Jachin's eeuwfeest zonder gedenkboek en met plaatje Verzoening - hondebaan Bijdragen proceskosten voor deken Beytagli Perscombinatie neemt deel in Amstellandpers Uw probleem is het onze IL— Excursie COMMENTAREN Puzzelboek Een ivoord voor vandaag Schmelzer bezoekt paus Paulus Lutheranen gaan nieuwe actie voor derde wereld starten BEROEPINGSWERK OONDERDAG 4 NOVEMBER 1971 Brieven die niet xljn too reien van naam en adres kannen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Vraag: Waar kwam dat land Nod vandaan, waar Kaïn heen ging? En hoe kwam hij zo gauw aan een huis vrouw? Staat dat wel in de nieuwe vertaling en zoudt u eens in de krant willen zetten, wat er in de laatst gevonden bijbelrollen staat. Antwoord: Het woord Nod betekent ellende. De tekst kan dus betekenen: Land van ellende. Omdat er echter een plaatsaanduiding bijstaat, kan er echter ook wel sprake zijn van een afzonderlijk landschap. Ook denkt men wel eens aan een landschap Nêdu, waarvan sprake is in een inscriptie in spijkerschrift, een deel van Mesopo- tamië (Irak). Zekerheid hierover be staat er niet. Nog meer onzekerheid wordt ge wekt door gebruik van het woord Nod in psalm 56:9, dat op omzwervingen en een onzeker leven lijkt te slaan. In de vertaling van het Nederland se Bijbelgenootschap staat: Hij ging wonen in het land Nod, ten oosten van Eden. Verderop staat: Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw. De Bible de Jerusalem vermeldt: hij woonde in het land Nod, en te kent erbij aan: Het land is onbekend, de betekenis kan zijn: zwervend. In de bekende handschriften ziet men iryzake Nod en Kaïns vrouw geen afwijkingen. De Septuaginta geeft de naam van het land weer als Naut Er valt bij gebrek aan gegevens over de herkomst van Kaïns vrouw geen zinnig woord te zeggen. Maar het maken van veronderstellingea staat ieder vrij. Door A. J. Klei Zaterdag en zondag viert de gereformeerde zondagsschoolver eniging Jachin haar eeuwfeest en dat gebeurt in Driebergen. Het programa ligt voor me, en het doet me prompt denken aan wat de Amsterdamse ds. W. H. Gispen in december 1879 aan „een vriend te Jeruzalem" schreef over het komend zilveren feest van de theolo gische school in Kampen: „Wat we daar genieten zullen behoeft ge niet te vragen. Woorden en altijd woorden. De gave van feesten te organiseren en te vieren is den calvinisten niet gegeven". Een beetje onbillijk is het gebruik van dit citaat wel, want ten slotte kun je je bij het punt „creatieve ver werking van ons feest" van alles voorstellen, en blijkens mij verstrekte mededelingen mogen we er ons veel van voorstellen. Bovendien doet Ja chin het zonder gedenkboek, dat schijnt trouwens helemaal uit de mo de te raken, en dit betekent dat er heel wat minder woorden aan het honderdjarig bestaan worden gewijd dan in 1911 aan het veertigjarig be staan: toen gooiden ze er een feest bundel van dik vierhonderd pagina's tegenaan, die opende met een opstel over de zondagsschool als wereldver schijnsel, waarbij de nijvere lezer geen eeuw en geen oord bespaard bleef. Wat Jachin (dat Hij bevestige, ont leend 1 Kon. 7 vers 21) wel gedaan heeft is vijftienduizend 45-toeren plaatjes uitdelen aan de zondags schoolkinderen. Op de éne kant hoor je The Rivals van Rob van Dijk, aan de andere kant vind je The New Or leans Syncopators onder leiding van Jan Burgers en dat levert met elkaar een verdraaid aardig en pakkend ge heel op. Om het verhaal over de Ja- chin-plaat meteen maar af te maken, er zit een stevig papier bij dat je kunt vouwen tot een busje en