n
Haagse Comeclie was
onderhoudend met
stuk van Feydeau
„Zwarte Korps" TV-commentaar
Twee gesprekken
Nieuwe Tingel Tangel
volgens oud recept
En nu naar bed: vlotte musical
kontuur in
'A-iïqnon
protesteert tegen
bezuinigingen
Bibliotheken in
N.-Holland dag
dicht uit protest
15
7
MAANDAG 8 NOVEMBER 1971
d Le
•3-99
Smit
5-85
Meu
0-89.
Cor
ooijt
6-37)
Door Ev. Grolle
G.'i DEN HAAG De Haagse Co-
Boe nedie brengt je met zijn nieuwe
ituJc ,,'n blok aan het been" van
ïeorges Feydeau in de vertaling
an Paul Rodenko en onder re
eg e ie van Ko van Dijk, een avond-
lk e onder ,,'t lochte volk" om met
?j falie Pietje te spreken
Zui
T. l Het wordt dan een avond van da-
v/ erende pret, vooral daverend, want
eydeau heeft zijn stukken altijd
d< ïeerlijk in elkaar gedraaid en je
var taat verbluft over de verwikkelingen
M lie hij in dit komieke genre voor el-
Do- taar weet te krijgen, zodat je blijft
in A achen. maar.... het is nooit zo van 't
ijnste. 't Is meer werk van de bolle
N ich.
-fe Amusement
rger-
na J
Seist r
In ,,'n blok aan het been", gaan de
J a-wikkelingen rondom een cnanteu-
fp (Lucette Gautier), en haar amant
ugi'Bois-d'Enghien), die eigenlijk komt
en Jrtirtc" 'J
r>n gaat trouwen. Natuurlijk heeft hij
e moed er niet voor om dat zo plomp-
F cferloren te zeggen. De loop der din-
zal het echter iedereen wel dui-
n .eitöelijk maken en dat dat met veel
wint pret en nog veel meer verwikkelingen
Vi ebeurt, laat dat maar aan Feydeau
eek. ,Ver.
■eeu- Met dit stuk neemt de Haagse Co-
nedie eigenlijk de taak over van het
rroegere amusementstoneel, dat uiter-
ard geen subsidie kreeg (we geven
„•rjons dure belastinggeld niet voor de
■^gein uit), maar daardoor wel het
sa loodje heeft gelegd, zodat een serieus
:h 2 gezelschap het wel doen moet, want
H 10 het volk vraagt ernaar en zo zit de
Haagse Comedie zeker voor drie jaar
491- trast aan volle zalen.
II 40!
"I 221
m 4
schai
ID
0 k« De regie van Ko van Dijk is erop
°"o11 lit de lachtrein goed te laten lopen
ijijen met grote scheppen wordt de
mergie eringegooid, op een kooltje
,meer of minder wordt niet gekeken
het resultaat is dan ook daverend,
6 Ernstig van aard zijnde wil ik er
25 k ;een kwaad woord van zeggen, inte-
1 gendeel.
Ko van Dijk heeft enorm veel suc-
itjesces met zijn ploeg. Vanouds speelt
Guido de Moor de eerste viool in dit
^Y^jFeydeau-stuk. Dat is traditie bij de
Haagse Comedie, maar hij wordt dit-
riaal bijzonder goed gesecondeerd
il enloor een drietal snaken, die wat la-
hen betreft niet voor hem onderdoen.
roen-
ex-~
0 per
Sla I
Prei
a 56®
ft Regie
Daar is dan in de eerste plaats Jules
Croiset als een Zuidamerikaanse ge
neraal, die in Europa oorlogsinkopen
komt doen, maar zeer verliefd wordt
op Lucette. Jules Croiset maakt er
iets overdonderends van. Hij spreekt
?ijn Frans zeer Spaans en zijn harts
tocht gaat alle perken te buiten. Alle
registers open, zogezegd.
•fe Kostelijk
Dan is er in de tweede plaats Eli
Blom als de tekstschrijvende notaris
klerk. In alle opzichten de man die
de klappen krijgt, maar zo'n kostelijk
geval als men in jaren niet zag.
