VRUCHTDRAGENDE KAMERPLANTEN schaak kontuur H-iiqnon Jefferson Airplane Jammer dat wij vaak zo alleen leven dialoog ZATERDAG 16 OKTOBER 1971 We zijn niet zó talrijk, de kamer planten die in de vensterbank hun vruchten ontwikkelen. Maar zodra buiten de bessen kleuren en wij bessen in fles of kruik schikken, krijgen we meer oog voor de wei nige kamerplanten In herfsttooi. Je ziet nu overal die grappige mini- Spaanse pepers. Voor de smalle vensterbank leuke plantjes met hun felrode of gele vruchtjes, die juist in de versohlllende stadia van groen tot rood of geel zo boeiend zijn. Als ze in huis snel verschrom pelen Is de atmosfeer te droog. Geef ze vooral veel water op de aarde en besproei ook dagelijks de bladerkroon met vruchtjes. Vooral boven een radiator hebben ze 't moeilijk, maar in een matig ver warmde kamer houden ze 't maan den vol. Helemaal tot Kerstmis mo gen we 't niet verwachten, maar deze goedkope plantjes geven ons toch vreugde en kleur In de herfst. Een kamervijg valt wel in een veel hogere prijsklasse, maar daar kunnen we dan ook jaren van ge nieten (in tegenstelling met de pe pertjes die na 't afleggen van hun bessentooi verder waardeloos zijn). Er zijn diverse kamervijgen maar alleen Ficus diversifolia draagt bin nenshuis vruchtjes. Grappige klei ne vljgje8 die van groen tot geel, oranje verkleuren. Vaak vormt dit groenblijvende heestertje het gehe le Jaar door vruchten. Hoe ze bloeit? Dat Is een ver borgen wonder der natuur, want wat wij voor een vrucht houden, is een schijnvrucht. een knotsvormige en uitgeholde zijspruit, waarin zich een verzameling van bloemen en vruchtbeginsels vormt. De bloe men In tuiltjes zitten dus verscho len in de urnvormige zijspruit, die wij vijg noemen. Deze Ficus diversifolia met haar leerachtige spatelvormige blad ver langt een mormale kamertempera tuur tussen 16 en 22 gr. C. Ze behoeft niet bepaald vlak voor 't raam te staan, maar mag ook op een tafeltje of kastje in het licht worden gezet. Ze krijgt matig wa- Reus diversifolia met haar vij gen in de bladoksels. ter op de aarde en af en toe b.v. eens in de maand kemerplanten- mest of vloeibare bladmest. Bij een droge atmosfeer af en toe de spuit er op kan verdrogen van het blad voorkomen, dat echter door zijn leerachtig karakter niet zo kwets baar is. Er zijn tegenwoordig ook goede bladglansmiddelen in tubes in de handel, die de bladeren te gen stof en uitdrogen kunnen be schermen. Nog zo'n houdbare besdragende kamerplant vinden we in de Ardi- sia, die er enigszins uitziet als een stekelloze hulst, met een vracht van rode bessen, die soms enkele jaren behouden blijven. Zeker niet goedkoop in aanschaf, is deze heester dat ten volle waard. Na de geurige witte bloemen in de zomer volgen immers de kleurige bessen, die zo eindeloos lang houdbaar zijn. We hebben ze nu al weer gezien, maar met Kerstmis zijn ze uiteraard het meest gevraagd Correspondentie en oplossinqen aan de heer H. J. J. Slavekoorde. Goudrelnetstraat 125, Den Haag. Kunstwerkjes (2) We zijn nog niet klaar met de Heine serie kunstwerkjes, waarme de wij in de vorige rubriek een begin maakten. Eerlijkheidshalve zif erop gewezen, dat zulke exacte en Imponerende prestaties ook in vele vorige rubrieken ten tonele zijn ge voerd, ook al werden ze toen on der een andere titel aan u gepre senteerd. Men houde voorts terdege 'In het oog dat er In het algemeen heel wat schijn-kunstwerkjes