Je suf kijken naar tv in VS iint Juttemis valt niet op 31 oktober maatschappijen uitsluitend kinderpro gramma's uit, voor twee-derde gevuld met dieven en dynamiet, omdat kinderen worden geacht daar dol op te zijn. Ouders, die niet van de gelegenheid om ongestoord uit te slapen gebruik maak ten, schrokken van de grote do^js ge weld, die de kinderen werd toegediend. En protesteerden. Het hielp een beetje. Nog steeds dolen schurken en monsters rond in de kinderprogramma's en soms in de gestalte van zulke raciale types, dat ze niet geduld zouden worden in programma's voor volwassenen. Maar nog erger dan de tekenfilms zijn de reclame-boodschappen. Per kinder uur mogen zestien minuten aan reclame besteed worden. Een kind ziet zodoende een kwart van zijn tijd reclame en za kenlieden weten dat tegenwoordig een kinderhand niet gauw gevuld is. Nu maakt Fred Flintstone nog reclame voor instant-ontbijten, maar spoedig zullen de kinderen rijp gemaakt moeten worden voor de kerstgeschenken. Deze reclame heeft niet alleen ouders hoofdpijn be zorgd door dreinende kinderen, maar bij de kinderen ook een wantrouwen en een cynisme gekweekt tegenover de ouderen, omdat de geadverteerde pro- dukten in werkelijkheid niet zo veelbelo vend zijn als op het scherm. De drie verontwaardigde dames uit Massachusetts vormden de Actie voor Kindertelevisie en protesteerden bij de tv-maatschappijen tegen het exploiteren van kinderen. Maar vooral in de VS zijn zaken zaken. Daarom gingen de drie dames naar de federale tv-commlssie om reclamevrije kinderprogramma's te eisen. Maar vooral In de VS is geld geld. En toen kwam plotseling Sesame Street met de Grote Vogel en het Koek- monster, die de kinderen niet alleen vermaakten, maar nog wat leerden ook. De tv-maatschappij ontdekten dat meer en meer kinderen overschakelden van het instantontbijt naar het Koekmon- ster en zij veranderden van mening. Educatieve programma's zijn nu de nieuwste tv-mode en sinds vanmorgen kunnen talloze kinderen onderwerpen classificeren op meer dan een manier of weten ze het verschil tussen op en neer. Niet iedereen is het daarmee eens. „Een kind komt thuis na een zwa re week op school en hij wil niet nog meer onderwijs. Hij wil zich ontspannen en vermaakt worden", zo is de mening van een tv-man. Hup, ik schakel weer om. Het is nu over elven. De Phil Donahue Show Een langharige Jongeman zit voor een micro foon in een soort kooi temidden van een zaal vol ernstig kijkende mensen. Er worden hem allerlei vragen gesteld. Mijn programmablad leert me dat het de acteur Troy Donahue is. Zou het familie zijn van Phil, de presentator? Maar diens haren zijn zo netjes geknipt, dat niemand er Iets op aan kan merken. Het zal dus wel niet. Hoe kinderlijk de vragen ook zijn. de acteur beantwoordt ze met een ernstig gezicht. „Waarom zijn uw films alleen voor boven de 18 jaar?" „Ik denk van wege de sex, het geweld en de drugs, maar van filmkeuringen begrijp ik geen snars". „Als uw kind acteur wil worden, zou u dat toestaan?" „Ja, als mijn kind het zelf wil, ja". Een 40-jarige dame met een kribbig gezicht staat op en krijgt de microfoon. „Uw prestaties als acteur kan ik bewon deren, maar uw haardracht en uw kle ding vind ik afschuwelijk. Ik zal u eerlijk zeggen: ik zou u niet mijn huis binnen laten. U bent een slecht voorbeeld voor de jeugd". Een deel van het publiek applaudis seert, maar een ander roept: „En wat vindt u dan van Jezus? Die had ook lang haar en een baard". Nu is het tijd voor een ander deel van het publiek om te klappen. Maar mevrouw Kribbig Is niet uit het veld geslagen „Jezus was geen