TEEN CHALLENGE KIND LEERT LEZEN VANUIT EIGEN ERVARINGSWERELDJE Wegwijzer naar u NEDERLAND ZATERDAG 16 OKTOBER 1971 „Het Kruis in de Asfoltjungle" vertelt hoe de plottelonds-dominee David Wilkerson in januari 1958 naor New York Citty ging. Hij wilde proberen een groepje jongelui te helpen, leden van een jeugdbende, die ver dacht van moord terecht stonden. Daarmee begon het verhool von Teen Challenge, dat met de boodschap van Jezus de uitvallers von onze maatschappij opzoekt en opvangt. Zonder geld of hulp, moor in de diepe overtuiging dat zijn Heer hem zond, begon de dominee een kruistocht onder de jeugdbenden. In die buurten waor de „Bishops", „Mau Mau" of „Phantom Lords" hun terreur uitoefenden, bleef hij hun vertellen dot Jezus ook hen liefhad. Een kruistocht die wonderlijk gezegend is. Pas als men het levensverhaal van licky Cruz („Ik zal nooit meer hui- n") leest, beseft mèn enigszins hoe oot de bevrijding uit de ban van igst, haat en opgejaagd zijn („Run, aby, run!" geweest moet zijn voor n die zich aan God gewonnen jven. Er is nauwelijks een rauwer, alistischer èn rijkere illustratie te inden van de wonderlijke werke- jkheid dat „er geen grenzen zijn an Jezus' macht". Van bij elkaar gebeden giften ichtte Wilkerson een eerste eénvou- centrum in, 416 Clinton Avenue, rooklyn, New York. Daar moes- de jongens die niet anders ge- *nd hadden dan haat en misdaad, eren hoe in een nieuw leven de latschappij weer in te gaan. Maar binnen enkele jaren bleek de ard van de nodige hulp drastisch randerd te zijn. Waar de New orkse politie vergeefs had getracht bendes uiteen te houden, daar ze- vierde de heroïne. Verslaving legde ar onontkoombaar beslag op de rade-generatie. De tijd en inzet die loeger besteed werden aan het be- irlogen van elkaar moesten nu wor- n gegeven aan het bijeenhalen van geld dat nodig was voor de vol- nde „shots" heroïne. Ook voor deze jeugd stond en staat tol Challenge's nieuwe Centrum aan s Clinton Avenue open. Voor de leesten betekent dat slechts een hoon bed, eten en. een goede ver- rging, voor een. paar dagen. De is intense ontwenriingsversehijn- n (krampen, braken koude rillin- i) jagen hen de straat weer op, in I „vertrouwde" handen van de he- «Mhandelaar. Anderen, in wan- wop.hVjven en maken de „cold tur- tey". ontwenning, door in het Cen tura, geholpen door voortdurende org en gebed van de staL Eenmaal aar doorheen worden de meesten in rehabilitatie-programma van httien maanden opgenomen. In het hart van dit program staat bekering tot een nieuw leven in ras. Alléén bii Hem is de radicale nezing voor de mens te vinden, rijheid, niet alleen van heroïne, al- ühol, prostitutie of schuld, maar ook ijheid tot een blij, onbevreesd en Klgeficht nieuw bestaan. De meeste nieuwkomers kijken gwanend en ongelovig naar de ge rijdiensten in de kapel en luisteren uwelijks en zeker niet overtuigd naar de „counselors". Menigeen sabo teert de domestieke verplichtingen (huishoudelijke assistentie, repara- ties enz.) en probeert onder de bij belstudie-uren uit te komen, maar na korter of langer tijd krijgt de ernst var de ondervonden begeleiding, de indringendheid van de boodschap en de levende voorbeelden van de kracht van het geloof beslag op ve len. Want velen zijn door Teen Chal lenge gekomen tot Jezus, en tot een heel nieuw leven uit Hem. In hen !s het woord werkelijkheid geworden: „Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping: het oude is voor bijgegaan, het nieuwe is gekomen". (2 Cor. 5:17). Recente cijfers laten zien dat van de vele honderden die het program ma voltooiden, meer dan 70 pet. na terugkeer in de maatschappij „schoon" bleef. dwz. zonder verdere begeleiding niet weer aan drugs ver viel. Life schreef over de aanpak van Teen Challenge: „worthv and highly successful". Art Linkletter een Ame- rikaanse Toon Hermans, noemde het programma van Teen Challenge: „het meest effectieve drug-rehabili tatie programma dat ik ken in de VS". Opmerkelijke uitingen omdat „succes" bij verslavingsbestrijding meestal vér te zoeken is. De officiële regerings-klinieken, waar alleen me dische behandeling wordt geboden, erkennen dat tussen 85 en 95 pet. van hun patiënten weer aan drugs vervalt na terugkeer in de maat schappij, als geen verdere begelei ding wordt geboden. De sleutel tot blijvende rehabilitatie is een inner lijke omkeer, een radicaal nieuw le vensdoel. In 1962 werd een boerderij in Reh- rersburg, Pennsylvania, in gebruik ge nomen. Ze biedt aan 60 :ot 80 ex- verslaafden een omgeving waarin ze kunnen leren leven en werken. Le ven als bewuste Christenen, en wer ken als bewilste en verantwoordelij ke nieuwe burgers. Ze kunnen er een vak leren: monteur, timmerman, kok, enz. Ze leren samen te werken, en samen te leven. Met elkaar en met de staf worden de vele moeilijkheden die een terugkeer naar een „nor maal" leven met zich brengt, over wonnen. Van een verslaafd bestaan, waarin alles om henzelf draaide, naar een bestaan waarin het om de ander gaat. Voor meisjes en vrouwen heeft Teen Challenge nu het Walter Ho ring Home, in Garrison, New York. Daar kunnen een kleine twintig meisjes in moeilijkheden de weg te rug vinden. Die is vaak moeizamer tan die van de mannen. De prostitu tie, waartoe ze bijna allen zijn verval len, heeft hun hun zelfrespect ont nomen, en dat herstelt zich maar langzaam. In vele uren van gesprek ken en kampvuur, advies, gebed en sport, bijbelstudie en huishoudelijke werkzaamheden leren ze geloven dat vergeving en genade ook voor hen zijn. Ze leren hun leven weer aan te durven en hun persoonlijke moeilijk heden en angst de baas te kunnen. Veel ex-verslaafden voelen het als hun roeping de bevrijding die zij er varen hebben aan anderen door te geven. Velen van hen bemanhen Teen Challenge centra als ervaren staf, velen geven zich in straat- en achterbuurt-werk. Voor de scholing van degenen die te weinig opleiding hadden, is het Teen Challenge Insti tute of Missions gesticht. In twee jaar krijgen de studenten een basis training die gericht is op hun toe komstig werk. en die o.m. omvat: ge schiedenis, hygiëne, kantooropleiding en boekhouden, EHBO en uiteraard Bijbelscholing. Om het iedereen mo gelijk te maken de opleidine te vol gen zijn de kosten ongelofelijk laag: 32 dollar per drie maanden. Daarte genover moet elke student drie uur per das werken ten behoeve van het Teen Challenge werk, in het huis houden, op het land, in een drukke rij. in reparaties enz. Daarnaast biedt het urogram volop de gelegenheid practijk-ervaring op te doen in de straten, gevangenissen, ziekenhuizen of kerken. Hier leren ze hun geloof „uit de emotie" te halen, en het te integreren in hun houding, overtui ging en actie. De zorg voor de uitvallers van de maatschappij strekt zich thans ook uit tot ontheemde kinderen, vaak van verslaafden of prostituees. In 1967 ging in Westbury (Long Island) het Teen Challenge Little Peoples Home open, waar tientallen kinderen opgevangen zijn in een thuis met een gezinssfeer, zonder angst, verwaarlo zing of geweld. Een modem centrum in Florida is nu in voorbereiding, voor de jeugd-reclassering. De missie van Teen Challenge heeft in New York City vele vormen aangenomen. Coffeeshops in Manhat tan: „The living Room" en ,The lost Coin", het