ÏONHOEFFER HOUDT ONS ONRUSTIG Salon van de Maassteden lijkt Huiskamer van Rijnmondgebied m ZATERDAG 23 OKTOBER 1971 Sinds 1961 was er geen congres over Bonhoeffer meer ge- uden, na de vier, waarvan de resultaten zijn opgenomen in de ,eH rschillende deeltjes „Die Mündige Welt". Na tien jaar is ter weer eens van gekomen en wel van 6 tot 10 oktober in iserswerth onder de rook van Düsseldorf. De plaats is niet ivallig. In Kaiserswerth immers is de grote Fliedner vorige eeuw i werk begonnen onder kinderen, zieken, verwaarloosden, ge- 'grep Henen en gevangenen, dat als diaconessenarbeid bekend zou ^wai alles fluit En om k n - gli g< ïeltr rbij vat laar kte :e dc i ar h >k' iet kab; al V Ob knaf ;escl 1 w< licl a la rvol raken tot ver over de grenzen en grote manco's van kerk en wereld zou aanvullen. Het graf van Fliedner kan men nog op het kerkhof vinden, omsingeld door dat van zijn getrouwe dia conessen, onder wie prinsessen, gravinnen en boerendochters. Florence Nightingale werkte er. Een geweldig stuk nieuwbouw, zojuist door prinses Anne van Engeland geopend, is naar haar genoemd. Verslag van een congres door prof. dr. G. Th. Rothuizen laconessen zijn lieve mensen n-at hebben ze voor ons ge- ifd! Als ze oud worden, ze allemaal op elkaar lij- va nwege de liefde waar- jnlijk. Er is ook een nuch- er verklaring mogelijk, ze ;en allemaal een LTil en het allemaal dezelfde brilletjes, zijn overigens niet alleen lief. Als om dat uit te mfïden hing hier en daar een grote sehertsfoto, door een ippe grapjas gemaakt van diacones op leeftijd, van de handen vroeger gevou- geweest moeten zijn, maar nu een mitrailleuse op Kit had. 'n soort Annie get r gun. Alleen maar lief was dn er trouwens ook niet. Po ke bladen (en romans!) wa- verboden in Zijn inrichting, ir was de sociale ethiek, die er bedreef, geen sociale po litiek en diaconie èl wilde de huidige direc- dr. Schlingensiepen. eens Jvan de obligate jaarfeesten. °n ie daarom lokte men een )OI hoeffer-congres binnen de )p Vi ren en hield men op de zon- een samenkomst onder het typografisch interessante to Politiek zonder kerk zon- politiek zonder kerk etc. Dit to zou tevens de titel vor- van een voortreffelijk re it van Bonhoeffers vriend erbreider Eberhard Bethge. geheel ging vergezeld van navolgende citaat van Bon- ?rinétfer: -De laatste verant- oor irdelijke vraag is niet. hoe ik heroïsch uit de gang van °°l en terugtrek, maar hoe een kroi ïende generatie verder leven it". 5c" organisatie van deze dag als een klok. De bekende cus Paul Lehmann uit New k begon met een bijbelstu- Daarna vond splitsing its in vier discussiegroepen keuze, alwaar men onder Ing van experts bezig zijn met de vragen van de dag ras, democratie, verzet en in 2 °f- Na het gezamenlijk eten een hapje kon men naar f110^museum, zich laten voor over moderne vormen verj diaconie, derde wereldpro- aanschaffeo (waaronder artistieke) en terecht bij enorme boekenstand. De i- »tf werd besloten met het eer- genoemde referaat van ge, omsingeld door koor en ïk, natuurlijk ook van de Bonhoeffer zo bewonderde nrich Schütz. Is doel van de collecte was inesty International uitgeko- en men ging niet uiteen al ms men handtekeningen zafneld had voor een schrij- naar de goeverneur van ifornië, Reagan om aan te ïgen op een „snel en recht- irdig" proces voor Angela han ris. Dat schijnt allemaal niet Dietrich Bonhoeffer meer zo vanzelfsprekend te zijn in de States. Men kan .zicjj even afvragen of een dergelijke brief ook niet moest naar Moskou met de vraag om een rechtvaar dig proces van de Grigorenko's etc. die niet eens een recht vaardig proces krijgen, maar meteen in zenuwinrichtingen verdwijnen. De enthousiaste op stelster van de tlrief zei mij: „Dat haalt