OPPONENT VAN
KRIJGT GEEN
SJAH
PAS
Arnhemse filmweek trekt
record aantal bezoekers
TLfontuur in
Aficfnon
•commentaar
Lip zonder kop
NOS onderzoekt
waardering voor
ldeuren-tv
PAGINA 11
DINSDAG 12 OKTOBER 1971
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De Perzi-
e ambassade in ons land wei-
t het paspoort te verlengen
de tapijthandelaar Ali Beh-
(32). Behnia heeft zijn am-
sadeur geweigerd mee te doen
de festiviteiten rond 2500
ir keizerrijk in Perzië; hij ziet
en enkele reden om zijn zaak
versieren met foto's van de
ih en zijn tapijten 10 procent
idkoper te verkopen.
een krantenadvertentie deelde
vijf jaar in Nederland wonende
jthandelaar gistermorgen mee
rom hij tegen de keizerlijke fees
in Persepolis is: „Deze feestelijk-
jn zijn bedoeld om de aandacht
het Perzische volk af te leiden
de enorme binnenlandse proble-
terwijl iedere cent nodig is voor
DCiale opbouw van Perzië."
erder adviseert hij tussen 10 en 20
iber geen tapijten te kopen: „U
daarmee ongewild deelnemer
is vraag ft je af of het de pro-
lamakers in Hilversum eigen-
;el duidelijk is waar ze mee be-
i. Neem Televizier: dat had
'ond een onderdeel over het
in de Pakistaanse vluchtelingen,
zagen ze onder de meest erbar-
'\ke omstandigheden op transport
iten; we hoorden over een werk-
die de hulp aan Pakistan wil
rten; we hoorden de Paki-
:e ambassadeur alle verhalen o-
iluchtelingen fabeltjesnoemen
e zagen een officier van het Le-
!es Heils die alle ellende uit ei-
taarnemingen kon bevestigen,
van de Linde vroeg haar: „Wat
ien we doen?' 'Dat moet ongc-
ezelfde vraag zijn geweest die
van Limburg', ontvoerder van
ostbaar schilderij, zichzelf heeft
gesteld. Zijn advocaat zei ten-
te in hetzelfde Televizier dat hij
id zonder enig exhibitionis-
•even heeft gepleegd.
wilde losgeld voor het schilderij
ten bate van de Pakistaanse
dingen. Het wegnemen van
Iuur schilderij is een laakbare
maar je zou verwachten dat
izier enig begrip zou opbrengen
de motieven van de dader. Wibo
zei immers dat hïj zich ten over-
a van bet leed in India en Paki-
machteloos voelt. Dat was niet
geval. Televizier had meer aan-
ht voor de reparatie van het schil'
ij dan voor iets anders; de laatste
rden uit dit onderdeel waren van
restaurateur dié dacht wel een
jaartje nodig te hebben voordat
termeer weer toonbaar is. Omdat
daarna het hierboven beschre-
onderwerp over vluchtelingen
de orde werd gesteld, vroegen we
toch wel even af wat er nu van
ijker wordt verwacht. Een ande-
mclusie dan dat Televizier als
kip zonder kop zijn onderwerpen
gekozen en gerangschikt, bleef
over.
KRO had op het andere net een
mentaire Van Leo Akkermans
een Leeuwardense wijk die
zij de aktiviteiten van de
tbeiconers mag blijven bestaan,
het programma iets aantoonde
was het dat je wel heel stevig in
t opjehoenen moet staan wil inspraak
wezenlijks uitrichten. Want die
't had verschillende dingen mee.
verkrotting was nog geen sprake,
zogenaamde „stille afbraak" was
nauwelijks begonnen. Er konden
hulptroepen worden gehaald
ie universiteit van Groningen en
de Technische Hogeschool in
rJt. Dat heeft nu twee jaar ge-
Vd en het zal nog wel eVen duren
dat het door bewoners en studen-
kdachte plan zal zijn uitgevoerd.
i tezamen bleek het project een
beeld te zijn waarnaar zelfs een
igenwoordiger van een Haags
ster ie kwam kijken. We bedoe-
het programma was eerder een
beeld hoe moeilijk het in gunsti-
mstandigheden nog is iets van de
'lijst te krijgen, dan een voor
dvan inspraak op het beleid.
worden van dit zogenaamde feest",
aldus de advertentietekst.
