Relatie opbouwen met Haagse „clochards" Teen Challenge bindt strijd aan tegen vernietigende drugs a§toomauto kan eugd beginnen OPVANGCENTRUM DRUK BEZOCHT door Zettie Leeuwenburgh van hippie centrum Bram Coomans secretaris chr. werkende jeugd Evangelische boodschap neemt plaats in ie DI'NSDAG 7 SEPTEMBER 1971 --I ring, maar ook de kerken. „Vijf jaar geleden is David Wilkerson in Neder land geweest. Toen dachten wij: het is nog zo ver weg, maar niemand heeft gezien dat de drugs in zo'n ijzingwekkend tempo hierheen zijn gekomen." Woensdag 8 september, 20 uur, pre senteert Teen Challenge zich voor het eerst in Rotterdam. In gebouw A- trium in de Karei Doormanstraat wordt de film „Run away generation" vertoont, die speelt rond de hippies in Californië. Tijdens deze informatieve bijeenkomst wordt verder het drug gebruik op deskundige wijze van ver schillende zijden belicht. Belangstel lenden voor de problemen rond de drugs en voor Teen Challenge kun nen woensdag in Atrium terecht. De zomeropvang van jeugd- toeristen in het centrum aan de Haagse Delagoastraat is voor de staf van dit project een schrijnende openbaring ge worden. Van medio juni tot 2 augustus, de dag waarop het centrum door geldgebrek ge sloten werd, zijn de stafleden geconfronteerd met tientallen jeugdige Hagenaars, die in hun zestien of zeventien levensjaren zoveel mentale opdoffers gehad hebben dat zij dreigen te ver drinken in hun problemen. Een zesde van de ruim 3500 over nachtingen die het centrum boekte komt dan ook op naam van deze Hagenaars. Over de problemen van deze jongeren en de maatregelen die getrof fen moeten worden spraken wij met drie stafleden, Paul van der Wegen, Jack Verduyn Lunel en Frans Schouten. De staf van de zomeropvang, bestaande uit vertegenwoordigers van diverse groeperingen als Sosjale Joenit, Release, HAJA, georganiseerd en ongeorganiseerd jeugdwerk, heeft inmiddels reeds in een adres aan B en W van Den Haag om de nodige stappen gevraagd. DELFT Bram Coomans, voorzit ter van de Jeugd- cn Jongercnraad in Delft is benoemd tot districts-secreta- ris voor Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant van de Christelijk So ciale Jeugd Organisatie Werkende Jeugd. Al tien jaar lang is de heer Coomans actief in het jeugdwerk, waarvan de laatste zes jaar speciaal voor de werkende jeugd. Donderdag neemt hij afscheid van de Jeugd- en Jongerenraad in Delft. In zijn nieuwe funktie zal hij kunnen steunen op een twee jaar lange erva ring met het Delftse gemeentebe stuur. DEN HAAG „In feite is het een nieuwe groepering clochards. Zestien- en ze ventien jarigen uit alle geledingen die voortdurend botsen met de maatschappij. Door zeer uiteenlopende facto ren. Velen zijn van internaat naar internaat gestuurd en op een gegeven ogenblik, omdat zij zo moeilijk waren op straat gezet. Te vroeg echter. Zij voelden zich op die manier een speelbal. Bij anderen liet een mislukt huwelijk van de ouders pijnlijke en opstandige sporen achter. Er zijn talloze factoren die tot de botsingen met de maatschappij geleid hebben. Voor de „nieuwe clochards" komt er evenwel nog een handicap bij. Zij zijn op een leeftijd dat ook ndg enorm ge worsteld moet worden met jezelf om je eigen identiteit te vinden." Dc drie stafleden van de zomer-op- vang tekenen op deze manier de geestesgesteldheid van de jeugdige Hagenaars die de afgelopen maanden bij hun centrum hebben aangeklopt. „Niet primair om geholpen te worden. Ze kwamen niet om er van af te ra ken, zij kwamen om te praten. .pe stoomauto krijgt wellicht een nieuwe kans. vaai daa et ge eg »t hi anzi< ad, ROTTERDAM „Ik spuit heroïne. Daarom is er voor mij geen hoop. Zelfs God kan mij niet meer helpen". De Ameri kaanse platte'andsdominee Da vid Wilkerson hoorde deze woorden van een teenager bij een van zijn eerste bezoeken aan de „asfaltjungle" in New York. Zij vormden de directe aanlei ding tot een fanatiek gevecht met en voor de jongeren in New York tegen de slopende werking van de drugs. Een gevecht onder de moeilijkste omstandigheden in een wereld die vervuld is yan eenzaamheid, verbittering, on vrede en haat tegen de maat schappij. Was het