in dat busje, zo is de wens van Jachin, moet op z'n minst vijf gulden komen. EO- kijkers weten inmiddels dat een Rot terdamse knaap er al honderdtachtig gulden in gevangen heeft. Er ligt nog een stapel van deze grammofoon plaatjes klaar bij Jachin: voor de mensen die vijf gulden (of méér) storten op gironummer 36.32.00 t.g.v. Jachin-Landrover, Amsterdama Ik zou zeggen: doen. Vanwege de kwaliteit van 't plaatje en vanwege die land rover, die bestemd is voor een arts in Zambia. Schepseltjes (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG „Waar moet het heen als dienaren der kerk, die door hulpverlening aan hen die onrecht moeten vrezen of reeds het slachtoffer van onrecht zijn geworden, hebben geprobeerd een naaste te zijn voor deze men sen, voor een rechtbank worden gesleept en omwille van dit ge tuigenis van hun vrijheid worden beroofd? Is het niet de roeping van de ker ken om op te komen voor hen die omwille van hun liefde voor hun me demensen vervolging hebben te lij den? Is het niet de roeping van de kerken zich te keren tegen een rege ringsbeleid dat een dergelijke .rechts pleging' mogelijk maakt?" Deze vragen stelt het moderamen van de hervormde kerk in de gisteren reeds door ons aangekondigde brief aan de Nederduits gereformeerde en de Nederduits hervormde kerken in Zuid-Afrika naar aanleiding van het vonnis tegen de Anglicaanse deken Ffrench Beytagh. ACTIE Inmiddels hebben prof. dr. J. Ver- kuyl en prof. dr. H. A. M. Fiolet op nieuw de aandacht gevestigd op hun lopende actie om gelden in te zame len ten behoeve van de enorm hoge kosten van de verdediging van de Jo- hannesburgse deken. De Stichting Oecumenische Hulp in Utrecht heeft hiervoor haar giroreke ning opengesteld: nr. 5261 met ver melding „deken Johannesburg". Ook de kosten van de verdediging in het hoger beroep dat in deze zaak zal volgen zullen opnieuw zeer hoog zijn. Prof. Fiolet zei ons hierover dat die hoge proceskosten vooral worden ver oorzaakt door de afwenteling van de bewijslast op de aangeklaagde. Daardoor kan een beklaagde als ge volg van zo'n proces dat honderddui zenden guldens kan kosten worden geruïneerd, ook al wordt hij vrijge sproken. GEWETEN „Dit geheel komt bij mij over als een geweldige intimidatiepoging om de juist wat vrijmoedig wordende weerstand tegen de rassenpolitiek te breken. Je bent als het ware veroor deeld als je aangeklaagd wordt. Alles wat er op de giro gestort wordt voor de verdediging van de de ken in hoger beroep is dan ook in wezen een ondersteuning van het ge weten in Zuid-Afrika", aldus prof. Fiolet DEN HAAG De schadeloosstel ling van de Tweede Kamerleden is met ingang van 1 juli jl. vastgesteld op 47.155 per jaar. Aldus blijkt uit een koninklijk besluit, dat gepubli ceerd is in een dezer dagen versche nen staatsblad. Met een grandioos ceremonieel, zoals nooit eerder was voorgekomen, heeft de Israëlische rege ring dinsdag vier Afrikaanse staatshoofden op de luchthaven van Tel Aviv ontvangen. Iedereen van belang werd opgetrommeld om de presidenten Leopold Senghor van Senegal, Yakoeboe Gowon van Nigeria. Joseph Moeboetoe van Zaire (het omgedoopte Kongo-Kinsjasja) en Ahmadoe Ahidjo van Kameroen zo feestelijk mogelijk te begroeten. Want deze vier presidenten tnoeten namens de Organisatie voor Afrikaanse Eenheid (OAU) de mogelijkheden aftasten voor een vredesoplossing in het Midden-Oosten. Daartoe kunnen ze gedurende vier dagen naar de betogen van de Israëlische leiders luisteren, waarna zij in Cairo gedurende vier dagen het tegenovergestelde standpunt