Dr. Buskes schrijft prof. Velema Voorstel drastische verandering van j eugdorganisaties 2 moderne theeglazen Uw probleem is het onze COMMENTAREN Mertens Belinfante Leidse Baan Japanse machine neemt PTT werk uit handen beroëpTngswerk Een woord voor vandaag alles goed eni wel Ibona r i Puzzelhoek Aandacht voor Geestesdoop Confessionele middenstand wil geen fusiegesprek WOENSDAG 20 OKTOBER (UWE 1 Brieven die niet xijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Vraag: Door vertrek zou ik dicht bij een zogenaamde vrije school voor mijn kinderen komen te wonen. Op die school zou worden opgeleid vol gens een nieuwere methode. o.a. in de lijn van persoonlijkheidsvorming naar Individuele aanleg. Van dit sys teem werd hoog opgegeven. Men zei, dat het Jftng volgens de loer "an de Duitse pedagoog, Rudolf Steiner. Nu vernam ik dat deze school was opge richt door de theosophische vereni ging, dus is het een bijzondere en geen neutrale overheidsschool. Is bij bels onderwijs in het leerplan van die school opgenomen. Ik vernam dat de leer der anthroposophie één der grondslagen daarvan is. Toch voel ik veel voor die nieuwe methode, maar past deze in het christelijk onder wijs? Antwoord: Deze school is inderdaad van anthroposophische en niet van theosophische richting. De anthropo- sophen hebben tal van nieuwe denk beelden op het terrein van weten schap en opvoeding naar voren ge bracht. die dikwijls van godsdienstige en wetenschappelijke zijde bestreden worden. Dit hangt samen met hun gehele leer, doch hun wetenschappe lijke en pedagogische opvattingen vinden ook buiten hun kring aan dacht. In godsdienstig opzicht is er een duidelijk en principieel verschil met de christelijke leer, waarin u is opge voed. Een neutrale voorlichting kunt u vinden in elke encyclopaedie. Uitvoerige inlichtingen van anthropo sophische zijde zijn gemakkelijk te verkrijgen. U zoekt maar onder het hoofd anthroposophische vereniging in het telefoonboek van elke grote plaats. Uitvoerige inlichtingen van christelijke zijde zijn te vinden in „Verleidende geesten" van ds. Kok, uitgave J. H. Kok N V. te Kampen, „Tussen kerk en tegenkerk" van ds. Delleman en „Antichristelijke stro mingen" van Joh. de Heer. U noemt mijn bespreking van uw boek over de theologie van Kuitert „onzalkelijk". Daar heb ik begrip voor, al ben ik het niet met u eens. Ik meen, dat mijn bespreking zeer bepaald „ter zake" is. Ik had nu een maal de bedoeling duidelijk te ma ken, dat aan uw uiteenzettingen een Schriftbeschouwing ten grondslag ligt, welke het in feite onmogelijk maakt, dat u en Kuitert gesprek spartners worden, zoals dat in het verleden met Kuyper het geval was in zijn verhouding tot Gunning. U zegt, dat u Kuitert wel vanuit uw theologische veronderstellingen kritiseert, maar hem niet vanuit die veronderstellingen interpreteert. Ik heb uw boek opnieuw gelezen en meen, dat deze onderscheiding niet te handhaven is. Ook uw interpretatie van Kuitert wordt door uw Schrift beschouwing bepaald. In elk geval is het zo, dat Kuitert zelf zich in deze interpretatie niet herkent. U vindt het onjuist, dat ik uw be doeling omschrijf met de woorden: „Kuitert moet en zal vrijzinnig zijn". Naar mijn overtuiging is dit wel de gelijk de tendens van uw boek, al noemt u het woord vrijzinnig slechts enkele malen. De vrijzinnigheid be gint volgens u, waar men het moder ne levensgevoel en denken een eigen plaats naast de bijbel toekent en zoekt naar een synthese tussen ons denken en de openbaring. En u zegt, dat er in gereformeerde kringen zijn, die op deze wijze de grens naar de vrijzinnigheid overschrijden. Het is toch stellig uw bedoeling geweest, er ons van te overtuigen, dat Kuitert tot KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. deze