Boze verhalen over de NCSV sterk overdreven Niveau leerlingen van pedagogische academies hard teruggelopen Gedeeltelijke leerplicht schept tal van problemen Uw probleem is het onze Tsjechoslowakije BOEKENHOEK Nieuwe Duitse vertaling van testament tegen kloosterorden Een woord voor vandaag BEROEPINGSWEI Gedraai Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met eikaar in verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter). H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Vonlioff in ..Ruim Ziclif": Vraag: Waar kan ik inlichtingen inwinnen over het nemen van een pleegkind? Antwoord. Er zijn verschillende in stellingen. Het beste kunt u uw ver zoek (vergezeld van gegeVens over uw achtergronden) zenden naar de FIOM (federatie van instellingen voor de Ongehuwde Moeder en haar kind), Nieuwe Schoolstraat 28. Den Haag, telefoon 070645848. Dit is een over koepelend orgaan, waar men u, des gewenst, kan sturen naar verenigin gen zoals Hendrik Piersonvereni- glng (protestant), Stella Maris (rooms-katholiek). Moederzorg e.d. Vraag: Kunt u mij het adres geven voor aanvraag van tegemoetkoming in studiekosten? Mijn zoon gaat naar de hogere school voor scheepswerktuig- kundigen. Ik had als adres gekregen: Stationstraat in Den Haag. Daar ben He nu als gegadigde afgevallen, omdat er te veel aanvragen waren. Begin augustus stond er echter weer een knipsel in uw krant over tegemoet koming studiekosten. Antwoord: Volgens het door u ge zonden knipsel geldt genoemde rege ling voor alle voortgezet onderwijs met uitzondering van het hoger be roepsonderwijs. Hieronder valt helaas de door u genoemde school, die uw zoon gaat bezoeken. Vraag: Om in een hazelaar vruch ten te krijgen schijn je meer dan één exemplaar bij elkaar te moeten zetten. Moeten die hazelaars van de zelfde ondersoort zijn. of mag ik ook noten verwachten wanneer ik een bruinbladige hazelaar (corylus maxi ma purpurea fatiopurpurea) en een kurketrekkervorm (cirylus avellana contorta) bij elkaar zet? Groeien ha zelaars goed in lichte klei Antwoord: De hazelaar neemt bijna elke grond voor lief, groeit vooral veel op natte grond. Hoewel de boom mannelijke en vrouwelijke katjes heeft, is bestuiving door een andere boom gewenst. Verschil in soort kan weinig kwaad als men geen prijs stelt op rasechtheid. De purpurea is meer sierstruik dan vruchtdrager en van de vruchten der contorta zijn we niet zeker. Neem liever goede vruchtdra gers zoals: Merveille de Bollmeur, Hallesche Reisebuss of Cosford Cob. Vraag: Van de zomer hebben we pompoenen gekweekt, wel tien stuks. Nu wilden we ze eten, zo uit de hand. ruw. of als moes of jam. Kan u me een recept geven? Antwoord: U kunt heerlijke dingen van uw pompoenen maken: Gestoofd, met een béchamel, kerrie-, peterselie- of tomatensaus. Of verwerkt in een vruchtensla (gemengd met appel, enz.) of gaargekookt. afgegoten., met een korstje geraspte kaas in de oven en voor het opdienen met wat papri kapoeder bestrooien. Jam is niet zo lekker. Wellicht kunt u er zuur of zoetzuur van maken, op dezelfde ma nier als wanneer u komkommerschij ven of zilveruitjes inmaakt, met mos terdsaus of azijn. Ook kunt u er een soort chutney van maken. Dan moet u wel zorgen dat de stukjes niet ka pot koken. Dit doet men met gem- berstukjes. knoflook, azijn, suiker, enz. Ook kunt u het eten als gestoof de komkommer met een nootmus kaatsausje. Van een verslaggever DOORN Het niveau van de leerlingen van pedagogische aca demies (voorheen kweekscholen genoemd) is in vergelijking met vroeger hard achteruitgegaan. Deze mening geeft