Na de theologie nog een lesje esperanto
Jonge catechisante maakte van haar pastor een overtuigd taalgenoot
In Londen
kreeg ik
er een
visie hij
-raiJeugdweek bij het HUISVESTING WERKENDE JONGEREN
Leger des Heils
Dokter Bazuin gehuldigd
w
eer woonwagens
in Leiden
Binnenstad
in liet duister
Bij belt ent oonstellin g
in Alphen
MIDDENSTANDSDIPLOMA
Twee lesavonden per week
nieuwe leidse courant
zaterdag 4 september 1971
~y „l-
voor, na elke catechisatie een half
uur esperanto te doen.
Haar pastor begon het geleidelijk on
verstandig te vinden, zich deze
kans te laten ontglippen. Al zou hij
alleen maar een beetje de taalre
gels leren. Mevrouw Van Achter
berg voelde er ook wel voor.
Zo heeft het echtpaar Van Achter
berg in die winter twintig lessen
doorgewerkt. De stoel van de do
minee in het bijgebouw van de
Maranathakerk was nog niet koud
of de energieke Benata had er al
op plaatsgenomen om de les te be
ginnen .Het resultaat was een met
goed gevolg afgelegd elementair
examen.
Een handdruk aan een voor een taai
examen geslaagde catechisante kan
vergaande gevolgen hebben. Zon
der opzet werd de Leidse dominee
Van Achterberg (geboren in 1914,
23 jaar in hervormd Leiden) op
slag een uniek man: de enige espe-
ranto-sprekende predikant in Ne
derland. die deze hulptaal bij gele
genheid ook gebruikt en zijn sym
pathie ervoor met overtuiging kan
motiveren.
Die onderscheiding doet hem overi
gens niet veel. „Och, in het land
der blinden is éénoog koning". Bo
vendien vindt ds. Van Achterberg
het jammer dat hij de waarde van
deze hulptaal nu pas heeft ontdekt.
Overigens zijn ds Van Achterberg en
Benata nu quitte, want zij koos
een theologisch studie aan de Leid
se universiteit.
leder hetze! fde
Ja-F
,EIDEN Dat dominee H. J. van
Achterberg enige weken terug op
Londcnsc kansel voor honder
den mensen van tientallen nationa
liteiten een preek in het esperanto
•il hield over een woord van de apos
tel Paulus, heeft hy in eerste in-
inke stantie te danken aan zijn catechi
sante Benata Koopmans, die hem
drie jaar geleden spontaan aan
bood hem deze hulptaal te leren.
rzoe
echt
mar! 1
k, d
beet ij had in zijn krant waarom
zouden wij verhelen dat dat de
Nieuwe Leidse is gelezen, dat
Benata was geslaagd vopr het
■hoogste esperanto-examen. Zij was
nog maar achttien jaar. De jongste
bevoegde lerares esperanto in ons
;rvb
HEEFT AL 145 WOONEENHEDEN
'reken in één taal voor veertig nationaliteiten. Een modern pink
stergebeuren.
land. De predikant spoedde zich
naar de Vendelstraat om z'n geluk
wensen aan te bieden. Aangezien
een esperanto-kenner meestal een
enthousiast propagandist is, ver
bond de gelukkige catechisante
aan haar dank voor de pastorale
felicitatie het aanbod om de domi
nee de eerste beginselen van de
hem volkomen onbekende hulptaal
bij te brengen.
Diens eerste reactie was afwerend.
Hoe zou een dominee, die toch wel
kan weten wat een volle agenda is,
clfiarvoor tijd kunnen vinden. Maar
de', jeugdige lerares bleek ,ui,t het
goede hout gesneden te zijn. Zé
hield aan en stelde heel praktisch
„Met die esperantostudie is het nogal
meegevallen. Ik had in die tijd
juist enige maanden studieverlof.
Als je dan uren met theologie be
zig bent geweest, wil je weieens
wat anders. Het is ook vrij een
voudig. Na één winter kon ik al
een preek maken voor een kerk
dienst met esperantisten in de
eigen stad (die hadden een congres
in het jeugdbuitencentrum De
Vliet) en na twee winters dan die
onvergetelijke dienst in Londen.
