Partijgangers der armen Veel vrouwen na vakantie cosmetisch verwaarloosd 3r. G. H. ter Schegget 5 |jfÉ| WÊL Si HEKS EN SEKS IN NEDERLAND tn de avant-garde van Gods revolutie 4 SEPTEMBER 1971 Na de vakantie loopt het jrm bij de schoonheidsspe- llistes. De vaste klanten aar! jten, hoe dringend ze weer 'O n een opknapbeurt toe zijn. ideren willen een inciden- i va el advies. Want zó staan de aarj ken erbij: met een welis- ekei tar gebruinde, maar enigs- v°° is gelooide huid, eeltige ande dan ilen van het op sandalen ot lnt rrevoets lopen, harige nen, verschoten kapsel dat ^rv ik piekt, zijn veel vrouwen, 'd. imetisch verwaarloosd. Piel in tig van weggeweest. Ires j^ig „Dat huidprobleem zou min- iok i der spelen, als de mensen in hun vakantie ook goed voor hun huid zouden zorgen. Op z'n best nemen ze echter wat zonnecrè me, meestal helemaal niets. Met een goede zonnecrème en een goede vochthoudende crème doe je al veel voor je huid. Ik advi seer mijn klanten altijd: in de vakantie heb je meer tijd, neem eens een maskertje terwijl je lekker relaxed; maar ze doen het niet", verzucht schoonheids- cialiste Willemine Danz. „Bij mensen die minder schoon- heids-minded zijn, is het hele maal een puinhoop", zegt ze. Met ons verpieterde uiterlijk gaan we eerst naar de kapper. Vraag hem dode punten te ver wijderen, een crèmebehandeling doet wonderen voor uitgedroogd haar, en verschoten stukjes kan hij bijverven. Wimpers en wenkbrauwen Een schitterende blik door edelsteentjes tussen de (kunst)wimpers worden bij de schoonheidsspe cialiste geverfd indien nodig. In elk geval brengt ze weer wat coupe in de wenkbrauwen. Vaak raadt de schoonheidsspe cialiste een „peeling" aan: de vergoorde huid wordt daarmee verlost van dode cellen, er komt een goede entree voor de ver zorgende crème, want die door zonde, verhoomde laag blijkt een barrière. Met zo'n peeling is het bruin niet helemaal ver dwenen, het ontstaat immers door pigment, dat zich in de huid bevindt. Na peeling ziet de huid er perzikachtig fris uit. Daarna wordt er een verzorgende crème ingeborsteld, dat is een goede start om de huid verder zélf te verzorgen. Zo'n opknapbeurt na de vakantie is beslist lonend. De schoonheidsspecialiste kan u meteen een advies geven voor de nieuwe wintermake-up. Een nieuw kleurtje kan veel doen voor een mens, vindt Willemine Danz. Wie het zonnebruin nog wat wil „rekken", kan dat doen met „bare bronze" van Revlon. De droge en extra droge huid ge bruikt eerst een voedende crè me, daarover bare bronze. Dit middel bevat een zonfiltrerend element, u kunt er dus gewoon mee in de zon zitten. De meeste schoonheidshuizen brengen voor de winter een nieuwe kleur lipstick. De mond zal roder zijn dan voorgaande jaren, maar die harde rode kleur staat de Nederlandse vrouw niet. Koop daarom kri tisch, neem wel diepere kleuren, maar verfijnd, niet te hard. Transparante make-up is in de houder altijd dieper van tint dan op de huid. Laat de nieuwe lipstick dus even demonstreren. Vertonen uw handen rimpels na zee en zon, dan is het tijd voor een sterk verzachtende crème, verzorg daarmee de han den tot aan de onderarm, en neem een crème die door de huid goed wordt opgenomen, zodat de huid gevoed wordt zonder zelf vettig te zijn. Voor de teint raadt de door Jeanne de Vlieger schoonheidsspecialiste een door schijnend beige aan voor de ko mende winter. De wenkbrauw 'blijft rond, dun uitlopend, aan gezet en verlengd door enkele streepjes met een wenkbrauw