staatssecre taris Vonhoff van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk werk ten beste in een extra editie van het NKV-blad Ruim Zicht. „De zeer intelligente kinderen uit de arme milieus gingen vroeger naar de kweekschool", zegt de staatssecre taris. „De kweekscholen waren toen broedplaatsen van pure kwaliteit. Mensen van dat niveau kom je op de pedagogische academies niet meer te gen. De zeer pienteren gaan nu met een naar de universiteit. De denk kracht was vroeger hoger en daarom ook het gemiddeld produkt. Dat is de schaduwkant van een gunstige sociale ontwikkeling", aldus de heer Vonhoff. De extra editie van Ruim Zicht is verschenen ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van het vor- mings- en scholingswerk van de ka tholieke vakbeweging. Over de subsi diëring van dat vormingswerk spreekt de heer Vonhoff in Ruim Zicht zeer gereserveerd. Hij herinnert eraan, dat „de arbeidersbeweging his torisch gezien groot is geworden door de offervaardigheid die men wist op te brengen." Wil de heer Vonhoff naar die toestand terug? Neen, maar doorslaan naar de andere kant noemt hij ook fout. Overigens deelt hij mee. dat het vormingsinstituut van het NKV in 1972 én dat van het CNV in 1973 subsidie zal krijgen (het NW heeft al subsidie en deelt die met de andere vakcentrales - red. ANP). Oover een eventuele subsidiëring van de sociale scholen wil hij zich nog eens grondig beraden. Over achterstanden in de ontwik keling van mensen zegt de staatsse cretaris nog, dat die vaker ontstaan „doordat men door eigen karakterolo gische ontwikkelingen in het verleden kansen heeft laten liggen" dan door sociale omstandigheden. Velen die in hun schooltijd „onmogelijke leerlin gen" waren, scheppen nu voor zich zelf een stuk herkansing. „Men heeft de neiging", aldus de heer Vonhoff, „het falen in de schoolperiode toe te schrijven aan factoren van buitenaf." DEN HAAG (ANP) In West- Duitsland is in een oplage van 100.000 exemplaren de eerste uitgave ver schenen van een oecumenisch nieuw testament, produkt van een gezamen lijke protestants-rooms-katholieke bijbelvertaling. Het geïllustreerde nieuwe testa ment draagt als titel: „Het goede be richt". Volgens ds. R. Kassuhlke, se cretaris bijbelvertaling van de sa menwerkende evangelische bijbel genootschappen in de bondsrepubliek, PRAAG (KNP) De Tsjechoslo- waaksc regering heeft van de pries terstudenten geëist, dat z(j onder ede verklaren, niet te behoren tot een of andere orde of congregatie. Zij heb ben ook moeten betoven, geen enke le vorm van contact, ook niet schrif telijk. met het buitenland te onder houden. Daarmee heeft de regering van Tsjechoslowakije de situatie van de religieuze orde en congregaties weer teruggeschroefd naar de toestand voor de Dubcek-periode. In 1950 wer den alle kloosters opgeheven. De kloosterlingen werden ondergebracht in „concentratiekloosters" of in werk kampen. Tijdens de Dubcek-periode begon het religieuze leven weer op te bloeien en talrijke kleine plaatselijke groepen. De regering heeft thans verklaard, dat de vrijgave voor orden en con gregaties om nieuwe kandidaten aan te nemen (gerechtelijke uitspraak in november 1968) nietig is. Tsjechoslo wakije heeft nog maar één priester opleiding. het seminarie in Bratisla- wa. hebben vertalers niet gestreefd naar een woordelijke vertaling. Het was de bedoeling een nieuw testament te le veren dat voor de mensen van nu, in de tegenwoordige taal, begrijpelijk en verstaanbaar is. Volgens pater Anton Steiner uit Zwitserland, hebben zich bij de geza menlijke arbeid voor deze nieuwe vertaling geen moeilijkheden voorge daan tussen protestanten en rooms- katholieken. Volgens hem is de tijd voor aparte protestantse of r.k. uitga ven van de bijbel definitief voorbij. