Verkuyl: Taak christenen
bevrijdingsleger te zijn
KERI
Wat is dat: instemming
betuigen met belijdenis?
Coornher
moet fun
Straf
nteel andei
V
t
I: Tito: wij zuliiE
vechten bij in
Synode wil priester-
vraagstuk vanuit
praktijk benaderen
erne theeglazen
V
RK woonwagen-
werk: kritiek op
hogere staangelden
Een woord voor vandaag
Gereformeerde synode bezig met vraag:
Aantal vrouwelijke
predikanten groeit
Vereniging kc
..alternatieve" begrrotinj
BEROEPJNGSWERK
jbon
W
2
DEN HAAG Het Landelijk Ka
tholiek Woonwagenwerk heeft veel
bezwaren tégen opgelegde staangeld
verhogingen voor woonwagens. Op
deze maatregel wordt kritiek gele
verd in de periodiek „Centraal" van
het katholiek woonwagenwerk.
De maatregel legt gemeenten op de
staangelden op regionale woonwagen-
eentra te verhogen, zodat het tarief
over twee jaar op gemiddeld twaalf
gulden per week is. Volgens het
wnowagenwerk is dit een gemakke
lijke mogelijkheid om het profijtbe
ginsel door een ander de lagere
overheid te laten hanteren.
De genoemde investering per
standplaats van ongeveer 25.000 gul
den wordt onwaarschijnlijk hoog ge
noemd voor een standplaats met
schuurtje en toilet. In Emmen ia het
basisstaangeld ƒ7,10 per week. Daar
bij is ervan uitgegaan dat een stand
plaats 4900 gulden kost. Net als bij de
berekening van huur woningwetwo
ningen is het staangeld in Emmen
vastgesteld door tachtig procent van
de werkelijke kosten als basis te ne
men.
Volgens het katholiek woonwagen
werk kan het ministerie in de verlei
ding komen de woonkosten voor
woonwagenbewoners kunstmatig
hoog te maken, om hen er zo toe te
brengen in een huis te gaan wonen.
DEN HAAG Binnen het kabinet
bestaat geen verschil van mening
over de nodige steun aan het Noor
den. Minister W. Drees (verkeer en
waterstaat) heeft dit de Kamer mee
gedeeld in antwoord op vragen van
de heer J. Kohingh (DS'70).
Gevraagd was ook, of de opmerking
van de heer A. de Boon, tweede voor
zitter van het NW, dat er voor het
Noorden te vroeg steunmaatregelen
waren getroffen, juist is. Hierdoor
zou een natuurlijke sanering onmoge
lijk zijn. Minister Drees zegt nu deze
mening niet te delen.
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT Men kan niet delen in Gods bevrijdend handelen,
als men niet tegelijk zelf instrument wil zijn van dat handelen. Deze
woorden van prof. dr. J. Verkuyl aan het slot van zijn referaat be
heersten de zeer druk bezochte zendingsdag in het jaarbeurscongres
centrum te Utrecht, die georganiseerd was door de Nederlandse
zendingsraad.
Het thema van deze dag was „Be
vrijding en heil vandaag", het onder
werp van de wéreldzendingsconferen-
tie volgend jaar. Prof. Verkuyl be
schreef de taak van de christenheid
in de wereld van nu als een leger van
heil en bevrijding te zijn.
Dat is 'gemakkelijk gezegd, maar
hoe realiseer je dat nu? Ook deze
zendingsdag was er door verschillen
de deelnemers geklaagd over het ver
lammende gevoel van machteloosheid.
Je kunt zo weinig doen en er is zo
weinig missionair élan.
Dat had prof. Verkuyl doen denken
aan de naam „Israël". Die betekent
„strijder, bevrijder in de naam van
God". Maar prof. Verkuyl herinnerde
aan de gebeurtenis, wanneer Jakob
deze naam gekregen had: toen God
met hem worstelde en hem sloeg met
mankheid.