straatwerk C.UR.E. van studenten in de donkerste buurten in de Bronx, Brownsville en Brooklyn, evangelisatiewerk door bijbelkringen, en „geef-een-thuis aan een pleeg kind" programmain vele vormen wordt het getuigenis van het Licht der wereld gebracht. De financiering van al dit werk blijft zorg baren. Hoewel vele parti culieren, instellingen en kerken mild mééhelpen, vraagt de noodzakelijke uitbreiding van hulpverlening steeds meer geld. Nog steeds moet Teen Challenge van giften bestaan. Maar het geloof dat God tijdig in de soms onoverzienbare geldzorgen zou voor zien, is nog hooit beschaamd. Teen Challenge New York, onder de bezielde leiding van David en Don Wilkerson, krijgt meestal wel de grootste aandacht. Toch zijn er mo menteel meer dan dertig Teen Chal lenge centra, vele in de V.S., een tiental daarbuiten. In de grootste steden in de V.S. is de aard van het werk, net als in New York City, sterk gericht op rehabili tatie van drug-verslaafden. Het pro gramma in San Francisco bijvoor beeld biedt plaats aan zestien jonge lui. In 1964 gestart is Teen Challenge San Francisco opmerkelijk gezegend. In een interview vertelde directeur Stan Way dat op elke vijf ex-ver slaafden die na het programma de maatschappij weer ingingen, er vier vrij van drugs zijn gebleven. ..Mari huana is ons grootste probleem. Dat zet de deur naar heroïne open". Teen Challenge Houston heeft haar rehabilitatie-centrum in een oud he renhuis op 519 Sul Ross. Don Anson, de directeur, had dit voorjaar tien ex-verslaafden in het programma, zich voorbereidend op terugkeer in de maatschappij. Behalve met dit centrum werkt Teen Challenge in een coffeeshop op de bekende (be ruchte) Allen's Landing. Daar kom je er volop drug-gebruikers tegen, maar ook veel anderen gretig op zoek naar iets nieuws, iets „anders". Ook zij horen daar, naast muziek en zang, de goede boodschap van het nieuwe le ven in Jezus. Toch is in vele steden waar Teen Challenge gevestigd is, drug-versla ving (nog) niet het grootste probleem. Daar is het werk dan ook voorna melijk gericht op de jonge zorgen kinderen van de maatschappij. Teen Challenge Toronto is daarvan een goed voorbeeld. In het ruime Cen trum op 650 Broadview wordt onder dak geboden aan omstreeks twintig jongens uit ontwrichte gezinnen. Henry Borzel. een der medewer kers, vertelde me hoe op verschillen de manieren getracht wordt deze jongelui weer geestelijk klaar te ma ken voor de maatschappij. Opge groeid in een omgeving waar ver trouwen, eerlijkheid of liefde onbe kend waren, moeten ze door het pro gramme. door voorbeeld, leiding, raad en daad van de staf, in voort durende confrontatie met wat God van hen vraagt, op weg naar een nieuw levensdoel en naar een nieuwe persoonlijkheid. Naasit deze vorming wordt ook practisch gewerkt: men kan een op leiding buitenshuis volgen en een vak leren, en men wordt flink gehol pen bit het vinden van een nieuwe baan. Dat Teen Charlenge Toronto een goede naam heeft blijkt wel uit het feit dat een aantal van de jongelui door de rechter in het Centrum wor den geplaatst en zo buiten de ge vangenis een r.'euwe kans krijgen. Naast het rehabil'tatie-werk in het Centrum wordt via coffee-shops en straat-evangelisatie voortdurend ge tracht de loslopende jeugd te berei ken. „Ga uit in' de wegen en de stegen, en breng ze het goede nieuws! Dat is onze opdracht". Dat zegt Peter Oli ver, directeur van Teen Challenge Puerto Rico, over het nog jpnge werk in die uithoek van de wereld In de korte tijd van haar bestaan zijn er TEEN CHALLENGE niettemin al enkele honderden de deuren van het Centrum in Bayamon binnengekomen, en