Wat een gebeurtenis was dat!
Ik geloof niet dat het esperanto de
broederschap van alle mensen kan
bewerken. Kijk maar eens naar
Amerika. Daar hebben ze dan één
taal ,maar je kunt moeilijk zeggen
dat broederschap hét kenmerk van
de Amerikaanse samenleving is.
Het esperanto kan wel een middel
zijn om de internationale contacten
te vereenvoudigen. Wie zegt dat
het Engels, met zijn nu al grote
reikwijdte, daarvoor toch wel kan
dienen, redeneert natuurlijk zuiver
westers. Het esperanto staat boven
de nationaliteiten en de politieke
structuren.
Het zouk ideaal zijn als deze taal in
de Verenigde .Naties -en, in de We
reldraad van Kerken werd gespro
ken. Dat zou een geweldige ver
eenvoudiging van organisatie bete
kenen. Taalkundig zou ieder z'n
internationale jasje aantrekken.
Dat zou al een zekere verbonden
heid geven. Nu heb je bij interna
tionale contacten steeds tussenper
sonen en technische hulpmiddelen
nodig. Waarbij ook nog de vraag
rijst, of de tolken wel helemaal
correct vertalen. Maar al doen zij
dat, dan nóg mis je in dit systeem
de directheid van het woord, en
gaat er veel verloren van de ma
nier waarop het wordt gesproken,
de enigheid van de stem, de voor
dracht. de toon, de accenten. Als
zij het even konden beleven, dat
mensen van vele naties één taal
spreken, dan zouden ze zeker zeg
gen dat is het.
Het Chr. Internationaal Esperantis-
tenverbond heeft dan ook ter gele
genheid van de herdenking van
zijn zestigjarig bestaan vanuit
Londen een telegram naar de We
reldraad van Kerken in Genève
gestuurd om er nog eens op aan te
dringen, meer van dit hulpmiddel
gebruik te gaan maken.
Onze woorden zijn wel vaak interna
tionaal gericht maar onze daden
zijn daarmee niet altijd in over
eenstemming. Ieder blijft zo graag
op zichzelf. Het nationale besef is
misschien te sterk om het esperan
to populair te maken. Voor de
doorwerking en verbreiding moet
deze hulptaal de tijd wel mee heb
ben. En vanzelfsprekend moet de
bedoeling ervan goed óverkomen.
Het esperanto doet geen aanval op
de eigen talen. Het wil alleen dat
er over de grenzen een internatio
nale taal kan worden gesproken en
dat de verbondenheid, die er wezen
lijk tussen de mensen en de volke
ren bestaat, in haar groei niet door
hoge taalbarrières wordt gehinderd.
Ik wil geen esperantist zijn. De „is-
ten" hebben de wereld al zoveel
teleurstelling en ellende berok
kend. Ik heb alleen het eenvoudige
en bruikbare van deze taal leren
zien. Het is ook nog een welluiden
de taal, die de gebruiker beslist
niet belemmert in het uitdrukken
van zijn gedachten. Esperanto is
geen armoedig hulpmiddel. Als je
je kennis ervan vermeerdert, geeft
dat niet zelden verrassingen".
Degene die hoopt
De taal als middel om tegenstellin
gen te overbruggen boeide ook dr.
L. L. Zamenhof, een Poolse jood.
die in 1859 in de onder Russisch
bewind staande stad Bialystok
werd geboren. De bevolking van
die stad was nogal internationaal
samengesteld: Duitse emigranten
(de trek naar het oosten). Russen,
joden en uiteraard ook Polen.
Ieder had zo z'n eigen zeden, ge
woonten, godsdienst en taal. De te
genstellingen lagen dan ook voor
het grijpen.
Toen hij veertien was, verhuisde Za
menhof naar Warschau, waar hij
zich na zijn studie als oogspecialist
in een arme wijk vestigde. Zijn
praktijk belette hem niet, zijn den
ken over en werken aan een uni
verseel taaialternatief voort te zet
ten. Als al die groepen in zijn ge
boortestad elkaar eens konden ver
staan. zouden de tegenstellingen
wellicht minder worden.