gepres teerd worden: spectaculaire afwik kelingen, die zo op het oog er alle schijn van hebben dat zij tot de grotere of kleinere kunstwerken gerekend mogen worden. Maar dan is daar de commentator, die soms urenlang op één stelling zit te re kenen en te analyseren en dan tot de onverbiddelijke conclusie komt, dat het zogenaamde kunstwerk lou ter schijn is. Omdat de winnaar alle geluk van de wereld heeft ge had toen zijn tegenstander op het juiste moment „het gat" In de com binatie verzuimde te demonstreren, of naliet op het juiste moment win nend terug te slaan. Welnu, de In deze rubriek afge drukte stellingen z IJ n door een competente commentator (wiens naam ons helaas niet bekend Is) geanalyseerd en correct bevonden. En zulk een oordeel verhoogt uit eraard de glans van de prestatie, zelfs indien men bedenkt dat ook een commentator maar een mens is die fouten kan maken. Vooral de opgaven 1 en 2 zullen u wel enige moeite kosten. (2) f Df71l I I l*I li A A A i Hl A 4 tef fél" 0 m H ES 1 M. *9 i f i i A A 1 i A m A w M i op voorbeeldig* wtjn. Correeoondentle aan da heer A. J. Ivena, Frankcnslag 69, Dan Haag. Vaste plaats In de week van 4-9 oktober is er - (1) Zwart: 4. 7. 12/15, 17, 18, 21, 22 In het gehele land volop gedamd. Speciaal voor de niet clubspelers was het een uitgezochte gelegen heid om tegen één van de 36 in geschakelde topspelers uit te komer De resultaten worden thans ver zameld en zullen binnekort gepu bliceerd worden. Het Is te verwachten dat deze confrontatie de nodige ledenwinst zal opleveren. Enige clubs zijn reeds opgericht als gevolg van de ze propaganda-actie, die elgennjk als jaarlijks terugkerende gebeur tenis een vaste plaats op de dgm kalender zou moeten krijgen. D. J. F. Boom, RDG Wit: 23/25, 29. 33. 36/39- 48 (Uit de ereklasse competitie). Wit's laaste zet was 30-25, waar op zwart de volgende remise-com binatie ham: 22-28; 33x2, 4-10; 2x19, 12-17; 23x12, 14x41; 36x47, 17x8. Het kan niet genoeg herhaald worden dat het verwerven van technische kennis, het maken van diepe berekeningen niet voldoende is wanneer de combinatiemogelij- heden van de tegenstander niet tij dig wordt onderkend. Kleine zetjes beheersen nog vele partijen. Zo ook in de ontmoeting Overijssel-Gel derland. waarin zwartspeler positie voordeel had gedurende een groot D. van Roekei deel van de partij en tenslotte toch verloor. (2) Zwart: 2. 4, 6, 13/15, 17. 18, 22, 27 Wit: 24- 25, 26, 30, 34. 35. 36, 38, 42, 48 14-19?; 38-32, 27x47; 36-31, 47x20; 25x21 1 Nog een lichte combinatie en nog wel op hoog niveau, want ze werd uitgevoerd in het tornooi om de Europese titel in Soechoemi. 1. 3. 7 9. 13. 16. 18/20, (3) Zwart. 23. 26. Wit: 27, 28. 30/32. 34. 36/38. 4*- 44. 50 30-25?, 23-29; 25x12 meer- slag gaat voor! 29x49 28-22, 8x28; 32x23, 16-21; 27x16, 49-40. A. Andrelko, Sowjet-Unle Zorg voor een temperatuur van 18 20 gr. C. Wat hoger is ook niet erg, maar dan wel veel gieten en het blad bespuiten. In voorjaar en zomer is veel frisse lucht nodig en bescherming tegen middagzon, 's Winters is dat niet nodig. En wat de plaats betreft, zet zo'n plant eens op de grqnd of op een laag ta feltje in Uw koperen doofpot, een Keulse pot of houten kuipje en U hebt een artistieke hoekvulling, die niemand over 't hoofd ziet. A.C. MULLER-IDZERDA. OPLOSSINGEN Hieronder de oplosaingen van de opga ven uit de rubriek van 9 oktober. (1) N. Hansen E. Hansen. Wi| geven u