Protest tegen een Christendom van eenzijdig de daad KERN Moeizaam contact tussen Gereformeerde belijders Kamper hoogleraren hebben het te druk GOED DAT EB POLITIE IS..? Wereldraad weet van geen oproep Confrontatie tegen benoeming Klompé Getuigenis van zes hervormden BEROEPINGSWERK Het weer in Europa Een woord voor vandaag COMMENTAREN Image Salarisverschillen in Nederlandse onderwijs verreweg het grootst Overstromingen in Benidorm Puzzelhoek <r> O Q 0 0 0 0 1 0 0 Uitstel van dienst voor vijfhonderd onderwijzers S Van een onzer verslaggevers GENÈVE De Wereldraad van kerken verkeert in raadselen door een mededeling uit feestend Perzië. Het Perzische blad „Ettala At", dat door de regeringsvoorlichtingsdienst in Teheran uitgegeven wordt, heeft gemeld, dat secretaris-generaal dr. Eugene Carson Blake alle ledenker- ken van de wereldraad opgeroepen heeft, in de kerkdiensten van 10 en 17 oktober te bidden voor het voort bestaan van de monarchie in Iran en naar aanleiding van het 2500-jarig bestaan van het Perzische keizerrijk „de heilige erve van Cyrus de Grote te herdenken". In Genève weet men van niets. DEN HAAG (KNP) De behouds gezinde rooms-katholieke groepering rond het tijdschrift Confrontatie heeft zich gekeerd tegen de rol, die oud-minister dr. Marga Klompé zal gaan spelen in de nieuwe bestuurs structuur van de Nederlandse kerk provincie. Mejuffrouw Klompé is, zoals bekend, benoemd tot lid van de beleids- en bestuurscommissie van de pastorale raad, die een permanente opvolger bedoelt te zijn van het pas toraal concilie. Confrontatie vindt haar „een beetje te uitgesproken progressief" en zegt, dat zij landelijke ergernis verwekt heeft door „de bewieroking van het homosexueel-sadistisch oeuvre van een auteur". NEW YORK (AFP) Een groep van achttien Amerikaanse negers-, die zeggen van Abraham af te stam men, zijn donderdagavond uit Tel Aviv in New York aangekomen. De woordvoerder van de groep verklaarde, dat de negers waren uitgewezen omdat zij niet voldoende middelen hadden om zich te voegen bij de „zwarte Hebreeërs" in de Negev. Volgens Kolahyah hebben de acht tien negers vóór hun vertrek naar Israël al hun eigendommen verkocht en beschikten zij over 5.000 dollar toen zij in Israël aankwamen. Van een onzer verslaggevers UTRECHT „Het is overduidelijk, dat de huidige kerkelijke crisis een geloofscrisis is. Het wordt met de dag duidelijker, dat de verandcrin gen in theologie en prediking een volledige breuk met het verleden der kerk kunnen gaan betekenen." Dit zeggen zes vooraanstaande leden van de hervormde kerk, die een gezamenlijk „getuigenis aan de gemeente van Jezus Christus" hebben gericht. Het zijn prof. dr. G. P. van Itterzon, prof. dr. H. Jonker, prof. dr. G. C. van Niftrik, mevr. mr. J. A. van Ruler-Hamelink. dr. W. Aalders en ir. J. van der Graaf. In dit getuigenis, dat aan alle hervormde kerkeraden en pre dikanten is gezonden, zeggen zij, dat de gemeente thans haar ge loof moet trachten te bewaren „in een kerk, waarin de predi king op vele plaatsen aan de twij fel de voorkeur geeft boven de zekerheid, aan de discussie bo ven de leer, aan menselijke op vattingen boven het getuigenis van de Heilige Schrift". Zij willen met dit getujgenis de ge meente van Christus bemoedigen en oproepen om op tc staan tot de vreugde van het belijden van de vas tigheid van het geloof. Zij zijn er ze ker van, dat het grootste deel van de