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. schildpad, 5. scheeps vloot-,'7. bijb. figuur. 8. vallei, 10. ach ting, 11. prul, 12. muzieknoot, 13. voor voegsel, 14. grondsoort, 15. verzoek, 16. meisjesnaam, 17. maal, 18. gekheid, 20. vreemde munt, 21. vertragingstoestel, 22. getroffen, 24. pers. voornaamw., 25. verschoten, 26. rivier in Italië, 27. zitplaats, 28. honingdrank, 29. roofvogel, 30. rood in de wapenkunde. Verticaal:. 1. afdeling, 2. bloedhuis, 3. moerasvogel, 4. Emeritus (afk.), 5. bij, 6. oude lengtemaat, 8. droog, 9. landbou wer, 11. meisjesnaam, 12. part, 14. lied, 15. snelstromend smal water, 16. berg weide, 17. niet begroeid, 19. eikenschors, 20. opgegeven werk, 22. lang en smal, 23. mikpunt, 25. vangwerktuig, 26. kweek - gras (Z.N.), 27. foei, 28. pers. voor naamw. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: L generatie, 10. ben, 11. soes, 12. eg, 14. sik, 16. Ems, 17. ert, 19. gom, 21. Ee, 22. laag, 24. lom, 26. meel, 28, lam, 31. lied. 33. las. 35. el. 37. Neer, 39. ta, 40. Eem. 42. keel, 44. raad, 45. lias. Verticaal: 2. eb, 3. Nes, 4. enig, 5. as, 6. toe, 7. ieme, 8. Essen, 9. Peel, 13. gram, 15. kol. 18. tael, 20. mol, 23. gein, 25. mal, 27. leek, 29. mat, 30. peer, 32. deel, 34. sap, 36. Lea, 38. rei, 41. ma, 43. la. Van een verslaggever DOORN De gedeeltelijke leerplicht voor 15-jarigen (een dag naar school per week) schept nog talloze problemen. Het aan tal leerlingen dat zich tot dusver heeft aangemeld bij een vor mingsinstituut is teleurstellend. Bij sommige ouders en jongeren blijkt weinig animo te bestaan omdat de meeste jongeren voor deze dag geen vergoeding krij gen. Dit heeft de minister van sociale zaken, drs. J. Boersma gisteren in Doorn betoogd op een bijeenkomst ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van het vormingswerk van het Ne derlands Katholiek Vakverbond (NKV). Het NKV vierde gisteren ook het 25-jarig bestaan van het A. C. de Bruijninstituut, het wetenschappelijk adviesbureau van de vakcentrale. Minister Boersma zei dat bij de be drijven weerstanden bestaan tegen werkonderbreking. Maar controle door onderwijs- en arbeidsinspectie is nauwelijks mogelijk. Daarom bestaat de kans dat jongeren toch vijf dagen per week blijven werken, hoewel dat verboden is. Het wordt trouwens me de in de hand gewerkt door het feit dat bepaalde avondscholen aangewe zen zijn als geschikt voor partieel on derwijs. Een ander probleem is dat CRM de werkzaamheden van de vormingsin stituten afremt, terwijl er juist een grotere behoefte is aan vormingscen tra. De minister noemde verder nog het tekort aan vormingsleidérs met een geschikte opleiding. Niet indoctrineren Prof. dr. J. J. A. Vollebergh, direc teur van het gemeenschappelijk insti tuut voor toegepaste psychologie in Nijmegen, waarschuwde dat het vor mingswerk niet moet indoctrineren. De vakbeweging zou er naar zijn me ning verstandig aan doen het vor mingswerk fors uit te bouwen, maar het tegelijk een eigen en onafhanke lijke signatuur te geven om de schijn van manipulatie te vermijden. Hij merkte nog op dat een discussie over de „bestaande orde" nergens toe leidt, omdat de term „bestaande or de" onzin is. Betekent het onderne- mersgewijze produktie? De toestan den in Mozambique? Kritisch zijn is zekerheden te rela tiveren. Daarom is het van belang dat het vormingswerk open staat naar buiten, de fundamentele vragen