potlood in grijs. De wimpers blijven lang en gebogen. Ont houd lijnen die omhoog gaan maken jonger dan neerwaartse lijnen. Een groot ooglid is mooier met een zachte, donkere kleur. Een lichte kleur maakt het ooglid groter. De donkere kringen on der de ogen camoufleert u met één tint lichter dan uw make up. Wenkbrauwen worden van onderen geëpileerd zodat er een zachthellende boog ontstaat. Ze overschrijden de buitenste oog hoek niet, daar neigen ze name lijk naar beneden wat een treu rige uitdrukking geeft! Jonge meisjes lopen graag in open sandalen. Wat vindt Wille mine Danz daarvan? „Dan moet je verzorgde voeten heb ben, en geen onesthetische, on verzorgde, doorgegroeide nagels, grijze eeltige hielen. Koop voor een luttel bedrag een eeltvijltje, raadt ze, en vet de voeten en de benen in met een verzorgende crème of olie. Wat je toont, moet verzorgd zijn." De ervaring van Willemine Danz is, dat lelijke jonge eend jes die al vroeg een advies no dig hebben van een schoon heidsspecialiste, later rr.ooie zwanen worden vergeleken bij haar leeftijdgenoten, 't Ge heim? Ze hebben zich er aan gewend, zich regelmatig te ver zorgen. Regelmatig, en dat kan zijn een simpele borstelbeurt van de benen, waardoor het on derhuidse weefsel geactiveerd wordt en het bloed doorstroomt. Wie zich iedere dag masseert houdt een stevig weefsel. Want: ineens „is het er", de teruggang, als je hormonen uit gaan vallen. Als je over je top-punt heen bent, dan ga je al naar beneden. Het jonge meisje dat met over- beharing of puistjes in een schoonheidsinstituut is behan deld, blijkt later mooier dan de knapperds, doordat ze veel zelf bewuster en verzorgder door het leven gaat dan haar vroege re concurrenten. Wat de benen aangaat: ontha- t v# ren! Een paar maal in het zo merseizoen met was; ook onder nylons staat een verzorgde beenhuid beter. Voor spataderen moet men naar de huisarts; het euvel is te camoufleren met een been-make-up. Slaap met de benen hoog, dan is de bloed- doorstroming beter. Een verbrande huid wordt behandeld met body-lotion, Een waas van geheimzinnigheid hangt sinds eeuwen over hekserij en toverij. In vele streken van Neder land maar vooral in het uitgestrekte gebied van de Peel in Noord-Brabant huiveren nog steeds men sen als '8 avonds bij het schemerig licht van het haardvuur de spookachtige verhalen bij overleve ring de ronde doen. Een tipje van de witte sluier rond de hekserij, ciie vooral in deze streek levendig "beoefend" zou zjjn wordt opgelicht door de streekarchivaris van Peel- land, de heer E.J. Th. A. M. van Emstede. Zijn ver haal "Heks en Seks in Nederland" gaat verder dan de mondelinge verhalen. Het boek is bedoeld als een nieuwsgaring uit het verleden, waarin op su blieme wijze de harde, naakte waarheden uit archie ven zijn verwerkt. Het verhaal speelt zich af in de heerlijkheden As ten en Ommel en is gebaseerd op de heksenproces sen in 1595, toen Bernard van Merode het besluit nam de toverije te berechten zoals zijn neef Erasmus van Grevenbroeck deed. Slechts winstbejag en ver groting van zijn eigen landerijen lagen ten grondslag aan dit besluit. Immers zodra de hoevenaar veroor deeld was voor toverij, viel zijn land aan de heer van de heerlijkheid. Veel was er niet voor nodig om veroordeeld tc worden. Wie bleef drijven als hij in het water werd gegooid, werd al schuldig bevonden. Verder onder zoek werd liefst vermeden, ondanks de tegenstand van de schepenen tegen deze gang van zaken. Werd toch een