gemeenteleden, die trouw elke zondag naar de kerk gaan, aan hun zijde staat. Aards messianisme Het getuigenis richt zich met name „tegen de hoogmoedige en onver draagzame mentaliteit, die het evan gelie verbastert tot puur aards mes sianisme. Tegen een onschriftuurlijke werkheiligheid, die het christelijk ge loof vereenzelvigt met een bepaalde maatschappelijke en politieke betrok kenheid. Tegen een modem syncretis- LUNTEREN De gerefor meerde kerken hebben via een deputaatschap voor eenheid on der gereformeerde belijders con tact met christelijk gereformeer den, met Gereformeerden vrijge maakt en met mensen van de gereformeerde gemeenten. Het rapport dat dit deputaatschap de gereformeerde synode aanbood, liep niet over van opgewektheid. De enige fleurige opmerking erin was dat op conferenties persoon lijke omgang „telkens weer de onderlinge band doet gevoelen". Voor het overige werd duidelijk dat het maar een moeizame zaak is, waarbij de gereformeerden meestal in het verdachtenbankje zitten. Heeft het nu echt wel zin met dit werk door te gaan? vroeg de Amster damse ds. J. C. Baumfalk. Ten slotte hebben we in onze eigen kerken al vragen genoeg, voegde hij hieraan toe. En dan die opwekking om elkaar plaatselijk zoveel mogelijk te ont moeten. verzuchtte ds. C. Ch. Grif fioen uit Woerden. Die plaatselijke contacten leveren z.i. alleen maar tijdverlies op. Ds. H. Hogenhuis urt KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester. G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Zwolle zette een streep onder deze opmerking: Je komt geen stap verder, en het vreet tijd, zei hij. Ds. P. Rie- mersma uit Rotterdam noemde deze contacten een uitzichtloze zaak. Prof. dr. C. Augustijn uit Amsterdam gaf als zijn oordeel dat de contacten zoals ze door dit deputaatschap gezocht worden, achterhaald zijn. Het is niet meer zo als in de jaren na de tweede wereldoorlog, dat de verschillende gereformeerde kerkformaties en groe pen stuk voor stuk zelf als eenheid optreden, betoogde hij. Men beleeft de eenheid tegenwoordig veel meer daar waar men eikaars geloofsbelé- ving herkent. Twijfel Deputaat ds. W. Kats uit Apeldoorn zei dat de gereformeerden inderdaad vaak in de positie van aangeklaagden verkeren. Er zijn er onder de ge sprekspartners die zich, na de beslui ten van de synode van Sneek inzake de bezwaarschriften rondom de ver ontrusting, afvragen of de gerefor meerde kerken nog wel bij de gere formeerde gezindte horen. En ze kre gen voedsel voor hun twijfel dienaangaande vanwege het bedan ken van prof. dr. ir. H. van Riessen als lid van het deputaatschap, omdat hij /.ich in de Sneker beslissingen niet vinden kon. Ds. Griffioen had gevraagd of de .gereformeerden op hun beurt de an deren geen kritische vragen hadden te stellen. Jazeker, antwoordde ds. Kats, wij hadden bijv. deze vraag: Komen bij u de problemen van het moderne leven wel voldoende aan de orde? Dr. C. Gilhuis uit Den Haag deelde als lid van het moderamen der synode mee dat het moderamen een goed en indringend gesprek had ge had met het moderamen van de christelijke gereformeerde synode en dat dit gesprek voortgezet zal wor den. Een wolkje als eens mans hand, meende dr. Gilhuis. Na de discussie is besloten het con tact via een deputaatschap te blijven zoeken met de genoemde groeperin gen, anders zou men elkaar misschien helemaal uit liet oog verliezen. me, waarbij de belofte van het Ko