Hoeeetu de kaasuit't huisje? i: onesco's Dodendans naakt diepe indruk Residentie-orkest met voortreffelijk Bruckner-concert msstsm kontuur in Soendanese cultuur komt naar ons land TV-commentaar hrbra Streisand richt film- naatschappij op »nd te Zonnevlammen meer dan ooit zien Vanavond te horen frir DONDERDAG 7 OKTOBER 1971 remiere van de Xiewwe Komedie Door Ev. Grolle DEN HAAG Cor Stedelinck Igisseert en dat betekent het ieater der beweging. Men kan lit te zeer van zuidelijke over laad achten, te barok en te on- lodig vaak ook, maar men zal oor zijn werkwijze toch een die- e bewondering moeten hebben, \en zal moeten toegeven dat hij jn acteurs weet te inspireren en at hij altijd recht doet aan de Ientiteit van het stuk. Zo ook gisteravond in het Hot, nar hij de Nieuwe Komedie regis- ierde in Ionesco's laatste toneelstuk eux de massacre" door Jacoba van [JEW YORK Barbra Streisand Eft met drie anderen een filmpro- ctiemaatschappij opgericht, die ich niets gelegen zal laten liggen in de traditie van de Amerikaanse mindustrie en die toch geld wil rdienen". De maatschappij heet First Artisis oduction Company en biedt op het enblik per advertentie aandelen n. De drie filmsterren, die met Bar- a Streisand samenwerken zijn: even McQueen, Paul Newman en dney Poitier. Zoutgehalte Rijn enorm hoog door Franse lozingen DEN HAAG Er zijn aanwijzin- n dat de Franse kalimij nen in de Izas zich niet houden aan de af- iraak hun kalizouten bij lage water and niet in de Rijn te lozen. Dit is ilgens de hoofddirecteur van de ovinciale waterstaat van Zuid-lHol- nd, prof. ir. J. Klein, de voornaam- e oorzaak van het abnormaal hoge mtgehalte van de Rijn dat de laat- dagen een bedreiging vormt voor land- en tuinbouw in Zuid-Holland de watervoorziening in Zuid-Hol- id en Noord-Holland. [et de kalimijnen bestaat de af- aak dat er bij laag water niet ge- jsd zal worden, maar dat het kali- put zal worden opgeslagen totdat de fraterstand weer hoger wordt. De «•ranse kalimijnen weigeren zuive- ngsinstallaties te bouwen met als ar- iment, dat deze mijnen economisch marginaal werken dat ze binnen- jrt toch wel zullen sluiten. Dit ar- ument wordt overigens al enige ja- m gehanteerd. De hoogheemraadschappen Rijn- nd, Schieland en Delfland betrek en inmiddels hun water maar uit et Amsterdam-Rijnkanaal, waar het mtgehalte nog redelijk is. Gedepu- erde Staten van Zuid-Holland heb- en de minister van verkeer en wa- rstaat ingelicht met het verzoek er- ij om stappen te ondernemert, die toe zullen leiden dat de zoutlozin- en in de Elzas drastisch worden ver- iderd. Velde vertaald onder de titel „Maka- bere kermis". Een stuk dat sterk geïnspireerd is op de middeleeuwse dodendans. In een samenleving doet zich een ge heimzinnige ziekte voor. Telkens en op de meest onverwach te momenten sterven er zomaar men sen. Als men de ziekte onder de leden heeft is de dood terstond aanwezig. Van huis uit een absurdicus kan Ionesco ook hier het komische mo ment niet voorbijgaan, maar het tra- g'sche overheerst ten slotte. Trouwens voor Ionesco is dat niet' zo'n grote stap, en voor hem niet al leen. De mensheid is de laatste de cennia opgegroeid in het heerlijke welen dat er haast geen ongeneeslijke ziekten meer bestaan, maar de laatste tijd zijr. er