uitgebreider "onderzoek" ingesteld, dan be perkte dit zich veelal tot marteling, zodat de slacht offers na urenlang en zelfs dagenlang te zijn mis handeld, alles bekenden wat de Heer van Asten nen wilde laten bekennen. Maar na de zwarte dagen van Asten en Ommel, be gint ook hier de victorie. De hoevenaren zelf en de rechters kwamen in opstand tegen de manier van veroordelen. De pastoor van Baerle, de pastoor van Eindhoven en de bisschop van 's-Hertogenbosch en de procureur-generaal bij de Raad van Brabant te Brus sel stellen een onderzoek in en Bernard van Merode moet kleur bekennen. Lange tijd liet hij zich niet zien in het dorp. "Heks en Seks in Nederland", een uitgave van het Peellandfonds in Deurne, werd grotendeels geschreven in de taal uit die tijd en boeit daardoor des te meer. Het is een gruwelijk en wreed verhaal wat geen le zer onbewogen zal laten. Wie mocht twijfelen aan de juistheid van de hedendaagse jurisprudentie, zal na het lezen van dit boek, waarin vele uitbeeldingen van martelingen en folterwerktuigen werden opgenomen, juichen dat de tijd van de heksenprocessen achter ons ligt. Na een „peeling" ziet de huid er perzikachtig fris uit; een nieuwe wenkbrauw coupe en een voorzich tig gebruik van kunstwimpers doen de rest straks komen de feestjes weer, verzorgde armen en schouders staan mooier. De romantische blik met lan ge wimpers is altijd al een ide aal geweest. Het kan nu, dank zij de kunstwimpers. Hier geldt ook: met mate. Max Factor brengt een mascara waarin haartjes zitten, een voorzichtig opstrijken verlengt de eigen wimpers, het resultaat is goed. Eyelure brengt voor de feeste lijke winteravonden kunstwirr.- pers versierd met edelsteentjes, u krijgt hiermee een letterlijk schitterende blik. Maak het to taal niet te bont, een strakke zwarte japan met een enkel mooi bijou passen hierbij. De steentjes tussen de wimperharen zijn er met blauwe of groene weerglans. Tenslotte: slaap eens het klokje rond. Want echte schoon heid komt van binnenuit. Het is de moeite waard, de nieuwe publicatie „Partijgangers der armen" n de theoloog-ethicus Bert ter Schegget te lezen. Ter Schegget is nogal de publiciteit, vooral na zijn dissertatie van 1970 over „Het beroep ^de stad der toekomst". Men noemt hem een theoloog van de revolutie, aar wanneer hij zijn tweede boek, over Marcuse, opdraagt aan zijn der, dan tekent dat zijn verbondenheid met het geloof van zijn vader de God van Israël. Dit derde boek is opgedragen aan Mies Cirkel, zijn ouw. En dat tekent weer verbondenheid met een medemens, die zijn :re Ie leven vervult. Misschien is Ter Schegget helemaal niet zo revolutio- v ir als men denkt. :s"'J Wat van deze auteur zeker gezegd Kt worden, is zijn bepaaldheid bij verwachting van de messiaanse ekomst, van de stad van God. Het >rd theologie als leer over God wil liever niet gebruiken. Niet hoe fs, t insen God kennen en dienen staat igen or hem centraal, maar hoe God sisen dient. Daarom wil hij liever feken van the-anthrologie. god- as-kunde Zijn werk als pastor in derland. Zuid-Amerika, Berlijn, lië stond m dit teken: waar her- r nnen we de weg van de Messias? ■eidoe ntschap op de Horst gaf m gelegenheid zich nog sterker et de consequenties van de mes- sanse verwachting bezig te houden, tel jongeren luisteren naar hem als nand, die de eigenlijke dynamiek onze snelle maatschappelijke "wikkeling vanuit zijn bijbels ge- of onderkent en de uitdaging onder esch oorden brengt. Het gaat in dit artikel