ninkrijk Gods vermengd wordt met ideeën, die hun oorsprong niet vinden in de bijbel, maar in humanistische en atheïstische ideologieën. Tegen een verpolitisering en vermaatschappelij king van het heil in de zin van een opstand tegen de gevestigde orde (het zgn. establishment) en een omverwer ping van de huidige maatschappelij ke, politieke orde en structuren. De bijbel spreekt totaal anders over de mens en zijn verlossing. Daar wordt de mens allereerst als verant woordelijk enkeling voor God en de medemens gesteld. Vandaar dat het 'Koninkrijk Gods niet in de eerste plaats is een verandering van politie ke orde en maatschappelijke structu ren, maar een verandering in de ver houding tot God en medemens. Wèl klinkt in de Bijbel het protest tegen duidelijk aanwijsbaar onrecht in de samenleving, maar steeds in verband met de innerlijke verhouding tot God en de medemens in geloof en beke ring." De zes roepen dan de gemeenten op, om zeven „fundamentele geloofs stukken" te belijden. In de eerste zeggen zij, dat de liefde tot God en de liefde tot de naaste niet samenvallen, zodat men het evangelie niet in mede menselijkheid mag laten opgaan. „Daarom protesteren wij tegen de aan minachtig grenzende wijze, waarop door velen over de liturgische dienst van de gemeente en de vroom heid van de gelovige gesproken wordt. Wanneer het persoonlijke ge loofsleven en de samenkomst van de gemeente rondom Woord en Sacra ment vanuit een overdreven activis me en een eenzijdig daad-christen dom als overbodige religiositeit wor den afgedaan, dan treft men het ge loofsleven van de gemeente in het hart." In de tweede stelling wordt gezegd, dat de rechtvaardiging van de godde loze aan de heiliging en de goede werken voorafgaat. „Wij bestrijden een christelijke praktijk, die alleen de daad en de medemenselijkheid op het oog heeft en van onverdiende ge nade niet meer wil weten." Die wer ken moeten er zijn. Het heil komt echter van God en niet van de wer ken. De derde stelling verwerpt een pre diking. die zegt, dat God niet vergeeft ..achter de rug van de mens om", te gen wie wij gezondigd hebben. „Zulk een prediking neemt de vreugde van het heil weg en werpt ons terug op onze goede werken. Niemand heeft het recht, de verzoening door Gods NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Schagen c.a.: J. B. Bork te Havelte. Bedankt voor Mijnsheerenland: J. .T. Kooman te Baardwijk-Drunen. Benoemd tot bijst. in het past. te Eemnes Binnen: W. Vroegindeweij a.s. em. pred. te Katwijk aan Zee. GEREF. KERKEN Beroepen te Barendrecht: M. Hiensch te Weesp. VRIJ EV. GEMEENTE Beroepen te Yerseke: A. J. Buur man te Bussum. genade in Christus tot stand ge bracht, in menselijke ethisch-politie- ke en sociale handelingen te doen op gaan." Vervolgens keren de zes zich tegen een prediking, die „de méns Jezus van Nazareth aan het kruis ziet han gen als symbool van alle menselijk leed en onrecht in deze wereld om dan vervolgens dit kruis te maken tot een aanklacht die men God als de verantwoordelijke instantie in het aangezicht slingert. Zulk een predi king van het kruis heeft niets meer met de bijbelse prediking te maken." Evenals het kruis is ook de opstan ding van Christus een heilsfeit, waardoor God de nieuwe mens en de nieuwe wereld toont en belooft. Daarom keren de zes zich tegen een prediking, die het als christelijke roe ping en taak voorstelt, „dat wij men sen door onze