teenager. Hij was 35 jaar. Meneer moest beter weten". Phil Donahue komt snei tussenbeide door aan te kondigen dat het tijd is voor een reclame-boodschap. En plotse ling lopen we door een blanke voorstad om een huis te kopen. Het blijkt tegen woordig een koud kunstje te zijn, dank zij de Ohio National Bank. Verder zijn er prachtige meubelen met geweldige kortingen. door Jelte Rep Plop. we zijn weer terug bij Phil. Nee, het Is tijd voor stationsidentificatie, ge volgd door plaatselijke reclame-bood schappen. Bill Swad vertelt, met een he te aardappel in zijn keel. dat hij voor het komende weekeinde beslag heeft weten te leggen op een prachtig partijtje twee dehands auto's. Werkelijk geen geld. Een andere meneer vertelt dat er in het hotelwezen nog werk genoeg is. Een fraai geluid. Of zou hij misschien bor denwassers bedoelen? Ha, daar is Phil weer. Hij heeft een lilliputter opgescharreld. „Ik wordt ook gediscrimineerd", vertelt deze opge wekt. „Maar ik dank God dat ik geen vooroordelen heb tegen mensen met een bepaalde lengte, huidskleur, kleding of haardracht". De acteur in de kooi grijnst en het publiek applaudisseert ontroerd. De controverse is verdwenen, even grondig als het wasmiddel, dat nu weer op het scherm wordt gebracht, vuil doet verdwijnen. Verder worden me nog watermeloenen en een exclusief eten in een bepaald restaurant voorgeschoteld. Maar weer eens een ander kanaal proberen. Op kanaal 6 staat een oude man te vertellen hoe hij boven Duitsland werd neergeschoten. Hoewel dat over de wereldoorlog gaat. blijkt het toch een nieuwsprogramma te zijn. want een van de vliegtuigen waarmee hij vloog staat nu opgesteld in het Luchtmacht Museum In Dayton. En dat museum Is pas bezocht door „president Nlxon. En zodoende Is het nieuws. Dan komt een omroepster uit Hollywood een paar mi nuten roddelen over de vergane filmwe reld daar. Met een guitig lachje horen we van Raquel Welch, Mia Farrow, Burt Lancaster, Prevln, Martha Mitchell (geen filmster, maar de vrouw van de minister en ze heeft twaalf prulken), Zsa Zsa Gabor en Tina Onassis. Na de reclame het Internationale nieuws. Een zwarte omroeper over de kwestie-Berlijn. Verhip, het eerste zwar te gezicht Het Is 11.27 uur en de dui zenden, die in de zwarte ghetto's net als ik naar de tv hebben zitten kijken (wat is er anders te doen?) zien pas nu het eerste zwarte gezicht. Maar het be hoort tot Iemand, die precies zo gekleed is en precies zo handelt als zijn blanke collega's. Hij heeft niets gemeen met hen, die In de zwarte wijken wonen. Volgens de statistieken kijken in Amerika zwarten nog meer tv dan blan ken. Wat zij zien is een verwrongen beeld van de werkelijkheid. De zwarte kinderen, die voor ze naar school gaan duizenden uren voor het scherm hebben gezeten, moeten wei zo geprogram meerd zijn dat zij geloven dat de wereld hoofdzakelijk blank is. Want de tv-we- reld is voornamelijk blank en de paar zwarten, die voor de tv-camera's ver schijnen, zijn veelal het produkt van blanke schrijvers, die hun karakters zo bijgeschaafd hebben, dat ze passen in het wereldbeeld van de doorsnee Amerikaan. Neem bijvoorbeeld Julia, die ook in Nederland op het scherm was. Zij is zonder echtgenoot en past zodoende prachtig in het Idee dat de blanken heb ben van een neger-gezin: moeder Is de baas, want een vader is er niet. En dat idee is hen bijgebracht door diezelfde tv, die dikwijls als enige communicatie tussen blank en zwart dient. Een blanke waagt zich niet gauw in de zwarte wij ken om kennis te maken met zijn zwarte landgenoten. Terwijl een zwarte zich wel In de blanke wereld moet