Kritische priesters bi bisschoppensynode Europese mens weer meer geneigd te luisteren naar het evangelie Abortus overbrengen naar sociale verantwoording SLOTSOM VAN EVANGELISATIECONGRES Bisschop ontkent klacht tegen Ffrench-Beytag BEROEPÏNCSWERK COMMENTAAR Verschuiving Halfslachtig Bisschoppen gevraagd om iets te doen voor Spaanse gevangenen Een ivoord voor vandaag li' Duitse h"drage in gedachtenvorming: Angli ucanen eis r.k. eens ove(; eucharistie Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Wij hoeven over evangelisatie niet langer in mineur te spreken. Dat is voor het gevoel van de heer J. J. van Capelleveen, perschef van het Nederlaudsch Bijbelgenootschap en het Gereformeerd Zendingscentrum, de inspirerende boodschap geweest van het Europese evan gelisatiecongres in Amsterdam. Hij was een der hoofd sprekers. Voor het eerst in tien jaar is weer positief over de verkondiging gespro ken. De toespraak van Billy Graham bij de opening beheerste in zekere zin het hele congres. Vooral zijn verslag Kruiswoord-puzzel HORIZONTAAL: 1. strijdperk, 5. boom, 7. vrucht 9. gevangenis. 10. Gemeente Po litie (afk.), 12. gewicht 13. Amer, sierhees ter. 14. Europeaan, 15. zijtak Rijn, 16. Rondhout, 17.. ongevallenverzekering (afk.). 18. buitenhaven. 19. achting. 20. top in de Bemer Alpen,21. levenslucht. 22. geheel de uwe (afk. Lat.), 23. overleg, 25. mevrouw (Spaans), 27. niet begroeid. 28. reeks. VERTICAAL: 1 spil van een wiel. 2. muggenlarvc, 3. Romeins keizer. 4. zwem-, vogel. 5. soort edelsteen. 6. voegwoord. 8. plaats in N.Br.. 9. vogel. 10. klaar. 11. kerk zang. 12. kalkstok, 15. Europeanen. 18. op standeling. 19. vroegere heerser over Rus land. 21. rivier in Zwitserland, 24. paard, 25. welaan, 26.' lidwoord. Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. koker. 4. stoet, 8. es, 10. Po, 12. por, 15. erker, 17. Egede, 19. ras, 20. eel, 22. bon, 23. Islam, 24. Eem, 26. Est 27. aam, 29. plein, 30. intrö, 31. toe, 33. de, 37. ra, 38 eli te, 39. kreet. 14. neb, 18. ratel, 18. Donar, 21. els, 24. epo- de,'25. mes, 27. Ate, 28. madat, 32. Ob, 34. El, 35. it. 36. ar. 37. re. van dc „Jezus-beweging" onder de hippies in de Verenigde Staten maak te diepe indruk. Maar ook de rappor ten uit vele Europese landen leverden als conclusie op. dat de Europese mens weer meer geneigd is te luiste ren naar het evangelie, dan in de ja ren zestig. Dit Europees evangelisatiecongres was in zekere zin een unieke gebeur tenis. Nog nooit waren zoveel evange lische christenen van zoveel verschil lende achtergronden bijeen. Terwijl er over de kern van het geloof tussen de 1.300 deelnemers geen enkel ver schil bestond ze waren allemaal orthodox verschilde men totaal in de uitwerking. Onder de 65 Nederlanders waren vertegenwoordigers van de gerefor meerde evangelisatie, van het her vormde stadskerkewerk, de hervorm de bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag, maar ook mensen van Youth for Christ, chris ten-zakenlieden, navigators, pinkster gemeenten. Velen, ook uit hetzelfde land, had den elkaar nog nooit ontmoet en wis ten nauwelijks van eikaars bestaan af. Dat was de zwakte van dit con gres. Het gesprek kwam maar moei- NED. HERVORMDE KERK Be roepen te Middelburg: L. E. Em- men te Bergentheim. Benoemd door de generale synode tot zendingspred. ten dienste van de evangelische chr. kerk in Sangir en Talaud voor vormingswerk t.b.v. ambtsdragers: W. Kramer laatstelijk predikant van de vrije, evang. ge meente te Bergum (Ds. Kramer wordt uitgezonden in samenwerking met de Samosir-zending van de vrije evang. gemeentes.) Bedankt voor Ridderkerk (toez.) I. Kok te Baarn; voor Zijpe-Noord: mej. H. Valk. vicaris te Halsteren. ÖEREF. KERKEN Beroepen te HjflDgevegn: J. van Veen te H. I. Am bacht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Utrecht: J. van Haaren te Amers foort. JAN J. V. CAPELLEVEEN niet in mineur lijk op gang. ook al door de massali teit. Het was de eerste dagen meer een aftasten. Pas op het laatst kwam er een algemene openheid. Maar deze zwakte is toch uiteinde lijk de kracht van het congres gewor den: dat zoveel groepen, die in wezen zo dicht bij elkaar staan, elkaar (beter) hebben leren kennen. Plannen Het directe resultaat zal de organi satie van nationale congressen zijn. De Engelsen besloten in mei 1972 een congres te houden, waar gepoogd zal worden prioriteiten te stellen voor het evangelisatiewerk in de jaren ze ventig. Verder zijn er plannen voor een congres in Finland, mini-congres sen in Frankrijk en een pan-Duits evangelisatiecongres. De deelnemers uit Oost-Europa zei den. dat zij tot nu toe te veel ge steund hebben op West-Europa en beloofden elkaar, dat zij nu zelf aan het werk zullen gaan en elke moge lijkheid tot evangelisatiewerk in hun land zullen uitbuiten. Tegelijk hebben vertegenwoordi gers van Europa en de Verenigde Staten de hoofden bij elkaar gesto ken. Gevoeld werd, dat de tijd rijp was voor een nieuw wereld-evangeli satiecongres. Daardoorheen liep het verlangen naar een evangelisch zen- dingsconeres. Harold Lindsell, dc hoofdredacteur van het invloedrijke Amerikaanse blad Christianity Today, dat ook het wereld-evangelisatiecongres in 1966 in Berlijn organiseerde, deed de sug gestie om de twee congressen tegelijk Heel geleidelijk worden de betrekkingen tussen Egypte en de VS iets beter. Van de weeromstuit wordt Israël in de Sowjetpers iets minder als een duivelse internationale macht achter de schermen voorgesteld en is zelfs vorige week een groep Israëli's (onder wie niet-communisten) op uitno diging van de Russen in de Sowjet-Unie op bezoek geweest. Egypte en Israël hebben-er beide belang bij hun zeer grote militaire en economische afhankelijk heid van hun grote-broer-mogendheden door poli tieke toenadering tot de andere grote mogendheid iets te verminderen. Maar Egypte heeft op dit gebied een grotere bewegingsvrijheid dan de Israëli's. De Arabische olie en de grotere Arabische afzetmarkt zijn enorme pluspunten voor de positie van Cairo, die op internationaal politiek terrein nog versterkt is door de federatie met Syrié cn Lybië. Met name het Lybische olie-geld en Khad- daffi's verklaarde anti-communisme stellen pre sident Sadat in staat om de Russen iets meer op een afstand te houden en de Amerikanen een gouden nl. een niet-communistische toekomst te beloven. Washington is op dit Egyptische aanbod met graagte ingegaan. Dus is de Amerikaanse militaire steun aan Israël sinds eind vorig jaar beduidend minder geworden en levert Washington, tegen de sterke Israëlische aandrang in, de Phantoms niet, ondanks recente Sowjet-leveranties van de aller modernste vliegtuigen aan Egypte. Bovendien is Washington overstag gegaan in zijn militaire evaluatie van het belang van het Suezkanaal. In het Egyptisch-Israëlisch touw trekken over de heropening van het Suezkanaal heeft de Amerikaanse regering zich voortdurend iets meer aan de Egyptische, dan aan de Israëlische 'Halfslachtig' is nog de gunstigste kwalifi catie die voor het Nederlandse vreemdelingenbe leid onder de nieuwe regering te bedenken valt. Een Tsjechische vluchteling wordt uit Parijs teruggehaald, omdat hier kennelijk al te sloridg met zijn belangen is omgesprongen. Maar intussen wordt een Spaanse deserteur het land uitgewerkt op een manier die even overijld als achterbaks lijkt. Wat ook de oorzaak van deze tweeslachtige aanpak moge zijn (verschil in humaniteit tussen de top van het ministerie van justitie en de lagere goden?), het is te wensen dat er schielijk een eind aan wordt gemaakt. En wel door het beleid over de hele linie in het teken te stellen van de groot moedigheid waarmee die Tsjechische vluchteling uit Parijs werd teruggeroepen. Als de Nederlandse regering vindt, dat landen als Spanje en Tsjechoslowakije op een onfrisse en ongezonde manier geregeerd worden, dan is ze aan kant geschaard. Washington blijkt er nu in tegenstelling tot vorig jaar belang bij te hebben, dat Sow jet-oorlogsschepen in de Indische Oceaan komen. Misschien heeft deze veranderde ziens wijze ook iets te maken met de Amerikaanse ver zoeningspolitiek ten opzichte van zowel Rusland als China, om in de nieuw-geschapen situatie deze twee tegenstanders