goede werken, door on ze politieke en maatschappelijke geëngageerdheid, Christus tot opstan ding zouden moeten brengen." In de zesde stelling wordt de theo logie verworpen, die God afhankelijk maakt van de historische ontwikke- ligen op zo'n wijze, dat Hij in de voortgang der geschiedenis steeds meer gerealiseerd wordt. In dit ver band bestrijden zij de ideologisering van het geloof, die dit geloof laat sa menvallen met een ideologie der re volutie. Tenslotte verzetten zij zich tegen een zondeleer, die de zonde allereerst zoekt in de politieke en maatschappe lijke structuren. Eerst moet de mens persoonlijk door Christus vernieuwd worden, anders zullen alle pogingen om maatschappij en staat te verbete ren op grote teleurstellingen uitlopen. Polarisatie in een begeleidend schrijven wordt gezegd, dat op 24 juni 1970 de hoogle raren Van Itterzon: Jonker, Van Nif trik en Van Ruler de hoogst ernstige crisis bespraken, waarin kerk en theologie terecht zijn gekomen. Zij zochten naar een middel tegen de geestelijke verdorring, waarvan vele gemeenten en hun voorgangers ern stig te lijden hebben, dachten toen reeds aan een getuigenis, maar wer den sterk geremd door de vrees voor een zekere polarisatie. De recente ge beurtenissen maakten duidelijk, dat er toch reeds een polarisatie is ont staan. Ieder dit met het stuk sympatiseert, wordt verzocht dit te melden aan me vrouw mr. J. A. van Ruler-Hamelink, Koningslaan 38, Utrecht. Exemplaren van de brief zijn te krijgen door 40 cent te storten op giro 1645764 t.n.v. C. Mackaay, Koningsbergerstraat 5. Utrecht. De eerste dertien, die hun instem ming met de brief hebben betuigd, zijn prof. dr. J. N. Bakhuizen van den Brink, ds. G. Boer, dr. H. Bout, ds. C. W. Corts, ds. A. Groot, ds, C. A. van Harten, ds. D. van Heyst, ds. S. Kooi- stra, dr. G. de Ru, ds. W. L. Tukker, prof. dr. W. C. van Unnik, ds. Jac. Vermaas en. prof. dr. Th. C.'Vriesen. „Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam meer dan kleding?" Dit vraagt de Heiland als Hij ons zegt niet bezorgd zijn. We zijn waarschijnlijk allemaal geneigd om natuurlijk jj| zeggen. Maar blijkt het wel altijd uit ons leven. Zelf heb ik n eens nagedacht over het Woord voor vandaag" van gistei Onze tijd, schreef ik, maakt zich over andere dingen zorgen over eten en drinken. Dat is waar als bedoeld wordt dat wij i vanzelfsprekend vinden dat het eten op tafel staat en de kleren de kast hangen. Maar op een andere manier is de wereld juist vandaag in -de b van eten en drinken. In de vraag van de Heiland zien we dat I ook aan iets anders denkt. Wat leeft onze tijd niet voor het n teriële. Dat begint at bij de kinderen en leeft nog duidelijker LEII de tieners. „Mam, die jurk kan ik niet dragen, die is veel \g 25 ouderwets." Het lijkt soms wel of maar één ding belangrijk ven, Hoe we er in deze wereld uitzien. geë De Heiland waarschuwt ook ons. Denk er aan, er is meer d liten eten of drinken. De mens zal bij brood alleen niet leven, kan i test brood alleen niet leven. Betangrijker dan hoe u er uitziet in »ard ogen van uw medemensen, is hoe u er uitziet in de ogen v md God. En Hij kijkt het hart aan.. We lezen vandaag: Psalm 132. het ordt rand (d weer max. min. neer temp. temp. slag gist. gist. Amsterdam mist 18 10 0 Brussel onb «w. 17 S 0 Frankfort min. 18 3 0 Genève mist 18 3 0 Innsbruck mist 19 i 0 Kopenhagen zw. bew. 18 12 0 Londen mist 20 0 Luxemburg mist 16 3 0 Madrid geh. bew. 18 14 Majorca zw. bew. 16 0 MQnchen h. bew. 18 4 0 Nice 1. bew. 19 10 Parijs zw. bew. 20 2 0 Rome 1. bew. 20 7 0 Wenen onbew. 