grensoverschrijders behoort. Ik ben intussen bereid, het woord vrij zinnig te laten vallen. Ik laat u zelf aan het woord: „Kuitert heeft de bij belse verhouding tussen God en mens vervangen door een schema, waarin Gods zijn door dat van de mens be paald wordt. Dit schema karakteri seert Kuiterts theologie als een syn these tussen openbaring en modern denken. De noodzakelijkheid van we dergeboorte en geloof, de radikaliteit van Gods genade gaan bij Kuitert de mist in. Het is ontstellend te zien hoe snel in enkele jaren de bijdrage van de mens het wint van de gegevens van Gods openbaring. De aanpassing van Gods zijn bij het zijn van de mens heeft een bewe ging op gang gebracht, waarvan steeds duidelijker wordt, dat God niet het eerste en laatste woord heeft. De mens gaat heersen over de Godsopen baring..." Conclusie niet van mij, maar van u Kuitert keert de ge reformeerde leer de rug toe! Mijn conclusie zou zijn: Kuitert keert niet alleen de gereformeerde, maar ook de christelijke theologie de rug toe. Het woord vrijzinnig is eigenlijk veel te zwak. Op grond van uw boek spreekt een blad van „de vrijgemaakten" al over een anti-evangelie. Dat het bezig zijn met de theologi sche vragen voor u een zaak van studie en gebed is, heb ik geen ogen blik in twijfel getrokken. Ik heb al leen gezegd, dat de zaak, om welke het Kuitert te doen is. voor u geen zaak van gebed is, omdat u deze als een zaak van aanpassing aan het mo derne denken afwijst. Ik ben het met u eens, dat de kern van de kwestie de Godsopenbaring is. Tot mijn verwondering en vreugde zegt u in uw reactie op mijn artikel, dat God zich niet alleen geopenbaard heeft, maar zich nog altijd openbaart en zich zal openbaren. In uw boek zijn deze uitspraken niet te vinden. Daarin lees ik alleen, dat de openba ring is afgesloten. We hebben het be slissende achter ons. Zo wordt de openbaring een gegeven in plaats van een gebeuren. Het heil is af, de rest is toepassing. Dan kan er naar mijn overtuiging van een vertolking in de zin, waarin Kuitert en bv. Noordmans op zijn wijze van vertolking spreken, geen sprake zijn. Het gaat alleen op het nauwkeurig exegetiseren van de letterlijk geïnpireerde bijbel. Ik heb niet beweerd, dat God zich buiten het bijbels getuigenis om aan ons open- Nog deze week beginnen in de Stichting van de Arbeid de besprekingen over het loon- en prijs beleid gedurende het volgende jaar. Vlak daarvoor heeft de voorzitter van het NKV, de heer Mertens, in een rede voor de verbondsraad een aantal stellingen betrokken, die er op wijzen dat het gesprek met de werkgevers verre van ge makkelijk zal zijn. Het is redelijk te noemen dat de werknemers wanneer zij zich bereid tonen tot een zekere mati ging van de loonstijgingen zij daartegenover ga ranties willen hebben ten aanzien van een mati ging van het prijsverloop. Het is inderdaad de vraag of een oproep tot voorzichtigheid wel vol doende zal zijn om de prijsstijging af te remmen en of er toch niet iets meer zal moeten gebeuren. Het terugdringen van de inflatiespiraal is een complex probleem waarbij nog wel heel wat meer aan de orde komt dan lonen en prijzen alleen. De overheid is er ook in sterke mate bij betrokken. Een meer selectief investeringsbeleid, waarop de heer Mertens heeft aangedrongen, is wenselijk om- De rede van prof. mr. A. D. Belinfante over de wetenschapsbeoefening aan de universiteiten heeft niet alleen historische betekenis door de om standigheid dat hier voor het laatst een rector als bestuurder van de Universiteit van Amsterdam sprak, maar veel meer omdat Belinfante juist deze gelegenheid aangreep om een paar dingen te zeg gen die niet overal in de kringen van het hoger onderwijs als even prettig zullen worden gewaar deerd. Prof. Belinfante nam bij