
rité een verbeten kruistocht tegen de
verwording van de kerk, die heult
met vrijmetselaars, joden en commu
nisten, die beat-missen viert in de
kerk en niet schroomt modernheiden-
se rituele dansen uit te voeren voor
het altaar. Hij protesteert tegen de
liturgiehervorming en tegen de beel
denstormers, die Maria en alle enge
len en heiligen vermoorden in hun
beelden. De priesters ontwijden het
allerheiligste. „In Nederland heeft
een priester tegen zijn koster gezegd:
de van de communie overgebleven
hostie is goed voer voor de kippen!"
Hij protesteert tegen Rome. dat de
mystiek verwerpt en de talrijke Ma-
riaverschijningen van de laatste 150
jaar negeert. Hij neemt het Rome
vooral kwalijk, dat het Maria's op
dracht niet nagekomen is, om uiter
lijk in 1960 het „derde geheim van
Fatima" bekend te maken. Het is
Clemens toch op bovennatuurlijke
wijze in 1961 geopenbaard, en geen
wonder dat Rome het niet prijs wil
geven: duidelijk staat erin, dat Cle
mens paus moest worden!
Eén groot complot
De grote geloofsafval is begonnen.
Het Tweede Vaticaans concilie heeft
de grote verwarring en ontreddering
ingeluid. Het is in Rome één komplot
tegen de ware paus, die men zeer
goed kent, maar niet wil erkennen.
Pius XII had de datum al vastgesteld,
waarop hij het geheim van Fatima
zou openbaren, maar twee jaar daar
voor zou hij een niet-natuurlijke
dood gestorven zijn. Ook Johannes
XXIII is in 1963 onder geheimzinnige
omstandigheden overleden. Beiden
correspondeerden in het geheim met
Clemens. Zij sympatiseerden met
hem, maar konden niet tegen hun
omgeving op. Johannes gaf allerlei
bedekte toespelingen op Clemens,
maar durfde zich niet duidelijker
uiten. Hij riep het Vaticaans concilie
bijeen met de bedoeling, aan het slot
het geheim van Fatima te onthullen.
Op zijn sterfbed heeft Johannes nog
een geheim consistorie bijeengeroepen
en daarin Clemens openlijk tot zijn
opvolger aangewezen, maar helaas,
alles tevergeefs. Door de intriges van
Montini (de latere Paulus VI) is dit
consistorie verdonkeremaand. Monti
ni, de usurpator, die gekozen werd
door ongelovige kardinalen tegen de
wil van God. Alle kardinalen weten
het, maar zij zwijgen.
IJzersterk bewijs
Clemens heeft trouwens nog een
ijzersterk bewijs voor zijn aanspra
ken. Openbaarde zich niet sinds 25
maart 1945 Maria als de Moeder van
alle Volkeren aan mejuffrouw Ida
Peerdeman in de Thomaskerk aan de
Rijnstraat in Amsterdam? Alweer,
Rome bejegent deze verschijningen
met misdadig ongeloof. In 1945 zei
Maria tot juffrouw Peerdeman. dat
zij elk jaar op de 31e mei zou blijven
verschijnen, tot het dogma van Maria
Medeverlosseres, Voorspreekster en
Middelares zou zijn geproclameerd.
Clemens verzette zich jarenlang on
der hevige zieleangsten tegen de op
dracht, hem in visioenen gegeven tot
dat hij het dogma op 13 mei 1960 tij
dens een bedevaart naar Fatima af
kondigde En ziedaar, prompt hielden
de verschijningen aan mejuffrouw
Peerdeman op!
Sint Unum
Dit vertelt ons de heer J. Stierhout
te Amsterdam, bestuurslid van de
stichting Sint Unum, die sinds 1969
de belangen van de „Hernieuwde
Kerk" in Nederland behartigt. Veel
goedwillende beunhazen hebben met
onbezonnen publikaties de naam van
Clemens in Nederland schade berok
kend. De stichting wil de slechte ima
ge wegnemen.
Het is werkelijk ongelooflijk, zegt
de heer Stierhout, die kunstschilder is
(hij pleegt voor de Vrije Universiteit
hoogleraarsportretten te schilderen).
Plotseling is de kerk zo dood als een
pier. Er heerst een geestelijke anar
chie zonder weerga in de geschiedenis.