niet ontloopt en tegenstrijdige meningen binnenhaalt. Als tegenwicht tegen het gevaar van het ontstaan van een sub cultuur, zal de vakbeweging zelf moeten zorgen voor een duidelijke confrontatie met de problemen en stromingen* in de samenleving. Paul de Wispelaere is op verschil lende literaire gebieden werkzaam: als romancier, als criticus en als tijd- schriftredakteur. De eerste twee akti- viteiten spelen een rol in zijn dag boek Paul Tegenpaul, al heeft De Wispelaere zich niet in delen gesplitst die afzonderlijk kreatief, kritisch of inventariserend zijn. Duidelijk blijken deze aktiviteiten bij De Wispelaere geïntegreerd. Men heeft duidelijk met dezelfde schrijver te maken, of men nu zijn weerlegging leest van Kousbroeks opmerkingen bij het gedicht Tijd van Vasalis, of het verhaal van de gewezen klooster ling die seksuele problemen heeft. Li teratuur in al zijn facetten is De Wis- pelaeres leven, maar dan wel de li teratuur die buiten de cultuur staat. De officiële, eerbiedwaardige cul tuur van een Paus Paulus en anderen bestaat volgens De Wispelaere bij de gratie van een ontzaglijke woord zwendel. Schrijvers als Joyce, Kafka. Beckett en Burroughs doorbreken juist deze cultuur in plaats van ertoe te behoren. Inderdaad doet ook De Wispelaere niet aan de woordzwendel mee. Zijn dagboek heb ik gefascineerd gele.zen. maar ook de kritieken. Dat wil zeg gen dat geen kritiek uit de lucht komt vallen. Zijn leeswerk blijkt to taal geïntegreerd te zijn in zijn leven. Steeds blijkt De Wispelaere in staat zaken van twee kanten te bezien. Hij formuleert dit het duidelijkst op bladzij 70: ..Gelijk willen hebben en meteen dit gelijk weer prijsgeven aan anderen, die ook gelijk hebben Lichaamstraining en fietsen, zwem men en voetballen, en het lichaam ondermijnen door pilletjes, alkohol en nachtelijk lezen en schrijven." Van iemand die zo zijn eigen nuances ziet, behoeft men geen halfslachtig werk te verwachten. Ad. Z. Zonday: voorbede voor werk van hcvorirde svnode Van een verslaggever DEN HAAG In verband met de synodevergadering van volgende week heeft het moderamen van de hervormde synode besloten aan alle predikanten en kerkeraden in de her vormde kerk te vragen, zondag 14 no vember a.s. in de voorbede in de ker ken het werk van de synode in deze geestelijk zo bewogen tijd te geden ken". In een vergadering van de gerefor meerde bond in de hervormde kerk. afgelopen zaterdag in de Domkerk in Utrecht. w'd namens de gerefor meerde bond gevraagd, of het mode- ramen van de svnode oo zondag 14 november een dag wil uitschrijven in verband met de nood. het-herstel en de roenin" van de kerk. Het. modera men van de svnode mag echter "een bidstond <-.»fra";=oren. Dat kan alleen de generale synode. In Psalm 110 vinden we een opmerkelijke tegenspraak, b psalmist zingt eerst: „Aldus luidt het woord des Heren tot mij Here: Zet U aan Mijn rechterhand." Uit het Nieuwe Testamen weten we hoe we deze woorden mogen verstaan. God de Vadi spreekt tot God de Zoon, Die Zijn werk volbracht heeft. God d Zoon krijgt de ereplaats bij God de Vader. En in onze geloofsbt lijdenis spreken we dat uit: Opgevaren naar de hemel zit aan de rechterhand Gods." Maar dan in vers vier spreekt de psalmist tot ons: „De Here aan uw rechterhand." Hij heeft de ereplaats in ons leven. Ho kan dat beide waar zijn? Hij zit aan Gods rechterhand. Hij i tegelijkertijd aan onze rechterhand. Dat is dezelfde plaats aa Zijn linkerhand. Hoe kan God de Vader daar zijn en ook h tegelijkertijd? Dat kan toch niet? .Maar juist in dit woordenspel ligt een prachtig beeld