bewegen ten einde zijn boterham te verdienen. „Het medium kan wel The Forsyte Sa ga over het leven in het Victoriaanse Engeland brengen, maar geen authentie ke serie over het bestaan van zwarten in het Amerika van de twintigste eeuw", schreef een zwarte redacteur van het blad Look verbolgen. Er is inmiddels een kteine storing op mijn kleuren-tv. Het hoofd van de neger is niet meer donkerbruin, maar donker groen. Ik ben de tel van reclameboodschap pen kwijtgeraakt. Twee flessen ketchup staan nu met elkaar te vechten en die van Heinz verliest, want: „Heinz, de traagste ketchup uit het Westen Oosten, Noorden en Zuiden". Reclame-boodschappen duren 30, 20 of 10 seconden en een gemiddelde tv- kijker (die 6 uur en 12 minuten kijkt) ziet 80 minuten reclame per dag, het- (Vervolg zie pag. 4) door ds. A. T. Besselaar hoofdredacteur van „Tenminste", maandblad voor infor matie en gesprek over de verhouding Reformatie—Rome. ZATERDAG 30 OKTOBER 1971 land] Het moet gebeurd zijn voor het tweede Vatikaans concilie. Een jongetje en een meisje mochten niet met elkaar spelen omdat de één protestant was en de ander katholiek. Ze deden het tóch (dan zal Johannes XXIII toch al wel paus geweest zijn) en op een mooie zomerdag wagen zij zich in hun kinderspel te dicht bij de waterkant. U begrijpt het: het protestantse jongetje en het katholieke meisje vallen pardoes in het water. En als ze éven later kletsnat tegenover elkaar staan, besluiten zij om moei lijkheden thuis te voorkomen hun kleren te laten drogen in de zon. Zo zitten zij wat beduusd een tijdje in hun heerlijke naakje te wachten tot de zon haar werk zal hebben gedaan. Dan kijkt het meisje ineens met verwonderde ogen naar het jongetje. Ze zegt: o, nu zie ik wat het verschil is tus sen katholiek en protestant. geven, lopen de kans dat zij verraad plegen aan de reforma tie. Ik heb de uitersten trachten te beschrijven. En het is van zelfsprekend dat daartussen nog vele nuanceringen aangetroffen worden. Die alle te beschrijven is niet nodig om toch tot de conclusie te komen, dat juist een oecumenische gezindheid een kerkverdelend en (zoals dat tegenwoordig heet) een polari serend effekt kan hebben. En het is verstandig dat scherp in het oog te houden. Vooral in tijden waarin de kerken al hun energie gezamenlijk zouden moeten kunnen inzetten voor de vertolking van het evangelie in de grote spanningsvelden van deze wereld. Wij hebben al- met-al weinig reden om op her vormingsdag 1971 triomfantelijk te doen. Bij een dergelijke stand van zaken zou het evenwel zinvol kunnen zijn om na te gaan of de diepste vraag van 1517 nog aan de orde kan komen. Misschien zouden wij juist daar een nieuw begin kunnen vinden. Nu is op de bijeenkomst van de lutherse wereldfederatie in Helsinki in 1963 in het ope ningswoord al duidelijk uitge sproken: „De vraag waarvan Luthers reformatie uitging namelijk de vraag: hoe krijg ik een genadige God? is niet meer de vraag van de tegen woordige mens. De mens in de moderne wereld vraagt radica ler, meer elementair, want ,zijn levenssituatie is anders. Hij lijdt niet meer onder zijn zon den. maar onder de zinloosheid van het bestaan; daarom vraagt hij, of God eigenlijk wel be staat. De moderne mens te ver wijzen naar de vraag waarvan Luther uitging, zou betekenen: hem een vreemde last opleggen, hem onder een wet plaatsen waaraan hij ten onder zou gaan". Dat is nogal radicaal. Is het ook juist? Vanzelfsprekend heeft het al les voor om de vraag van Lu ther te laten klinken in zijn eigen tijd. Dat is gewoon een zaak van historische eerlijkheid. Velen hebben zich zowel aan protestantse