alleen de hoofdlijn van de combinatie. De details moet u zelf proberen te vin den. Het ging aldus: 1. PeSII Dxd2 2. Dxg71!l KxgT 3. Tglt Kh7 4. Te7t Kh8 5. Pf7t Kh7 6. Pxf8t Kh8 7. Pf7t Kh7 8. PgSt Kh8 9. Th7tll Kg8 10. Pf6fl KfB 11. Txg6 en zwart gaf het op. Richter - Ahues. Wit won aldus: 1. zwart beter af geweest) 3. Kxf7 4. Tflt Lf5 5. Txfljt Ke8 6. Te5t Kf7 7. Lg61 Kf6 8. Te6 mat. Ook hier laten wij het aan de lezer over zelf uit te zoeken hoe het op andere verdedlgingszetten van zwart ver- (3) Torres - Al|echin. Zwart won ineens met 1. Dxh3l, waarna zijn tegenstan der zich gewonnen gaf. Op 2. gxh3 komt namelijk 2. Pf2tt 3. Kg1 Pxh3 mat. Neemt wit de zwarte dame niet dan heeft zwart een stuk meer en wint ge makkelijk. Ook het tegenoffer 2. Dxe4 gast niet omdat na 2 Lxe4 de witte Lg2 gepend is. (3) Uit een partij Salwe-Rubinsteln. Zwart aan zet dwong door een prachtige combinatie mat in maximaal 7 zetten af. Hoe? d. Boogaard, Excelsior J. Rabatel, Frankrijk Haight Ashbury, eens het brandpunt van de flower-power, swingt niet meer. De wijk (in San Francisco) ligt er goed deels vervallen bij momenteel en zelfs met de uiterste inspan ning valt geen spoortje wierook meer ou te snuiven. Een lucht van rottend afval hooguit. De „scene" is de velden in getrok ken en heeft het daar op hét ogenblik drukker met het ver bouwen van allerhande voor de Inwendige mens hoogst noodza kelijke gewassen. Overleven is de boodschap, navelstaren met een blommetje in je haar doe je maar in je vrije tijd. Met het verscheiden van de flower-power, heeft ook het gros van de destijds ('67/'68) in groten getale uit de grond ge stampte groepen het loodje ge legd; de bizarre namen bleken geen garantie voor een rede lijke levensduur. Rouwig hoeven we daar niet om te zijn. In ne gen van de tien gevallen betrof het onzln-muziek (ook wel Mu zak genaamd), die uitsluitend door het etiketje „psychede lisch of „underground" rede lijke verkoopcijfers wist te no teren. Een paar groepen hebben het verdorren van de bloemetjes overleefd. Gezelschappen, die genoeg muzikale kwaliteit In zich herbergden om ook te kun nen aanspreken In tijden waarin „psychedelisch" en „under ground" vervangen zijn door „profijtbeginsel" en „het gat van Wltteveen". Jefferson Air plane Is een van die blijvertjes. Begonnen aan de wieg van het flower-tijdperk werd, behoudens enkele inzinkingen, een con stante stroom soft-rock van pri ma kaliber afgeleverd, waarvan onlangs wederom akte in de gedaante van de lartgspeler Bark (Grunt/RCA FTR-IOOi), in een verpakking (grote papieren zak om een kartonnen hoes, waarop een van een kunstgebit voorziene vissenkop) waaraan alleen de vislucht ontbreekt. De Amerikaanse PTT wilde geen heibel met haar werknemers en zodoende ging het plannetje van de Airplane niet door. Een uitstekende plaat. Bark, laten we dat meteen maar even vaststellen. De wat oeverloze klanken van Bless Its Pointed Little Head, de laatste echte nieuwe (The Worst Of JA. een sampler, plus de soloplaat van gitarist Paul Kantner zitten er nog tussenin), worden volledig onder tafel gespeeld middels een elftal goed afgeronde com posities, waarvan alleen het half-jazzy Pretty As You Feel, de ritmisch lichtelijk rammelen de „instrumental" Wild Turkey en Thunk, een brokje close-har- mony, een wat vlakke indruk maken. In de overige nummers wordt zeer gedreven gemusiceerd en valt mede dank zij een