deze gelegenheid af scheid van de illusie dat de tegenwoordige massa le universiteiten de dubbele functie: onderwijs én onderzoek aan kunnen. In Belinfante's visie moe ten de universiteit en de hogescholen erkennen dat zij niet of nauwelijks meer afsteken tegen het hoger beroepsonderwijs en dat zij het noodzakelijke wetenschappelijk opderzoek beter kunnen dele geren aan een kleine groep gekwalificeerde docen ten en studenten. Belinfante's opmerkingen verdienen zeker ern stige overweging te meer omdat er in zijn betoog nogal wat vragen onbeantwoord zijn ge bleven. Kennelijk denkt Belinfante aan een structuur waarbinnen onderwijs én onderzoek zij het dan gescheiden hun plaats krijgen. Maar is deze con structie logisch? Het lijkt veel meer voor de hand De vraag of de „Leidse Baan" een zesbaans provinciale weg tussen Leiden en Den Haag al of niet moet worden aangelegd is van meer dan regionaal belang. Meer nog dan in de kwestie Amelisweerd is hier nl. sprake van een testcase. Ging het in het geval van het Utrechtse land goed om wijziging van het geprojecteerde weg- profiel, bij de Leidse Baan staat de bouw van een complete verkeersweg op het spel. Achterwege laten van de aanleg zou betekenen, dat voor de eerste maal niet wordt toegegeven aan de voort durend stijgende behoefte naar meer wegen. Don derdag zullen Provinciale Staten van Zuid-Holland beslissen of zij daartoe bereid zijn. Er zijn twee argumenten om de Leidse Baan niet aan te leggen. Ten eerste kan men beter vandaag dan morgen inzien, dat ons wegennet toch geen gelijke tred kan houden met de ongebreidelde dat het de investeringen geweest zijn die in het verleden uit de hand liepen, waardoor de over spanning van de conjunctuur extra is gestimuleerd. Waar het echter nu op aan zal komen is dat in de Stichting van de Arbeid eenstemmigheid ge vonden wordt over een gemeenschappelijk beleid, dat uitloopt op een werkelijk terugdringen van de inflatiespiraal, waardoor in de komende jaren ge leidelijk teruggekeerd wordt naarloonkostenstij gingen, die in een meer rechtstreeks verband staan tot de produktiviteitsgroei dan nu het geval is. De NKV-voorzitter heeft de werkgevers gewezen op hun rol van zelfstandige inflatiemakers. Gezien de problemen waarvoor ons land sociaal-econo misch staat lijkt de tijd voorbij om elkaar op dit gebied voortdurend de zwarte piet toe te spelen. Met z'n allen willen we te veel. Met z'n allen zullen we het inflatieprobleem te lijf moeten. Laat de schuldvraag er verder buiten blijven. Het wach ten blijft daarom op een matiging in 1972, die zoden aan de dijk zet. Laat de Stichting althans een goed begin maken. Zij heeft immers een goede naam te verliezen! te liggen als consequentie van Belinfante's betoog de al eerder opgeworpen suggestie van een soort super-universiteit onder ogen te zien. Anders dan in Amerika bijvoorbeeld (waar in theorie en praktijk o.a. Yale en Harvard er uit springen) gaan wij in Nederland uit van de gelijk waardigheid van alle universiteiten en hogescholen, die zich dan ten opzichte van elkaar in. een soort concurrerende positie zouden bevinden. Steeds meer wordt echter duidelijk (en hier en daar ook wel min of meer luid of in stilte uitgesproken) dat ook dit een illusie is. In het verlengde van deze redenering ligt dan de conclusie (om praktische en wetenschappelijke redenen) het hoog gekwalificeerde onderzoek op één plaats te concentreren. Belinfante's gedachtengang is wel anders, maar er zijn parallellen aan te wijzen. Het zou dan bijvoorbeeld mogelijk zijn alle studenten op grond van prestaties en persoonlijkheid na het kandi daatsexamen in twee groepen te delen. De voor het wetenschappelijk onderzoek gekwalificeerden zouden dan op die (één of meer) voor het weten schappelijk