helemaal niets uit". Dat leek me zelfs nog een com pliment voor Amerika, en ik te kende. De hele opzet van de dag leek me iets ter navolging voor een niet alternatieve maar échte Kamperhogeschooldag. Verschil met vroeger Wij haasten ons van Fliedner en Angela Davis terug naar Bonhoeffer. Het verschil met vroegere congre-ssen was duide lijk. Het zat 'm om te beginnen in het soort deelnemers Nog steeds waren er de oude Finken- walders en vrienden Dudzus, Kanitz, Koch, Maechler, Schönherr en Hammelsbeck, alsmede zijn neef Van Hase en nicht (Mevrouw Bethge), maar de generatie, die met hem ge leefd had was aangevuld door wie van en over hem gelezen hadden, op hem waren gepro moveerd (Müller, Mayer en Feil die elkaar meteen in de ha ren vlogen over de kwestie van Bonhoeffers levenswerk), op hem hadden gevorst (Glenthoj) of bezig waren met: Bonhoeffer en het lijden, Bonhoeffer en 't verzet. Bonhoeffer en het gebed, Bonhoeffer en Israël, of hoe dan cok door hem gegrepen waren, 'n Student, 'n belastingambte naar, 'n journaliste, 'n predi kant, 'n pater en een pedagoog, benevens docenten in de theolo gie.- Ordinarii waren er uit Wcst-Duitsland niet gekomen, althans niet in de theologie. Men ontkomt niet aan de in druk, dat hetzij Bonhoeffers po litieke verzetsrol, hetzij zijn areligieuze theologie en vooral de combinatie van beide menig „gezagsdrager" toch teveel is geweest (heeft Bonhoeffer zelf niet met de vraag gezeten of hij wel predikant in zijn kerk zou kunnen blijven na de oorlog?). Bovendien was dit congres wel heel erg politiek. Nadrukkelijke aandacht was er immers nog niet besteed aan Bonhoeffers politiek-sociale betekenis. Kwestie van fatsoen Nu zal men ook moeten op- Dassen Bonhoeffer op dit punt te overvragen. Zoiets als een politieke theologie of een wer kelijk sociale ethiek heeft hij niet nagelaten. Hij heeft er niet alleen het leven en de tijd niet voor gehad, hij dacht er (behal ve in de christologie, waarin hij het te veel doet) waarschijnlijk ook te weinig structureel voor enerzijds en te veel theologisch anderzijds. Marx schijnt hij niet gelezen te hebben en hij dacht niet direct in termen van revolutie. Dat sluit niet uit, dat de rol, die hij speelde en de taal, die hij sprak, politiek én maatschappelijk van grote bete kenis zijn en ik geloof, dat men in zijn geest handelt, wanneer men bij het begirip „navolging" aan de meest wereldlijke zaken denkt. Het lijkt me ook buiten kijf, dat wij bij het moeilijke thema van de zgn. niet-religieu- ze interpretatie bij Bonhoeffer niet in de laatste plaats aan een politieke interpretatie mogen denken. Toch zal men dan niet kunnen volstaan met 'n Bonhoeffer-in- terpretatie alléén, maar moeten komen tot een Bonhoeffer-ap- plicatie en deze grens tussen uitleg en uitvoering wilde het congres dan ook bewust overschrijden, al kan men na tuurlijk in beide gevallen „egoïstisch" handelen en blijven de vragen talrijk. Kan men bijv. het „alleen wie om joden schreit, mag gregoriaans zin gen" van Bonhoeffer vertalen in „alleen wie om Angela Davis schreit mag het getuigenis van Van Niftrik e.a. ondertekenen" (al ontkomt men niet aan de in druk, dat dit getuigenis het zich nu juist over zulk soort vragen wel iets drukker had mogen maken)? Ook zal men moeten oppassen Bonhoeffer theologisch te over vragen, al was hij nog zo'n theoloog. Ik bedoel dit. Op het congres werd door Bethge een vraag doorgegeven, hem door menig student gesteld: is Bon hoeffer tot zijn verzet gekomen dank zij of ondanks zijn theolo gie? Naar het mij voorkomt kan men bewijzen aanvoeren, zowel voor het een als voor 't ander, maar ik zou méér willen zeg gen. Bonhoeffer is tot zijn ver zet gekomen zowel dank zij als ondanks zijn theologie, maar