Grace- Slick-in-topvorm (JA's vokaliste, zoals bekend) in ruime mate te genieten van het typische Air- plane-geluid: wat dramatisch aandoende muziek die met be scheiden middelen (voorname lijk de gezamelijke vocalen, ver sierd met enige zeer terzake gi taarriedels) naar een kipDevel- veroorzakende climax toewerkt. When The Earth Moves Again, Law Man en War Movie zijn daarvan sprekende voorbeel den. Niet minder mooi, maar wat anders van karakter, zijn Crazy Miranda, waarin Grace Slick naast gaaf zangwerk ook nog een prima stukje piano laat horen. Never Argue With A German If You're Tired, een kwasi-Duits brabbelgeval tegen een Wagneriaanse achtergrond en het melancholieke Third Week In The Chelsea, dat door lead-gitarist Jorma Kaukonen werd gecomponeerd. WILLEM J. MARTIN Moeder van een 24-jarige zoon, die zowel geestelijk als lichamelijk gehandicapt is: Ik denk dat velen het een moeilijke opgave vinden en ik zal de laatste zijn om dit te ontkennen. Begin om het kind zoveel mogelijk als gewoon te zien. Dat is natuurlijk al moeilijk. Maar daardoor haal je eruit wat erin zit. Wij vragen nooit in hoeverre hij de dingen begrijpt of ziet, hij kan namelijk niet goed zien en kan ook niet spreken. Rea geren doet hij wel. Als we platen draaien weten we heus wel welke naar zijn zin zijn, luisteren we naar het nieuws, hij wil het ook horen. Dan ontmoet je mensen die zeg gen. „daar heeft hij toch niets aan". Daar vragen wij niet naar. We proberen alleen zoveel moge lijk plezier in zijn leven te brengen. Door zo te leven, kom je steeds tot de ontdek king dat hij meer begrijpt en opmerkt dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Wij kregen eens bezoek toen hij jarig was, wij werden ge feliciteerd, hij niet en dat nam hij niet. Want hij was jarig en niet wij. Je zou heel de omgang met zo'n kind kunnen zien als spelen. Dan denk ik vaak aan het vers dat zegt: leer ons als kindren leven en spelen In Uw hof. Als je dat vasthoudt kan het heus wel eens zwaar zijn. maar niet tè zwaar. Als je tenminste een kind wil zijn die doet wat Vader vraagt, dan geeft Hij Je de kracht". Een bejaardenhelpster uit Dordrecht „Om met demente bejaarden om te gaan, is heel veel geduld nodig. Je moet goed kunnen luisteren naar alle verhalen, meestal uit een ver verleden, zonder te laten merken dat het je verveelt. Wordt niet ongeduldig als ze na een uur weer precies het zelfde vertellen. Ga ze ook niet tegenspreken, want dan worden ze boos en zijn ze teleurgesteld. Het beste Is, in hun wereldje mee te leven en ze niet uit te lachen. Wat condoleancebezoek aangaat: er zijn mensen die dan aller lei onderwerpen aansnijden. Dat is niet zoals het hoort. Het valt niet mee de juiste woorden te vinden; liever een paar troostwoorden, dan el lenlange gesprekken." „Beste allemaal", zo begint een bejaarde lezeres uit Rid derkerk genoeglijk haar brief. „Ik spreek uit ervaring want mijn man en ik ziin beiden geneeslijk ziek. Nu, ons leven is in Gods hand. k bid altild of Hij ons nog een poos|e bij elkaar wil laten. Ik heb mijn man lief en daarom geloof ik en de dokter dat we elkaar heus niet lang zullen overleven want we zijn erg op elkaar ingesteld. Dan is onze hoop dat we elkaar bo ven weerzien, waar God zal zijn alles en in allen. Ik vind dat ze een patiënt veel beter de waarheid kunnen zeggen dan erom heen te draaien". Mevrouw W. S. te Leiden vraagt zich af waarom zoveel gelovigen toch