tekenen, dat men het met zijn wetenschap en zijn techinek toch niet zover gebracht heeft. Het middeleeuwse levensgevoel van de onverbiddelijke dood, waartegen geen verweer bestaat is langzamer hand ook weer ons levensgevoel aan het worden. Onze tijd wordt weer een tijd van een dodendans. Het stuk was me r.iet zo absurd, als het bijvoor beeld tien jaar geleden zou zijn ge weest. Cor Stedelinck heeft zijn regie dan ook geplaatst tegen het klankde cor van de requiemmis, die vele eeuwen onze beschaving gestempeld heeft. In Mario Mocenni had hij een uitne mende scenograaf en costumier ge vonden, die het geheel bij voorkeur in wit, zwart en grijs hield, de kleu ren var de dood. Het stuk zelf is opgebouwd uit los- sp scènes, die stuk voor stuk als het ware balletten vormen op het thema van de dood. De eerste die sterven zijn twee kleine babies, die laatste is c°n cipier en mochten er dan nog van het gezelschap in leven zijn gebleven, dan zijn er nog de genadeschoten. De opvoering maakte een diepe in druk en de leden van de nieuwe ko medie namen er, al stonden hun na men in een voortreffelijk uitgevoerd programmaboekje vermeld, als ano niem aan deel. Dat hoort ook bij een dodendans, want allen zijn daarin ge lijk. Een indrukwekkende prestatie naar idee, uitvoering en structuur. WILLEMSTAD Minister W. K. N. Schmelzer heeft aan het einde van zijn driedaagse bezoek aan de Neder landse Antillen gezegd dat over de toekomstige status van de Antillen geen enkel contact is geweest met een buitenlandse mogendheid, dus ook niet met Venezuela. Mag kaas uit 't vuistje uit en thuis uit de vuist? Thuis natuurlijk, maar als u uithuizig een portie kaas bestelt - wat dan? Een speurtocht door de sjiekste gelegenheden leert ons: de ware liefhebber wil het direkte kontakt. 'Er mag niets staan tussen mij en dat gulle goud', zei een culinaire grootheid en tastte toe met duim en wijsvinger. U hoort 't. Wie „Simon van Collem" zegt, heeft geleerd ook „oude film" te zeggen. Hij vat al jarenlang films van vroe ger voor ons samen en gisteravond deed hij het weer, hoewel het onder werp een gebouw was, namelijk het Tuschinski-theater in Amsterdam. Het zwaartepunt van de uitzending lag op de bekende films die in deze bioscoop hebben gedraaid, alsof dat het unieke van dit theater zou zijn geweest. We kunnen ons in tegendeel andere bioscopen voorstellen met een roemrucht repertoire. Het theater is niet zo maar een plaats waar films worden vertoond. Het is eruit het gekste gebouw ooit door ons betreden en dus zijn we van mening dat de persoon van Tuschins- ki niet had moeten worden gekoppeld aan allerlei films, dan wel het ge bouw. Het is waar dat ons af en toe een doorkijkje werd gegund, maar als je hoort van Pieter den Beste dat het een haar had gescheeld of zelfs de plinten waren van ornamenten voor zien, dan betreur je dat niet alle hoe ken en gaten van het gebouw werden onderzocht. Waarom heeft een bioscoop-theater een Japanse en een Moorse zaal? In plaats daarvan waren er wel een aantal bekende filmpersoonlijkheden die vertelden wat de leukste scènes uit hun leukste films waren of mede delingen van dergelijk strekking. Daarop werden dan de fragmenten getoond. C. J. L. Door Hans W. Ledebocr DEN HAAG In één opzicht is Indonesië verder