Zou God zo ook niet met ons wor
stelen om ons Israëls te maken? Wij
kunnen niet meer zending drijven
mét de arrogantie en de parmanterige
zelfverzekerdheid van vroeger. Hij
die gelooft is klein en arm. En tege
lijk is hij groot.
Persoonlijk
Zendingskerk zijn, dat begint bij
persoonlijk geloof, persoonlijk deel
hebben aan Christus. Prof. Verkuyl
waarschuwde om in alle activiteiten
die concentratie op Christus niet te
verliezèn. Dan ontdekt men ook, dat
de Zoon des mensen door niemand te
annexeren is, vrij staat van alle stro
mingen en daardoor bevrijder is voor
allen.
De deelname in Gods bevrijdings
plan met de wereld omschreef prof.
Verkuyl in vier punten: zending (er
zijn nog zoveel onbearbeide gebieden
in de wereld en laten wij ons gereed
maken voor nieuwe contacten met
China), gemeenschap (meer contacten
met de kerken en zendingsarbeiders
overzee), diakonaat en gerechtig-
heidsbevordering.
Dat laatste woord had hij van Jan
Filius geleerd en prof. Verkuyl vond
dat een zeer zinnige omschrijving van
van de verhouding rijke-arme landen
en de rassenkwestie.
Prof. Verkuyl had zich de laatste
maanden zorgen 'gemaakt over toene
mende spanningen tussen het tradi
tionele kerkvolk en de jongens en
meisjes van de actiegroepen. Maar in
de recente vredesweek had hij in
verschillende plaatsen geconstateerd,
dat beide groepen elkaar hadden ge
vonden rond de bijbel.
De dag was ingeleid door prof. dr.
J. M. van der Linde uit Utrecht, die
er onder meer de nadruk od legde,
dat er in Gods heil drie geledingen
Van een onzer redacteuren
LUNTEREN De gereformeerde kerken zijn kerken met een
bindende belijdenis en zij willen dat blijven, de gereformeerde sy
node heeft dit op de 31ste oktober 1969 nog eens met zoveel woorden
gêzegd (èn verscheidene kerkbodescribenten lieten destijds piet na,
er op te attenderen dat het juist op hervormingsdag was). Een ander
punt is: wat houdt dat precies in, je binden aan de belijdenis? Wat
doe je, als je je instemming met de belijdenis betuigt? Dat je elke
punt en elke komma van de klassieke, uit de zevende eeuw date
rende, belijdenisgeschriften voor je rekening neemt? Of dat je te
kennen geeft, in te stemmen met wat die geschriften op hun wijze
proberen uit te drukken?
tafel gelegen hebbend voorstel te ci
teren)? Maar op die manier zit je di
rect in de buurt van een aanvaarden
in .geest en hoofdzaak", waarmee de
hervormde kerk met name in de vo
rige eeuw alle kanten uit kon en
ging. Dr. Weijland voegt eraan toe:
hierdoor zou tegen de bestaande en
groeiende polarisatie in onze kerken
niet een dam worden opgeworpen,
maar zij zou slechts bevestigd en ver
sterkt worden.
De deputaten hebben daarom ge
zocht naar een mogelijkheid het on
dertekeningsformulier zo te wijzigen,
dat naast een zekere „opening" en
een bepaalde „marge" ook de vast
heid van de band aan de belijdenis
der kerk daarin op juiste en voldoen
de wijze onder woorden 'gebracht
wordt. Immers; aan de ene kant is
het zo dat na vier eeuwen weten-
schappelijk-theologische ontwikkeling
wel allerlei moeiten met de oude be
lijdenisgeschriften moesten ontstaan,
waardoor de bestaande onderteke
ningsformulieren met hun letterlijk-
juridische struktuur de trouw aan de
beliidenis niet meer adequaat tot uit
drukking kunnen brengen. Aan de
andere kant wil men het evenwicht
tussen gebondenheid en vrijheid goed
in de gaten houden (deze huiselijke
omschrijving komt niet voor rekening
van dr. Weijland).
