Wie wordt er
schietschijf
hier nu tot
gemaakt
C
Gaan studenten-
dominees te ver?
Geef vrouw volwaardig
plaats in R.K. kerk
Synodale boodschap
inzake verzoening
Uw probleem
is het
onze
Prof. Velema antwoordt dr. Buskes
Aantal predikanten: „vrijbuiting"
Onbillijk
Aanpak inflatie
COMMENTAREN
Openbaring
Puzzelhoek
Een woord voor vandaag
Gezwegen
Verzoek aan bisschoppensynode:
Het kan nog
harder...
BEROEPINGSWERK
Het weer in Europa
h
Aanslag oj»
leven Arafaü
le
Raad van Europ
vraagt meer hul
voor O.-Pakistai
Vraag: Een afdak van mijn buur
man staat voor 2V» meter op mijn
grond, wat gebleken is toen ik het
door de landmeetkundige dienst heb
laten opmeten. Dit heeft me honder
den guldens gekost. Dit afdak staat er
al tientallen jaren, maar er is aan de
buurman geen verklaring van verja
ring afgegeven. Hoeveel zijn de kos
ten van een kort geding om te voor
komen, dat de buurman er nu een
r.ieuw afdak bouwt?
Antwoord: Naar we vrezen is de
zaak al verjaard. Een kort geding kan
ongeveer ƒ600 kosten en zal mis
schien weinig helpen, omdat er toch
over het eigendomsrecht moet worden
beslist.
Vraag: Mijn haard heeft een geel
koperen kap, die gedoopt is in rood
koper. Nu is er waarschijnlijk warm
water op gemorst, zodat er vlekken
cp zijn ontstaan, die er niet uit te
halen zijn. De fabriek, waar de haard
vandaan kwam. is over de kop. Weet
u iemand, die de haard weer kan op
knappen.
Antwoord: Klaarblijkelijk is de
roodkoperen laag aangetast, zodat u
die niet meer kan opknappen. Om de
kap de roodkoperen kleur terug te
geven, zal heel veel geld kosten, want
daarbij komen allerlei werkzaamhe
den te pas, waarbij electrolyse de
Iratste is. Het enige wat u doen kan,
is de geelkoperen ondergrond weer
terug te geven, door poetsen met
staaiwol of proberen of met heet wa
ter de rest er ook af gaat Bijkwasten
met een of ander verfje lijkt ons niet
de juiste methode, want waarschijn
lijk gaat dat bladderen en stinken als
u de haard aansteekt.
Door prof. dr. W. H. VELEMA
Een goede recensie moet aan twee voorwaarden voldoen. Zij moet
een overzicht geven van wat de auteur van het besproken boek
wilde zeggen. Zij moet ook een oordeel geven over diens betoog.
Het eerste heeft dr. Buskes nagelaten. Hij begint met te spreken
over mijn methode. Hij verzwijgt waarin die methode bestaat. De
lezer wordt niets gewaar van mijn analyse van Kuiterts theologie.
Dr. Buskes informeert de lezer wel over de uitgangspunten van
mijn kritiek. De lezer moet wel denken dat ik met deze kritiek be
gonnen ben. Het tegendeel is waar. Ik heb eerst geluisterd naar wat
Kuitert zegt. De voetnoten wijzen de weg, die ik bij mijn naspeu
ringen gegaan ben. Dr. Buskes heeft de uitgangspunten van mijn
kritiek op Kuitert besproken, maar mijn boek zelf niet. Hij is het
met mijn uitgangspunten niet eens. Daarom deugt het boek niet.
In alle bescheidenheid wil ik er op
wijzen, dat er tot heden geen studie
mij bekend is, waarin het geheel van
Kuiterts theologie zo zorgvuldig is
geanalyseerd. De samenhang tussen
zijn proefschrift en zijn latere publi-
katies is nergens ter sprake gebracht
als in mijn boek.
Omdat dr. Buskes over mijn analy
se niets zegt, vindt ik de bespreking
onzakelijk. Ik geef van dat onzakelij
ke ook een voorbeeld uit zijn betoog.
