Publiek liep weg bij
compositie Schat
Afontuur in
Tfoiqnon
Ook gekeken?
Naar dat uniekeTV-concert
'Favorieten Festival'?
Ja? Op deze plaat*
hoort u meer van dezelfde
solisten
TV-commentaar
Fusie tussen twee
natte" aannemers
w-
HBG koopt Van Oordt-Werkendam Bewoners verzorgen
tv-uitzending via
Abortus
centrale antenne
15
MAANDAG 1 NOVEMBER 1971
Door Adr. Hager
DEN HAAG Niet minder
dan zes composities, twee diri
genten, orkestleden in het zoge
naamde wandelkostuumen een
matig bezette Congreszaal. Zie
daar de aspecten van concert
nummer drie van de keuzeserie
van het Residentie Orkest. Geen
traditioneel programma en dat
bracht veel jonge mensen in de
zaal.
De charmante Cimarosa-ouverture
was de opmaat van de vier jaar gele
den door Wittinger geschreven Com-
pensazioni voor acht instrumenten.
Niets nieuws onder de zon. in dit ble
ke werk, waar ook de aanwezigheid
van de componist niets aan verander
de. Dirigent Iwaki en Wagner staan
een heel
speciale plaat van de CCGC
in een heel speciale hoes voor maar
Met Maurice André - trompet, Martha Argerich piano, Frans Bruggen - blokfluit,
Nicolal Gedda - tenor, Wemer Haas - piano, Mastreechter Staar,
Anneliese Rothenberger - sopraan, Isaac Stern - viool, John Williams - gitaar
IN HAAG Twee aannemers-
iven, die zich bezighouden met
te" waterbouwkundige werken
fuseren. Tussen de Hollandsche
neming Mij. (HAM), behorende
fle Hollandsche Beton Groep en
nemers- en Handelsbedrijf Van
.I-Werkendam (VOW) is nl. over-
bereikt over toetreding
VOW tot de HBG. De HAM zal
15 december het gehele aandelen-
taal van Van Oord-Werkendam
nemen. De betaling zal gcschie-
in contanten en over enkele
k gespreid plaatsvinden.
HAM is een in zwaar bagger-
ppspuitwerk gespecialiseerd -be-
Verreweg de meeste activitei-
worden in het buitenland ont-
jeld. In Nederland wordt slechts
[rkt als de grootte of specialis-
■He aard van het werk de renda-
toepassing van het zwaar ge-
'de materieel mogelijk maakt
it van deze HBG-onderne-
bewoog zich de laatste jaren in
inde lijn en was in 1970 ongeveer
min. Voor dit jaar wordt een
omzet van 90 min verwacht. Het
totaal aantal werknemers bij de
HAM bedraagt circa 750.
Van Oord-Werkendam, ontstaan
uit de Aannemerij van Kust- en
Oeverwerken neemt op het ogen
blik een belangrijke plaats in tussen
de aannemers van „natte" water
bouwkundige werken. Het bedrijf be
weegt zich op verschillende terreinen
van de weg- en waterbouw. Het
grootste deel van de werken komt
van de Nederlandse markt, ofschoon
ook in het nabije buitenland werken
worden uitgevoerd. De laatste jaren
gaven een steeds groeiende omzet te
zien. Voor 1971 wordt een omzet ver
wacht van ongeveer 60 min. De or
derportefeuille is voor ongeveer an
derhalf jaar met werk gevuld. Het
aantal werknemers is nu circa 550.
De aard van de beide bedrijven is
in hoge mate complementair, zowel
wat betreft de geografische sprei
ding, als in de samenstelling van het
materieelpark. Dit feit bracht de
twee besturen ertoe een fusie te be
schouwen "als stimulans van de ver-
1-11 MAANDAG
Illversum I 402 m. NCRV:
0 Nieuws. 18.41 Toelichting
het nieuws. 18 47 (S) Band-
nd: the Mid Hants Schools
nd uit Alton (Engeland).
