Verhalen van gisteren terwille van morgen AVRO filmt 'Louise' AGENDA >1 WARRIORS n 1! |jj Schaken Leythenrode zei de zit. mooi. commissaris Burgerlijke stand van Leiden Vanavond geen voorstelling 19] jieuwe leidse courant woensdag 27 oktober 1971 i »£N GERTIE Evenhuis, pre- ikantsvrouw in Amsterdam, en [co Bouhuijs, studentenpredikant Leiden, hebben een mooi en leiend hoek geschreven. „Dromen vrede", is de titel. Het zyn erhalen uit de By bel voor de ngd van nu. Een nieuwe „kin- xbybel". Maar met een andere 'eu izet dan de traditionele kinder- jbel. Het speelt helemaal in Ba- dai Ion, waarheen in de zesde eeuw- Christus een deel van het •odse volk was weggevoerd. 8' waren gekomen, met dreunend weid. Ze hadden hen allemaal eegenomen. En juist de rijksten, verstandigsten, de knapsten. Jo- im, Oeri en Jochai, drie Joodse ngens. die op de kademuur langs 'lji dwars door Babel stromende m ifraat op de van het exercitie- ve ld terugkomende soldaten zitten wachten, kunnen zich de vrese- Jke dag van hun deportatie nog sc" »ed herinneren. tocht.zegt Oeri zachtjes, it zie ik nog vaak als ik droom, lkens komt dat terug.mijn der.zijn handen op zijn rug bonden.mijn moeder, naast 'n muilezelkar.dat vond ik nog t ergste. Alsof we een stelletje even waren". „Degenen die niet se hoefden hebben tegen spot ijsjes al het land gekregen, zegt ijn vader. Het is een schande dat eigen mensen zó misbruik ma il van je ongeluk", zei Joram rbitterd. zagen ze het alle drie vóór ih: gesloten rijen van gevange- rz -%>r S. J. de Groot n, gesloten gezichten van bewa- rs, de mannen gebonden, de le ieders met hun armzalige bun- ™ee Itjes huisraad, de koude nachten de bergen onder de open hemel, ^ijchai vindt het eigenlijk gekken- irk dat ze daar iedere middag op soldaten van Babel zitten te era ichten, omdat zij tenslotte de lfden zijn die.Maar Oeri rea- dik 'gdi ert fel: „Kunnen wij daar soms s hele leven over blijven knie- t Joram schudt het hoofd: „We nen hier wel, maar we hóren r niet .En dat kun je aan alles rken. Bij ons thuis.O, als ik tan dénk". „Kom, kerel, nog een ;je en je bent heel Jeruzalem •geten". Oeri lacht luid. taan dan het Paasfeest vieren, jenlijk kan het niet eens. In Je- '.alem kwamen alle mensen met lammetje aanzetten. Maar in bel geen lam en geen tempel. Nico Bouhuijs (studentenpredikant in Leiden Maar vader gaat toch het verhé&l vertellen. En moeder heeft matzes gebakken. En samen zeggen zij de antwoorden op. Waaróm is deze avond zo anders dan alle andere avonden, vader? Waarom eten we ongegist brood en drinken we wijn? En toen vertelde vader het verhaal. „We waren slaven van Farao in Egypte..En hij besloot: „Laat ieder die honger heeft en eenzaam is met ons het Paasfeest vieren. Dit jaar nog hier, het vol gende jaar als vrije mannen!" Opnieuw gebeuren In die beklemmende sfeer, die de hoop op bevrijding toch niet uit blust groeien de kinderen der bal lingen op, beleven ze hun kinder lijke, zorgeloze avonturen en stel len zij onomwonden hun indrin gende vragen. Waarom zitten wij in dit vreemde land? Némen we het dan zomaar, dat de Egyptena- ren ons volk het leven zo zuur maakten? Zal onze Heer ons ook hier uit Babel bevrijden? Waarom moet dat eigenlijk, de Sabbat vie ren? Wie bén ik eigenlijk? Wij al lemaal, waar gaan we naartoe? God zag dat het goed was, maar de mensen zijn helemaal niet goed. Er zijn hopen mensen die God hele maal