Paus Clemens XV, de mystieke paus, gaat evenals zijn concurrent in Rome
gekleed in witte toog met rode mantilla, gouden kruis op de borst en wit
handgebreid kalotje op de witte haren. Donderdag en vrijdag is hij in Am
sterdam, in het Centraal Hotel aan het Leidsébosje. Onder meer zullen tv-
opnamen worden gemaakt.
Men komt gedurig bijeen in concilies,
synoden, symposiums, maar de duis
ternis neemt katastrofaal toe. De gro
te afval is begonnen. De oorzaak
daarvan is heel eenvoudig, als je het
maar ziet. Er zit gewoon een valse
paus op de troon in Rome, Montini,
eens de klerk van Pius XII, een man
zonder één enkele titel.
Kruis naast de wieg
Wie is Clemens? Hij werd geboren
als Michel Collin, 66 jaar geleden in
Béchy, klein dorp in Lotharingen,
land van romantici en dwepers, roya
listen en ketters, dat eenmaal Jeanne
d'Arc voortbracht, die zich ook beriep
op een goddelijke zending (om Frank
rijk te bevrijden), die ook door de
officiële kerk werd verworpen en
zelfs als heks werd verbrand, maar
toch later heilig is verklaard.
Michels vrome moeder, die haar
man. een caféhouder, twaalf kinderen
schonk, als meisje in het klooster had
willen gaan en later gestorven is in
een reuk van heiligheid, wist door
hemelse openbaring reeds voor Mic
hels geboorte, dat hij eenmaal het
Opperherderschap zou bekleden. Te
vens zag zij naast zijn wieg een kruis
staan, dat hem zijn leven lang niet
zou verlaten. Zij voedde hem bijge
volg op in de strengste deugdzaam
heid. Sinds zijn prilste jeugd vielen
Michel zoveel verschijningen en he
melse boodschappen ten deel, dat hij
naïef meende, dat zulks normaal was
bij kinderen. Toen zijn broers hem bij
zijn eerste communie vroegen, wat
Jezus tot hem gezegd had. antwoord
de de zevenjarige knaap onbevangen:
„Dat ik priester zal worden, dan bis
schop. dan paus."
Afgewezen
Het priester worden ging niet zon
der moeilijkheden. Twijfel aan zijn
Een van de best bewaarde Amerikaanse staats
geheimen is het antwoord op de vraag, hoe presi
dent Nixon de oorlog in Vietnam denkt te
beëindigen. Ook Nixons jongste mededelingen
over de repatriëring van Amerikaanse soldaten
hebben hierover geen spoor van uitsluitsel gegeven.
De president maakte bekend, dat er in december
en januari nog eens 45.000 militairen uit Zuid-
Vietnam zullen worden teruggetrokken; gemiddeld
22.500 per maand dus. Het tempo van de repatrië
ring wordt daarmee versneld, want in het afgelopen
halfjaar was de gemiddelde sterkte van het
maandelijks contingent thuisvaarders ongeveer
14.000 man.
Dat de Amerikaanse president dit aantal zou
opvoeren, werd verwacht. Maar er werd ook
verwacht, dat hij zich in zijn mededelingen hier
over niet zou beperken tot de eerstkomende twee
maanden, maar opheldering zou verstrekken over
zijn plannen tot aan de Amerikaanse presidents
verkiezingen in het najaar van 1972.
Dat is niet gebeurd. Een plausibele verklaring
hiervoor, verpakt in een wat lichtzinnige vergelij
king, gaf zondag het Engelse weekblad The Obser
ver. Het blad vergeleek de Amerikaanse
terugtrekking uit Vietnam met een striptease.
Elke toeschouwer van een striptease-voorstelling
weet, dat de kleren uit gaan (hoewel het aan
twijfel onderhevig is, of alles zal worden bloot
gegeven). Toch moet er enige spanning in de
show blijven, want anders willen de klanten er
geen flinke prijs voor betalen. President Nixons
beperkte onthulling over het tempo en de mate
waarin de stripteuse Amerika zich van haar kledij
zal ontdoen, is volgens The Observer een trucje
om de spanning erin te houden, en wel vooral ten
behoeve van de toeschouwers in Peking en Moskou
met wie Nixon binnenkort besprekingen gaat
voeren.