Met behulp van mijn methode acht
hij het mogelijk om een aantal theo
logen „aangepaste theologie" te ver
wijten. Mijn methode zou reeds in
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN Gaan studen
ten-dominees te ver in hun sa
menwerking met andere kerken?
Lappen ze de in de gereformeer
de kerken geldende regels voor
het oecumenisch verkeer aan hun
laars en zijn ze aan het vrijbui-
teren? Verscheidene leden van
de gereformeerde synode, zo
bleek dinsdag, denken er zo over
en zij vinden ook dat daar wat
aan gedaan dient te worden.
•Om te beginnen zou men de stu-
d -ntenpredikanten meer moeten be
trekken bij het werk van de „gewo
ne" gemeente. Integreer ze in de ar
beid van de plaatseljike kerk, stelde
ds. A. C. van Nood uit Velsen voor.
Ds. P. van Til uit Middelburg ging
nog verder: beroep alleen een studen-
tenc'iominee als vaststaat dat hij ook
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
ingeschakeld wordt in het werk van
de plaatselijke kerk, ried hij aan.
Ds. D. H. Borgers uit Soest wilde
onder meer uitspreken dat gezien de
eerder genoemde synodale regels „het
houder van gemeenschappelijke
d ensten met rooms-katholieken on
juist is en dat met betrekking tot de
remonstrantse broederschap en de
doopsgezinde sociëteit niet gesproken
kan worden van de nodige overeen
stemming in het geloof in de Here
Jezus Christus".
TEGENSTEMMEN
Er waren ook tegenstemmen: oud-
studentendominee J. Hessels Mulder
uit Amsterdam verwierp het woord
vrijbuiterij. Wij zoeken en tasten, zei
hij, en daarbij zal wel eens een regel
overschreden worden, maar: de mens
is er niet voor de sabbat!
Prof dr. C. Augustijn zei over het
voorstel van ds. Borgers dat de be
staande regels gelden voor gerefor
meerde kerken in hun relaties tot an
dere kerken en gemeenten, maar dat
studentengemeenten zoals wij die
kenner geen gereformeerde kerken
zijn. Ds J L. van Apeldoorn uit Bilt-
hoven zag de studenten gemeente als
een proef polder waar je wat moet
durven laten gaan.
Besluiten over de hier vermelde
amendementen en voorstellen zijn
nog niet genomen. Eerst gaat een sy
nodale commissie zich met de deputa-
ten voor het studentenwerk daarover
buigen.
We moeten nog melden dat de sy
node besloten heeft een studiedepu-
toatschap in te stellen voor het
vraagstuk van de abortus provocatus
en dat deze studie zo mogelijk in in-
tn kerkelijk verband zal gebeuren.
1911 iemand er toe gebracht hebben
Kuyper vrijzinnig te noemen.
Nu wil het geval dat ik mijn proef
schrift aan Kuyper gewijd heb, ter
wijl ik ook een boek over Van Ruler
heb geschreven, wiens naam Buskes
in deze rij eveneens noemt Met mijn
methode kom ik ten aanzien van
Kuyper en Van Ruler tot andere con
clusies dan ten aanzien van Kuitert
Het lijkt mij niet mogelijk dat Bus
kes ten aanzien van Noordmans of
van Ruler of Gunning een dergelijk
boek schrijft.
Waarom kan het ten aanzien van
Kuitert dan wel? Omdat Kuitert in
zijn hermeneutiek de aanpassing van
het begin af aan heeft ingebouwd. Zij
vloeit voort uit zijn leer over God.
Dat heeft geen van de genoemde
theologen zo gedaan. Ik dring mijn
methode niet aan Kuitert op. Deze
hermeneutiek is Kuiterts eigen keuze,
vanaf zijn proefschrift in 1962. Ik heb
de ontwikkeling van deze hermeneu
tische methode in Kuiterts theologie
geschetst
Dat had Dr. Buskes zijn lezers
moeten laten zien, wilde hij aan mijn
boek recht doen. Ik kritiseer Kuitert
wel vanuit mijn vooronderstellingen,
ik heb hem niet van daaruit geïnter
preteerd. Meende dr. Buskes dat
zulks wel het geval is geweest, dan
had hij daarop in moeten gaan. Dan
zouden niet allereerst mijn vooron
derstellingen, maar de theologie van
Kuitert zelf in diskussie gekomen
zijn. Ik meen dat zowel Kuitert als ik
daarop recht hebben.