Dan is er in de derde plaats Carl
van der Plas als de uit zijn mond rie
kende deftige heer. Voor toneel zo
rond de eeuwwende heeft van der
Plas een buitengewone aanleg en dat
bewees hij ook nu weer. Die aanleg
heeft ook Manfred de Graaf. Hij was
nu in een dubbelrol te zien.
De andere medespelende heren wa
ren dito van 't zelfde. Kostelijk mal.
De dames werden aangevoerd door
Anne-Wil Blankers als Lucette. Al
tijd goed, en voorts Anne-Marie Hey-
ligers als de barones, Maria Stiegelis
als het zusje in de schaduw, Corrie
van der Linden als Nini en Marlous
Fluitsma als Viviane, terwijl Nanni
Vermeer als Engelse Coupeuse even
tjes een fijn rolletje weggaf.
•fe Muzikanten
De vondst van de avond was echter
de regievondst om de vier voorko
mende muzikanten aan het stuk deel
te laten nemen als de frères Jacques.
Zij deden dit heerlijk en maakten er
zo een klein musicalletje van. De kos
tuums van Has Noordhoek-Hegt, en
de dekors van Hep van Delft maak
ten er een echt verzorgde voorstelling
van, zoals te verwachten is bij de
Haagse Comedie.
Veel pret dus, niet altijd fijn, maar
wel onderhoudend van het begin tot
het eind.
Vanavond te
zien
NEDERLAND I AVRO
19.05 uur Toppop
19.30 uur Boekje open
20.21 uur Peyton Place
21.10 uur De Carol Burnett-show
NEDERLAND II KRO
19.12 uur Wij, heren van Zichem
20.21 uur Gamma het kind van de
rekening, discussieprogram
ma
21.10 uur Herinneringen aan Fernan-
del, filmprogramma
Van een verslaggever
UTRECHT De jubileumvergade
ring van de categorale vakorganisatie
„het Zwarte korps", ter gelegenheid
van het 25-jarig bestaan, die zaterdag
in Utrecht werd gehouden, heeft als
gevolg van de aangekondigde bezui
niging in de sector weg-, water- en
wegenbouw een demonstratief karak
ter gekregen.
Aan de ministers van verkeer en
waterstaat, sociale zaken en economi
sche zaken en aan de leden van de
Tweede Kamer werden telegrammen
verzonden. waarin geprotesteerd
werd tegen de temporisering van de
weg- en waterbouw.
Sprekers op de vergadering gaven
een overzicht van de achteruitgang
en de stilstand op verschillende we
genbouwprojecten.
Aan het einde van de vergadering
vroeg secretaris-penningmeester F.
Visser, de oprichter van de organisa
tie, waarin tachtig procent van al het
machinepersoneel verenigd is, „Drees
terug te slaan, zoals hij nog nooit
slaag heeft gehad. Als ze aan ons jas
je komen, zijn ze nog niet met .ons
klaar", aldus de heer Visser.
De KRO-telëvisie sloot gisteravond
haar programma af met twee ge
sprekken met mannen, die duidelijk
gewend zijn niet het achterste van
hun tong te laten zien: kardinaal Al-
frink, de bisschop van Utrecht en
mr. G. A. Wagner, de president van
de koninklijke Nederlandse Petro-
leummaatschappij.
Wat kardinaal Alfrink betreft: een
man met een zo weemoedig stemge
luid maakt het toch al sombere beeld
van de synode van de rooms-katho-
lieke bisschoppen in Rome er niet be
ter op vooral niet als die stem dan
ook nog zegt zich te kunnen voorstel
len dat de synode op de buitenwereld
niet zo'n geïnspireerde indruk heeft
gemaakt. Wij moeten het dus doen
met de mededelingen >en indrukken
van de kardinaal, die erbij geweest
is, dat er toch wel enkele posititeve
punten zijn geweest.
Daar rekende hij onder andere toe
de toezegging van paus Paulus om
rekening te zullen houden met wat
op de synode is besproken en zijn
thans (en nog niet eerder) getoonde
sensibiliteitover het probleem van
de priesters.
Het gesprek met mr. Wagner was in
door R. N. Degens
AMSTERDAM Er is weer
een nieuw programma van Sieto
Hovings Tingel Tangel Cabaret.