tc laat voor deze wanhopi ge teenager? Ja en nee. Ja, omdat juist de in haar ogen gehate maat schappij deze ellende en wanhoop had moeten en kunnen voorkomen. Nee, omdat David Wilkerson er ten stelligste van overtuigd was, dat er ook voor haar nog redding mogelijk was mits zij zou kunnen geloven in en vertrouwen op God. Dat hij gelijk kreeg, bewijst hij in zijn boek „Het kruis in de asfaltjungle". Dit boek vormt de grondslag van zijn organisatie „Teen Challenge", die vele centra heeft over heel Amerika en werkt onder de verslaafden. En achter de drugs aan kwam Teen Challenge naar Europa, naar Mün- chen, waar een voormalige kippen farm vijftig kilometer buiten de stad als opvangcentrum dienst doet. Naar Nederland, waar in koffiebars in Den Haag, Breda, Groningen en Stadska naal vele mensen proberen te redden wat er nog te redden valt. Het klinkt negatief, defaitistisch Het ■n Wéerbrengen van de kennis hoe stoomauto tot rijden kan De orden gedwongen, doet denken e rul an de gasman die aan een Ifabeet, zojuist uit het stenen Iperk" overgebracht, uitlegt hij een keukengeyser moet ienen. Misschien onthoudt jófcanalfabeet het woord „waak- de vlam in het apparaatje Rij de voituur van Louwman, roortijdig om zeep kwam. int Louwman hééft sinds kort stoomauto, de enige in Ne- irland die de weg op mag, voor in van een geldig kenteken en leeuwenstempel in viervoud het stoomwezen. Het stoomwezen is iets, dat stoom- fUnels keurt en afkeurt, of goed, zoals fc een antieke automobile binnen |-72 rub-about van Louwman, die it zijn technische rechterhand P. »rt alle snelheidsrecords verbrak en een antieke automobile binnen maand de weg op ging, goedge- 1 Turd en wel. Dit had Evert niet moeten doen, 'ore c ant bij Voorschoten notabene kreeg ras o i«jn trekken thuis. Dat was gedu bde de 16de PAC-rit van Utrecht Noordwijk, waaraan 120 antieke M€fto's deelnamen, waaronder het djzer van Evert. Tot Voorschoten ging het goed. Vo- zaterdag, toen de 371 vlampijpjes ïf water verhitten tot stoom en twee ligers in eenparige beweging, met j Domstoten onder en boven, de wie- n aan het draaien brachten, Vele s van een soort wasbenzine lever- n aan het stoomvaartuig snelheden l 70 km per uur en alles was wel |n boord. it het ijzertje in het spaarbran- j rtje het begaf en een vlammetje it mooi rond-blauw was, ongeveer een hangsnor, maar verscheidene nten uitspoot, in héél andere kleu- dan bedoeld. Farvi aapsl Rlo in 6 bestuurder van een stoorn is meer machinist dan chauf- Kraantjes, metertjes, buis- en piefjes des nachts besche- door een carbidlamp. „We werken het liefst met mensen, die ervaring hebben met het werk onder verslaafden", zo vertelt hij. „Er wordt dan ook een bijzonder strenge selectie toegepast b'ij het uitzoeken van deze medewerkers, omdat dit werk niet alleen geduld en volhar ding eist, maar ook bijzonder afmat tend kan zijn." zelfs, maar de vernietigende werking van de drugs is zo snel, dat de Teen Challenge-medewerkers weten vaak uit ervaring dat zij inder daad alles op alles moeten zetten om nog meer ellende te voorkomen. Het betekent een strijd, die ontzettend veel doorzettingsvermogen en vooral geduld vergt. KOFFIEBARS Wie en wat is Teen Challenge pre cies? Een interkerkelijke organisatie, waarbinnen predikantén, artsen en zakenmensen zich hebben verenigd. Zij werken vanuit de koffiebars on der de verslaafden, die ook in Neder land een steeds groeiend percentage van de bevolking vertegenwoordigen. Ook in Rotterdam, waar bij een on derzoek onder examenkandidaten is gebleken dat 8,8 pet. drugs gebruikt. Uit dit percentage blijkt dat Teen Challenge ook in Rotterdam een taak te vervullen heeft. Zo hebben verte genwoordigers van onder andere de Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerk, de Baptisten Gemeente, de Vergadering van Gelovigen, de Pinkstergemeente en de Christen Studenten er voor gezorgd dat deze organisatie ook in Rotterdam kan gaan werken. Met de gemeente Rot terdam is men in onderhandeling over een pand liefst in de binnen stad waar een koffiebar kan wor den ingericht. Secretaris van Teen Challenge Rot terdam is de heer J. W. Embregts. EX-VERS