In wetenschappelijke kring was men
ook al bezig, de mogelijkheden
voor een hulptaal te onderzoeken,
omdat het Grieks en het Latijn op
hun retour waren. Bekend zijn
verder de pogingen van een abt om
het „Volapuk" als internationale
taal te introduceren. Na een paar
jaar is deze hulptaal echter ver
dwenen.
In 1887 was Zamenhof klaar met zijn
werk. Het kostte hem veel moeite
een uitgever te vinden. En behalve
moeite ook grote sommen geld,
maar zijn schoonvader vond het
een nuttige zaak en kwam royaal
over de brug.
De eerste uitgave ondertekende Za
menhof met „Dr. Esperanto." Dat
was zijn pseudoniem. Espero is
hoop. Esperi is hopen. Esperanto is:
degene die hoopt. Die eerste uitga
ve bestemde Esperanto voor de
Russen: hoogleraren, dokters en po
litieke figuren. Vervolgens konden
de Engelsen, Duitsers en Fransen
er kennis van nemen. Toen Za
menhof overleed, had hij het Oude
Testament in het esperanto klaar.
Engelse esperantisten hebben later
het Nieuwe Testament in deze
hulptaal overgezet.
In 1905 werd in Frankrijk het eerste
algemene congres van dfe. esperan
tistenbeweging gehouden. Sinds
dien is er ieder jaar een congres
geweest, behalye it), oorlogstijd.
Aan het algemene congres gaat
steeds een ontmoeting van chris
ten-esperantisten vooraf. Zij heb
ben een eigen verbond, dat behoort
tot het geheel van allen die espe
ranto spreken.
De doelstellingen van de christen
esperantisten zijn: 1 verspreiding
van deze hulptaal onder de evan
gelische christenen; 2 christen
esperantisten samenbrengen om
mede door de gemeenschappelijke
taal het werkelijke contact tussen
broeders en zusters in Christus te
bevorderen en de mogelijkheden te
overwegen tot beoefening van
christelijke gemeenschap en dienst;
3 de toepassing van het esperanto
stimuleren in internationale be
trekkingen en handelingen van
evangelische kerken en organisa
ties; 4 het esperanto te gebruiken
om het evangelie van Jezus Chris
tus te verbreiden.
Nederland heeft 142 aangesloten
christen-esperantisten. Ds. Van
Achterberg, de enige predikant, is
er één van. In Zweden zijn er 393,
onder wie veertien predikanten.
Ook achter het IJzeren Gordijn
vindt de beweging haar aanhan
gers. Over de hele wereld behoren
98 predikanten tot haar leden.
Niet meer opgesloten
De kerkdienst in Londen, waarin ds.
Van Achterberg voorging, was een
bijdrage van de christen-esperan
tisten aan de wereldwijde ontmoe
ting van de algemene beweging. Er
waren in totaal tweeduizend con
gresgangers. van wie een derde
deel de dienst bezocht. Zij verte
genwoordigden ongeveer veertig
nationaliteiten.
Een moderne beleving van het
pinkstergebeuren.
„Ze hadden mij gevraagd, de dienst
te leiden. Vorig jaar wilden ze dat
*al in Wenen. Maar dat heb ik niet
gedaan omdat ik me nog maar een
beginneling voelde. Trouwens, dat
ben ik nog. Als ik ervaren espe
rantisten inct elkaar hoorde pra
len, twijfelde ik wel of ik het ooit
zó zou leren. Maar goed, dit jaar
meende ik geen nee te mogen zeg
gen. Je kunt je op zoiets ook dege
lijk voorbereiden. Ik heb ruim een
kwartier gepreekt. Over Romeinen
8 vers 22. „Want wij weten dat tot
nu toe dc ganse schepping in al
haar delen zucht." Het was een on
vergelijkelijke ervaring .want dc
hele wereld zat daar en hoorde de
christelijke boodschap in één taal,
en alle landen hebben deel aan het
zuchten van de schepping: honger,
armoede, vluchtelingen, strijd, ver
ontreiniging van lucht, water en
bodem, een duistere toekomst, geen
gcestelyk houvast meer, een gedes
illusioneerde mens die maar al te
graag de God-is-dood-slogan tot de
zijne maakt en z'n bestaan vult
mef broed, spelen, seks en drugs.