Het gesprek over de manier, waarop de bestrij
ding van de inflatie moet worden aangepakt, be
gint een serieus karakter te krijgen.
Over het beginsel de inflatiespiraal terug
drukken is iedereen het eens. Dat is duidelijk.
Maar over de manier waarop lopen de meningen
uiteen. Het begint zo langzamerhand zelfs een
beetje op een spraakverwarring te lijken. Zoals
altijd is het: zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Daarom is er nog geen reden om te wanhopen.
In de op gang gekomen discussies zitten bemoedi
gende perspectieven. De drie vakcentrales hebben
weliswaar niet gelijkluidende plannen gelanceerd,
maar dat behoeft coördinatie niet uit te sluiten.
Ook van de zijde der werkgeversverbonden zijn
positieve reacties gekomen. Laatstelijk nog van het
Ned. Chr. Werkgeversverbond, dat zich construc
tief wil opstellen tegenover plannen om tot ombui
ging van de loonkostenstijging te komen, oproept
tot zuinigheid bij de prijsstijgingen en tot beper
king van de incidentele loonstijgingen (o.m. geen
zwart loon meer betalen).
Individuele anderen, zoals bv. prof. dr. A.
Heertje zeggen dat er. concreet ergens een begin
moet worden gemaakt. Hij zoekt dat begin bij de
ambtenarensalarissen (bevriezing boven een be
paalde grens). Wat dat betreft, heeft het kabinet
al een goed voorbeeld gegeven: de ministerssalaris
sen zullen alleen de prijsstijging volgen.
De suggestie van prof. Heertje is natuurlijk ge
makkelijk geopperd. Maar de uitwerking is minder
eenvoudig als gevolg van o.m. de progressie in de
belastingheffing. Er wordt veel weggeroomd in de
hogere salarisklassen. En er is in de ambtenaren-
sector ook nog het concurrentie-element met het
vrije bedrijf. Zal er van matiging iets terecht
komen, dan zal er sprake moeten zijn van een rede
lijk akkoord tussen overheid en bedrijfsleven.
Het moeilijke punt blijft, dat nu al groepen zich
direct negatief uitlaten, zodra er maar met één
vinger naar hen gewezen wordt. Daar zit een ge
vaar in, nl. dat daardoor weer gesloten stellingen
worden geformeerd, waar niemand doorheen kan
breken.
Waar het thans om gaat, is, dat de algemene
bereidheid tot het indrukken van de inflatiespiraal
omgezet wordt in een concreet beleid dat naar
alle kanten zo rechtvaardig mogelijk werkt.
Dezerzijds is in het verleden herhaaldelijk aan
gedrongen op een nationale aanpak. Dat veronder
stelt eensgezindheid tussen overheid en bedrijfs
leven over de in de naaste toekomst te voeren in
komenspolitiek over de gehele linie, waarbij ook
gebruik wordt gemaakt van de bereidheid tot ma
tiging bij groepen die bv. niet te vangen zijn via
collectieve arbeidsovereenkomsten.
Op de vergadering van de CBAT (de Christelijke
Bond van werknemers in de Agrarische bedrijfs-'
takken en de Tabaksverwerkende industrie) heeft
de voorzitter, de heer A. IJska, de sombere uit
spraak gedaan dat het centraal overleg op het punt
van de lonen wel zal breken en dat we daarna
weer doorgaan met de loon- en prijsspiraal.
Als dat werkelijk gaat gebeuren, zou dit weinig
minder dan een ramp zijn. Dan gaan we namelijk
als gevolg van hopeloos groepsegoïsme met z'n
allen volledig de mist in op het gebied van het
terugdrukken van de inflatiespiraal.