LAAFDEE „Vaak ook krijgen wij uitstekende medewerking van ex-verslaafden, die zo mogelijk nog fanatieker in hun po gingen tot hulp zijn, dan anderen. Waarschijnlijk omdat zij zelf hebben ondervonden, wat het betekent om „verslaafd" te zijn. Bovendien kennen zij de taal en de gewoonten van de druggebruikers en kunnen dus op straat makkelijker contact zoeken en verslaafden meebrengen naar de kof fiebars, waar met hen wordt gespro ken en hen gewezen wordt op de waarheid van het evangelie." De koffiebars zijn gezellig inge richt, vertolken de sfeer van de jon geren. Alleen, er worden geen pop concerten gegeven, er wordt geen kunstmatige subcultuur gekweekt. Er kan worden geluisterd naar bandrecordermuziek, men kan er ta feltennis, er wordt gediscussieerd, en bovenal, Teen Challenge brengt daar jde evangelische boodschap, die de plaats moet innemen van de hippie cultuur. „We zoeken eerst naar de oorzaak", vertelt de heer Embregts. „Maar al te vaak blijkt dit een gevoel van onvre de met de maatschappij en de kerk te zijn. Zij kunnen deze harde maat schappij niet aan, evenals de twijfel die zij kennen ten aanzien van God. Dan zoeken zij naar een vlucht: de drugs, die slechts een schijnwereld scheppen, een tijdelijke rust en dwin gen tot het gebruik van meer en meer..." „Natuurlijk moeten de verslaafden zelf willen meewerken. Doen ze dat niet, dan ben je ze zo weer kwijt. Plaats een „niet-willende" in een on bekende omgeving, ver van zijn „vrienden" en handelaren, en toch weet hij binnen een half uur waar hij drugs kan krijgen. Het ergste van alles is, dat de leeftijdsgrens van de verslaafden steeds lager komt te lig gen. Velen beginnen op twaalf- of dertienjarige leeftijd met hasjiesj en gaan voor zij vijftien ,zijn al over op sterkere middelen zoals bijvoorbeeld heroïne of lsd." Als mens, die veel met de ellende van de verslaafden te maken heeft en voor hen vecht, ziet de heer Embregts toch ook de fouten. „Wij zijn te laat", zegt hij. En met dat wij bedoelt hij niet alleen de maatschappij, de rege- De drie wegenwachters in de ach terhoede wreven zich in de handen en meldden zich deskundig terplaat se „laat maar 's kijken." De gele rid ders echter mompelden al spoedig iets over klussen elders, die dringen der waren en de heren Louwman en Kort lieten zich thuis brengen. Museum Het geval, dat na de import uit Amerika nauwelijks te hoefde opge poetst zo mooi wastie staat nu in Louwmans automobielmuseum, rustig zijn beurt af tewachten om gerepareerd te worden. Hoe lang dat duurt, kan tefchnicus Kort op geen maand na voorspellen. „Eerst moet de spaarbrander eruit, dan zien we ver der. Je weet nooit welke onderdelen moeten worden nagemaakt." De heer Kort heeft de stoomauto een maand onder handen gehad en dat was voor hem voldoende om te weten hoe het geval bediend moet worden. De stoomauto is niet ge maakt voor zenuwzieken, al bestaan er stoomauto's die zonder te schake len ruim 200 km per uur rijden. De tijd die nodig is om de automobiel rijklaar te krijgen, neemt een half uur in beslag en dan moet er niet té veel tegen zitten. Het principe van de stoomauto is eenvoudig. Gedemineraliseerd water om in de verhittingsruimten roest en verontreiniging te voorkomen wordt tot stoom verhit en naar zui gers geleid die de wielen in beweging brengen. Maar de bij-apparaten d»e nodig zijn om de stoom onder de juis te druk te krijgen en te houden, 21 atm., zijn veelomvattend, Talloze kra nen krijgt de automobilist te bedie nen en meters in het oog te houden. Om van het. branden van de' carbid lampen nog te zwijgen. Proeven De automobilist uit de jaren 1910 was meer sportsman dan automobi list: hij moest bovendien bepaald technisch zijn, om zijn overigens hou ten rijpaard in werking te krijgen. De moeilijkheden en de bewerkelijk heid zijn er de oorzaak van gewor den, dat de huidige benzinemotor de concurrentiestrijd won. Al worden in Amerika thans weer proeven met stoomauto's genomen. Het enige waar zij behoefte aan hadden was een praatpaal, waar zij uren tegen aan konden praten. Zij staan namelijk ontzettend alleen in de maatschappij, zij hebben er geen contact mee. Ook niet