tegen elkaar Uit te spelen. De Egyptische formele beslissing om de crisis in het Midden-Oosten opnieuw aan de VN voor te leggen, zal aan de feitelijke machtsverhoudingen niets veranderen. De VN hebben nooit de kwesties kunnen regelen, waarover de grote mogendheden nog van mening verschillen. Dat Israël in de komende zitting van de Algemene Vergadering veroordeeld zal worden, staat nu al vast. De stemmenmeerderheid voor Arabische resoluties is in de VN al sinds jaren bij voorbaat verzekerd. De behandeling van de Midden-Oosten-kwestie in de Assemblee zal daarom uitsluitend aantonen, dat de Israëli's er niet in geslaagd zijn uit hun politieke isolement te komen en ditmaal zelfs de politieke steun van Washington gedeeltelijk zullen missen. Want de Amerikanen hadden al eerder aan koning Hoessein van Jordanië beloofd, dat zij een aanhangig maken van de kwestie- Jeruzalem door Jordanië niets in de weg zouden leggen. Bijgevolg zullen de Israëli's zich verder in hun isolement terugtrekken, mokkend dat zij toch gelijk hebben, ook al krijgen ze het niet. Nog minder dan voorheen zullen zij op politieke garan ties vertrouwen. De Arabieren van hun kant zullen eerder geneigd zijn om hun politieke gelijk-krijgerij militair waar te maken. zichzelf verplicht om inwoners'van zulke landen die hier een gezonder politiek klimaat zoeken, zo gastvrij mogelijk te ontvangen. Dat houdt ten minste in. dat ze hun ruimschoots de gelegenheid en de tijd verschaft om, zodra ze hier zijn, zich te bedienen van alle rechtsmiddelen waarop ze aan spraak kunnen maken. Dat komt er nu niet altijd van. Daarom heeft het Tweede-Kamerlid Keuning voorgesteld, een wettelijke pauze van een week te laten verlopen tussen het moment waarop de vreemdeling te horen krijgt dat hij weg moet, en het ogenblik waarop hij eventueel in zijn inziens ongewenste richting over de grens gaat. Dit voorstel verdient op z'n minst serieus te worden bestudeerd. En liefst met evenveel spoed als betracht is bij het uitsmijten van die Spaanse deserteur, die, anders dan zijn Tsjechische lotgenoot, helaas niet meer voor een humaner behandeling kan worden ont boden. omdat hij inmiddels in eigen land achter de tralies is gezet. te houden en in dezelfde plaats. Door ze dan na enkele dagen in elkaar te doen vloeien, zou benadrukt worden, dat zending en evangelisatie in wezen één zijn. Als voorlopig jaartal werd 1973 aangehouden. Nederland maakt de beste kans, mits het mogelijk zal zijn hier een congres van tweeduizend deelnemers te organiseren. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Amnesty Inter national heeft de Nederlandse bis schoppen verzocht tijdens de bis schoppensynode in Rome de situatie in de Spaanse gevangenissen aan de orde te stellen. Uit twee brieven die Amnesty hebben bereikt is gebleken dat de laatste tijd de maatregelen te gen politieke gevangenen in Spanje aanzienlijk verscherpt zijn. Een indicatie dat de toestand voor de politieke gevangenen in Spanje steeds lamentabeler wordt, werd re cent gekregen toer. op de verjaardag van de Heilige Jacobus (op 25 juli) in tegenstelling tot andere jaren, geen kwijtschelding van straf werd toege kend aan politieke gevangenen. Am nesty heeft de twee brieven die uit de Spaanse gevangenissen werden ver zonden. aan de Nederlandse bisschop pen overhandigd, samen met andere inlichtingen. De Roomse kerk heeft in Spanje veel invloed. Tot dusver wordt die invloed evenwel, zo is in het verleden al meermalen gebleken, niet aangewend tot het veroordelen van de situatie waarin de politieke gevangenen verkeren. Uit de brieven blijkt dat al sinds vijf jaar de voor waardelijke invrijheidstelling, nadat driekwart van de straf is uitgezeten, aan de politieke gevangenen wordt ontzegd. Ook wordt de politieke ge vangenen de mogelijkheid ontzegd het recht van strafafkoping door ar beid. In de tweede brief wordt uit-, voerig gerept over de erbarmelijke medische voorzieningen in de gevan genissen. Overigens hebben de Spaanse poli tieke gevangenen die zich tot Amnes ty hebben gewend om aandacht voor hun zaak, ook kritiek op Amnesty zelf