ZORG, MAAR NIET ZONDER UITZICHT
genover al die onduidelijkheid en verwarring wil ik
ij als een simpel gereformeerd mens gedragen
In discussie
Onze gedragslijn
wand
Teken aan de
Armoe en honger
Nieuwe cellen
Aarlanderveners voerden actie
tegen vuilstortplaats
Genieten van samen musiceren
Voetbalagenda
IEIDSE COURANT
3
ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1971
'i
TGEEST „Je moet goed we
als ik zorg heb over bepaalde
en in de samenleving en in de
heeft dat met paniek niets te
""ken. Angst wekt vrees. Maar
is het niét. „Verontrusting"
20] t vaak een bittere klank. Dat
ik niet opbrengen. Maar zórg
j ik wèl. Toch is ook die niet
f a'^er uitzicht. Ik leef dan ook bij
V flag 1 en Zondag 21 van de ca-
ismus. Het preken daarover
dt wel hoe langer hoe minder.
it dat neemt de verlichting en
roost ervan niet weg. Wat is de
e troost in leven en in sterven?
ik met lichaam en ziel het
ndom van Jezus Christus ben.
wat gelooft gij van de heilige,
;ne christelijke kerk? Dat de
i van God zich een gemeente
toren heeft en dat hij die tot
het einde vergadert, beschermt
ndcrhoudt".
t dus geen zwartkijker.
de geest van Christus maakt
Wij moeten bouwen en bewa-
Dit gefundeerde optimisme
tt niet alleen de kerk maar het
wereldgebeuren. God heeft de
"eld in Zijn hand. Dat wil ik
rukkelijk vooropstellen".
u denkt over heden en toe-
CTen ut toch ook met gemengde ge-
ens. Hebben oudere generaties
niet altijd gedaan?
n d prateh tegenwoordig veel over
Sch euverontreiniging. En dat moet
Maar er is ook een gééstelijke
eejieuverontreiniging. En dié zou
eens erger kunnen zijn. Als je
over je heen laat komen, wat
je dèn nog aan de eerste doen.
et 2 is een roepen om duidelijkheid,
de onduidelijkheid is nog
lit zo groot geweest".
1 ook de krachtige roep om
lelijkheid.
erg vind is, dat je elkaar
b niet meer kunt verstaan. Ter-
Iwij toch dezelfde taal spreken.
Taover al die onduidelijkheid
perwarring wil ik mij als een
gereformeerd mens gedra-
c houd mij aan de „drie for-
van enigheid". Op dat
rdament probeer ik de gang van
|en te bekijken. Daarop wil ik
i levenshuis bouwen. Dat fun-
Jient is vast. Het huis zal ik
ten aanpassen aan de omstan-
;den van het leven. Daar zal
rijheid een rol kunnen spelen".
bsoluteert u die belijdenisge-
fiften nou niet. Ze zijn in een
iaide tijd tot stand gekomen en
idien heeft het denken toch
It stilgestaan en zijn de verhou
wen ook wel veranderd.
uitert spreekt niet
Malleen met andere
rden. Het is ook
F,a n ander belijden'
theologische wereld is volop in
J. veging. Waarden en waarheden
rden in discussie gesteld. En Je-
1aa® Christus wordt daar ook bij
rokken. Het lijkt wel .alsof het
t meer mogelijk is Hem te belij-
t R(h. Er wordt ongelijk ook over
im gedacht. Zonder vaste grond-
te De drie formulieren zijn men-
waarden, natuurlijk, maar we
>ben ze toch nodig omdat er zó-
theorieën en theologische ver-
P"fhngen van de Bijbel zijn dat je
als gewoon mens niet meer uit-
nt. Ik vind in de formulieren
tt, i juiste verklaring van Gods
"ford".
e gelovigen dan die anders tegen
belijdenisgeschriften aankijken?
acht ik niet minder. God zal
irezen worden op allerlei wijzen,
ben dan ook niet zo'n hardloper
eenheid van de kerken. Er
rdt wel gezegd: die éne kerk is
.nodig voor de wereld. Dan zal
IOC wereld naar ons opzien".