niet moeten. Waarom? Had Kain niet gewoon op het land kun nen blijven werken? Waarom loopt het altijd weer verkeerd? Was Ab raham tóch niet liever gebleven waar hij zat? De Heer is Koning. Hoe kan het dan dat we richters en koningen hebben gehad? En wat hadden die profeten te zeg gen? De kinderen vragen hel aan hun ouders, hun vrienden, hun rabbijn, aan de oude smid Tobias. En ze krijgen antwoord in de vorm van een verhaal. De verhalen van Is raël. Hoe het was, hoe het is ge beurd. Maar met het oog op de toekomst. Ze houden het volk overeind, omdat ze opnieuw gebeu ren als ze verteld worden. Daatom zijn ze geschreven. „Dit verhaal zal ons staande hou den", zegt Tobias. „Het lijkt soms wel of we ten onder gaan. Zelf denk ik het ook, zo nu en dan. Maar we zitten op een goede aar de. De hemel staat voor ons in en God geeft ons de tijd. Daarna voor ieder Gertie Evenhuis en Nico Bouhuijs zijn in de huid van Tobias gekro pen om de verhalen van Israël door te geven voor de generaties van nü. Verhalen van gisteren ter- wille van morgen. Nico Bouhuis: „Dit boek is al voor kinderen van een jaar of negen en daarna voor ieder die nog een beetje wil lezen in de Schrift. We hebben er een eigen vorm aan wil len geven. Na ons besluit heb ik expres geen kinderbijbel meer opengeslagen: ik wilde er niet op letten hoe anderen het hadden ge daan. Een van de vragen bij het overwegen van de opzet was of het niet moge lijk zou zijn allerlei nieuwe theolo gische inzichten in de tekst te ver werken. Karl Barth, Martin Buber, Frans Breukelman.Maar niet de theoloog zou het moeten schrijven. Gertie Evenhuis houdt van kinde ren èn verhalen. Haar schrijven is verhalen vertellen voor kinderen. Ze heeft vele jeugdboeken op haar naam staan. Ik zou de theologische elementen voor het verhaal aanrei ken, de hoogtepunten aangeven, de verkondigende spits. Dat gehoord hebbend, gaat de schrijfster het verhaal in de taal en het gevoel van het kind weergeven. We hebben niet naar volledigheid gestreefd. Het verhaal moet voor de kinderen duidelijk zijn. En Gesloten rijen gevangenen. Gesloten gezichten van de bewakers (omslag-illustratie Frank Rosen) waar de vertolking in de taal van het kind het verhaal schade zou doen, hebben wij het niet geno men. Je moet niet knoeien". Hoe Bouhuijs de verhalen theolo gisch benadert en in het leven van nu laat functioneren, wordt duide lijk in de geschiedenis van de to renbouw van Babel, door Tobias verteld. „De Heer kwam naar beneden om de stad en de toren te zien. Hij zag dat de mensen bezig waren zich naar boven te werken. De Heer zei: „Daar stellen ze zich op om de hemel te bestormen! Als ze nu al zó beginnen! Zich breed te maken. Denken ze dat ze op DIE manier dicht bij Mij kunnen leven? Kom, als ze MIJN taal dan niet langer spreken.Ik zal hun woorden door elkaar warrelen". En dat deed Hij ook. Er ontstond een geweldige verwarring. Wie iets vertelde, zag de ander op zijn voorhoofd klop pen. „We horen niet meer bij el kaar", mompelden ze. De Heer is in de hemel. Hij wil niet dat de mensen de hemel bestormen alsof ze goden zijn. Op aarde wil Hij met hen te maken hebben. Tja, dat is nu het verschil tussen ons en het volk hier.Onze God zelf is voor ons een toren als wij hier op aarde als mens willen leven". Niet prutsen Twee jaar hebben zij aan hun boek gewerkt, Gertie Evenhuis en Nico Bouhuijs. Ze kenden elkaar al goed. Bouhuijs