dan Europa: een verenigd Europa met één gemeen schappelijke taal naast de talen van de verschillende landen die deel uit maken van dat Europa is nog altijd een onbereikbaar ideaal. In Indonesië is dat ideaal bereikt: Madoera, Celebes, Ambcn, al deze landen maken deel uit van één Indo nesië en de bewoners van deze lan den spreken naast hun eigen taal het Indonesisch. Voor wat betreft taal en cultuur is er tussen een Javaan en een Soenda- nees een verschil, dat is te vergelij ken met dat tussen Fransman en Duitser. Na het gezelschap Javaanse Hof- dansers komt nu tvan 18 tot 28 okto ber het Soendanese gezelschap Bakti Budaya onder leiding van Bernard Suriyabrata naar Nederland met een programma van dans, wajang en dra ma. Maandag 18 oktober houdt het zijn eerste voorstelling in het Haar lemse concertgebouw, zondag 24 okto ber komt het in Rotterdam, maandag 25 oktober in bussum en dinsdag en Vorig jaar minder zieken in de bouw UTRECHT Het aantal ziekte- leldingen in de bouwnijverheid is in 70 met drie procent gedaald ten op- Ichte van het jaar 1969. De ziekte- lur per melding is echter toege- >men, zodat het totaal aantal ziekte- agen steeg van 7.632.000 tot 7.975.000. Tengevolge hiervan steeg het door bedrijfsvereniging uitgekeerde to- albedrag aan ziekengeld van 323 liljoen tot 375 miljoen gulden. In et jaarverslag van de bedrijfsver- niging voor de bouwnijverheid, waar deze cijfers worden meegedeeld, fordt tevens gezegd dat de langere iekteduur in het vorige jaar waar- chijnlijk voor een deel te wijten is 'eest aan de toen heersende ïiepepidemie. Er wordt gewerkt aan ten efficiënter controlesysteem. Door ADR. HAGER DEN HAAG In een uitver kocht huis concerteerde het Re sidentie-orkest gisteravond voor de eerste maal in dit seizoen on der Willem van Otterloo. Met Mozarts ouverture tot Die Zau- berflöte bracht Van Otterloo een aantal voortreffelijke operavoor stellingen onder zijn leiding in herinnering. Een ouverture hel der als het klokkespel in deze opera. Ondanks dat viel het ap plaus magertjes uit. Vt je spreekt over de violost Chris tian Ferras denkt aan een twintig jaar geleden, toen Scheveningen nog een cultureel centrum was. Een Sche ven.ngen waar zelfs een internatio naal muziekconcours werd georgani seerd Ferras als vijftien-jarige was in 1948 de eerste prijs-winnaar Kurzaal werd congresgebouw, Fer ras werd een internationale grootheid en gisteravond de vertolker van het vioolconcert van Mendelssohn. Een gevoelvolle weergave met een bijna volmaakte toonvorming en ontdaan van routineuze invloeden. Van Otterloo begeleidde opvallend zorgzaam, doorgaans blijkt daaruit z.jn respect voor de kwaliteiten van een solist. Het orkest was attent en zo werd aan alle voorwaarden van een uitstekende vertolking voldaan. De jarenlange ervaring van het Concertgebouw-orkest met de werken van Bruckner heeft dit ensemble te- ïecht een internationale faam be- zoigd. Oneerbiedig gezegd: men kreeg Eruckner met de paplepel toegediend. Die traditie mist het Residentie-or kest, waardoor de Bruckner-vertol- kingen nimmer zo'n hoge vlucht heb ben genomen. Dat neemt niet weg, dat Van Otterloo en Bruckner op goede voet staan. De grote orkest-be zetting, het belangrijke blazersaan deel, de uitbundigheid en kleurrijk