19.00 Wij hebben een
ord voor de wereld: mu
le, informatie en berichten,
t om 19.04 Reformatie en
veil; 19.15 Weerklank en
«0 Bijbelstudie. NCRV: 20.00
1 de tijd. Informatie over
(wikkelingen in de samenle-
ig. 20.20 (S) Klassieke mu
it (gr). 21.30 Een bruidegom
or Marcella, hoorspel. 22.20
ondoverdenlcing. 22.30
euws. 22.40. Llterama: over
eken, schrijvers en toneel.
(S) NCRV-Vocaal ensem-
en Omroepkarnerkoor. 23.30
I Amsterdams Studenten Ka-
1 ïorkest. 23.55-24.00 Nieuws.
Ulversum II 298 m. AVRO:
W Nieuws. 18.11 Actualltei-
i. 18.30 (S) Suzanne Chérle,
nsical, uitgevoerd door Pro-
i inade orkest en solisten.
10 R.V.U.:' Muziek van de
lentlger Jaren. NOS: 20.00
luws. 20.05 Komt u maar...;
tueel programma met mu-
Ïfc en telefonische reaktles.
•0 (S) Jazz ln aktie. 22.55
dedellngen. 23.00 Nieuws.
HO: 23.10 Actualiteiten.
OS: 23.20 De enige die op me
J fcht ls de krant....: docu-
jfl mtalre over de ongehuwden.
ill '4-24.00 Nieuws.
GRAMMOFOON-
PLATENPROGRAMMA
DRAADOMROEP
VANAVOND
VAN 18 - 20 UUR
I. Béla Bartok. Concert voor
piano en orkest nr. 3. II Anto-
nin Dvorak. Stabat Mater op.
Hilversum I. 402 m
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het
levende woord. 7.07 (S) Badi-
nerle: klassieke muziek (gr),
(7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Actuali
teiten). 8 24 Overweging. 8.30
Nieuws. 8.41 Voor de huls
vrouw. 10.00 Schoolradio. 10.15
(S) Aubade: semi-klassleke en
moderne muziek (opn).
(10.30-10.32 Nieuws). 11.00 Voor
de zieken. 11.30 Bejaardenpro
gramma. 11.55 Mededelingen.
12.00 (S) Van twaalf tot twee
(12.22 Wij van het land: 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30-12.40 Nieuws;
13 00-13.05 Raden maar 14.05
Schoolradio. 14.30 (S) Interlo
kaal op dinsdag: muzikaal
middag-magazine. (15.30-15.32
Nieuws) 17.00 Overheidsvoor
lichting. KRO: 17.10 (S) Metro-
pole orkest. 17 25 Voor de kin
deren. 17.30 Nieuws. 17.32 (S)
Actualiteiten 18.00 CS) Licht
ensemble met solisten. Politie
ke Parijen: 18 19 Uitzending
van de NMP.
Hilversum II. 298 m.
AVRO: 7.00 Nieuws en och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag
met een plaatje (gr.) 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 (S) Dag met een plaatje
(vervolg). (8.30-8.33 de groente
man.) 8.50 Morgenwijding. 9-00
Oude koo.rwerken en kamer
muziek (opn 9.35 Waterstan
den. 9.40 Pianorecital. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (11.00 Nieuws. 1
11.30 Voor de vrouw. (Om 11.55
Beursberichten.) 12.30 Voor de
landbouw. 12.40 Knipperlicht:
Verkeersmagazlne. 13.00
nieuws. 13.11 Radiojournaal.
13 30 (S) Scala: Saxofoon en
klarinet en piano. NOS: 14.00
(S) Uitwisselingsconcert NOS/-
RTB: moderne muziek (opn.).
15.00 Zoeklicht op Nederland.
Reportages en commentaren
(16.00 Nieuws.) AVRO: 17.00
Mobiel: een beweeglijk pro
gramma, waarin om 17.55 Me
dedelingen.
Hilversum III. 240 m.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.02 Dag
dinsdag. 8.00 Nieuws. 8 02 On
derweg. 9.00 Nieuws. 9.03
Plaatjes voor de pep. (10.00
Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03
Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite. (12.00 Nieuws.)
13.00 Nieuws. 13.03 De Eddy
Becker Show. (14.00 Nieuws.)
15.00 Nieuws. 15.Drie-draal.
16 00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix.
