De Christelijke Pers
Zending en studenten ter
gereformeerde synode
J
Afgescheidenen mees
vervolgd in Sowjetuni
BEROEPINGSWERK
D?i. J. Schipper
via Kampen
naar Nijmegen
COMMENTAREN
Verademing
Een ivoord voor vandaag
tl
Verklaring ten
gunste van
Hans Kiing
Puzzelhoek
'I
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ederveen, Tholen,
Wapenveld en te Wekerom: J. Maas
land te Wilsum; te Delft: H. W. van
der Toorn te Tricht; te Hengelo: O. F.
J. Antonides te Terborg; te Brakel: I.
Kok te Baarn.
Aangenomen: naar Zeist: J. P. van
Roon te Katwijk a. Zee. naar Nieu-
werkerk aan den IJssel: D. J. Cupe
rus te Aalst.
Bedankt: voor Randwijk: b. Haver
kamp te Nijkerkerveen; voor Middel
burg: L. E. Emmen te Bergentheim;
voor St. Annaland: L. Trouwborst te
Oud-Beijerland.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar: dr. Y. Feenstra (terug
gekeerd uit Kongo; laatstelijk pred.
te Rotterdam), De Ruvterstraat 6 flat
3. Zandvoort; H. Windig (voorheen
pred. psych. inr. Wolfheze). Beetho-
venlaan 281. Doorwerth.
Niet beroepbaar, maar wel bereid 's
zondags de kerken te dienen: kand.
A. T. B. M. van der Kevie, Bonistraat
13. Amsterdam; kand. H. J. Velt-
kamp, Amaliastraat. 3, Amsterdam;
kand. mej. G. Gosker, Swammer-
damstr. 60 hs. Amsterdam (verb,
ber.).
Beroepen: te Zevenhuizen: D.
Dijkstra te Zuidwolde (Gr.).
.Vangenomen naar Enumatil: kand.
L. H. Bouwkamp te Amsterdam.
GEREF. KERKEN (VRIJG
Beroepen: te Ureterp: M. Brandes
te Hengelo.
CHR GEREF. KERKEN
Beroepen: te Zaandam: G. Leen-
dertse te Zwijndrecht.
Aangenomen: naar Drachten: C.
Bos te Spijkenisse Zuidland.
GEREF GEMEENTEN
Beroepen: te Drachten: H. Ligten-
berg te Genemuiden.
Bedankt: voor Hilversum en Slik
kerveer: J. C. Weststrate te Melisker-
ke.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Beroepen: te Zeist: J. A. Hamers te
Wormerveer.
Volgende keer duidelijke vragen gewenst
Van een onzer redacteuren
LUNTEREN „Hebben de kerken in Indonesië nooit spanningen
rondom de belijdenis? Zijn ze eventueel al tot formulering van een
eigen belijdenis gekomen en hoe staan ze ten opzichte van een
binding daaraan?" Dit waren een paar vragen van dr. O. C. Broek
Roelofs uit Zuid-Laren midden in het gesprek ter gereformeerde
synode over het rapport van de zendingsdeputaten.
Drs. Chris Steenwinkel, directeur
van het zendingscentrum, die de Mid
den-Javaanse kerken enige jaren als
sociaal-economisch adviseur ter zijde
heeft gestaan, maakte duidelijk dat
bij deze afbouw zorgvuldig rekening
wordt gehouden met de onderling
zeer uiteenlooende posities van de In
donesische partnerkerken.
Eigenlijk waren ze typerend voor
een „moederkerk" in verlegenheid,
die het zo vaak geproclameerde twee
richtingsverkeer in de zending nu wel
eens tot zijn recht zou willen zien
komen en iets van de Aziatische ker
ken wil leren. In de beantwoording
werd aan deze kant van de vraag
geen recht gedaan, maar misschien
komt dat dan als de deputaten in een
volgende synodezitting een hoofdsom
van hun beleid gaan indienen.