heid, het zijn elementen die. Van Ot- tei loo beheerst. Zet hij zich volledig in en is er een intense voorbereiding aan vooraf ge gaan, dan kan ook het Residentie-or kest met Bruckner tot prestaties ko men. De symfonie no. 6 kwam gister avond onder bovengenoemde gunstige omstandigheden tot stand. Het resul taat bezat vitaliteit en allure. woensdag 26 en 27 oktober komt Bakti Bydaya naar Den Haag. In Amsterdam zal het niet optreden, er is geen zaal beschikbaar. De leider, Bernard Suriyabrata, is niemand minder dan de in Rotterdam geboren en in Amsterdam zo bekend geworden musicus Bernard IJzer- draat. IJzerdraat maakte een studie van Indonesische muziek en werd vooral bekend door zijn Javaanse gamelan, die hij tijdens de oorlog voor het In stituut voor de Tropen heeft gemaakt. In 1966 ging hij voorgoed naar In donesië, hij veranderde zijn naam in Suryabrata en hij is nu als musico loog verbonden aan het Indonesische ministerie van onderwijs en hij is ook decaan van de faculteit der schone kunsten van de Djakartaanse univer siteit. De Soendanese cultuur is lang niet zo introvert als de Javaanse. Belangrijk zijn de maskerdansen. Een van de danseressen, Asti Maha- radjo, is „Miss Djakarta" geweest! Verder is er poppenspel wajang in drie vormen, er is een uit zeven instrumenten bestaande „gamelang degung", een soort kamerorkest. Soendanese muziek en dans zijn vrolijker, fleuriger en voor de Euro peaan toegankelijker dan de 'Javaan se. Dat geldt ook voor de klassieke kraton-muziek uit Soemedang. WASHINGTON (UPI) De weten schappelijke kunstmaan OSO-7, die bij de lancering vorige week woens dag bijna vernield werd, werkt voortreffelijk. OSO-7 maakt een stu die van de buitenkant van de zon, waar de nog maar ten dele begrepen zonnevlammen een grote invloed heb ben op het weer en de radioverbin dingen op aarde. Enthousiaste NASA-onderzoekers vergelijken de gegevens van de nieu we kunstmaan met het zien gebeuren van een autobotsing, en de vroeger verzamelde gegevens met het horen van de klap en het zien van de wrakstukken. OSO-7 stelt hen in staat de geboor te van een zonnevlam (protuberans, zeggen de astronomen) waar te ne men. Door een storing in de lanceer- raket kwam de OSO vorige week in een tuimelende beweging, waardoor hij niet naar de zon kon „kijken". Het kostte acht uur knutselen met de stabilisatieraketten om de kunstmaan stil te zetten. Il.l I IISII. VUHON» Nederland I. NOS: 18,45 <K) De Fabeltjeskrant. STER: 18.50 (K) Reclame. NOS: 18.55 (K) Journaal. STER: ïo.oo (K) Re clame. VPRO: 19.05 (K) Star Trek: serie fantastische ge- •chledenlssen ln de ruimte vaart van de toekomst. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 <K) Journaal. STER: 20.15 (K) Reclame. VPRO: 20.21 Berich ten uit de samenleving. 20.30 Chaplin op weg naar Charlie: Tv-serie uit de periode rond 1915. 20.40 (K) Het onderwijs ln China, documentaire. 21.30 (K) Magic Box: Zweeds amuse mentsprogramma. 22.15 Deze week: TV-serle van beroemde Jazz- en amusementsorkesten uit de dertiger Jaren: Artle Shaw. NOS: 22.30 (K) journaal. CVK/IKOR: 22.35-23 05 (K) Leerhuis: discussieprogramma. Ter Visie: Parlementair en po- van Verdi, door Weens Staats- litiek weekoverzicht. operakoor. 22 35 (S) Moderne Belglë-Nederlands. 18.00 (K) chansons. 