>b
rie. Als er te weinig aandacht is
geschonken aan de „geestelijke"
kant van de zaak, aan de sfeer
waaruit het bedrijf moet worden
opgebouwd.
De wereld moet zo nodig zien dat we
wat kunnen. Maar de» mens is niet
in staat te brengen wat er werke
lijk nodig is. Fouten en gebreken
spelen overal hun rol. Wij kunnen
de mond vol hebben over Biafra,
Pakistan, Zuid-Amerika en Zuid-
Afrika maar is het vaak niet een
middel om de situatie in je eigen
land, je eigen omgeving, je eigen
verhoudingen te camoufleren. Die
grote noden kunnen je een gevoel
van machteloosheid geven. Wat
kun je er als persoon aan doen!
Maar in je eigen samenleving kun
je veel direct in orde maken. Naast
de kerk zijn er allerlei organen
waardoor hulp geboden kan wor
den".
Probeert u de kerk nu niet van haar
verantwoordelijkheid tegenover en
in de maatschappij te ontslaan?
„De Bijbel is geen boek met allerlei
revolutionaire gedachten, geen
handboek met allerlei aanwijzin
gen voor maatschappelijke hervor
mingen. Hij is wel dynamisch. We
vinden er Gods wet in. En die heb
ben wij te betrachten. Wij moeten
God gehoorzaam zijn. En dié ge
loofswaarheid kan in dat horizon
talistische denken gemakkelijk
worden ondergraven. Kerk en we
reld zouden er goed aan doen de
Spreuken en de Prediker beter te
lezen. De vreze des Heren is het
begin der kennis. Die wet geeft
'Het gereformeerde
volksdeel heeft
niet aUeen maar
jongeren afgeleverd
die ermee overhoop
liggen'
tnt moeilijk staande houden, dat
nog maar steeds doorgaande
rbrokkeling de kerk geloofwaar-
1 maakt in de ogen van de we-
rkel
Vri heb het niet over een heilloze
1, ,J 'rbrokkeling maar over veelvor-
k e ighcid, over pluriformiteit. Ieder
ld loet voor zijn eigen eerlijke over-
Z' iging kunnen uitkomen. Wij
veloeten de onderlinge onver-
aagzaamheid in de steek laten. Ik
'gelijk het maar met een symfo-
tieji eorkest. Allemaal verschillende
niefatrumenten, maar als de dirigent
voor staat smelt alles samen tot
symfonie. Eén kerk is geen
"m, geen criterium voor het wel-
in van kerk en wereld",
nirf nei1 de kerk doemen soms nieuwe
'fsti !gensteltin9en op. Wat vindt u
de tegenstelling horizontaal-
verticaal?
heb de indruk dat in deze tijd tè
ic» Jfr^ de nadruk op het horizontale
g alt. Dat is naar mijn mening niet
®hst. Mag ik er dé geschiedenis
311 Jezus Martha Maria bij
alen? Martha druk doende. Maria
Zei as een en al oor voor Jezus. Zij
mgifoos het goede deel. In de aardse
erhoudingen zit die spanning ook.
kunnen bedrijven stranden als
het te veel zoeken in de mate-
ruimte. Zij veraangenaamt het le
ven. Zij is tot heil aan de mens
heid gegeven.
Een christen betreurt het dat daar
aan in de loop der eeuwen te wei
nig is voldaan. En we voldoen ef
nog niet aan. Maar laat ze wel pn-
ze gedragslijn blijven".
Werkt dat de lijdelijkheid niet in de
hand? Het heeft verdacht veel van
de bekende dooddoeners.
„Nee. Wij zijn op weg naar het be
loofde land. Nu al moeten we pro
beren iets te voelen, van wat er
straks staat te gebeuren. Als we
God vergeten, wordt het leven er
niet beter op".
Het protest tegen het bestaande zou
je als een symptoom van die ge
richtheid op Jezus' toekomst en
rijk kunnen beschouwen. Er zijn er
die dat zo met grote beslistheid
zien.
