„De Hezenberg' (centrum voor pastorale zorg) jubileert Goddijn: rampzalig zig-zag-beleid ,Trek verldaring Kosmokomplot ii^ Uw probleem is het onze COMMENTAREN Oorlogsdreiging Vredestichter Een woord voor vandaag VERZOEK AAN SYNOD. Felle kritiek ojd Nederlandse bisschoppen beroepëvgswer l Puzzelhoek O 0 O O O O O O ei DONDERDAG 21 OKTOBERt Brieven «He niet xijn voorzien van naam en adres Jcnnnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gnlden aan post zegels te worden ingesloten. Vraag: Mijn zoon heeft veel last van padden in zijn afgedekte zand- kist voor de kinderen. Hoewel mij be kend is, dat deze dieren niet schade lijk zijn, is het toch niet plezierig ze te hebben. Hoe kan men deze het besle bestrijden? Vergif lijkt mij niet wenselijk met het oog op de kinde ren. Antwoord: Haal de bak radicaal leeg, controleer zijkant en vloer op gaten en spleten. Maak alles grondig schoon en bewerkt daarna binnen- en buitenkant met goede carbolineum en beits. Doe er dan schoon speelzand in, dat u nog speciaal kan wassen in een grote tobbe, als u dit wenst. Goed gedroogd gaat het dan in de zandbak. Inspecteer dan het deksel op gaten en spleten. Zorg vooral dat het deksel waterdicht is. Dat er dan nog wel een? een tor of pissebed in voorkomt zal wel niet te voorkomen zijn. Als de zon fel schijnt, moet u de bak openen en nu en dan het zand eens omscheppen. U weet dit zandbakken een haard kunnen zijn van maden en spoelwormen. Laat verder de kinde ren nooit eten of snoepen of zoete dingen drinken in en bij de zandbak, want dan komen er mieren. Het is overigens tegenwoordig geen slecht teken, dat er in de tuin padden zijn al zijn ze in de bak minder gewenst). Dat wijst erop dat er in uw omgeving weinig vergif wordt ge bruikt. Vraag: Wie betaalt de schade bij rellen, bijvoorbeeld zoals in Assen, als er vernielingen worden aangericht aan huizen en winkels? Antwoord: Als de politie de schul digen opspoort, betalen de schuldigen. Maar men plukt geen veren van kik kers. Het is daarom goed de verzeke ringspolis goed na te lezen en na te gaan of de polis de schade dekt. Is dit niet het geval, dan kan men overwe gen een verzekering daartegen te sluiten. In sommige gevallen, zoals oorlog, oproer en watersnood neemt de overheid wel eens maatregelen om de slachtoffers te helpen, maar dit is nooit te voorspellen. De slachtoffers van de strijd in het voormalig Neder- lands-Indië kregen nooit een cent. DOOR DS. H. J. TEUTSCHER In onze tijd, zo vol spanning en haast, vol problemen en conflicten, blijkt steeds meer de behoefte aan een mogelijkheid tot afstand nemen, tot rust en bezinning. Maar het merkwaardige verschijnsel doet zich voor, dat, hoewel we die behoefte gevoelen, we tegelijker tijd de confrontatie met onze vragen en problemen ontlopen langs allerlei vluchtwegen: er moet altijd geluid om ons heen zijn, al is het maar de zgn. „achtergrondsmuziek", we hebben regelmatig een „verzetje" nodig, we moeten er voortdurend eventjes „tussenuit", we roken tegen „de zenuwen" en verder schrijft de welwillende dok ter ons wel de nodige tabletjes voor! Onder de jacht en de haast gaat maar al te vaak een diep-gewortelde innerlijke onrust en on zekerheid schuil! Vandaar dan ook, dat een centrum voor pastorale zorg als „De Hezenberg" in Hattem, ondanks het feit, dat het werk daar nu 25 jaar oud is, in een nog steeds toenemende behoefte blijkt te voorzien. KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. „De Hezenberg" vindt zijn oor sprong in de z.g. Möttlinger-bewe- ging, die in de jaren dertig grote opgang maakte in ons land, zó, dat velen naar het dorpje Möttlingen in Duitsland trokken, om persoonlijk mee te maken, wat men van anderen daarover gehoord had. In Möttlingen had in de vorige eeuw ds. Johann Christoph Blum- hardt als predikant gestaan. En in de jaren, waarin hij daar werkte en predikte, ontstond er een grote gees telijke