22.55 Mededelingen. Fabeltjeskrant. 18.05 (K) De 23.00 Nieuws. 23 10 Radlojour- perlkeien van Penelope Pits- naai. 23.20 Cai - top. Jeugdserie. 18.30 Jonger mofoonplaten. dan je denkt. 19.05 Horen en Nieuws, zien. 19.25 Politieke tribune: de Christelijke Volkspartij. 19.30 Her spreekt men Neder lands. 19.40 Mededelingen. 19.45 Nieuws. 20.1O Europa Nu. 20.25 De Kleine Zielen (1), tv-serie, 21.35 Wetenschappelijk pro gramma. 22.25 (K) Première. Nieuwe films. 23.05 Nieuws. PUIWfömWmm MÓRGEN Fluit en piano. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nieuws). 11.30 Orgel en klavecimbel. 11.55 Beursbe richten. NOS: 12.00 Blik op de wereld: populair programma over ontwikkelingshulp. 12.30 Voor de landbouw. 12.40 (S) 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Ac tualiteiten. NOS: 13.25 Toeris me: toeristische informatie. 13.50 Promenade orkest met harpsollste. 14.25 Informatie en muziek uit de Bondsrepubliek. 14.55 Ruimte: magazine lt \l»IO Hilversum I. 402 m. KRO: met gewijde muziek, lezingen 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende en een korte overdenking, woord. 7.07 (S) Badinerie: VPRO: 16.00 VPRO-Vrljdag: klassieke muziek (gr.). (7.30 lichte muziek met reportages. Nieuws; 7.41-7.50 Actualiteiten), interviews, commentaren, be- 8.24 Overweging. IL30 Nieuws, richten en telefonische reak- Nederland II. NOS: 18.45 <K) De Fabeltjeskrant. Hilversum I, 402 m. NCRV 18.30 Nieuws. 18.41 Wereldpano rama. 18.50 Muziek van Het Leger des Heils. 19.05 (S) Kerk orgelconcert. 19.35 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 20.05 De kleine wereld, serie- hoorspel. 20.30 (S) Radio Ac tief: gevarieerd plaat voor uw stereokop. (10.30-10.32 Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11,55 Mededelingen. 12.00 (S) Van' twaalf tot Hilversum UI 240 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Licht pro gramma (8.00 Nieuws). NOS: 9.00 Nieuws. 9.03 Jan Corduwe- het land; 12.26 ner Show, met o.a. Europees Mededelingen l.b.v. land- en Popparlement. 10.00 Nieuws, tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 10.03 De Eddy Becker Show Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden 11.00 Nieuws. 11.03 De Vincent (K) Reclame. NOS: 18.55 (K) Journaal STER. 19.00 (K) Re clame. TROS: 19 05 Martljntje. 18.50 22-2fl Avondoverdenking. 22.30 programma. *"7* nirlne 22 3n muzikaal Nieuws. 22.40 Den Haag daag. 22.50 Het ls niet vol bracht: verkenningen ln kerk middagmagazlnc. Blow Show. 13.00 Nieuws. 13.03 (15.30-15.32 Nieuws). 17.00 (S) De Felix Meurders Show. Metropole orkest. ^17.25 Voor NOS: 14.00 Nieuws. 14.03 De het wonderkind. TV-fllm voor en cultuur (1). 23.10 (S) Metro de kinderen. 19 30 Zorro, t>°'e orkest en solisten, avonturenfilm. STER: 19.55 (K) 23 55-24.00 Nieuws. Reclame. NOS: 20.00 (K) jour- fijg naai. STER: 20 15 (K) Reclame. WÊkRH yROS: 20.21 (K) Mission lm- naai. 18 20 Uitzending van het 7.00 Nieuws en ochtendgymnas tiek. 7.20 Dag met een gaatje: 00 Nieuws. 16.03-18.00 ensemble met solisten. Politie- ke Partijen: 18.19 Uitzending xop-30. (17.00 NU uwsj. van de PSP. Hilversum II 298 m. AVRO: Reading. 2135 (K) Liefde op fareorkest. 19 20 Vijfentwintig £n Amerikaans: twee korte Jaar gesproken brief. IKOR: TV-fllms. 