Tja, dat beeld van Amerika als striptease-danse-
res is misschien aardig gevonden, maar ligt toch
teveel in de amusementssector om als weerspiege
ling van de gruwelijke werkelijkheid in Vietnam
acceptabel te zijn (ofschoon de bijsmaak van onze
delijkheid die eraan verbonden is, in dit verband
niet helemaal misplaatst kan heten). Bovendien
correspondeert het slechts met een deel van de
Amerikaanse oorlogspolitiek, te weten met wat
landleger uitvoert. Zijn rol in de oorlog is inder
daad aanzienlijk verminderd, maar tegelijkertijd is
het aandeel van de luchtmacht krachtig uitgebreid.
Sinds Nixon president is geworden, zo heeft een
studiegroep van de Cornell-universiteit in de staat
New York uitgerekend, heeft die luchtmacht boven
Indochina drie miljoen ton bommen losgelaten.
Dat is evenveel als in de tweede wereldoorlog en
de Koreaanse oorlog samen door Amerikaanse
vliegers boven Europa en Korea werd afgeworpen.
Als er dan toch een vergelijkingsobject voor de
Amerikaanse president als oorlogsleider in Zuid-
oost-Azië moet worden bedacht, dan is een
striptéase-danseres helaas niet de meest in aanmer
king komende figuur. Veeleer vertoont Nixon
overeenkomst met een beruchte messentrekker,
die zijn gevreesde steekwapen bij de politie
inlevert, maar tegelijkertijd een machinegeweer in
huis haalt om in het vervolg daarmee conflicten
te beslechten.
Het voordeel van deze tactiek voor Nixon is in
deze kolom al eerder belicht. Naarmate de Ameri
kanen minder worden opgeschrikt door berichten
over gesneuvelde verwanten, vrienden en beken
den, verzwakt hun neiging zich tegen de
Amerikaans-Vietnamese oorlog te keren. Deze
verslapping kan een president die herkozen wil
worden, alleen maar welkom zijn. Maar het is
een misverstand te denken, dat hij met deze
tactiek het Vietnamese conflict dichter bij een
oplossing brengt. Het enige dat wordt opgelost,
is een binnenlands probleem. In het verre buiten
land duurt de oorlogsellende onverminderd voort.
Daar is niet alléén Amerika verantwoordelijk
voor. Maar Amerika zou zijn mede-verantwoorde
lijkheid wel wat drastischer kunnen verminderen.
President Nixon laat al te veel ruimte voor de
opvatting, dat hij, net als zijn voorganger, wil
doorvechten tot de laatste Vietnamees.
geestvermogens versperden hem aan
vankelijk de toegang tot de studie.
Hij kwam toch op een seminarie te
recht, maar aan het eind van de stu
die werd hij voor de priesterwijding
afgewezen. Zijn superieuren hadden
het niet bijster begrepen op zijn vele
visioenen en hemelse inspraken. Zelfs
is overwogen hem krankzinnig te
verklaren. Toch werd hij 9 juli 1933
tot priester gewijd in de congregatie
van de paters van het Heilig Hart.
Hij was vervolgens enkele jaren in
verschillende plaatsen in Frankrijk in
de zielszorg werkzaam.
Intussen begon hij steeds wildere
spirituele activiteiten te ontwikkelen.
Op 28 april 1935 kreeg hij een onbe
schrijflijk mystiek visioen, waarin
Jezus Zelf de mis celebreerde en dan
op unieke wijze aan pater Michel de
bisschopswijding toediende. Op de
zelfde dag stichtte hij de „Orde van
de apostelen van de oneindige liefde",
die bestemd was om de kern van de
hernieuwde kerk te worden. In de
komende jaren volgden de „Kruis
tocht van de jongeren van de rozen
krans", het „Magnificat voor de ver
nieuwing van de wereld en de vre
de". de „Liga voor de rechten Gods"
(bestemd voor groot-industriëlen en
mannen in leidende functies; eerste
lid was maarschalk Pétain); en meer
dergelijke instituten
Ook begon hij, trekkend van streek
tot streek, zgn. cenakelhuizen te
stichten. Gezinnen, scholen en werk
plaatsen werden zo tot kleine kerken
door de eucharistische tegenwoordig
heid van Christus op het familieal
taar. Na 1948 reisde hij door vele
Europese landen, en organiseerde
overal festiviteiten en processies ter
intensivering van de Maria-verering.
Hoewel Rome reeds in 1936 tegen
hem gewaarschuwd had, kon hij zich
verheugen in de steun van vele bis
schoppen.