„Dat ligt er maar aan in welke ge
zindheid het gebeurt. Als men het
over democratie heeft, praat men
graag over rechten. Maar worden
in al die protesten de plichten
vaak niet vergeten? Er is een roep
om inspraak. Maar men vergeet o
zo gemakkelijk dat er al lang mo
gelijkheden tot inspraak waren.
Die heeft men vaak niet benut. Te
gen de negatieve krachten wordt te
weinig stelling genomen. Het zijn
kleine minderheden, die oneven-
'Waarden vallen
weg, daarom moet
de kerk haar
primaire taak niet
verzaken'
redig grote aandacht van de publi
citeitsmedia krijgen. Soms lijkt het
alsof goddeloze krachten bezit van
ons nemen".
Maar de democratie kan ziek zijn.
Hevig werkende middelen zouden
tot haar genezing kunnen bijdra
gen.
„Wij spelen op het ogenblik met de
democratie. Alles is tegen Ameri
ka. Praat niét over het Oosten.
Denk aan de verseksualisering.
Aan de achteruitgang van de mo
raal. U weet toch wat er met de
Romeinse beschaving is gebeurd.
En dan de agressiviteit. De normen
worden onder de samenleving
weggetrokken. Als zegt dat de
kerk vroeger in praktisch-sociaal
opzicht in gebreke is gebleken ,dan
zeg ik daartegenover dat de kerk
nu wèl aandacht heeft voor alle
mogelijke zaken veraf maar in het
eigen land niet bij machte is de
stroom tegen te houden".
Kosmokomplot van de Hervormde
Kerk was een poging om met link
se actiegroepen in gesprek te ko
men.
„Zo zie ik het toch niet. Voor mij is
de hele organisatie daarvan een te
ken aan de wand. Een voedingsbo
dem voor nog sterkere onverdraag-
Er zijn mensen die oprecht bezorgd
zijn over bepaalde vernieuwingspro
cessen in onze samenleving. Niet om
dat zij zweren bij het conservatisme
maar omdat zij vrezen dat die ver
anderingen geen wezenlijke vernieu
wing betekenen.
Het is goed, ook hun de gelegen
heid te geven te zeggen wat zij op
hun hart hebben.
Z ijn cshriftelijke reactie op een
commentaar in onze krant over het
hervormde, initiatief, kosmocomplot,
bracht mij deze week bij de heer M.
Weima, Oranjelaan 7, Oegstgeest in
wie ik meen een man gevonden te
hebben die in staat is zijn zorg op
een overwogen wijze onder woorden
te brengen. Een weergave van dit
drie uur durende gesprek vindt u op
deze pagina.
De tussen aanhalingstekens ge
plaatste uitspraken van de heer Wei-
ma worden afgewisseld met zijn
(cursieve) vragen en opmerkingen.
De heer Weima Fries van ge
boorte is 66 jaar. Hij was enkele
jaren geleden lid van de Gerefor
meerde synode van Lunteren. In
Oegstgeest is hij ouderling en (nog)
voorzitter van de AR-kiesvereniging.
Velen leerden hem kennen als direc
teur van de mclrkt- en havendienst
te Leiden. Vorig jaar ging hij als
zodanig met pensioen.
De Gr.
zaamheid. De christelijke partijen
mochten er niet bij. Het was de
bedoeling, deze een hak te zetten.
Gesprek is goed maar dan moeten
de bedoelingen aan beide kanten
zuiver zijn. De kerk heeft tot taak,
de samenleving met haar gebed te
begeleiden en het evangelie te pre
diken. En als de mens het evange
lie heeft gehoord, gaat hij aan het
werk. In allerlei verbanden. Maat
schappelijk en politiek. Hij is mon
dig geworden".
Maar dat sluit het contact zoeken
met niet-confessionele groeperin
gen toch niet uit?
„Ik houd vast aan de taak van de
kerk zoals ik die net heb omschre
ven. Zij bidt voor heel het volk en
zij predikt iedereen het evangelie.