die stelling neemt aldus de brief tegen politieke gevangenen die zijn veroordeeld wegens zoge naamde terroristische activiteiten. Deze gevangenen sluit Amnesty uit van haar berpoeiingen. De Spaanse gevangenen eevrn Amnesty in over weging dit standpunt opnieuw te be zien. PRETORIA (Reuter) Bendyshe Burnett, de bisschop van Grahams- town, heeft gisteren in het proces te gen de Anglicaanse deken van Johan nesburg, Gonville ffrench-Beytag, verklaard dat hij zich niet kan herin neren dat de deken een bloedige re volutie in Zuid-Afrika heeft bepleit. Het openbaar ministerie heeft de deken ervan beschuldigd daartoe te hebben opgeroepen tijdens een kerke lijke conferentie in 1969. Ffrench- Beytag staat in Pretoria terecht op beschuldiging van samenzwering te gen de staat. Twee andere deelnemers aan de conferentie van 1969 hebben de ver klaring van Burnett onderschreven. Prof. J. Verkuyl en prof. H. T. M. Fiolet, secretaris van de Raad van Kerken in Nederland, hebben opge roepen geld te storten als bijdrage in de proceeskosten voor deken Ffrench- Beytag. Daartoe is het gironummer 5261 opengesteld van de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen. Verzocht is eventuele bijdragen te storten met de vermel ding: Deken Johannesburg. ADDIS ABEBA (AFP) Keizer Haile Selassie van Ethiopië zal van 6 tot 12 oktober een staatsbezoek aan de Chinese volksrepubliek brengen. Keizer Haile Selassi gaat op uit nodiging van China, dat „de verster king van de vriendschappelijke ban den" wil. L ruir wor In Israël waren Farizeeën mensen die de wetten zeer serie namen, niet slechts de wet van God, maar ook de wetten van r* vaders. Maar dan ineens waarschuwt Christus Zijn discipel*, Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die 2f Schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk Gods voiïï zeker niet binnen gaan. Dit is een fel oordeel over deze godsdienstige mensen, die geloof zo serieus namen. Christus zegt duidelijk dat er voor geen plaats is in het Koninkrijk Gods. Christus zegt niet dat de mens beter de wet moet houden d die joodse leiders, Zijn gerechtigheid moet overvloedig zijn. 1 wet is een spiegel waarin de mens zichzelf ziet. Gerechtigheid God zelf die voor ons komt te staan. Het is recht doen ten 01 zichte van God en de medemens. De Farizeeën plaatsten de w voor zich. Christus wil ons voor de levende God plaatsen. Dat houdt de wettische werkheiligheid op en begint de echte heili heid, hel afgezonderd zijn, opdat wij in de wereld voor God len leven. van al in We lezen vandaag: Jeremia31:10-17.. Daa len te 1 f |m: ster die beg' voe' krei E aan J. 1 Rh< UTRECHT Bij de bisschoppensynode, die 30 september in Rome begint, zal een actiegroep optreden onder de naam „Operatie Synode". De groep zal zich inzetten voor het inschakelen van kritische priestergroepen uit 33 landen bij de synode. Dit vertelde pastor Joost Reutern uit Amsterdam gisteren op een pers conferentie in Utrecht. Reutern is van de stuurgroep Septuagint", die mee zal doen aan de „operatie synode". De in Rome opererende kritische pries ters zullen voortdurend contact hou den met collega's in de 33 landen, die steeds commentaar zullen geven op wat er in Rome besproken en besloten wordt. Volgens Reuter zal op de bis schoppensynode moeten blijken of de roomse kerk zich werkelijk wil ont wikkelen volgens de geest van het tweede Vaticaanse concilie. Prof. dr. J. Kerkhofs, secretaris-ge neraal van het onafhankelijke rooms- katholieke instituut „Pro Mundi Vita" in Brussel, liet zich op de persconfe rentie vrij somber uit over de aan staande bisschoppenconferentie. Hij is bezorgd over'de mogelijkheid, dat de paus aan het begin van de conferen tie tussenbeide zal komen door zijn wantrouwen uit te spreken over be paalde voorstellen, met name over het celibaat. In zeer veel landen in Europa, La- tijns-Amerika en Azië, en binnen de rooms-katholieke kerk in Amerika, zijn priesterenquêtes gehouden over de rapporten, die in Rome zullen worden behandeld. Daaruit kwamen als hoofdpunten naar vören, dat de priesters meer inspraak van geestelij ken en pastorale