onderzoek aangewezen plaatsen verder kunnen worden uitgebreid voor het doctoraal exa men en aansluitende promotie. De anderen kunnen hun studie afsluiten met een baccalaureaatsexamen (om een in het verleden nogal eens gebruikte term weer op te diepen). groei van het autopark. Vooral, wanneer het, zoals hier, gaat om de aantasting van een fraai natuur gebied. Ten tweede hebben en dat is iets geheel nieuws de NS, de Noord-Zuidhollandse Ver voersmaatschappij en de Haagsche Tramweg Maat schappij gezamenlijk verklaard het openbaar ver voer tussen Den Haag en Leiden te willen intensi veren als de Leidse Baan er niet komt. Minister Drees van Verkeer en Waterstaat is bereid op een aantal voorwaarden zijn goedkeuring aan de bouw te onthouden. Een van die voorwaar den is, dat de werkgelegenheid in de gemeente Den Haag geen uitbreiding zal ondergaan. Met deze opmerking schept de bewindsman een gevaar lijk precedent. Immers, stel eens dat de minister dezelfde voorwaarde zou opleggen aan een streek, waar wel behoefte bestaat aan uitbreiding van de werkgelegenheid. In zo'n geval kunnen milieube schermers dan wel inpakken. baart. Ook Kuitert heeft dat nooit ge daan. Het gaat er echter om, of het zich openbaren van God een gebeu ren is, waarin het Woord van God drieërlei gestalte heeft: Jezus Chris tus, het getuigenis van de bijbel en de vertolking van dit getuigenis in de prediking en dan deze drie gestalten van het Woord op elkaar betrokken door de Heilige Geest. Wie het zo ziet. kan onmogelijk tussen de bijbel en het Woord van God een is-gelijk- teken plaatsen. Wat u zegt over God in zijn open baring en God naar zijn wezen is mij niet duidelijk geworden en ik blijf dus zeggen, dat God naar zijn wezen is zoals Hij zich aan ons openbaart. Er is geen God achter de God, die zich aan ons openbaart. Over de verhou ding van God als Schepper en God als Bondgenoot hoef ik niets te zeg gen. Het verschil tussen u en mij is duidelijk en heeft zijn konsekwenties voor ons beiden. U meent, dat wie een boek over de theologie van Kui tert bespreekt, er niet onder uit kan, over die theologie zelf iets te zeggen. Ik meende er in dit geval wel onder uit te kunnen en zelfs te moeten, om dat naar mijn overtuiging een ge sprek over welke theologie ook alleen zin heeft, wanneer we voor dat ge sprek een gemeenschappelijke basis hebben. Rondom 1926 liepen alle ge sprekken vast, omdat die gemeen schappelijke basis ontbrak. Dat was bij Kuyper en Gunning ook het ge val. Dat is nu weer het geval. Er bestaat geen overeenstemming in be trekking tot het antwoord op de vraag, wat wij bedoelen als we over het Woord van God spreken. Dat u geen woord zegt over mijn beschuldi ging, dat u Kuitert enkele malen op een niet-verantwoorde wijze en, ob jectief beoordeeld, welhaast oneerlij ke wijze citeert, spijt me. Dat Kuitert zich nauwelijks een betere supporter kan wensen dan mij, zoals u suggereert, laat ik voor uw rekening. Ik ben geen supporter van welke theoloog ook. Ik meen alleen, dat elke theologische discussie over de inhoud van de bijbel zinloos is, als we niet samen weten, wat we bedoe len, als we over het Woord van God spreken. Alle verdeeldheden in het gereformeerde protestantisme zijn te herleiden tot het inderdaad benau wende feit, dat telkens blijkt, dat we dat samen niet weten. Uw boek zal in de gereformeerde kerken wer ken als een stimulans, om Kuitert zijn legitieme plaats als hoogleraar aan de theologische faculteit van de V.U. te ontzeggen. Dat weet u natuurlijk heel goed, u hebt uw boek niet in het luchtledige geschreven. Sommigen verwijten mij: professor Velema schrijft bescheiden en vriendelijk, maar u hooghartig en fel! Laat het waar zijn, maar men dient toch wel te beseffen, dat u, die dan vriendelijk