Daarnaast zijn er alle mogelijke
organisaties die tot taak hebben
het leven mogelijk te maken en op
een hoger plan te brengen".
Maar de kerk kan barrières doorbre
ken waar anderen onmachtig zijn.
„Wat heeft de kerk in de wereld al
niet gedaan. Ik zeg niet dat het
voldoende is geweest. Het is altijd
te weinig. Maar in de ogen van de
onwetenden is het altijd niets.
Eens ben ik hierover met een PSP'er
in gesprek geweest. Ik maakte een
afspraak. Maar dan ook eerlijk de
kaarten op tafel! Ik heb zo het een
en ander genoemd, wat recht
streeks door de kerk of indirect
mede onder invloed van de kerk
was tot stand gekomen. Hij kon er
niet veel tegenover zetten. Wat
leuzen, theorieën en demonstraties.
Hoe de kerk ook doet, het is nooit
goed".
U hebt natuurlijk over professor
Kuitert nagedacht.
„Als ik hem lees, heb ik het gevoel
dat hij een ander huis op het oog
heeft. Wij leven in een vrij land en
als Kuitert door zijn wetenschap
pelijk werk meent andere exegesen
te moeten aanbieden, dan heb ik
daar geen bezwaar tegen, maar
wèl als hij dat over de ruggen van
het gereformeerde volksdeel gaöt
doen.
Nü wordt vanachter de katheder van
de Vrije Universiteit het gerefor
meerde volksdeel in onrust ge
bracht. Het zijn niet alleen andere
woorden die hij gebruikt. Dat tv-
gesprek met Bomans bijvoorbeeld
had hij toch moeten aangrijpen om
iets duidelijks over Jezus Christus
te zeggen. Het was nu te veel twij
fel.
Er is een tijd geweest dat wij van
buitenaf werden aangevallen. Als
ik denk aan mannen als Verkuyl
en Kuitert, die ik overigens hoog
acht, dan vrees ik dat het nü van
binnenuit gebeurt".
De theologie is ook een wetenschap
en zou je die dan op een bepaald
punt moeten stilzetten omdat zij
over God gaat?
„Het denken en het onderzoek kun je
niet stilzetten. Maar hier is sprake
van een ander belijden. Als het de
gereformeerde visie nu zou verbé
teren, dan zou ik er vrede mee
hebben, maar het trekt ons van de
gereformeerde waarden af. Vóór de
Tweede Wereldoorlog werd er nog
al aan struisvogelpolitiek gedaan.
Slapheid was er het resultaat van.
Het leidde mede tot de oorlog. Er
waren er die het voorzagen. Als
het zo doorgaat worden wij nu
door dezelfdë slapheid bevangen.
Er liggen machten op de loer. We
moeten ons weer schrap kunnen
zetten. Met de geestelijke weer
baarheid gaat het niet goed. Be
paalde groeperingen maken zich
breed en wij zijn passief."
Dat krijg je als alles op de kaart van
de consumptie wordt gezet. We
hebben veel maar willen nog méér
krijgen. Maken de ouderen daarop
een uitzondering? Geven zij een
inspirerend voorbeeld?
„Ach, die consumptiemaatschappij
moet u ook niet overdrijven. Je
moet haar in de juiste verhouding
willen zien. Ik zou willen vragen:
weet je wel wat armoe en honger
is. Na de oorlog hebben we ons
ingespannen om er weer gauw bo
venop te komen. Ik leef niet zoals
mijn grootvader leefde, móest le
ven. En daar ben ik blij om. De
hele maatschappij profiteert toch
van die verbeteringen. Maar we
zijn er nog niet. Woningen, scho
len, ze zijn er nog te weinig. Ja,
wat is rijkdom eigenlijk? Met alle
geweld wilden we industrie heb
ben. Nu hebben we dat voor el
kaar. Dat is een stuk van ons be
staan. De kwestie is dat we bedrij
ven hebben opgericht zonder die
verticale lijn in de gaten te hou
den. Je kunt nu wel de structuren
van alles de schuld geven maar in
wezen ligt het aan de ménsen. Wij
moeten de gevolgen van de indus
trialisatie in de hand zien te hou
den. En de democratie in ere.