bang zijn om dood te gaan? Ik ben zeven maal geopereerd, en één keer was ik mij bewust dat ik niet meer op aarde was. Ik was ergens en het was er heerlijk, onbeschrijflijk fijn. Ik kwam terug en dat was niet prettig. Waar ik geweest ben? Ik noem het maar niemandsland en als ik heenga en nooit verder ga is het mij wel goed. Als we geloven in God, waar om zouden we bang zijn voor de dood? God de Vader zal milder oordelen dan de men sen omdat Hij weet het hoe en waarom. Ik ben spiritiste en misschien wel Zijn ondeugendste kind. Ik zou liever vandaag van de aarde gaan dan morgen, ik ben alleen en honderd pro cent invalide, bij God is het goed toeven". De heer F. L Stolk, Rotter dam: „Mijn ervaring bij twee ziekbedden die sterfbedden werden is, dat wij hun die geloven in de slotfase echt niet veel hoeyen te vertellen. Ze wisten al waar ze aan toe waren. Wat wij aan liefde, be grip of vriendschap kunnen opbrengen moet niet tot die laatste ogenblikken worden uitgesteld. Dan ontstaan ge forceerde toestanden. Het is jammer dat we vaak zo alléén leven trots alle goede bedoelingen. Dat is onze via dolorosa. Een enkeling leeft en lijdt met je mee en die zal ik. als lichamelijke nood me niet te veel opeist, wel aan mijn laatste ziekbed willen ontmoeten. Anderen hebben geen boodschap. Het is goed te weten dat we een barmhartige God hebben en dat we daarop tot onze laatste ademtocht een beroep mogen doen. Een vriend met wie wij veel spreken over de diepste le vensvragen, ook óver de toe komende zaligheid, hij mag mij zo stel ik me voor t.z.t. gerust vertellen dat ik aan de beurt ben. Omdat we allebei weten dat we op reis zijn en dat bij de laatste akte het doek niet valt maar wordt opgetrokken. Stefanus is daarvan een prachtig voor beeld. Wie volharden zal tot het einde zal behouden wor den, dat zou voor ons wel eens de vreugde van de dood kunnen zijnl We moesten on ze gezonde dagen wat meer gebruiken om ons aan Chris tus te „gewennen". Dan Is de overgang minder schokkend, vermoed ik: want hetzij wij leven, hetzij wij sterven, wij zijn des heren!" MARY STEWART e 75 „Maar het was een aanwijzing, snap je. Mijn huisJ' houdster had me verteld, dat David vertrokken was me; Loraine, en Loraine had mij verteld, dat ze naai I Frankrijk zou gaan. Dit gaf me een uitgangspunt. Dm bewoog ik hemel en aarde en de Automobilisten Club ei verscheepte de wagen met de volgende boot naar he vasteland. En in mijn appartement in Parijs - ik hel daar een kamer boven mijn kantoor - lag weer brief te wachten." „Maar wie ter wereld-?" „Loraine", zei hij grimmig. „Onze lieve Loraine. Diti maal was de brief ondertekend, en geschreven, niet ge| typt, maar er was iets in de stijl waardoor het gewoa een vervolg op de eerste brief was." „Ging de brief weer over David?" „Ja. Er stond in dat zij en ik te eniger tijd een uitgi breid gesprek moesten hebben over zijn toekomst. Mai omdat David me nog niet wilde zien, en zijzelf nog ni de moed had me te ontmoeten, nam ze hem met zi( mee, uit Parijs weg, en zou ze later wel contact met q zoeken. Daar kwam het op neer." „Wat deed je toen?" „De brief droeg het poststempel Lyon, dus ging ik dai natuurlijk heen. Ik was daar een paar dagen- op zoe zwierf rond door cafés -en deed overal navraag, tot tenslotte een aanwijzing oppikte. Loraine is vrij opva lend, zoals je weet, en de barkeeper van een der hotel herinnerde zich haar te hebben gezien, en