Het rapport heeft wel voor het
eerst de hele zendingsverantwoorde
lijkheid in al haar facetten aan de
synode voorgelegd, maar het gevolg
was dat iedereen voorzichtig een hap
je uit deze rijstebrijberg nam zonder
de illusie er door heen te komen.
Vandaar de vraag: kom nu eens de
volgende keer met een aantal duide
lijke. fundamentele vragen van de
zending waarin van de synode een
uitspraak verwacht mag worden.
Sommige synodeleden probeerden
wel tot diepere achtergronden door te
dringen, zoals drs J. D. B. van der
Meulen uit Sneek, die zich afvroeg of
de roep om een theologie die aansluit
op eigen land en cultuur, welke een
paar jaar geleden zo sterk gehoord
werd, nu weer opgevolgd wordt door
de wens om de verkondiging vooral
te doen ingaan op de politiek maat
schappelijke werkelijkheid. „Kan de
theologie hiermee toch ook niet in
een keurslijf komen?" vroeg hij, dui
dend op b.v. nation-building in het
ene en revolutie in het andere land.
Gevoelig punt
Een gevoelig punt in de discussie
was de financiële zelfstandigwording
van de kerk op Midden-Java die tot
nu toe zwaar is gesubsidieerd. De
geleidelijke „afbouw" van deze finan
ciële assistentie heeft nl. ernstige
consequenties voor de salarissen van
de predikanten die, zoals prof. dr. J.
Verkuyl voorrekende, het nu al met
honderd gulden tier maand moeten
doen. De kloof tussen de honorering
van de Javaanse predikanten en de
Nederlandse zendingsmedewerkers
wordt naar hij zeide veel te groot.
Ook dr. H. [B. Weijland uit Arnhem
toonde zich bezorgd dat de Javaanse
predikanten slachtoffer zullen wor
den van deze „afbouw" van de finan
ciële hulp. Prof. dr. J. Plomp uit
Kampen stelde daar tegenover dat
kerkewerkers toch ook op den duur
geen financiële bevoorrechte positie
kunnen houden in een overigens ar
me samenleving.
F usie
De voorgenomen fusie tussen „De
Heerbaan" en het „Het Missiewerk",
resp. het protestantse en het rooms-
katholieke missiologische tijdschrift
leidde tot enige bezorgde vragen, on
dermeer van prof. dr. J. T. Bakker
uit Kampen; hij constateerde dat er
nogal verschillende opvattingen tus
sen beide partners bestaat. Prof. Ver
kuyl, hoofdredacteur van de Heer
baan, antwoordde dat daardoor de in
houd van het gemeenschappelijke blad
alleen maar interessanter kan wor
den. Hij deed een beroep op de syno
de om de Nederlandse Zendingsraad
niet tot een lege vorm te maken door
een steeds intensievere bilaterale sa
menwerking met de hervormden. Juist
omdat zij de twee grootste zendende
kerken zijn kunnen zij de gegroeide
samenwerking met de kleinere ker
ken in de Nederlandse zendingsraad
gemakkelijk uit het oog verliezen.
Dr. J. C. Gilhuis stelde daar tegen
over, dat de Nederlandse zendings
raad van het begin af wel een advi
serende en coördinerende taak is toe
gekend maar geen operationele func
tie en daar gaat het volgens hem om
in de integratie van het hervormde
en gereformeerde zendingswerk.
Van een onzer verslaggevers
NIJMEGEN De Amersfoortse
hervormde predikant J. Schipper,
werkzaam als algemeen secretaris
van de raad van kerken te Amers
foort en verbonden aan het interuni
versitaire oecumenisch instituut te
Utrecht als studiemedewerker, hoopt
morgen, donderdag 30 september, aan
de katholieke universiteit te Nijme
gen te promoveren tot doctor in de
theologie. Drs. Schipper is de eerste
hervormde theoloog die zijn doctoraal
examen aflegde aan de theologische
hogeschool van de gereformeerde
kerken te Kampen.