Het „lach-of-ik-schiet" verhaal van
Ali Behnia begint op 11 september.
De eigenaar van drie tapijtzaken in
Amsterdam. Weert en Winschoten is
met vier collega's uitgenodigd voor
een bezoek aan ambassadeur-gene
raal Riahi in Wassenaar:
„Daar werd ons verteld een zoge
naamde tapijtweek te organiseren
waarin we onze tapijten 10 procent
goedkoper dienden te verkopen. We
moesten vanwege Persepolis ook
maar onze zaken versieren met vlag
gen en foto's en Perzische muziek ten
gehore brengen, natuurlijk op eigen
kosten."
Ali Behnia vertelde z'n ambassa
deur dat hij het feest niet zo zag
zitten en dat z'n tapijten toch al te
gen een zeer scherpe prijs verkocht
werden."
Generaal Riahi stelde toen voor dat
we de prijzen eerst 20 pet. zouden
verhogen en er dan 10 pel korting op
zouden geven. Daar kon ik natuurlijk
niet aan meedoen."
De vier andere Perzische verkopers
van Perzische tapijten weigerden ove
rigens niet: „Ze waren te bang om
hun mond open te doen. Alle 250
Perzen in Nederland zijn trouwens
de slaven van hun ambassade", aldus
de heer Behnia.
De gevolgen van zijn weigering
worden hem een paar dagen later
duidelijk: als hij zijn paspoort inle
vert om te laten verlengen, krijgt hij
dat niet terug.
„Toen ik een paar dagen later op
belde kreeg ik te horen dat ik terug
naar Perzië moest, in militaire dienst,
ik zei dat ik om mijn leeftijd al een
vrijstelling had. maar die vrijstelling
kan ik ze niet laten zien.
In 1968 ben ik al eens naar Perzië
geweest voor deze kwestie. Toen
heeft het me al 8000 gulden aan
steekpenningen gekost zonder dat ik
een stat) verder kwam. Zo gaat dat in
Perzië."
Toen Behnia via relaties duidelijk
werd dat de ambassade hem zo snel
mogelijk in Perzië wilde hebben en
zeker geen paspoort meer zou afge
ven, stapte hij naar de Nederlandse
vreemdelingenpolitie en deed zijn
verhaal. Hij heeft nu een vreemdelin
genpaspoort aangevraagd.
Ali Behnia, zoon van een rijke ta-
piitknoper in Teheran, kwam vijf jaar
geleden naar Nederland om scheikun
de te studeren maar belandde in de
tapijthandel. Door zijn contacten met
Perzische studenten in West-Duits-
land werd hij al snel een „verdachte"
figuur: „De Perzische geheime dienst
is erg actief in Europa. Meestal zijn
het zogenaamde studenten die op
kosten van de dienst tussen de ande
re Perzen worden gezet.
„ONTVOERINGEN"
Toen de sjah twee jaar geleden in
West-Duitsland op bezoek was, werd
mr de toegang al geweigerd. Sinds
1968 adviseren mijn broers me niet
meer terug naar Perzië te komen, al
leen omdat ik de mensen iets anders
over Perzië vertel dan de sjah.
Ik ben de laatste dagen vanuit
West-Duitsland gewaarschuwd voor
een eventuele ontvoering door de ge
heime dienst.
Daarom kan ik niet in Amsterdam
blijven, in Weert zit ik veiliger. In
Duitsland hebben ze de laatste jaren
al vijf studenten ontvoerd."
„FASCISME"
Ali Behnia begrijpt niet dat er in
Nederland zo weinig over Perzië
wordt gezegd. „Er wordt gepraat over
Griekenland en Spanje maar Perzië
is veel erger, daar heerst het ware
fascisme. Terwijl 75 pet. van de be
volking analfabeet is, wordt er 4 mil
jard voor een feest uitgegeven. Dat
noem ik fascisme.
Iemand schreef laatst dat prins
Bernhard nu kan gaan vertellen dat
we bij de volgende aardbeving weer
miljoenen zullen sturen om door te
feesten. Zo voel ik het ook."
De "heer Behnia denkt maar liever
niet na over de verdere gevolgen van
zijn eenmansactie: „Ik wacht maar
af. Ze kunnen mijn kapitaal in Perzië
blokkeren, mijn tapijtzendingen te
genhouden. Het zal me mijn zaak wel
kosten. Maar de waarheid moet eens
gezegd worden."