en bescheiden schrijft, aan Kuitert zijn plaats in het gereformeerde protestantisme ontzegt, maar dat ik, die dan hooghartig en fel schrijf, aan u en aan Kuitert die plaats wel gun. Niet onbegrijpelijk. U zegt: tussen mij enerzijds en Kuitert en Buskes anderzijds ligt de Schrift, terwijl ik zeg, dat tussen u en ons de Schriftbeschouwing ligt, al weet ik, dat Schrift en Schriftbeschouwing DEN HAAG Met ingang van 1 november de datum waarop een aantal posttarieven hoger wordt zullen op de postkantoren in Noord en Zuid-Holland en Utrecht uitslui tend nog postzegels, gedrukt op ge- fosforesceerd papier, te krijgen zijn. Dit houdt verband met de verdere mechanisatie in de verwerking van poststukken. Na Rotterdam beschikt nu ook het districtspostkantoor in Amsterdam over een (Japanse) opzet-stempelma- chine, die de grote poststukken en pakketten schift, de brieven allemaal met de adressen naar één kant Jet en ze vervolgens afstempelt. Dat de PTT gefosforesceerde zegels nodig heeft, komt doordat de fotocellen van het apparaat met ultraviolet licht de poststukken aftasten, tot ze door het fosfor-schijnsel ontdekken waar de zegel zit. De Japanse opzet-stempelmachine kan allerlei poststukken aan. van brieven en briefkaarten, adreswijzi gingen en luchtpostbladen tot vrij zware stukken aan toe. Alle postze gels worden daarom voortaan op ge- fosforesceerd papier gedrukt, maar in de andere dan de genoemde drie pro vincies zullen voorlopig alleen de ze gels van 30 cent het nieuwe brief- tarief op gefosforesceerd papier te koop zijn. De kinderpostzegels, die 9 november verschijnen, zijn „gewoon". een en ander met elkaar te maken hebben. Laten we beiden beseffen, hoe de kaarten liggen. Ik weet niet of de mogelijkheid be staat, dat u en Kuitert over de ach tergronden van de verschillen met el kaar spreken. Dat zou ik toch eigen lijk graag willen. Wat mij betreft, ik ben bereid, om aan dat gesprek deel te nemen. Indien we op dit punt niet tot klaarheid komen, blijven we in de mist zitten en dat werkt de kerkelij ke astma in de hand. NED. HERV. KERK Beroepen: te Waardenburg en Neerrijnen: C. Batenburg te Vriezen- veen; te Zwolle: I.z. Kok te Kampen. Aangenomen: naar Middelharnis: J. Maasland te Wilsum, die bedankte voor twaalf andere beroepen; naar Delft: H. W. van den Toorn te Tricht. Bedankt: voor Nijkerk: Ph. Kroes te Waalwijk. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Nijkerk: J. van Buuren te Wommels, die bedankte voor Alten en voor Noordwijk. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Bennekom: B. Bijle- veld te Bussum. Bedankt: voor Zaandam: G. Loen- dertse te Zwijndrecht. REMONSTR. BROEDERSCHAP Benoemd, tot wet. hoofdmedewer ker aan de rijksuniversiteit te Lei den: A. W. Cramer te Leiden, die de ze benoeming heeft aangenomen. Je kunt in je leven eigengekozen wegen gaan, waarvan je dit "ver in je hart wel weet. dat ze niet naar Gods wil zijnen jezelf lan mfleten zaamaan wijs makendat God het toch goedkeurt, „want and jLing zou er al lang wat gebeurd zijn.Zo was het ook met Micha i r* on Richteren 17. Hij wist wel, dat de tempel des Heren in Sipers stond, maar met die priesters was het toch ook niet alles en iesluit zijn eigengemaakte huistempeltje niet veel keuriger? En de kon-, De di van de Leviet was voor Micha een „teken" uit de hemel, dat Gi ï^vfi met hem was. JjJJkge; Arme Micha. Niet lang daarna trok langs zijn woonplaats mmgsn groep landverhuizers uit de stam van Dan. .Zij zagen de Lew *evorm lieten hem de toekomst voorspellen en toen dat gunstig uity fure e boden ze hem een nog beter tractement, dan hij al had. Din ne r ging hij mee en in hel voorbijgaan neemt hij de efod, de teral vaardig en het gesneden beeld van Micha mee. kunnen Inderdaad, dat was het risico van de godsdienst van Micl Een god. die je zelf gemaakt 'hebt, kan je ontstolen worden wal houd je dan over? We lezen vandaag: Mattheus 5:38-48. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De Nederland se Jeugd Gemeenschap, de Ka tholieke, de Christelijke en de Moderne Jeugdraad en de Raad- voor de Jeugdvorming moeten verdwijnen. Dit staat in een rap port van CRM, NJG en de Raad voor de Jeugdvorming. Het is de bedoeling een nieuwe en over zichtelijke structuur te schep pen voor de samenwerking van de jeugdorganisaties. In het rapport over een jeugdbeleid op nationaal niveau wordt voorge steld, in plaats van de nu bestaande organen, drie nieuwe in het leven te roepen: een nationaal centrum voor jeugdzaken een adviesraad voor het jeugdbeleid en een raad voor jeugd- en jongerenwerk. De nota, waarin de samenwerking tussen de organisaties rigoureus op de helling wordt gezegd, wordt deze week aan de verschillende organisa ties toegezonden. Het voorgestelde nationale centrum voor jeugdzaken zal ten dienste staan van het jeugd- en jongerenwerk, club- en buurthuiswerk, kinderbe scherming en hulpverlening aan jon geren en vormingswerk. Het rijk moet het centrum erkennen en volle dig subsidiëren. De adviesraad moet op verzoek van de overheden en particulieren advies uitbrengen. De raad zal geheel onaf hankelijk opereren. De totaal 20 le den van de adviesraad worden' be noemd door de kroon, het bestuur Jaarvergadering van Oranje-Groene Kruis Van een verslaggever UTRECHT „De pensionering van dagelijkse taak vinden, is helaas nog gelijkse taak vinden, is helaas nog steeds niet op peil en blijft nog altijd achter bij het pensioen van het ver plegend personeel in ziekenhuizen". Dit zei ds. B. van Ginkel, voorzitter van de prót. chr. wijk verplegingen Het Oranje-groene Kruis tijdens de jaarlijkse algemene vergadering in Utrecht. De vergadering nam afscheid van drie hoofdbestuursleden: zr. I. C.N. Svanback. mr. T. A. van Dijken en dr. J. J. Miedema. In hun plaats werden gekozen zr L. E. Boiten, oud minister B. Roolvink en dr. G. J. Sta pelkamp. van het nationaal centrum'en door de adviesraad zelf. De voorgestelde raad voor jeugd- en jongerenwerk wordt gevormd door de landelijke organisaties voor jeugd- en jongerenwerk, de provinciale, re gionale en plaatselijke raden en an dere instanties. De bestaande levensbeschouwelijke overkoepelende organisaties, aldus de nota, moeten zich bezinnen op hun verhouding tot het nationaal centrum voor jeugdzaken. Het redactiebeleid van de bladen Jeugd en Samenleving en Jeugdwerk Nu hoeft niet gewij zigd te worden. De werkgroep, die de nota schreef, bestond uit: dr. J. Verhoeve en drs. H.J-H. Brentjes (beiden van CRM), prof. dr. J. H. Christiaanse en A. Baggelaar (NJG), prof. dr. J. A. Stal pers en ds. S. Kranenburg (Raad voor Jeugdvorming), mevrouw mr. M. B. E. G. Brenningmcij-Rutten, prof. dr. J. J. A. Vollebergh en G. A. Nap. (voor ieder die een nieuwe abonnee opgeeft) Met houders in 4 frisse kleuren oranje-paors-groen-geel leuk om eens anders thee te drinken Ik geef op als nieuweabonnee: |na#m: "KT""""-J r j I betaalt: ü.ptr kwartaal O par maand I I- Alsbeloningvoormijnaktiviteit m I ontvang ik 2theeglazen. Denieuweabonneekrijgtonze (krant veertiendagen gratis. |Mijn naam -g j Figuur-puzzel Horizontaal woorden invullen die bete kenen: 1. medeklinker. 2. wandversiering. 3. lo ze streek, 4. onbeschaamd, 5. vlecht werk, 6. hoorbuis, 7. beslaglegger, 3. druivensuiker, 9. afgeknotte boomstam, 10. zeehond, 11. medeklinker. Bij juiste oplossing leest men verticaal 1 hetzelfde als horizontaal 6. Oplossing vorige puzzel Bor. Vert L 1. flagrant 2. lorrie 3. 3. Ark el 4. 4. gres. 5. S. ril 6. 6'. A.E. 7. 7. telepaat 8. 12. hl 9. 11. mee 10. 