BRAZILIË: TROPISCHE REUS die in tiet heden vele eeuwen verenigt ZATERDAG 13 NOVEMBER 1971 Door FERRY VERSTEEG van het land te vergroten. Om deze ver rijking of kapitaalvorming zo snel moge lijk te laten verlopen, moet zoveel moge lijk worden gespaard en dient de consump tie van de massa der bevolking voorlopig zo laag mógelijk te blijven. En om dit impopulaire streven er door te drukken moet de overheid niet schromen om de democratie voorlopig in de ijskast te zet ten en de knoet te gebruiken. Omgezet in actuele Braziliaanse feiten: de economische groei nadert de excellente tien procent; de koopkracht van de hogere en middenklassen is aanzienlijk toegenomen, terwijl die van zeventig pet van de bevol king aanzienlijk terugliep (Time noemt zelfs het benauwende percentage van vijftig over de laatste tien jaar); de democratische vrij heden zijn afgeschaft en de dictatuur benut zonder noemenswaardige remmingen de martelkamer om haar gelijk af te dwingen. Voorstanders van deze politiek terwille van de gemoedsrust meestal exclusief de martelkamer "wijzen er op. dat ook in de rijke wereld de sociale consequenties van het ontwikkelingsproces eens meedogenloos hard zijn geweest en dat vastbeslotenheid en politieke hardheid ook daar voorwaarden waren voor succes. Hier wordt vaak aan toegevoegd, dat ook de achttiende-eeuwse Britse Puriteinen, de negentiende-eeuwse Japanse Samurai en de twintigste-eeuwse hoge Sowj et-functionarissen het consumptie- peil van de bevolking gelijkelijk laag hiel den om de groei van kapitaal en produktie- capaciteit te stimuleren. Tot slot spreken zij de hoop en de verwachting uit, dat het dy namische kapitalisme te zijner tijd de span ningen zal weten te overbruggen tussen de bestaande politieke en sociale wensen en de economische mogelijkheden, zoals dat min of meer in de rijke wereld het geval was. Tegenstanders van dit beleid leggen er de nadruk op, dat de geschiedenis zich niet altijd pleegt te herhalen en dat Brazilië thans met andere realiteiten wordt geconfronteerd. Zo wisten de rijke landen zich destijds onder meer op te werken ten koste van genadeloos uitgebuite koloniën, waarover Brazilië nu niet beschikt. Verder zijn de Braziliaanse massa's via transistorradio en film in de ban geraakt van de welvaart in andere stre ken, ondervinden zij daardoor „de revolutie van de stijgende verwachtingen" en kunnen ze daarom moeilijk nog twee of drie gene raties worden opgezadeld met de gevolgen van een geforceerd ontwikkelingsbeleid. En wat te denken van een jaarlijkse bevolkings groei van 3,5 procent ofwel een verdubbe ling in twintig jaar? Gevolg van de plotse linge introductie van medische technieken, die b.v. in Europa slechts zeer geleidelijk tot ontwikkeling kwamen. Ook wordt er aan herinnerd, dat de kwel lingen achter Braziliaanse gevangenismuren duiden op een moreel bankroet en dat de er varingen met rechts- en links-totalitaire ex cessen aantonen hoe dubieus het is. de rech ten van de mens in te ruilen voor een stuk snelweg of een florissante betalingsbalans. Tot slot blijkt overduidelijk de immense invloed van buitenlands kapitaal. Zelfs in sommige regeringskringen wordt een en kele keer flauwtjes erkend, dat het kri tieke punt allang gepasseerd is. De cijfers, die een jaar geleden door decentrale bank van Brazilië werden gepubliceerd, laten geen twijfeel. Buitenlandse (voor tweederde Amerikaanse) groepen hebben 70,2 procent van het privékapitaal in de industrie ge fourneerd, 53,3 pet van het privé-kapitaal in de handelssector en 67,8 procent van de investeringen in het vervoerswezen. Ook is bijna een kwart van de Braziliaanse bo dem in buitenlandse handen gekomen. Deze „de-nationalisering" vindt behalve op economisch, ook op cultureel terrein plaats. Niet alleen verrichten Amerikaanse deskun digen in de strijdkrachten en bij de martel- grage geheime