En de christenen zuchten mee. Wij
denken en lijden mee met onze
tijdgenoten. Zij leveren de stof
voor de agenda van de Wereldraad
(Uppsala). Hoewel wij niet de
oplossing kunnen leveren, weten
wij wel waar de redding ligt. Het
zuchten wordt bidden. Met de
theorie van de doorgaande evolutie
van de wereld komen we er niet.
Door de zonde zit er een breuk in
die lijn. De redding ligt in het
kruis van Christus. Er moet een
nieuwe schepping komen. Zijn
dood is het begin daarvan. Dat
wordt op pasen openbaar.
Als ik temidden van zoveel mensen
uil zoveel landen zonder taalmoei
lijkheden dat kan beleven, voel ik
mij niet meer opgesloten in een
welvarend landje. Tijdens de kerk
dienst was er in de omgeving juist
een betoging in verband met de
miljoenen oostpakistaanse vluchte
lingen. Het gerucht daarvan drong
tot in de kerk door. Ik wist na
tuurlijk wel van die ellende, maar
toén begon ik die op een nieuwe
manier te zien. Ik heb er als het
ware een visie bij gekregen."
Hobbv voor elite
Heeft het esperanto, dat is gebaseerd
op Slavische, romaanse en ger-
maanse elementen, toekomst?
Het is het enige ontwerp van een
internationale taal dat het zo lang
heeft uitgehouden. De zo eenvoudig
mogelijk gehouden grammatica al
leen is nog geen garantie dat deze
hulptaal hechter in de volkerenge
meenschap wordt verankerd. Het
zal vooral van de overtuigings- en
wervingskracht van de beoefenaars
afhangen of dit middel tot wereld
omspannende communicatie in
steeds bredere kringen wordt aan
vaard.
„Iemand die maar iéts in zijn vingers
heeft van een wereldburgerschap
zal het nut van dit middel erken
nen," zegt ds. Van Achterberg.
Aan de Vrije Universiteit te Amster
dam bestaat al een lectoraat in het
esperanto. Maar er is ook een
doorwerking „naar beneden" nodig.
Anders wordt het een hobby voor
een elite. Daarom begint Teleac in
januari volgend jaar een esperan-
to-cursus.
Ds. Van Achterberg houdt het voor
mogelijk, dat wij wat het esperan
to betreft nog in het incubatiesta-
dium' verkeren. Er kunnen zich
ontwikkelingen en factoren voor
doen die deze taal ineens een hoge
vlucht geven.
Intussen put hij met zijn vrouw da
gelijks uit de esperanto-bijbel en
leest hij nauwlettend de periodie
ken van de beweging.
Als een Dominee Esperanto.
Als degene die hoopt.
En een predikant weet dat de hoop
een christelijke functie bij uitstek
-
o
LEIDEN Het Leger des Heils
eeft 1971 uitgeroepen tot „Jaar voor
'Son< et Kind." Vandaar de feestweek te
oirm eiden voor kinderen van 6 tot 14
ïelij 'ar.
rd l Op maandag, dinsdag, donderdag
ie z i vrijdag van kwart voor zeven tot
iit t wart over acht, en op woensdag en
iterdag van half 3 tot half vijf,
nt i ordt er een afwisselend programma
emf jboden.
m Het omvat ondermeer: een speur-
icht door Leiden, Vossenjacht, een
t hii ingfestival in de zaal aan de Hooi-
dit racht 30 en een tienkamp op het
ledfcrrein van de Groenoordhal.
De week begint door aan de kinde-
im n een kleurplaat uit te reiken, die
Iidat maandag moeten leveren. Maan-
all igavond wordt er een geluidsfilm
st. I draaid: Taffy en de wildjager.
it, legangsprijs 50 cent, brengen de
id nderen de gekleurde plaat mee dan
vi n kwartje,
v(
a ma
dat
i ZOETERWOUDE Hervormde
emeente: 10 u. ds. Schoch (gezins
om ienst).
vo
LEIDEN Vele honderden stu
nten verenigden zich gistermiddag
i het Pieterskerkplcin aan een door
Koksschool bereide hutspotmaal-
I. Drie oktober verspreidde al
neg zijn eigenaardige geur. Dc
n aaltijd was een onderdeel van de
Iroductie van de nieuwe studenten.