opwekking. Zijn indringende verkondiging van de realiteit van het Koninkrijk Gods en de overwin ningsmacht van Jezus Christus had een verstrekkende invloed op de kerk in Duitsland en daarbuiten en op de ontwikkelingen in de theo logie. Möttlingen In datzelfde Möttlingen herhaalde zich een geestelijke opwekking in de jaren twintig van deze eeuw, toen „Vater Stanger", daar in de „Ret- tungsarche" zijn samenkomsten hield en de gasten van heinde en ver sa menstroomden, om het blijde ge meenschapsleven in dit huis per soonlijk te kunnen meebeleven. Stanger, samen met een aantal an dere broeders, verkondigde daar in de dagelijks gehouden Andachten het Evangelie op een krachtige wij ze, vanuit dezelfde Geest, als waar uit Blumhardt gepredikt had. En in de pastorale spreekuren, die de broeders hielden, kwamen honder den mensen tot een zich uitspreken als voor het aangezicht van de Heer zelf, en ervoeren honderden de be vrijding van hun gebondenheden heel reëel als het werk van de le vende Heer, dat Hij aan hen per soonlijk gedaan had. Mensen in Nederland, die in Mött lingen zo'n duidelijke ervaring van een nieuw leven met de Heer ont vangen hadden, sloten zich aaneen tot de Möttlinger-beweging. Cen trale figuren in deze bewering waren ds. en mevrouw Plug, die hun ruime pastorie in Bredevoort openzetten voor conferenties en voor persoon lijke zielszorg aan mensen, die in geestelijke nood verkeerden. In wei nige jaren groeide dit werk, dat het echtpaar Plug niet zelf gezocht, maar als opdracht uit de hand van de Heer ontvangen had, uit tot een om vang, die een voortgaande combi natie met het werk in een plaatse lijke gemeente onmogelijk maakte. Eigen stempel Op wonderlijke wijze werd in 1946 een leegstaand landhuis in Hattem gevonden met daaromheen een prachtig aangelegd park; het geheel was in een verwilderde toestand. Eerst kon men het huis huren, later zelfs kopen. Het echtpaar Plug waagde de sprong in het geloof, liet de binding aan een plaatselijke ge meente, die zozeer omgeven was met sociale zekerheden, los en trok naar „De Hezenberg" in Hattem. In korte tijd werd het huis een centrum, waar jaarlijks vele hon derden gasten rust en opvang von den. De opzet van het werk en de dagelijkse gang van zaken volgde vrijwel geheel het patroon van Blumhardt, die na zijn Möttlinger jaren in Bad Boll het grote centrum voor zielszorg leidde. Maar hoewel Blumhardt en Stanger geestelijke vaders waren voor het werk op „De Hezenberg", men bond zich daar niet star aan een bepaald schema. Het werk kreeg zijn eigen stempel, een eigen karakter en in de loop van de jaren werd het beleid in het werk telkens weer omgebogen naar de be hoeften, die zich concreet voordeden. Hart van het werk Gedurende 25 jaar is er elke mor gen op „De Hezenberg" een z.g. An- dacht gehouden, een bijbelbespre king met een duidelijk pastorale toe spitsing. Uit eigen ervaring weet ik, dat hierin het hart van het werk klopt. Zeker, naast de dagelijkse An dachten zijn er de vele pastorale spreekuren, waarin wekelijks tien tallen persoonlijke gesprekken wor- Het gevaar van een oorlog tussen India en Pa kistan lijkt thans levensgroot te zijn. Ruimte voor onderhandelingen is er niet, nu premier Indira Gandhi van India duidelijk heeft gemaakt niet in te zien, waarom zij met de leider van het militaire bewind in Pakistan aan de conferentietafel zou moeten gaan zitten om een eind te maken aan de enorme spanning langs de gemeenschappelijke grens van beide landen. Mevrouw Gandhi gaat er terecht van uit, dat de oorzaak van alle moeilijkheden moet worden ge zocht in de militaire actie in Bangla Desj, zoals zij Oost-Pakistan noemt. „Het probleem moet worden opgelost door het militaire regime van West- Pakistan en de gekozen vertegenwoordigers van het volk van Bangla Desj." Dan kunnen de negen miljoen vluchtelingen in het oostelijk deel van India naar hun haardsteden terugkeren. Om te