Met deze vragen gaat de gerefor
meerde synode zich morgen bezighou
den en zij zal dat doen aan de hand
van een dertig gestencilde pagina's
tellend rapport van het deputaat
schap dat luistert naar de aanduiding
„binding belijdenis" en wier (levendi
ge) woordvoerder de Arnhemse pre
dikant dr. H. B. Weijland is.
Die zaak kwam aan de orde in 1966,
naai* aanleiding van het feit dat de
Haagse dr. J. Brouwer, gekozen tot
ouderling, niet „zomaar" de belijde
nisgeschriften wenste te onderteke
nen (in tegenstelling tot de tallozen
van wie we durven aannemen dat ze
op dit punl minder scrupuleus zijn!),
maar eerlijkheidshalve zijn moeite
met en bezwaar tegen een bepaald
onderdeel ervan te kennen gaf. van
daar de vraag: wat stelt dat voor.
instemming met de belijdenis betui
gen? Op de achtergrond van de ko
mende synodale discussie speelt na
tuurlijk ook mee de verontrusting
van veel gereformeerden die dominees
en professoren dingen horen zeggen
die „in flagrante strijd" zijn met de
belijdenis: maken deze mensen, zo
stellen de verontrusten de vraag, hun
ondertekening van de belijdenisge
schriften niet tot een farce, tot een
leugen
Andere factoren
Om een lang synodaal verhaal kort
te maken, het kwam tot een opdracht
aan bovengenoemd deputaatschap om
na te gaan of en in hoeverre er bui
ten de wijze van inkleding en betoog
trant van de belijdenisgeschriften nog
andere factoren zijn, die in de weg
staan aan het vragen van volledige
instemming ermee èn na te gaan wel
ke invloed dit eventueel moet hebben
op de tekst van de ondertekenings
formulieren.
De omschrijving van de synodale
opdracht kan duidelijk maken, dat de
synode best begreep dat je met een:
..och, 't is allemaal wat ouderwets ge
zegd, daar moet je doorheen kijken"
niet alle bezwaren bij iedereen kunt
wegwuiven: er leven bedenkingen die
verder gaan dan vreemd aankijken
tegen de klassieke vormgeving. Er is
wellicht niemand onder ons, die het
met bepaalde stukken uit de belijde
nis niet moeilijk heeft, merkt dr.
Weijland ergens in zijn rapport op.
De gedachte om wat aan de be
staande belijdenisgeschriften te gaan
„sleutelen" (het woord is van dr.
Weijland. die laat zien dat je ook sy
nodale verhalen kunt schrijven zon
der veel synodaal jargon) deze ge
dachte wijzen de deputaten af: afge
dacht nog van het feit dat wii niet de
enige bezitters van d:t geloofsgoed
zijn, vormen deze bel'ideniceeschrif-
ten een zo dtiidelüke innerlijke een
heid, dat welke wijzirine komend
uit een invalshoek van een vierhon
derd jaar latert? denkwereld iets
„vreemds" in dit beliiden zal indra
gen. aldus de raDporteur.
Geest en hoofdzaak
Wat dan? Er genoegen mee nemen
dat je de belijdenisgeschriften aan
vaardt „naar hun zakelijke inhoud en
intentie" (om een ooit op de synodale
Voorstel
Kortom, het deputaatschap stelt de
synode voor uit te spreken: dat de
vraag of er buiten de wijze van in
kleding in betoogtrant van de belij
denisgeschriften nog andere factoren
zijn, die het vragen van „volledige
instemming" in de weg staan, „ge
nuanceerd bevestigend" beantwoord
moet worden; dat de belijdenisge
schriften naar betoogtrant en bedoe
ling zo"n nauwe samenhang vormen,
dat incidentele inhoudelijke verande-
hen, die verlangen naar vernieuwing.
Maar het gevolg is wel, dat daar nu
christenen lijden in gevangenissen.
Iemand vroeg ds. Van der Veen of
de kerk wel het recht heeft, om zich
bezig te houden met onrecht in ande
re landen, als we zien op de zaken in
eigen land, de NAVO, onze behande
ling van woonwagenbewoners.