van de Egyptische leiders mogen aanhoren. Waarschijnlijk is de grootse ontvangst voor de vier hoge gasten in Israël bedoeld om het cynisme te verbergen, dat velen bevangt. Het in viervoud verzorgen van allerlei statussymbolen, opdat geen der leiders zich ook maar enigszins de mindere van zijn reisgenoot zou weten, heeft uitsluitend ten doel de gasten een zo aangenaam mogelijk verblijf te verschaffen, zodat het officiële toeristische be zoek ook nog enige politieke gevolgen achterlaat. Daartoe moesten onder meer speciale auto's uit het buitenland worden aangeschaft, omdat Israël slechts over één presidentiële wagen beschikt. Maar of de OAU, als één van de onmachtigste regionale organisaties ter wereld, in staat zou zijn om een eigen oplossing aan te dragen voor een conflict, waarin de supermogendheden rechtstreeks verwikkeld zijn, is een vraag, die al bij voorbaat ontkennend beantwoord moet worden. Het multi-presidentiële bezoek moet dan ook slechts gezien worden als een onderdeel in de propagandaslag in Afrika, waarin Israël de laatste jaren steeds meer terrein verloor. De OAU nam eerder dif jaar een resolutie aan, waarin allerlei voor Israël totaal onaanvaardbare eisen waren vervat. Tevens werd besloten, dat de OAU ten einde haar eigen imago weer wat op te vijzelen, sinds het eenheidsfront tegen Zuid-Afrika zo ge weldig kraakte haar eigen steentje zou bijdragen tot de zo vurig gewenste ontspanning in het Midden-Oosten. Israël wil, dat de OAU een directe dialoog tussen Israël en de Arabische landen bevordert en dat de organisatie niet met een eigen interpretatie komt van de befaamde Veiligheidsraadresolutie van november 1967 of met eigen voorstellen. In Jeru zalem houdt men nl. consequent tegenover buiten staanders vol, dat iedereen welkom is als bemidde laar, zolang hij maar niet als scheidsrechter wil optreden. Achtergrond van deze houding is, dat de Israëli's vinden, dat niemand anders dan zijzelf namens hen kan onderhandelen, aangezien in laatste instantie ook niemand anders het militair voor hen opneemt. Maar het lijkt hoogst onwaarschijnlijk, dat de OAU deze visie accepteert. Want OAU-leden als Egypte, Lybië, Soedan, de Naghreb-landen, Mauretanië en Somali staan met hun bondgenoten er borg voor, dat geen enkele resolutie, die oo^ maar enigszins tegen de Arabische wensen zou ingaan, door de OAU aanvaard wordt. Het enige, waarop Israël kan hopen, is een „ge nuanceerde" houding van de OAU, d.w.z. een resolutie die niets inhoudt of die op verschillende wijzen interpretabel is. De resultaten, die de vier presidenten zullen boeken, zullen zij op 10 november in de Senegalese hoofdstad Dakar met nog eens zes andere Afri kaanse presidenten bespreken. Deze „Raad van Tien" zal vervolgens de OAU begin volgend jaar officieel meedelen, tot welke beslissingen men al dan niet is gekomen. Terwijl het Midden-Oosten debat in de komende weken binnen de Verenigde Naties speelt, heeft de OAU zich officieel nog geen mening gevormd. Daarmee is de waarde van de ruchtbarende reis van de vier Afrikaanse presi denten in feite al bepaald. Jachins voorzitter ds. J. P. Don- dorp in Amsterdam-West geeft me deze bijzonderheden. Hij is het ook die me bij „Eenige brieven aan een vriend te Jeruzalem" van Gispen be paalt. Niet bij de al geciteerde op merkingen over feestvierende calvi nisten, maar bij Gispens laatdun kende opmerkingen over een zeker soort zondagsschoollectuur. Ds. Don- dorp kijkt namelijk niet op van kri tiek op zondagsschoolboekies. Ds. Gis pen maakte zich in 1880 al kwaad