Buitengewoon visioen
Op oktober 1950 viel hem tijdens
een kerkdienst in Sorrente (Zuid-Ita-
lië) een buitengewoon visioen ten
deel. Hij zag in de hemel een grote
processie van pausen, bisschoppen en
uitverkorenen en zichzelf in het mid
den als een klein kind. Christus nam
hem bij de hand en leidde hem tot
God de Vader, die hem met een gou
den pauskroon kroonde „evenals Da
vid reeds gezalfd werd, toén Saul nog
regeerde". Christus sprak tot hem:
„Heb ik niet het recht, Mij een paus
te scheppen, die de rechten van Mijn
heiligste moeder verdedigen wil; om
dat Rome niet meer aan het mystieke
leven en de verschijningen van Mijn
heiligste moeder gelooft?" Toen pater
Michel daarop jubelend in Napels
door de menigte werd begroet, greep
het Heilig Officie in. Op 17 januari
1951 werd hij wegens "„valse mystiek
en de verbreidipg van bijgeloof" uit
het priesterschap ontzet. Zijn institu
ten werden ontbonden verklaard.
Excom m u n icatie
Toch zette hij zijn activiteiten zo
goed en zo kwaad als het ging voort,
in 1959 kreeg hij in een visioen zijn
pausnaam Clemens XV. Het jaar
daarop schreef hij zijn boek „L'Eglise
du Miracle". Dit leidde tot zijn ex
communicatie, 14 februari 1961, die
persoonlijk werd bekrachtigd door
paus Johannes. De volgende maand
kreeg Michel van de aartsengel Ga
briël het bevel, met de uitoefening
van zijn pontificaat te beginnen, aan
vankelijk in geestelijke eenheid met
de man die hem geëxcommuniceerd
had.
met zijn apostelen in een boerderij
die hij heeft ingericht.
Sinds 1960 woont de miskende paus
met zijn apostelen in een boerderij,
die hij heeft ingericht tot „Klein-Va-
ticaan" in Clémery. een gehucht in
het heuvelland tussen Metz en Nancy.
Hij heeft er een Lourdesgrot ge
bouwd. Hoog boven de muur uit rijst
een wit madonnabeeld, geflankeerd
door de geelwitte pausvlag en een
blauwwitte Maria-standaard. Van
hieruit stuurt hij onafgebroken zijn
boodschappen de wereld in: „Kardi
naal Montini, valse paus, u hebt ons
geloof verstoord en zijt schuldig aan
de ondergang van duizenden zielen
door uw schijnvroomheid." „Weg met
de usurpator, die zich verzet tegen
het derde geheim van Fatima en de
hele wereld bij de neus neemt."
Zelfbakken
Clemens' aanspraken zijn niet zo
vreemd als ze op het eerste gezicht
lijken. Het is een trek in de r.k. mys
tieke traditie, dat Rome in de eindtijd
afvallig zal wordeii van het ware ge
loof. In de (door de kerk als echt
erkende) verschijningen van Maria
en La Salette (in de Franse Alpen in
1846) hoorden herderskinderen Maria
wenend de sindsdien beroemde woor
den zeggen: „Rome perdra la foi et
deviendra le Siège de l'Antechrist!"
(Rome zal het geloof verliezen en de
zetel van de antichrist worden.)
De zaliggesproken Anna Maria Tai-
gi (1769-1837) zag in een van haar
visioenen het lijden van de paus, die
in de eindtijd het schip van Petrus
door een razende storm zal moeten
loodsen. Deze paus zal op een buiten
gewone wijze door God Zelf worden
gekozen. Hij zal geen kardinaal rijn,
maar een nederig priester, ver van de
pauselijke staat in een ver verwij
derd land.
Katharina Emmerick (1774-1824)
voorzag grote veranderingen in Ro
me: „De kerk zal op de grond liggen.
Het heeft de schijn als had satan
overwonnen. Doch tot aller verwón-
dering was de kerk reeds tevoren
door de nieuwe apostelen, die ik vaak
zie en die aan de vernieuwing van
het kerkelijk leven arbfeiden, naar
een vlek overgedragen, waar zij
nieuw en heerlijker ontstaan is".
Kardinaalshoed
De kinderen van Fatima zagen in
1917 een visioen van „een arme Heili
ge Vader, verstoten door Rome, arm,
wenend voor een klein tafeltje, be
spot door de grote massa en met de
gemeenste scheldwoorden overladen".