ook helemaal niet als theoloog, gewoon als christen. Of nog ge woner: als een normaal mens, een kwestie van fatsoen. Bonhoeffer in Zuid-Afrika De wereld van Bonhoeffer is de hele wereld geweest, d.w.z. een wereld van verzet tegen na- tionaal-socialisme, maar ook te gen racisme en kapitalisme. Heel deze wereld kwam zoals het Fliedner ttetaamt! aan bod in Kaiserswerth. En dat betekende, dat bijv. ook Zuidafrika aan bod kwam, net land van de 14.000 verboden ti tels. Het land ook, waar kort geleden een open brief ver scheen over Nationalisme, na- tionaal-socialisme en christelijk geloof. Het zal niemand verwonde ren, dat als allerbeste voorlich ter uitgerekend op een Bon- hoeffer-congres de figuur van ds. Beyers Naudé opdook, wiens kritiek juist omdat zij op De manifestatie van beeldende kunst die om de twee jaar in het Stedelijk Museum van Schiedam wordt gehouden nütot 8 november heet nog steeds Salon van de Maassteden Maar deze naam die overigens wel zo zal blijvenomdat ie goed in het gehoor ligt klopt helemaal niet meer. Delft doet nu bijvoorbeeld ook al mee en dat kun je toch met de beste wil van de wereld geen Maasstad noemen. En bij „salon' denk je toch altijd nog aan iets deftigs; een salon wordt alleen gebruikt bij de ontvangst van een geselecteerd gezelschap. En ook dat teas er deze keer niet bij, t is nu eigenlijk meer de „Huiskamer van het Rijnmondgebiedgeworden. ïl* and. len salon is voor bijzondere egenheden. in een huiskamer rdt geleefd, is het gezellig, is, het goed is, iedereen wei- jat uiteindelijk iedereen wel- m was en iedereen zelfs >rht blijven, was overigens 'h ook min of meer een ge- g van het feit, dat een vrij i®1 'te groep bekende kunste- i, 26 ars, die daar nu juist niet he- 3 naai zeker van was, zichzelf d „uitgeselecteerd". nopi n eerste instantie was het sogd l degelijk de bedoeling dat er <rab! iureerd zou worden al had n voor deze gelegenheid de om „jury" vervangen door lectie/begeleidings commïs- n. 69". En de samenstelling daar- n Traast o.a. museumfunc- 2 narissen waren ook de twee pK's vertegenwoordigd is veel, je zou kunnen zeggen vminenten. niet zo best aan komen. Velen lieten het daar in 1 i afweten. anplsNit zou je je natuurlijk kun- voll dragen wat je met verte- nwoordigers van de BBK (die ?|t, dat geen enkele creatieve ng aan een kwaliteitsoordeel 'rworpen mag worden) in jury moet doen, maar ze ^en er. 'f Hoefde echter geen te worden, want het inge- ndene. 382 werken van 202 in stenaars. paste precies in de schikbare ruimte. Omdat het beeld toch al niet 73. and* :lem j' «■M» Ongeïnspireerde „kameel" van Max Buys geheel representatief bleek door de afwezigheid van die vrij grote groep kwam men tot de conclusie, dat de gehele inzending in dit geval een bete re indruk zou geven dan een selectie. Dat alles heeft ertoe geleid, dat er daar in Schiedam een heel gezellige, zeer gevarieerde, echte kijk-tentoonstelling ont staan is, die hoofdzakelijk laat zien wat er in het Rijnmondge bied ook gebeurt. niveau wordt geuit, altijd weer een onweerlegbare indruk op de toehoorder maakt. Met niveau bedoel ik bijv., dat hij het vele werk, dat in zijn land voor de niet-hlanke wordt gedaan, na drukkelijk vermeldt. Tege lijkertijd is duidelijk hoezeer dit verkeer van „barmhartigheid" een éénrichtingsverkeer is, d.w.z. hoezeer de niet-blanke zich eeuwig afhankelijk moet stellen van de blanke en hoe weinig of helemaal niet (behal ve natuurlijk in de economie) het omgekeerde het geval is. Mij persoonlijk is dit (dat men „het geven dat zaliger is dan ontvangen" de ander niet gunt) het wezenlijke onchriste lijke van de christelijke rege ring aldaar. Ik denk aan een citaat van Bonhoeffer op de ka lender van het diaconiewerk: „Iedere