22.10 (K) Weens Phil- harmonisch Orkest. NOS: 22.35 samenleving. <K) Journaal. 22.40-23.05 (K) AVRO lichte grammofoonmuzlek met reportages en Interviews en om 8.00 Nieuws, om 8.11 Radlo- 19.30 Kleur: rondom schrift en Journaal en onr 8.30 De Groen- IIIÏSVINÏF «OROFM NEDERLAND I VPRO 19.05 uur Star Trek; de ruimtevaart van de toekomst, serie 20.40 uur Het onderwijs in China, documentaire 21.30 uur Magic box, Zweeds amu sementsprogramma 22.15 uur Deze week: Artie Shaw, tv-serie 22.30 uur (CVK/IKOR) Leerhuis, kind. tv-film voor kinderen 19.30 uur Zorro, avonturenfilm 20.21 Mission impossible, tv-film 21.10 uur Wilma Reading, liedjes programma 21.25 uur Liefde op z'n Amerikaans, tv-film 22.10 uur De Unvollendete, Weens Philh. Orkest 22.40 uur (NOS) Ter visie parle mentair en politiek weekoverzicht HILVERSUM II NCRV 19.05 uur Kerkorgelconcert door Bert Wessels 19.35 uur Tijd vrij voor muziek in vrije tijd; koorzang 20.05 uur De kleine wereld, serie-1 hoorspel 20.30 uur Radio actief, gevarieerd programma 23.10 uur Metropole Orkest en so. listen HILVERSUM H AVRO 19.20 uur Amateurs musiceren: fan fare-orkest 19.30 uur (IKOR) Rondom schrift en samenleving 20.05 uur Otello, opera van Verdi 22.00 uur Trefpunt, discussierubriek 22.35 uur Moderne chansons 23.20 uur Causerie met grammo foonplaten MARY STEWART 67 „Hij was mijn navigator, en een der aardigste kerels die een mens kon ontmoeten. Het idee dat hij ooit ver liefd zou zijn geworden op Loraine „Jje bent het zelf ook geweest," herinnerde ik hem. „Per slot van rekening ben jij met haar getrouwd." Hij keek me even van onder zijn wenkbrauwen aan. „Ja, ik ben met haar getrouwd. David was twaalf jaar en Mary was al zeven jaar dood, en ik dacht -" hij brak zijn zin af. „Wel, je hebt haar gezien, en als je niet weet waarom ik met haar getrouwd ben, dan hoorde je het te- weten." 'Eensklaps stond het beeld van Loraine Byron me le vendig voor ogen met haar mooie gezicht en de blauwe' ogen, de lange blanke hals en haar verleidelijke figuur tje. „Ik kan het raden," zei ik. Hij keek me weer aan. „Ik ontmoette haar in Parijs," zei hij. „Ik opende mijn Parijse filiaal vorig jaar in de lente, en ik was daar in de loop van het jaar verscheide ne malen. In september ging ik erheen voor een grote veiling van zilver, en ik nam Tony mee, half met de be doeling hem in te wijden en hem te overreden bij mij in de zaak te komen en voor me te werken. Loraine was op die veiling - ik heb niet gezien met wie. Toen ontmoette ik haar kort daarna weer op een feest; zij was daar met teen man die ik kende, Louis Meyer, de Lohdense verte genwoordiger van een grote Parijse handelaar. Hij stelde me voor aan Loraine. We ontmoetten elkaar weer, enige malen. Ik wist me juist op dat moment helemaal geen raad, en ik -" hij zweeg. „Kortom, ik trouwde ongeveer een maand later met haar en nam haar eind oktober mee terug naar Deepings." Zijn mond kreeg een wrange trek en zijn stem had weer die harde onplezierige ondertoon, net als toen ik die de eerste maal hoorde. „Het ging niet," zei hij kortaf. „Uiteraard. Zodra wij getrouwd waren, wist ik dat ik gek was geweest. Om te beginnen had ze helemaal niet naar Engeland gewild: zij wilde dat ik me in Frankrijk zou vestigen, in het zuiden. Maar ik had Deepings - en David - en