(17.00 Nieuws.)
TELEVISIE
VVVWOM)
TELEVISIE VANAVOND
Nederland I. NOS/NOT:
10.45-12.00 Schooltelevisie. NOS:
18 45 (K) De Fabeltjeskrant.
STER: 18.50 (K) Reclame. NOS:
18.55 (k) Journaal. STER: 19.00
(K) Reclame. AVRO: 19.05 (K)
AVRO's Toppop 5 - Hitparade.
19.30 (K) Boekje open - Jonge
mensen ontmoeten hun favo
riete schrijver (6). STER: 19.55
(K) Reclame. NOS: 20.00 (K)
Jdurnaal. STER: 20.15 (K) Re
clame, AVRO: 20 21 (K) Peyton
Place. 21.10 (K) Voor Nancy -
een liedjesprogramma van
Corry Brokken. 21.45 AVRO's
Televlzler Magazine. NOS:
22.35 (K) Journaal. TELEAC:
22.40-23.10 Nascholing huisart
sen - les 2.
Nederland II. NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant. STER: 18.50
(K) Reclame. NOS: 18.55 (K)
Journaal STER: 19.00 (K) Re
clame. KRO: 19.05 (K) Lippy
de Leeuw, tekenfilm. 19.10 WIJ.
Heren van Zichem. Vlaamse
TV-feuilleton. STER: 19.55 (K)
Reclame. NOS: 20.00 (K) Jour
naal. STER: 20.15 (K) Reclame.
KRO: 20.21 Balans van de Sy
node. 20.55 Herinneringen aan
Fernandel, fllmportret. 21.25
Herinneringen aan Fernandel:
De kleine wereld van Don Ca-
millo, speelfilm. NOS: 23.10 (K)
Journaal. TELEAC: 23.15-23.45
EHBO - les 8 (herh.)
België-Nederlands. 15.15 (K)
Dagdam, tekenfilm voor de
Jeugd (4). 15.30 (K) Toby
jeugdfilm. 16.20-17.25 (K) Sym
fonie nr. 9 met het slotkoor
van Beethoven. 18.00 (K) Fa
beltjeskrant. 18.05 (K) De
Woudlopers. jeugdfeuilleton
(6). 18.30 Elementaire economie
(Volksuniversiteit). 19.05 Sport-
trlbune. 19 33 Keurig Frans.
Aansl.: Zoeklicht. 19.39 Mede
delingen en weerbericht. 19.45
Nieuws. 20.10 (K) Kijkend naar
Nederland (4). 20.40 (K) Ontdek
de Ster. Gastvedette: Will Tu-
ra. 21.35 Nieuws van de boe
kenmarkt. 22.10 Nieuws.
TELEVISIE MORGEN
Nederland I
NOS/NOT 10.45-11.40 en
14.00-14.50 Schooltelevisie.
België Nederlands
16.00-17.35 Kleur: TJorven en
Skrallan, Jeugdfilm.
AMSTERDAM De bewoners-
werkgroep „Zlak" in de Amsterdamse
Nieuwbouwwijk Bijlmermeer heeft
zaterdagmiddag voor de bewoners
van vier flatgebouwen (circa 1300
woningen) een televisieprogramma
van 11.30 uur tot 15.00 uur verzorgd
via het gesloten circuit van het cen
trale antennesysteem (CAS).
In de uitzending, waarvoor de
stichting die het CAS beheert op het
laatste moment toestemming had ge
geven. werd informatie verstrekt over
de activiteiten van de bewonerswerk
groep en werden gesprekken gevoerd
met bewoners. De uitzending stond
gedeeltelijk op de beeldband, en werd
gedeeltelijk live uitgezonden vanuit
een gemeenschappelijke ruimte in
een van de flats.
dere ontwikkeling van de beide on
dernemingen. Aan de ene kant zal
HAM hierdoor een belang verkrijgen
in de Nederlandse markt, terwijl
daarnaast de verdere ontwikkeling
van VOW kan worden gestimuleerd
door haar aansluiting bij HBG. Het
samengaan zal volgens beide bedrij
ven geen nadelige gevolgen hebben
voor de werkgelegenheid in de onder
nemingen.