christelijke gemeen schap moet weten, dat niet slechts de zwakken de sterken nodig hebben, maar de sterken ook niet buiten de zwakken kunnen." Wij begrepen tot onze schrik, dat niet-blank onder de druk van het apartheidsbeleid zich van de weeromstuit nu ook meer en meer apart wil op stellen en zich een eigen ra cisme onder deze druk gaat, laat moet ik eigenlijk zeggen, aanmeten. Bonhoeffer in Polen Kaiserswerth ligt midden tussen Zuidafrika en Polen. In drukwekkend was het relaas van een Poolse journaliste over de reacties van marxistische zijde op een door haar geschre ven studie over Bonhoeffer, waarvan de oplaag (8000 exem plaren!) in twee weken was uit verkocht. Voor velen was de kennismaking met Bonhoeffer de eerste geloofwaardige kennis making met het gewantrouwde Duitse verzet, een teken van verzoening ook tussen Polen en Duitsland. Onder de indruk was men van de solidariteit met ieder mens, ook met de ongelovigen die uit Bonhoeffers leven spreekt. Velen bleken op hun beurt weer te geloven in de kerk als toevluchtsoord voor het humanum. Uit het Oosten was overigens niet alleen Polen present en de DDR, in de gestalte van de be kende theoloog Hanfried Mül ler, die de eerste zeer belangrij ke (zij het „marxistisch" over voerde) studie over Bonhoeffer schreef en van bisschop Schön herr. vriend van Bonhoeffer. die ons imponeerde met een konink lijke preek over „de Naam bo ven alle naam." Daaraan zal niet alleen hij zich hebben vast te klampen, maar wij allemaal, nu zoveel andere namen een verleidelijke, verpletterende of ontstellende indruk op ons ma ken. Er hadden er meer willen komen van achter wat nog steeds met enige reden het ijze ren gordijn heet (bijv. uit Tsje- Theodor Fliedner (1800-1864) grondlegger van he: protestantse diaconessen wezen choslowakije), omdat hun de vi sa op het laatste moment waren geweigerd, soms nadat ze eerst waren toegestaan. Theologie der revolutie Er zijn heel goede (zij het ook heel lange) lezingen gehouden. Twee jonge katholieke theolo gen spraken over Bonhoeffers wereldbeschouwing, resp. Lu thers leer van de twee rijken. Met alle respect voor de juist heid daarvan in het verleden, vandaag heeft deze leer zich onmogelijk gemaakt, was het oordeel van de referent Men tèhoeft kennelijk geen luthe raan te zijn om toch verstand te hebben van wat Luther ljewoog. Wel kan men zeggen, dat de spreker de zwakke zijde van de twee rijkenleer was nagegaan en de sterke nogal had laten liggen, zoals royaal door hem werd toegegeven. Ook, dat zijn verzet op menig punt (te) ty pisch rooms-katholiek was. Het „anonieme christendom" is na tuurlijk wel iets anders, maar zoveel beter? Twee andere sprekers waren ras-revolutionairen: Paul Leh mann. vriend van Bonhoeffer, in meer dan een opzicht leer meester van de theologie van de revolutje en daarmee zo bezig, dat er blijkbaar tot op heden geen tijd was voor de verschij ning van het tweede deel van zijn bekende ethiek en dan Ge orge Casalis, eens gevangenis predikant in Spandau, thans hoogleraar in Parijs en het dui delijk eens met de studentenop stand aldaar. Lehmann zag de lijn. die bij Bonhoeffer loopt van zijn boek Navolging tot zijn gevangen schap in Tegel als een conse quente en de politiek van de navolging als politiek van de revolutie Hij wees ons op het lot van de gebroeders Berrigan, priesters, dienstweigeraar en rebel, die zich met nadruk op Bonhoeffer hebben beroepen Aan de hand van Bonhoeffer zal z.i. voor de toekomst van ons allen gevraagd worden: een samenspel van de door Jezus in het evangelie genoemde slang en-duif. Voor Casalis, die niet de na volging voor de politiek maar de politiek voor de navolging wilde stellen, was alles politiek zij het deze niet