Vernieuwers maatschappij geven kerkgangers stenen voor brood Niet alleen uit het raam spreken... Fouten bij toedienen van geneesmiddelen Herv. diakonaat spreekt over zijn „opstelling Individualistische instelling breekt kracht ehr. geref. kerken 2 moderne theeglazen Ds. Vroegindeweij voor hervormde mannen: n Ds. v. d. Ree overleden BEROEPINGSWERK Indrukken van de bisschoppensynode in Rome (slot) Puzzelboek Een woord voor vandaag Ds. Op den Velde voor chr. gerei, ouderlingen I bon alles goed en wel 2 MAAN/DAG 1 NOVBMBBR 1971 Van een onzer verslaggevers UTRECHT Horizontalisten en maatschappijvernieuwers misbruiken de kerk voor hun idealen en de kerkgangers ontvangen stenen voor brood, zei zaterdag op de Utrechtse toogdag van de hervorm de mannenbond op gereformeerde grondslag voorzitter ds. A. Vroegindeweij uit Veenendaal in zijn openingswoord. Voor enkele oenten mé4r per glas geniet U van. de aller beste Hollandse cognac, DE KUYPER VIEUX met de originele uit Frankrijk geïmporteerde brandy. Ds. Vroegindeweij stond stil bij de heroprichting van de mannenbond 25 jaar geleden na de oorlogsjaren. „Wij zijn er dankbaar voor, dat we in 1946 geen gehoor hebben gegeven aan de roep om eenheid, die geen eenheid kon zijn, omdat ze niet op de rechte grondslag was van Schrift en belijde nis", aldus ds. Vroegindeweij. Sinds dien is de gereformeerde belijdenis op steeds groter weerstand gaan stui ten en de scheidslijn steeds meer openbaar gekomen. HOOGMOED De ontwikkeling van de weten schap wakkerde de hoogmoed van de mens steeds meer aan. Van God als Schepper wilde men niet meer weten en op het laatst werd God zelfs dood verklaard. De mens is op Gods troon geklommen en denkt zich door mede menselijkheid en maatschappijver nieuwing die nieuwe aarde te kunnen stichten. Van een verslaggever UTRECHT Ruim vijf honderd hervormde diakenen hebben zich zaterdag in Utrecht beziggehouden met vragen be treffende schaalvergroting en veralgemenisering in de sector van de sociale dienstverlening en daarbij is de vraag naar de „op stelling" van het hervormde diakonaat aan de orde ge komen. Mr. A. J. Gijsbers van het ministe rie van CRM gaf een schets van de ontwikkelingen binnen het maat schappelijk werk, de gezinsverzorging en het bejaardenwerk. waar steeds meer fusies met andere levensbe schouwelijke instellingen voorkomen. De vraag is hoe het diakonaat zich hierbij opstelt. Diaken mr. J. de Valk uit Den Haag wilde de ontwikkelingen posi tief benaderen, waarbij hij echter de nadruk legde op een aantal voor waarden. Het is noodzakelijk binnen AMSTERDAM Zaterdag is, 63 jaar oud, in Amsterdam overleden de hervormde predikant ds. J. J. H. van der Ree. De begrafenis geschiedt woensdagmiddag in Rotterdam-Hille- gersberg na een rouwdienst in de Hillegondakerk, die om half twee begint. Ds. Van der Ree is van 1 mei 1934 tot 1 juli 1935 hulpprediker in Rot terdam-Vreewijk geweest. Zijn eerste standplaats als predikant was Mijns- heerenland, waar hij bleef tot 1938. In 1934 ging hij naar Eindhoven, in 1946 keerde hij terug naar Rotterdam, waar hij tot 1951 de Hervormde Ge meente Chariots diende. In 1951 ging hij als predikant voor de varende ge meente naar Amsterdam. een zo breed mogelijke algemeenheid de eigen identiteit te blijven herken nen. Met alle kracht wil het her vormde diakonaat zich inzetten voor het maatschappelijk welzijn van de mens en inspelen op de veranderin gen. In de ochtendvergadering werd o.a. gediscussieerd over de ontwikkelings samenwerking, waarbij er sterk voor werd gepleit dat in 1972, naast geld voor werelddiakonaat