LEIDEN Van de woonruimle-
behoevenden die zich bij de Stich
ting Huisvesting Werkende Jongeren
hebben gemeld kon tot 15 augustus
1971 23,71 pet van de 679 worden
geholpen en van degenen die een
beroep uitoefenen 23,78 pet van de
593. Niet alle beroepsgroepen kon
den in dezelfde mate worden gehol
pen. Wat de omvangrijke groepen
betreft (467 van 593 ofwel 78.75 pet
van alle woonruimtebehoevenden die
'n beroep uitoefenen) konden slechts
gehonoreerd worden: 'de aanvragen
van de kantoorbedienden/secretares
ses voor 18,95 pet; de bouwvakkerss
en de tekenaars tezamen voor 17,14
pet; alle verpleegsters en verplegers
voor 9,59 pet; de verpleegsters en ver
plegers van het A.Z.L. voor 11,63
pet; alle onderwijzend personeel
voor 15,52 pet en de verkopers/ver
tegenwoordigers voor 12,82 pet.
Dat de éne categorie er minder
slecht is afgekomen dan de andere
heeft niet als enige oorzaak het niet
of minder goed kunnen (of willen)
betalen van de huur. In de regel is
de bereidheid tot het brengen van
soms niet geringe financiële offers
voor behoorlijke woonruimte groot.
De oorzaak van de verschillen ligt
in de meeste gevallen in de graad
van urgentie en de persoonlijkheids
structuur van de aanvrager. Wat dit
laatste betreft wordt steeds getracht
mensen in eenzelfde huis samen te
brengen wier persoonlijkheid harmo
nieert.
Maatschappelijke positie, ras, ge
loof of politieke overtuiging leggen
geen gewicht in de schaal.
Dit lazen wij in jiet jaarverslag
De tot 31 mei voorlopig of reeds
definitief aangekochte panden verg
den aan leningen een bedrag van
1.527.000. Deze resulteerden in 131
wooneenheden, 2 winkels en 1 kan
toor. Deze 134 kostendragers dienen
dus elk op te komen voor een ge
middelde last van 11.395,52. Wan
neer men 16,5 pet als maatstaf
neemt voor de inkomsten huren)
die ontvangen moeten worden om
aan de verplichtingen te kunnen vol
doen, dan moet de gemiddelde huur
dus 16,5 pet van 11.395,52
1.880,26 per jaar ofwel 156,69 per
maand zijn.
Er is een mogelijkheid tot daling
van de huur per eenheid per maand
met -gemiddeld ƒ9,50. Naast de 3
verblijfseenheden die in juli 1970
werden verkregen, heeft de stichting
dus in 8 maanden de verantwoorde
lijkheid gekregen voor 145 woon- en
3 andere eenheden.
LEIDEN In afwijking van de
belofte om zich uit Leiden terug te
trekken zijn gisteren weer tien
woonwagens achter de molen De
Valk „neergestreken". De woonwa
genbewoners zijn het niet eens met
het beleid van de regering ten aan
zien van de centrale kampen.
LEIDEN Dokter J. G. Bazuin
vierde, zoals wij berichtten, gisteren
zijn zilveren jubileum als gemeente
arts. Hij kwam in 1946 als schoolarts
in dienst van de gemeente Leiden en
wqerd in 1958 benoemd tot directeur
van de Gemeentelijke Geneeskundige
en Gezondheidsdienst.
Gistermiddag werd hij in het ge
bouw aan de Roodenburgerstraat ge
huldigd, eerst in besloten kring en
vervolgens tijdens een receptie. In de
eerste bijeenkomst bood de waarne
mend directeur, mevrouw M. C.
Zwart-Feenstra. de jubilaris met veel
goede woorden een elektronenflitsei:
aan.
Verder spraken oud-medewerker
dokter J. M. Cannoo en de admini
strateur, de heer G. van Zwieten.