hebben daar ge hoord en ervaren dat ook voor hen een nieuw begin mogelijk is. In de zomer van 1968 begon Teen Challenge officieel ook met werk aan druggebruik en -preventie in Europa. Ds. Howard Foltz kreeg de leiding over het op te bouwen Europese werk en vestigde zich met zijn gezin in Den Haag. Het koffie-bar werk in „de Ark" werd overgenomen mét het gebouw en weldra ging de eerste Europese Teen Challenge koffiebar „de Logos", Korte Houtstraat 18 open. Via straatcontacten en folders komt daar zaterdags- en zondags avonds jeugd binnenlopen, voor een kop koffie en een praatje, met elkaar of met onze medewerkers. Soms zor gen combo's of zanggroepen voor af wisseling en voor een andere manier van brengen van de boodschap. We hebben een sterk vlottend pu bliek, maar toch ook velen die regel matig terugkomen. De problemen waar ze mee komen, zijn vaak (nog) niet die van verslaving, maar die van het „waarom" en „waartoe" van hun leven. Ze zoeken gesprek, soms ad vies. En ook diegenen die op andere tijden komen aankloppen om hulp zijn welkom. Enkele tientallen heb ben zo al de weg naar Jezus mogen (terug) vinden. Zij zijn nu lid van plaatselijke kerken. Ook in andere steden van Neder land zijn nu Teen Challenge koffie bars: Breda, Groningen. Stadskanaal, Rotterdam (in oprichting). Regionale voorlichtingsbijeenkomsten, spreek beurten, films, lectuur en verzorging van voorlichtend materiaal vormen Teen Challenge's bijdragen tot het landelijk drug-preventiewerk. Mede werkers uit een verblijdende diversi teit van kerken en maatschappelijke functies dragen het werk. Ds. H. Sleebos uit Breda assisteert nu in de leiding van het Teen Challenge-werk in ons land. Dank zij een intensieve bearbei ding is het aantal contactpunten in Europa snel gegroeid. Het is opmer kelijk hoe open men bleek te staan voor dit werk, en hoe groot de be hoefte er aan was. Centra zijn opge richt in Frankrijk (Parijs)*en Duits land (o.a. Frankfort), van waaruit het werk onder de plaatselijke jeugd wordt opgezet. Een grote moeilijkheid bleef echter dat Teen Challenge geen opvangmogelijkheid bezat voor drug verslaafden die zich voor ontwenning en rehabilitatie meldden. Tot nu on langs ook daarin werd voorzien! Een jong Duits echtpaar wilde Zichzelf en hun kippenboerderij in de buurt van München aan het werk onder ver slaafden wijden. De boerderij is overgenomen en wordt nu verbouwd tot revalidatie-centrum voor West- Europa. Dat centrum zal plaats kunnen bieden aan 35 jongelui en zes stafle den. Een deel van de kippenfokkerij blijft gehandhaafd als bron van in komsten en als arbeidstherapie. Ds. Foltz verhuisde van Den Haag naar München. Het is nog maar een begin, en naar menselijke maatstaven, ze ker in een welvaartstijd, kwetsbaar en zwak. Het werk evenwel vindt kracht in het vertrouwen op de lé vende Jezus, naar Wie Teen Challen ge de weg wil wijden. In zeventien Amsterdamse basisscholen loopt sinds augustus I taalactiveringsprogramma dat de kinderen wil leren lezen rait hun eigen ervaringen. „Ik ga naar school, ik kom van heet het eerste deel van het programma dat door een team het Research Instituut voor Toegepaste Psychologie (RITP) de Amsterdarpse universiteit is samengesteld. De leiding bij project heeft dr. Co van Calcar. de inleiding bij het eerste deel rijft Van Calcar, dat lezen en rijven de kinderen pas iets zegt het gaat over zaken die ze ben meegemaakt. Taalactlve- sprogramma's die los' van de tn wereld van de kinderen »n, blijken et veel uit te halen, fa het speciale programma af- •erkt is en de klas weer over- tot de orde van de dag. dan tel effect van zo'n programma snel uitgewerkt. Vandaar dan dat dit Amsterdamse active- •programma het onderwijs ge- ende het hele eerste jaar op jool moet bepalen. 