en zending, alle hervormde gemeenten twee procent van hun totale budget belangeloos ter beschikking zullen stellen. De beste ding van deze gelden wordt vrijwel geheel overgelaten aan de ontwikke lingslanden zelf. DS. A. VROEGINDEWEIJ Men zegt, dat de onderwerpelijke gereformeerde prediking haar tijd heeft gehad, maar het zijn juist de nieuw-vrijzinnigen, die zo goed als niemand in de kerk overhouden. Waar de bijbelse prediking van Gods genade in Christus klinkt, zijn volle kerken, ook met jeugd. Overigens zag ds. Vroegindeweij de tijdgeest ook doorwerken in her- vormd-gereformeerde kring. De ver borgen omgang met God, het pel grimsleven op weg naar het hemels koninkrijk worden ook onder ons te zeer gemist, zei hij. Daarom riep hij de mannen op, om dicht bij God en zijn Woord te leven, zoals de vaderen deden. Tevens wekte hij allen, die zich on der Gods Woord buigen, in de gehele gereformeerde gezindte en ook daar buiten op, om zich aaneen te sluiten tegen de vloedgolf van_het modernis me. Voor ontmoediging is, ondanks alles, geen reden. God houdt zijn kerk in stand en de Veenendaalse predikant zag daarvan een duidelijk bewijs in de verschijning van het Ge tuigenis (van prof. Van Niftrik c.s.). AMBTSRAPPORT Ds. C. den Boer uit Zeist refereerde vervolgens over „Kerk en ambten". Hij oefende scherpe kritiek op het hervormde ambtsrapport, waarin „de Schrift op dood spoor gerangeerd is". Volgens het rapport betekent de grote verscheidenheid van de nieuw testamentische gegevens ten aanzien van het ambt een uitdaging aan ons adres om vormen te zoeken, die pas sen bij onze leefsituatie. Daarmee geeft het rapport de sociologen ruim baan om te vertellen, hoe het bedrijf van de kerk thans bemand moet wor den. PRESSIEGROEP Volgens ds. Den Boer valt het met de veelheid van de nieuwtestamenti sche gegevens nogal mee. Hij meende te kunnen stellen, dat de calvinis- tisch-gereformeerde ambtsopvatting de beste vertolking is van wat Gods Woord leert. Ds. Den Boer laakte met name, dat de „rolbegeerte" van de ambtsdra gers, de dominees vooraan, zich hoe langer hoe meer richt op het vor mingswerk, waardoor de gemeente, opgesplitst in werk- en studiegroe pen, tot een politieke pressiegroep wordt opgekweekt. Overigens, al is het ambt, vooral sedert het verschijnen van het ambtsrapport, een omstreden zaak geworden, ds. Den Boer wekte de ambtsdragers op, niet te vertwijfelen: het behaagt God nog steeds, in de weg van de ambtelijke bediening NED. HERVORMDE KERK Bedankt: voor Ommen, M. J. Kal- venhaar te Vlagtwedde; voor Katwijk a. Zee, W. van Gorsel te Oude Tonge. Beroepen: te Amsterdam-Noord (toez.), A. A. Spijkerboer, studenten- pred. te Amsterdam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Hoofddorp en te Krimpen a.d. IJssel, A. Hoogerland te Werkendam. BAPTISTENGEMEENTEN Beroepen: te Veendam, A. Visscher te Alblasserdam. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. soort bijl, 5. stuk stof, 8. verfstof, 10. dakbedekking (IncL), 12. tooi, 14. boom, 15. recht stuk vaarwater, 17. Turks bevelhebber. Ik zuidvrucht, 20. schim, 21. kweek, 22. soms, 24. water kruik, 26. hoeveelheid, 27. tweemaal (Lat), 29. dreef, 31. gemak, 32. plant met geneeskrachtige wortel, 33. knaagdier, 34. Europeaan. Verticaal; 2. slag, 3. vruchtenat, 4. hoon, 5. onderricht, 6. Myth, figuur, 7. stre ling, 9. baan voor balspel, 11. zekere schildertechniek, 13. tropische vis met stekelige pennen, 15. vuurpijl, 16. keu kengerei. 18. huwelijksgift, 19. Euro peaan, 23. speelruimte, 24. plaats in Duitsland. 