De dissertatie van drs. Schipper is
getiteld: ..Eternal life de eschatolo
gie in de theologie van Paul Tillicht;
promotor is prof. dr. P. A. van Leeu
wen o.f.m., buitengewoon hoogleraar
in de fundamentele theologie in Nij
megen.
Studenten
De heer Schmelzer heeft zo lang geanti
chambreerd in het ministerie van buitenlandse
zaken voordat hijzelf de fninisterskamer in gebruik
kon nemen, dat hij er in de nadagen van het
kabinet-De Jong niet aan is ontkomen alvast
enkele beleidsvoornemens te ontvouwen. De
mededeling die daarbij steevast de meeste aandacht
trok, luidde dat de heer Schmelzer van plan was
het beleid van de heer Luns in grote trekken voort
te zetten, een tot moedeloosheid stemmende aan
kondiging voor wie gebukt ging onder het in
routine en bestaande strukturen bevroren beleid
van de heer Luns.
Voor hen moet de toelichting van de heer
Schmelzer op zijn eerste begroting wel een ver
ademing zijn. Voor het eerst sinds jaren wordt een
niet-afgedwongen en niet mis te verstane ver
oordeling uitgesproken van de apartheidspolitiek
in Zuid-Afrika en van het Portugese koloniale
beleid in Afrika. Wel wil de nieuwe minister de
dialoog met Zuid-Afrika voortzetten, maar niet om
het Nederlandse belang te verdedigen of om te
voorkomen dat Zuid-Afrika geïsoleerd zou raken
of wat dan ook, maar expliciet om de openbare
mening in dat land ervan te overtuigen dat
apartheid heilloos is. Ook kondigt de heer
Schmelzer aan dat de regering zorgvuldig zal
onderzoeken welke initiatieven van Nederlandse
zijde kunnen worden genomen om bij te dragen
aan het welslagen van één Europese veiligheids
conferentie en belooft hij „intensieve voortzetting"
van de gesprekken met de landen van het
Warschau Pakt.
Het zijn nog maar aankondigingen, we zullen
moeten afwachten wat ervan wordt waar gemaakt.
Waarschijnlijk zal op de korte termijn de politiek
van de nieuwe minister geen andere praktische
resultaten te zien geven dan die van zijn voor
ganger. Maar zelfs dan nog blijft over dat in het
nieuwe beleid minder verveeldheid doordringt en
meer te merken is van actief zoeken naar kansen
en mogelijkheden.
Het zal wanneer woorden worden omgezet in
daden ook meer aansluiten bij het besef van
betrokkenheid bij het wereldgebeuren dat al een
reeks van jaren in ons land is gegroeid. Men kon de
laatste jaren al te gemakkelijk de indruk krijgen
dat het officiële buitenlandse beleid zich van dat
besef gaandeweg begon te isoleren en zelfs te
vervreemden. Dat bij buitenlandse zaken in dit
opzicht een frisse wind is gaan waaien, kan ook
worden afgelèid van het voornemen van minister
Boertien (ontwikkelingshulp), bij brede lagen van
de bevolking steun te zoeken voor zijn beleid.
Dr. Boertien wil op die manier brede aanhang ver
werven voor een herschikking van handel en pro-
duktie. In zijn meest ambitieuse interpretatie be
tekent dit dat de minister het volk wil rijp maken
voor omvorming van de consumptie-economie tot
een ontwikkelingseconomie, waarin de wezenlijke
internationale behoeften prioriteit hebben. Het
Nederlandse buitenlandse beleid van de eerst
komende jaren staat alleen nog maar op papier.
De vraag is nu of de daden van de regering met al
deze schone beloften zullen kloppen. Maar het
papier levert geen enkele reden op de nieuwe
bewindslieden bij voorbaat af te vallen.
Er -zwaait nog wat voor de studen
tengemeente in de gereformeerde sy
node. Dat is de eerste indruk die men
gisteren kreeg van de besprekingen
over het deputantenrapport betreffen
de de kerkelijkearbeid onder stude
renden.
