Dr. Buskes schrijft prof. Velema
Voorstel drastische
verandering van
j eugdorganisaties
2 moderne theeglazen
Uw probleem
is het
onze
COMMENTAREN
Mertens
Belinfante
Leidse Baan
Japanse machine
neemt PTT werk
uit handen
beroëpTngswerk
Een woord voor vandaag
alles
goed
eni
wel
Ibona
r i
Puzzelhoek
Aandacht voor
Geestesdoop
Confessionele
middenstand
wil geen
fusiegesprek
WOENSDAG 20 OKTOBER (UWE 1
Brieven die niet xijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ls verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan post
zegels te worden ingesloten.
Vraag: Door vertrek zou ik dicht
bij een zogenaamde vrije school voor
mijn kinderen komen te wonen. Op
die school zou worden opgeleid vol
gens een nieuwere methode. o.a. in de
lijn van persoonlijkheidsvorming
naar Individuele aanleg. Van dit sys
teem werd hoog opgegeven. Men zei,
dat het Jftng volgens de loer "an de
Duitse pedagoog, Rudolf Steiner. Nu
vernam ik dat deze school was opge
richt door de theosophische vereni
ging, dus is het een bijzondere en
geen neutrale overheidsschool. Is bij
bels onderwijs in het leerplan van die
school opgenomen. Ik vernam dat de
leer der anthroposophie één der
grondslagen daarvan is. Toch voel ik
veel voor die nieuwe methode, maar
past deze in het christelijk onder
wijs?
Antwoord: Deze school is inderdaad
van anthroposophische en niet van
theosophische richting. De anthropo-
sophen hebben tal van nieuwe denk
beelden op het terrein van weten
schap en opvoeding naar voren ge
bracht. die dikwijls van godsdienstige
en wetenschappelijke zijde bestreden
worden. Dit hangt samen met hun
gehele leer, doch hun wetenschappe
lijke en pedagogische opvattingen
vinden ook buiten hun kring aan
dacht.
In godsdienstig opzicht is er een
duidelijk en principieel verschil met
de christelijke leer, waarin u is opge
voed. Een neutrale voorlichting kunt
u vinden in elke encyclopaedie.
Uitvoerige inlichtingen van anthropo
sophische zijde zijn gemakkelijk te
verkrijgen. U zoekt maar onder het
hoofd anthroposophische vereniging
in het telefoonboek van elke grote
plaats. Uitvoerige inlichtingen van
christelijke zijde zijn te vinden in
„Verleidende geesten" van ds. Kok,
uitgave J. H. Kok N V. te Kampen,
„Tussen kerk en tegenkerk" van ds.
Delleman en „Antichristelijke stro
mingen" van Joh. de Heer.
U noemt mijn bespreking van uw
boek over de theologie van Kuitert
„onzalkelijk". Daar heb ik begrip
voor, al ben ik het niet met u eens.
Ik meen, dat mijn bespreking zeer
bepaald „ter zake" is. Ik had nu een
maal de bedoeling duidelijk te ma
ken, dat aan uw uiteenzettingen een
Schriftbeschouwing ten grondslag
ligt, welke het in feite onmogelijk
maakt, dat u en Kuitert gesprek
spartners worden, zoals dat in het
verleden met Kuyper het geval was
in zijn verhouding tot Gunning.
U zegt, dat u Kuitert wel vanuit
uw theologische veronderstellingen
kritiseert, maar hem niet vanuit die
veronderstellingen interpreteert. Ik
heb uw boek opnieuw gelezen en
meen, dat deze onderscheiding niet te
handhaven is. Ook uw interpretatie
van Kuitert wordt door uw Schrift
beschouwing bepaald. In elk geval is
het zo, dat Kuitert zelf zich in deze
interpretatie niet herkent.
U vindt het onjuist, dat ik uw be
doeling omschrijf met de woorden:
„Kuitert moet en zal vrijzinnig zijn".