alles! D.w.z. degenen, die om bekering roe pen, verwerpen de revolutie en omgekeerd. Maar bekering zonder revo lutie is opium van het volk, goals revolutie zonder bekering voert tot ideologie en niet méér. Bekering behoedt de revolutie voor dictatuur. Echte bekering is revolutionair, echte revolutie geestelijk. Maar God verandert niet door te bewaren, Hij be waart veeleer door te verande ren (is dit een dilemma? R.). Kerk zonder politiek? Over de vele stellingen, die naast de lezingen werden inge bracht, zal ik het niet meer hebben. Ik haast me naar voor mij het hoogtepunt van het congres, het verhaal van Bethge. Dit was één lange waarschuwing tegen hen die een kerk zonder politiek willen, omdat dat altijd uitloopt op een politiek zonder kerk. Tegen hen ook, die 'het vanzelfsprekend vinden, dat de kerk partij kiest alleen nooit op het terrein van ethiek en politiek. Een gruwelijk voorbeeld van wat er dan kan gebeuren, had hij natuurlijk bij de hand: het Duitse verleden, waarin zovelen bondgenoot van Hitier werden niet uit politieke voorkeur, maar politieke onverschillig heid. Bij wie kon de rijkskerk altijd terecht? Bij bisschop Headlam van „faith and order", dat maar één gevaar zag: het communisme en verder politiek vies vond. Bij wie kon Bonhoeffer enkel terecht? Bij bisschop Bell van „life and work". Voor vele, vele christenen was „Stockholm" ge vaarlijker dan „Berlijn". De ge schiedenis gaat door. Ook nu zijn er, die de politieke conse quenties van het evangelie meer duchten dan de smerigste poli tiek. Is er zelfs niet een staatsman in een zeer christelijk land (Vorster), die de kerken er op wijst, dat zij zich „bij hun leest" moeten houden, alsof het geloof een privé-gebeuren is? En bleef het daar maar bij! Maar een privé-geloof ziet zich vandaag of morgen altijd ge plaatst voor een politiek der verwoesting. Had de jood Buber dan geen gelijk toen hij zei: „Ik weiger met een verloste ziel te leven in een onverloste wereld? Alleen zou Bethge zijn onderwerp scherper willen stellen. Natuur lijk, geen kerk zonder politiek. Maar niet zonder welke' poli tiek? En niet zonder welke kerk? Wie ooit gedacht mocht-heb ben. dat deze man niet meer ge weest is dan klankbodem voor zijn vriend onder catastrophale omstandigheden werd hier ge nezen. Hier sprak 'n eminent theoloog en practicus, helemaal in de geest van hun beider vriend en voorbeeld: Bell van Chicester. Tegelijk was de be scheidenheid treffend waarmee hij zijn rol speelde als uniek beheerder van de erfenis van Bonhoeffer. Bonhoeffer-comité Men ging niet eerder uiteen alvorens op het punt van dejze erfenis de vraag gesteld te heb ben: wat nu? Want 't mate riaal hoopt zich op en wordt te veel voor één man. Bethge had alles meegenomen, wat hij Had (waaronder zeldzame foto's van Bonhoeffer), met het vriendelijk verzoek niet te handelen daar mee als een overigens dierbare tante van hem, die altijd zei: „Als een boek mij erg bevalt, neem ik het mee en geef het nooit terug"! Van de lector van de uitgeverij Kaiser hoorden we tevens, dat een vijfde en zesde deel van de Verzamelde werken op'stapel staan. Veel literatuur is door Bethge voorzien van een inleiding en wat hieraan alle maal niet aan correspondentie en organisatie vastzit laat zich slechts gissen. Zo besloot men tot de oprich ting te komen van een interna tionaal Bonhoeffercomité, ter veiligstelling van diens erfenis en tot bevordering van de stu die op Bonhoeffer. Dit comité zal ook moeten uitmaken, wan neer en waar een volgend con gres gehouden gaat worden. Voor Nederland zal het secreta riaat verzorgd worden door col lega Sperna Weiland, die op het congres de plenaire discussie leidde, voortreffelijk en zó kort en krachtig, dat het door de aanwezige