als aan katholieke zijde ingespannen voor het kerkhistorisch en het dogmahis- torisch onderzoek van de zes tiende eeuw en met de resulta ten van hun vaak indrukwek kend werk moet bij de beoorde ling van de betekenis van Lu thers vraag terdege rekening worden gehouden. Het is, dat nemen we de Luthersen in Hel sinki in dank af, onverantwoord om te doen alsof de tijd heeft stil gestaan. Datzelfde geldt trouwens ook van de reacties op de kernvraag van Luther. Het concilie van Trente en dat wordt denk ik meer door rooms-katholieke theologen erkend dan door re formatorische was evengoed tijdgebonden. En net tweede Vatikaans concilie met haar nieuwe visie op de kerk als het volk van <3od moet wel degelijk beschouwd worden als een ag- gionamento, een bij-de-tijd ko men van de rooms-katholieke kerk. Toch zijn wij niet klaar als we zo de vraag van Luther te rugwijzen naar zijn eigen tijd. Niet zelden zijn in de kerkge schiedenis oude vragen in een nieuwe contekst teruggekeerd, vooral als ze nauwelijks ver werkt zijn, als ze zijn blijven „hangen". En dat is naar mijn gedachte met de vraag van Luther het geval. Niet alleen heeft het con cilie van Trente de kernvraag van Luther nauwelijks geraakt, maar ook de reformatie is er niet mee klaar gekomen. Sommigen hebben de oorzaak daarvan gezocht in de vraag stelling .zelf. Zij menen dat Lu ther te sterk gericht was op het heil van de enkeling en dan bo vendien nog meer aandacht had voor de mens dan voor God. Dat zou dan kunnen samenhan gen met een beïnvloeding door het humanisme waarin inder daad de mens met zijn persoon lijke problematiek centraal kwam te staan. Nu in onze tijd de ellendige gevolgen van een concentratie op de enkeling onderkend wor den en de problemen van onze tijd juist samenlevingsvragen zijn, nu kan de vraag van Lu ther niet anders dan in een an dere vorm terugkeren: hoe krij gen wij een genadige God? als een gezamenlijke roep uit de diepte van een bedreigde we reld. Niet de vraag van een hervor- j is acht uur in de morgen I tv is al twee uur in bedrijf kanalen. Twee uur lang fi de kerk en de zakenwereld jprobeerd hun boodschappen i dragen, maar ik veronder- Jot in het merendeel van de liljoen Amerikaanse huizen, I-toestellen hebben, het elek- ]che zaad op rotsachtige bo- gevallen. De bevroren lo- prijzen zijn sinds zeven I het onderwerp van discus- Jssen vier heren en mijn om- "|ids zegt dat het nog een uur joorgaan. Ik kijk niet, want niet van mensen die om I uur 's morgens al uitgebreid zware onderwerpen praten. ns d gekcfi; lombardement van ochtendwijdin- Ochtendstonddienst, Moment leditatie, Gewijd Hart, Inspiratie, voor Vandaag en Ik Geloof) is 'lij en het is tijd voor mijn in- itbijt. Op 'kanaal 10 Is Kapitein ook al weer wakker en ener- moeg om zijn avonturen om de niter), te onderbreken om mij het- ontbijt, als waarmee Ik aan de itafel zit te morsen, aan te prlj- Ik laat hem maar begaan, want ns mijn omroepgids is op de ande- ilen niet meer opwinding te bele- lovendien moet ik op dit vroege its forceren, want er staat mij een dag te wachten. Pas diep in de j tussen vier en vijf, zal mijn tv- il er het zwijgen toe doen. tv is een instituut in Amerika en eeft in de meeste huizen meer te len dan vader en moeder samen, ns statistieken brengt de gemid- Amerikaan een kwart van zijn ge leven door voor zijn tv-scherm. Op lleder moment van de dag staan In Brenigde Staten 36 miljoen tv-toe- n aan. De huidige generatie is een belangrijk deel opgevoed door ilevisie. Maar wat heeft de Ameri- re tv de Amerikanen te zeggen? Jaar achter te komen ben ik deze y werkdag