Dank zij de oplettendheid van
Brandpunt konden we zaterdagavond
al iets vernemen van de argumenten
die zondagmiddag, naar we mogen
aannemen, naar voren zouden worden
gebracht in het kort geding dat de
Stichting voor het Ongeboren Kind
had aangespannen tegen de NVSH.
Het ging over een door de NVSH
uit te zenden film waarin het verant
woord plegen van een abortus zou
worden getoond. In Brandpunt zei
het oud-Tweede-Kamerlid J. Zwanik-
ken, bestuurslid van r.k. ziekenfond
sen, dat hij tegen uitzending was,
omdat abortus een omstreden zaak is
waartegen de meerderheid wan de
medici en van het volk gekant zou
den zijn.
De rechter heeft geen bezwaar ge
zien in de NVSH-uitzending. Die ging
gisteravond dus onverkort door. Wc
hadden deze NVSH-film nodig om de
kunnen constateren dat de abortus
zelf, dus het gedeelte waarin „je zag
hoe het ging", het minst provocatief
was van de hele uitzending. Er was
namelijk sprake van een volstrekt
„waardevrije" medische ingreep. De
patiënte was niet bekend, haar ach-
tergrondeti nog minder, zodat het
best zo zou kunnen zijn, dat er een
dame werd behandeld voor wie alle
medische indicaties waarover de heer
Zwanikken sprak van toepassing wa
ren. het lijkt ons dat alle
geïnterviewden in hetzelfde program
ma voor tegenstanders van abortus
aanzienlijk harder provoceerden.
Bij Koos Postema zagen we een en
kele misser, wat niet veel is voor een
programma als „Een groot uur U".
Omdat het te maken had met de pro
gramma-opzet, melden we het toch
maar even. Ieder in de zaal was juist
tot de conclusie gekomen dat het een
misverstand is te denken dat oudere
mensen in het verleden leven. Een
'zeer vitale dame van 85 had daarvaii
getuigenis afgelegd en ze werd harte
lijk bijgevallen door een Nijmeegse
professor. Darna betrad Willem Nij-
holt het poduim en zong een lied
waarin regels voorkwamen over twee
oude vrienden die aan de tap probe
ren het verleden weer te vinden en
zich proberen te herinneren hoe het
vroeger was. Als het zo is dat het
showgedeelte moet doorgaan wat er
ook is besproken, dan is dat gedeelte
geen versterking van het programma.
Berend Boudewijn presenteerde za
terdagavond zijn eerste monsterkwis
Juoor de KRO. Aan hem zal het niet
in de eerste plaats hebben gelegen dat
we het spel alsmaar droever wordend
hebben uitgezeten, het prijzenstelsel
was, dachten we, de hoofdoorzaak,
het is nu zover gekomen dat je een
koffietoestel cadeau krijgt als je een
leuke opmerking maakt. Een gevolg
was, dat we ons een paar maal voel
den als iemand die in een gezelschap
de enige is die een mop niet snapt.
Bovendien kregen we het idee dat de
KRO er meer eer in stelde van zijn
prijzen af te komen dan om behoor
lijke vragen te stellen
niet op vertrouwde voet met elkaar.
Dat bleek tenminste uit de weergave
van Siegfrieds Rheinfahrt. Het ma
jestueuze karakter van dit werk werd
slechts gesuggereerd door veel forti.
Charles Ives, na een halve eeuw als
een ontdekking gelanceerd, schreef
een driedelig werk voor twee piano's
en kamerorkest. Het is toch wel de
vraag of nu alles, ooit door Ives ge
componeerd, ook maar uitgevoerd
moet worden. Zelfs van Beethoven,
Mozart en andere klassieken laten we
composities onuitgevoerd. In het ge-
val-Ives moet men ook niet kritie-
loos staan tegenover zijn oeuvre.
Het uitgevoerde werk is toch werke
lijk niet waard om op te duiken, laat
staan om te spelen.