'et taalactiveringsprogramma e®rt zich op ervaringen als de °°l en thuis, de buurt, de tele- de markt, het park enz Een yramma dat resultaten wil boe- 1 zal zich rond deze thema's fan concentreren. Daarmee "allen de oude leesmethodes t maar het leren lezen zal mak eer en effectiever gaan ais de deren naar aanleiding van hun tri ervaringen en leefwereld ie- 1 lezen. "I die leefwereld horen ook de !rs. Vandaar dan ook dat het ölt soort programma's heel "ïrijk is dat de ouders bij de j30' betrokken worden zodat ze fan zien en begrijpen dat de school niet zomaar iets vreemds doet, maar dat de school aansluit bij wat ze als ouders van hun eigen kinderen weten. Het pro gramma legt niet voor niets al in het eerste deel zo'n nadruk op thuis. „Eigen" is ook de buurt. Het is belangrijk er met de kinderen op uit te trekken; kinderen zien van alles op straat, ze ontdekken er dingen die ze op school meestal direkt moeten vergeten. De school staat buiten die werkelijkheid en Van Calcar pleit ervoor de ontdek kingen van de kinderen in te pas sen in het onderwijs. Als de school (ontdekkings)tochten met de kinde ren gaat maken, dan nemen de ouders dat vaak over. Die gaan dan ook uitstapjes maken met hun kinderen. Bovendien biljoen zulke ervaringen inspiratie op te leveren voor de kinderen om er verhalen over te maken, te tekenen en er over te praten met elkaar. Allemaal bijzonder „activerende" bezighe den. De opvattingen waarop het pro gramma gebaseerd Is, zijn niet nieuw. Wel is het zo, dat ze nu eens allemaal op een rijtje gezet zijn en met aanwijzingen voor de onderwijzers(essen) klaargemaakt zijn voor gebruik. Alles hangt sa men en als de kinderen dat door door Aukje Holtrop krijgen, is de eerste stap gezet op weg naar veel meer informatie voor de kinderen uit moeilijke buurten. Oorspronkelijk zou dit program ma op 40 basisscholen „gaan". Door geldgebrek zijn dat er nu maar zeventien geworden, waarvan vijftien het gewone activeringspro gramma doen en twee extra pro- jekten een soort ploniersscholen zijn. Zoals er meer scholen per buurt aan het programma meedoen om de samenhang en samenwerking binnen een buurt tot zijn recht te laten komen, zo zouden er ook kleuterscholen moeten meedoen. Maar het geldgebrek heeft niet al leen het aantal deelnemende scho len beperkt, ook de kleuterscholen zijn afgevallen. Tegenover (of naast) de ideeën van Van Calcar over activering vanuit de ervaringen van het kind zelf. staat de opvatting van dr. Jan Rupp die in Utrecht een gezinsacti- veringeprogramma ontwikkelde dat in Amsterdam „gelopen" heeft en dit jaar In Lopikerwaard. Oude Pe- kela en Tilburg uitgevoerd zal wor den. Dat programma gaat ervan uit. dat ouders een onmisbare rol (kun nen) spelen bij de stimulering van de kinderen. Het is zonneklaar dat schoolbegeleiding gepaard moet gaan met gezinsactivering, zegt dr. Rupp. Maar over de vraag hoe dat moet, lopen de meningen uiteen. In een rapport over hoe het ge- zinsactiveringsprogramma het afge lopen jaar gewerkt heeft, staat dat het doel was de ouders uit de so ciaal-economisch zwakste laag. zo te geleiden dat zij hun kinderen de ontwikkelingsimpulsen kunnen gaan geven die belangrijk zijn voor een goede schoolloopbaan voor die kinderen. De ouders moesten ge holpen worden om inzicht te krij gen in de ontwikkeling van hun kinderen en ze moesten doorkrij gen dat zij als ouders Invloed uit kunnen oefenen op de ontwikkeling van hun kind. Om dat te bereiken werden huis bezoeken afgelegd, eenmaal