De sluizen van de welsprekendheid
hierover werden door de bekwaam
presiderende dr. A. Kruyswijk nog
maar op een kiertje opengezet omdat
hij de discussie al spoedig beperkte
tot de werkelijkheid van een vierde
studentenpredikant aan de VU, maar
toen was er al heel wat gespuid.
Er hing tenmiste al een voorstel in
de lucht van ds. D. H. Borgers uit
Soest om de studentengemeenten in
hun oecumenische contacten tot de
orde te roepen zoals die door de syno
de van Sneek is geformuleerd (alleen
gemeenschappelijke kerkdiensten als
er de noodzakelijke overeenstemming
bestaat „ten aanzien van het geloof in
Jezus Christus, onze Heer, gelijk Hij
in gehoorzaamheid aan de Heilige
Schrift en ln gemeenschap met de
kerk van alle eeuwen in onze belijde
nisgeschriften wordt beleden").
Dit betekent volgens ds. Borgers
geen gemeenschappelijke diensten
met de rooms-katholieke kerk, de re
monstranten en de doopsgezinden en
geen hervormd gereformeerde stu
dentegemeente onder één kerke-
raad ozals in Utrecht. Ds. Borgers
verwachtte hiermee „het laatse restje
van mijn linkse image te zullen ver
liezen", maar hij zei niet anders te
kunnen omdat er naar zijn mening
duidelijke besluiten worden gene
geerd.
Ds. L. L. van der Vliet uit Hooge-
veen gaf uiting aan een andere irrita
tie die bij meer synodeleden leefde:
namelijk een zekere verwijdering van
het kerkvolk en een elitegedrag die
het juist voortdurend over basisde
mocratie hebben. D. P. van Til uit
Middelburg viel hem krachtig bij:
„De studenten noemen de kerk intro
vert, maar zij zijn het zelf"
Maar ouderling mevrouw C. A. van
der Sijs-Meulink signaleerde iets wat
naar haar mening „nog griezeliger"
is; de volstrekte onbeduidendheid van
de kerkelijke indentiteit, niet alleen
bij studenten, maar bij tal van jonge
ren. „Als je dit om je heen ziet, vraag
je je wel af waarmee we hier in ons
synodewerk eigenlijk nog bezig zijn",
zo verzuchtte zij. Daarentegen had ds.
P. Riemersma van de studentenpre
dikanten in Rotterdam juist te horen
gekregen dat zij hun werk met dat in
de gemeenten wilden integreren al
blijft het erg onoverzichtelijk omdat
de ene student kontakt zoekt met de
wijkpredikant, maar de ander zich
tot de studentenpredikant wendt."
Dit alles leidde prof. dr. J. Plomp
tot de vraag wat nu eigenlijk het re
ferentiekader is van de arbeid onder
de studerenden: confessie, vinding
rijkheid. het oecumenisch haalbare,
of het zoeken, naar wat in is. En prof.
dr. J. T. Bakker waarschuwde de sy
node de problemen van deze arbeid
niet te onderschatten. Hij was ge
schrokken van een zinnetje in het
verslag van de Leidse studentenpre
dikant dr. Vlijm dat heel wat gere
formeerde studenten existentieel ver
der van het evangelie afstaan dan
ga's.
Tot zover het voorschot op het de
bat over de arbeid onder de stude
renden dat naar verwacht wordt vrij
dag zal worden voortgezet. Dan komt
ook de aanbeveling aan de orde om
aan de VU in Amsterdam een vierde
studentenpredikant te benoemen.
Daar werd aanvankelijk nogal be
zwaar tegen gemaakt, maar de statis
tiek toont inderdaad een relatieve on
derbezetting in Amsterdam: drie pre
dikanten op 4.000 studenten. De ande
re cijfers zijn: Wageningen 1 op 300,
Utrecht 2 op 1000, Leiden 1 op 500,
Groningen 2 op 1371, Eindhoven Vï op
174 en Delft 2 op 600. Ook de direc
teuren van de VU hebben dringend
om een vierde man gevraagd.