over boekjes met „schepseltjes" erin die „het in de filantropie en zelfver loochening reeds ver gebracht heb ben" en hij spotte met bekeringen, waarvoor „men gewoonlijk een sol daat of matroos gebruikt, wien een groot ongeluk overkomt, en in wien dan plotseling het goede zaad, in zijn jeugd ontvangen, tot ontwikkeling komt. Deze bekeeringen zijn in eenige minuten afgeloopen. De afgedwaalde komt tot zijne moeder terug, valt haar natuurlijk om den hals, en leeft voortaan als een zeer braaf mensc'n". Ds. Dondorp is het helemaal eens met ds. Gispen die ook opmerkte dat de kinderen op die manier „onware indrukken krijgen van 's menschen betrekking tot God en den aard van het geloof en geloofsleven"; Ds. Don- dorp is vuurbang voor een zondags schoolwerk (en dus ook voor zondags schoollectuur) waarbij de bijbelse boodschap vereenvoudigd wordt tot zoiets als een garantie van voorspoed: als je maar bidt.... als je maar zus of zo.... Dat is namelijk niet bijbels. Zonder tamtam Verder pratend over zondagsschool werk anno 1971 en daarna (ds. Don- dorp is niet zo'n terugblikker) merk je dat Jachins voorzitter de zaken nuchter bekijkt. Kun je nog praten over zondagsschool, nu de mensen 's zondags zoveel uitgaan en nu ..school" een wat belast woord is? Ds. Dondorp: je krijgt nog altijd makke lijk een aantal kinderen bij elkaar op zondag, dat is gewoon een ervarings feit, en laten we wel wezen, als je 't hebt over zondagsschool denkt toch niemand meer aan een klas met een strenge juf of meester ervoor! Ds. Dondorp gaat verder: het zon dagsschoolwerk is eigenlijk nog het enige werk dat je zonder veel tam tam kunt doen. Je hebt geen speciale Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. opgeworpen hoogte. 4. plaats in de schouwburg, 9. bid (Lat), 10. kever, 11. schortje, 12. wijze leids man, 14. soort hond, 15. rund, 16. beroep, 17. reeds, 19. tokkelinstrument, 22. ach ting, 24. Bretonse zang. 25. kledingstuk, 27. berustend, 30. scheik. 'element, 32. zelfkant, 33. afgelegen. 35. brilslang. 37. vrucht. 39. doorweekt, 40. boom, 41. vreemde munt, 42. bloem. 43. foefje (InA). Verticaal: 1. vrucht, 2. eer, 3. lang en smal, 4. duw, 5. slede, 6. gevangenis, 7. bijb. figuur, 8. vaste maat, 10. toewij zing, 13. hoogste punt 14. platvis, 16. vaneen scheiden, 18. vogeleigenschap, 20. bastaard uitgang, 21. zeehond. 23. een der drie afmetingen, 26. hondenver- blijf, 28. meisjesnaam, 29. troefkaart, 31. vreemde munt 34. hooistapel, 36. vaar tuig, 37. deel van het jaar. 38. tijdreke ning, 40. lidwoord. Oplossing vorige puzzel Hor.: L maske, 4. leven, 8. os. 10. do, 12. pee, 15. ester, 17. larie. 19. les, 20. ode, 22. fel, 23. eloge, 24. lis, 26. era, 27. Lea, 29. Eelde, 30. noord, 3L tot 33. er, 37. ge, 38. rakel, 39. Donar. Vert.: 1. model. 2. as, 3. ka. 5. en, 6 ed. 7. nobel. 9. de, 11. ets. 12. proleet 13. ele gant 14. erf, 16. serie. 18. ieder, 21. dor, 24. leder, 25. sla, 27. log, 28. adder, 32. Ob, 34. ra. 35. re, 36. Po, 37. ga. we proberen het niet bij een verhaal te laten, maar de boodschap van dat verhaal door te geven èn te laten be leven, met de methoden en hulpmid delen die we vandaag kennen. Kijk, als u me zou vragen of Jachin te feliciteren is met het eeuwfeest, zou ik antwoorden: feliciteer liever al die mensen die via de zondagsschool van Jezus Christus hebben gehoord. Ik weet best dat de zondagsschool geen bekeerde kindertjes afleveren kan. maar ik weet ook heel goed dat er dank zij de zondagsschool heel veel mensen zijn die, hoe ver ook van kerk en evangelie