25. brilslang, 27. onvriende lijk, 28. tennisterm, 30. doorweekt, 31. plaatsje onder Grams bergen. Oplossing vorige puzsel Horizontaal: 1. degel, 5. boter, 10. eden, 12. Eede, 13. ma, 14. teder, 17. eg, 18. Em, 20. sar, 21. Eli, 22. el. 24. Mr.. 25. tras, 26. taks. 28. ik, 30. te, 32. Ede, 34. Eem, 36. rat 38. k.o., 39. abeel, 41. ra, 42. Eris, 44. Eder. 46. ratel, 47. leest Verticaal: Demer, 2. Edam, 3. ge, 4. ent 6. oer, 7. te, 8. edel, 9. regie, 11. Adam. 15. es. 16. er, 19. serie, 21. erker, 23. lak, 24. mat 27. keker, 29. Peel, 31. start 3a Do- ra, 34. eb. 35. me. 37. Ares, 39. Ase, 40. lee,41 it 45. de. door H. Biersteker Wat er ten slotte voor do cument uit de bisschoppen synode te voorschijn zal ko men is nog niet duidelijk maar op aanraden van de pauselijke commissie voor rechtvaardig heid en vrede zal het waar schijnlijk geen zoveelste ui ting van verontwaardiging in het algemeen worden. De speerpunten van het offensief dat de bisschoppen zich voor nemen, liggen in het onder wijs, de gewetensvorming van de parochianen, de druk op regeringen van het Westen ('want de machtscentra lig gen in de Atlantische wereld', zei een der vaders). Maar of het offensief enige in druk zal maken hangt af van de vraag of de r.k. kerk ook in eigen huis eens wat meer gerechtigheid wil betrachten. „Niet alleen uit het raam spreken maar ook bin nenshuis de zaak in orde bren gen", werd bij de Operatie Syno de gezegd. Men hoorde het ook in toespelingen, die vooral door eni ge generaals en oversten van or den en congregaties zijn gemaakt. Dat gezelschap waarin ook de Je- .zuïten-generaal Arruppe een be langrijke rol speelt, wordt door insiders beschreven als een „ver ademing" in het bikkelharde cu- riale bedrijf. Namens deze „superiori" zoals ze in het latijn heten kwam pater Van Asten (overste van de Witte Paters die uit protest Mozambi que verlieten) duidelijk maken, dat er heel wat zal moeten ver anderen aan de salarissen en ar beidsvoorwaarden van de kerk zelf. De vrouw Is helemaal ner gens in het kerkelijk bedrijf. Bo vendien zal de kerk, naar Van Asten zei, „het stigma kwijt moe ten van altijd verbonden te zijn met individuen en klassen die het geld en de macht hebben. Deze banden belemmeren de apostoli sche en evangelische vrijheid van de kerk en moeten vertfoken worden". Ook pater Lecuyer. overste van de paters van de Heilige Geest deed een duit in het zakje. Hij sprak over de missielanden waar zeer arme gemeenschappen zij aan zij leven met uitzonderlijk rijke r.k. gemeenschappen. „Het wordt nog erger als de openbare macht als beschermer van de kerk wordt beschouwd en haar privileges geeft die andere deno minaties niet krijgen. Uit vrees die privileges te verliezen, die vaak aanzienlijk zijn, durven de priesters vaak niet die houding aan te nemen die ten opzichte van wantoestanden van hen ver wacht zou moeten worden omdat dit de autoriteiten zou mishagen. In feite treden zij juist vaak met uitzonderlijke strengheid op te gen diegenen die voor hun gewe ten niet meer kunnen zwijgen. Als dit zich herhaalt zien de armen de kerk alleen nog maar als een orgaan tot ondersteuning der regering. Daarmee heeft de kerk de vrijheid verloren het evangelie aan iedereen te ver kondigen". „Tijdelijk" Daartegenover het standpunt van de Braziliaanse kardinaal Scherer (van Porto Alegre): „Ik begrijp het wel: de priester ziet de honger, de ziekte en de onwe tendheid om zich heen en in de mening dat sociaal onrecht de oorzaak van al die ellende is, gaat hij zich actief aan tijdelijke zaken wijden. Maar dat heeft on gelukkige gevolgen: hij vergeet dat hij zichzelf aan