Naar mijn overtuiging is dit wel de
gelijk de tendens van uw boek, al
noemt u het woord vrijzinnig slechts
enkele malen. De vrijzinnigheid be
gint volgens u, waar men het moder
ne levensgevoel en denken een eigen
plaats naast de bijbel toekent en
zoekt naar een synthese tussen ons
denken en de openbaring. En u zegt,
dat er in gereformeerde kringen zijn,
die op deze wijze de grens naar de
vrijzinnigheid overschrijden. Het is
toch stellig uw bedoeling geweest, er
ons van te overtuigen, dat Kuitert tot
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
deze grensoverschrijders behoort. Ik
ben intussen bereid, het woord vrij
zinnig te laten vallen. Ik laat u zelf
aan het woord: „Kuitert heeft de bij
belse verhouding tussen God en mens
vervangen door een schema, waarin
Gods zijn door dat van de mens be
paald wordt. Dit schema karakteri
seert Kuiterts theologie als een syn
these tussen openbaring en modern
denken. De noodzakelijkheid van we
dergeboorte en geloof, de radikaliteit
van Gods genade gaan bij Kuitert de
mist in. Het is ontstellend te zien hoe
snel in enkele jaren de bijdrage van
de mens het wint van de gegevens
van Gods openbaring.
De aanpassing van Gods zijn bij
het zijn van de mens heeft een bewe
ging op gang gebracht, waarvan
steeds duidelijker wordt, dat God niet
het eerste en laatste woord heeft. De
mens gaat heersen over de Godsopen
baring..." Conclusie niet van mij,
maar van u Kuitert keert de ge
reformeerde leer de rug toe! Mijn
conclusie zou zijn: Kuitert keert niet
alleen de gereformeerde, maar ook de
christelijke theologie de rug toe. Het
woord vrijzinnig is eigenlijk veel te
zwak. Op grond van uw boek spreekt
een blad van „de vrijgemaakten" al
over een anti-evangelie.
Dat het bezig zijn met de theologi
sche vragen voor u een zaak van
studie en gebed is, heb ik geen ogen
blik in twijfel getrokken. Ik heb al
leen gezegd, dat de zaak, om welke
het Kuitert te doen is. voor u geen
zaak van gebed is, omdat u deze als
een zaak van aanpassing aan het mo
derne denken afwijst.
Ik ben het met u eens, dat de kern
van de kwestie de Godsopenbaring is.
Tot mijn verwondering en vreugde
zegt u in uw reactie op mijn artikel,
dat God zich niet alleen geopenbaard
heeft, maar zich nog altijd openbaart
en zich zal openbaren. In uw boek
zijn deze uitspraken niet te vinden.
Daarin lees ik alleen, dat de openba
ring is afgesloten. We hebben het be
slissende achter ons. Zo wordt de
openbaring een gegeven in plaats van
een gebeuren. Het heil is af, de rest is
toepassing. Dan kan er naar mijn
overtuiging van een vertolking in de
zin, waarin Kuitert en bv. Noordmans
op zijn wijze van vertolking spreken,
geen sprake zijn. Het gaat alleen op
het nauwkeurig exegetiseren van de
letterlijk geïnpireerde bijbel. Ik heb
niet beweerd, dat God zich buiten het
bijbels getuigenis om aan ons open-
Nog deze week beginnen in de Stichting van
de Arbeid de besprekingen over het loon- en prijs
beleid gedurende het volgende jaar.
Vlak daarvoor heeft de voorzitter van het NKV,
de heer Mertens, in een rede voor de verbondsraad
een aantal stellingen betrokken, die er op wijzen
dat het gesprek met de werkgevers verre van ge
makkelijk zal zijn.
Het is redelijk te noemen dat de werknemers
wanneer zij zich bereid tonen tot een zekere mati
ging van de loonstijgingen zij daartegenover ga
ranties willen hebben ten aanzien van een mati
ging van het prijsverloop. Het is inderdaad de
vraag of een oproep tot voorzichtigheid wel vol
doende zal zijn om de prijsstijging af te remmen
en of er toch niet iets meer zal moeten gebeuren.