En mejuffrouw Peerdeman (volgens
het zg. blauwe boekje): „Ik zie plotse
ling een kardinaalshoed voor me lig
gen en daaroverheen komt een X-te-
ken. Er komt een strijd in Rome te
gen de paus" 9-6-'46). „Dan zie ik de
Sint Pieter en zie ik de paus met
gebogen hoofd zitten.... En dan
schrijft de Vrouwe een grote P met
een X erdoorheen.... en boven zijn
hoofd staat „STRIJD", steeds meer
strijd" (7-5-'49).
De bekende r.k. theoloog Karl Rah-
ner houdt in rijn boekje „Visionen
und Prophezeihungen" (1958) de mo
gelijkheid open, dat bij dergelijke
zieners en zieneressen de hemelse in
spiratie samengaat met natuurlijke,
parapsychologische krachten, maar
hij gelooft onvoorwaardelijk in der
gelijke openbaringen over de toe
komst. Wie ze bestrijden wil, gaat
volgens hem in tegen het r.k. geloof
en Rahner verwijst naar Christus'
voorzegging van de verwoesting van
Jeruzalem. Rahner noemt de gave
van de profetie een bewijs voor de
bovennatuurlijke zending van de
kerk. Daarom zal de geest van de
profetie in de kerk ook niet uitster
ven.
T wintigduizend
Wie zich dit realiseert, zal zich er
slechts over verbazen, dat Clemens
nog niet meer mensen achter zich
heeft, dan de twintigduizend sympa
thisanten, die hem worden toege
schreven. Dat komt in niet geringe
mate door de niet bepaald intelligente
wijze, waarop Clemens zijn visie
heeft uitgewerkt. Het is een grote
•greep, dat men zich tot paus ver
klaart op grond van een mystieke
kroning door de hemel zelf, maar hoe
platvloers doet het dan aan, dat Cle
mens zich in 1966 nog eens de bis
schopswijding laat toedienen door een
aartsbisschop (Damgré) van de galli-
caanse successie. Clemens heeft ver
der het verplichte .priestercelibaat af
geschaft en er kunnen in zijn kerk
zelfs priesteressen zijn. Hij heeft ge
sprekken gevoerd met bewoners van
andere planeten, die Clémery met
vliegende schotels opzoeken, en zelfs
van de hemel op 3 mei 1965 opdracht
gekregen om enige buitenaardse we
zens tot priester te wijden. In 1964
gevoelde hij zich krachtens opdracht
van Maria gedwongen, een driejarig
knaapje tot Lodewijk XIX, koning
van Frankrijk te kronen.
Clemens had het' in zich, orfi aller
lei teleurgestelden achter zijn vaan
del te verzamelen; mensen die tegen
de modernisering van de kerk zijn;
mensen voor wie de liturgiehervor
ming en de beeldenstorm een gruwel
zijn; aanhangers van niet-erkende
devoties. Maar nu hebben velen zich
van hem afgewend. Volgens de heer
Stierhout was pater Winand Kotte
een tijd lang de grote man van de
Clemensaanhangers in Nederland,
maar is ook hij afvallig geworden.
„Ach, ook toen in 1870 het leerstuk
van de onfeilbaarheid werd afgekon
digd, rijn er bisschoppen afgevallen.
De geschiedenis herhaalt zich".
„...de Here..., die in de hof wandelde in de avondkoelte." z\
gint het eerste adventverhaal in de bijbel. God komt. Maar]
Hij Zich openbaart aan de mensen geniet Hij van de residu
van het werk, dat Hij hun heeft opgedragen. In de.bijbel
de werken van de mens een grote plaats in. Let wel,
- goede werken" om zalig te worden. Maar wel de werken
God Zijn kinderen heeft opgedragen. Wij zijn in Christus]
schapen „om goede werken te doen, die God tevoren bereid h
opdat wij daarin zouden wandelen.
God had het paradijs bereid. Dat moest de mens bewaren enl
bouwen. Daarin moest hij wandelen, opdat God met hem
wandelen. Zo wandelt God in Genesis 3 in de hof. Maar de n
die met Hem moet wandelen om Hem zijn werk te tonen i
niet. God komt tot de mens, maar de mens is weg. De l
gebruikt later het beeld van het verloren zijn. In het bos wat
zich heeft verborgen is hij verdwaald. Wie voor God vlucht t
de weg kwijt. Maar het wonder is dat God de mens niet I
gang laat gaan. Hij zoekt de verloren mens, die Zijn opdrm
verzaakt heeft. 1
We lezen vandaag: Mattheus 24:29-31.
j
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De hervorm
de synode heeft zich gisteravond
met 41 stemmen voor en 8 tegen
gesteld achter het beleid van het
breed moderamen ten opzichte
van de manifestatie Kosmokom-
plot op 5 september jl. Het breed
moderamen had toen kritiek uit
geoefend op de opzet van het fo
rum tijdens dit weekeinde waar
alleen leden voor oppositiepar
tijen waren uitgenodigd.