Ds. Van der Veen antwoordde, dat
feitelijk niemand in zendingsdienst
zou moeten gaan, die zich niet eerst
heeft bezig gehouden met de politieke
en maatschappelijke dimensies van
het evangelie in eigen land. „Ik was
dan ook allang bij het gereformeerd-
vredesberaad betrokken, voor ik bij
de zending kwam."
Andere groepen hielden zich bezigL:
met „genezing en heil", „is de kerk
nog zendingskerk?" (met een pleidooi
van ds K. A. Schippers om te zoeken'
naar open vormen van kerk zijn,?
waarin n iet-christenen worden uitge--
nodigd mee te doen) en „tv, radio en?
pers in dienst van bevrijding en
heil". Over het laatste nog een op-
merking van prof. Verkuyl: Als Pau- s
lus nu leefde, zou hij zeker radio- of j
tv-reporter geweest zijn....
Prioriteitis een belangrijk politiek woord. Alles kon niet
lijkertijdL Er moetenprioriteiten worden vastgesteld. Wc
zwaarst is moet het zwaarst wegen, opdat het minder urgent
het geld zal opslokken van het meer urgente.
Christus zegt dat er in ons leven ook prioriteitenmoeten
Zoek eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid." Daa\
hef in ons leven mee beginnen. Dat wil niet zeggen dat
arüjere dingen niet mogen zoeken. Hij verbiedt ons i
-ztéien en maaien". Hij verbiedt ons niet te bouwen, of kleji
n'apien: Maar zij mogen niet nummer één in ons léven zijn. 1
rrj&ei/en wij onze volle aandacht en werkkracht richten
Kqninknjk.
filitar dan gebeurt er iets merkwaardigs. Christus zegt,
ÜeM 'K°n'nkrijk zoekt, dan zal „dit alles u bovendS
worden". Wat wij in gehoorzaamheid op het i
leven hebben geschoven, wordt plotseling Got
fykheid. Eten, drinken,-kleding... God zal ze c
bezit en onze tijd aan God geven.
Dr. H. B. WEIJLAND
ringen onjuist zijn; en dat de tekst
van de belijdenisgeschriften, zoals die
onlangs in gereviseerde vorm aan de
kerken is aangeboden, voorshands
ongwijzigd dient te blijven.
Verder stelt het deputaatschap
voor, een kerkrechtelijke commissie
te benoemen met de opdracht nog tij
dens de zittingen van deze synode
een nieuw ondertekeningsformulier
op te stellen, dat de volgende elemen
ten bevat (nu citeren we letterlijk):
j2. De belofte zich trouw te houden
Schrift, het Woord Gods, als de ge
zaghebbende openbaring van het
evangelie Gods in Jezus Christus en
aldus als de enige regel en richtsnoer
voor geloof en leven.
1. De erkenning van de Heilige
aan de leer der kerk in eenheid des
geloofs met de drie katholieke sym
bolen (twaalf artikelen, Nicea, Atha-
nasius, red.) en de drie formulieren
van enigheid (Dordtse leerregels, arti
kelen tegen de remonstranten, Neder
landse geloofsbelijdenis, red.)
enig stuk van de belijdenis in tegen
spraak met Gods Woord geacht
wordt, daarvan uit de drang der
broederlijke liefde bij de kerkelijke
vergadering getuigenis af te leggen
en anderzijds om zich aan het oordeel
der kerk te onderwerpen, wanneer
deze op enig gewichtig punt van de
leer de gehoorzaamheid aan de
Schrift en de enigheid van geloof en
belijden op een evidente en voor haar
onaanvaardbare wijze zou zien aan
getast of weersproken.
Nog een vraag
Nog een vraag waar de synode voor
te staan komt: moet je komen tot de
formulering van een nieuwe belijde
nis? Zoals bekend kan zijn, lopen de
standpunten zeer uiteen. Tegenstan
ders zeggen: een belijdenis wordt ge
boren, kan nooit gemaakt worden.
Voorstanders hebben zelf al een
„proeve" gegeven (dr. F. L. Bos, ds.