..En leidt ons niet in verzoeking", leert Christus ons bidi
Ongetwijfeld heeft Hij niet bedoeld dat God een God is die
in moeilijkheden brengt, alleen maar om te zien of we ze kun
oplossen.
Neen, eerst heeft Hij ons leren beseffen dat we in al het
riële van ons leven van God afhankelijk zijn. Dan leert Hij
beseffen dat we altijd met schuld beladen voor God staan. In
ze bede leert Hij ons erkennen dat wij te te klein en te zwak
om verzoekingen te doorstaan. In deze bede ligt de erkenning
wij geen kracht hebben. In deze bede belijden wij, dat als
ons niet vasthoudt wij verloren zijn.
En daar moeten wij iedere dag weer bij bepaald worden. Wt
er groeit zo gemakkelijk een geestelijke hoogmoed. We bele
Godsverlossingen. En dan gaan we denken dat wij het zelf er
goed afgebracht hebben. We steken onbewust de duimen ach
ons geestelijk vestje.
Maar de Heiland leert ons bidden vanuit de zwakheid: H den
nvT"V
7 1
leid mij niet in verzoeking.
We lezen vandaag: Psalm 25:9-21.
dad
In
t
irhe
n,
rtui
H
MUNCHEN (EPD en KNP)
Volgens opgaven van het Mün-
chener instituut voor studie van
de Sovjet-Unie zijn tot februari
1970 de namen van 61-0 personen
voor de buitenwereld bekend ge
worden, die in de na-stalinis
tische tijd in Rusland wegens
religieuze aktiviteiten veroor
deeld werden.
Niet minder dan 551 van hen be
horen tot de afgescheiden baptisten,
de Initiativniki. Het aantal veroor
delingen onder orthodoxe christenen
bedraagt 12 en onder afgescheiden
orthodoxen 7. De andere aantallen
hebben betrekking op Jehova's Ge
tuigen (23), pinkstergemeente (11), ze
vende dag-adventisten (2) en op de
geestelijkheid van de r.k. en de geüni
eerde kerk.
Volgens het Westduitse blad „Re
ligion und Atheismus" zijn er in de
afgelopen zes jaar in de hele Sovjet-
Unie slechts drie nieuwe kerken ge-
FRANKFORT (DPA) Ongeveer
280 theologen en leken van verschei
dene kerken hebben in een verkla
ring geëist, dat de in Tübingen doce
rende Zwitserse r k. theoloog prof.
Hans Küng volledig inzage krijgt in
het dossier, dat het vaticaan over
hem heeft aangelegd. Initiatiefnemers
tot deze verklaring zijn Benid Japser
en Paul Knitter uit Marburg en Leo
nard Swidler uit Philadelphia. Er
.loopt tegen prof. Küng een kerkelijk
proces, omdat hij van ketterse uitla
tingen wprdt verdacht in zijn boeken
..De kerk" en „Onfeilbaar - een on
derzoek".
ma
bouwd, alle op kosten en op ini
van gemeenteleden.
Verder zijn er sinds 1965 resl
tiewerkzaamheden aan 93 kerke
richt, eveneens uitsluitend op
tief van de gemeenten zelf. Ine >r
deze restauraties is ook het p£x di
chaat financieel bijgesprongen »t
van de elf kerken is de kathedr ir h
Lemberg, die als symbool geldt
de vereniging van oosters en v? >mg;
christendom.
Anagram
puzzel
n z:
lat
aan
ik
ir de
e b
pk g
ir b
he
vro
id a
nen
ton;
nuit
el ee
jer
is
be:
Uit de woorden van de eerste rij
ten de woorden van de tweede rij et
vormd worden. De beginletters vai Jrtjj
woorden uit 'de eerste rij vormer^.
naam van een beroep.
pas
1. part-smart
2. zwemvogel - Europeaan
3. meisjesnaam - rivier in Italië
4. romp - steenklomp
5. koningstitel in Peru - bijb. figuur1 kc
6. bamboestaketsel - lichte bedvveln SP0<
7. opgeworpen hoogte - plezier
idt
l Wi
Oplossing vorige puzzel
naai
i 1
hei
1. gul, 2. elger, 3. nop. 4. elite. 5. m t V
6. Ursem, 7. imker. 8. dol, 9. emmer et j
nok. GENEMUIDEN
Natuurlijk willen wij de prot. chr.
krant niet straks zien verdwijnen.