per week of per twee weken, waarbij de huisbezoeker met het kind speelde, voorlas, het kind vragen stelde, met het kind praatte etc. Belangrijk was dat de moeder er bij was, om haar te laten zien hoe belangrijk voorlezen en spelen kan zijn. Dat het niet eenvoudig was alle ouders te interesseren en mee te krijgen, ligt voor de hand. Het was de taak van de huisbezoekers om met beield en overleg een vertrou wensrelatie op te bouwen, om de ouders (en omdat het overdag ge beurde was dat meestal de moe der) te leren hoe ze hun kinderen konden helpen en hoe ze het werk van de huisbezoeker moesten voortzetten. Vandaar dat het werk van .de huisbezoeker iets van een demon stratie had: voordoen hoe je kinde ren aan het praten krijgt, spelen, vragen stellen. Een belangrijke sti mulans waren de resultaten van dit werk: aan de hand van tekeningen bijvoorbeeld kon aangetoond wor den dat het kind dank zij spelletjes en voorlezen „vooruit" ging. Dat klinkt dus allemaal erg goed. Toch zien de huisbezoekers en arv dere medewerkers aan dit gezins programma met gemengde gevoe lens terug op dit werk. Rupp zelf zegt. dat hij ondanks de goede re sultaten niet gelukkig is met de gevolgde methode. Zo ontstonden er spanningen met scholen, omdat het programma helemaal vanuit de gezinnen ontwikkeld werd en niet vanuit de school. Als het program ma vanuit de school ontwikkeld was, zouden er waarschijnlijk con flicten ontstaan zijn met bv. het clubhuis- en buurtwerk. Dit jaar wil Rupp in Utrecht een gezlnsactive- ringsprogramma ontwikkelen vanuit een Informatiecentrum, dus (weer) niet vanuit de school. Belangrijker dan deze deels technische bezwaren zijn de inhou delijke bezwaren, die tijdens het project bij de medewerkers rezen. Zo maakten de medewerkers zich bezorgd over het doel van het ge zinsprogramma. Dat doel zou kun nen zijn de emancipatie van de ar beidersbevolking. De emancipatie van de arbeiders zal het werk van de arbeiders zelf moeten zijn, zegt Rupp. Maar een activeringspro gramma zal zich ten dienste van dit emancipatiestreven moeten stel len of het werkt mee aan de. be stendiging van de bestaande maat schappelijke structuur. Wil een ac tiveringsprogramma zich werKeliJk ten dienste steller van een emanci patiestreven onder de arbeiders, dan zullen doel en inhoud van het werk van het begin af door en in overleg met de arbeiders bepaald moeten worden. Een ander onderwerp van dis cussie vormde het uitbreiden van de activiteiten van het programma. Door het niet te beperken tot het onderwijs, zou zo'n programma in een bepaalde wijk ook bij kunnen dragen tot activering van de ge zondheidszorg, van de huisvesting en van de Jeugdvoorzieningen. De vaders zouden ook bij het programma betrokken moeten wor den: de fabrieken waar ze werken moeten binnen het project gehaald worden. Er zou onderzoek ge daan moeten worden naar de „ver borgen" mogelijkheden in de arbei dersbevolking, waar men geneigd is zichzelf te onderschatten. Een- gezlnsactiverlngsprogramma zou een prachtige signaleringsfunctie kunnen hebben, zodat, indien no dig. hulp in een vroeg stadium ge boden kan worden op een aan het probleem aangepaste wijze. Tenslotte: het tou aanbeve ling verdienen de scholen voor bui tengewoon onderwijs op te heffen en de bestaande kennis en Inzich ten. mèt de outillage en de leer krachten onder te brengen In één vernieuwd Integraal basisonderwijs. Tot zover het verslag en de dis cussiepunten, zoals dr. Rupp die op papier zette. Eon volledige eva luatie van het project moet voor het eind van het jaar verschijnen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 13