M. P. van Dijk), en wat de deputaten
betreft; die stellen voor de principe-
uitspraak te doen dat de opstelling
van een nieuw beleijden noodzakelijk
is.
Brlangstellenden kunnen het rap-
port-Weijland krijgen zij 1,10
storten op postgiro 513.153 van het
algemeen kerkelijk bureau te Utrecht,
met vermelding: rapport B 1,3).
Zij kunnen dan ook kennis nemen
van de beknopte minderheidsnota
van drs. H. A. L. van der Linden, die
van enige juridische geldigheid van
binding aan de belijdenis niet weten
wil.
Van een verslaggever
DEN HAAG In de hervormde
kerk zijn thans 17 vrouwelijke predi
kanten werkzaam in het gemeente
werk, naast 1472 mannelijke predi
kanten. Bovendien staan 23 vrouwelij
ke theologen in het ambt met een
bijzondere opdracht. Er zijn 13 vrou
welijke vicarissen als zelfstandige
tweede kracht betrokken bij het
werk in een grote gemeente of in een
ziekenhuis, bij vormingswerk e.d.
Voorts werken 16 afgestudeerde
vrouwelijke theologen, ten dele in het
gemeentewerk, ten dele op kerkelijk
sociaal terrein. Ook zijn 20 gehuwde
vrouwelijke theologen bij kerkelijk
werk betrokken.
PROF. DR. J. VERKUYL
zijn, die onlosmakelijk bij elkaar be-,
horen en die men niet tegen elkaar
uit mag spelen: God heeft de wereld
lief, heeft de gemeente lief, heeft mij
lief.
Hij herinnerde eraan, dat rond 1850
slechts enkelen bereid waren om als
pressiegroep op te treden tegen de
slavernij, terwijl zeer velen wel
storm liepen tegen de uitbreiding van
het r.k. episcopaat en voor de school
strijd. Zelfs Nicolaas Beets kreeg het
toenmalig equivalent van kryptocom-
munist naar het hoofd geslingerd.
In vijf discussiegroepen werd het
thema besproken. De groep „bevrij
ding en vrede" werd ingeleid door ds.
R. J. van der Veen, de secretaris van
de Nederlandse zendingsraad. Hij zei,
clat de kerk in de stituatie van thans
de kans heeft van twee soorten van
lijden.
Het eerste zien we in Rusland en
China. De kerk was daar niet genoeg
bekend als een kracht, die de trans
formatie van de samenleving naar
gerechtigheid bevordert. Vandaar dat
zij daar na de revolutie uit de samen
leving is weggedrongen.
Maar ds. Van der Veen wees ook
op Latijns-Amerika. Daar heeft de
kerk nog de kans, om een rol als
vernieuwende kracht te spelen. De
kerk staat niet meer, zoals twintig
jaar geleden, op de zwarte lijst van
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De Coornhert-
Liga, de vereniging tot hervor-
ming van het strafrecht en de
strafrechtspleging, treedt volgen
de week in de openbaarheid en
publiceert dan meteen de door
de Liga opengestelde alternatie
ve justitie begroting 1972. De
liga gaat ervan uit, dat het te
genwoordige strafstelsel gebrek
kig en irrationeel functioneert e«
grote schade berokkent aan per
sonen en groepen.
oël 1:13-20.
r v'
!t onderwijs in de
lappen.
'ing van initiatieven
groepen (studenten-
iert, Bond van* ex-
CROM) is lipt Coorn-
ÏSgs opgericht. Er is een
iad samengesteld,
!t ex-gedetineerden, jourriÉ-
listèïï, -studenten, advocaten, weten
schapsbeoefenaars. politici en reclas-
seerders.
het criminologisch instituut ti
trecht, en mevrouw mr. J. St
horst-De Savornin Lohman, adi
en medewerkster aan de jurii
faculteit te Leiden.
HOT'
Ichei
WERKGROEP
FEMINA 2*
-van 8 Mn-19 oktober.
Open van 10 tot 17 uur
en van 19 tot 22.30 uur.
Zondag van
10 tot 17 uur.