Het heet „Waartoe, waarheen?"
en het ging zaterdagavond in het
eigen Tingel Tangel-zaaltje aan
de NZ Voorburgwal in première.
Het is Sieto Hovings zestiende pro
gramma inmiddels. Met al die vooraf
gaande heeft hij een vaste plaats in
de langzamerhand dicht beplante na
tionale cabarettuin gekregen; een
soort conifeer die blijft, en waarvan
je doorlopend plezier hebt. Die nooit
uitbundig bloeit, maar die je toch
niet zou willen missen.
Met „Waartoe, waarheen?" heeft
hij weer een avond degelijk amuse
ment volgens het vanouds bekende
recept bereid: een liedje een sketche,
een conference, een liedje, met een
bescheiden muziekje en een sobere,
doeltreffende mise en scène, helemaal
berekend op het intieme Tingel Tan
gel-zaaltje.
De ingrediënten komen van 's le
vens supermarkt: de politiek (Barend
en zijn kabinet) de milieuverontreini
ging, en de dood. Sieto Hoving is dit
maal bijzonder intensief met de dood
in zijn programma bezig; het hele ge
deelte na de pauze wordt beheerst
door dit thema, via niet zo originele
filosofietjes van twee doodbidders die
nooit gebrek aan werk hebben, Mage
re Hein, bloemen waarvan je meer
plezier tijdens je leven dan op je graf
hebt, en waarom de mensen zich zo
haasten... waartoe, waarheen.
Onspits
ak« door BER HULSING
AMSTERDAM Het zit er
oei in dat vele Nederlanders
samen gezellig naar „En nu naar
bed" zullen willen, want dat is
de eerste keer, vrijdagavond in
Carré, meteen al best bevallen.
Het is een vrolijke musical, meesle-
>end en komisch gedaan, met veel
lumor, malle en romantische scène
tjes, fijne liedjes, pittige dansjes, lek
kere muziek, en daarbij zo Hollands
als Annie M. G. Schmidt, die hem
schreef.
Het verhaaltje is al te kneuterig:
een slappe jongeman, die niets kan
en niets wil, wordt door een braaf
burgermeisje in een nette baan bij
laar vader, en bijna in een huwelijk,
ewerkt. Maar daar heeft zij twee
feeën bij bedacht, de goede en de
made, die elkaar steeds tegenwer
ken, en tenslotte zelf niet meer weten
wat goed voor de jongen is. Zodat de
goede het huwelijk nog net belet om
dat de kwade hem getrouwd ongeluk
kig wil zien. De strijd van die twee
feeën wordt grappig uitgevochten in
allerlei omstandigheden en vermom
mingen.
Conny Stuart is een enig malle bo
ze fee, lekker ondeugend, heel ko
misch in alles wat zij doet. Mary
Dresselhuys is, wat waardiger en sta
tiger, de goede fee, die trouwens ook
vol streken zit. En zij staat en gaat in
haar eigen stijl even zeker en humo
ristisch in de musical als zij het altijd
in blijspelen al deed. Die twee. zijn
samen een kostelijk stel. Zij vullen
elkaar prachtig aan.
Jenny Arean speelt het meisje
hartverwarmend. Frans Halsema is
vlot en gemakkelijk de jongen. Hein
Boele is een leuke vriend. Karin Lar-
sen en John Koch spelen de stijve
burgerlijke ouders van het meisje.
Alle scènetjes en sketches van deze
vijf hoofdrolspelers zijn geestig ge
schreven en leuk gedaan. Dan zijn er
zo'n achttien liedjes, goede echte
Annie-Schmidt-liedjes, waar Harry
Bannink weer mooie melodietjes voor
schreef. Conny kreeg een paar gekke
ballades, die ze kostelijk brengt. Jen
ny kreeg de gevoelige songs, met wat
melancholie, waar zij een sterke war
me stem voor heeft. Frans zingt soms
fijn met haar samen, en doet nog wat
lichtere liedjes.
En dan dartelen daaromheen nog
vier meisjes en vier jongens, die goed
zingen, vaardig swingen, en een paar
beste ensemblenummers brengen.