Deze kritiek was door de leiding
van Kerk en Wereld herhaald, waar
op haar organisatiepartner Sjaloom,
coördinator van de aktiegroepen die
i
2
3
6
7
9
10
13
i
,6
'7
18
19
20
22
24
25
28
28
28
30
31
32
33
35
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. papegaai, 4. zalfspaan, 9.
schaapkameel, 11. Myth, figuur, 12.
voorhoofdband, 16. eer, 17. scheik. ele
ment. 18. schilderstuk op hout, 21.
schrobnet, 22. wanneer, 23. borg, 25.
Rijkstelefoon, 27. knopje op een priktol,
28. raam, 31. gindse, 32. teken, 34. deug
niet, 35. tussenzetseL
Verticaal: 1. reeds, 2. .wiel, 3. plaats in
Frankrijk, 5. Amer. dichter, 6. le
venslucht, 7. jongensnaam, 8. voeg
woord, 10. rivier in Zwitserland, 13. ge
kneed meel, 14. verlies, 15. afzonderlijk,
17. betalingsbewijs, 19. zangstem, 20.
wapen, 21. specerij. 24. steenklomp, 26.
soort kabeljauw, 28. "heidemeertje, 29.
ontkenning, 30. meisjesnaam, 31. pers.
voornaamw., 33. naschrift (afk.)
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal: 1. meter, 5. sier, 7. alinea, 9.
laster, 10. sa, 12. lira, 13. Tielt, 14. Est, 15.
TEE, 16. el, 17. N.T., 18. mol, 19. aga, 20.
tiran, 21. Ares, 22 eg, 23. nestel, 25.
Menton, 27. span, 28. Elden.
Verticaal: 1. mi. 2. taart, 3. Elsa, 4. rit, 5.
serie, 6. ia, 8. netel, 9. listig, 10. slegel, 11.
atlas, 12. lente, 15. tonen, 18. manen, 19.
arend, 21. atol. 24. sté, 25. ma, 26. en.
hier een trainingsweekend zoJ
krijgen, zich terugtrok.
Als gevolg daarvan ging de raf- l
festatie Kosmokomplot niet
Een brief, ondertekend door 300 L
vormde predikanten waarin inl*
king van de verklaring van het br
moderamen werd gevraagd en
in voorts werd gevraagd de daers
van de aktiegroepen alsnog als i
te erkennen en 10.000 beschik)
te stellen aan de organiserende^
stanties om alsnog zo'n weeki
mogelijk te maken, werd door deL
dikanten H. W. Kolstee, D. H. Sa
ten, W. K. van der Veen en mevsJ
C. de Vries te Ten Boer als vo<
in de synode gebracht en lok
zeer felle reactie uit van ds. W. I
man, die riep: "Ik heb wel geel
predikanten achter mij staan,
ik waarschuw u voor de gevf
als u deze punten gaat aannei
Dat de synode zich achter 1
leid van het breed moderamen sj
kwam vooral doordat ook ds. I
den Bos, ds. mr. Posthumus M(
en mevrouw C. de Ruyter-De Z
ook achteraf het bezwaar tege
"methodisch smalle opzet van detL_
nifestatie bleven houden. Mevi^ag(
De Ruyter, een vooraanstaand li4.ni
de Partij van de Arbeid, zei:
poitiek ben ik voor polarisatie, i en|
als de kerk zoveel mogelijk kra< ort
wil mobiliseren voor de vrede, me
moet rij niemand voorbij lopei hoi
zoveel mogelijk mensen en gro^re,
samen trachten te brengen.
f;
Met 40 stemmen voor en
verzocht de synode Kerk en We
in vertrouwen op het beleid va^er
ratorium en directie, om in ni
samenwerking met het interki 1
lijk vredesberaad, zich te beradegU]
de evangelische verantwoordelijk m
ten aanzien van de inzet en de
tegie van een aktie voor de
die heel de kerk een heel het
voor ogen heeft".