Vanavond te
zien
NEDERLAND I VARA
19.05 uur Volgende patiënt, tv-serie
19.30 uur Koning klant
20.20 uur Als een traan in de O-
ceaan, documentaire serie
22.00 uur Gesprekken met ouders,
kinderen en onderwijzend personeel
NEDERLAND H NCRV
19.05 uur Zo moeder, zo zoon, spel-
programma
19.30 uur De koerier van de keize
rin, tv-film
20.21 uur Stiefbeen en zoon, tv-se
rie
21.25 uur Eenmaal, andermaal,
amusementsprogramma
Vanavond te
horen
HILVERSUM I KRO
19.00 uur Musicerende dilettanten:
harmonie-orkest
20.00 uur Klassieke- en moderne
orkestwerken
21.00 uur Monoloog
22 00 uur Bariton en piano
23.15 uur Voer voor vogels, licht
programma
HILVERSUM 2 AVRO
19.00 uur Licht orkest
19.30 uur Vanavond, gevarieerd
programma
22.30-24.00 uur Vanavond laat, in
formatief programma
ARNHEM De Arnhemse filmweek trekt meer bezoekers dan
ooit. Na drie dagen waren het er al 10.000 in alle bioscopen. De Ne
derlandse Beroepsvereniging van Filmers (NBF) is tevreden met de
manifestaties en de bijeenkomst die gewijd waren aan het filmen
voor televisie.
Het Verenigd Nederlands Filminsti
tuut had een geslaagde, geanimeerde
tweedaagse studieconferentie in Bil-
derberg te Oosterbeek met 23 buiten
landse deelnemers.
Gistermiddag waren er voor het
door Ber Huising
ilei'é
:it e
De 1920 badschoonheid lente-mode" wordt dit doorkijkpakje ge
noemd, dat gisteren in een Londens park getoond werd. Mary Lou
draagt hier nieuw-ontworpen "Long Johns" tijdens een modeshoiu van
Abegita Zweeds ondergoed.
eerst een paar filmspelers in de zaal;
Milena Dravic en Rade Markovic die
de hoofdrollen speelden in Adrift van
Jan Kadar, een stille, droeve, drome
rige film over een visser die een
mooie geheimzinnige vrouw uit de
Donau haalt en haar later weer aan
de rivier verliest.
Daarmee begint de film om er ook
weer mee te eindigen. Terugvertel
lend toont Kadar ons gevoelig en
poëtisch, hoe die eenvoudige man
door die raadselachtige vrouw, die
ook alleen in zijn verbeelding zou
kunnen bestaan, geheel in beslag
werd genomen met zo'n beklemmende
bezetenheid dat hij de dood van zijn
eigen vrouw erdoor veroorzaakte.
Venvar de samenhang
In Saskia, waar Cineclub zondag
avond zijn laatste voorstelling gaf, is
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De NOS laat in
het laatste kwartaal via Intomart het
kijkgedrag van mensen die een kleu-
renontvanger bezitten nauwkeurig
nagaan. Uit een in mei j.l. gehouden
steekproef bleek, dat een kwart van
de Nederlandse bevolking nog nooit
kleuren T—d gezien en dat 16 pet. van
degenen die een kleurentoestel be
zitten, de kleuren erg mooi vinden.
Ongeveer 25 pet. noemt „bontbeeld"
mooi, 28 pet. zegt: „gaat nogal", 6 pet.
spreekt van „lelijk" en 1 pdt. „erg
lelijk". Het nu te houden onderzoek
zal verder gaan dan de steekproef
van een half jaar geleden.
maandag een van de beste en eigen
aardigste films van de hele week ver
toond. Mysteries of Organism van de
Joegoslaaf Dusan Makavejev is een
merkwaardig mengsel van speelfilm,
documentaire en politieke satire vol
dubbele bodems, opgenomen in Ame
rika en Joegoslavië, schijnbaar ver
ward en toch met een boeiende sa
menhang. In navolging van dr. Reich
en zijn orgone laboratorium, waar het
documentaire deel aan gewijd is, pleit
Makavejev voor levenslust en drijft
ijh kostelijk de spot met zowel de
Amerikaanse als de communistische
belemmerende systemen. Dat doet hij
vrijmoedig, geestig of absurd en
vooral met een prachtig dialectisch
gebruik van de filmmiddelen.