Met z'n allen moet het mogelijk zijn
om dit nieuwsmedium te handhaven.
Wij hebben een woord, ja een oproep
voor de wereld.
Waddinxveen H. C. Leep-Predt
Wij menen dat de christelijke krant
moet blijven en geloven in haar toe
komst. Zij mag niet verdwijnen, maar
moet juist positief-christelijk tegen
over de neutrale krant staan.
Vlaardingen C. v.d. Linden
Als het abonnementsgeld niet vol
doende is. kan het dan niet opgetrok
ken worden tot een wel lonend be
drag? En als dat niet mag. waarom
wordt dan niet een extra bedrag van
elke abonnee gevraagd? In elk geval:
de prot. christelijke krant moet blij-
Gorinchem
F. Kamminga
De krant moet blijven, hoe dan
ook, de schoolstrijd is gewonnen, de
strijd om de Chr. Pers zullen wij ook
winnen. Iets wat je dierbaar en lief
is daar vecht je voor. desnoods zon
der Trouw, zij zocht al lang de brede
weg. Wij mogen de abonnementskos
ten niet verhogen, maar er zijn ge
noeg wegen om zelfstandig er iets
aan te doen. bijvoorbeeld:
1. ouders geven hun getrouwde kin
deren een gratis abonnement:
2. men verhoogt de prijs als gift met
100 of 50 procent:
3. ieder wint er een abonnement bij;
4. Iaat onze chr. werkgevers, zaken
lui, verenigingen enz., hun Chr.
Pers niet vergeten, enz. enz.
Laten wij wat doen, niet afwachten,
doe het nu!
A. Xoordam
Maasland
Gelezen het nieuwsbericht dat on
dernemingsraad en redactiecommissie
verontrust de aandacht vestigen op
de „onevenwichtige consequenties'
die de integratie met Trouw tot dus
ver voor Het Kwartet heeft gehad.
Hoewel ik er niet geheel zeker van
ben of wij hetzelfde bedoelen, wil ik
graag hier openlijk onderschrijven
dal ik de identiteit van deze krant
sinds de samensmelting zie verzwak
ken. Ik lees het blad nog met veel
interesse, echter thans vooral om het
standpunt van mijn tegenstanders te
leren kennen. Voor een gezin met op
groeiende jeugd geeft het steeds min
der betrouwbare leiding.
Rjjswtjk T. Huizinga
Daar ondergetekende meer dan 55
jaar abonné van uw dagblad „De
Rotterdammer" is, schrijf ik met
volle overtuiging, dat Het Kwartet
blijve tot in lengte van dagen.
N. v. d. Vloed
Rotterdam
Na de fusie met „Trouw", waar
door veel van Uw identiteit verloren
is gegaan, geen tweede!
Het heeft dan geen zin meer een
zg. christelijke krant te lezen. „IJzer
en leem" is in de geschiedenis nooit
duurzaam gebleken. Al zou het een
materieel succes worden, zou er ook
zegen op te verwachten zijn?
Mevr. A. v. d. Lecq-Rothfusz
Rotterdam
Moe: de Prof Christelijke krant
verdwijnen? - Neen! Of vindt u dat
die krant moet Wijven - Ja
Boskoop G. Koppert
Hei dagblad De Rotterdammer
moet blijven en mag nooit een mu
seumstuk worden.
Rotterdam Zr. J. B. Wijnveldt
Met schrik gelezen, dat de krant zal
moeten verdwijnen. Het is niet te ho
pen. wij alle bewoners van Rust
huis Rozenhof verlangen alle dag
naar de Nieuwe Haagse Courant.
Naaldwijk Mevrouw Van Veen
Als NHC blijven wij onafhankelijk
en christelijk. Waarom niet he?