was voordat hij naar Leiden kwam, leraar gods dienst aan het Hervormd lyceum in Amsterdam. Elke week kwamen zij een morgen bij elkaar. Bouhuijs: „Ik wil zo graag dat de mensen die Bijbel weer serieus gaan nemen en dat die verhalen weer betekenis krijgen. Je vindt in de Bijbel verschillende genres ver halen. Historische, legendarische, mythische, poëtische. Ze hebben alle hun eigen zeggingskracht. De mensen moeten nu eens af van de gedachte dat ieder bijbelverhaal een historisch verhaal moet zijn. Het is doodgewoon een vorm van ongeloof als je bij voorbaat dié maatstaf gaat aanleggen voor het waarheidsgehalte en de zeggings kracht van het verhaal. „Die Bijbel is Gods Woord, dus is hij historisch", is een onjuiste benade ring. Als God er behoefte aan heeft, via mythen, legenden en ge dichten zó over Zich te laten spre ken dat het dóór komt wie Hij voor ons is, dan moeten wij niet gaan zitten prutsen, niet die Bijbel gaan verhistoriseren, niet de Schrift onze dwang opleggen. Dan kunnen die verhalen niet meer naar hun eigen aatd en kracht in ons bestaan resoneren. Je hebt ze een harnas opgelegd, ze kunnen zich niet meer bewegen. Het bijbelse verhaal is niet onwaar als het niet werkelijk gebeurd is. Historie is: in het jaar zoveel leef de Abraham. Exact. Geschiedenis is: het verhaal geschiedt als er op dat moment iets met je gebeurt. Het is zó actueel dat het gebeurt op het moment dat het verteld wordt. Het gaat door je wezen en je botten heen. Zó is de menselijke existentie. En zó is God. Er staat alles in wat ik moet weten om te leven. De rode draad van het boek is: wat Israël is wedervaren. De bijbelse theologie is een relaas (relatie): vertellén wat er tussen twee bond genoten is gebeurd. En als ik een theologische opmerking kwijt wil de, heb ik niet de vorm gekozen van een stichtelijke noot aan het slot van hét verhaal. Ik laat het steeds gewoon een jongetje vra gen". Als de altijd bedachtzame Joram vraagt waarom Kain na zijn dood slag niet gewoon op het land kon blijven werken, antwoordt de wij ze Tobias: „Nee. Dat is het nu juist. Van de goede aarde heeft de mens rode aarde gemaakt Hoe kan zó'n akker nu nog akker zijn!" „Waarom loopt het toch altijd ver keerd?" „Ja, daarover hebben de mensen al heel lang en diep nagedacht In heel onze geschiedenis zie je het: dat de mens niet wil leven met God. Dat hij zijn broeder niet wil liefhebben zoals dat is bedoeld. Dat hij die ander doodslaat Omdat hij hem niet verdraagt!" „Waaróm doet hij dat?", vraagt Oeri dan. „Ik weet het niet", antwoordt de oude man eenvoudig. Het is ónze situatie Uit de samenwerking tussen een schrijfster en een theoloog is een boek ontstaan dat kinderen zal boeien en ook ouderen zeker zal aanspreken. Beiden hadden er hun eigen aandeel in, maar zonder geestelijke verwantschap zou dit boek niet die eenheid en harmonie hebben gekregen die er nu duide lijk het kenmerk van zijn. Auteur en theoloog hebben gretig gebruik gemaakt van eikaars inzichten en kundigheden. Je kunt elkaar bij de samenstelling van zo'n maniscript alleen maar aanvullen als je elkaar ook goed aanvoelt. En als je je uit gangspunten en je visie op mens en leven gemeenschappelijk hebt. Gertie Evenhuis beschikt over een rijk taalvermogen, dat haar in staat stelt ook op de kinderen de beeldende kracht van het woord over te brengen. Kindertaal hoeft niet woord- en gevoelsarm te zijn. Haar