Duitsers met een mengeling van verontwaardi ging en verrassing werd onder gaan. Er kan natuurlijk een Bon- hoeffer-industrie ontstaan, zo niet een Bonhoeffer-establish- ment. Voorlopig is daarop naar mijn mening nog geen kans, daarvoor houdt hij ons eenvou dig te onrustig. Een feit is, dat menig student van vandaag hem niet meer leest, zijn ge- loofstaal zich maar moeilijk meer eigen kan maken, pleit dat alleen tegen hen? Schiet het „vertaalwerk" van deze taal misschien te weinig op, langza mer dan Bonhoeffer zelf gewild heeft en voorzien? Of is en blijft deze man voor ons al lemaal teveel een „bedreiging", iemand, aan wie men zich bran den kan en die men dan ook beter uit de buurt kan blijven? Wie zal hét zeggen? Hoofdzakelijk, want al bleven bijvoorbeeld „typische Rotter dammers" als Henk de Vos, Cees Franse, de Kempers, Jan Goedhart en Bouke IJlstra (al woonfie in Dordtweg, Dolf Henkes, die al een paar jaar verstek liet gaan, is er nu wél en zijn unieke Portret van Erasmus" werd prompt door het Schiedamse museum aange kocht. door Ger Kruis En zo zijn er nog wel een paar. Rien Bout met een opval lend (en niet. alleen door de reusachtige afmetingen) portret van een zwangere brouw; Jan van den Broek, van wie ik wel weer eens een eenmansten- toonstelling zou willen zien.Les lie Gabriëlse, die kennelijk de jury eens op de proef heeft wil len stellen (die plastic-troep is zijn stijl niet); Jaap Kraanen, ditmaal nu eens niet met zijn befaamde grafiek maar met een tweetal zeer persoonlijke schil derijen; Jan van Maanen met twee haarfijn uitgedokterde perspectivische panelen, „ge schilderde objecten" zou je kunnen zeggen, de altijd weer boeiende Wim Motz; Johan van Reede (portretten!); Trees Su- ringh, ook nu weer anders dan anders, maar wel veel fijner „Benen" Staal van vakmanschap van Ed van Zanden dan toen ze de prijs kreeg; een paar knappe academische teke ningen van Gijs Voskuil; Ed. van Zanden met een paar ple zierige litho's en Bob Zijlmans, nu al weer geruime tijd „in alu minium". De moderne paradepaardjes en Rotterdamse avant-garde ambassadeurs lieten het ook af weten: geen Woody van Amen, geen Wim Gijzen, geen Mat- thieu Ficheroux, geen Hans Hollenbach. Zelfs de man. die de volgende week de Hendrik Chabot-prijs 1971 krijgt, Jan van Munster, was er niet. Hoe wel je vaak genoeg, wandelend door deze zalen, de indruk krijgt, dat ze er toch zijn. Maar er zijn uitzonderingen: één daarvan is „Mankind is destruction" ban .4. Schilper- oord. een object, dat in ieder geval door een idee gedragen wordt, 't Is een mooi-gemaakt. computerachtig apparaat in perspex, formica en staal, dat lieflijke vogelgeluiden voort brengt. tot je er langs loopt, dan verandert dat in een knetterend machinegeweervuur. Meer dan een moment van schrik levert dat overigens ook niet op... Zo zijn er nog vele andere apparaturen, zoals dat van C. P. de Visser, die zijn collage van beeld, geluid, geur, beweging en licht". ..Orwell. 1984" noemt. Er is niets Big Brother-ach- tigs aan: het beeld is een slecht schilderij, dat door middel van een meccano-doos-constructie bewegend belicht wordt. Dat geeft dan wel enig geluid, maar de geur is me onthouden. Verder is er van alles. Veel epigonen ik zag pure Wage- makers van Jan Ouwenbroek en een Romijn van Wim Smits beel indrukwekkende titels, die vervelend ongeïnspireerd ge pruts moesten dekken. 'nPaar amateurs, die. kennelijk wel eens van na'ieven gehoord moe ten hebben, maar ook een hele reeks werken in zeer verschil lende technieken die ik uiter aard er zijn bijna vierhon derd nummers niet allemaal kan opsommen, maar die een bezoek aan deze Salon toch ze ker wel de moeite waard ma ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 13