van verzoeningChristus is gekomen om ons, mensen, met God verzoenen. Dat wil zeggen: terug te brengen tot God, Die wij rug hebben toegekeerd. Wanneer worden wij met God verzoen Als we Christus de ereplaats in ons leven geven Weiezen vandaag: Matthëus 13:44-46. Jonge predikanten vragen synode: géén Kosmokomplol Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Negen hervormde dominees, die zich aandienen als „jonge predikanten in de hervormde kerk", vragen de hervormde synode dringend „niet in te gaan op het ver zoek van de predikanten Bijl, Van Gennep e.a. in hun schrijven d.d. 14 oktober jl., waarin zij vragen om -re habilitatie van het zgn.. Kosmokom- plot". De brief aan de synode vervolgt: „Wij weten dat. vele jonge collega's achter ons verzoek in dezen staan, maar vanwege het feit dat de genera le synode reeds volgende week bij eenkomt was het niet meer mogelijk andere collega's om adhesie te vra gen. Gaarne zijn wij bereid ons standpunt ter synodevergadering toe te lichten". NED. HERV.KERK Beroepen: te 's-Gravenzande (td S. Glazenburg te Diever. Bedankt: voor Randwijk: J. Vrofj indeweij té Harskamp, voor denberg: J. C. Schuurman te Putjj Benoemd: tot onderwijskundig dewerker aan het chr. paed. sti centrum te Hoevelaken: K. M. Bruyn te Huizen, die deze benoei heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Zwolle: A. N. driks te Delft. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Oud-Beijerland op den Velde te Zierikzee. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Middelharnis:1 Bregman te Rijssen: voor Groninj W. Hage te Krabbendijke. Rel over kampweek na „handige" bemaehtiging adressen COMMENTAREN Het ziet er naar uit, dat d'e Tweede Kamer vol gende week een motie van dr. Baruch (DS'70) zal aannemen, volgens welke de rijksgroepsregeling ten behoeve van de joodse oorlogsslachtoffers zal worden omgezet in een wet. De Rijksgroepsrege ling is gebaseerd op de algemene bijstandswet. Die wet verplicht de betrokkenen tot het vervullen van formaliteiten, die door sommige joodse oor logsslachtoffers hoewel die formaliteiten voor hen tot een minimum zijn teruggebracht als traumatiserend worden ervaren. Wanneer de re geling wet wordt, zal ook aan het restant van die bezwaren op redelijke wijze zijn tegemoetgekomen. Gezien het feit dat de rijksgroepsregeling zuiver materieel gezien een aanvaardbaar niveau heeft, kan de motie-Baruch alleen maar als een verbe tering gelden. Maar dat neemt niet weg, dat er rondom de in diening en behandeling van die motie in de Ka mer een spelletje is gespeeld, dat zeer geschikt is om opnieuw een traumatiserend element toe te voegen aan de ervaringen die de betrokkenen al met zich meetorsen. Tegenover de motie-Baruch staat die van de heer Voogd (PvdA), die al uit de vorige kabinetsperiode dateert en waarin wordt gevraagd, de rijksgroepsregeling te vervangen door een pensioenregeling. Omdat zo'n pensioen regeling niet kan worden gerelateerd aan de eigen inkomens en vermogens van de genieters een pensioen wordt in tegenstelling tot een bijstands uitkering ongeacht de omstandigheden verstrekt en zich bovendien uitstrekt tot bijvoorbeeld de gehuwde vrouwen, zou zij ongeveer dertig mil joen gulden meer kosten dan de rijksgroepsrege ling. De WD en DS'70 hebben dat kostenaspect in de vorige kabinetsperiode blijkbaar niet zo zwaar laten wegen, toen zij DS'70 heette toen nog groep—Goedhart voor de motie-Voogd stemden. Dat zij blijkens de ondertekening van de motie- Baruch intussen van mening zijn veranderd, kan op zichzelf niemand hen euvel duiden. Zoiets