theologische partner geeft de verhalen op verrassende wijze een ..toekomstbetekenis" mee. Ze heb ben dat natuurlijk al, maar Bou huijs weet dat indringend opnieuw te onthullen. Hij trekt de bedoeling van het verhaal scherp door tot in onze eigen situatie en verhoudin gen. Zo is „Dromen van vrede" tegelijk vertelling en verkondiging gewor den. „Ik wil zo graag dat de mensen de Bijbel weer serieus gaan ne men. IS. Armed Forces - Europe ijdag 29 okt. '71 20.30 u. ^"fegangsprijzen 3,25 6,25 oorverkoop kassa "HOKY" vü en Haag en Bespreekburo Haagse Courant Ivertentie aangeboden door: ''ONK-LOUWERSE csstraatweg 59 - Sassenheim r 4tbus 18 - Tel. 02522-10948 Voor goede caravan- en campingaccessoires: Op Spovak, 1, 2 an 3 nov. 1971 ■a Ahoy-hallen Rotterdam, j II ard Ti res: IDEN In de hoofdklasse van .N.S.B. gaf Utrecht I de hang- tegen het Leidse Philidor I op, er nu drie clubs zyn met vier titpunten uit twee wedstrijden: I dyk I, Eindhoven I en Philidor de volgende ronde strijden Eind- n I en Philidor I tegen elkaar, de eerste klasse L.S.B. won III na uitspelen en arbitrage 87*37* van Philidor IV. 2A werden in tweede zitting ;t: L.S.G. VBoskoop I 55 t eithen III—V.T.L. I 5—5. Kat- tev< x overklaste Alphen II met 77* *Joo ^aJ in 2B won een Katwijkse ploeg: ïeel iekerkKatwijk II 27277*. dor VNoordwijk I eindigde in Leithen IIRijnsburg 64. IV—Voorhout I 87*17*. 3A liep Revanche tegen Sassen- II een 27*47* achterstand op. 3B lijkt Leiderdorp II slapende >ioen te worden gezien de itsverschillen: Noordwijk III ol<j mheim III 47*—57*. Boskoop II D irdorp II 28. Leimuiden I 55. RoelofarendsveenPhi- VII 47*—57*. LEIDEN Deze week en een gedeelte van de volgende week zijn in lokalen, gangen en an dere kamers van de Louise de Coligny Scho lengemeenschap televi siecamera's opgesteld. Onder regie van Adel- heid v. d. Most maakt de AVRO-televisie op namen voor een pro gramma dat moet tonen hoe de mammoetwet in de praktijk werkt. De regisseuse wil met dit programma ouders van middelbare scholie ren voorlichten over het onderwijssysteem. Het is tevens de be doeling, dat de ouders via het programma kun nen controleren of alle „wilde" kreten waar hun kinderen mee thuis komen waarheid zijn. „Het is de bedoeling dat wij de ouders de hele school laten zien", zegt Adelheid van der Most. „We willen aan tonen dat de school een bedrijf en leefgemeen schap is. niet alleen maar een leerfabriek. Daarom staan er niet alleen camera's in de klassen, maar ook in de lerarenkamer." Op 19 november Is de uitzending. Negen man ontslagen ZWAMMERDAM Aan negen personeelsleden van de winkelbe- timmerinigsfabriek De Geus is ont slag aangezegd. Door de steeds klei ner wordende orderportefeuille is er hij De Geus geen werk meer. Waar schijnlijk gaat het ontslag van de ne gen al volgende maand in. LEIDERDORP Tijdens zijn be zoek aan het in aanbouw zijnde ver pleeghuis Leythenrode kreeg de com missaris van de koningin, mr. J. Klaasesz, van bestuurszijde ook een nadere toelichting op de financiële kant van deze bouw. Daarover is on langs binnen het provinciaal bestuur een publikatie verschenen, waarin een zekere ongerustheid over de stij ging van de kosten werd uitgespro ken. Toen vijf jaar geleden de planTien rond waren, is een bedrag van 9 mil joen gulden gevraagd. De provincie heeft ioen 7,5 milj-oen gegeven. Het is onmogelijk om bij het begin van zo'n project precies