Dat alles zo goed zit en vlot ver
loopt, met vaart en ritme, is te dan
ken aan Paddy Stone, de in Canada
geboren danser, regisseur cn choreo
graaf, die, het musicalwerk door en
door kent, en het met de, hier toch
minder ervaren, artiesten voor elkaar
gekregen heeft. Het is moeilijk vast
te stellen wie wat bedacht heeft,
maar dat er verschillende vondsten
en verrassende effecten zijn is zeker.
Het is een plezier om naar alles te
kijken. En te luisteren, want Annie
Schmidt was weer geestig, en Ban-
ninks muziek, door zes man gespeeld,
klonk uitstekend. Het decor van Jan
Beutener is wel handig maar wat za
kelijk, zijn kostuums zijn kleurig.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De openbare bi
bliotheken in Noord-Holland zullen
morgen gesloten zijn. Ook de biblio
theekbussen rijden dinsdag niet.
De personeelsleden gaan die dag
deelnemen aan de demonstratie tegen
het welzijnsbeleid van de regering.
De begroting van het ministerie van
CRM wordt dinsdag in de Tweede
Kamer behandeld. Volgens de perso
neelsleden van de Noordhollandse bi
bliotheken houdt deze begroting een
aantasting in van het welzijnswerk,
waaronder de openbare bibliotheken.
De personeelsleden zullen een ac
tiekrant onder de gebruikers van rust js hier helemaal ver-
openbare bibliotheken verspreiden dwenen," klaagde Andy Ma-
waarin informatie wordt gegeven ione tegen smidje Verholen.
over de moeilijkheden die de biblio- mo, 0
theken bedreigen. Tevens hebben zij Zjjni
Het was waarschijnlijk de bedoe
ling de zinloosheid en de absurditeit
van vele dingen in het leven, en mis
schien wel van het leven zelf, thema
van dit programma te maken. De
meeste sketches en liedjes wijzen
daar in hun strekking wel op, maar
het is allemaal net iets te weinig spits
en te weinig doorstotend naar be
wustzijnslagen waar de toehoorder
zich echt geraakt kan voelen.
Hoogtepunten
Er zijn natuurlijk enkele hoogte
punten: de twee conferences van Sie
to zelf, vooral die na de pauze waar
hii in korte tijd een heleboel lekkere
gekke dingen debiteert, en de bewer
king van de Cantate no. 212 van Joh.
Sebastiaan Bach voor drie stemmen
en twee gitaren (muzikale bewerking
Joop Biegelaar en Antoine Oomen).
Zo'n cantatenummer is ook niet be
paald nieuw, maar gaat er altijd wel
lekker in; en het is ditmaal wel een
echt goede, met veel Barend Biesheu
vel, in de tekst.
Er zijn ook bepaald zwakke num
mers. zoals Mariike Hovings „Daar
sta je dan" (met nogal liefst een
tekst van Carmiggelt) en een uiter
mate flauwe sketch aan de telefoon:
Het wonder van de communicatie,
met Sieto en Mariike Hoving en Rob
de Nils, die zich overigens in dit pro
gramma beter weert in een paar mo
dern-gevoelige liedjes.
Actueel
Sieto Hoving sluit in zijn conferen
ces meermalen aardig op de actuali
teit aan, de mislukte EuroDese raket
lancering en zo) maar ook dat staat
in het aloude recept, dat bliikens de
uitbundige reacties van het publiek
bij de première zaterdagavond weer
vakkundig is gebruikt.
zoverre belangwekkend dat de man
behalve een onbewust gecultiveerde
ijdelheid ook een zekere argeloosheid
toonde ten opzichte van de macht die
hij heeft, en op dit punt in dit ge
sprek overtuigd. Mr. Wagner was
zich kennelijk meer de grenzen van
de macht en de moeilijkheden van
een wereldconcern bewust („werken
in 120 landen, betekent dat de moei
lijkheden met 120 worden vermenig
vuldigd") dan de buitenstaander
denkt.
Dat er na zo'n gesprek meer vragen
zijn dan voor het gesprek is mis
schien niet eens een nadeel.