Burgemeester Vis overhandigde dok--
ter Bazuin de gebruikelijke gratifica
tie.
Tijdens de receptie spraken onder
anderen wethouler S. Menken (rechts
op de foto) en mr. J. W. ten Napel,
directeur van de Sociale Bienst. De
heer Menken vertolkte de gevoelens
van dankbaarheid van B. en W. en
gemeenteraad voor het vele werk,
dat dokter Bazuin verrichtte. Mis
schien was het weieens te veel, aldus
de heer Menken, en misschien zei u,
gedreven door uw sociaal gevoel,
weieens te vaak ja als een beroep op
u werd gedaan.
Velen, onder wie hoofden van
dienst, en vertegenwoordigers van
instellingen en organisaties, drukten
tijdens deze receptie dokter Bazuin
en zijn vrouw de hand, wat vaak
gepaard ging met de overhandiging
van een geschenk.
LEIDEN Door het springen van
een lichtkabel aan de Langegracht
kwam een gedeelte van de binnen
stad gisteravond zonder elektriciteit
te zitten. De Technische dienst van
de SLF had vijf kwartier nodig om
het mankement te verhelpen.
ALPHEN Op suggestieve wijze
werd een tentoonstelling samenge
steld door het Nederlandsch Bijbel
genootschap en de Katholieke Bij
belstichting, die op 9. 10, 11, 13, 14 en
15 september te bezichtigen is in een
der zalen van de Opstandingskerk,
Prinses Marijkeslraat.
Modern illustratie- en fotomate
riaal, aangebracht op goed verlichte
en fraaie stands geven de bezoekers
in vogelvlucht een aantal belangrijke
episoden uit de geschiedenis van de
Bijbel te zien.
De onderwerpen van deze ten
toonstelling zijn o.a.: het eerste be
gin, ontstaan van bijbelse hand
schriften; de bijbel in de middeleeu
wen; invloed van de boekdrukkunst;
bijbelvertalingen in Nederland; Bij-
belgenootschapswerk in deze tijd.
Tevens is aan deze tentoonstelling
een aantal vitrines toegevoegd met
originele voorwerpen uit het oude
Egypte en Israël, alsmede een aantal
oude bijbels, w.o. de Deus Aes, de
Delftse en de Statenbijbel.
In de korte tijd, dat deze expositie
i.i gebruik is. werd er reeds door
vele onderwijsmensen en predikan
ten dankbaar gebruik van gemaakt
als een uitstekend hulpmiddel bij het
godsdienstonderwijs en de catechese.
De openingsavond zal zijn op
wi.ersdag 8 september. 8 uur, in de
Opstandingskerk. Spreker: prof. ds.
R. Bijlsma te Amsterdam. Onder
werp: Het gebruik van de Bijbel in
deze tijd. Medewerking van het
zangkoor Con Amore en een koper
kwartet.
Kleuterschool krijgt
noodgebouw
RIJNSATERWOUDE In de gis-
teravond gehouden raadsvergadering
zei burgemeester H. L. Breen. dat de
heer C. Schoonens heeft bedankt als
raadslid.
De heer N. A. Bijlemeer wilde
bomen planten in de Rijnsaterwoud-
se lanen, maar de voorzitter wees op
de bezwaren van sommige bewoners.
Mevrouw M. M. van Dam-Parle-
vliet werd met algemene stemmen
tot hoofdleidster van de openbare
kleuterschool benoemd. De kleuters
van Rijn sat erwoude kunnen weer
naar de R.K. kleuterschool aan de
Vriezenweg in Leimuiden.
Een te bouwen noodgebouw vari
f 24500 zal maximaal drie jaar ten
dienste van het kleuteronderwijs
kunnen blijven.
Brundtveer Leiderdorp
gaat demonstreren
O
LFIDERDORP De brandweer
houdt zaterdag 11 spptember van i4
tot 16 uur „open house" bij de garage
aan de Berkenrade. achter het Ge
meentehuis. De brandweer zal uitleg
gen wat er gebeurt tussen de eers.e
brandmeldinge er^ het sein „brand
meester".