Het terugdringen van de inflatiespiraal is een
complex probleem waarbij nog wel heel wat meer
aan de orde komt dan lonen en prijzen alleen. De
overheid is er ook in sterke mate bij betrokken.
Een meer selectief investeringsbeleid, waarop de
heer Mertens heeft aangedrongen, is wenselijk om-
De rede van prof. mr. A. D. Belinfante over
de wetenschapsbeoefening aan de universiteiten
heeft niet alleen historische betekenis door de om
standigheid dat hier voor het laatst een rector
als bestuurder van de Universiteit van Amsterdam
sprak, maar veel meer omdat Belinfante juist deze
gelegenheid aangreep om een paar dingen te zeg
gen die niet overal in de kringen van het hoger
onderwijs als even prettig zullen worden gewaar
deerd.
Prof. Belinfante nam bij deze gelegenheid af
scheid van de illusie dat de tegenwoordige massa
le universiteiten de dubbele functie: onderwijs én
onderzoek aan kunnen. In Belinfante's visie moe
ten de universiteit en de hogescholen erkennen
dat zij niet of nauwelijks meer afsteken tegen het
hoger beroepsonderwijs en dat zij het noodzakelijke
wetenschappelijk opderzoek beter kunnen dele
geren aan een kleine groep gekwalificeerde docen
ten en studenten.
Belinfante's opmerkingen verdienen zeker ern
stige overweging te meer omdat er in zijn
betoog nogal wat vragen onbeantwoord zijn ge
bleven.
Kennelijk denkt Belinfante aan een structuur
waarbinnen onderwijs én onderzoek zij het dan
gescheiden hun plaats krijgen. Maar is deze con
structie logisch? Het lijkt veel meer voor de hand
De vraag of de „Leidse Baan" een zesbaans
provinciale weg tussen Leiden en Den Haag
al of niet moet worden aangelegd is van meer dan
regionaal belang. Meer nog dan in de kwestie
Amelisweerd is hier nl. sprake van een testcase.
Ging het in het geval van het Utrechtse land
goed om wijziging van het geprojecteerde weg-
profiel, bij de Leidse Baan staat de bouw van een
complete verkeersweg op het spel. Achterwege
laten van de aanleg zou betekenen, dat voor de
eerste maal niet wordt toegegeven aan de voort
durend stijgende behoefte naar meer wegen. Don
derdag zullen Provinciale Staten van Zuid-Holland
beslissen of zij daartoe bereid zijn.
Er zijn twee argumenten om de Leidse Baan niet
aan te leggen. Ten eerste kan men beter vandaag
dan morgen inzien, dat ons wegennet toch geen
gelijke tred kan houden met de ongebreidelde
dat het de investeringen geweest zijn die in het
verleden uit de hand liepen, waardoor de over
spanning van de conjunctuur extra is gestimuleerd.
Waar het echter nu op aan zal komen is dat in
de Stichting van de Arbeid eenstemmigheid ge
vonden wordt over een gemeenschappelijk beleid,
dat uitloopt op een werkelijk terugdringen van de
inflatiespiraal, waardoor in de komende jaren ge
leidelijk teruggekeerd wordt naarloonkostenstij
gingen, die in een meer rechtstreeks verband staan
tot de produktiviteitsgroei dan nu het geval is.
De NKV-voorzitter heeft de werkgevers gewezen
op hun rol van zelfstandige inflatiemakers. Gezien
de problemen waarvoor ons land sociaal-econo
misch staat lijkt de tijd voorbij om elkaar op dit
gebied voortdurend de zwarte piet toe te spelen.
Met z'n allen willen we te veel. Met z'n allen
zullen we het inflatieprobleem te lijf moeten. Laat
de schuldvraag er verder buiten blijven. Het wach
ten blijft daarom op een matiging in 1972, die zoden
aan de dijk zet.