komt in de politiek wel meer voor. Ook dat me vrouw Van Veenendaal destijds fractielid van de groep-Goedhart, thans staatssecretaris var. CRM nu de motie afwijst en de rijksgroepsrege ling een aparte wettelijke basis wil geven, kan op zichzelf verklaarbaar zijn. Maar dan moet zo'n verandering van opstelling wel eerst worden verklaard. Dit nu is in het Ka merdebat van deze week achterwege gebleven. Dr. Baruch beperkte zich ertoe, te proberen, zijn mo tie te tracteren als een verbetering van die van de heer Voogd, nadat hij in het vooroverleg over de motie-Voogd alle ongeschreven regels van het par lementaire spel had veronachtzaamd door niet te reppen over de motie die hijzelf al had klaarlig gen. Mevrouw Van Veenendaal kraakte van haar kant de motie-Voogd dezelfde waaraan zij in de vorige kabinetsperiode haar stem had gegeven als te eenzijdig, omdat daarin de positie van oor logsslachtoffers in het voormalig Nederlands-In- dië buiten beschouwing blijft. Maar in de vorige kabinetsperiode had zij er zelf in toegestemd dat deze categorie terwille van de haalbaarheid bui ten de motie-Voogd zou worden gehouden. Wanneer een droevige kwestie als die van de joodse oorlogsslachtoffers al wordt afgehandeld in een sfeer van dergelijk gedraai, wie kan zich dan nog beklagen over de afstand tussen kiezer en ge kozene en over de slechte beeldvorming van de politiek in de ogen van het kiezersvolk. Van een onzer verslaggevers WOUDSCHOTEN De ou de, respectabele NCSV, waarin verscheidene grote mannen in het kerkelijk en maatschappe lijk leven hun richting in het leven hebben gevonden, is be zig zich te herstellen van een rel die haar hele kampwerk voor scholieren dreigde te ver storen. Twee weken voordat dit seizoen de zomerkampen voor scholieren begonnen, kre gen de ouders, wier kinderen zich ervoor hadden gemeld, al lemaal een brief thuis, waaruit moest blijken dat het in deze kampen een zootje was, waar aan zij hun oogappels nog net konden onttrekken. Maar wei nigen reageerden en de kam pen gingen met 1770 deelne mers gewoon door. Daarna volgde echter een nieuw rondschrijven aan de ouders met verse informatie over de janboel die er weer geheerst zou hebben en met een oproep om een "NCSV in ballingschap" op te richten. Het werd begeleid door boze verhalen in een ochtendblad. Dat was voor een groepje oudleden het sein om zich in de zaak te gaan mengen: de jongens in Woudschoten zaten ken nelijk lelijk in de nesten. Was dat hun eigen schuld of waren ze ge woon het mikpunt geworden van een campagne die zich de laatste tijd wel vaker op instellingen van kerken en christenen werpt wegens de veronderstelde linkserigheid er van? „Ach", zei ons de heer J. E. van der Boon, een oud-NCSV-er die ja ren achtereen "officier" in de scho lierenkampen is geweest, „dat link- serige, daarvan was ik niet zo on der de indruk. Uit mijn eerste kamp in 1938 (herinner ik me al felle discussies over het kwartje van Rome, of over de muiterij op de Zeven Provinciën. In de NCSV-kampen is het altijd gegaan over evangelische conse quenties voor de maatschappij en dan kwamen we nooit bijzonder rechts uit. De bisschoppensynode in Rome vandaag trouwens ook niet, geloof ik. Maar ja. verhalen over seksuele daden, over kinderen die na thuiskomst een psychiatrische behandeling moeten ondergaan, over druggebruik enzovoort daarvan schrik je natuurlijk wél." Alle reden voor de heer Van der Boon om het te gaan uitzoeken. Op verzoek van de kampcommissie van de NCSV vertelt hij ons nu zijn bevindingen. Op het centrum van de NCSV in Woudsc'hoten had in juni