Christus heeft gewijd en aan de Kerk. Hij vereenzelvigt de roeping door Christus met het verbeteren van de menselijke omstandigheden. Zijn bovennatuurlijke en geeste lijke leven wordt verzwakt en hij verwaarloost de traditionele hei ligingsmiddelen. Meer en meer wordt hij een sociaal werker en soms zelfs een politiek leider. Die houding leidt geregeld tot con flicten met de autoriteiten en met werkelijke deskundigen op socio logisch, politiek en economisch gebied". Zulke theologische taal is na tuurlijk vaak heimelijk verweven met kerkpolitieke argumenten. Ik merkte dat het sterkst na de be zorgde interventie van de aarts bisschop van München en Frei- sing, kardinaal Döpfner. De evangelische betekenis van ge rechtigheid en vrijheid stemt volgens hem niet overeen met de gerechtigheid en de bevrijding waarvan het rapport van de commissie Justitia et Pax spreekt. „Dit rapport slaagt er niet in aan te tonen dat de be vrijding en de ontwikkeling der volken een integrerend deel is van het verzoeningswerk van Christus". Het is niet1 hetzelfde, maar het hoort er wel bij, zeiden verschei dene synodevaders voorzover zij op het betoog van Döpfner ingin gen. Ik weet niet of de Westduit- se kardinaal er zo gelukkig mee was dat hij uitgerekend een bij valsbetuiging in ontvangst moest nemen van de Portugese aarts bisschop Pereira van Lourenco Marques in Mozambique. Het evangelie van de verlossing door Christus is héél wat anders dan menselijke bevrijding, herhaalde deze. Dat zal zeker de aandacht hebben getrokken van pater Van Asten, die in mei van dit jaar het episcopaat van Mozambique het nakijken gaf door met zijn Witte Paters uit de Portugese kolonie te vertrekken om niet langer ge compromitteerd te worden met het koloniaal regime. Dilemma De congregaties en orden zijn een duidelijke uitdrukking van de r.k. kerk als wereldkerk. In een paar dagen bisschoppensyno de is mij het dilemma duidelijk geworden van de verhouding we reldkerk-lokale kerk. Bij kwes ties als het huwen van gewijde mannen of het wijden van ge huwde mannen zou men zeggen: laten we toch decentraliseren en de verantwoordelijkheid bij de bisschoppen van de kerkprovin cies leggen. Maar bij het pro bleem van de mondiale gerech tigheid zou een dergelijke decen tralisatie duidelijke gevaren in houden, namelijk voor een zeer verdeeld getuigenis, al naar ge lang de mate van moed of lafheid van plaatselijke bisschoppen. Juist hier kan het nuttig zijn als de missiecongregaties en orden de kerkprovincies eraan herinneren dat zii uitdrukking zijn van de wereldkerk. Dat wordt niet altijd in dank «fgenomen en bij de behandeling van het priestervraagstuk bleek al hier en daar een zekere geïrriteerdheid over het optreden van „buitenlandse geestelijken". En Rome is geneigd bij conflicten tussen moedige bisschoppen en priesters met de staat zijn gezag als wereldkerk minder zwaar te laten gelden, dan bij kwesties als het celibaat voor priesters: dan moet alles ineens buigen voor uniforme wereldkerk-voorschrif ten. Als deze bisschoppensynode in deze tweeslachtigheid wat veran dering zou tft-engen, is er al heel wat bereikt. mensen te redden uit de diepste le vensnood van hun bestaan. Ook noemde hij het verblijdend, dat de cursus van die gereformeerde bond voor geestelijke vorming en op leiding tot katecheet de laatste jaren drukker bezocht wordt dan ooit. Hij zag daarin een bewijs, dat juist in deze tijd van geestelijke ingezonken heid en kerkelijk verval velen toch nog in de kerk willen gaan dienen. PREDIKING De laatste spreker op deze druk be zochte toogdag, ds. L. Blok