Laat de Stichting althans een goed begin maken.
Zij heeft immers een goede naam te verliezen!
te liggen als consequentie van Belinfante's betoog
de al eerder opgeworpen suggestie van een soort
super-universiteit onder ogen te zien.
Anders dan in Amerika bijvoorbeeld (waar in
theorie en praktijk o.a. Yale en Harvard er uit
springen) gaan wij in Nederland uit van de gelijk
waardigheid van alle universiteiten en hogescholen,
die zich dan ten opzichte van elkaar in. een soort
concurrerende positie zouden bevinden. Steeds
meer wordt echter duidelijk (en hier en daar ook
wel min of meer luid of in stilte uitgesproken) dat
ook dit een illusie is.
In het verlengde van deze redenering ligt dan
de conclusie (om praktische en wetenschappelijke
redenen) het hoog gekwalificeerde onderzoek op
één plaats te concentreren.
Belinfante's gedachtengang is wel anders, maar
er zijn parallellen aan te wijzen. Het zou dan
bijvoorbeeld mogelijk zijn alle studenten op grond
van prestaties en persoonlijkheid na het kandi
daatsexamen in twee groepen te delen. De voor
het wetenschappelijk onderzoek gekwalificeerden
zouden dan op die (één of meer) voor het weten
schappelijk onderzoek aangewezen plaatsen verder
kunnen worden uitgebreid voor het doctoraal exa
men en aansluitende promotie. De anderen kunnen
hun studie afsluiten met een baccalaureaatsexamen
(om een in het verleden nogal eens gebruikte term
weer op te diepen).
groei van het autopark. Vooral, wanneer het, zoals
hier, gaat om de aantasting van een fraai natuur
gebied. Ten tweede hebben en dat is iets geheel
nieuws de NS, de Noord-Zuidhollandse Ver
voersmaatschappij en de Haagsche Tramweg Maat
schappij gezamenlijk verklaard het openbaar ver
voer tussen Den Haag en Leiden te willen intensi
veren als de Leidse Baan er niet komt.
Minister Drees van Verkeer en Waterstaat is
bereid op een aantal voorwaarden zijn goedkeuring
aan de bouw te onthouden. Een van die voorwaar
den is, dat de werkgelegenheid in de gemeente
Den Haag geen uitbreiding zal ondergaan. Met
deze opmerking schept de bewindsman een gevaar
lijk precedent. Immers, stel eens dat de minister
dezelfde voorwaarde zou opleggen aan een streek,
waar wel behoefte bestaat aan uitbreiding van de
werkgelegenheid. In zo'n geval kunnen milieube
schermers dan wel inpakken.
baart. Ook Kuitert heeft dat nooit ge
daan. Het gaat er echter om, of het
zich openbaren van God een gebeu
ren is, waarin het Woord van God
drieërlei gestalte heeft: Jezus Chris
tus, het getuigenis van de bijbel en
de vertolking van dit getuigenis in de
prediking en dan deze drie gestalten
van het Woord op elkaar betrokken
door de Heilige Geest. Wie het zo
ziet. kan onmogelijk tussen de bijbel
en het Woord van God een is-gelijk-
teken plaatsen.
Wat u zegt over God in zijn open
baring en God naar zijn wezen is
mij niet duidelijk geworden
en ik blijf dus zeggen,
dat God naar zijn wezen is
zoals Hij zich aan ons openbaart. Er
is geen God achter de God, die zich
aan ons openbaart. Over de verhou
ding van God als Schepper en God
als Bondgenoot hoef ik niets te zeg
gen. Het verschil tussen u en mij is
duidelijk en heeft zijn konsekwenties
voor ons beiden. U meent, dat wie
een boek over de theologie van Kui
tert bespreekt, er niet onder uit kan,
over die theologie zelf iets te zeggen.