Iwaki stond zijn plaats af aan Pe
ter Schat na alweer een eindeloze po
diumwisseling. Schat dirigeerde zijn
Entel-echie 2, waarvan men zo langza
merhand het recept kent. Het is een
fragment van een eindeloos lang
fragment gebleven, aldus Schat in
zijn overigens weinig duidelijke toe
lichting. De musici kiezen uit een
aantal losse bladen vol onderwerpen
zelf een volgorde, al is het woord
je „orde" hier niet op zijn plaats.
Fragmenten van flarden tonen op
grote vellen papier, waaruit blijkt dat
er verband bestaat tussen deze
schijnbaar onsamenhangende klan
ken. Een onvoltooid werk, aldus de
componist, en aan meer blijkt ook
weinig behoefte te bestaan. Het pu
bliek liep nu al weg! Het resterende
publiek zocht het lachwekkende in
dit eindeloze geheel.
Het was al laat toen Milhaud voor
de afsluiting van dit afwisselende
programma zorgdroeg.
Vanavond te
horen
HILVERSUM I NCRV
19.00 uur (EO) Wij hebben een woord
voor de wereld
2Q.00 uur Bij de tijd, informatief pro
gramma
20.20 uur Klassieke muziek.
21.30 uur Een bruidegom voor Mar
cella, hoorspel
22.40 uur Literama
23.00 uur NCRV-Vocaal Ensemble
HILVERSUM 2 NOS
19.20 uur (RVU) Muziek uit de zeven
tiger jaren
20.05 uur Komt u maar..., actueel pro
gramma
22.00 uur NOS-Jazz
23.20 uur De ongehuwden, documen
taire
Vanavond te
zien
NEDERLAND 1 AVRO
19.05 uur Toppop - Hitparade
19.30 uur Jonge mensen ontmoeten
hun favoriete schrijver.
20.21 uur Peyton Place
21.10 uur Liedjesprogramma van
Corry Brokken.
NEDERLAND 2 KRO
19.10 uur Wij, heren van Zichem
20.21 uur (RKK) Balans van de sy
node.
20.55 uur Herinneringen aan Fer
nandel, filmportret.
21.25 uur De kleine wereld van Don
Camillo, speelfilm.
MARY STEWART
88
De naderende wa
gen was een taxi, en die raasde door de smalle straat
heen, en kwam glijdend naast me tot staan. Haast nog
voor hij stilstond, ging de rechterdeur open; er kwam
een vrouw naar buiten. Ze stopte de chauffeur haastig
geld in zijn hand, repte zich over het trottoir naar de an
tiekzaak en ging naar binnen. De taxi schoot met een
ruk vooruit en gierde weg. Ik hoorde de winkeldeur ach
ter haar dichtslaan, en het tikkende geluid van haar
hakken op de vloer. Ik zag de deur achterin de winkel
opengaan, en daar stond ze een tel zo helder verlicht als
op een filmdoek: het was Loraine.
Ik voelde geen enkel verlangen meer om uit de be
schutting van mijn portiek te voorschijn te komen.
Dankbaar voor mijn donkere mantel dook ik achteruit;
allerlei gedachten vlogen mij door het hoofd; ik vroeg
me af hoe Loraine David zo snel had. opgespoord, of Ri
chard zich nog in het kantoor bevond, en zo ja, wat voor
toneel zich daar op dit ogenblik afspeelde.
Ik zou het gauw genoeg weten. De kantoordeur ging
weer open, ditmaal wijd. Er waren drie mannen in de
kamer. Ik zag Loraine heel duidelijk; ze stond wild te
gebaren met een sigaret, praatte tegen een man die. in
een leunstoel zat met zijn rug naar de deur. Ik kon zijn
arm zien in een korte blauwe hemdsmouw, en «én don
kerblauwe broekspijp. Dat was Richard bepaald niet. Er
was nog een man, van wie ik aannam dat hij de eige
naar van de zaak was; hij was het die de deur had open
gedaan, en nu bleef hij even staan om Loraine iets toe te
voegen, voordat hij uit het verlichte kantoor mijn rich
ting uitkwam. Hij was zwaar en breed, en hoewel zijn
haar grijs was, liep hij niet als een man op leeftijd. Hij
deed de deur van het kantoor achter zich dicht, en liep
naar voorin de winkel.