Op het „Voordorpterrein" tegen
over de garage worden demonstraties
gehouden.
Zaterdag 4 september
Groenoordhal, 11 tot 17 en 19 tot 22.30
uur: Leidato.
Kreatief Sentrum, Breestraat, 12 uur:
romelmarkl; 9 uur n.m.: Haagse pop
groep „The Flag".
Zondag 5 september
Groenoordhal, 13 tot 17 en 19 tot 22 30
uur: Leidato.
FILMS
CAMERA: .Bloody Mama". 14 jr., 2.30,
19 en 21.15 uur. zo 2.30, 4.45. 19 en
21.15 uur; nachtv. „Frankenstein '71",
18 jr.. vr en za 11.30 uur.
STUDIO: ..Yes, Monsieur Hulot", aJ.
2.30, 19 en £1.15 uur, zo 2.30, 4.45, 19 en
21.15 uur.
LIDO: „You only live twice', 2.30, 19
en 21.15 uur, zo 2.30, 4.45, 19 en 21.15
uur.
LUXOR: „Nader adres onbekend". 14
Jr.. 2.30, 19 en 21.15 uur, zo 2.30, 4.45,
19 en 21.15 uur.
TRIANON: „Ontsnapping van de apen-
planeet''. 14 jr., 2.30, 19 en 21.15 uur,
zo 2.30, 4.45. 19 en 21.15 uur.
REX: ..Lieldes orgiën van Hendrik
VIII". 18 jr.. 2.30, 19 en 2-.15 uur, zo
2.30, 4.45. 19 en 21.15 uur. nachtv. „Llef-
de ln het stenen tijdperk", 18 Jr., vr
en za 11.30 uur.
Apotheek
Doeza-apotheek, Doezastraat 31, telel-
21313. Apotheek Voorschoten is dicht.
Apotheken Leiderdorp en Oegstgeest zijn
open. De dienst loopt van vrijdag 17.30
uur tot de volgende vrijdag 8 uur
voorm.
Doktcrsdienst
Tot zaterdag 10 uur de eigen dokter
raadplegen. Daarna 5 maal 2 bellen tot
zondag 24 uur.
Sociëteit Twentwel
Twentwel. sociëteit voor kamerbetvo-
ners/jong-volwassenen. Geopend op dins
dag-, woensdag-, vrijdag-, zaterdag- en
zondagavond van 21—24 uur. Breestraat 19,
Leiden. Tel. Inlichtingen: Nellie Pars, tel.
31123. Secr.: Trudic Doorduin, Rijndijk-
straat la. Leiden.
Behandeling na ongevallen
De poliklinische behandeling na onge
vallen wordt van dinsdag 12 uur ('8 mid
dags) tot woensdag 12 uur waargenomen
door het Diaconessenhuis. Vrijdag 12 uur
tot zaterdag 12 uur door het St. Elizabeth
ziekenhuis (Hooigracht). Op andere werk
dagen en op zondagen door het Acade
misch Ziekenhuis.
Doktersdienst: 5 maal 2 (zat. 10 uur
voormiddag tot zondag 24 uur). Brand
weer: 5 maal 3. Politie: 5 maal 4. EHBO:
20645.
Gemeenschap Zuid-West
Hulpverlenings- en informatiedienst
voor Leiden Zuid-West, secretariaat Jac
ques Ursusplantsoen 83; voor hulpverle
ning telefoon 20460; voor informatie te
lefoon 33921.
BENTHUIZEN Tussen 20 en
26 september wordt een huis-aan-
huis collecte gehouden ten bate van
de Nationale Reclasseringsaktie. Col
lectanten kunnen zich opgeven bij
Joh. Leune, Dorpsstraat 154 tel.
9451.
I.M.O.-MIDDENSTANDS AVONDSCHOOL
Lesgeld slechts 80,- per jaar
LEIDEN
Aanmelding: dagelijks bij M. van der Horst, Herengracht 4, Leiden,
telefoon 30660 en bovendien 's maandagsavonds van 19.00—20.00 uur in het
schoolgebouw van de Rembrandtscholengemeenschap, Hoge Rijndijk/hoek
Burggravenlaan.