Delft C. J. van Kempen
Een christelijke krant moet er zijn.
destemeer in deze chaotische wereld
van nu. Als iedereen zijn stem in de
ze zal uitbrengen staan wij aan een
nieuw begin. Ik wil deze christelijke
krant behouden, alleen niet met zo
veel sport op maandag.
Den Haag mevrouw L. J. M. de Groot
Breek uw onzalige banden met
„Trouw". Wordt weer met uw eigen
staf en uw eigen hoofdredacteur Die-
mer een evenwichtige becommenta
riërend blad zoals wij dit vroeger ge
wend waren. Een verhoogd abonne
mentsgeld zit er dan ook wel in.
Voorburg Chr. Kersbergen
Mochten de financiën een rol spe
len, dan lijkt mij een verhoging van
de abonnementsprijs met bv. 25 pro
cent tegenwoordig voor niemand een
bezwaar. Deze verhoging zou nl.
neerkomen op ongeveer vijf gulden
per kwartaal. Als bijzonderheid wil ik
u nog meedelen, dat zowel mijn va
der (P. M. Schweig) als mijn schoon
vader (C. Dubbeld) indertijd aanwe
zig zijn geweest bij de oprichtings
vergadering van De Rotterdammer in
het „Verkooplokaal'' aan de Goudse-
singel te Rotterdam. Mijn vrouw en
ik .zouden de krant niet graag missen.
Doe wat u kunt voor het behoud van
de christelijke pers.
Wij willen gaarne adhesie betuigen
en adviseren alles wat mogelijk is in
het werk te stellen om te voorkomen
dat het christelijk dagblad in Neder
land zou moeten verdwijnen.
Delft J. C. v. d. Berg
Waarom zoekt de prot. chr. pers
zijn heil niet uitsluitend bij de katho
lieke dagbladen^ Ik doe liever rooms
water in de wijn dan de kostelijke
wijn te lozen in de rode zee. Waar
het mij om gaat is dat het christelijk
element in onze pers gehandhaafd
blijft.
Voorburg J. J. Vegter
Actiecomité, stel voor het behoud
van een prot. chr. krant alles in het
werk, zodat deze in de toekomst kan
blijven verschijnen.
Scheveningen Mej. A. L. L. Bender
Rijswijk Mej. H. Siblesz
Als men met hart en ziel gelooft in
Jezus Christus, als men Hem aan
vaardt als Leidsman in het leven, ook
als Leidsman bij het samenstellen
van een Christelijke krant, en als
men dan tevens als doel voor ogen
heeft het Evangelie van Jezus Chris
tus via de krant te verkondigen, dan
behoeven we niet bang te zijn dat
onze Christelijke krant verdwijnt,
want dan is het God zelf, die de
krant zal behouden.
Dordrecht N. E. Dolman
O, Nederland - let op uw zaak!!
Bereid tot verhoging abonnements
geld.
Dordrecht Mej. M. R. P. Plaisier
Mijn reactie op uw advertentie van
zaterdag is: laten wij blijven ijveren
voor een Christelijke pers.
Dordrecht N. de Jong
Bij velen zijn de geestelijke waar
den foetsie. Ga voorlopig geen juk
aan op welke manier clan ook met
niet-gelovigen. Wijsheid en Vroom
heid- toegewenst.
Wassenaar P. van Veen
Mijn iv
3 por kwartaal □maand. Stuur mij a!» iaganprastatia da
mop poitpapiar.
moet u óók doen
vul de bon
maar in
Bij een samengaan met de Pers
combinatie zie ik een verdere uithol
ling van ons eigen standpunt. Ik zou
graag willen zien dat het Kwartet
zelfstandig blijft.