Ik meende er in dit geval wel onder
uit te kunnen en zelfs te moeten, om
dat naar mijn overtuiging een ge
sprek over welke theologie ook alleen
zin heeft, wanneer we voor dat ge
sprek een gemeenschappelijke basis
hebben. Rondom 1926 liepen alle ge
sprekken vast, omdat die gemeen
schappelijke basis ontbrak. Dat was
bij Kuyper en Gunning ook het ge
val. Dat is nu weer het geval. Er
bestaat geen overeenstemming in be
trekking tot het antwoord op de
vraag, wat wij bedoelen als we over
het Woord van God spreken. Dat u
geen woord zegt over mijn beschuldi
ging, dat u Kuitert enkele malen op
een niet-verantwoorde wijze en, ob
jectief beoordeeld, welhaast oneerlij
ke wijze citeert, spijt me.
Dat Kuitert zich nauwelijks een
betere supporter kan wensen dan mij,
zoals u suggereert, laat ik voor uw
rekening. Ik ben geen supporter van
welke theoloog ook. Ik meen alleen,
dat elke theologische discussie over
de inhoud van de bijbel zinloos is, als
we niet samen weten, wat we bedoe
len, als we over het Woord van God
spreken. Alle verdeeldheden in het
gereformeerde protestantisme zijn te
herleiden tot het inderdaad benau
wende feit, dat telkens blijkt, dat
we dat samen niet weten. Uw boek
zal in de gereformeerde kerken wer
ken als een stimulans, om Kuitert
zijn legitieme plaats als hoogleraar
aan de theologische faculteit van de
V.U. te ontzeggen.
Dat weet u natuurlijk heel goed, u
hebt uw boek niet in het luchtledige
geschreven. Sommigen verwijten mij:
professor Velema schrijft bescheiden
en vriendelijk, maar u hooghartig en
fel! Laat het waar zijn, maar men
dient toch wel te beseffen, dat u, die
dan vriendelijk en bescheiden
schrijft, aan Kuitert zijn plaats in het
gereformeerde protestantisme ontzegt,
maar dat ik, die dan hooghartig en
fel schrijf, aan u en aan Kuitert die
plaats wel gun. Niet onbegrijpelijk. U
zegt: tussen mij enerzijds en Kuitert
en Buskes anderzijds ligt de Schrift,
terwijl ik zeg, dat tussen u en ons de
Schriftbeschouwing ligt, al weet ik,
dat Schrift en Schriftbeschouwing
DEN HAAG Met ingang van 1
november de datum waarop een
aantal posttarieven hoger wordt
zullen op de postkantoren in Noord
en Zuid-Holland en Utrecht uitslui
tend nog postzegels, gedrukt op ge-
fosforesceerd papier, te krijgen zijn.
Dit houdt verband met de verdere
mechanisatie in de verwerking van
poststukken.
Na Rotterdam beschikt nu ook het
districtspostkantoor in Amsterdam
over een (Japanse) opzet-stempelma-
chine, die de grote poststukken en
pakketten schift, de brieven allemaal
met de adressen naar één kant Jet en
ze vervolgens afstempelt. Dat de PTT
gefosforesceerde zegels nodig heeft,
komt doordat de fotocellen van het
apparaat met ultraviolet licht de
poststukken aftasten, tot ze door het
fosfor-schijnsel ontdekken waar de
zegel zit.
De Japanse opzet-stempelmachine
kan allerlei poststukken aan. van
brieven en briefkaarten, adreswijzi
gingen en luchtpostbladen tot vrij
zware stukken aan toe. Alle postze
gels worden daarom voortaan op ge-
fosforesceerd papier gedrukt, maar in
de andere dan de genoemde drie pro
vincies zullen voorlopig alleen de ze
gels van 30 cent het nieuwe brief-
tarief op gefosforesceerd papier te
koop zijn. De kinderpostzegels, die 9
november verschijnen, zijn „gewoon".
een en ander met elkaar te maken
hebben. Laten we beiden beseffen,
hoe de kaarten liggen.