om een be taking van 't nieuwe boek, waar negen opstellen gebundeld zijn de serie ..Anatomie van de toe- nst" van het Wereldvenster te oarn) Het zijn niet systematisch ordende hoofdstukken, die men ongoed van achter naar voor kan ton. Het laatste hoofdstuk gaat na- olijk over de vraag, wat theologie of beter gezegd, wat de functie theologie is tussen andere we- Behappen en ideologieën en waar I theologisch spreken eigenlijk zijn Bspraak aan ontleent. De schrijver S meermalen verband tussen gelo- 8 en begrijpen (credo ut intelli- Het gaat om verheldering, om Inzicht in en de deelname aan de ia beging, die door de God van Israël iievli lde geschiedenis is gekomen. Hat deze theologie de wetenschap n grote dienst kan bewijzen blijkt 'het eerste hoofdstuk, waar het in 'ktijk brengen van de Tsedaka (de •'helse gerechtigheid) besproken Jrit. Hier probeert hij ons aardse ®ht in het licht van deze gerechtig- W te stellen en daarmee een bij drage tot vernieuwing in de rechts wetenschappen te leveren. Het zou interessant zijn om de lijn van deze twee hoofdstukken in een aparte studie nader uit te werken. Anders blijft het bij „flitsen". ..Tsedaka is trouw in de gemeen schap, voldoen aan de aanspraken der samenhorigheid, der broederlijk heid.... het is liefderijk, openstaan voor de verdrukte, de arme, de lij dende." „Niet waar men zich aan de wetten houdt is rechtvaardigheid, maar waar gerechtigheid gedaan wordt, ontstaat recht..." Het recht gaat dan wel tegen de gevestigde orde, tegen „het burgerdom" in. Maar het prak tiseren van de tsedaka is zonder meer de opdracht van de messiaanse gemeente: meedoen aan een nieuwe kreatieve fase van rechtsvorming door deelneming aan de rebellie der armen. Voor de praxis van de tsedaka ziet Ter Schegget voorbeelden in het- marxisme, omdat dank zij Marx de tegenbeweging der armen konkrete gestalte kreeg. De kerk bleef daarbij hopeloos achter. Vandaag doet de ware gemeente mee met de tegenbe weging van de verdrukten. Sociale revolutie kan het einde brengen voor die toestand, waarin de mens van zichzelf vervreemdde zoals door Marx is aangetoond. Het verborgen principe van de wereldgeschiedenis (aldus Ter Schegget) is dat deze ver vreemding wordt opgeheven, dat het komen van de koning der armen openbaar wordt, waarbij machtigen van hun tronen worden gestoten. Aan deze ommekeer werkt de mes siaanse gemeente door haar leven met het woord der profeten Het gaat niet om een gerechtigheid die buiten ons om toch wel tot stand komt, maar die van onder af (subversief) wordt veroverd. Dit is de weg van de gemeente, omdat het de weg van God en ziin messias is (Vgl. Jesaja 26:4-6 en 49:24-26). De weg van de messias en zijn vol gelingen is dan inderdaad een lij- door dr. C. P. v. Andel Predikant voor bijzondere werk zaamheden (het diakonaal centrum van de Amsterdamse hervormde ge meente). densweg, maar ?egt Ter Schegget er is alleen toekomst voor de mensenwereld in deze passie met Je zus (blz. 20). De schrijver zoekt dus aansluiting bij die bewegingen, die de rebellie tegen de onderdrukking in hun vaandel hebben geschreven. In Ne derland schiepen b.v. de Provo's het begin van een dergelijk revolutionair klimaat. In West-Duitsland maakte Ter Schegget zelf de buitenparle mentaire oppositie in zijn allereerste beginstadium mee. Ter Schegget volgt Marcuse als de ze oproept tot actie tegen de eendi mensionale opbouw van ons tech- nisch-economische systeem. Maar het moet geen ruwe aktie zijn van