19 13 0 Ztirlch mist 17 S 0.1 Op de beroepenladder van de hoogst gewaar deerde beroepen staat de hoogleraar (gevolgd door de arts) bovenaan, de leraar uit het middel baar onderwijs staat nummer 13 (tussen dominee en pastoor) en de onderwijzer nummer 20 (ge volgd door het soort waartoe schrijver dezes behoort) De maximum-salarissen weerspiegelen deze prestige-hiërarchie getrouw: ongeveer 70.000 voor de hoogleraar, f 40.000 voor de leraar en 20.000 voor de onderwijzer. De leraar mag zich niet alleen in een redelijk salaris, maar ook in een vrij gunstig image ver heugen, zo lijkt het. Maar de werkelijkheid is anders, schrijft een leraar in het Weekblad voor leraren. Dank zij een samenzwering van kritische leraren, oud-leraren, onderwijs-journalisten, ar tiesten en onderwijsvernieuwers heeft de leraar het image van de wat benepen en conservatieve burgerman. De schrijver van dat stuk erkent dat de leraar het hier wel eens naar gemaakt heeft, maar waarschuwt toch voor een verdere devalua tie van het aanzien van de leraar. Een verlaging van het niveau van de lerarenopleiding en de komst van de middenschool (een schooltype waar in l.t.s.-leraar en gymnasium-leraar gezamenlijk kinderen moeten onderwijzen) kan immers een verdere status- en prestigeverlies opleveren. Met deze laatste opmerking, door de redactie van het lerarenblad niet bestreden, bevestigt deze Ieraar eigenlijk het slechte image waarover hij zich zo bezorgd toont. Zowel de nieuwe opzet van de lerarenopleiding als de discussie rondom de middenschool komen mede voort uit de bewuste wens tot verbetering van het onderwijs. Daarmee is niet iedere kritiek uitgesloten. Maar wat het salaris van de leraar hiermee te maken heeft ont gaat ons. Zo lang het officiële weekblad van de Raad van leraren nog vol staat met dergelijke verhalen, moeten de leraren zich er niet over verbazen als hun image niet overal even gunstig is. Dr. P. J. Gathier, oud-leraar en thans directeur van de afdeling a.v.o.-v.w.o. van het ministerie van on derwijs. had gelijk toen hij onlangs beweerde dat de 10 a 20 procent kankeraars onder de leraren meer kwaad dan goed doen voor het beeld dat de buitenwereld van de leraren (ook van de 80 pro cent niet-kankeraars) heeft. Van onze onderwqsredactie AMSTERDAM Uit een over zicht van dertien landen blijkt dat de salarisverschillen in het Nederlandse onderwijs verreweg het grootst zijn. De minimumsalarissen van een kleuterleidster, een onderwijzer en een leraar in het middelbaar onder- vijs verhouden zich als 100 120 188. Hun maximum-salarissen ver houden zich dan als 153 205 361. Het overzicht is opgesteld door de internationale federatie van bonden van onderwijzend personeel. Hierin komen West-Duitsland en Israël uit de bus als de landen met de geringste salarisverschillen. LUNTEREN De hoogleraren en docenten aan de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken te Kampen hebben het veel te druk en de curatoren van deze hogeschool maken zich daarover, blijkens het door hen aan de gereformeerde synode uitgebrachte rapport, ernstig bezorgd. De algemene klacht van het weten schappelijk korps is, dat men voort durend te weinig ruimte vindt voor wetenschappelijk onderzoek: andere zaken zoals werk voor en vergaderen