uit Aal burg, legde er de nadruk op, dat de weg ter genezing alleen' in de predi king ligt. De geestelijke, maatschap pelijke, politieke noden zijn onvoor stelbaar groot, maar de allereerste taak van de kerk is het licht van het volle Woord Gods, wet en evangelie, te laten schijnen. De behoefte aan dialoog wilde ds. Blok gehonoreerd zien door bijbel kringen, gespreksgroepen of preekbe spreking na de kerkdienst. De vorm van onze traditionele kerkdienst is niet de alleen-zaligmakende, zei hij. Psalm 104 is een scheppingspsalm. De grootheid van God wordt bezongen als de psalmist onder de indruk komt van de schoon heid van de schepping. Zijn wij dat in onze tijd niet een beetje kwijt? De wetenschap van de vorige eeuw heeft de schepping tot een "gesloten wereldverklaard, met absolute wetten van tijd, ruimte en materie. Zo werd God tot een metaphysische werkelijk heid. Hij werd verdrongen uit deze wereld tot een totaal andere wereld, een onzichtbare wereld. En in deze eeuw weet men niet meer, wat men met die onzicht bare wereld aan moet eii daarom weet men niet goed.meer, waar men "God moet plaatsen". De psalmist kende deze scheiding tussen zichtbare en onzichtbare wereld niet. De schoonheid van de natuur illustreert de grootheid van God, zoals een prachtige koningsmantel luister bijzet aan de heerschappij van de vorst. Wie heeft er gelijk, de psalmist of de moderne mens? Het wordt tijd datwij gaan erkennen dat we misschien met al onze kennis het zicht zijn verloren op werkelijkheden, God be hoeft niet weggestopt te worden in een onzichtbare wereld. God wil Zich openbaren. Hij heeft Zich ten laatste in Christus ge openbaard. Hij is zichtbaar geworden. We lezen vandaag:'Mattheus 7:21 27. AMERSFOORT „Onze individualistische instelling, de onge oefendheid in het samenleven, het gemis van besef, dat juist het samenleven in onze tijd zo uiterst belangrijk is, dat we juist in dit opzicht in de moderne tijd een lichtend voorbeeld voor de wereld moeten zijn, dat we juist op dit punt zo diep schuldig staan voor God en juist hier de doorwerking van de Heilige Geest tegenstaan, breekt de kracht van onze kerken en veroorzaakt steeds meer ver wijdering." Met deze woorden spitste ds. P. op den Velde uit Zierikzee zaterdag in Amersfoort op de jaarlijkse conferen tie van christelijke gereformeerde ouderlingen zijn betoog toe op de si tuatie van en in de christelijke gere formeerde kerken. De referent had tevoren opgemerkt dat de kerk niet achter de ontwikke lingen in de samenleving moet aanlo pen, maar voorop dient te gaan. De kerk moet de weg aanwijzen naar de toekomst van Jezus Christus en de kerk zal dat nieuwe moeten beginnen voor te leven, met name in haar BEIROET (AP) De Sowjet-Unie zal uitgebreide militaire en politieke hulp aan de Palestijnse commando beweging geven, zo is in Beiroet be kend gemaakt. Dit is het resultaat van besprekingen, die een delegatie van de Palestijnse commando-organi satie onder leiding van Yasser Arafat in Moskou heeft gevoerd. BARCELONA In Barcelona heb ben 4000 buschauffeurs en conduc teurs zaterdag een staking van 24 uur. gehouden uit solidariteit met de sta kende arbeiders van de SEAT-auto- fabrieken en om kracht bij te zetten aan hun eigen looneisen. In het SEAT-concern wordt al bijna twee weken door 14.000 werknemers ge staakt. nieuwtestamentische gemeente, aan de orde heeft gesteld, thans in het volkerenleven op een geseculariseerde wijze worden uitgewerkt. Waarschijnlijk zal het rijk van de antichrist struktureel bijzonder veel overeenkomst vertonen met het ko ninkrijk van God', zei