verwijderd, als ze voor de radio of op de t.v., op straat of op het strand de bijbelse bond schap weer horen, die boodschap te- minste kunnen verstaan. Ze zijn aan spreekbaar, ze kunnen de bijbelse woorden herkennen, het gaat niet als een duister jargon aan hen voorbij. Dat is in de wereld van de zgn. vier de mens niet weinig, maar veel! Daar heb je, dacht ik, het geweldige belang van zondagsschoolwerk. En toen hij Jezus uit dè verte zag, liep hij toeMarcus 5 6). Jezus was reeds het meer van Tiberias overgestoken, om de beze tene te verlossen. Tegenover Hem zijn de duivelse machten mach teloos. Zij zien Hem al aankomen en erkennen in Hem terstond hun meerdere, de Zoon van de allerhoogste God. Poor de hese keel van de bezeten man schreeuwen zij Hem toe "Ik bezweer U bij God, dat Gij mij niet pijnigt." Zo komt God wonen in het hart van deze man. Als deze man bevrijd is, geeft de Here hem geen licht baantje, maar het zwaarste wat er is: hij moet het evangelie gaan verkondigen en .al wat Jezus hem gedaan heeft. Christus vraagt ons niet, dergelijke wonderen na te bootsen. Hij vraagt ons wel te geloven, dat Hij de macht van de satan gebro ken heeft. Dat hebben wij te bedenken, als wij nog zoveel duivel se dingen zien gebeuren in de wereld. Het zijn de laatste stuip trekkingen. Men vergelijkt het wel met het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog. Het was een vreselijk jaar. Denk alleen maar aan de hongerwinter. Maar D-Day (6 juni 1944, de inval in Normandië), de beslissende nederlaag van de vijand was reeds geschied. Zo leeft de kerk sinds Pasen en Hemelvaart tussen De- cision Day en Victory-Day, de jongste dag, waarop Christus Zijn definitieve triomf viert. We lezen vandaag: Mattheus 10:16-22. gebouwen nodig, je hoeft niet van subsidie afhankelijk te zijn en overal waar mensen rondlopen die kinderen van de Heiland willen vertellen, kun je dit werk doen. Hij legt er de nadruk op dat voor Jachin zondagsschoolwerk evangeli satie betekent. Dat stond bij de op richting van de vereniging (die in middels struktureel gewijzigd is in zoiets als een dienstverlenend orgaan) al vast: de zondagsschool gaat uit om het verlorene te zoeken, om terecht te brengen wat op verderfelijke wegen is (zo staat het in het gedenkboek van 1911). Jachin ressorteert dan ook on der het gereformeerde evangelisatie werk, wat overigens niet inhoudt dat iedere gereformeerde zondagsschool- vereniging bij Jachin aangesloten is; er zijn er die werken met de Neder landse Zondagsschool Vereniging. Ds. Dondorp zegt van de NZV dat deze zich veel meer richt op de jongste kerkleden en daarbij ook de kant uit gaat van kinderkerk-houden. Iets wat Jachin niet wil. Vraag tleugt niet Ds. Dondorp werkt dit uit naar aanleiding van mijn vraag of en hoe men doende is met kinderen die als ze twaalf zijn, van de zondagsschool af gaan. Hij zegt: die vraag deugt eigenlijk niet. Het gaat er niet om de zondagsschoolkinderen in een zeker kerkelijk gareel te krijgen, we mogen ze trouwens ook niet losweken van het milieu van hun ouders. Wat dan wel? Ds. Dondorp: We vertellen de kinderen uit de bijbel, Van een verslaggever SCHIPHOL Met een bezoek aan paus Paulus in het vooruitzicht is mi nister Schmelzer (buitenlandse zaken) gisteravond naar Rome vertrokken. Vandaag zal hij op het Vaticaan ver blijven. om vrijdag in Rome aan het halfjaarlijkse overleg met zijn ambt genoten van de andere EEG-landen deel te nemen. Op de agenda staan de Europese veiligheidsconferentie, de toestand in het Midden-Oosten en mogelijk de