Rechten en plichten hand in hand.
Geen extremisme, noch naar links,
noch naar rechts, wèl in beweging,
God en de naaste dienend.'
U vindt de voorlichting eenzijdig of
te links?
„In ieder geval krijgen allerlei linkse
activiteiten in de publiciteit te veel
plaats. Ook de christelijke pers is
anders geweest. Het is een ver
schraling dat er geen alternatief
meer is."
Denkt u dat er één blad te vinden is
dat uw volledige instemming ver
dient? Bovendien smoort een wa
terdichte gelijkheid van denken de
discussie en de mogelijkheid om je
eigen mening te geven voor een
betere.
„Ja maar, de voorlichting moet toch
eerlijk en zo objectief mogelijk
zijn. Ik, hecht nog steeds grote
waarde aan de NCRV, maar wat
Hier en Nu af en toe ten beste
geeft wekt mijn ongenoegen. De
informatie is dan niet juist of niet
volledig."1
17 zult wel blij zijn met de Evangeli
sche Omroep.
„Nou. dat is te zeggen, daarvan ben
ik inderdaad lid geworden. Zonder
voor de NCRV te bedanken. Ik
weet nog niet zo goed wat er van
die Evangelische Omroep moet
worden. Als ze nog eens een volle
dig programma krijgen kunnen ze
toch niet de hele tijd met dominees
voor de microfoon of camera ko
men. Ik zie mijn lidmaatschap van
de EO als een bijdrage aan de rem
die de NCRV nodig heeft om chris
telijke omroep in positieve zin te
blijven. Tegen modernistische ten-
denzen.
Weet u wat het is. Wij hebben geen
leiders meer. Die tijd is voorbij. De
groten zijn geschiedenis geworden.
Toch moeten wij proberen een ver
tolking te vinden van het gezag
tussen extreem rechts en extreem
links. Het is niet waar dat het ge
reformeerde leven alleen maar
jonge mensen heeft afgeleverd die
ermee in de clinch liggen. Je zou
het misschien denken als je Jan
Wolkers leest. Z'n ouders ken ik
heel goed. Ze wonen hier in Oegst
geest Er zijn er heel velen die de
erfenis hebben aangenomen en er
normen aan ontleend hebben voor
een normaal leven."
Hebben nog andere stromingen dan
de EO uw daadwerkelijke sympa
thie gekregen?
„Het Confessioneel Gereformeerd
Beraad. Het wil geen groepen.
Maar ieder lid kan een cel zijn in
zijn omgeving, die nieuwe cellen
bouwt en zo het geheel doordringt.
Het gebeurt in stilte. De openbare
vergaderingen van het Beraad be
doelen naast een appèl op de syno
de, dit werk in stilte te stimuleren.
Het is het langzame, geduldige
werk van het overtuigen."
Langzamerhand beginnen in de Ge-
ref. kerken de contouren van be
paalde stromingen duidelijker te
worden. Brengt die celvorming niet
een ontwikkeling naar een „hotel-
kerk" op gang met een aantal min
of meer afzonderlijke appartemen
ten onder één dak?
„Wij zijn helemaal niet van plan om
door groepsvorming rechtstreeks in
het kerkelijk leven in te grijpen;
wij willen proberen de mensen te
overtuigen van het goed recht en
de grote waarde van het gerefor
meerd belijden ook in deze tijd.
Steeds groter wordt bij velen een
zekere onverschilligheid ten aan
zien van het belijdende karakter
van de kerk. Dat is ook te wijten
aan een gebrek aan kennis. Daar
om is het zo bitter nodig dat de
„zwijgende meerderheid" in bewe
ging komt en blijft. Je moet dan
ook op je post blijven. Anders gaat
de deformatie nog sneller.
Zullen we nu maar eens een punt
achter dit gesprek zetten?"