Wreed schouwspel
The Devils van Ken Russell, 's
nachts vertoond, is ook niet gewoon.
Ken Russell nam de ware geschiede
nis van de priester Grandier, die in
1634 in Loudon werd verbrand, door
nonnen beschuldigd van hekserij en
door politieke tegenstanders maar al
te graag veroordeeld. Russell heeft er
vooral een schokkend en wreed
schouwspel van willen maken, wat
hem wel lukte. Maar zijn film is
daardoor te opzettelijk een spectakel
geworden waarin het wezenlijke,
menselijke verhaal nogal verloren
gaat.
De maandagavond werd bestemd
voor het uitreiken van de staatsprijs
door minister Engels aan Ed v.d. Els-
ken en de première van de met moei
te op tijd klaargekomen Nederlandse
film Daniel van Erik Terpstra.
MARY STEWART
71
„Enfin, het einde van ons lieftallige gesprek was dat
Loraine me de sleutels van de wagen toesmeet en me
vertelde dat ze de Rolls bij Redmanor Station had laten
staan en of ik maar wilde opkrassen - alleen was de uit
drukking die zij gebruikte iets duidelijker."
Ik lachte. „Ik begrijp het."
„Daar schrik ik van. Enfin, ik deed wat ze voorstelde;
ik ging er als de wind vandoor, en dank zij het een en
het ander, was ik tegen de tijd dat ik Redmanor bereik
te, half ziek van zorg en bovendien in een ziedend hu
meur. De Rolls stond er inderdaad, en ik verdween in
een razend tempo, met slechts één gedachte in mijn
hoofd: David."
„En er gebeurde een ongeluk?"
„Raak met de eerste klap; er gebeurde een ongeluk. Op
een bepaald punt sla je af van de hoofdweg, ongeveer
anderhalve kilometer voor mijn huis, waar de weg om
een steengroeve heen loopt. Er is een scherpe bocht onge
veer halverwege de helling, met de groeve aan je linker
hand, en een steile rots rechts de weg slingert daar
rechts omheen. In het algemeen is het best veilig, omdat
boven de rots open terrein is, en voor je bij de bocht
komt, kun je zien of er iets beneden je op de weg rijdt.
Nu, zoals ik al zei, reed ik in een razend tempo. Ik kon
de schoorstenen van Deepings al zien tussen de bomen in
de vallei door, en er was niets op de weg, dus raasde ik
de heuvel af. En precies halverwege rond de bocht kwam
er een tegenligger aan, aan de verkeerde kant. Ik reed
goed aan de kant, maar ér was niet veel tijd, en hij reed
door... Er was nog net ruimte, als ik de berm opreed; en -
hij bleef pal doorrijden. Ik smeet het stuur om, er knapte
iets met een knal als van een geweerschot, en we tuimel
den pardoes over de rand."
„Richard!"
„O, het zat hun niet mee," zei hij verbeten. „De rech-
terdeur zat niet dicht - ik had zo'n haast gehad, dat ik
daar niet op had gelet - en die viel open toen we over de
rand sloegen. Ik viel uit de wagen. De wagen stortte neer
op de bodem van de groeve en vloog in brand, maar een
paar struiken braken mijn val, en ik liep alleen maar
een hersenschudding op tegen een uitstekende rand."
„Maar - weet je zeker - kan het geen echt ongeluk
zijn geweest?"
„Ik vertelde je dat ik gezien had dat er geen wagen op
de weg reed. Hij moet die daar geparkeerd hebben, in af
wachting van mijn komst. Ik had ruimschoots tijd gehad
om er over na te denken, daar in het ziekenhuis, en naar
mijn mening is het als volgt gegaan. Er staat een tele
fooncel een paar kilometer verder op de weg, en daar zou
hij hebben kunnen staan wachten van het ogenblik af
dat hij gehoord had dat het proces was afgelopen. Ze
moeten hebben geweten dat ik prompt naar Deepings
zou gaan."
„Maar Richard, waarom dan de moeite genomen om je
die huwelijksgeschiedenis te vertellen, als ze van plan
waren je te vermoorden?"