te zeggen op welk bedrag men over vijf jaar zal uitkomen. Aan aanloopverliezen en aanloopkosten moest een bedrag van f 2,2 miljoen op de begroting worden gebracht. Die kwam daardoor op f 11,2 miljoen. Men is nu ten slotte LEIDERDORP Met de opening van de kantine in het nieuwe sport park De Bloemerd( waarover wy gis teren reeds schreven), verklaarde de commissaris van de koningin, mr. J. Klaasesz maandagmiddag deze nieuwe sportaccommodatie van Leiderdorp voor gebruik gereed. Men vindt de terreinen aan de andere zijde van de Dwarswatering. Hiervoor moest een brug over de watering worden ge bouwd. Ze strekken zich uit tot aan de prov. weg (by Alberts Corner linksaf). Enkele jeugdleden van de voetbalvereniging RCL boden de heer Klaasesz de sleutel van hel ge bouw aan. Achter hen (met bril) hel bestuurslid Baks, onderwijzer aan de school Zijlkwartier. Achter deze (te gen de muur) de ere-voorzittcr van RCL, ds. Honnel. uitgekomen op f 13,5 miljoen. De inflatie is ten dele verantwoordelijk voor deze stijging. Bovendien moet in aanmerking worden genomen, dat het karakter van het verpleegtehuis in de loop der jaren is veranderd. Men denke slechts aan zijn reactive ringsfunctie. De begroting van de in ventaris achtte het provinciaal be stuur volstrekt verantwoord. Vijf jaar geleden kon evenmin nauwkeu rig worden omschreven waaruit de inventaris zou moeten bestaan. Toen de heer Klaasesz vernam, dat Leythenrode f 80.000 per bed kost, reageerde hy: „Dan zitten jullie mooi". Een bedrag van f 100.000 per bed is tegenwoordig normaal. Prov. Staien hebben op de begro ting f 800.000 gesnoeid. Dat heeft geen betrekking op de bouw- en in richtingskosten maar alleen op de aanloopkosten. Het tehuis zal nu sneller moeten vollopen. Voor even tuele ongerustheid bij de betrokken diaconieën is geen enkele grond, zo werd van bestuurszijde verzekerd. Nieuwe regeling voor ophalen huisvuil KATWIJK Maandag 1 novem ber gaat in Katwjjk de nieuwe re geling in voor het ophalen van huis vuil. In een huis aan huis verspreide folder staan alle bepalingen en wijzi gingen die nu van kracht worden. Op do achterzijde van de folder een com plete kaart van Katwjjk met daarop aangegeven op welke dag in ieder dorpsdeel het huisvuil wordt opge haald. Grof vuil wordt vanaf vol gende week nog slechts eenmaal per veertien dagen opgehaald. Het is van af volgende week verboden vuilnis emmers aan de weg te zetten. LEIDEN Begrotingsavond PAK. De in het PAK samenwerkende frac ties van de gemeenteraad (PvdA. D'66 en PSP), die, zoals wij al be richtten, bezig zijn met het opstellen van een ..tegenbegroting", houden vrijdagavond om 8 uur in zaal Me- kel, Hogewoerd 87, voor belangstel lenden een hoorzitting.Er zal onder meer over de Leidse begroting voor 1972 worden gepraat, een begroting, die een tekort van f 13,5 miljoen aan geeft. In de alternatieve begrotihg van het PAK worden andere accen ten voor het gemeentebeleid uitge stippeld. inbare bibliotheek Reu ven s d: (kijzigt de openingstijden IDEN In verband met de avond heeft het bestuur van de bare bibliotheek „Reuvens" be- i de tijden van openstelling van va loofdbibliotheek (Breestraat 25) l november te wijzigen. De bi- heek zal daarna op donderdag- el in plaats van op woensdag- el geopend zijn, terwijl op zater- om 12 uur inplaats van om 1 .wordt gesloten, zoals gedurende eimermaanden gebruikelijk was. LEIDEN Geboren: Diane