„Zeskamp" liep zaterdagavond ze
ker een half uur uit (de VARA op het
andere net kondigde goedig aan even
te zullen wachten ten behoeve van de
wisselaars van het ene naar het an
dere net, maar zag na vijf minuten al
in hoe absurd dat zou zijn). Dat
maakte het mogelijk een deel Van de
Dorusshow te zien en het bij gebrui
kers van programmabladen levende
dilemma: Tom of Godfried althans
gedeeltelijk te ontgaan.
Wat ik van Dorus zag was vol
doende om de reeds lang gekoesterde
bewondering voor deze clown beves
tigd te zien, maar voldoende ook om
ergernis te voelen over het verteken
de beeld dat de toevoeging van
zaaleffecten (lachen en applaus) bij
deze produktie in blik schept.
In ieder geval was de „suspense"
geschapen door het optreden van de
levende Dorus in de Amsterdamse
wassen beeldengalerij een goede in
leiding tot Godfried Bomans': Het
dierbare (en ook commercieel soms
aantrekkelijke) bijgeloof Van menig
Engelsman: de spoken en hun land
huizen-
De uitzending stelde teleur, in zo
verre dat Bomans ook deze problema
tiek aanpakt, met de loodzware, maar
eigenlijk nooit afdoende ernst die in
zijn boeken (zijn eerste tenminste)
niet terug te vinden is, maar die hem
bevangt zodra hij een televisiecamera
op zich gericht weet. Een beetje spot,
wat ironie en persiflage hadden dit
op zichzelf erg aantrekkelijke onder
werp misschien wel gered. Maar wat
moeten wij ter wereld aan met Bo
mans' in kennelijke ernst gegeven, en
ook nog zeer aanvechtbare conclusie:
dat het religieuze Ibven te kil en te
rationeel is en de kerken ruimte zou
den moeten scheppen om verlangens
van de mensen naar dit soort Verha
len en verlangens op te vangen? Zijn
de VVV-s met goed genoeg meer?
C. J. L.
Vanavond te
horen
HILVERSUM I NCRV
19.00 uur (EO) Wij hebben een woord
voor de wereld
20.00 uur The Fairy Queen, opera van
Purcell
21.20 uur Omroep Orkest en solist
21.55 uur De isoleerkamer, hoorspel
23.00 uur NCRV-Vocaal ensemble
HILVERSUM II NOS
19.20 uur (RVU) Natuurbehoud en
milieubeheer
20.05 uur Minder bekend buitenlands
repertoire, muziekprogram
ma
21.10 uur Gamma van Alpha en Beta
21.40 uur Oude liedjes
22.00 uur Metropole Orkest
23.20 uur De geafficheerde musicus,
MARY STEWART
94
Ik keek om me heen. Het was geen straat met cafés, ep
er waren verrassend weinig mensen op de been. De
krantenkiosk naast me was gesloten, evenals de bakkerij
vlak voor me, maar dertig meter verder was een open
garage, en de lampjes van de benzinepompen gloeiden als
bakens. Daar zou zeker iemand de weg weten naar de
garage in de rue de Pêcheurs. Ik trok Rommel die kant
uit.
Eén monteur was bij at pomp bezig met een auto,
maar terwijl ik haastig kwam aanlopen, dook een ander
op uit de deur van de garage, met een emmer in zijn
hand. Die zette hij neer, en op mijn ademloze vraag,
duwde hij zijn alpientje achteruit op zijn hoofd en krab
de zich tussen zijn haren.
„Rue des Pêcheurs, mam'selle? ja, zeker, maar hij
keek me aarzelend aan. „Dat is geen gelegenheid voor u
om naar toe te gaan, op dit uur van de nacht."
„Maar ik moet!" Ik zei het op zo dringende toon, dat
zijn blik nieuwsgierig werd. „Er is grote haast bij.
Hoe moet ik gaan?"
Hij wreef over zijn oor, stond nog te staren. „Natuur
lijk zal ik u de weg wijzen. Maar ik zeg u
„Ik moet!" riep ik opnieuw. Hij bedoelde het vriende
lijk, ongetwijfeld, maar mijn hart klopte in mijn keel en
de motor van elke auto die voorbijreed, klonk als de jan
kende zoemtoon van een automatisch traplicht. Ik deed
een stap in zijn richting. „Alstublieft, monsieur!"