„Ze moest weten wanneer ik precies naar Deepings zou
gaan, en bovendien wilde ze me de sleutels geven om ze
ker te zijn dat ik de wagen zou nemen. Daarna, toen ik
bij haar de deur uit was, heeft ze, naar ik vermoed, hem
opgebeld. Hij had zijn wagen geparkeerd achter de
schuur aan de voet van de heuvel en wachtte me op met
een verrekijker. Het was een crème Rolls coupé, en.
daarin kan ik me moeilijk hebben vergist. Hij hoefde al
leen maar zijn tijd precies te berekenen, zodat hij me bij
de bocht zou kruisen, en hij kon op zijn vingers natellen,
dat het precies zo zou gebeuren, als er van te voren aan
het stuur was geknoeid. (Wordt vervolgd)
Momma
MIJN ZÓ0N HARRIE KAN ELK
MOMENT HIER ZIJN,
COR, IK 6EN
BENIEUWD HOE
HIJ JE DOCHTER
VINDT' y
Smidje Verholen en de veedieven van Texas
r°f
or
-5
STER: 18.50 (K) Reclame NOS: Gedachte 22.45 Nieuws.
18 55 (K) Journaal STER: 19.00
(K) Reclame VARA: 19.05 Vol
gende patiënt. TV-serle 19.30
(K) Koning Klant STER: 19.55
(K) Reclame NOS: 20.00 <K)
Journaal STER: 20.15 (K) Re-
'SÉ 120.20 Als een
KRO: 18.30 Nieuws 18.41 Ac-
diteiten 18.50 Voorbeschou- clame VARA:
ng over komende KRO-pro- traan in de Oceaan, documen-
imma's 19.00 Musicerende taire serie (dl. 2) 22 00 Ge-
ettanten: Harmonie-orkest sprekken met kinderen.
30 Dood doet leven, gesprek ouders en onderwijzend perso-
15 De zingende kerk 20.00 (S) neel 22.15 (K) Achter
assieke- en moderne orkest- Nieuws NOS: 22.40-22.45
irken (gr) 21.00 (S) Monoloog Journaal 22.4823 18 Samenvat-
W (S) Bariton en piano 22.25 ting van de Algemene
'erweging 22.30 Nieuws 22.38 schouwing 2e Kamer,
n Haag vandaag 22.50 Ac-
allteiten 23.15 Voer voor vo-
licht programma
55-24.00 Nieuws. MPMI
(K) Journaal STER: 19.00 <K)
volg). (Om plm, 8.35 Van alle
markten thuis.) 9.00 Radio
weekblad, met om 9.35 Water
standen: om 9.40 Schoolradio:
om 10.15 Koning Klant; om
10.45 Voor de kleuters: 11.00
Nieuws; 11.03 Op de koffie: in
formatie en commentaar. 12.00
Hengelo (O.)-Cenlraal: recht
streekse uitzending met. over
en te midden van mensen.
13.00 Nieuws. 13.11 Actualitei
ten. 13.25 (S) Lichte grammo-
Ontbijt foonmuziek 13.45 Gesproken
grammo- portret. 14 00 Speelruimte: ge-
arieerd programma (16.00
(S) Verzoekpla-
402 m. TROS:
Hilversum
.00 Nieuws,
het zo's (Soos):
foonmuziek
(7.30-7.41 en 8.29-8.41 Nieuws). Nieuws),
be- 10 00 Voor de vrouw. (10.30-10.33 tenprogramma. 17.55 Medede-
Nieuws). 1155 Mededelingen, llngen.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
NEDERLAND II NOS: 18 45 twee. (12.22 Wij van het land:
(K) De Fabeltjeskrant STER: 12.26 Mededelingen t
18.50 (K) Reclame NOS: 18.55 en tuinbouw: 12.30
lversum II 298 n
Reclame NCRV: 19.05 (K) Zo Raden
AVRO: 18.00 Nieuws en om Moeder, zo zoon, spelprogram-
11 Radiojournaal 18.50 (NOS) ma 19.30 (K) De koerier van de H.20 Van Ta-ta tot totale taal:
gemene beschouwing in de keizerin, TV-film STER: 19.55 het leven
"eede Kamer 19.00 (S) Licht (K) Reclame NOS: 20.00 <K) Aspekten
•test 19.25 Paris vous parle Journaal STER: 20.15 (K) Re- (opn). 15.