hij. De referent noemde uit de nieuwtestamentische gemeente: de verhouding tussen vrije en slaaf, man en vrouw, ouderen en jongeren, alsook de manier, waarop het persoonlijk bezit van geld en goed gewaardeerd werd. Inspanning De voorzitter, de heer K. Geleynse, uit Wildervank, zei in zijn openings woord1, dat het ambtelijke werk in deze „boeiende en spannende tijd" ei j niet eenvoudiger op wordt. Het kos| h steeds meer inspanning, om ouderling bij te blijven in de nieuwe theologie, de ethische vragen, de in terkerkelijke verhoudingen. Daarom was hii blij met de studies uit eigen kring, niet in het minst van de Apeldoornse hoogleraars, die ook buiten de christelijke gereformeerde kerken aandacht trekken. DS. P. OP DEN VELDE eigen gemeenschap, en juist hier faalt de kerk zo. Ds. Op den Velde was nl. van oor deel dat de zaken die God in Hande lingen 2, waar het gaat over de Drs. W. van Heest, hoogleraar aan de theologische hogeschool te Rante Pao op Celebes, vertelde over de ouderling in de Toradjakerk. In de plaats van de heer M. D. Stafleu uit Den Haag werd de heer W. van dei Laan uit Hasselt benoemd tot secre taris. pc kwartet i trouw De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Van een verslaggever NIJMEGEN In zieken huizen worden veel fouten ge maakt bij het toedienen van ge neesmiddelen aan patiënten. Uit onderzoekingen in de Verenigde Staten en Engeland is gebleken dat gemiddeld 16 procent van de uitgeschreven recepten verkeerd wordt uitgevoerd. Deze fouten zijn onder meer: ver keerde geneesmiddelen, verkeerde do sering, verkeerde patiënten, verkeerd tijdstip en verkeerde wijze van toe diening. Veiligheidshalve gaat men ervan (voor ieder die een nieuwe abonnee opgeeft) Met houders in 4 frisse kleuren oranje-paars-groen-geel Leuk om eens anders thee te drinken Ik geef op als nieuweabonnee: natm: straat: I P'aats: betaalt: O-per kwartaal per mnnd I I Alsbeloningvoormijnaktiviteit I Iontvangik2theeglazen. Denieuweabonneekrijgtonze I ikrant veertien dagen gratis. uit dat hoewel er in Nederland nog p nooit onderzoek is verricht en er dus Jd geen zekerheid bestaat dat ook hier in ziekenhuizen een even grooi aantal fouten wordt gemaakt bij de he toediening van medicijnen. Overigens br. zal in slechts incidentele gevallen de he patiënt nadelige gevolgen ondervin- tw den van deze fouten. va Dit heeft dr. A. van der Kije, hoofd we van de centrale apotheek van de Til- burgse ziekenhuizen, zaterdag gezegd eei op het symposium over klinischetei pharmacie in Nijmegen. wa De bijeenkomst was georganiseerd ter gelegenheid van de ingebruikne- ming van de nieuwe apotheek van het St. Radboudziekenhuis. Dit Nij- meegse ziekenhuis en de centrale apotheek experimenteren sinds kort av' met een nieuwe methode van genees middelen-distributie, waarmee fouter zoveel mogelijk worden voorkomen. Het principe van dit systeem is, dat de medicijnen voor de patiënt in de apotheek worden klaargemaakt. Elki dosis is apart verpakt en op de ver pakking is duidelijk aangegeven wat er in zit en voor welke patiënt het is. Bij de conventionele distributie krijg een bepaalde afdeling een serie-medi cijn, waarvan naar behoefte wordt afgenomen. De VN en het recht Rood-China is toegelaten als lid van de VN. Terecht! Nationalis- tisch-China uitgestoten, na een lid maatschap van enkele tientallen ja ren. Het recht van de sterkste heeft voor de zoveelste keer getriomfeerd, Jammer! Nog wel met instemming medewerking van de Nederlandse re gering. Dubbel jammer! De Lier J. van Dijk Tfc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2