met hun soort genoten, met wie zij in groepjes in kraakwoningen verbleven. Ieder van de groep wordt namelijk geheel in beslag genomen door zijn eigen situa tie en zijn eigen problemen. Hij praat daar misschien wel over, rr.aar vindt bij de ander geen gehoor. Die wordt in beslag genomen door zijn eigen problemen. Bij ons praten zij uren achter el kaar, op de been gehouden door pep middelen. Pepmiddelen als voedings bron, zeker hier in Den Haag waar ze gemakkelijk en goedkoop verkrijg baar zijn. Zij blijven er wakker van, drie da gen en nachten, sommigen zelfs nog langer. Daarna klappen zij in. Zij willen-er niet van afgeholpen wor den, ook al weten zij, wanneer zij een helder ogenblik hebben, dat zij er ka pot aan gaan. Een pepmiddel maakt energie los, het geeft geen energie. Bij sommigen is het gebruik ervan al merkbaar. iHun tanden zitten los en zij hebben haaruitval". „De eersten kwamen bij ons, nadat zij uit een kraak woning verwijderd waren. Daarna is het aantal als een olievlek geleidelijk uitgegroeid. Zij klampten ons gewoon aan orr. te pra ten. Wij hebben intern eerst overlegd of wij deze jeugdige Hagenaars wel zouden opnemen. Het centrum was tenslotte bedoeld voor zomeropvang. De conclusie van dit overleg was dat wij die jongeren echter niet op straat konden laten staan. Wij hebben ze daarom opgenomen zonder dat dit overigens ten koste is gegaan van de jeugdtoeristen. Die hebben wij altijd, al was het soms wel eens improvise-» ren, op kunnen vangen. Wel was het zo dat de jeugdige Hagenaars de sfee. in het centrum beïnvloed heb-r ben. In de bar stond de pick up altijd keihard aan. Dat wilden zij graag. De jeugdtoeristen die het liever op gi taarspel en zingen hielden trokken zich vaak op de slaapzalen terug". Is Den Haag niet voldoende op vangcentra rijk waar de „jeugdige clochards" terecht hadden gekund? Die zijn er zeker maar daar voelen ze zich niet thuis, stellen de drie stafle den. „Het probleem is namelijk dat de opvang daar is afgestemd op de burgerlijke middenmoot. Van deze mensen kun je evenwel geen burger lijke middenklasse maken, dat willen ze niet. Je kunt ze alleen maar hel pen zichzelf te ontwikkelen. Daarom ook meldden zij zich bij het centrum, daar werden zij opgenomen in een groep waar zij zich thuisvoelden. Bo vendien was ons centrum 24 uur per dag open." In het centrum aan de Delagoa straat zijn de problemen voor dc daar aanlopende Hagenaars niet opgelost. Effectieve hulpverlening was daar naar de mening van de stafleden ook niet mogelijk. acnrynend probleem voor een aantal Haagse jongeren: thuis loos zyn en blijven. Daarvoor is het noodzakelijk (in het adres aan B en W is dat zo letter lijk gesteld) „dat er een mogelijkheid komt voor permanente opvang en in tensievere begeleiding van deze cate gorie jongeren". Het is pure nood zaak, wat wij in de Delagoastraat hebben meegemaakt is slechts het topje van de ijsberg. De groep „clo chards" die wij hebben meegemaakt is groter dan dertig tot veertig. Die groep zal, wanneer er niets gebeurt., bovendien steeds groter worden, de criminaliteit zal hand over hand toe nemen en zelfmoorden of verkapte zelfmoorden zullen niet uitblijven. Die jongeren, voornamelijk jongens maar ook meisjes, ziin gewoon niet in staat om hun moeilijkheden en pro blemen zelf te overwinnen. Zij moe ten daarbij geholpen worden. In het centrum van Den Haag moet een pand komen waar zij kunnen slapen. Zij moeten gewoon de zekerheid van een dak boven hun hoofd hebben uit kraakwoningen worden zij vroeg of laat, dat hebben wij wel gemerkt, verdreven en bovendien moeten zij daar verzekerd zijn van hun dage lijks brood. Althans voor de periode dat zij weer „mens" moeten worden. In het pand moeten jeugdwerkers aanwezig zijn tegen wie en met wie zij kunnen praten en met wie zij een relatie kunnen opbouwen. Zet er geen psychologen en psychiaters in, want dan komt er niemand. Het contact móet via jeugdwerkers verlopen die dan op hun beurt weer contacten on derhouden en overleg plegen met de psychologen en psychiaters. Ze zijn vrijwel geruisloos en ver vuilen niets

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 5