begonnen. Ik heb mij illeerd in de luiste fauteuil, die in lis van mijn Amerikaanse gastheer ten is (verstelbaar in alle standen uitklapbare voetensteun) en ge ld met de afstandsbediener, een "lessen Coke en bier. een zak een paar pakjes sigaretten en loosje aspirine begin ik de strijd, it me hier gaat vervelen, kan ik nog ergens anders gaan zitten, lin nog twee andere kamers staan stellen. pitein Kangeroe maakt inmiddels patste sprongen. Het is tegen ne- (i. Zaterdag kan ik flink geld ver Het Wilde Westen leeft nog steeds in de Verenigde Staten dank zij de televisie die dagelijks veel tijd inruimt voor op windende Westerns met veel geknal (die overigens ook in ons land populair zijn). dienen door een wasmachine te kopen, zo vertelt mij een meneer. Ik krijg dan maar liefst 98 dollar korting. Maar ik heb geen wasmachine nodig. Evenmin de kinderschoenen, die me nu worden aangeprezen. Dan kijkt mij een neger meisje met grote verwonderde ogen aan. Ze zit voor een ghetto-huis, ver weg van de andere wereld, waarin een onzichtbaar orkest bewogen achter grondmuziek speelt. „Het is fijn om te delen", zegt een diepe stem, terwijl een gironummer verschijnt. De bewogenheid duurt slechts 20 seconden, want dan stormt een nieuwe show de kamei bin nen. Het wordt tijd een keuze te maken tussen de kanalen. Op kanaal 2, 4 en 5 Paul Dixon. Op kanaal 6 David Frost, die de komiek Dom DeLuisa te gast heeft, maar dat kan ik vanmiddag altijd nog zien op kanaal 12. Verder bieden zich aan „Gomer Pyle USMC", „Lucl's Toyshop", ..Phil Donahue" en „Sesame Street". Ik kies voor het laatste maar daarmee ben ik nog niet uit de proble men. want kanaal 35 is drie afleveringen op kanaal 22 voor. Op het ei.e kan ik volgen: „Lessen over de taken in gezin nen en het classificeren van onderwer pen op meer dan een manier" en op het andere: „Een Spaanse les en afbeeldin gen over de verschillen tussen op en neer". Beide onderwerpen spreken me niet zo aan, maar Sesame Street is mij door verschillende ouders aangeprezen, omdat de kinderen er iets van kunnen leren. Allerlei bekende tv-sterren, plus de vreemd uitgedoste spelers van Sesa me Street zelf, doen een speelse les. Sesame Street is het gevolg van een rebellie, geleld door drie dames uit de staat Massachusetts, die de kinderpro gramma's, maar vooral de kindercom mercials moe waren. En je hoeft maar één zaterdagmorgen naar de tv te kijken om dat te begrijpen. Iedere zaterdag morgen van 8 tot 1 uur zenden de tv- jlke verhaaltjes zijn te mooi fce van een moraal te voor- Ni Als we nog maar bereid j om er gewoon om te la- zin$ om onszelf, de verdeelde kerk. Christenen metj zijn dat eigenlijk voor •parten? Bestaan die wel? Wij bijlen alleen maar reformato- UIAfe eri rooms-katholieke TWien. En op die bijvoeg- |j naamwoorden komt het UZeker als de aanleiding tot .{schrijven van een artikel Aljven s met de aanstaande En dan is het iriP1331 ineens weer heel ern- 7 vraag ligt voor de hand: F je nog aandacht besteden [zo'n dag? Loont het nog de jite, misschien ook:, is het {geoorloofd? inigeen zal hartgrondig «jennend op deze vragen wil- 1 «antwoorden. De vragen die /Ifren hij de tegenstelling Ro- Reformatie zijn voor hun f allang achterhaald. Wie daarover nog druk maakt, garft blijkbaar geen idee van ituatie waarin de kerk zich 'et ogenblik bevindt. Een rek over de verschillen tus sen de kerken kan naar hun mening alleen maar tot gevolg hebben dat de laatste restjes van de geloofwaardigheid van de kerk zullen verdwijnen. „De Schrift Alleen" „Door Gena de Alleen" „Door Het Geloof Alleen" het zijn voor deze christenen zoveel