idsj
al
De conservatieve rooms-katholie-
ken in Nederland houden dan ook
streng vast aan paus Paulus. Ook me
juffrouw Peerdeman wil niets met
Clemens te maken hebben. Louis
Knuvelder van het Michaellegioen, de
grote promotor van de Amsterdamse
Maria-verschijningen, spreekt zeer
verachtelijk over de „zelfbakken
paus". Zo zouden het slechts enkele
tientallen Nederlanders zijn, die Cle
mens erkennen. Maar wat de arme
paus moet ontberen in de breedte,
wordt hem rijkelijk geschonken in de
diepte, althans, als we zijn biograaf
moeten geloven:
„Hij krijgt nog steeds vele visioe
nen en ook thans gaat er geen dag
voorbij, waarin hij niet een nauw
keurige aanwijzing van de hemel
krijgt, hoe hij de kerk terug moet
leiden tot evangelische armoede. Niet
alleen Jezus en Maria zijn hem ver
schenen, ook Petrus, Michael, Ga
briël, Johannes, Pius IX, Leo XII,
Pius X. Benedictus XV, Pius XI, Pius
XII, Johannes XXIII, Franciscus van
Assisi, Dominicus, Thomas van Aqui
no, Jeanne d'Arc, Theresia van Li-
sieux, om er maar enigen te noemen.
Zijn Heiland ziet hij thans vaak meer
dan dertig maal per dag en vooral bij
de lange gesprekken in de nachtelijke
stilte in zijn cel of in de kapel. Sinds
jaren slaapt hij nog maar hoogstens
een uur. Het staat ook vast, dat hij
de gave van bilokatie (zich op twee
plaatsen tegelijk te vertonen) bezit".
„Clemens draagt een kruisvormig
stigma over zijn hart, dat hem sinds
zijn jeugd voor bijzondere gevaren
waarschuwt. Af en toe ondervindt hij
ook stigmatische smarten in zijn voe
ten en op zijn voorhoofd. Toen een
arts een röntgenfoto van zijn hoofd
maakte, vond hij op de foto.... een
doornenkroon. Deze onzichtbare door
nenkroon is een symbool voor het on
zegbaar lijden, dat deze man van
smarten voor de redding van zoveel
mensen op zich neemt. Zelfs zijn in
tiemste vertrouwden kunnen zich
geen voorstelling van dat diepe lijden
maken. Zijn zending is van een
grootte, zoals ze buiten Maria en
Jozef geen heilige in de kerkge
schiedenis ervaren heeft. En van zijn
ganse innerlijke rijkdom ervaart zijn
omgeving nog maar het allergering
ste. Nieuwsgierige vragen over visioe
nen gaat hij uit de weg. Zijn jongste
boodschappen zijn zo geweldig, dat
hij het grootste deel niet meer op
schrijft. Niemand zou het begrijpen".
En dal laatste is wellicht het ver
standigste besluit, dat hij in zijn le
ven genomen heeft.
Een motie van ds. Tj. Alkemj"
Emmen, waarin werd betreurd
het breed moderamen aldus heei
gegrepen omdat daardoor ten
rechte de indruk is gewekt dat
niet achter de bedoelingen van
weekend Kosmokomplot stond, k jjj
slechts acht stemmen. Ook een r ,e^
van de classis Edam waarin eei j
wogen beroep op de verschil] reei
groeperingen in de hervormde
wordt gedaan om elkaar niet te
ketteren, sneuvelde met 25 teg<
stemmen.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Brughem-Kerk
W. van Gorsel te Oude-Tong
Terheide a. Zee; B. Cats te 's-
vendeel; te Neerlangbroek en te
nendaal: J. Verwelius te Schot
ven: te Biezelinge: H. A. van Lo
Den Haag-Loosduinen.
Bedankt: voor Sexbierum (toei
Warns te Gendringen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Bodegraven
Sprang-Kapelle: L. Blok te Beel
gen; te Utrecht: A. Vergunst te
terdam-C.
Bedankt: voor Unionville: J.
Ha aren te Amersfoort.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Dubbeldam: H»
der Ent te Katwijk a. Zee; td
trecht: J. J. Rebel te Hilversum
op den Velde te Zierikzee.
Bedankt voor Rotterdam-cent
C. Verhage te Den Haag-centrun
LE
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
secr
ir te
be
trijj
ck-n.
Commissie van hoofdredact
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkma
J. van Hofwegen.