bereiken, dat het militaire bewind van Pakistan de bevolking van Oost-Pakistan in staat stelt, in alle vrijheid over haar eigen toekomst te beslissen en de terugkeer van de vluchtelingen mogelijk te maken, oefent India (ook militaire) druk uit op het regime van de door een staatsgreep aan de macht gekomen president Jachja Khan. Waarschijnlijk niet ten onrechte verdenkt het hem er van, een militaire actie te overwegen in oostelijk India, waar Oostpakistaanse guerrilla's worden opgeleid ter bevrijding van Bangla Desj. Dat India ook langs de grens met West-Pakistan troepen heeft samengetrokken kan worden uitge legd als een poging Jachja Khan te beletten nog meer militairen naar Oost-Pakistan te zenden. Nauwelijks valt aan te nemen, dat de regering van mevrouw Gandhi deze troepenmacht zou willen gebruiken om eeh oorlog tegen het westelijke deel van Pakistan te ontketenen. Tot dusver heeft zij de zware druk, die in dit opzicht in haar eigen land op haar wordt uitgeoefend, kunnen weerstaan. Besprekingen tussen India en Pakistan kunnen het conflict tussen beide landen niet uit de wereld helpen, zolang Jachja Khan niet bereid is de terug keer van de negen miljoen vluchtelingen in India Met de toekenning van de Nobelprijs voor de vrede aan de Westduitse kanselier Willy Brandt heeft men het in Oslo aangedurfd een staatsman uit te kiezen, die in eigen land als een controver siële figuur wordt beschouwd. Want Brandt is be paald niet iemand, die aan het einde van zijn loop baan is gekomen en met een schouderklopje in de vorm van de Nobelprijs de rol van toeschouwer gaat spelen. Het Nobel-comité heeft de rol van Brandt als vredestichter in Europa zwaar laten wegen. Daar naar een vrij en zelfstandig Oost-Pakistan mogelijk te maken. Een oorlog kan echter evenmin een op lossing bewerkstelligen. Niet alleen omdat de mili taire kracht van Pakistan niet mag worden onder schat, maar ook vanwege het grote risico dat de Sow jet-Unie en China in het conflict betrokken kunnen raken. Dat van de kant van India geen onmiddellijke stappen verwacht moeten worden, die tot vijande lijkheden kunnen leiden, blijkt uit het feit, dat premier Ganplhi haar bezoek aan Westeuropese landen en de Verenigde Staten niet zal afgelasten. Zij hoopt op haar reis meer begrip te vinden voor de onmogelijke situatie, waarin haar land zich be vindt. Met name zal zij trachten gehoor te vinden in Washington, dat het militaire bewind in West- Pakistan (door het niet willen beëindigen van wa penleveranties) in staat stelt, zijn onderdrukkings politiek met alle gevolgen daarvan voort te zetten. Van de Sowj et-Unie mag worden aangenomen, dat zij een matigende invloed heeft op de regering van India en dat zij tracht, die van Pakistan tot rede te brengen. Van bemiddeling kan geen sprake zijn. Er is een levensgroot verschil met de situatie van zes jaar geleden, toen India en Pakistan om Kasjmir met elkaar slaags waren geraakt. Toen kon de Russische premier Kosygin met succes tus senbeide komen. Thans valt alleen in Pakistan te bemiddelen, maar daar wil men geen inmenging van buiten af. Het zou een positieve bijdrage zijn als landeni die de middelen hebben om de ontwikkelingen in Pakistan te beïnvloeden, zouden besluiten daartoe van de reis van mevrouw Gandhi gebruik te ma ken. Niet alleen om de ernstige economisch ge volgen op te vangen, die het vluchtelingenvraag stuk voor India heeft maar ook en vooral om de ontoelaatbare toestand in Oost-Pakistan zo spoedig mogelijk te beëindigen. Want de zaak op haar be loop laten met de verontschuldiging, dat het een binnenlandse aangelegenheid betreft, is geen geldig excuus. bij heeft het zich met recht niet afgevraagd of zijn verzoenende houding tegenover de Sowj et-Unie en de andere landen van Oost-Europa het succes zal hebben, dat voorstanders van ontspanning in Euro pa er van verwachten. Terecht heeft het comité evenmin rekening ge houden