van dit jaar iemand om het adressenmate- riaal van de aanmeldingen ge vraagd omdat hij de deelnemers van tevoren een folder met foto grafische tips zei te willen toezen den. Hij kreeg ze en stuurde ze prompt door naar de Algemene Bond van Ouders en Opvoeders, die al vaker van zich deed spreken door zijn veldtocht tegen „drugs, pornografie, abortus, verpolitieken van het onderwijs, het zg. kritische denken, de anti-autoritaire opvoe ding. de seksuele verwording en de eenzijdige voorlichting via radio en tv." Deze bond. onder voorzitterschap van de Haarlemse zenuwarts dr. P. H. Esser had naar aanleiding van binnengekomen klachten een „werkgroep-NCSV" gevormd onder leiding van de Haarlemse arts H.C. Moolenburgh, een oud NCSV-lid. De Bond was ook in het bezit geko men van de zogenaamde „kamp- klapper" met instructies voor de leiding en rukte daaruit een aantal passages over seksualiteit, politieke bewustwording, drugs en dergelijke uit hun verband teneinde daaruit een bloemlezing samen te stellen die aan de handig ontfutselde adressen werden toegezonden. Uit deze klapper kon onder meer wor den afgeleid dat in een aantal jon gens- en meisjeskampen „gemengd geslapen" werd. „Onder gemengd slapen versta ik hier dat jongens en meisjes in één tent slapen zonder dat er verder sprake is van het naar bed gaan van jongens en meisjes met el kaar", aldus de schrijver van de instructie. Hij weidde vervolgens verder uit over de risico's van zul ke regelingen die weliswaar be doeld waren om „het aanrakingsta boe te doorbreken" maar ook weer niet mochten leiden tot een gedrag dat strijdig was met het eigen g<*- zinspatroon van de deelnemer: Kortom een ietwat zwammerig pro za, dat voor de bond voldoende aanwijzing was om de klederen te scheuren over deze verwording.) Samen insukkelen „Ik heb me daar natuurlijk ook in verdiept", zei de heer Van der Boon, „je kunt je dat ongeveer zo voorstellen: een discussie in een grote tent, waaraan maar geen eind wil komen. Het voorstel van de 'kampleiding om na de avondthee nog wat verder te praten voor wie daar ,zin in heeft. De discussie wordt hervat maar in het gevorder de uur wordt de gemeente wat dommelig. En zo sukkelt men sa men in, in de kleren. Maar samen in een slaapzak kruipen, dat was er niet bij. Trouwens, waarom zou je daar nu juist een NCSV-kamp voor op zoeken. De Kampeerwét is drie jaar geleden al zo veranderd, dat hou ders van kampeerterreinen aan gasten van beiderlei kunne niet meer om vertoon van een trouw boekje hoeven te vragen. Maar goed, mij is gebleken dat in 20 van de 35 gemengde kampen een of meer nachten door jongens en meisjes in dezelfde ruimte geslapen is. Uit een enquête onder de deel nemers bleek dat negen van hen, uit vijf kampen, dit een onplezieri ge ervaring hadden gevonden, maar van de 239 jongens en meisjes die antwoordden had negentig procent het als positief of normaal erva ren." Overigens is de NCSV-staf van mening dat het nu maar weer eens een tijdje uit moet zijn met het gemengd slapen. Niet om de rede nen die de Bond van ouders en op voeders heeft gesuggereerd, maar omdat er toch kleine groepjes .door geïsoleerd kunnen raken en dat maakt een kamp nooit geslaagd. Begin oktober ging er opnieuw een brief van de groep-Moolen- burgih naar de ouders waarin onder meer werd gerapporteerd: „Nor maal was, dat er in eikaars bijzijn aan- en uitgekleed werd. In som mige gevallen is het tot seksuele daden gekomen. Andere mededelin gen spreken van seksueel contact tussen bepaalde leiders en deel neemsters. Kampen, waar dit ge beurde, zijn bij ons