Dat lijkt me nodig. De jus-lucht
komt al uit de keuken.
GEMEENTE LEIDEN
VERKEER
Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter kennis van belang
hebbenden, dat zij voornemens zijn de hierna genoemde verkeersmaatregelen
vast te stellen:
1. een definitieve geslotenverklaring voor alle verkeer, behalve voetgangers
voor:
a. het gedeelte van de 2e Gortestraat tussen de percelen 42 en 52;
b. het gedeelte van de 3e Gortestraat vanaf perceel nr. 90 tot aan dc
kruising 3e Gortestraat-Pakhuisstraat;
c- het gedeelte van de 2e Haverstraat tussen perceel 63 en een punt ge
legen op een afstand van 25 meter van de kruising 2e Haverstraat-
Rijnstraat;
d. het gedeelte van de 3e Haverstraat vanaf perceel 66 tot aan de
kruising 3e Haverstraat-Pakhuisstraat;
e. het gedeelte van de 4e Binnenvestgracht vanaf perceel 11 tot aan de
kruising 4e Binnenvestgracht-Pakhuisstraat;
Met de hier genoemde geslotenverklaringen wordt thans een proef ge
nomen.
2. de aanwijzing tot voorrangskruising van de kruising Hoge Morsweg-
Kristalstraat met dien verstande, dat voorrang moet worden verleend aan
het verkeer op de Hoge Morsweg;
3. een parkeerverbod voor de noordzijde van de Plantage voor zover gelegen
tussen perceel nr. 10 en perceel nr. 16 aan te geven door middel van een
gele streep terzijde van de rijbaan.
De op deze maatregelen betrekking hebbende tekeningen liggen, voorzien
van een bijbehorende toelichting met ingang van heden gedurende 14 dagen
ter inzage op de afd. Stadsontwikkeling van de gemeente-secretarie in het
gebouw Breestraat 92. Gedurende die periode bestaat gelegenheid tot het
indienen van schriftelijke bezwaren tegen het vaststellen van genoemde
maatregelen-
Belanghebbenden worden voorts in de gelegenheid gesteld te worden gehoord
in de vergadering van de Verkeerscommissie, welke zal worden gehouden
op maandag 4 oktober a s. te 1600 uur in de koffiekamer van het Stadhuis.
Leiden, 18 september 1971.
TER AAR De Josti-Band, het
muziekgezelschap van de Johannes-
Stichting, bestaat vijf jaar. Omdat
Nieuwveen en de Stichting zélf niet
over een zaal met voldoende capaci
teit beschikken, werd het lustrum
concert in de grote zaal van het
Dorpshuis van Ter Aar gegeven. De
belangstelling van familieleden en
vrienden was enorm en de stemming
opperbest. Men klapte en zong ent
housiast mee.
Het werd deze avond duidelijk, dat
de uitdrukking „verstand van mu
ziek hebben" in een bepaald opzicht
„onzin" is. Deze twee en zeventig
eenvoudige spelers hebben zeker
geen verstand van muziekgeschiede
nis, muziek-literatuur en muzikale
constructies, maar ze maken toch,
met volle overtuiging en geestdrift,
muziek. Of die simpel is, of het pro
gramma uit gemakkelijk bewerkte
liedjes bestaat, dat doet er niet toe;
de muziek zélf, in de puurste, oor
spronkelijkste vorm van ritme en
melodie, is ten volle present.
De Josti-Band, tussen haakjes één
van de zeer weinige, door de over
heid niet gesubsidiëerde orkesten,
bestaat uit accordeons, melodica's,
klokkenspelen, allerlei slagwerk,
twee electronische orgels en (zelfs)
een viool. Het was verrassend te ho
ren, hoe uitermate geordend het er
bij dit muziekmaken toegaat. Er is
een driehoofdige leiding. Eén van de
aanvoerders zit achter het orgel, de
beide anderen richten zich ieder tot
een orkesthelft. De vrouwelijke diri
gent kondigde telkens de nummers
aan.