bui ten af. Het moet van binnen uit ko men, met gebruikmaking van de mo gelijkheden, die het systeem zelf toch al biedt om tot bewustmaking te ko men van wat er verkeerd is Om de tegenstelling tussen rijken en armen, machtigen en machtelozen, de tegen strijdige belangen ook in onze sa menleving niet mooi te camoufleren, maar de conflicten aan het licht te brengen. Het gaat erom, dat een ge stremde ontwikkeling in de geschie denis opnieuw doorbreekt. Hier ligt dan ook een taak voor het politieke diakonaat: partij trekken voor de armen, de vernederden, de vertrapten. Dat betekent dus wel iets heel anders als wat wij nu onder diakonie verstaan. Diakonie neemt het op voor de eigen tegenbeweging der armen en kan er toe bijdragen, dat de diepste bedoeling van het so cialisme (marxisme) tot uitdrukking wordt gebracht. Het maatschappelijk werk zal dan ook een heel ander karakter krijgen en veel meer de richting van de maatschappijkritiek uitgaan, waarbij de werkers „gemene zaak maken" met de cliënten. „Een diakonaal-bewuste gemeente zou veel dichter staan bij de kontes- tanten en rebellen dan de empirische gemeente zij zou in deze vreemde Dr. G. H. ter Schegget verschijnselen tekenen zien.." (blz. 33). Hoe kijkt Ter Schegget nu eigen lijk tegen de kerk aan? Ziet hij haar nog in staat om voorhoede van Gods revolutie te worden? Dat deze theoloog weinig in de huidige kerk ziet, blijkt vooral uit radicale verwerping van de onvol- wassenendoop. Wanneet hij het over de gemeente heeft, dan denkt hij aan een kleine groep levende vreemde lingen of levendige nonconformisten, die het oog vestigen pp Jezus de vol einder des geloof die het bewijs is van de dingen, die men (nog) niet tiet en de zekerheid van wat men hoopt en die zich tot navolging van deze Man, op zijn weg, verplichten. Reden waarom ,zij zich ook laten do en. De onmondigendoop echter is het symptoom van de dodelijke ziekte der kerk, een vorm van bijgeloof, een misstand slechts begrijpelijk binnen een christendom, dat hoofdzakelijk om zijn eigen voortbestaan bekom merd is. Ter Schegget volgt Barth in de verwerping van de kinderdoop, maar als we het goed zien, is zijn argumentatie minder door de exegese dan door de sociale werkelijkheid bepaald. Een argumentatie, waarvoor theologen helaas meestal de ogen sluiten. Is de gemeente terecht getypeerd als kopgroep in een revolutionair proces? Is er kans op zo'n elite-groep (Ter Schegget deinst voor deze titel niet terug)? De schrijver geeft hier eigenlijk geen antwoord op Voor godsdienst-sociologen zal zijn ge schrift dan ook zeer onbevredigend zijn. In elk geval ziet Ter Schegget daar dingen in beweging komen, waar de armen dezer wereld blijkbaar uitver koren zijn om openbaar te maken, wat door de rijken tot nu toe stil gehouden wordt, namelijk de schei ding en de discriminatie, die nog steeds plaats vindt in rassen en klas sen. Bij deze opstandige armen zal de messiaanse gemeente dan wel te vinden zijn als we de God van Israël mogen geloven en zijn Messias ver wachten. „De gemeente is een pres siegroep van de uitgebuiten. Zij spreekt voor de stommen. Zij richt in naam der ontrechten. Zij durft het konflikt aan, omdat zij van verzoe ning weet heeft." (blz. 73). Wat zou Kaoi Marx over de religie gezegd hebben, als hij 130 jaren ge leden, deze theoloog had ontmoet? De bespreking van de beroemde en be ruchte tekst van Karl Marx over de religie uit het jaar 1844 is in dit ver band van groot belang. Marx verklaart, zoals