Het gaat er om dat er in 1972 een eerste aanzet
gemaakt wordt met het ombuigen van de jaarlijks
stijgende trend. Uitlatingen van politieke en vak
bewegingsleiders laten er geen twijfel over be
staan dat het mogelijk is in 1972 zeker een paar
procenten onder de prognose te blijven van het
Centraal Planbureau (13 procent loonstijging, 7
procent prijsstijging). Dit alleen al zou de finan
cieringsproblemen van de overheid in belangrijke
mate verlichten.
Bij de algemene bereidheid tot matiging en zelf
discipline moet het mogelijk zijn een oplossing te
vinden. Van onze kant blijven we daarom hopen
op een goed lopend overleg met concrete resulta
ten. Omdat het gaat om een zaak van groot na
tionaal gewicht dient het gezond verstand te zege
vieren.
Dr. Buskes is bepaald onbillijk je
gens mij. Hij zegt: Velema „stelt aan
Kuitert telkens vragen dié ik ook aan
Kuitert zou willen stellen en komt
met bezwaren die ik deel". Mijn vra
gen staan in een bepaald kader en
krijgen daardoor een bepaald karak
ter, dat de vragen van,j3uskes niet
hebben.
Wij stellen dus dezelfde vragen
(„telkens") en hebben dezelfde be
zwaren. Ik mag die niet stellen, om
dat mijn vooronderstellingen niet
deugen. Dr. Buskes kent zichzelf het
recht wel toe, omdat ze uit zijn pen
anders klinken. Dit noem ik meten
met twee maten. Bovendien had bil
lijkheidshalve toch wel vermeld mo
gen worden welke vragen en welke
bezwaren hij dan met mij deelt.
Dr. Buskes heeft op geen enkele
bladzijde kunnen ontdekken dat de
zaak waar het Kuitert en Buskes om
gaat. bij mij een zaak van studie en
gebed is. Hij neemt mij dat geluk
kig niet kwalijk. Mijn bijbel- en
Godsvoorstelling maken dat mij on
mogelijk. Ik zal in een krantenartikel
niet over mijn gebedsleven schrijven,
al durft Buskes dit er wel in te be
trekken. Wat mijn studie betreft ver
wijs ik naar mijn publikaties van de
laatste jaren. Men vindt achter in
Wij geven hierbij prof. dr. W.
H. Velema gelegenheid, in te
gaan op het zaterdag jl. gepubli
ceerde artikel: „Kuitert, schiet
schijf of gesprekspartner" van dr.
J. J. Buskes, waarin het boekje
„Aangepaste theologie" van prof.
Velema besproken werd.
„Mens in Gods Wereld" (Amsterdam
1971) een overzicht. Wie van mijn pu
blikaties kennis neemt, zal moeilijk
kunnen ontkennen dat ik midden in
de vragen van vandaag wil theologi
seren, ook al zou men het niet eens
zijn met de richting waarin ik de
antwoorden zoek.
Ik zou Kuitert als schietschijf ge
bruikt hebben. Wie mijn boek leest
komt daar deze zin tegen: „Ik acht
hem een van de weinige moderne
theologen, buiten de engere kring van
exegeten, die zich intensief moeite
geeft om de Schrift te verstaan en
haar betekenis voor vandaag te
schetsen Het feit van zijn zorg om
het verstaan van de Schrift willen we
benadrukken. Zijn theologie is zonder
die zorg niet te verstaan" (14). Deze
zin zou niet geschreven zijn. als ik
Kuitert werkeWjk als schietschijf had
willen gebruiken. Ik heb deze toon
door heel mijn boek heen bewaard.
Ik heb zelfs geschreven dat Van Nif-
trik hem iets in de schoenen schuift
wat hij zo niet zegt (144).