herinnerd zich ook, dat ze erover gepraat had dat ze naar het zui den wilde. Ik zal je niet vervelen met de rest, maar volgde hun spopr tamelijk gemakkelijk tot aan Bollèni en toen ging het mis. Ze waren gesignaleerd op de we naar Pont St. Ësprit, en dat ligt, zoals je Weet, aan andere kant van de Rhone dan Bollène, op de weg nai Nimes. Nu, ik vertrouwde op mijn fijne neus, en k' op goed geluk terecht in Nïmes. Toevallig bleek dat gi niet helemaal goed te zijn, maar het scheelde toch nig." Ik zei: „Geen wonder dat je me w^l kon vermooi toen je zo dicht bij David in de buurt was, en ik er senin kwam." Hij zei berouwvol: „Ik dacht dat jij bij hen hoorde, je, ik geloofde geen seconde dat David zelf me niet zien. Ik dacht dat zij hem op een of andere manier de leiband hielden, zodat hij niet kon schrijven. Ik d< dat jij daaraan deel had, en ik wilde je wel vermoori Hij glimlachte. „Arme kleine Charity, heb ik je doi nauwd gemaakt?" „Dat heb je. Was dat de reden waarom je mij verl dat jij de moord gepleegd had?" „Natuurlijk. Ik wist niet in hoeverre ze jou van de§ re toedracht op de hoogte hadden gesteld, en ik wili bang maken. En dat deed ik. Ik liet je flauw vj Daarvoor heb ik een pak slaag verdiend." „Dat is verleden tijd", zei ik. „Ik was echt bang oi ik dacht dat je-" ik zweeg eensklaps. „Je dacht dat ik wat?" „Niets." „Vooruit. Alle feiten. Je hebt het beloofd." „Ik dacht dat je gek was", zei ik zonder hem aan t zien. Hij zei geen woord, maar ik zag dat zijn hand stilhiel middenin een cirkel die hij op tafel trok. „Ik wist alleen, wat mevrouw Palmer me verteld hai zei ik vlug. (Wordt vervok DE EERSTE SLAG Hoe men het wendt of keert- vele beslis singen vallen al in de eerste slag. We noe men de uitkomst als meest voor de hand lig gende factor. Maar ook het al of niet nemen van de eerste slag kan zijn consequenties hebben, dat is duidelijk. Daarom is van meet af aan attentie geboden, zoals in onderstaand épel duidelijk zal blijken. De verdeling was: H V x x Hxx Vx •f» A 10 x x 4» 10 9 x x C? Ax O AHxxx Hx Na het bieden van ruiten en klaveren von den zij elkaar In vier schoppen, een logisch eindbod, zoals met open kaart duidelijk blijkt. De uitkomst van west was harten, die via de tien voor de aas werd. Zoals men ziet is de troefkleur in feite het enige probleem dat moet worden opgelost. In de praktijk zette zuid in de tweede slag schoppen tien voor, die bleef. Wil hij nu een overslag maken, dan kan 0at als volgt: drie keer ruiten spelen (aas, heer, vrouw; west troeft de derde slag niet In),, een vierde rui-, ten afgetroefd. Dan harten heer en een harten getroefd, klaveren heer en aas. Dat zijn el tien slagen, waarna In ieder geval nog een troefslag wordt geïncasseerd. Zo werd vijf schoppen gemaakt. Maar door foutief spel Oost had namelijk schoppen tien met de Correspondentie aan de heer B. J. N: Burg. Baumannlaan 163c, Rotterdam boer moeten slaan, schoppen aas kleintje terugkomen. Hij heeft dan al tw troefslagen en zal nog een derde s ken omdat de troefkaart van noord en zuid kort is geworden voor het aftroeven van verliezers. Vijf schoppen wordt gemaakt wanneer In de tweede slag met een kleine schopf voor de heer komt. Of oost die slag n« of laat lopen, maakt niet uit. Men zal s dat hij alleen schoppen aas en boer maa Overigens, de speler die vier schopp biedt en maakt zal constateren c sans atout een topper is. In dat contract gi twee schoppen slagen en een ruitenslag loren. Wil men vijf schoppen maken, en dat zoals we zagen, dan moet in de tweede si een goede keus worden gemaakt, al is niet eenvoudig. PUZZEL VAN DE WEEK Hor.: 1. oehoe, 5. ork, 7. rient. 