met de kritiek, die ongetwijfeld in oppo sitie-kringen in West-Duitsland op de toekenning zal worden geuit. Daarmee onderstreept het de betekenis van het optreden van Brandt, die in eigen land tegen de stroom op moest roeien. Woorden van wijzen, in rust aangehoord, zijn beter dan geschreeuw van een heerser onder dwazen." Prediker 9 Soms denk je wel eens: zou de Prediker soms journalist gem zijn? Dat kan natuurlijk niet, maar het is verbazendhoeveel gezien heeft in de meest verschillende sectoren van het leven, heeft vast wel veel vergaderingen meegemaakt. En daar trof hem: aan de ene kant zijn daar sprekers, die met veel path1 stemverheffing de geweldigste dingen poneren en hun ho met geweld in een bepaalde richting pogen te drijven. Mi zijn ook mensen, die maar zo rustig en eenvoudig praten en direct dé vergadering meekrijgen. Omdat men voelt, dat zijj gelijk niet hoeven te verdedigen, maar het hebben. Wie is wijs? Dat is in.de Bijbel wat anders, dan versti Wijs is iemand, die afstand kan nemen, voordat hij zijn o] velt, die iels kan zien, zoals het is, niet zoals hij het vindt, is iemand, die evenwichtig is in zijn oordeel, die reëel is en beide benen op de grond staat. En dan hoort daar nog'iels] belangrijks bij: de wijze vergeet bij zijn overwegingen God Zijn geboden, Zijn beloften, Zijn macht. We lezen vandaag: Mattheus 6:1—6. den gehouden. Maar het is mijn eigen ondervinding in de jaren, waarin ik in dit werk mocht mee dienen, dat, als er ten slotte iets met mensen gebeurde, als er een grote verandering of bevrijding kwam dan was dat te danken, niet in de eerste plaats aan de persoonlijke gesprek ken, maar aan het werkende Woord, zoals dat van dag tot dag aan de gasten werd aangeboden in de An dachten. Daarnaast is één van de wezens kenmerken in dit werk de „dienst der voorbede". Elke morgen komen de medewerkers samen en doen voorbede voor de velen in den lande, die telefonisch of per brief daarom gevraagd hebben. En dan is er de speciale voorbededienst op de dins dagavond in de fraaie kapel, waar men met elkaar veler ziekten, nood en verdriet voor het aangezicht van de Heer brengt. Ten slotte mag gezegd worden, dat op „De Hezenberg" de samenzang een onmisbaar onderdeel van het dagprogramma vormt. Overal, waar je komt, zie je stapeltjes zangbundels liggen. Men zingt er van alles: vanaf het oude opwekkingslied tot de nieuwste kerkliederen. Het is voor veel gasten een ontdekking geweest, hoezeer dit samenzingen een mens kan doen opknappen en uit zijn ver eenzaming haalt. Dominees, doktersjeugd In de loop van de jaren ontston den er naast het dagelijkse werk van de persoonlijke zielszorg allerlei ne- venaktiviteiten. De dominees kre gen belangstelling voor „De Hezen berg". Zo ontstonden de befaamde predikanten-conferenties, waar pas torale zaken behandeld werden door bekende theologen uit binnen- en buitenland. Een aantal artsen met hun vrouwen vormden een kring, die regelmatig op „De Hezenberg" kwam. De jeugd kwam; eerst met de ouders, later in eigen groeperingen: kinderkampen, jongerenkampen, Het hervormde centrum voor pasto rale zorg „De Hezenberg" te Hattem bestaat 30 oktober vijfentwintig jaar. Ter gelegenheid daarvan schreef de oud-zendingspredikant H. J. Teut- scher te Borssele, die voordat hij naar zijn tegenwoordige gemeente ging een aantal jaren aan „De He zenberg" was verbonden, bijgaand artikel. Op de foto: „De Hezenberg". jeugdconferenties. Roland Brown uit Chicago kwam vele malen over voor zijn „Schools of Prayer", Stanley Jones voor zijn Ashrams; tientallen retraites zijn in de loop der jaren met allerlei groepen gehouden; an deren kwamen weer voor dagen van bijbelstudie. Er groeiden contacten met broeders en zusters uit verschil lende communitëiten in allerlei lan den en door dit alles kwam het werk in een bepaald klimaat van spiritua liteit en liturgische beleving, dat vele gasten doet opademen en