Hij nam me nu op van top tot teen, zag mijn groezelige
handen, mijn stoffige sandalen, de kalkvlekken op mijn
mantel, de wanhoop op mijn gezicht. Er lag nu een flik
kering in zijn ogen, die verder ging dan nieuwsgierig
heid. „Ik zal u zeggen, wat ik doen zal." Hij likte met
zijn tong langs zijn bovenlip en glimlachte uitermate
vriendelijk. Ik vroeg me af of hij overwoog, de politie op
te bellen. „Over tien minuten ga ik weg," zei hij. „Als u
wilt wachten, zal ik u er zelf heen brengen."
Ik klampte me vast aan mijn restantjes geduld en be
leefdheid. „Monsieur, u bent de goedheid in persoon.
Maar ik herhaal het, er is grote haast bij; ik kan niet
wachten. Ik moet onmiddellijk uit Marseille vertrekken,
en ik moet mijn wagen hebben. Daarom
„Wagen?"
„Ja. Uit de garage van Bergère. In de rue
„Dat weet ik. Maar die is dicht." Hij sprak kortaf; zijn
belangstelling taande. Hij wendde zich half om en pakte
zijn emmer op.
„Dicht?" De wereld stond stil, begon toen te draaien.
„Weet u dat zeker?"
Hij haalde even zijn schouders op. „Mais certainement.
Het is een garage voor reparatie: die sluit om acht uur."
„Misschien kan iemand - het is geweldig belangrijk...
waar wonen ze?" Ik merkte dat ik begon te stotteren; ik
zocht naar woorden, mijn Frans ontschoot me, terwijl-
mijn hersens weer overstag gingen: „Ik zou naar hun
huis kunnen gaan
Hij zei nu een tikje vriendelijker: „Ik weet niet, waar
ze wonen. Misschien zou u dat kunnen navragen bij de
huizen naast de garage."
Een tram jakkerde achter me de straat door, bespotte
me met het rumoer van zijn haast. Een wagen stopte
naast de benzinepomp en het suizen van de banden joeg
een rilling door mijn nekharen. Ik liet Rommels touwtje
op de grond vallen, zette mijn voet erop, en begon met'
bevende handen in mijn handtasje te grabbelen. „Nee,
dat heeft geen zin. Ik heb geen tijd. Ik moet nu weg. Ik
moet een wagen huren. Wilt u er alstublieft meteen een
voor me halen en de tank vullen. Hoeveel -?"
(Wordt vervolgd)
Momma
WEIK0M IN MIJN NIEUWE HUIS.
hams-WAT MCHT U ERVAN J
203: En zo ging het leven
op de ranch maar door,
druk en vol rumoer. „De
Smidje Verholen en de veedieven van Texas
alle bibliotheken in Nederland ver
zocht dinsdag ook te sluiten.
wat zal ik blij
die vreemde snoes-
Hilversum I 402 m: NCRV:
18.30 Nieuws: 18.42 Toelichting
bij het nieuws: 18,47 (S) Band
stand: Koperorkest- E.O. 19.00
WIJ hebben een woord voor
de wereld: muziek, informatie
en berichten, met om: 19.04
Reformatie en Reveil: I9.2f
Klankbord, zicht op het ker
kelijk leven; 19.40 Bijbelstudie.
NCRV: 20.00 (S) The fairy
Queen, operavan Purcell (le,
2e en 3e akte) 21.20 (S) Omroep
Orkest en solist (opn21.55 <S)
De Isoleerkamer, hoorspel-
22.20 Avondoverdenking; 22.30
Nieuws; 22.40 Literama: over
boeken, schrijvers en toneel;
23 00 (S) NCRV-Vocaal ensem
ble; 23.30 (S) Deze tijd, deze
muziek (opn.)
Nieuws.
Hilversum II 298 m: AVRO
18.00 Nieuws; 18.11 Radiojour
naal; 18.25 Ik verbind u
d°or praatje 18.30 (S) O-
Nieuws. AVRO: 23.10 Radio
journaal; NOS: 23.20 De geaf
ficheerde musicus, klankbeeld;
23.55-24-00 Nieuws.