De lezer van de bespreking moet
wel de indruk hebben, dat ik keer op
keer Kuitert vrijzinnig noem. Ik heb
letterlijk geschreven: „Nu Kuitert zo
over Pasen geschreven heeft, aarzel
ik niet te zeggen, dat hij aan vrijzin
nige opvattingen over Pasen in de
christelijke kerk een legitieme plaats
toekent. Het is geen vreugde dat te
konstateren" (83).
Bij de samenvatting spreek ik op
blz. 133 nog een keer over vrijzinnige
visies op de opstanding. Ik heb die
meningen letterlijk uit het artikel ge
citeerd. Voorzover ik weet heeft Kui
tert dit artikel nooit herroepen. Daar
om acht ik mij tot de konklusie, die
ik hierboven letterlijk weergaf, ge
rechtigd. Verder heb ik in mijn boek
over vrijzinnigheid van Kuitert met
geen woord geschreven. Daarom is
het onjuist als dr. Buskes mijn be
doeling omschrijft met: „Kuitert moet
en zal vrijzinnig zijn."
En dan de kern van de kwestie: de
Godsopenbaring. Dr. Buskes getuigt
van zijn geloof in een zich steeds
openbarende God. Ik ?ou de openba
ring in het verleden hebben opgeslo
ten. Ook ik geloof dat God Zich nog
steeds openbaart en dat Hij Zich
openbaren zal. De vraag is of dit ge
beurt buiten het geschreven Woord
om. Of houdt God Zich daarbij aan
Zijrf geschreven Woord? In het eerste
geval kunnen bijvoorbeeld maat
schappelijke veranderingen bron van
Godsopenbaring zijn. Zo wordt het
tegenwoordig ook gesteld. Dan open
baart God Zich niet alleen in en door
de Schrift, maar ook door de voort
gaande geschiedenis. Onze geschiede
nis wordt dan openbaringsgeschiede
nis. Dan hebben we naast de Schrift
nog een andere bron, niet die van de
traditie van de kerk, maar die van de
toekomst van Gods heilshandelen
Het bezwaar, dat de Reformatie al
tijd heeft gehad tegen de traditiebe
schouwing van de rooms-katholieke
kerk. wordt hier opgegeven. Naast de
Schrift komt dan niet de traditie,
maar de toekomst en het heden, als
bron van openbaring.
Hiertegen zeg ik hartgrondig neen.
Gods openbaring in het heden gaat
Invul-puzzel
1. wetboek, 2. vroeger, 3. desgelijks, 4.
Australische struisvogel.
Oplossing vorige puzzel
1. kam, 2. ark, 3. tra. 4. aas, 5. nok, 6.
ode. 7. lor, 8. sijs, a ver. 10. bel. 11. por.
KRAANDRIJVER
niet buiten de Schrift om. Ik geloof
ook dat Gods openbaring altijd nieuw
is. Maar ik geloof niet aan nieuwe
openbaring, als aanvulling op die
door de Heilige Sehrift.
Als ik zeg: God is meer dan Zijn
openbaring, spreek ik niet kwantita
tief over de openbaring. Zoals God
Zich te kennen geeft, zo is HijT Maar
Hij is God en als zodanig is Hij an
ders, meer dan wij zijn. Wij kunnen
Hem niet kennen zoals Hij Zichzelf
kent, in zijn meer zijn. Wij kunnen
Hem wel kennen, zoals Hij Zich
openbaart. Dat is ons genoeg. Ik
breng geen scheiding aan tussen we
zen en openbaring van God, als ik die
twee niet laat samenvallen. Ik wijs
op de betrouwbaarheid van Gods
openbaring. Dat wil zeggen: wij ken
nen Hem echt In zijn openbaring
kennen wij Hem Zelf. Dat doet niets
af aan het feit, dat God niettemin
meer is. „Mijn wegen zijn hoger dan
uw wegen en mijn gedachten hoger
dan uw gedachten" (Jesaja 55:9). Ik
construeer hier geen Godsidee. Ik
probeer onder woorden te brengen
dat God God is, en tegelijk dat Hij
Zich betrouwbaar openbaart.
Het zou niet juist zijn te zeggen:
De Schepper is de Bondgenoot-God.