diensten hun cultuurdragen- de taak, zoals de Amerikaanse senator Frank Church op 24 juli onthulde, maar ook reor ganiseerden zij naar eigen maatstaven het Braziliaanse onderwijssysteem. Maar het schokkendst is wel, dat volgens de centrale bank in Brazilië de pers voor niet minder dan 69,2 procent door Ameri kaans kapitaal wordt beheerst en benut om de Amerikaanse „way of life" eenzijdig in een andere leefsituatie op te dringen met alle gevolgen van dien: bouw van gespecialiseerde hogescholen, die slechts voor één procent van de bevol king bereikbaar zijn, terwijl 45 procent van de bevolking nog analfabeet is en de even goedkope als originele onderwijsmethoden van de grote Braziliaanse pedagoog Paulo Freire die volwassenen in zes weken leert lezen en schrijven worden verboden we gens mogelijk gebruik voor subversieve doeleinden; grootscheepse bouw van luxe auto's, par keerhavens en service-centra. waarvan slechts een fractie van de Brazilianen profi teert, terwijl miljoenen in ongezonde krotjes zonder licht en water vegeteren; aantrekking van hooggemechaniseerde buitenlandse bedrijven, die voor een mini mum aan werkgelegenheid zorgen; opleiding van gespecialiseerde artsen, die voornamelijk de gesjeesde burgerij van de grote steden bedienen, terwijl lager medisch personeel, dat onafhankelijk in de Favelas en op het land zou kunnen werken, ontbreekt; kolossale bedragen, die worden uitgetrok ken om de auto's sneller, de nylons duur zamer en de sprays werkzamer te maken, terwijl de gemiddelde moeder in het noord oosten nog altijd tien kinderen moet baren om er vier of vijf over te houden. En dat alles ter verdediging van de „on vergankelijke Braziliaanse traditie van een uit de reinste bronnen van het „christendom gevoede hartelijkheid" tegenover de „wereldwijde communistische samen zwering", zoals een generaal onlangs op merkte. De man had behalve met deze sen timentele obsceniteit zijn tegenstanders mis schien ook wel de wind uit de zeilen kunnen nemen met een paar citaten van twee zijner nachtmerries: Marx en Engels. Want beide communistische aartsvaders geloofden in de revolutionare werking van het imperialis tische kapitaal, dat traditionele structuren verbreekt en vergeleken met het verstarde feodalisme zeker progressieve trekken ver toont. Engels schreef in 1847: „Is het soms een ongeluk, dat het heerlijke Californië de luie Mexicanen is ontnomen, die er niets mee wisten te doen?: dat de energieke yankees door de snelle uitbuiting van de daar aan wezige goudmijnen de circulatiemiddelen vermeerderden en aan de geschiktste kust van de Stille Oceaan in weinig jaren een grote bevolking met een uitgestrekte handel concentreerden De onafhankelijkheid van enige Spaanse Californiërs en Texas- sers mag er onder lijden en enige morele grondregels mogen hier en daar geweld zijn aangedaan; maar wat geeft dat tegepover zulke wereldhistorische feiten En Marx schreef enkele jaren later over het Britse regime in India: „De vraag is: kan de mens heid haar bestemming vervullen zonder zo'n fundamentele revolutie in de maatschappe lijke structuur van Azië Zo niet, dan was Engeland wat ook zijn misdaden mogen zijn geweest het onbewuste werktuig van de geschiedenis bij de totstandkoming van de revolutie." Het is natuurlijk de vraag of beide groot heden uit het progressieve Pantheon er van daag de dag nog zo over zouden denken. Dat doen hun actieve volgelingen in het huidige Brazilië zeker niet. De voornaamste revolu tionaire guerrilla-groepen zijn de VAR- Palmares. de merendeels uit studenten ge— recruteerde MR-8. de Arbeiders Politiek in Sao Paulo, de Beweging van Revolutio naire Actie in Rio, de Voïksactie in Sao Paulo en de Revolutionaire Voorhoede van het Volk van de twee jaar geleden vermoorde Carlos Marighela. Ondanks hun geringe aantal weinig En wat te zeggen van het „Escadron van de Dood", een