Ik weet niet of de mogelijkheid be
staat, dat u en Kuitert over de ach
tergronden van de verschillen met el
kaar spreken. Dat zou ik toch eigen
lijk graag willen. Wat mij betreft, ik
ben bereid, om aan dat gesprek deel
te nemen. Indien we op dit punt niet
tot klaarheid komen, blijven we in de
mist zitten en dat werkt de kerkelij
ke astma in de hand.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Waardenburg en
Neerrijnen: C. Batenburg te Vriezen-
veen; te Zwolle: I.z. Kok te Kampen.
Aangenomen: naar Middelharnis: J.
Maasland te Wilsum, die bedankte
voor twaalf andere beroepen; naar
Delft: H. W. van den Toorn te Tricht.
Bedankt: voor Nijkerk: Ph. Kroes
te Waalwijk.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Nijkerk: J. van
Buuren te Wommels, die bedankte
voor Alten en voor Noordwijk.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Bennekom: B. Bijle-
veld te Bussum.
Bedankt: voor Zaandam: G. Loen-
dertse te Zwijndrecht.
REMONSTR. BROEDERSCHAP
Benoemd, tot wet. hoofdmedewer
ker aan de rijksuniversiteit te Lei
den: A. W. Cramer te Leiden, die de
ze benoeming heeft aangenomen.
Je kunt in je leven eigengekozen wegen gaan, waarvan je dit "ver
in je hart wel weet. dat ze niet naar Gods wil zijnen jezelf lan mfleten
zaamaan wijs makendat God het toch goedkeurt, „want and jLing
zou er al lang wat gebeurd zijn.Zo was het ook met Micha i r* on
Richteren 17. Hij wist wel, dat de tempel des Heren in Sipers
stond, maar met die priesters was het toch ook niet alles en iesluit
zijn eigengemaakte huistempeltje niet veel keuriger? En de kon-, De di
van de Leviet was voor Micha een „teken" uit de hemel, dat Gi ï^vfi
met hem was. JjJJkge;
Arme Micha. Niet lang daarna trok langs zijn woonplaats mmgsn
groep landverhuizers uit de stam van Dan. .Zij zagen de Lew *evorm
lieten hem de toekomst voorspellen en toen dat gunstig uity fure e
boden ze hem een nog beter tractement, dan hij al had. Din ne r
ging hij mee en in hel voorbijgaan neemt hij de efod, de teral vaardig
en het gesneden beeld van Micha mee. kunnen
Inderdaad, dat was het risico van de godsdienst van Micl
Een god. die je zelf gemaakt 'hebt, kan je ontstolen worden
wal houd je dan over?
We lezen vandaag: Mattheus 5:38-48.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De Nederland
se Jeugd Gemeenschap, de Ka
tholieke, de Christelijke en de
Moderne Jeugdraad en de Raad-
voor de Jeugdvorming moeten
verdwijnen. Dit staat in een rap
port van CRM, NJG en de Raad
voor de Jeugdvorming. Het is
de bedoeling een nieuwe en over
zichtelijke structuur te schep
pen voor de samenwerking van
de jeugdorganisaties.
In het rapport over een jeugdbeleid
op nationaal niveau wordt voorge
steld, in plaats van de nu bestaande
organen, drie nieuwe in het leven te
roepen: een nationaal centrum voor
jeugdzaken een adviesraad voor het
jeugdbeleid en een raad voor jeugd-
en jongerenwerk.
De nota, waarin de samenwerking
tussen de organisaties rigoureus op de
helling wordt gezegd, wordt deze
week aan de verschillende organisa
ties toegezonden.
Het voorgestelde nationale centrum
voor jeugdzaken zal ten dienste staan
van het jeugd- en jongerenwerk,
club- en buurthuiswerk, kinderbe
scherming en hulpverlening aan jon
geren en vormingswerk. Het rijk
moet het centrum erkennen en volle
dig subsidiëren.