Het moet precies andersom gezegd
worden. Ik wil hierbij, zoals ik ook in
mijn boek deed, herinneren aan de
publikaties van de Groninger oudtes
tamenticus A. S. van der Woude. Hij
bracht terecht bezwaar in tegen de
volgorde, die dr. Buskes voorstaat.
Weest niet bezorgd, zegt OtrislttsHij vindt die waarschim
zó belangrijk, dat Hij haar driemaal herhaalt in één perico
(Mattheüs 6:25-35). Het is 'geen goede raad, maar een opdracl
Wat luisteren wij vaak slecht, want er is geen mens die zich
een gegeven ogenblik geen zorgen maakt. Misschien maken
ons nu minder zorgen over wat we eten zullen en waarmee
ons kleden zullen dan vroeger. Maar nu maken we ons ané
zorgen, over de toekomst, over onze kinderen, en als de huid
economische situatie zich doorzet, zullen velen zich zorgen go,
maken over hun baan.
Is dat iiiet volop menselijk? Neen, maar het is wel natuurt
Het hoort bij deze wereld, bij dit leven. Maar menselijk is
niet, want de mens is geschapen door God, heeft een opdrcn
gekregen van God. Deze wereld is van God. En in Christus z
wij mensen heel in het bijzonder van God, zozeer zelfs dat
kinderen Gods worden genoemd. Echt mens zijn, betekent sta
op de plaats waar God ons gesteld heeft, in de opdracht dié 1
ons gegeven heeft. Maar dan aanvaardt Hij ook de .verahtwa
delijkheid voor ons.
Weiezen vandaag: Psalm 126.
Dr. Buskes schrijft dat hij het een
voordeel vindt dat hij mijn boek. en
niet het theologisch werk van Kuitert
behoeft te bespreken. Hij wil niet ge
annexeerd worden door de verontrus
ten noch door de Kuitert-supporters.
Ik kan me indenken dat hij graag
boven dat dilemma uit wil. Toch is
deze inzet voor een bespreking van
miin boek onjuist.
Wie een boek bespreekt, dat over
de theologie van Kuitert handelt, kan
er niet onderuit over Kuiterts theolo
gie zelf wat te zeggen. Dr. Buskes
wilde dat niet. Hij kon dat zwijgen
over Kuitert alleen bereiken door niet
de inhoud ivan mijn boek, maar de
uitgangspunten van mijn kritiek on
der vuur te nemen. Hij maakt daar
mee mij tot schietschijf en treedt met
mijn bock niet serieus in diskussie.
Veel lezers zullen aan het eind van
zijn artikel de indruk overgehouden
hebben, die ook de mijne was: Kui
tert kan zich nauwelijks een betere
supporter gewenst hebben.
RAAMSDONKSVEER Bij
controle door de rijkspolitie bij
het viaduct in de Maasroute na
bij Raamsdonksveer bleken velen
zich weinig aan de voorgeschre
ven snelheid van 70 kilometer te
houden. In vijf dagen tijds wer
den 260 automobilisten aangehou
den die het verbod negeerden. De
laagste snelheid 85 km. en de
hoogste 140 km. per uur.
AMSTERDAM "Vanuit Neder
land is gisteren het dringende ver
zoek aan de bisschoppensynode te
Rome gedaan om de vrouw een vol
waardige plaats in de R.K. kerk toe
te kennen.
Ook wordt een studie gevraagd
over de voorwaarden tot priester
wijding van de vrouw.
De werkgroep „Samenwerking man
en vrouw in de kerk" van de Willi-
brordvereniging èn De Horstink
vraagt inwilliging van de volgende
punten:
Vorming van vrouwen tot actieve
medeverantwoordelijkheid en vol
ledige deelname in het leven
van de kerk op basis van gelijk
berechtiging.
Opleiding en aanstelling van be
kwame vrouwen, voor alle beleids-
en bestuursorganen in de kerk.
Bevordering van theologiestudies
voor de vrouw met gelijke moge
lijkheden in alle onderwijstaken in
de theologie.