Entree f3.50
Kinderen tot 12 jaar
f2.-
In het strafstelsel, aldus de Coorn-
hert-liga, moeten de individuele
grondrechten en vrijheden optimaal
worden gegarandeerd. De strafbaar
stelling en de strafrechterlUke be
voegdheden dienen te jvvorden^epemt.
De liga is van plan' tè gaan fun^jf-
ren als „alternatief gezag", dat mét
name via de publiciteit reageert op
gesignaleerde misstanden op het ge
bied van de wetgeving, politie, recht-
zaakbehandeling en straffen. Het is
de bedoeling initiatieven te nemen tot
eigen wetsontwerpen, studies en rap
porten.
Andere programmapunten zijn de
behartiging van de belangen van de
slachtoffers van strafrecht en straf
rechtpleging, de beïnvloeding van de
negatieve houding van de samenle
ving tegenover deze slachtoffers en
De alternatieve justitiebegroting die
volgende week wordt aangeboden, is
samengesteld door een werkgroep,
bestaande uit mr. P. H. Bakker-
Schut, advocaat en medewerker aan
het criminologisch instituut te U-
trecht, <jdrs. Y. Baudoin, medewerker
yoor de reclasserihg te 's-Gravenha-
ge, drs. k. L. Bergsma, medewerker
aan hei\ cjriihinólogisch instituut van
de VU te Amsterdam, dr. F. H. L.
Beyaert, directeur van cle psychiatri
sche' observatiekliniek te Utrecht,
prof. mr. L. H. C. Hulsman, hoogle
raar strafrecht aan de Nederlandse
Economische Hogeschool te Rotter
dam, mr. C. Kelk, medewerker aan
ioc_ eer
iald
skai
gom
KARLOVAC (AP. REUTER, pp0!
President Josip Broz Tito heeft *ru'
waarschuwd dat iedere mogelijk er
gressor, die een invasie tegen Jcnne
slavië wil ondernemen, moet rek
op gewapend verzet van miljoL.
Joegoslaven. Tilo zei dit op een tlUe
sabijeenkomst aan het slot va *6
grootste militaire oefeningen ir r®'
land sedert de Tweede Wereldocj®'
„De kracht van onze verdediging!^
staat uit de miljoenen van ons F*™
en ons sterke en moderne gere«
leger", zei Tito. „Wij erkennen^
niemand het recht ons zijn wil q
1 T n t T? leggen met geweld en zich te me?"/
rlGt WGGT in rjLLTOÜR de binnenlandse zaken van anr tv
landen", zo vervolgde de p-esitf1 5
weer
max.
min.
neer
teihp.
temp.
slag
gist.
gist.
Amsterdam
zw. bew.
18
13
0
Brussel
geh. bew.
18
11
0
Frankfort
rpist
21
6
0
Genève
mist
20
6
0
Innsbruck
mist
18
0
Kopenhagen zw, bew.
16
13
0.2
Londen
1. bew.
20
13
0.1
Luxemburg
mist
18
7
0
Madrid
1. bew.
11
0
Majorca
1. bew.
23
13
9
München
mist
18
0
Nice
1. bew.
13
0
Pakijs
zw. bew.
10
0
Rome
1. bew.
21
9
Wenen
mist
20
0
Zürlch
mist'
20
9
0
vervolgde de p-esitn
die er overigens op wees dat deF0f
houden oefeningen tegen niemancP
richt waren. P m
tser
„De samenwerking tussen het li ir§2
de bevolking en de territoriale eef^e
den heeft aangetoond dat zij
zullen doen om een eventuele te
ntei
plo
stander te overwinnen", aldus Tit< mei
ar
Aan de oefeningen is door de a-d
goslaven zo enthousiast meegew i
dat de autoriteiten hen zelfs moe id
matigen, nadat tot „vijand" besturs,
pelde Joegoslavische eenheden ha:
voedsel van de bevolking kregeimd
hun voertuigen zelfs werden aa ipk:
vallen.