De adviesraad moet op verzoek van
de overheden en particulieren advies
uitbrengen. De raad zal geheel onaf
hankelijk opereren. De totaal 20 le
den van de adviesraad worden' be
noemd door de kroon, het bestuur
Jaarvergadering van
Oranje-Groene Kruis
Van een verslaggever
UTRECHT „De pensionering van
dagelijkse taak vinden, is helaas nog
gelijkse taak vinden, is helaas nog
steeds niet op peil en blijft nog altijd
achter bij het pensioen van het ver
plegend personeel in ziekenhuizen".
Dit zei ds. B. van Ginkel, voorzitter
van de prót. chr. wijk verplegingen
Het Oranje-groene Kruis tijdens de
jaarlijkse algemene vergadering in
Utrecht. De vergadering nam afscheid
van drie hoofdbestuursleden: zr. I.
C.N. Svanback. mr. T. A. van Dijken
en dr. J. J. Miedema. In hun plaats
werden gekozen zr L. E. Boiten, oud
minister B. Roolvink en dr. G. J. Sta
pelkamp.
van het nationaal centrum'en door de
adviesraad zelf.
De voorgestelde raad voor jeugd-
en jongerenwerk wordt gevormd door
de landelijke organisaties voor jeugd-
en jongerenwerk, de provinciale, re
gionale en plaatselijke raden en an
dere instanties.
De bestaande levensbeschouwelijke
overkoepelende organisaties, aldus de
nota, moeten zich bezinnen op hun
verhouding tot het nationaal centrum
voor jeugdzaken. Het redactiebeleid
van de bladen Jeugd en Samenleving
en Jeugdwerk Nu hoeft niet gewij
zigd te worden.
De werkgroep, die de nota schreef,
bestond uit: dr. J. Verhoeve en drs.
H.J-H. Brentjes (beiden van CRM),
prof. dr. J. H. Christiaanse en A.
Baggelaar (NJG), prof. dr. J. A. Stal
pers en ds. S. Kranenburg (Raad voor
Jeugdvorming), mevrouw mr. M. B.
E. G. Brenningmcij-Rutten, prof. dr.
J. J. A. Vollebergh en G. A. Nap.
(voor ieder die een nieuwe abonnee opgeeft)
Met houders in 4 frisse kleuren
oranje-paors-groen-geel
leuk om eens anders
thee te drinken
Ik geef op als
nieuweabonnee:
|na#m: "KT""""-J
r j
I betaalt: ü.ptr kwartaal O par maand I
I- Alsbeloningvoormijnaktiviteit m
I ontvang ik 2theeglazen.
Denieuweabonneekrijgtonze
(krant veertiendagen gratis.
|Mijn naam -g
j
Figuur-puzzel
Horizontaal woorden invullen die bete
kenen:
1. medeklinker. 2. wandversiering. 3. lo
ze streek, 4. onbeschaamd, 5. vlecht
werk, 6. hoorbuis, 7. beslaglegger, 3.
druivensuiker, 9. afgeknotte boomstam,
10. zeehond, 11. medeklinker.
Bij juiste oplossing leest men verticaal
1 hetzelfde als horizontaal 6.
Oplossing vorige puzzel
Bor.
Vert
L
1.
flagrant
2.
lorrie
3.
3.
Ark el
4.
4.
gres.
5.
S.
ril
6.
6'.
A.E.
7.
7.
telepaat
8.
12.
hl
9.
11.
mee
10.
10.
harp
1L
9.
manna
12.
8.
hernia
Getuigenis (6)
Hoewel er veel is, dat ons aantri
in dit getuigenis en hoewel het ook
de gemeenten grote indruk heeft j
maakt, toch kunnen wij onze adhe
niet betuigen en anderen daartoe:
wekken. Integendeel, wij voelen t
zelfs verplicht een kritisch geluid
laten horen. Deze kritiek betreft
een ondergeschikte detail-kwesti I
maar een wezenlijke zaak: nameH
het spreken over de verzoening.