bekend." Geeu bewijzen Daarvan zegt de heer Van dei- Boon: „Kwaadaardige roddel. Ze ijn er ook mee naar de Evangeli- :he Omroep gegaan. Maar de eoogde uitzending is niet doorge- aan omdat de EO duidelijke be wijzen wilde. En die hadden ze niet. Ook een verhaal van de bond, dat een moeder een psychische in zinking kreeg omdat zij een hele boel voorbehoedsmiddelen in de koffer van haar teruggekeerde zoon aantrof, is nagespeurd. Dat blijkt een figuur te zijn die ook op de middelbare school met die dingen loopt te geuren. U moet niet verge ten: onze kampen staan of vallen ook in niet geringe mate met het volk dat er binnenkomt". Van de 472 kampleiders van deze zomer legde er één een laat ik zeg gen, uitzonderlijke belangstelling voor meisjes aan de dag, maar die is uiteraard daarna niet meer ge vraagd." Drugs: „Van de 1770 deelnemers dit jaar waren er vijf die soft drugs bleken te gebruiken. De kamplei ding had tot taak die niet uit te stoten maar in de groep op te ne men en in de discussies ook het drugprobleem aan de orde te stel len, waarbij verwijzingen naar hulpverlenende instanties voor ver slaafden niet achterwege mochten# blijven". Politiek: „Ja, MoolenburghP verwijst telkens naar een naamde coup, die enige jaren gele den in de leiding van de NCSV| heeft plaatsgehad, waarna alles he lemaal fout zou zijn gegaan. Im-{ mers: „De leiding van de NCSV j in 1968 in handen gekomen van eei marxistische en atheïstische proe pering die doelbewust bezig is de kampen om te vormen in een poli- tiek instrument, waarin marxist! sche ideeën worden uitgedragen.' „Het grappige is nu juist, dat he net zo'n beetje omgekeerd is. Een van de functionarissen heeft in da 1 jaar geprobeerd de staf tot he uiterste te radicaliseren en is juis J op grond daarvan ten val gekomem 2 dat wil zeggen hij ging vrijwillig 1 heen omdat de staf daar geen boodschap aan had." t 5 Dezelfde soort 1 Oud NCSV-er Van der Booi a he^ft het intensieve contact met d NCisV-staf van de laatste maandei als een herkenning ervaren. „Pre cies de soort jongens dat wij vroe ger hadden alleen wat langer haren. Hetzelfde gebekvecht, de zelfde naïviteit ook vaak. Maar pri ma mensen. En ik duld niet dat dL NCSV-traditie door zo'n hetze ka' pot gemaakt wordt. We moeten al les op alles zetten om het vertrou wen te herstellen want ook met eet paar honderd deelnemers minder kan het hele kampwerk op zijj gatje komen te liggen Daarom kwam hij, samen mef een groep andere oud-leden op zal terdag 23 oktober ook op een ver) gadering waarop dc grocp-Mom lenburgh zich had voorgenomen dj „NCSV in ballingschap" met eigen kampwerk op te richten. Gestreeffl zou daarbij worden naar „een ec'ntj blije vakantiestemming waarvan dj deelnemers uitgerust en zonder be] lasting met allerlei problematieke] zullen terugkomen". Daartegenover stelde de groei van de heer Van der Boon „dat i het verleden de NCSV altijd aan d spits heeft gelopen in de discussi omtrent vernieuwing en transfor matie van de Nederlandse samenle ving," aldus een communiqué da later door Woudschoten werd uit gegeven. Het kleine aantal oudei dat aan de uitnodiging van d groep-Moolenburgh gehoor ha gegeven bleek volgens dit commu niqué algemeen van mening, dat e contact moest worden opgenomei met het NCSV-bestuur. De zoo: van dokter Moolenburgh die inmid dels tot voorzitter van de kamp commissie van de „NCSV in ba! lingschap" was benoemd verklaard zich bereid dit contact te zullen na streven. Er is dus een kans dat d zaak alsnog in der minne geschil wordt. Vi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2