als uithang borden op vorige-eeuwsé win keltjes. Anderen noemen een derge lijke stellingname zonder blik ken of blozen „vals oecume- nisme". En dat is wel zowat 't ergste scheldwoord dat wij te genwoordig in de kerk kennen. Want volgens hen is er in we zen niets veranderd. Zij wuiven de Nieuwe Katechismus weg met een verwijzing naar de „Aanvullingen" die er later bij zijn verschenen. En „de ver vloekte afgoderij" van vraag en antwoord 80 van de Heidelberg- se Catechismus vinden zij nog altijd een duidelijke typering van de rooms-katholieke mis. Vanuit deze overtuiging worden nog jaar in. jaar uit heel wat bladen en tijdschriften volge schreven. Rome is een valse kerk en wie zich met deze kerk in een geëngageerd gesprek be- mingsenkeling in zijn angst die met een „help mij, heilige Anna" het klooster intreedt, maar de vraag van een wanhopig vast gelopen mensheid die van haar opdracht om te waken en te werken aan een goede schep ping bar weinig heeft terecht gebracht en die op geen stuk ken na meer weet hoe zij ver antwoording zal kunnen afleg gen tegenover de Schepper en Verlosser van deze wereld1: hoe krijgen wij een genadige God? Het zou wel eens waar kun nen zijn dat deze vraag niet op komt bij wat in Helsinki „de moderne mens" is genoemd. Dat neemt niet weg- dat het toch de vraag kan zijn die de kerk plaatsvervangend èn getuigend vandaag heeft te stellen. Met deze vraag in een nieuwe kontekst stijgen we ver uit bo ven de tegenstellingen tussen de kerken. De vraag hoort bij alle christenen en het zoeken naar een antwoord erop kan alleen „samen met alle heiligen". Maar of de verdeelde kerken bereid zullen zijn samen deze vraag te stellen en naar het antwoord te luisteren, dat staat nog te bezien. In ons land zijn na een hoopvol begin met de wederzijdse dooperkenning de verwachtingen beslist niet hoog gespannen door een toene mende polarisatie en niet min der door interne crisisverschijn selen in praktisch alle kerken. Op het niveau van wereldraad en roomskatholieke wereldkerk worden pas aarzelend de eerste stappen gezet. De gemeenschappelijke werk groep kwam vorig jaar met een document „gemeenschappelijk getuigenis en proselitisme". Daarin zijn wereldraad en roomskatholieke Jterk heel Luther in de huiselijke kring voorzichtig bezig de lijnen voor een voortgaand gesprek te ont dekken. Verreweg het grootste deel van het document houdt zich bezig met grensincidenten, laten we zeggen fase-Irene. En juist als men al deze schermut selingen ziet, dringt de gedachte aan het verhaaltje van het jon getje en het meisje zich weer op. Maar hier en daar hoort men toch iets van de hunkering om tot een echt christelijk ge tuigenis in de wereld te komen. ..Eenheid van getuigenis en ge tuigenis in eenheid: dat is de wil van Christus voor zijn volk", zegt de inleiding van het stuk. En bij alle moe-makende overwegingen betreffende de verdeeldheid en de verschillen van inzicht, bij alle vrijblij vendheid ook, geeft het docu ment toch hoop, juist hierom dat de eenheid der kerk direkt in verband wordt gebracht met haar missionaire opdracht. De kerken „hopen, dat hun volledi ge vernieuwing en hun eenheid in geloof en liefde hen eens in staat zullen stellen God beter te verheerlijken door de hele we reld de hoop te brengen op het komende rijk". Het meest benau wende woord in deze zin is dat "eens" in verband met de kernvraag van Luther lijkt me dat een onhoudbare verwijzing naar Sint Juttemis. Want dat valt niet op 31 oktober) t portret dat Lucas Cranach de Oudere in 1527 van Luther maakte

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 11