raden wensen en mogelijkheden voor eigen initiatie ven, vooral voor de landelijke bis- door H. Biersteker Toen de hervormde synode onlangs het abortus-rapport van haar raad voor kerk en gezin terugwees en een nieuwe beoordeling van het vraagstuk vroeg „vanuit de christelijke mensbeschouwing" was er alle reden om de daarmee te belasten commissie sterkte te wen sen. Rondscharrelend in de buitenlandse literatuur hierover kan ik alleen maar concluderen: dat wordt dan één van de verscheidene beoordelingen vanuit de christelijke mensbeschouwing. De éne be oordeling noemt abortus eenvoudig moord, de andere wil daar niets van weten; de één probeert nog altijd uit te plussen wanneer de on geboren vrucht nog niet of al wél als een mens te beschouwen is, de ander spreekt eenvoudig van de relatieve waarde van de onge boren vrucht zonder ergens een tijdslimiet te stellen. Er is een nieuwe Duitse bijdrage in de gedachtenvorming over het abor tusvraagstuk die ook in de raad voor kerk en gezin zeker het overdenken waard is. Het zijn de in „Evangeli sche Kommentare", gepubliceerde stellingen van vier Tübinger hoogle raren: Jüngel, Kasemann, Moltmann en Rössler. Moltmann is velen bekend vanwege zijn boek „Theologie van de hoop" en K&semann is lange tijd het zwarte schaap geweest van de „kein andcres Evangelium" beweging, die hem te vrijzinnig vond om in Tü- bingen te mogen doceren. Menselijkheid Het evangelie proclameert Gods rechtvaardiging van schuldig gewor den mensen. De menselijkheid van iemands leven wordt bepaald door zijn aanneming door God en dus door de mensen. De bescherming van het menselijk leven is niet alleen be scherming van dat leven, maar ook van de menselijkheid ervan. En de geboden bescherming van het mense lijk leven kan in conflict komen met de evenzeer geboden bescherming van de menselijkheid var. het leven. De opdracht tot bescherming van het menselijk leven kan men afzwak ken door te gaan vragen; is er eigen lijk wel al sprake van menselijk le ven? Dat is namelijk een verkeerde vraag. In het licht van zijn recht vaardiging door God is een mens al tijd in wording. De mens wordt, zo lang hij is. Zijn „worden" is juist een aspect van zijn menselijkheid. Ook wanneer men een wordende mens na een bepaald (omstreden) stadium pas als een mens aanduidt, heeft dit te rugwerkende kracht: de man en vrouw worden pas na de geboorte van het kind ouders genoemd, maar zij zijn al van de verwekking van het kind af als ouders aansprakelijk. De bescherming van ongeboren menselijk leven komt in tegenspraak met zichzelf als het niet tegelijk be scherming van de menselijkheid van het toekomstig leven van de worden de mens is. Dit conflict laat zich ech ter niet met strafrechtelijke maatre gelen oplossen. Trouwens mdedewer- ken aan een strafwetgeving gaat de bevoegdheid van de theologie te bo- KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D.ri-dts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie- J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J van Hofwegen. Vergeving Een niet langer strafbaar zijn van de abortus doet de individuele ver antwoordelijkheid ervoor niet minder worden. De eerste taak van de kerk met betrekking hiertoe is de schuldig geworden mens vergeving aan te zeg gen en tegelijkertijd alles doen opdat zij niet schuldig behoeven te worden. Een samenleving waarin volgens de laatste statistiek 370.000 illegale abor tussen per jaar plaatsvinden en die daarop uitsluitend met strafmaatre gelen reageert kan met recht een zie ke samenleving genoemd worden. Strafrechthervorming kan dan ook niet zonder maatschappelijke hervor ming. Hoe meer controle de mens krijgt óver zijn eigen natuur en daardoor ook het ontstaan van menselijk leven kan reguleren, des te minder kan hij de verantwoordelijkheid voor de ver wekking van menselijk leven op de natuur afschuiven. Maar daaruit heeft een liberalistische mensbe schouwing afgeleid dat de mens, in het bijzonder de vrouw, vrij over de ongeboren vrucht zou kunnen be schikken. Omdat het echter om men-_ selijk leven gaat en niet om een ding," is deze