club van politiemannen, die in hun vrije tijd gewone misdadigers ver moorden, maar ook voor een politieke tegen stander van het regime best een paar minu ten willen vrijmaken. De organisatie heeft al vele honderden mensen om zeep geholpen en de bewijzen zijn overstelpend, maar ze genieten de bedekte steun van de militairen en dus durft geen enkele officier van jus titie hen aan te pakken. Het blad Jornal da Tarde sprak in april met een van de leiders: „Hij is inspecteur van politie in Rio. Een rustige man. Hij babbelt niet graag met journalisten, maar hij accepteert gretig een glas cognac. Na het derde glas wil hij wel praten over het Es cadron van de Dood, waarvan hij deel uit maakt. Hij vertelt, dat hij graag de wan hoop ziet van degenen die gaan sterven. „Dat zou je moeten zien. Het is een verrukking. Beter dan een mooie vrouw. Is dat wreed? Eigenlijk wel, maar het zijn toch maar kneusjes. Zij roepen om hun vader, hun moeder. God en de Duivel. Ze smeken om hun leven. Je moet het zien. zo'n schavuit. Als het touw om z'n nek gaat, raakt hij bui ten zinnen. Hij roept nog om een wc, maar hij sterft in zijn uitwerpselen". De politie- inspecteur lacht opnieuw: „Ja, wij doden, maar selectief". Inmiddels is de Braziliaanse regering be gonnen met een actie om haar slechte naam in het buitenland wat op te vijzelen. Zij spreekt over de misplaatste lastercampagne van de buitenlandse pers, die hoe kan het anders „onder invloed staat van het wereldcommunisme". Het is een oude en toch altijd weer boeiende geschiedenis: de spiegel, die schuldig zou zijn aan het scheve beeld en niet de grimas zelf. De laatste tijd hebben de Braziliaanse mi litairen ook hun „economische wonder" in de strijd geworpen. En niet zonder succes. Want ook hier wordt graag een graantje meege pikt van de Braziliaanse economische op leving. Maar een keihard feit blijft, dat de meerderheid van de Brazilianen de afgelo pen jaren heeft ondervonden, dat spectacu laire economische cijfers op zich niet eet baar zijn en het karige rantsoen zelfs ver der kunnen beperken. Zoals het oude vrouwtje, dat de First Na tional City Bank in Recife binnenkomt klein, verschrompeld, verkommerd, met ge scheurde kleren en opengesprongen, zweren de spataderen. Ze vraagt schuchter, waar ze geld kan wisselen. Dan voegt ze zich onder het wantrouwige oog van de bankpolitie bij een rij, die stinkt naar geld en parfum en die spreekt over de noodzaak van meer p.k.'s en het genot van verre reizen overzee. Als ze aan de beurt is, haalt ze een morsig pak je tevoorschijn, dat ze langzaam uitpakt. Trillende vingers en de geur van vochtig krantenpapier uit de goot. Dan schuift ze met een angstig gebaar een Argentijnse peso over het groene laken. ..Hier wordt geen bedelgeld geruild", snauwt de kassier, die zojuist duizenden dollars door zijn vingers liet gaan terwille van het laatste Ford- model. dat hier in licentie wordt gebouwd. De oude vrouw pakt haar munt weer in, verlaat de hal en strompelt naar haar krot. Dit is het eerste artikel uit een serie van zeven. Volgende artikel: het martelen. Brazilië vult met zijn 8.512.000 km2 de helft van het Latijns-ame- rikaanse continent. Dit grootste tropische land ter wereld heeft 95 miljoen inwoners en bij de huidige bevolkingsgroei van meer dan drie procent per jaar zullen dat er in het jaar 2000 zeker 200 miljoen zijn. Meer dan de helft van de Brazilianen is negentien jaar of jonger. De vrouwenarts dr. Dalva Sayeg deelde op 24 augustus mee, dat acht miljoen Braziliaantjes onder de zes jaar door al te ernstige ondervoeding blijvend hersenletsel oplopen. Het land wordt sinds 1964 beheerst door rechtse generaals, die met de knoet regeren Brazilië beleeft de afgelopen drie jaar een intensieve economische opleving, die echter de kloof tussen arm en rijk, platteland en stad, noord en zuid, nog heeft vergroot. En „koning" Pele heeft zich onlangs een Rolls Royce aange schaft, die past bij de kleur van zijn voetbalschoenen. O senhor brasileiro meer dan duizend— bezorgen zij de mili tairen met gewaagde bankovervallen, bom aanslagen, wapendiefstallen en ontvoerin gen nog opmerkelijk veel last Ook een een ling werpt zich soms gewapend in de strijd, zoals de voormalige afgevaardigde Roberto Manes, die wegens zijn verrichtingen tegen de nazi's in Italië zeven keer werd gedeco reerd. Steeds begeleid door vrouw en zeven kinderen overviel hij banken, politie-auto's en benzinestations tot het begin dit jaar te spannend werd en hij naar Uruguay vluchtte. De regering, die uit de economische re sultaten van de afgelopen drie jaar nieuw zelfvertrouwen putte, attaqueert de opstan- digen en hun sympathisanten genadeloos. Er zijn veel plaatsen op de wereld, waar wordt gemarteld, maar op weinig plaatsen wordt dit gruwelambacht zo systematisch bedreven. Er wordt zelfs niet geaarzeld kinderen voor de ogen van hun ouders te folteren, 7,0 ver zekerde de advocate Anina Alcantara, toen ze eerder dit jaar ons land bezocht De regering wordt in haar repressieve acties nog gesteund door rechtse terreur organisaties als het „Commando Communis tenjagers" en de „Vereniging ter Verdediging van Traditie, Gezin en Eigendom". Ook in belangrijke delen van de katholie ke kerk wordt nog op dit patroon voortge borduurd. Zo liet Gustavo Corrau, woord voerder van de organisatie van intellectuele leken, onlangs weten: „Beter een nacht mar telingen dan één lesuur marxisme". Ook iemand als aartsbisschop Dom Sigaud ver toeft in deze sferen. stadsplanner omschreef zijn bezigheden on langs als een combinatie van improvisatie en profetie. De welvarende hogere en middenklasse van deze stedelijke complexen van het zuiden (tien pet van de bevolking) vormen de voor naamste burgerlijke steunpilaar van de rechtse generaal van de „linha dura" harde lijn, die Brazilië sedert 1964 beheer sen. Deze burgers hebben geen flauwe notie van het noordoosten en zijn hongerlijders en bekijken dit chronische rampgebied zoals een Amsterdammer Groenland beziet. New York, Parijs en Tokio interesseren hen on eindig veel meer. Dat zelfs aan de randen van hun steden de favelas krottenwijken voortwoekeren veroorzaakt op zijn best enige irritatie, voorzover deze „gordels van ellende" tenminste nog opvallen. Sociaal-psychologen hebben daarvoor wel een verklaring: de Braziliaan is zeer gesteld op het persoonlijke, het bijzondere, op dat gene wat hem van anderen onderscheidt, op zijn familie en op „grandeza" het voeren Brazilië is een von de meest verscheurde, wrede, chaotische, maar tezelfdertijd dy- mische, luchthartige en veelbelovende landen van de Derde Wereld. Een cliché? 1 nietszeggende kreet? Vermoedelijk wel, maar tegenover de verpletterende Bra- oanse werkelijkheid, wordt de platvloerse zekerheid van het afgekloven cliché ik aantrekkelijk. Want op weinig plaatsen ter wereld wordt zo geleden, gevreën, narteld, feestgevierd, ontworteld en gehoopt. Irazilië is het land van de honger en de lervoeding, van de grootscheepse pro- len en van Pele, van de terreur en de tematische folteringen door de geheime ïsten der militaire machthebbers, van carnaval en de samba, van de massale pertrektochten noord-zuid en platteland- 1 en van de tragisch verscheurde gezin- van de reactionaire tot progressieve istenheid en de geheimzinnige Afro- iziliaanse Umbanda-cultus met zijn snel- eiende miljoenenaanhang, 'van de hoge lomische groeicijfers (bijna tien procent jaar) en de machtige greep van het bui- andse bedrijfsleven, en van.een op drift aakte minister, die zegt: „Óver zes jaar ben we Italië ingehaald en over tien jaar nkrijk." 