regelmatig doet terugkeren voor een kort ver blijf. Jubileumjaar Nu in dit jaar deze arbeid 25 jaar bestaat, wil men, zonder veel tam tam, toch een ogenblik in dankbaar heid terugzien. Op 30 oktober a.s. worden honderden vrienden van „De Hezenberg" in Hattem verwacht. Er zal een dankdienst zijn in de oude dorpskerk, die de volgende dag via het IKOR zal worden uitgezonden. En intussen is er volop bouwaktivi- teit op „De Hezenberg". Er wordt een nieuwe vleugel met modern in gerichte eenpersoonskamers ge bouwd. Vele vrienden hebben spontaan een jubileumfonds ge vormd, waardoor deze nieuwbouw mogelijk is geworden. In een met foto's verlucht gedenkboekje wordt het merkwaardige verhaal van dit werk verteld. En intussen gaat van dag tot dag in alle stilte dit werk voort. Het is geen werk, dat veel rumoer verdraagt. Maar duizenden in den lande, uit al lerlei kerk of groep, zullen in deze dagen met dankbaarheid terugdenken aan wat de Heer hun gaf in de stille dagen, die ze mochten doorbrengen op dat mooie plekje in Hattem. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Zeven her vormde predikantenhebben de generale synode vari hun kerk een brief geschreven waarin zij met de meeste klem vragen de brief en de verklaring van het breed moderamen inzake het weekend Kosmokomplot van be gin september als niet geschre ven te beschouwen. Zij willen verder dat de synode uitspreekt dat de voor het weekend uitgenodigde actiegroepen terecht be staan en dat hun arbeid de synode ter harte gaat De synode zal dit moeten bewijzen door bijvoorbeeld 10.000 gulden beschikbaar te stellen voor de organiserende instanties en de actiegroepen bijv. om een nieuw weekend te organiseren. Huns inziens is alleen op deze wijze iets te herstel len van „de schade die ontstaan is door een ontwikkeling waarin de brief en de verklaring van het mode- ramen, de eerste heilloze bijdragen waren". Verkeerde indruk De zeven predikanten (C. H. Bijl, F. O. van Gennep, J. Lugtigheid, R. Pomp, W. A. de Bree, H. Ruis en J. Vuyst) schrijven dat de doeleinden van de uitgenodigde actiegroepen ge heel passen in het beleid van de sy node ten aanzien van vredesvraag stukken, ontwikkelingssamenwerking en maatschappijverandering. Ten volge van de niet geheel duidel formuleringen van de brief en verklaring van het breed moderaa is volgens hen de indruk gewekt i het breed moderamen zich tegen i gehele weekend en met name le; de actiegroepen of bepaalde groepen verzette. Nauwkeurige lezing van de In a maakt duidelijk dat het breed ramen het gehele weekend geen® breed in de weg wilde leggen, ve dat het vreesde dat Kerk reld door de forumdiscussie j_ ficeerd zou worden als een PP] PvdA, PSP en CPN-instituut. breed moderamen iets had verklaren hierover, dan had het ten zijn dat Kerk en Wereld ten rechte beschuldigd werd van vi zelviging met bepaalde politieke; tijen omdat in het kader va weekend een slotbijeenkomst fractievoorzitters van de op] partijen zinvol was. banjt van: 1 Teniet gedaan barst De zeven schrijven dat de syi kanseloproepen bij vredeswekei fc herderlijke schrijyens en verkl» geren] gen bij allerlei groepen een klimt geren geschapen hebben dat rij als uV raadst typeren: met de hervormde kerkn! grond te praten, daar snapt men althans! Leide: de synode waar het om gaat in fa womn wereld, bij die kerk kunnen wel rünge: recht. Het ingrijpen van het bra bedit moderamen in de zaak Kosmokompl heeft dat effect volgens de br* fg z schrijvers te niet gedaan. jtrncl Alle hervormde predikanten hd |aan. ben een afschrift van de brief gein me^ gen met een verzoek om adhesie!» vasts tuiging. de dr NED. HERV. KERK Beroepen: te Heteren, te Mol stroc naarsgraaf en te Poederooijen kaï nng C. Kik te Rotterdam; te Zoelen, I d den Boer, em. pred. te Dubbelds (verb. ber). Aangenomen: naar Leiden (sto va pred.), R. F. Snow te Den Bosch. hjke Beroepbaar: kand. L. F. Sterk, J Qmg al t< den aansi latie AMSTERDAM (ANP/KNP) De Nederlandse r.k. bisschoppen voeren sinds het pastoraal concilie een rampzalig zig-zag beleid. Dit heeft prof. dr. H. Goddijn, hoogleraar sociologie aan de katholieke theologische hogeschool te Amsterdam, gezegd in een ongewoon felle stellingname tijdens een persconferentie van Operatie Synode. Prof. 