Men moet grote bewondering heb
ben voor de onvermoeide aktiviteit
van de leiding, die deze eenvoudige
spelers tot zulke, relatief grote pres
taties voert.
De orkestleden genieten er natuur
lijk volop van, ze léven in dit samen
musiceren, dat bovendien een hoogst
belangrijk stuk arbeidstherapie bete
kent.
Het was in menig opzicht een op
merkelijke avond, die de heel bijzon
dere macht van de muziek volop de
monstreerde.
Johan van Wolfswinkel
ALPHEN Bewoners van Aar-
landerveen namen gistermiddag luid
ruchtig. De protesterenden waren
Alphen. De protesterenden waren
ditmaal geen hippe jongelui. De
mannen en vrouwen uit Aarlander-
veen hadden er hun zondagse pak
voor aangetrokken. Zoals gisteren al
gemeld, is er rumoer ontstaan rond
een vuilstortplaats in het Aarjander-
veense Zuideinde en vooralsnog
krijgt men de indruk, dat het ge
meentebestuur toestemming heeft
gegeven, zonder de nodige openheid
te betrachten.
Nu wordt het een hard 'gevecht,
dat het comité „Aarlanderveen
Leeft", aanspant en dat door het
raadslid Geerlof in de openbare sfeer
is gebracht. In die zin, dat burge
meester en wethouders antwoord
zullen moeten geven op vragen.
In verband met het aanvragen van
een officiële vergunning was er gis
termiddag een hoorzitting in het
raadhuis en hier zijn de Aarlander
veners met een lange rij toeterende
auto's en spandoeken naar toegeko
men. Men liet goed horen, dat „men
leeft". Wethouder J. C. Duin kwam
naar het bordes van het raadhuis, om
een petitie met driehonderd handte-
KNVB: Roodenburg—RVC; Papen-
drechtLugdunum; UVSDe Mus-
schen; LFCVUC; ONA—Blauw
Zwart; RKDEO—DOCOS; Spel Lis-
seQuick Steps; VELOTeylingen;
AlphenVEP; BodegravenDe Post
duiven; RKAW—TEDIRO; HVV-
VVSB; HillegomSJC; Rijswijk-
Van Nispen; AltiorConcordia D;
UDODe Flamingo's; Westerkwar
tierWarmunda; VTLASC; Rijp-
weteringSJZ; RKSVNAlphia;
KranenburgESTO.
LVB: eerste klas: Wet. Boys-
WOA; Randstad SportOranje
Groen; LDWSSt. Bernardus; Al-
phense BoysSVLV; Stómpw .Boys-
DOSR.
Tweede klas: ZLCKRV; Meer
burgLeidse Boys; MMOVNL;
UnitasVNA.
Veiling in Lakenhal
LEIDEN Zondagmiddag half
vijf worden enkele stukken van de
expositie openbaar vervoer in de La
kenhal geveild. Er zijn ruim 7000
mensen op deze tentoonstelling ge
weest.
Hoog en laag water
Katwijk aan Zee
KATWIJK AAN ZEE Zondag 19
september: hoog water 3.08 en 15.27
uur, laag water 11.26 en 23.40 uur.
Maandag 20 september: hoog water
3.38 en 15.57 uur, laag water 11.57
uur.
P. Boom nam afscheid
KATWIJK Gisteravond werd in
de aula van de Juliana-mavo af
scheid genomen van dc heer P.
Boom, als hoofd van de Christelijke
Opleidingsschool aan de Parklaan.
Overigens blijft de heer Boom wer
ken onder hetzelfde schoolbestuur,
want nu is hij leraar Frans en han
delswetenschappen aan de Juliana-
mavo.
De voorzitter van het bestuur, de
heer E. Noordhuis, sprak de heer
Boom toe en overhandigde hem een
boekwerk met reprodukties van
Rembrandt. De heer E. Sleeboom uit
Leiden werd geïnstalleerd als opvol
ger van de heer Boom. In een toe
spraakje zei hij voorstander te zijn
van onderwijsvernieuwing. Hij hoop
te in de gelegenheid te zijn dat te
kunnen bewijzen en dat de gemeente
de nodige financiën beschikbaar zou
stellen.
keningen in ontvangst te nemen.