'ot in de vorige eeuw was Brazilië het 1 van de Portugezen, met alle vergaande olgen van dien. Deze kolonisten ïtten de patriarchale en feodale struc- >n van hun moederland over in Brazi- anse bodem en dat is tot op de dag van daag te merken. Al maakt vooral in het en de moderne industriële mentaliteit leringen. n wat zeker zo belangrijk is: de Portu in waren in tegenstelling tot hun steile opese noorderburen niet afkerig van de Afrika geïmporteerde slavinnen met hun f arme en olie-achtige geur." DeBrazili- slüi ise historicus Gilberto Frèyre: „De ge- ngde huwelijken braken de cultuur van '„twee uitersten af." Dit oude Braziliaanse "g" iefcwoord is eveneens zeer illustratief: „De tugezen gebruikten blanke vrouwen om te trouwen, halfbloeden om mee naar te gaan en negers om te laten werken." thans kent Brazilië (11 pet zwarten, 61 blanken en 28 pet gemengden) geen gg rtheid of uitgesproken discriminatie, er, de rijken zijn meestal blank en de sten doorgaans zwart, maar deze grens neer economisch dan raciaal bepaald, zegt in Brazilië dan ook wel, dat niets luid zo blank maakt als geld. is ook het land van het herhaal- •jke nationale faillissement. Maar steeds r brachten nieuwe wonderen suiker, d, diamanten, rubber, koffie, industrie machine op gang. Voor Brazilianen niet verwonderlijk, want Deus brasileiro is Braziliaan. En als zodanig niet zo 345 ir ingezetene van een land, maar van een 268 tinent op het Latijnsamerikaanse conti- t, groter dan het vasteland van de Ver- ;de Staten, ongelofelijk rijk aan grond- fen, volgens sommigen een tweede Japan, 2r het oordeel van anderen een tropische isrepubliek in spé en in ieder geval een de wereldmachten van morgen, razilië heeft zijn stenen tijdperk in het ndige noordelijke Amazone-gebied, waar aka-, Xikrun- en Xingu-Indianen vissen, n en onvermoeibaar hun pijlen blijven ^Jten op de grote straatvogels, die Rio en Paulo verbinden met. New York en Los eles. Er zijn nog zo'n 150.000 van deze itie-loze en prestatie-vreemde mensen! in luttele jaren zal er nog maar een over zijn, want de westerse bescha- gaat met steeds meer élan het azone-gebied te lijf. fzwaaiend naar het noordoosten doemt irtao op, een mysterieuze broeikas ter itte van Frankrijk en Spanje, die sinds isenheugenis chronische ondervoeding en :bu per tjen jaar helse droogte en een af- iwelijke hongersnood oplevert. Hier leven niljoen paupers in het diepste feodalisme voor de Franse revolutie en ligt de sen- e van de ellende voor het opscheppen. di een armoedig huisje bij een eenvoudig :je in de grootste noordoostelijke stad ife woont een van de weinige voor men van deze flagelados of geslagenen, sbisschop Dom Helder Camara, kandi- voor de Nobelprijs voor de vrede. Door gecensureerde massamedia uitgemaakt r „verrader" en „communist", wordt deze ne verschrompelde man voortdurend ge- de trideerd door onverwachte huiszoekingen, slagen op zijn huis en zelfs moord op van zijn medewerkers. in mei van dit jaar trad in het sport- iis van Recife een bekende zanger op. autoriteiten kregen officiële uitnodi- en. Dom Helder natuurlijk niet. Hij it zelf een kaartje. De voorstelling begon erhalf uur te laat, omdat de gouverneur verhinderd was. Toen de zanger hal- '1 p« Wege voorstelling Dom Helder ont- T'e te. brak hij ineens af en zei: „En nu merk >as, dat hier in de hal een man zit, die ik gacht als geen ander en aan wie ik als ink mijn nieuwste lied wil opdragen." n stonden de duizenden aanwetigen op brachten de bisschop ondanks zure gri ssen van de autoriteiten een staande- van tien minuten, te twintigste eeuw van Brazilië ligt zo'n Jur km zuidelijker met als luidruchtige Iet 'delpunten Rio de Janeiro en Sao Paulo. A 's een hyper-sensuele en weelderige nbuPPositie van bergen, baaien, stranden en Juilende stroken stad en heeft een nsterdamse" mentaliteit. °ch komt de stad steeds meer in de Een schitterend volk; een van zijn weinige uitlaatkleppen is carnaval. schaduw te staan van de economische loco motief van Brazilië: Sao Paulo. De sky-line