Herziening van talrijke liturgische
teksten en kerkrechtelijke canons
die de vrouw discrimineren.
Toelating van vrouwelijke diakens.
Bestudering van concrete voor
waarden voor een priesterwijding
van de vrouw, waartegen geen bij
belse of dogmatische argumenten
bestaan.
In een toelichting wordt gezegd,
dat het streven naar verandering van
de plaats van de vrouw in de kerk
(Van een onzer verslaggevers)
LUNTEREN De gerefor
meerde synode heeft in besloten
zitting de volgende Verklaring
opgesteld: De generale synode
van de Gereformeerde Kerken
(Dordrecht 1971-1972), in Lunte-
ren bijeen, voelt zich gedrongen
een woord te doen uitgaan be
treffende het centrale leerstuk
van de verzoening.
Toetsing van nieuwe gedachten
ten aanzien van de verzoening zoals
die opgekomen en gepubliceerd zijn,
vindt plaats in de daartoe geëigende
weg van wetenschappelijke bezinning
en kerkelijke behandeling. De vereis
te zorgvuldigheid vraagt de nodige
rust en tijd. De synode doet een be
roep op de kerken in vertrouwen het
resultaat af te wachten van deze
toetsing bij het licht der Heilige
Schrift.
Intussen betekent dit uiteraard
niet dat zo lang bovengenoemde
toetsing nog niet is afgesloten, er
onzekerheid zou moeten bestaan ten
aanzien van de belijdenis en de pre
diking van de kerk aangaande de
verzoening met God in de plaatsbe-
kledendp kracht van het lijden en
sterven van Christus onze Heer. De
synode weet zich daarin één met het
geen de kerk aller eeuwen heeft be
leden dat Christus voor onze zonden
is gestorven naar de Schrift.
En zij verstaat daaronder niets an
ders dan hetgeen ook in de belijdenis
geschriften der Gereformeerde Ker
ken is gevat, namelijk dat God in
Zijn oneindige goedheid Zijn Zoon
heeft gezonden tot een verzoening
van onze zonden, op Hem ons aller
ongerechtigheid deed neerkomen, en
Hem, die geen zonde gekend heeft
voor ons tot zonde heeft gemaakt op
dat wij zouden worden gerechtigheid
Gods in Hem en opdat wij door Hem
tot God bekeerd een nieuw leven
zouden leiden- Daarom looft en
prijst de kerk haar Heer als het hei
lig Lam van God dat de zonde der
wereld wegneemt.
De synode bedoelt in deze verkla
ring met nadruk datgene aan te wij
zen en te bevestigen wat bij alle
voortgaande bezinning aangaande de
belijdenis der verzoening in de kerk
steeds is beleden en o.a. in het klas
sieke avondmaalsformulier terecht
de enige grond en het fundament
der zaligheid wordt genoemd.'
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Nijkerk: Pb. Kroes te
Waalwijk.
Bedankt: voor Delfshaven: Hasselt,
Oudekerk a.d. IJssel en Veen: W. van
Gorsel te Oude-Tonge.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Brielle: H. Bade te
Surrey, tijdelijk te Doorn, die be
dankte voor Axel.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Schildwolde: J. Geer-
sink te Rouveen.
Bedankt: voor Vlaardingen: A. N.
Hendriks te Delft.
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen: naar Terwolde: H.
Ligtenberg te Genemuiden, die be
dankte voor Amsterdam en Drachten.
Bedankt: voor Benthuizen: P. Hon-
koop te Kampen.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen: te Stadskanaal-N.: J. H.