Nu echt bang drong ik mezelf achteruit, nog dieper in
de schaduw. Maar hij kwam niet de straat op; hij sloot
alleen de zaak maar af. Ik hoorde de scherpe klik van
het slot, en toen ging hij naaar het raam en reikte om
hoog naar het rolluik om dat neer te laten. Dat daalde
langzaam en rustig omlaag, verborg zijn hoofd, zijn
borst, zijn hele lichaam, tot de hele etalage één vlak was,
op de grote witte hand na, die de rand van het luik vast
hield. In dat vage licht leek die hand zonder lichaam wel
een monsterlijk wit zeedier, een inktvis of een octopus,
die in het vage duister ronddreef achter glas. Een mon
sterachtig, mismaakt schepsel der duisternis... mis
maakt."
Ik duwde de rug van mijn bevende hand tegen mijn
mond, terwijl ik tegen de muur leunde, koud en misse
lijk. Zelfs op die afstand en bij dat licht was het heel
duidelijk te zien. De hand was scheefgetrokken, en een
lelijk bochtig litteken liep over de rug tot aan de scheve
nagel.
Het luik viel neer.
Dit was de val.
Ik geloof niet dat er enige gedachte in mij omging. Ze
ker had ik geen enkel plan in mijn hoofd. Ik stond daar
alleen maar, in dat donkere portiek, te kijken naar de
winkel. Het kwam niet bij me op dat ik geen schijn van
kans had tegen hen, dat ik een vrouw was, en alleen, on
gewapend; dat ik, zelfs al had ik een wapen gehad, niet
zou hebben geweten, wat ermee te doen. Wel kwam het
denkbeeld bij me op, aangezien ik een normaal mens
ben, die zich houdt aan de wet, om naar de politie te
gaan, maar mijn verbeeldingskracht versaagde bij het
vooruitzicht om in een vreemde taal een ongeloofwaardi
ge situatie te moeten uitleggen aan een ongelovige amb
tenaar. (Wordt vervolgd)
Momma
Smidje Verholen en de veedieven van Texas
197: „Pekblende? Waar of
Pekblende is? Weet ik
veel!", riep Andy uit. „Die
was toch met John en Bon-
no meegegaan?" „Dat
kan best zijn", zei smidje
Verholen. „Maar John D.
en Bonno zijn zonder hem
teruggekomen! Ze zullen
die oude baas toch niet in
de onderaardse ruimtes
hebben achtergelaten! Ik
moet hem gaan zoeken, An
dy! Je kunt zo'n bejaarde
man niet alleen in de on
toegankelijke rotsen ach
terlaten! En kijk eens hoe
de lucht betrekt! Er kon
best eens een enorme bui
regen komen. We hebben
het lang genoeg droog ge
had!" „Ja, da's waar", mompelde Andy zuinig. „Als zo'n ouwe geleerde door
de regen moet, dan kon-ie zich best eens een kou of een longontsteking op zijn
magere hals halen. Jammer, Verholen, .te zult er lopend op uit moeten, want
je kunt met de auto onmogelijk in de buurt van de rotsholen komen." „Geen
bezwaar", zei de smid en hij ging op pad. „Ik ga mee", zei Andy, en kijk daar
lopen ze al. Maar het weer was omgeslagen en het water gutste met stromen
naar beneden„We gaan daar dat hol binnen, Andy", rilde de smid.
„Daar kunnen we schuilen tot alles over is." „Dat kon nog wel 'es even
duren", mompelde Andy Malone, die ook droop van de regen. „Moet je eens
even zien! Het is pikdonker buiten en er is geen sterveling te zien. Wie weet
hoe lang we hier moeten zitten bibberenMaar Andy wist niet, dat er
een oud heertje aankwam, die nauwelijks in staat was zijn regenscherm over
eind te houden tegen het noodweer in. Moeizaam ploeterde dat oude baasje
tegen de regen in en toen hij bij het hol was aangekomen, keek hij bescheiden
naar binnen, kuchte even bescheiden en vroeg toen nóg bescheidener: „Is hier
wellicht nog een schuilplaats voor een natte geleerde