van deze stenen mastodont krijgt steeds meer Newyorkse allures en de 35.000 bedrij ven in dit economische waterhoofd bieden werk aan de -helft van alle Braziliaanse industrie-arbeiders. Elke tien minuten» wordt een huis afgebouwd en per dag braken de dependances van Volkswagen, Ford en Chrysler driehonderd auto's in de overvolle stad met zijn al meer dan monumentale ver- keersknopen. In 1940 woonden hier anderhalf miljoen mensen, np zijn de acht miljoen al gepas seerd en voor de jaren negentig wordt re kening gehouden met twintig miljoen in woners, waarmee Sao Paulo wellicht de grootste stad van de wereld zal zijn. Maar zelfs nu is het merendeel van de straten nog ongeplaveid en heeft tweederde van de hui zen geen goede riolering. Een gekwelde van een luxueus bestaan. Wat direct buiten zijn persoonlijke levenssfeer valt het al gemene, het collectieve wordt voor hem al gauw kleurloos en oninteressant. Tussen het uitgedroogde barre noord oosten en het dynamische hedendaagse zuiden ligt op zo'n duizend kilometer van de kust in het centrum van het land de nieuwe hoofdstad Brasilia, een flard eenentwintigste eeuw, waarmee de Brazilianen de pré historie van hun maagdelijke binnenlanden willen verpletteren. Weinig meer dan tien jaar oud, is Brasilia de eerste consequent als autostad aangelegde metropool, zonder kruisingen en verkeerslichten, de voet gangers zorgvuldig gescheiden van het flit sende snelverkeer. Het centrum van de stad is een brok ar chitectonische futurologie het presidentiële paleis, een vloeiende 'wirwar van lijnen, waar zalen, terrassen en binnenplaatsen op raadselachtige wijze in elkaar overlopen; het congresgebouw, opgetrokken in de .vorin van een H. met twee schalen aan weerszijde, een rechtop, dé ander omgekeerd: de beide kamers; de kathedraal, die aan vierduizend mensen plaats biedt, naar het vorbeld van de catacomben die voor negentig pet onder gronds is, terwijl slechts een grote kroon van metalen doornen uit de grond rijst; en de belangrijkste ministeries, opgetrokken als grote rechthoekige blokken met een over vloed aan glas en gothische vormen, die zich speels spiegelen in omringende vijvers. W3NQ7o7BLGC23 kan het adres zijn van een ambtenaar, die hier werkt, ofwel huis nummer 23, in vleugel G van het zevende wooncomplex, aan het noordeinde van avenue W3. „Ik wil niet de klassieke zuiver heid van rechte lijnen," schreef de geniale architect Oscar Niemeyer, die voor dit alles tekende, „maar een "veelvoud van vormen, volle- dromen en poëzie. De gebouwen moe ten niet zwaarwichtig op de grond staan, maar licht en helder in de eindeloze nacht van de hoogvlakte zweven, zodat de toe schouwer enkele ogenblikken de grote vaak onoverkomenlijke problemen van alle dag kan vergeten." Dit gaat wellicht op voor de toerist, maar zeker niet voor de tienduizenden bewoners van de favelas. die ook Brasilia niet heeft kunnen vermijden. Hetzelfde geldt voor veel ambtenaren, die door de eentonigheid van het omringende landschap, de eindeloze flatwij ken en de geringe uitgaansmogelijk heden vaak kampen met „brasiliatis", ofwel neurotische depressies. Bovendien vormt de politiek van de militaire machthebbers, die hier zetelen, het absolute tegendeel van Niemeyers lichtvoetige poëzie. Deze politiek wordt vaak geschreven met bloed en uitgevoerd met.de knuppel. In het beschaafde technische jargon heet het, dat de Braziliaanse militairen neigen tot een planmatig en technocratisch ontwikkelings beleid langs neo-liberale lijnen, waarbij eerst grote economische vorderingen moeten worden gemaakt, alvorens sociale en poli tieke hervormingen en concessies kunnen worden toegestaan. Anders gezegd: het particuliere bedrijfs leven krijgt de kans om onder optimale voorwaarden aan de slag te gaan, kapitaal te vormen en de economische kracht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 13