EVISIEji
iVANAVON»!
(7): 18.30 Elementaire economie (15.30—15.32
(Volksuniversiteit); 19 05 Sport;
19.33 Keurig Frans en Zoek-
17.00
Overheidsvoorlichting KRO:
17.30 Nieuws; 17.32 Actualitei-
met zangsolisten; Politieke
.Partijen; 18 J9 Uitzending
CHU.
Nederland I: NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant. STER; 18.50
19.20 (K) Reclame. NOS: 18 55 (K)
Journaal. STER: 19.00 (K) Re
clame. AVRO: 19.05 (K) AV-
RO's Toppop; 19.30 (K) Boekje
Open: Jonge mensen ontmoe
ten hun favoriete schrijver.
STER: 19.55 (K) Reclame NOS:
20.00 (K) Journaal. STER: 20 15
(K) Reclame. AVRO; 20.21 (K)
Peyton Place. 21.10 ({O De Ca
rol Burnett Show. 22.QO AV-
RO's Televizler Magazine.
NOS: 22.50 (K) Journaal. TE-
23.55-24.00 LDAC: 22.55-23.25 Nascholing
huisartsen - les 3.
Nederland II: NOS: 18.45 (K)
licht: 19.39 Weerbericht en ten; 18.00 (S) Licht ensemble
mededelingen. 19.45 Nieuws.
20 30 Nationale Loterij. 20.45
mededelingen. 20.45 Kleur:
Kleur: Ontdek de ster, recht
streekse uitzending van de fi
nale GastvedettenDe Anita
Kerr -Singers; 22.00 Kleur: De
andere film: Kohlcn für die
Naunystrasse: 22.30 Nieuws.
GRAMM. DRAADOMROEP
VAN 18—20 uur
I Sir Edward Elgar Sympho
nic nr 2 in Es gr.t. op. 63; II.
Frederick Dellus, Concert voor
cello en orkest III. Ralph
Vaughan Williams A Pastoral
symphony
HHilversum
De Fabeltjeskrant. STER: 18.50 7.00 Nieuws;
(K) Reclame. NOS: 18.15 (K) woord: 7.07
Journaal. STER: 19 00 (K) Re- klassieke-
Peretteconcert door het Prome- clame. KRO: 19.05 <K) Felix de muziek (gr.)
kat, tekenfilm: 19.12 Wij, He- 7.41-7.50
ren van Zichem. Vlaams TV-
iade Orkest, radiokoor
lanpsoMste: 19.20 R V.U.: Na
tuurbehoud en milieubeheer.
«10-19 20 Morele Herbewape-
ning: Van het persoonlijke naai. STER: 20.15 (K) Reclame.
402 m: KRO:
C Het levende
S) Badinerie:
semiklassieke
(7.30 Nieuws;
Actualiteiten). 8.24
Overweging 8.30 Nieuws:
naar het wereldwijze, lezing. KRO: 20.21 Gamma
NOS: 20.00 Nieuws; 20.05 (S) van de rekening, dlscusslepro-
Minder bekend buitenlands re
pertoire; 20 50 (S) Hobbyscoop:
Populair programma over
eiectronlca. 21.10 Gamma van
alpha en bèta: recente vorde
ringen in de wetenschap; 21.40
Onder de groene linde: oude
gramma. 21 10 Herinneringen
aan Fernandel: Een dorps
schandaaltje speelfilm. NOS:
22.40 (K) Journaal. TELEAC:
22.45-23.15 EHBO-les 9 (herh.).