met commissie en deputaatschappen, nemen veel te veel tijd in beslag. Nu is de stafbezetting in Kampen" ook. vergeleken bij andere theologi sche faculteiten in ons land, erg klein. Kampen heeft voor 361 studen ten (onder wie 13 buitenlanders) 9 ge wone hoogleraren. (In Groningen zijn er 9 gewone hoogleraren voor 199 theologische studenten en in Leiden zijn deze getallen resp. 11 en 208). Inmiddels heeft de benoeming van een paar wetenschappelijke mede werkers enig soelaas gebracht, maar dit betekent alleen maar, dat de- si tuatie iets minder ongunstig is ge worden. Gunstig is de toestand nog niet De hogeschool is aan nieuwbouw toe en dit bracht de vraag op tafel: blijven wij in Kampen, ja of nee? Het werd in het rapport der curato ren voluit ja. En uit de reeks argu menten pro Kampen vissen we deze, dat de overgrote meerderheid der studenten het in deze stad uitstekend naar de zin heeft. Je moet wel oppassen, vond dr. O. C. Broek Roelofs uit Zuidlaren, dat je van de theologische opleiding geen geïsoleerde zaak maakt, dat kan te genwoordig niet. Maar president-cu rator ds G. Y. Veil inga uit Apeldoorn verzekerde hem dat er in Kampen voldoend econtact is met en over dracht van kennis door vertegen woordigers van andere disciplines (zoals men tegenwoordig zegt). Hoe dan ook, de synode ging zonder meer akkoord met het voorstel, Kampen als vestigingsplaats van de Hoge school te handhaven. Men verzocht ons mee te delen, dat aanstaande dinsdag de kwestie van de binding aan de belijdenis in pu blieke zitting aan de orde komt. Nederlander leidt Karmelietenorde ROME (Reuter) De orde der ge schoeide karmelieten heeft de 39-jari- ge Nederlander pater dr. J. Falco Thuis uit Oss tot haar nieuwé gene raal gekozen. Dit is de eerste maal. dat een Nederlander aan het hoofd staat van deze orde. die drieduizend leden in 23 landen telt. Pater Thuis is thans co-provinciaal van de Neder landse provincie en bisschoppelijk vi caris voor liturgie, verkondiging en pastoraat in het bisdom Den Bosch. Voor Duitsland is de verhouding van de minima van onderwijzers en leraren bijvoorbeeld 100 120 en de verhouding van de maxima 155 184. De landen die onderzocht werden zijn: Australië, Engeland en Wales, Finland, Frankrijk, West-Duitsland, Israël, Luxemburg,Neaerland, Noor wegen, Schotland (in onderwijszaken los van het Verenigd Koninkrijk), Zweden, Zwitserland en Joegoslavië. TOPSALARIS In de meeste landen wordt het top salaris al bereikt na 10-15 jaar. In Nederland duurt het 20 22 jaar voordat een docent zijn maximum bereikt. In Luxemburg duurt het het langst: 28 jaar. In de meeste landen bestaat de mo gelijkheid om verder op te klimmen in salaris door schoolleider te worden of door meer diploma's te halen. ENGELAND In dat verband is het opvallend dat in Engeland zeer veel onderwijs krachten staan ingeschreven bij de Open University, die via t.v.-colleges en schriftelijk onderwijs opleidt voor academische graden. Van de 40.000 ingeschrevenen komen 15.000 uit het onderwijs. (zie ook ons hoofdartikel) ALICANTE (AFP) Wolkbreuken hebben in hei, Spaanse toeristenoord Benidorm overstromingen veroor zaakt, die grote vernielingen hebben aangericht. Drieduizend toeristen moesten ge- evacueerd en ondergebracht worden in hotels, die niet van de watersnood te lijden hebben gehad. De schade wordt geschat op ruim vijf miljoen gulden. Van slachtoffers is geen melding gemaakt. 