Dordrecht J. van dèr Leer
Raadslid prot. chr. fractie
Van huis uit, letterlijk wel te ver
staan, is de Nieuwe Leidse mijn lijf
blad. Toen ik uit huis ging. en drie
kilometer verder in een ander dorp
ging wonen, heb ik twaalf jaar lang
de krant een dag na verschijnen in
de bus gekregen omdat er slechts en
kele lezers waren en een bezorger on
rendabel was. Dat betekende dat het
zondagsblad 's maandagsavonds pas
gelezen werd. Niet zo erg, want het
was een fijne krant, geen partijblad,
zoals Trouw, maar een krant die voor
Christenen wat te zeggen had. en
waar iedereen aan z'n trekken kwam.
Zodra echter de verbintenis met
Trouw er was, was het niet meer on
ze krant. Artikelen van Klei en an
dere uit de Trouwhoek maakten op
z'n zachtst gezegd van de Nieuwe
Leidse een ontrouwe krant. En veel
trouwe lezers hebben dit betreurd en
abonneerden zich op het Reformato
risch Dagblad. Ik heb dat nog niet
gedaan, want ik weet zeker dat de
Nieuwe Leidse blijft, mits ze zichzelf
weer wordt. Maar ik wil beslist
Trouw niet lezen ook niet als er
Nieuwe Leidse in de kop staat.
Nieuw-Vennep J. Tamboer.
Voor een krant die er evangelisch
niet om liegt, heb ik inderdaad een
hogere abonnementsprijs over. De
krant met de naam Diemer was goed.
De fusie met Trouw vond ik al een
verslechtering, maar als nu een sa
menvoeging komt met de andere ge
noemde bladen is het met de Chr.
krant helemaal afgelopen. Toch wil
ik er nog een opmerking bij maken,
nl. dat als de krant werkelijk evan
gelisch wil zijn, men ook een punt
moet zetten achter de sportverafgo-
ding. Het hele kolommen en pagina's
wijden aan voetballen en wielrennen
gaat alle proporties te buiten. Daar
speelt in hoofdzaak geweld en geld
zucht een rol en daar is niets Christe
lijks bij. In de hoop dat door deze
cctie een echte goede Chr. krant mag
Wijven voortbestaan.
Leiden A. H. Labee
Gevolg gevende aan uw alarmeren
de oproep in de Nieuwe Leidse Cou
rant van 25 dezer, bericht ik u mede
namens mijn echtgenote, dat vpar
absoluut noodzakelijk vinden
tc
rd li
ook
>bei
tc
it e
protestants chr. krant blijft be mer
speciaal met het oog op een D
informatie op alle terreinen dl sn f
vens, die men vooral zo nodig
in een gezin met nog jonge
gaande kinderen. De vorm w^nse
deze krant moet verschijnen Ituri
Kwartet en Trouw" of één lam E
blad" hangt van zoveel ecoi hui
sche. technische factoren af, da in
dit maar aan de deskundigen o^bei
ten.
Alphen aan de Rijn D. L. I
Uw advertentie van zaterdaj
ik gelezen. Mijn antwoord
Christelijke pers mag onder gee^kf
ding verloren gaan. Neemt u ""et
alle mogelijke maatregelen om \fsvei
re verzekering te garanderen
Dordrecht
mevr. J. G. Stegcman-Ver
Gaarne betuig ik mijn adhesii a*-
het. aktiecomité tot. hel: behoud v: n I
Christelijke Pers. Naast school n
dio behoort zeker een Chris!
Pers, ook deze is onmisbaar.
Oegstgeest A. G. van Dusse 1
v:
Gelukkig eindelijk actie om 15
Christelijke pers te behouden. Di°°m
luid moet gehoord blijven word nen
deze tijd van inzinking en vei en i
king. Houd voor ogen wat Uw o:3en
en grootouders met Gods hulp net 41
len bereiken op het terrein i
school, kerk en hoger onderwijs e nstc
ook in deze tijd het spontane ja
woord van ons volk bij de E.O Mi
voor ons. vrij, onafhankelijk kw n ni
Steunt alle deze actie met gebei n k
fer. Grijp moed. God van den tjpn
zal het ons doen gelukken en wij °erc
knechten zullen bouwen. g
doodsbeenderen kunnen weer hp he
ven.
Leiderdorp