België-Nederlands
Hilversum II. 298 m: AVRO;
7.00 Nieuws en ochtendgymna
stiek; 7.20 (S) Dag met een
plaatje (gr.) 8.00 Nieuws; 8.11
Radiojournaal: 8 20 (S) Dag
met een plaatje (vervolg) 8.50
Morgenwijding: 9.00 Oude
koorliederen: 9 35 Waterstan
den; 9.40 (S) Modern strijk
kwartet: 10.00 voor de kleuters:
10.10 Arbeidsvitaminen: (ll.CO
Nieuws) 11.30 Voor de land
bouw; 12.40 Knipperlicht: ver-
keersmagazine: 13 00 Nieuws;
13 11 Radiojournaal 13.30 (S)
De wereld van de opera: Par
sifal, opera van Wagner, met
toelichting (opn.) 14.35 Alert!:
op het vlak van muziek en
maatschappij NOS: 1500 Zoek
licht op Nederland: reporta
ges en commentaren (16 00
Nieuws) AVRO: 17.00 MobM:
een beweeglijk programma
voor beweeglijke mensen, mei
om 17.55 Mededelingen.
Hilversum III. 240 m.: VA
RA: 7.00 Nieuws: 7.02 Dag
dinsdag; 8.00 Nieuws; 8.02 On-
derweg: 9.00 Nieuws; 9.03
(10 30^10 32 Plaatjes voor de pep. (10.00
Nieuws) ii.oo Nieuws: 1103
Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite; (12.00 Nieuws.)
13 00 Niéuws; 13.03 De Eddy
Becker show: (14.00 Nieuws.)
15.00 Nieuws; 15.03 Drie-draal;
16 00 Niéuws; 16.03—18.00 Mix.
(17.00 Nieuws).
liedjes. 22.00 (S) Metropole Or- Kleur: Fabeltjeskrant: in.ira \ai irner
K«t; 22.55 Mededelingen; 23.00 Kleur: woudlopers, jeugdserie muzikaal
1971: Pianorecital
het kind Nieuws). n.OO Voor de zieken;
^h11.30 Bejaardenprogramma:
11.55 Mededelingen: 12.00 <S)
Van twaalf tot twee; (12.22 Wij
van het land: 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuw; 12.41—12.50 Ac
tualiteiten; 13.00—13.05 Raden
maar...); 14.05 Schoolradio; 14.30 TELEVISIE MORGEN
(S) Interlokaal op dinsdag;
middagmagazine;
hanen eindelijk eens ophoe
pelen!" Maar eilaas, ze
hoepelden voorlopig niet op
en er kwamen zelfs nog
een paar vreemde snoesha
nen bij. Vrachtautochauf
feurs waren dat en die had
den hun opleiding vast. in
een van onze eigen mooie
grote steden gehad, want
ze stoorden zich aan geen
enkele verkeersregel. Er
stond bijvoorbeeld een bord
langs de weg met het teken rechtsaf verboden. Toen de heren dus rechtsaf
gegaan waren, lieten ze een totaal versplinterd hekwerk achter. De eenvou
dige landweg, die niet berekend was op zulk zwaar vervoer, doorploegden ze
ook eventjes tot op minstens een halve meter diepte, maar aangezien de rauwe
doorzetter ook bij het autorijden altijd wint, slaagden ze er toch in de ranch
van Andy Malone te bereikenDaarmee hield de narigheid evenwel niet
op, want nu probeerden ze nog even of een auto van twee meter breed door
een poort van één meter tachtig kon. „Dat gaot niet, Jen," lachte toen de
chaufleur. „Ik sien het, Nelis," antwoordde Jen. en begrijpend bestudeerde
hij het naar beneden stortende metselwerk, dat krakend uit zijn voegen werd
geruktTierend en razend kwam Andy Malone aanrennen, doch de
vrachtrijders bleven heel kalm en vroegen: „Zo, meester! Bennen we hier
terecht?" „Natuurlijk are you here terecht!" klonk toen de joviale stem van
John D. Learlooyer, die over een muurtje keek, dat toevallig nog was blijven
staan. „Hebben jullie je gereedschap bij je? Je tools?" „Als ze gereedschap
hebben, dan zullen ze eerst mijn vernielde poort maken!" raasde Andy.
„Dat comes dick voor de backer, Andy," lachte John D. Learlooyer. „Ik heb zo
juist van die malle engineer Blikmans alle machines gekocht die nog in de
bergen zitten. Die soepblokjesmachines, weet je? Die gaan deze brave mannen
nou demonteren en als dat klaar is. komen ze dat smalle poortje van jou
maken! Begrepen?
FERDNAND
9
i S:
«O
v,"