10. harp 1L 9. manna 12. 8. hernia Getuigenis (6) Hoewel er veel is, dat ons aantri in dit getuigenis en hoewel het ook de gemeenten grote indruk heeft j maakt, toch kunnen wij onze adhe niet betuigen en anderen daartoe: wekken. Integendeel, wij voelen t zelfs verplicht een kritisch geluid laten horen. Deze kritiek betreft een ondergeschikte detail-kwesti I maar een wezenlijke zaak: nameH het spreken over de verzoening. Naar onze mening wordt in dit de verzoening veel te algemeei steld. „Onze zonden zijn ven en onze schuld is verzoend, achten wij niet Bijbels en niet matorisch. De Goddelijke verkil wordt uit het oog verloren. Wat voor Gods volk opgaat, wordt voorgesteld als voor allen geldi werkelijkheid. En juist deze theoli dit gebrek aan onderscheiding, in grote mate bijgedragen tot ontstaan van de huidige situatie ini kerk. Deze theologie komt ook naar in de stelling dat „de Heilige de verzoening tot levende werk heid maakt": de Heilige Geest dan niet deelachtig aan de verzo (dat geldt immers voor ieder maar maakt de verzoening bewust] Deze opvatting is in strijd Schrift en Belijdenis H. Talsma, pred., 's-Gravenhae P. Talsma, legerpirt A. Talsma, pred., Brandwijk Van een onzer verslaggevers Van onze sociaal-econ. redactie RIJSWIJK Het Nederlands Christelijk Ondernemersverboni en het Nederlands Katholiek Ondernemersverbond in hel midden- en kleinbedrijf voelen er niets voor, in te gaan op de suggestie van de voorzitter van het Koninklijk Ondernemers- verbond, de heer P. G. van Weele, om spoedig fusiebespre kingen te beginnen. Wél willen NCOV en NKOV praten over verdere samenwerking. NKOV- voorzitter W. Perquin heeft de beid» andere organisaties daarover onlang schriftelijk benaderd, zo werd gister morgen op een gezamenlijke perscon ferentie meegedeeld. Mr. 'G. van Muiden, algemeen se cretaris van het NCOV, zei dat heer Van der Weele de fusiecode de Sociaal-Economische Raad schendt, als hij buiten de ruim hon derd werknemers van de drie vei' bonden om een fusie tot stand w brengen. ZWOLLE „Er zijn veel goede HARDE LIJN evangelisatiemethoden, maar in de eerste plaats is'nodig de kracht van de Heilige Geest. We moeten terug naar het begin, naar de Geestesdoop." Dit zei ds. H. Onderstal, legerpredi- kant te Steen wijk, op een contactdag voor evangelisatiewerkers in de bond van de vrije evangelische gemeenten. Nadat de 'gelovigen in de eerste ge meenten de Geestesdoop hadden ont vangen, hadden ze kracht om getui gen te zijn. Hoe komt het, dait er echt veel goede manieren zijn om het evangelie door te geven, terwijl er toch sprake is van een onmacht? Waar zijn de vruchten van de Heilige Geest in de gemeenten? Missen we niet vaak de liefde, de blijdschap, de vrede? Waarom functioneren de ga ven van de Geest niet of nauwelijks? Daar, waar de Geest is, is ook een manifestatie van tekenen, profetieën, de dienst der genezing en bevrijding," aldus ds. Onderstal. Overigens leek hem het KVO op d# moment nu niet direct zo'n geschikt» fusiepariner. „Ik geloof, dat het daar voor bij het KVO aan de juiste ge zindheid ontbreekt. Het KVO Pr0" beert te krampachtig zijn eigen win keltje te verkopen en bovendien stel; dit verbond zich de laatste tijd teveel op als een klassestrijd-organisa» die de „harde lijn" wil volgen en is m.i. niet in het belang van midden- en kleinbedrijf. Dat leidt tot een ongewenste isolering ten opzichte van andere groeperingen in de maat schappij". qldus mr. Van Muiden. NKOV-voorzitter W. Perquin dat het noodzakelijk is om te begin nen met na te gaan op wëlke terrei nen de samenwerking tussen de drie verbonden kan worden versterkt, „hetgeen fusie in de 'toekomst principe niet uitsluit, als die samen werking geslaagd blijkt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2