ik hield voet bij stuk. Toen had je uiteraard de poppen aan het dansen. En - al even vanzelfsprekend ging het ook niet met David; zij wilde geen last van hem hebben, en hij. had geen tijd voor haar. Hij is beleefd, dat kleine mirakel, en hij zei geen woord tegen mij, maar ik kon zien dat hij er ongelukkig onder was.... We beleefden een paar bijzonder onplezierige weken, en toen kwam Tony met Kerstmis logeren." Zijn stem werd vlak en doods. Hij had het poli tierapport kunnen voorlezen. „Hij werd in zijn bed ge vonden om drie uur 's morgens op de negentiende janua ri. Hij was gewurgd. Er zat een dun koord om zijn nek geknoopt. Het was het koord van mijn zonnescherm, en mijn vingerafdrukken stonden op het eikelvormige handvat waarmee je het scherm neerlaat." „Natuurlijk stonden ze daar," zei ik. „Ik neem aan dat je dat scherm toch wel eens neer hebt gelaten, niet?" „Ja. Dat soort dingen hebben me tenslotte mijn nek ge red. Ze konden denken wat ze wilden, maar voor de meeste dingen die ze vonden, bestond zowel een onschul dige als een schuldige verklaring. Toen, tien minuten na dat Loraine het lijk ontdekte „Vond Loraine hem?" riep ik uit. „Ja," zei hij, en zijn stem had weer die scherpe klank. „Zij ging naar zijn kamer - om drie uur in de morgen. Ze kwam er rond voor uit, allemaal terwille van het recht. Wordt vervolgd) Momma /VMM5. JOHN HEEFT ME BEN RING GEGEVEN IET MfiAR NIET OP MAMS, ZÊ IS VR0E6ER V6R100FDGEWEEST MET EEN JUWELIER Smidje Verholen en de veedieven van Texas 176: „Ma... ma... maar ik heb Zwarte Daaf pffff niet gevangen...," steunde de geplaagde Fatty, die achter zijn bureau was gaan zitten. „Interes seert ons niet", zeiden de rechercheurs. „Dienst is dienst en daarom zoeken wij niks uit en stellen ook geen vragen. Wij moesten hier vijfduizend dollar brengen plus een blikken ridderorde. Dat hebben we gedaan. Punt. Uit. Als ze in New York willen, dat wij iets gaan onderzoeken, dan moeten ze daar maar opdracht voor geven. Zon der opdracht begin je in de dienst namelijk niks. Ont- hou dat dus maar goed, sheriff: wie weinig werkt .maakt weinig fouten. En lever ons dan nu maar gauw de gevangenen uit, want wij moeten ze naar New York brengen." „Goed zo", zuchtte Fatty opgelucht. „Hoe eerder ik er af ben, hoe liever het me is." Toen de rechercheurs verdwenen waren, begon Fatty eens een beetje na te denken. „Wat een boel pffff soesa voor niks", knorde hij. „Ik loop de grootste risico's ter wereld, val bijna te pletter in een spelonk, moet bijna een vuurgevecht leveren tegen de veedieven, en wie gaat met de eer strijken? Smidje Verholen! Poe, het mocht wat! Weet je wat? Ik breng hem drieduizend dollar plus die ridderorde, want daar zijn die Europeanen gek op. Tweeduizend dollar hou ik, voor de moeiteDat was natuurlijk niet zo erg fraai van Fatty. Eilaas, wij kunnen daar weinig aan veranderen en. daarom gaan we hem maar eens achterna, als hij per jeep de weg naar Andy's ranch inslaat. Onderweg haalde hij de markante figuur van de kleine dr. ir. Blikslager in, die met een zware kist liep te zeulen„Rij maar mee naar de ranch van Andy Malone", knorde Fatty. „Dan kun je meteen eens zien wie dat gekke masjien nou eigenlijk teruggevonden heeft FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 13