Hofman, kand. te Stadskanaal.
pas reëel en doelmatig kan zijn, v 2
neer men in het oog houdt hoe r
feitelijke plaats van de vrouw b
diepste samenhangt met de autorit) d
structuur van het ambt en de kjOol
merken van een patriarchale m d
schappijvorm, die elders in de mi d
schappij verdwijnen, maar in de i n
nog voortleven. P
d
(Vervolg van pag d
Volgens haar zou Rogers de Ei g
tenaren hebben aangemoedigd par
„onbuigzame standpunt" te han< d
ven. ic
Mevrouw Meïr zei, dat Israël a
permanent bestand eist om een eii t<
aan de gevechten te maken. Egy a
heeft echter aangedrongen op een
stand van beperkte duur. v
Minister Rogers, zo gaat mev]m\
Meïr verder, heeft in zijn rede get t
dat een bestand voor een korte; g
riode niet doeltreffend is, maari d
het toch wel nuttig is te verklaren e
een belofte om zich aan een bes
van onbeperkte duur te houden,
nagekomen kan worden binnen
kader van een tijdelijke regeling.
Dit, aldus mevrouw Meïr, verh
de kans op een tijdelijke regeling
en kan door de Egyptenaren woi
opgevat als een aanmoediging oi
volharden in hun koppig verzet t<
een bestand van onbeperkte duur.
Premier Meïr legde er de na<
op dat de Egyptenaren het recht
hun soldaten opeisen om het S
kanaal over te steken nadat de Is
lische troepen zich terug hebben
trokken. Zij meent dat de opmer -
gen van minister Rogers de valse
bij de Egyptische leiders kunnen v
ken dat Israël misschien akkoord
gaan met de oversteek van het S
kanaal door Egyptische troepen. A
hiertegen, aldus mevrouw Meïr,
Israël fel gekant.
BELGRADO Uit Belgrado w
gemeld, dat Jasser Arafat, de le
van Al Fatah een aanslag op zijn
ven heeft overleefd, die gepleegd
zijn door teleurgestelde leden
deze Palestijnse verzetsbeweging,
zou gebeurd zijn in de Syrische
Car at Deraa, dicht bij de Jorda
grens.
Uitstel van het vertrek om t
nische redenen voorkwam het
ongelukken van een Jordqanse C
veile, die van het vliegveld van
roet naar Amman moest vertrek
Vlak voordat een koffer in het to
werd geladen ontplofte een tijdige
die er klaarblijkelijk door Palest
commando's in was gesmokkeld.
Het valies was eigendom van
Jordaanse regeringsfunctionaris,
deden zich geen persoonlijke
lukken voor en er werd geen sc!
aangericht.
li:
STRAATSBURG (ANP) Dc
semblee van de Raad van Eu lar
heeft een beroep op dc zevei rafi
aangesloten regeringen gedaan,
hulp voor de Oostpakistaanse vl jde
telingen te vergroten. Van de n rso
maal 400 miljoen dollar die vol gen
de Indiase regering het komfU,
teg
weer
max.
min.
neer
temp.
temp.
slag
gist.
gist.
Amsterdam
onbew.
15
0
Brussel
onbew.
15
6
0
Frankfort
onbew.
15
0
Genève
onbew.
13
0
Innsbruck
1. bew.
-0
O
Kopenhagen h. bew.
13
10
0
Londen
mist
18
0
Luxemburg
onbew.
14
1
0
Madrid
zw. bew.
24
15
17
Majorca
L- bew.
23
15
0
München
1. bew.
12
0
Nice
1: bew.
20
10
0
Parijs
onbew.
22
8
0
Rome
onbew.
22
8
0
Wenen
onbew.
-1
0
Zürlch
mist
12
0
J|Lö B,
halfjaar nodig zijn, heeft de 1 erk
commissaris voor de vluchtelinge: „Hi
nu toe slechts 200 miljoen ontval dai
Aanvankelijk had de Assem e
het ministerscomité ook willen vr! »r
aan te dringen op een onpartijdig
derzoek naar beschuldigingen tel
grootscheepse terreur tegen de Sgi
gerbevolking; op het bijeenro Kr
van de in december gekozen Nati age
le vergadering of het houden van
volksstemming onder internatio
toezicht; en te protesteren tegel
berechting van Sjeik Moedji
Rachman.
Op voorstel van de politieke
missie die vreesde dat het opne
van dergelijke duidelijk poli!
verlangens afbreuk zou kunnen
aan het verzoek de humanitaire
te vergroten, werden deze pasi
geschrapt.
tt