A. d v P A L T Rijkers en A D A Verbeek. Sandra A A. d v L H Menken en M A Stigter; Gertruda C, d v T J C Gladpootjes en A Hoek; Kristel J B. d v F v Starker.burg en M A Harre- veld; Robin, z v C Koerts en K Wol fe; Erwin, z v A H Middelkoop en J B M M v d Klugt; Dino, z v D Sen- timenti en G Garotti; Sandra, d v C Koelewijn en L M G Boshoff. Overleden: F E J van Everdingen, 18 jan 1913, wed van T H Milo; S M E Rückert, 8 juni 1911, weduwe van H Schadee; F J Vester, 22 april 1998 man. Gehuwd: M A Verkoijen en H J M Castelein; J H Karreman en E F Ra- mondt. De Gruyter opent op Bevrijdingspleiii LEIDEN Volgende week vrij- daaochtend om tien uur opent het kruideniersbedrijf De Gruyter NV in de onderbouw van de ..woontoren" op het Bevrijdingsplein zijn nieuwe su permarkt. Ter gelegenheid hiervan wordt donderdagmiddag 4 novem ber van half 5 tot half 6 een recep tie gehouden. Zoals bekend wordt op de eerse verdieping van dit gebouw binnenkort, waarschijnlijk in het ko mende voorjaar ,het gezondheids centrum Zuidwest ondergebracht. OEGSTGEEST ANWB-avond. De ANWB houdt op 8 november in het Gemeentecentrum aan de Lijt- weg een voorlichtingsbijeenkomst; aanvang 8 uur. C LEIDEN/OEGSTGEEST De voorstelling van „Biedermann en de brandstichters", die vanavond in het Rijnlands Lyceum zou worden ge geven, gaat niet door. LEIDEN Ds. C. v. d. Weelen te Huizen is 25 jaar predikant. De 5 was in het bericht van gisteren weggevallen. Woensdag 27 oktober Grocnoord-restaurant, 8.15 uur: leden vergadering kynologenver. Rijnland. Rijnlands Lyceum. Oegstgeest. 8.15 u.: Noorder Compagnie met „Biedermann en de brandstichters". Donderdag 28 oktober Rehoboth, Rapenburg 10. 11 tot 17 uur: verkoopdag Vrijz. Hervormden. Levendaal 14, 8 uur: ledenvergadering Expogé. Vrijdag 29 oktober Rehoboth, Rapenburg 10, 14 tot 18 en 19 tot 20 uur: verkoopdag Vrijz. Hervormden, met feestavond Gehoorzaal, 8 uur: concert kunstkring, Ingrld Haebler, piano. Rijnland Lyceum Oegstgeest, 8.15 uur: Rlents Gratama met „Met de schrik vrij". Vestestraat 40. 8.30 uur: „Imperium" met GRIMM-lgheden. Gebouw Staalwljk, Herenstraat. 8 uur: leren vergadering Door Eendracht Ver bonden. Kreatief Sentrum, Breestraat, 31 uur: kitsch-avond. Zaal Mekel, Hogewoerd 87, 8 u.: hoor zitting PAK. Zaterdag 30 oktober Oude Vest 45, 2.30 uur: kinderfilm „Gevaar op het eiland". Vestestraat 40, 8.30 uur: „Imperium" met GRIMM-igheden. Antonlus Clubhuls, Mare 43, 10—5 uur: Ruilbeurs voor verzamelaars. Kreatief Sentrum, Breestraat, 12 uur: rommelmarkt; 20 uur: disco-avond. FILMS LIDO: „Wat zien ik". 18 Jr., 2J0, 7 en 9.1.» u zo 2.30, 4.45, 7 en 9.15 U. STUDIO: „L'enfant sauvage", 14 Jr.. 2 30. 7 en 9.15 u.; zo 2.30, 4.45. 7 en 0.13 u.. nachtvoorst, vr en za 11.30 „The Performance". LUXOR: „Er druipt bloed in het huls", 18 Jr.. 2.30. 7 en 9.15 u.; zo 2.30, 4 45, 7 en 9.15 u. (middagvoorst, van 2.30 u. vervalt voor de kindervoorstelling „Se- bastlaan en Monseigneur"). TRIANON: „Blue MOVle". 18 Jr.. 2 30, 7 en 9.15 u.: zo 2.30, 4.43, 7 en 9.15 'u. REX: „Zwoele zomernachten', 18 Jr.. 2.36, 7 en 9.15 u.: zo 2.30. 4 45 7 en 9.16 u.. uachivoorst. vrij za 11.30 „Vreemde nelgingen". Apotheken Apotheek Zuid-West, Brahmslaan 20, tel. 21522, Ij apotheken Leiderdorp en Oegstgeest. Apotheek Leiderdorp ls dicht. Doktersdlenst Tot zaterdag 10 uur de eigen dokter

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 3