gespannen toestand tussen India en Pakistan, de toetreding van China tot de VN en de topconferentie. Zaterdag volgt dan een bijeenkomst met de ministers van de vier kandi- daat-EEG-landen, Engeland, Ierland, Noorwegen en Denemarken. AMSTERDAM De Perscombina tie en de Amstellandpers (Amstel veen) gaan over tot commerciële sa menwerking. De Perscombinatie neemt 40 procent van de aandelen van de Amstellandpers over. Alle aandelen zijn thans in handen van de heer W. J. Wilhelmus, direkteur en zoon van de stichter van het bedrijf. De Perscombinatie geeft onder meer Het Parool en de Volkskrant uit, de Amstellandpers is uitgeefster van het Amstelveens Weekblad en van een aantal huis-aan-huis-bladen in Amsterdam Buitenveldertse Cou rant, De Nieuwe Bijlmer, De Nieuwe Diemer) en de omstreken van Am stelveen De Amstellander, De Dui- vendrechter). De samenwerking zal in de van middag uitkomende bladen van de Amstellandpers officieel worden aan gekondigd in een gezamenlijke mede deling van, de directie van de Amstel landpers en de raad van bestuur van de Perscombinatie. Er wordt medege deeld dat de overeenkomst geen in vloed zal hebben op de personeelsbe zetting van beide bedrijven. De bla den van De Amstellandpers zullen hun eigen identiteit behouden. Voor de redactieleden van de Am stellandpers kwam dit bericht als een verrassing. Wel deden al enige tijd geruchten de ronde toen de drukorder van 1 april jl. overging van de druk kerij van 't Algemeen Handelsblad naar de Perscombinatie. Enige tijd later nam de Amstellandpers de kan toorboekhandel „Batavo" over van de Perscombinatie. Er werd toen mede gedeeld dat er geen aandelenruil had plaatsgevonden. Gistermiddag kregen de redactiele den die op de zetterij van de Pers combinatie de diverse huis-aan-huis- bladen stonden op te maken de me dedeling ter opname in de kranten. Zelf waren zij nog niet van de trans actie in kennis gesteld. Ook de Ned. Vereniging van Journalisten was op dat moment nog niet op de hoogte. DEN HAAG De evangelische Lutherse kerk is opnieuw gestart met de actie 1 plus om de 20.000 Luthera nen in Nederland te bewegen één procent van hun bruto inkomen af te staan voor kerkelijk ontwikkelings werk in de derde wereld. In de afge lopen twee jaar is op die manier 250.000 gulden bijeengebracht voor onderwijs- en hulpprojecten in Ke nya ën Mozambique. Met de nieuwe actie I plus hoopt de Lutherse kerk 100.000 gulden bijeen te brengen, bestemd voor landbouwprojekten voor arme boeren in de Philippijnen, landaanwinning ten behoeven van honderd arme boe rengezinnen aan de zuidkust van Ko rea en financiële steun aan een wees huis in Korea. Tien procent van de binnenkomen de gelden blijft in Nederland. In overleg met de werkgroep kerk en ontwikkelingssamenwerking van de raad van kerken wordt deze tien pro cent besteed aan informatie over het ontwikkelingswerk. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Ederveen en te Put ten: W. van Gorsel te Oude Tonge. Aangenomen: naar Lochem: H. On- stein te Amsterdam-N. Bedankt: voor St. Annaland: K. Exalto te Noordeloos; voor Harder wijk: J. Kooien te Werkendam. Toegelaten tot evang. bediening: Dj Monshouwer, Valeriusstraat 3, te Am sterdam. Beroepen: te Herveld en Slijk- Ewijk, kand. K. de Ruiter te Herveld; te Ouderkerk a.d. IJssel, C. den Boer te Zeist. Kand. G. Bomer te Utrecht is niet •beroepbaar, kan wel 's zondags de ge meenten dienen (verb. ber.). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Baarn, te Goes en te Oosterwolde: L. v. d. Veer te Wil lemstad. Bedankt: voor Abcoude: H. van Dijk te Nes. Beroepen: te Zaamslag, A. C. Koe man te Appelscha; te Zwijndrecht, L. v.d. Veer te Willemstad, die geen ver dere beroepen in overweging kan ne men. Aangenomen: naar Landsmeer, H. Bade, wonend te Doorn. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Nieuw-Beijerland en voor Veen, Chr, v.d. Poel te Yerseke; voor Waardenburg, C. de Ridder te Nunspeet. GEREF. KERKEN(VRIJGEM.) Bedankt: voor Drachten: C. Bijl te Hilversum. Beroepen: te Alkmaar c.a., D. T. Vreugdenhil te Oldehove. VRIJ EVANG. GEMEENTEN Bedankt: voor Amsterdam-W.: A. C. Louwerse te Veendam. BABT. GEMEENTEN Beroepen: te Haarlem: W. G. Ren- ken te Zutphen. EVANG. LUTH. KERK Beroepen: te Woerden: G. Kroes te Haarlem. De synodepraeses van de Evangeli sche Kirche in Duitsland, prof. Ludwig Raiser, zit er lelijk tussen na een be zoek dat hij met een delegatie van de landskerk van Württemberg aan Polen heeft gebracht. Op grond van één zin in een rede die hij voor de christelijke theologische academie in Warschau hield is hij aangevallen in Polen zelf èn in de Bondsrepubliek. Deze zin luidt: „Wij hebben uw ver geving nodig voor het verschrikkelijke dat in de achter ons liggende boze tijd Poolse mensen is aangedaan door Duit se mensen. Wij hopen ook op een teken van uw kant, dat u het onrecht van de verjaging van de Duitse inwoners erkent en wilt inzien dat het een offer is wat mijn kerk van mijn volk en vooral de verdrevenen vraagt." Met andere woorden: wij als Evange lische Kirche proberen al jarenlang om de in 1945 uit Polen verdreven Duitsers te bewegen van hun aanspraken af te zien met verwijzing naar het leed dat wij Polen hebben aangedaan willen jullie nu erkennen dat het voor die mensen bij ons die in 1945 verjaagd zijn uit Polen ook een offer is om van die aan spraken af te zien? Daarop had Raiser aan beide zijden de poppen aan het dansen. Er waren nogal wat Polen geschokt en in zijn vaderland stijgt nieuw gejammer op van de zgn. „Ostvertriebenen", die zich door de kerk in de steek gelaten voelen. De permanente raad van de Oostduit- se gebiedsvertegenwoordiging (let wel, het gaat hier niet om het gebied waar de DDR op zit; want dat heet in deze taal Mittel-Deutschland, maar om het gebied ten oosten van de Oder Neissg- lijnl) verklaarde: hoe is het mogelijk dat de Evangelische Kirche haar synode praeses het verhaal laat rondvertellen dat zij van de verdrevenen vraagt hun lot te aanvaarden? „De EKD mag niet toestaan dat uit haar naam een man spreekt die zijn politieke invloed wil vergroten en die de ratificatie van de verdragen van Moskou en Warschau probeert te bevorderen." aldus de permanente raad. OFFER Zijn deze Duitsers dus boos dat prof. Raiser zomaar spreekt van het aan vaarden van een offer, de Poolse boosheid gaat hierom, dat hij überhaupt van een offer durft spreken. Want, zegt de Poolse protestantse theoloog Benedyktowrtsj: „een offer betekent vrij willige afstand van iets dat men bezit." Ook het gebruik vén het woord „ver drevenen" vond deze Pool onjuist, men kan deze mensen volgens hem beter als evacuées aanduiden. En als prof. Raiser het dan had over de democratische Westduitse staat, „dan moet hij zich rea liseren, dat Polen in 1939 de democratie verdedigde. Het feit dat er thans van een demo cratische Westduitse staat kan worden gesproken heeft alles te maken met het „neen" van Polen In 1939. De Tweede Wereldoorlog werd gewenst door het Duitse volk en in naam van dit volk gevoerd. De gevolgen ervan moeten ook door Duitsers gedragen worden". DE