men weet, de religie tot iets schadelijks. Zij is niet alleen een stuk illusie, zij is ook een zelfprojectie van de mens. Er is in de mens een grote innerlijke vervreem ding van zijn bestemming als mens. De mens vlucht in een schijnwereld, omdat hij hier, in de geschiedenis, zichzelf niet realiseren kan. Zoals opium tijdelijk pijn stilt zo doet religie het sociale onrecht vergeten. Dan wordt het echter heel moeilijk om de ziekte te doorgronden en de kwaal te genezen. Met een ander beeld van Marx: de ketting van de slavernij is met bloe men opgesierd. Die bloemen pioeten eraf, opdat de ketting zichbaar wordt. Pas wanneer de ketenen ver wijderd zijn kunnen wij de levende bloemen plukken. Wat bedoelt Marx met die levende bloemen? Zij zijn een symbool voor een maatschappij zonder uitbuiting, een symbool van hoop. Deze hoop nu van Marx is volgens Ter Schegget verwant met de hoop van de bijbel. De bijbelse God heeft niets uitstaande met de religie als opium, de bijbelse religie bestaat niet uit bloemen aan een ketting. De kerk heeft dit nooit glashelder aangetoond. De kerk heeft ook niets aan de kete nen gedaan, want haar belang was te zeer verweven met de bestaande or de. Waar mensen geloven in de God van de toekomst, der gerechtigheid en waar mensen dit ook waar ma ken, daar zullen juist marxisten zich zeer sterk aangesproken voelen. De marxist Ernst Bloch heeft een studie aan de wederdoper Thomas Münster gewijd. Er bestaat grote belangstelling bij sommige marxisten voor die groepen, die *met het messiaanse verlangen van de profeten ernst maken. Mis schien wordt ook in deze groepen juist openbaar wat Ter Schegget op merkt, dat de God van Israël geen concurrent, maar een bodgenoot van de mens is. Met deze volgelingen van Marx kan de dialoog dank zij mede het werk van Ter Schegget verder gaan. De vraag is, of dit boekje ook een open gesprek in de kerk zelf zal ver oorzaken. Voor iemand, die aan het proefschrift van deze theoloog niet toekomt is „Partijgangers der ar men" een goede bron. Toch blijft er nog een aantal vra gen over, ook wanneer we in dezelf de richting denken als deze auteur. Ligt de zwakke plek niet ergens, waar men vroeger in de kerkgeschie denis sprak van docetisme, d.w.z. bij een visie die te weinig de vleeswor ding van het Woord ernstig nam? Blijft toch niet het bezwaar aanwe zig, dat de sterke reductie van de gemeente tot een bewuste voorhoede van Gods revolutie leidt tot verbre king van de verbinding tussen de startbaan op de grond en het vlieg tuig in de statosfeer? Blijft er voor Ter Schegget nog een baan om te landen en weer op te stijgen, als de empirische kerk (met haar kinder doop en al) dat niet meer is? Tenslotte nog een heel andere vraag. In dezelfde reeks kwam het boek uit van Jean Frangois Revel, Marx noch Jezus. Wie dit boek leest en daaruit opmaakt wat volgelingen van Jezus en van Marx verbindt na melijk een droom, die krijgt toch be hoefte aan een antwoord op de vraag, hoe de „verbeelding" van Messiasgelovigen en marxisten ooit werkelijk aan de macht zal komen. M.a.w. Ter Schegget heeft wel een interessante beschouwing gegeven, maar hoe deze gezamenlijke droom van bepaalde marxisten en bepaalde christenen nu praktisch gestalte krijgt, hoe zij samen de noodzakelij ke tweede wereldrevolutie kunnen realiseren, dat is nog niet duidelijk. Maar laten we hopen, dat er nog een vierde boek van Dr. G. H. ter Scheg get komt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 17