11. lama, 12. aop. 14. rel, 16, raad. 18. Oas, 20. revue. 23. Ral, 24. re. 25. ent. 27. nek. 28. pak, 30. K.E., 31. kraal. 33. notie. 34. en, 36. parel, 38. norit. 39. et. 40. in. 42. kraan, 44. rlo, 45. ge. 46. Aaia, 48. serie. 50. mars, 52. gas. 53. Ostia, 54. aar, 55. leek, 57. ploeg. 59. koor, 61. Ir., 62. dei. 63. leges. 66. er. 67. e.k.. 68. gaper. 69. lavas. 71. en, 73. heden, 75. lelie, 76. te, 78. ter, 79. tao. 81. lip, 82. eg, 83. Ede, 85. Aalst, 87. ale, 88. rage, 90. alk. 91. Eem, 93. kaal, 94. model, 95. ol, 96. Maarn. Vert.: 1. oase, 2. Ems, 3. ha, 4. es, 5. open. 6. kruk, 7. R.L., 8. ar, 9 nar, 10. taak, 11. lorre, 13. o.r., 15 Ee, 17. dieet, 19. snaék, 21. ver, 22. ratio, 25. Erp, 26. tarra, 28. porie, 29. kit, 32. Lea, 33. noria, 35. nis. 37. lasso, 39. eer. 41. Niger, 43. netel, 45. garoe, 46. aal, 47. aak. 49. Rlgel. 50. mak, 51. sar. 53. oliën. 56. elk. 57. peper, 58. nevel, 60. ore, 62. dadel. 64. gal, 65. salie, 67. ester, 66. get. 70. sip, 72. nagel. 74. bal, 77. Edam. 79. taks. 80. Osei, 82. elan, 84. ego. 8S. al. 86. te. 87. aar. 89. e.d.. 90. al. 92. m.m.. 93. ka INZENDINGEN Oplossingen, uitsluitend op brief kaart, worden voor donderdag aan ons bureau verwacht. In de linker bovenhoek vermelden: „PUZZEL- OPLOSSING". Er zijn drie prijzen- een van f 10 en twee van f 5. KRUISWOORD-PUZZEL HORIZONTAAL: 1. stopverf (Z.N.), 7. porselelnaarde, 13. jaar (Ul verzekeringsbrief, 16. nauwe, 17. rechten Inbegrepen (afk.), 18 jo"i ble vle naam, 20. stuk stof, 21. lidwoord, 22. pers. voornaamw., 23. eerste waarmee het voetbalspel begint, 26. opgewekt, 28 aanspreking papegaai, 30. troep, 31. rivier in Rusland, 33. bescherming, 35. fM Italië. 36. Myth, figuur, 38. in het jaar der wereld (afk. Lat.). 39. nrt ter fiauw, 41. mak, 42. bijenhouder, 43. dof, 44. latwerk. 45. scheik.elt los 46. inhoudsmaat (afk.), 48. toiletartikel, 50. slede, 51. afgerichte ho« vro scheik. element, 56. meisjesnaam, 57. richting, 59. plaats In België, Wa der grondregels en beginselen, 64. sine dubio (afk.), 65. Rljkstelefoo kledingstuk, 68. Rijksgrens, 69. titel (afk.), 70. plaats In Zeeland, 72. In Frankrijk, 74. koker, 76. Myth, figuur, 77. kunstledemaat. VERTICAAL: 1. ooievaar met prachtige staartveren, 2. Algemf derl. Indische Filmindustrie (afk.), 3. schelk. element, 4. bekend sd 5. en personne (afk.), 6. heks, 7. hoen, 8. spil van een wiel, 9. p" N.Br., 10. voorzetsel, 11. landbouwwerktuig, 12. pachthoeve die kasteel behoort (Z.H.), 15. tussenzetsel, 19. verschil tussen bni chn netto. 21 naaktkieuwige slak, 24. schelk. element, 25. vooraanstsM vaartuig, 27. voorzetsel, 29. voegwoord (Fr.). 30. met ere (afk. LK zuivelprodukt, 34. hoekbalkon, 35. aardappel. 37. ouderwets da™1 dingstuk. 40. vernis, 44. een duistere zaak, 45. gebint, 47. een sfrf opmerking. 49. stof. 51. strak kijken. 52. Verenigde Staten (aW handelskade (afk.), 54. fluWeelmesje, 56. scheik. element, 58. seniel 60. denkbeeld. 61. wiel, 63. bij de oude Romeinen de vijftiende of de dag der maand, 66. voorzetsel, 67. hoofddeksel, 71. kindergro* scheik. element, 73. nummer (afk.), 75. voorzetsel. trac hov zog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 14