2 3 U 5- 6 7 9 Invul-puzzel Vul horizontaal woorden in die bete kenen: 1. afdeling van een hoofdstuk. 2. ver klarende omschrijving, 3. onbekrom pen, 4. volksvertegenwoordiging, 5. mi litaire standplaats, 6. van.eerbied getui gend, 7. bond van samenwerkende li chamen, 8. fijne fluit met hoge toon, 9. afdruk, afschrift. Bij juiste oplossing leest men in de cirkeltjes de naam van een bekend ver haal van Felix Timmermans. Oplosslag vorige puzzel 1kode, 2. olim, 3. dito, 4. emoe. Opzienbarend boek Het verwondert mij dat de Niet ,ste| we Haagse krant een advertent opneemt (donderdag 16 sept.) va de Rozekruisers Orde, waarin h V1 boek „het Mystieke Leven v' Jezus", geschreven door dr. 'Spencer Lewis, als een opzienb rend boek wordt aangeprezen. De Rozekruisers en andere gef telijke stromingen verwerpen Bijbel als het Woord van God. Dol een stelsel van occulte en wijsgl rig-filosofische leringen wordt i een zoekende mens een geheel i dere weg gewezen dan die, well het Christendom bewandelt Dit verband met geheel andere vert lingen van de Bijbelboeken zow uit het Grieks als uit het Hebreeu^ dan die wij kennen, op grond diepere, mysterieuze achtergrond^ waar in wezen alleen „ingewijdef de volle betekenis van kunnen 1 ren begrijpen, b.v. door studie i meditatie. Vandaar ook geheime o den en loges. Is men eenmaal in deze wereï a binnengetreden, dan zijn het mach tige banden die de ziel kluistere wa: Tótdat het moment komt dat G< W ingrijpt en de mens op klare wij- P61 doet ervaren wie Jezus wérkeli 1S is. Deze is dan niet één van de g heimzinnige, mysterieuze macht< of krachten, maar de Geest va God zoals Die ons in de Bijbel won j™ geopenbaard en Die ons vre< derl geeft. er(> Sonja van der Rijs E Den Ha; Wa res ger J ver •r we: Van een verslaggever DEN HAAG Aan 500 ondern *h zers, door wier vertrek in milita 1 dienst een noodsituatie aan'de sch kui len zou ontstaan, is voor de duur v t°° dit schooljaar ('71 - '72) uitstel v f opkomst verleend. Minister De Koster van defeni- heeft dit na overleg met minister V Veen (onderwijs) besloten. De vrijstellingen zijn als volgt v< deeld: in Zuid-Holland 182 (109 Rotterdam en omgeving), Noord-Hl land 146 (79 in Amsterdam), Frieslai 28, Groningen en Drenthe 16, Overij sel en de NO-Polder 19, Gelderlai 31, Utrecht 12, Zeeland 13 en Noor Brabant en Limburg 21. Bovendien aan 32 onderwijzers bij het alg vormend onderwijs vrijstelling ve leend. Bij de departementen van derwijs en wetenschappen en bij fensie zijn nog een 200-tal aanvrag om vrijstelling in behandeling. ROTTERDAM Dr. G. H. SchC ten is benoemd tot gewoon hooglera in de faculteit der sociale wete schappen aan de Nederlandse Ec nomische Hogeschool te Rotterda ou Hij zal onderwijs geven in de b n stuurssociologie. Prof. Scholten. g boren in 1928 te Haarlem, is wete °ra schappelijk hoofdmedewerker bij h instituut voor wetenschap der pol u,c tiek van de universiteit van Amste dam. tz' de II". Va n 9 :e 1 c k je »0< gel' Tussen Meppel en Assen ging ik er óp wegens over een doorgetrokken streep rijden. Terwijl er geen hónd aan kwam - vrat kóóp ik voor die flauwi teiten. dacht ik. Maar toen ik's rondftRUO reed, er hing een lichte mist, werd ik, hoe besté&t het, op so- wat het zélfde punt haast in puin gereden door een idioot, die gewóón over de stuurde.»»! 75 79 174 38 49 63 163 188 It g hi et gel tl t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2