'Goddijn uitte vooral scherpe kritiek op de houding van de bis schoppen jegens het PINK (pastoraal instituut van de Nederlandse kerk provincie). „Onder druk van de nun tiatuur en van bisschop Simonis is men bezig de deskundige Pink-func- tionarissen als overbodige keuken meiden buiten spel te zetten." De Ne derlandse kerkprovincie verdient vol gens prof. Goddijn „een beter,'flinker episcopaat". Volgens de Amsterdamse hoogle raar is de situatie van de Nederland se kerkprovincie 25 jaar na de bevrij ding van ons land als volgt: een Ita liaanse nuntius (mgr. Felici) met een Duitse secretaris, die er op uit zijn, de eenheid van het Nederlandse epis copaat te breken en Nederland een extreem rechts kerkbegrip op te drin gen. Hij noemde mgr. Felici een cu rie-robot, die de Nederlandse kerk zeer vijandig gezind is. De benoeming van bisschop Simonis. die hij een dolk in de rug van het Nederlandse episcopaat noemde, is daar niet vreemd aan. Overigens wenste prof. Goddijn paus Paulus nog een zeer lange ambtstermijn toe. „Niemand is beter dan hij in staat, het r.k. kerkinstituut relatief te stellen. Niemand van Sep tuagint zou hem dat kunnen verbete ren," aldus prof. Goddijn, die eraan toevoegde als een van de belangrijk ste opdrachten van Septuagint en an- Prof. dr. H. GODDIJN dere groepen te zien, dat zij de legiti miteit van de officiële r.k. kerk blij ven betwisten. Kapelaan Jan Ruijter van Septua gint noemde het verloop van de bis schoppensynode in Rome wanhopig. Ernstige kritiek uitte hij aan het a- dres van de Duitse bisschoppen. „Kardinaal Alfrink is in de Duitstali ge groep volledig buitenspel gezet. Zijn interventie is uiteindelijk een getuigenis van wanhoop, die exem plarisch is voor deze synode". Volgens Jan Ruijter zijn het vooral de Duitsers, die de synode traineren. Hij concludeerde, dat in Rome „de sfeer erg pegatief en de hoop op iets behoorlijks minimaal is". Operatie Synode handhaaft eerder geuite kri tiek op de synode-interventie van kardinaal Alfrink, maar heeft er goe de nota van genomen, „dat geen mid del onbeproefd gelaten wordt, om kardinaal Alfrink in de synode monddood te maken." De strategie van het haalbare, door kardinaal Al frink gehanteerd, blijkt weinig succes te hebben. Nu binnen Septuagint en Operatie Synode het vertrouwen in een pro gressieve wending van de r.k. kerk ernstig geschokt is door de synode in Rome, beraden deze groepen zich over een na-synodale strategie. Vol gens Ruijter zal deze nu totaal moe ten veranderen. Tijdens een meeting op 30 oktober in het Amsterdamse Mozeshuis zal hierover in brede kring gediscussieerd worden. Volgens Het- man Verbeek van Septuagint zal dan de grote vraag zijn, of de kritische kerkgemeenten de kerk al dan niet resoluut de rug zullen toekeren. lianalaan 3, Bilthoven. GEREF. KERKEN Beroepen: te Maasdijk, A. C. man te Appelscha. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Haarlem N-Jju? Schreuder te Goes. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Middelburg: A. Drechsler, Den Haag-Zuid en J. K* vit, Almelo. Prijs Split rung sidie Grot 2 3 U 5 6 7 8 9 Invul-puzzel Horizontaal woorden invullen die bete kenen: 1. kaarsdrager, 2. werkelijkheid, 1 voortdurend, 4. reiziger, 5. doordrin gend, 6. zeer streng, 7. zomerhuisje, t regelaar, 9. godsdienstig. Bij juiste oplossing leest men in de ar keltjes de naam van een bloem. Oplossing vorige puzzel 1. s, 2. ets, 3. treek, 4. brutaal, 5. vlecht sel, 6. stethoscoop, 7. arrestant, 8. glue» se, 9. tronk, 10. rob, 11. p.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2