Naar onze mening wordt in dit
de verzoening veel te algemeei
steld. „Onze zonden zijn
ven en onze schuld is verzoend,
achten wij niet Bijbels en niet
matorisch. De Goddelijke verkil
wordt uit het oog verloren. Wat
voor Gods volk opgaat, wordt
voorgesteld als voor allen geldi
werkelijkheid. En juist deze theoli
dit gebrek aan onderscheiding,
in grote mate bijgedragen tot
ontstaan van de huidige situatie ini
kerk.
Deze theologie komt ook naar
in de stelling dat „de Heilige
de verzoening tot levende werk
heid maakt": de Heilige Geest
dan niet deelachtig aan de verzo
(dat geldt immers voor ieder
maar maakt de verzoening bewust]
Deze opvatting is in strijd
Schrift en Belijdenis
H. Talsma, pred., 's-Gravenhae
P. Talsma, legerpirt
A. Talsma, pred., Brandwijk
Van een onzer verslaggevers
Van onze sociaal-econ. redactie
RIJSWIJK Het Nederlands
Christelijk Ondernemersverboni
en het Nederlands Katholiek
Ondernemersverbond in hel
midden- en kleinbedrijf voelen
er niets voor, in te gaan op de
suggestie van de voorzitter van
het Koninklijk Ondernemers-
verbond, de heer P. G. van
Weele, om spoedig fusiebespre
kingen te beginnen.
Wél willen NCOV en NKOV praten
over verdere samenwerking. NKOV-
voorzitter W. Perquin heeft de beid»
andere organisaties daarover onlang
schriftelijk benaderd, zo werd gister
morgen op een gezamenlijke perscon
ferentie meegedeeld.
Mr. 'G. van Muiden, algemeen se
cretaris van het NCOV, zei dat
heer Van der Weele de fusiecode
de Sociaal-Economische Raad
schendt, als hij buiten de ruim hon
derd werknemers van de drie vei'
bonden om een fusie tot stand w
brengen.
ZWOLLE „Er zijn veel goede HARDE LIJN
evangelisatiemethoden, maar in de
eerste plaats is'nodig de kracht van
de Heilige Geest. We moeten terug
naar het begin, naar de Geestesdoop."
Dit zei ds. H. Onderstal, legerpredi-
kant te Steen wijk, op een contactdag
voor evangelisatiewerkers in de bond
van de vrije evangelische gemeenten.
Nadat de 'gelovigen in de eerste ge
meenten de Geestesdoop hadden ont
vangen, hadden ze kracht om getui
gen te zijn. Hoe komt het, dait er echt
veel goede manieren zijn om het
evangelie door te geven, terwijl er
toch sprake is van een onmacht?
Waar zijn de vruchten van de Heilige
Geest in de gemeenten? Missen we
niet vaak de liefde, de blijdschap, de
vrede? Waarom functioneren de ga
ven van de Geest niet of nauwelijks?
Daar, waar de Geest is, is ook een
manifestatie van tekenen, profetieën,
de dienst der genezing en bevrijding,"
aldus ds. Onderstal.
Overigens leek hem het KVO op d#
moment nu niet direct zo'n geschikt»
fusiepariner. „Ik geloof, dat het daar
voor bij het KVO aan de juiste ge
zindheid ontbreekt. Het KVO Pr0"
beert te krampachtig zijn eigen win
keltje te verkopen en bovendien stel;
dit verbond zich de laatste tijd teveel
op als een klassestrijd-organisa»
die de „harde lijn" wil volgen en
is m.i. niet in het belang van
midden- en kleinbedrijf. Dat leidt tot
een ongewenste isolering ten opzichte
van andere groeperingen in de maat
schappij". qldus mr. Van Muiden.
NKOV-voorzitter W. Perquin
dat het noodzakelijk is om te begin
nen met na te gaan op wëlke terrei
nen de samenwerking tussen de drie
verbonden kan worden versterkt,
„hetgeen fusie in de 'toekomst
principe niet uitsluit, als die samen
werking geslaagd blijkt".