Daarna is het ongeveer honderd
mensen tellende gezelschap het raad
huis ingegaan, om de hoorzitting bij
te wonen.
Uiteraard ging het om hoor en we
derhoor en aan burgemeester en
wethouders is nu de taak, tot een
voor ieder bevredigende afronding te
komen.
Zaterdag 18 september
Kreatlef Sentrum, Breestr.: 11 u.:
rommelmarkt, 8.30 u.: popgroep Forma
tie Kraaleveld.
Den Burcht, 16—20 uur: Inschrijving
voor uitdeling van haring en wittebrood
op zaterdag 2 oktober.
Aula Bevrijdingskerk, 3—5 uur: recep-
85-Jarlg
Maandag 20 september
Stadhuis, 7 uur: raadsvergadering.
Stadsgehoorzaal, half 9: openbare
raadsvergadering (nota voetgangersge
bied).
Bovenzaal Gehoorzaal, 8 uur: film
avond kynologenverenlglng.
Dinsdag 21 september
Turk,, 5—8.30 uur: receptie J Plat-
teel t.g.v. zilNteren Jubileum bij NLC.
Zaal Zulderkerk, 7.45 uur: afd. Cen
trum Christenvrouwenbond, over „Die
Schöpfung".
Stadhuis, 7—8 uur: spreekuur Bouw
fonds.
Breestraat 19, 7—8 uur: spreekuur
Chr. Emigratiecentrale.
Steenschuur 6. 24 en 7.30—9.30 uur:
inzameling goederen wlnterkledlng-
beurs. 46 uur speciaal tieners.
Steenschuur 5, 8—8.30 uur: spreekuur
huisvesting werkende jongeren.
Woensdag 22 september
Stadhuis, 4—6 uur: spreekuur sociale
raadsvrouw.
Steenschuur 6. 9.30—3 uur: verkoop
goederen wlnterkledingbeurs; tieners tot
4 uur. Uitbetaling 4.30—5.45 uur.
Donderdag 23 september
ViRdag 24 september
Zaterdag 25 september
Antonlus-clubhuls, 4—5.30 uur. recep
tie zilveren jubileum „De Leidse Golf
brekers".
Thorbecke-mavo. 3 uur: receptie
zwem- en polovereniging De Sleutel
stad.
FILMS
CAMERA: „Winnetou, het grote opper
hoofd, a.l.. za en wo 2.30 u., zo 2 en
4.15 u.; „The boys in the band", 18 Jr.,
7 en 9.15 u., do vr ma di 2.30 u.; nacht
voorstelling: „De bekentenis", 18 Jr., vr
en za .23.30 u.
LUXOR: „Als er dauw komt, komt er
regen", 18 jr., 2.30, 7 en 9.15 u., zo 2.30,
4.45. 7 en 9.15 u.
STUDIO: „The go-between", 14 Jr.,
2.30, 7 cn 9.15 u., zo 2.30, 4.45, 7 en 9.15
u.
LIDO: „wat zien lk", 18 Jr., 2.30, 7 en
9.15 u., zo 2.30, 4.45, 7 en 9.15 u.
TRIANON: „Geluk bij een ongeluk",
a.l., dag. 2.30, 7 en 9.15 u.
REX: ..Overspel met zijn eigen vrouw",
18 Jr., 2.30, 7 en 9.15 u.. zo 2.30, 4.45, 7
en 9.15 u.; nachtvoorstelling vr en za
23.30 u. „Ringo, de gemaskerde ridder",
18 Jr.
Apotheken
Geopend Haven-apotheek, Haven 18,
tel. 20083. Ook de apotheken Voor
schoten en Oegstgeest zijn geopend. De
apotheek Leiderdorp ls gesloten.
Doktersdienst
Tot zaterdag 10 uur de eigen dokter
raadplegen. Daarna 9 maal 2 bellen tot
zondag 24 uur.