KERK IN DE WERELD Dat alles is opgeroepen door een zin snede tijdens een bezoek van een ker kelijke delegatie. Het bezoek was in de Springer-pers in de Bondsrepubliek al beschreven als bedoeld om „de begelei dende marsmuziek" te verzorgen voor Brandts politiek ten aanzien van Oost Europa. Verder was gesproken van „pelgrimstochten van reislustige kerklei ders met modieuze denkbeelden". Alsof synodepraeses Reyiser pas op het idee is gekomen nadat Brandt het beleid is gaan voeren! Deze man is namelijk dezelfde, die al ruim zeven iaar geleden als leider van de „Kammer für Oeffentliche Verantwortung" van zijn kerk (een soort raad voor overheid en samenleving) de EKD-synode inspireer de tot het memorandum over de Oder- Neisse-kwestie. Daarin werden dank zij de mede werking van Raiser, een hoogleraar in het volkenrecht op een voortreffelij ke wijze de Duitse stokpaardjes aange pakt. Ook toen waren de „Vertriebene" veelal razend, maar'zij werden in elk geval uitgedaagd duidelijk te maken wat zij nu precies meenden met hun aan spraken. De christen-democraten hebben zich de consequenties van het memorandum altijd van hef lijf kunnen houden door te betonen dat het een uiterst belangrijke bijdrage in de discussie was. Maar wat Brandt en Scheel jaren later gingen doen lag precies in de lijn van dit ge schrift. Raiser is een man die het begrip ver zoening politiek handen en voeten pro beert te geven en hij heeft ongetwijfeld al vaker ervaren welk een hondebaan dit is. Opmerkelijk is dat hij tegenover zijn Poolse gehoor de aanspraken van de Duitse uitgewekenen (die het overi gens in de Bondsrepubliek uitstekend makenl) veel zwaarder heeft aangezet, dan eigenlijk in het memorandum van zeven jaar geleden is geschied. Dat siert hem. Andersom zou het heel wat makkelijker zi|n geweest maar dat is ook het tegenovergestelde van verzoeningswerk. Het belangrijkste dat uit Ludwig Raisers optreden kan worden geconcludeerd is dat verzoeningswerk niet altijd bijgedachten hoeft te wekken aan alles overdekkende mantels der liefde, uitgespreid'door halfzachte man nen. NAAR DE KER K Wat óók opvalt is dat de leiding van de Evangelische Kirche door de rege ring Brandt herhaaldelijk gepolst wordt en waarlijk niet alleen over aangelegen heden als de abortuswetgeving. Een wonderlijke figuur: een regering van so cialisten en liberalen verantwoordt zich graag bij de leiding van de kerk en zoekt daarin steun tegenover de als christelijk te boek staande oppositie! En de kerk hoeft in zo'n situatie maar met de vinger te wenken of belangrijke figuren van deze oppositie komen ook met hun argumenten opdraven. Midden oktober had de raad van de EKD een beraad van twee dagen met Brandt en enige van zijn kabinetsleden, met vertegenwoordigers van regerings partijen en van de oppositie onder wie ook Rainer Barzel. De oppositie heeft daarbij aan deze raad zijn motie ven uiteengezet voor het voorbehoud dat zij maakt ten aanzien van Brandts politiek jegens Oost Europa. Welke invloed kan de raad van de EKD in dergelijke gesprekken uitoefe nen? Mi| trof een regeltje uit het com muniqué: „Er bestond overeenstemming ten aanzien van het punt, dat bij de politieke debatten over de „Ostpolitiek" een totale confrontatie tussen Bondsre gering en oppositie vermeden dient te worden". Misschien is dit net weer een beetje te naief, want als het toch tot die con frontatie komt kan de oppositie altijd zeggen: Brandt speelde het te hoog en toen was het niet meer te vermijden...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2