opvatting niet gerechtvaar digd. Of men nu onvoorwaardelijke beschikkingsmacht erover van de moeder fci beide gevallen wordt er uitgegaan van het principe van abso lute zelfverwerkelijking van de mens. Dat principe is in strijd met de chris telijke ethiek. Wordend leven is een rechtsgoed en daarom blijft abortus ook doodslag wanneer deze uit noodweer geschiedt. Abortus kan alleen als uiterste nood weer beschouwd worden wanneer zo wel de ingreep als het nalaten van die ingreep een bedreiging van mens waardig leven met zich mee brengen. Bij de verandering van de strafwet geving gaat het niet om „liberalise ring" van de abortus, maar van een overbrenging van de abortus uit de illegaliteit naar de sociale verant woording. Slecht als de situatie nu reeds is, zojj het een geringer kwaad zijn de onderbreking van de zwan gerschap in de eerste fase onder con trole te brengen en te legaliseren. Omstandigheden Algemene regelingen zijn onge schikt voor het afwegen van omstan digheden en factoren die bij onge wenste zwangerschap aan de orde zijn. Zij moeten veeleer het dragen van verantwoordelijkheid en de be reidheid om verantwoording af te leggen stimuleren. En dat kan niet door ontmoedigen de „criminalise ring". De gerechtelijke mogelijkheden tot indamming van de abortus-prak tijk zijn begrensd. Veel belangrijker zijn de begeleidende maatregelen. Tot zover de (verkorte) stellingen. Opvallend hierin is dat deze theolo gen abortus met doodslag gelijk blij ven stellen, eventueel met. toevoeging van het noodweer-motief. Zij doen dat uit de overweging dat men een kwaad niet wegwerkt door het te „verharmlosen", dus door het on schuldiger voor te stellen. Een kwaad moet overwonnen worden, in plaats van weggeredeneerd, zo stellen zij. In de stellingen herkende ik een theologie die kwaad kwaad blijft noemen en schuld serieus neemt, maar tot zeer humane en maatschap pelijk progressieve aanbevelingen komt. JOOST REUTEN schoppenconferenties en voor de i torale raden. Er werd sterke vif uitgesproken voor het uitoefenen de macht door net autoritaire tuut van de rooms-katholieke kd Vele priesters staan kritisch tegejj over de traditie. Er is een duidelijf voorkeur voor een verschuiving het sacramentele handelen naar evangelieverkondiging. Uit alle pril terenquêtes spreekt de nood over celibaatsverplichting. Prof Kerkl schatte echter, dat zeventig proi van de 212 bisschoppen, die in Roi bijeen zullen komen, behoudend zi len zijn. Dr. L. G. M. Alting van Geus van het informatiecentrum „Ido- in Rome zei daarop, dat misschien bisschoppen uit de derde wer van voor verrassingen in radicale kunnen zorgen. Alting van Geusau zei, dat naast ben rapporten over het priesterschap fan de rechtvaardigheid in de were aan misschien nog het ontwerp voor nieuwe Vaticaanse grondwet aan orde zal worden gesteld op de b iet schoppenconferentie. Dr. Alting hink kelde dit ontwerp, waar van vi uei kanten scherpe kritiek op is gelevei jjf voe Dr. Alting von Geusau noemde 1 ian een produkt van het denken in tiheii men van de absolutistische mona,jaa chie. „De enige invloed, die buil het het Vaticaan in deze grondwet word toegelaten, kan dan nog uitgaan v de bisschoppenconferentie, maar wordt door de paus benoemd. Als grondwet eventueel wordt aangenK,èe men, betekent dit een eerste klas grafenis van het tweede Vaticaa concilie", aldus dr. Alting von Ge sau. die ind y ra; WINDSOR (Reuter UPI) Een i ternationale commissie van angl - caanse en rooms-katholieke theolog heeft „substantiële overeenstemmil bereikt over de leer van de euchai tie. Bijzonderheden zijn niet bek« gemaakt. Een rapport van de col missie is gezonden aan de gezagsdl me gers in beide kerken. Een anglicaans lid van de comrn sie. bisschop John Moorman, noeit dit rapport gisteren tegenover de pi wel de belangrijkste verklarl sinds de reformatie" De commissie is drie jaar geleö ingesteld door paus Paulus en aar "ej bisschop Ramsey. Zij telt achttien Ur den Zij gaat zich nu bezig houd an met de mogelijkheid van een cons« sus over het ambt. kar Lie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2