30 Vanavond: gevarieerd clame NCRV: 20.21 (K) Stief- dei
fgramma met veel muziek been en zoon, TV-serie 20.50 de
Hilversum III. 240 m. AVRO:
land- 7.00 Nieuws. 7.02 Radiojour-
Nieuws: naai. 7.05 Jan Steenman. (8.00
2.41 Actualiteiten; 13 00-13.05 Nieuws.) 9.00 Nieuws. 9 03 De-
14.10 Hulsbe- negen-uur-show. 10.00 Nieuws.
(11.00
Nieuws. 12.03
het leven in de taal. 14.30 (S) Radio-journaal. 12.06 Zet 'm
de kamermuziek op. (13.00 Nieuws.) 14.00
minderheid. (15.30-15.33 15 03 Cees
Zijtveld. (16.00
•W-20.05 Nieuws) 22.30-24 Ofl Hier en Nu: actualiteltenru- Nieuws; 15.33-15.43 Algemene Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17.03
inavond laai: Informatief briek 21.25 (K) Eenmaal ander- Beschouwingen in dc 2e Ka-
Ogramma met lichte gram- maal. amusementsprogramma mer). NCRV: 16 35 (S) Popmu-
ofoonmuziek. waarin om 2230 Ander nieuws NOS: 22.40 ziek. 16.45 (S) Journaal Anno
Mededelingen; om 23.00 (K) Journaal TELEAC: -
re: om 23.10 Radiojour- 22.45—23.15 Economie - les 5
:n om 23.55 Nieuws. (herh.).
Nul. hoorspel 17.00 (S) Geeste
lijke liederen. 17.20 Overheids
voorlichting. NCRV: 17.30
Nieuws. 17.31 Hier en Nu: ac
tualiteiten. 18.00 (s) Licht mu-
België - Nederlands
18.00 Kleur: Fabeltjeskrant ziekprogramma.
18.05 Kleur: Catweazie. tv-serie
19 30 Tienerklanken 19.05 Hilversum II. 298 m. VARA:
Kleur: Kijk en kook: patrijs 7.00 Nieuws en ochtendgymna-
19.35 Hier spreekt men Neder
lands - zoeklicht 19.43 Medede- MVHBVMP
llngen 19.45 Nieuws 20.10 Zijn plm. 7.33 Van de voorpagina.) ma.
er nog Belgen? serie program- VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
180: Nu wil iedereen na
tuurlijk ook nog wel weten
hoe de bestolen veehouders
van Cowtown schadeloos
gesteld werden. Wel, dat
ging allemaal zó eenvoudig,
dat we het hier nog niet
eens willen vertellen. Daar
wachten we nog even mee.
Dat oude, onderaardse hol
van de koene zeevaarder
Johannes Jacob Frans Ver
holen moet toch nog onder
zocht worden, nietwaar?
Nou, daar gaan we dan.
Smidje Verholen vertelde
het hele verhaal in alle
kleuren en geuren aan An
dy Malone en toonde hem
zelfs het oude portret
„Jonge jonge jonge
zei Andy. „Da s een kostbaar dingetje, Verholen. Erg kostbaar. Ik schat het al
gauw op een dollar of veertig, vijftig. Ja ja, die jongens van vroeger wisten
wat schilderen was, hè? Alhoewel, eheen foto is tegenwoordig wel wat
vlugger gemaakt, dunkt me." Dat was natuurlijk zo'n typisch Amerikaanse
opmerking en daarom zeggen we maar niks, net als de smid. Die merkte al
leen op: „Ik denk, dat ik die hele grottenboel maar eens ga onderzoeken. Als
je het goed vindt, neem ik Sambo mee. Dan kan die daar de boel een beetje op
redderen, want er ligt stof van eeuwen." „Mij best", zei Andy. „En wat doe
je dan verder met dat ouwe spul? Breng je er nog wat van mee?" „Als het
van waarde is wèl", antwoordde de smid. „Die machines laat ik staan. Die zijn
eigenlijk geestelijk eigendom van... .Van die ingenieur Blikmeyer", vul
de Andy aan. „Je hebt gelijk ,ouwe jongen. Laat Blikmeyer zelf maar uitzoe
ken wat hij met die dingen wil doen." En zo ging smidje Verholen dus-tjp
pad in gezelschap van Sambo, die een hoeveelheid schoonmaakartikelen'bij
zich droeg. Onderweg had Sambo praats genoeg, maar eenmaal bij het otjde,
geheime kamertje aangeland, kreeg hij het te pakken. Z...zijn de sp...spookfts
nou heus w...weg, b...ba...baassiebibberde hij.
FERDNAND