ROME (KNP) De overgrote
meerderheid van de bisschop
pensynode wil het priestervraag-
stuk vooral benaderen vanuit de
Figuur-puzzel
1. medeklinker, 2. modegek, 3. lange
nekharen van dieren, 4. zuidvrucht, 5.
zangwijs, 6. sterrit, 7. gelaatskleur. 8.
loot, 9. klinker.
Bij juiste invulling leest men op de
middelste verticale rij de naam van een
muziekinstrument.
Oplossing vorige puzzel
1. paragraaf, 2. parafrase, 3. mildda
dig, 4. parlement, 5. garnizoen, 6. eerbie
dig, 7. federatie, 8. flageolet, 9. exem
plaar.
PALLIETER
feitelijke omstandigheden, waar
in de priesters leven en werken,
niet vanuit de theorie.
Dit blijkt uit de rapportages, die in
de spnode zijn ingebracht.
Slechts één werkgroep denkt er an
ders over: de latijnstalige werkgroep,
waarbij behalve kardinaal Felikci
(geestelijk vader van de kerkelijke
grondwet) nogal wat bisschoppen zit
ten uit Oost-Europa.
Deze groep vindt een samenvatting"
van de kerkelijke leer over het pries-ft
terschap voldoende als antwoord optfi
de hedendaagse crisis in het priester*#
schap.
De bisschoppen zijn het er overi-ijK
gens over eens, dat het niet mogelijkf'
zal zijn om op alle vragen der pries-"*
ters antwoord te geven. De antwoor-\
den, die de synode geeft, zullen ech-
ter concreet moeten zijn.
De duitstalige groep, waartoe ook i.
kardinaal Alfrink behoort, zegt geen
behoefte te hebben aan een uitvoerig
leerstellig document over het pries
terschap. Liever een kort stuk met
enkele wezenlijke uitspraken over het
priesterschap, zoals die afgeleid kun-.
nen worden uit de bijbel, de tradition
en het tweqde Vaticaanse concilie.
Welingelichte kringen in Rome wij-!?
zen erop, dat de bisschoppen over hetv
algemeen tevreden zijn over de totf
dusver gehouden discussies in de sy-
node en in de taalgroepen. In de
wandelgangen is niets te bespeuren
van gevoelens van frustratie of van j
uitzichtloosheid.
NED. HERVORMDE KERK
Benoemd: tot bijstand i. h. pasto
raat te Scherpenzeel (Gld.), B. Eysen-
ga, legerpred.te Leusden, die deze be
noeming heeft aangenomen.
Bedankt: voor Dordrecht, Meer
kerk, Papendrecht en voor Wouden
berg, W. van Gorsel te Oude Tonge.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen: te Wolfheze, H. van Dijk
te Nes (Fr.).
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
CommissietNlan hoofdredactie:
J, ï^^ergafVoorzitter)
J.;v^HraW0gen.;';
Tito verklaarde dat de defensie
het land een zaak is van alle Jo
Slavische bevolkingsgroepen.
>daa
hi:
Tito erkende dat er onderlinge
ningsverschillen in zijn land bestlar
„Maar over de vraag van de nati P 1
le verdediging is er nooit onenig B s*
geweest", aldus Tito. sn-
Johi
in
4 e
BONN (DPA) Gerhard Schiij oc
een van de vice-voorzitters varjn E
Westduitse Christen-Democrati j
Unie. zal zich niet aanmelden al? 18
gadigde voor de kanseliers-kam )nd
tuur van zijn partij. Hij heeft
aanbod tot samenwerking aang
men van de nieuwe voorzitter, Ra ,ggj
t 01
ijl
mm
taai
et d
.4 si
oeg
n m
:r die een nieuwe abonnee opgeeft)
lk geef op als
nieuweabonnee:
betaalt: D.per kwarlnl per irmnnd
AT sbeloning voor mij n aktiviteit
I ontvang ik 2 theeglazen.
De nieuwe abonnee krijgt onze
Gerant veertien dagen gratis.
Mijn neem -
-
ALI
g
rko
Na
jes
K.
Do
er i
In
ek 1
4e
ma