Magazine dat universiteit
uit isolement
haalt
Sjaloom doet niet meer
mee aan Kosmokomplot
Marxisme geen dogma
voor Joegoslaven
Puzzelboek
3
4
1
1
14
1
15
17
18
i
24
GESLAAGD INITIATIEF VAN DE VU
Moderamen
synode: Laat
..Hervormd
Nederland" blijven
Dwangarbeid wegens
niet geti'iïen tegen
Jcden in Sow'etimie
Een woord voor vandcu
Jg
COMMENTAAR
Ralph Waver
Pastorale raad
Voor de wieg
BEROEPINGSWERK
Rapport op
verzoek paus:
celibaat blijft
1
2
5
6
7
9
.0
ii
19
20
22
23
25
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1 snuiftabak. 4 beet. 7. ten-
nisierm. 8. verschoten. 9. positieve electro
de. 11. papegaai. 12. ontvangkamer. 14. be
vel. 15. teucje. 16. spil van een wiel. 17. ver
dieping. 19. Europeaan. 21. gezondheid, 23.
vettige vloeistof. 24. telwoord. 25. holte in
een muur. 26. ongevulde.
Verticaal: 1 Myth. Iiguur. 2. profeet. 3.
verwaand. 4. mannetjeshoen. 5. bloeiwijze.
6. kroonlijst. 7. zenuwknoop. 10. profeet. 13.
les, oefening. 17. Mvth figuur, li leuk, 2a
hogepriester te Silo. 22: internationale
trein
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. aroma, 5. nok, 8. Nora, 9. solo, 10.
keg, 11. porie, 12. kerel, 13. Mr. 16. TL, 18.
Terek, 20. tabel, 22. alk. 24. edel, 25. snee, 26.
Nes. 27. Natie.
Vert.: 1. ank, 2. rock. 3. orgel, 4. ma, 5. nor,
6. olim, 7. koers, 9. sol, 11. pedel, 14. Etten,
15. meent, 17. lade, 18. tel. 19. klei. 2L bes,
23. kee. 25. sa.
Wie Ben van Kaam kent (voor Trouw-lezers beter bekend als
„Flex") kan zich wel ongeveer een voorstelling maken van het
nieuwe maandblad VU-magazine, waarvan Van Kaam nu hoofdre
dacteur is. Het blad, waarvan gisteren het eerste nummer verscheen,
is door de Vrije Universiteit bedoeld oiji de eigen betrokkenheid bij
de maatschappij tot uitdrukking te brengen.
Van een verslaggever
DEN HAAG Voor het eerst in
het ruim 25-jarig bestaan van het
weekblad Hervormd Nederland heeft
het moderamen van de hervormde
synode de predikanten en kerkeraden
meegedeeld dat het een algemeen
kerkelijk belang is dat de uitgave
van Hervormd Nederland wordt
voortgezet.
In een brief vraagt het moderamen
de predikanten en kerkeraden te be
vorderen dat zoveel mogelijk abon
nees op de plaatselijke kopbladedities
hun abonnement voortzetten, maar
nu op de landelijke editie en dan ac
ties te ondernemen om nieuwe abon
nees te winnen
In de brief staat ook dat er ook
kritische geluiden over de inhoud van
Hervormd Nederland werden en wor
den gehoord, maar dat het modera
men van de synode thans de nacffuk
wil leggen op de waardering die het
blad verdient voor veel wat Her
vormd Nederland bracht en brengt:
bezinning op geloofsvragen, kerkelij
ke informatie en informatie op maat
schappelijk geMed
Afgaande op het eerste nummer
kunnen we constateren dat het enga
gement van de VU dicht bij de be
langstelling van Van Kaam ligt. De 41
pagina's van het in fleurig magazine
formaat gestoken blad worden voor
het grootste deel in beslag genomen
door onderwerpen als apartheidspo
litiek. NCRV (evenals de VU zelf een
bolwerk van de mannenbroeders), ge
reformeerde synodes en vredes
vraagstukken.
Ben van Kaam verdween begin van
dit jaar bij Trouw orr. in opdracht
van de vereniging van wetenschappe
lijk onderwijs op gereformeerde
grondslag een maandblad op te zetten
dat uniek is in de universitaire we
reld. Na acht maanden voorbereiding
gaat het eerste nummer nu in een
oplaag van 165.000 het land in. Naar
contribuanten en leden van de ver
eniging, naar studenten en naar alle
anderen die via een abonnement of
een krantenkiosk op de hoogte willen
komen van wat er zo al aan de VU
omgaat.
Met grote journalistieke nieuwsgie
righeid hqgft Van Kaam de afgelopen
maanden de wetenschappelijke be
drijvigheid van de nazaten van Kuij-
per gade geslagen. Hoewel zelf in
menig opzicht het tegendeel van een
trouwe volgeling van Kuyper, is
Van Kaam altijd bijzonder gefasci
neerd geweest door Abraham de Ge
weldige, die hem nu vanaf de 'muur
in de redactiekamer levensgroot aan
kijkt, met zijn gans de schepping
doorvorsende blik. Van Kaam geniet
"net meest van zijn eigen geschrijf
wanneer hij, strijdend tegen de NA
VO of pleitend voor ontwikkelings
hulp, de gereformeerden om de oren
kan slaan met citaten van Kuyper
zelf.
Maar dit verhaal gaat niet over
Van Kaam, maar over het nieuwe
magazine. Het is een zeer lofwaardig
initiatief van de VU om het isolement
van de universiteit op deze wijze te
doorbreken. Zij kan dat ook makke
lijk doen omdat zij als bijzondere
universiteit meer armslag heeft.
Achterban
Bovendien heeft zij reeds een eigen
achterban die het doén en laten van
de wetenschappers met belangstelling
volgt. Hun belangstelling is niet altijd
even liefdevol (theologen als Kuitert
kunnen daarvan meepraten), maar ze
zijn wel trouw in hun contact met
.hun" universiteit. Dat is een goede
voedingsbodem voor een universitair
blad dat de wetenschap wil vertalen
voor een groter publiek.
Dat vertalen van wetenschap kan
men niet aan de wetenschapsmensen
zelf overlaten. Zij zijn veelal be
drijfsblind en zien niet wat buiten
staanders interesseert. Bovendien
worden zij vaak gehandicapt door
een afschuwelijk vakjargon. Daarom
is het goed wat journalisten op hen
at' te sturen.
Geslaagd
De eerste kennismaking tussen we
tenschap en publiciteit op het terrein
van de VU is zeer geslaagd. Het ma
gazine met de titelpagina „Wat nut
ons zeskamp" is daarvan het onweer
legbare bewijs. Wanneer we enkele
bedenkingen hebben tegen de uitwer
king van de gekozen formule doet dat
niets af aan onze bewondering voor
dit magazine.
Opmerkelijk is het artikel van drs.
J. de Jonge, die heeft uitgezocht wat
het effect is van agrarisch-sociale
voorlichting. De uitkomst van dat on
derzoek (dat volgend jaar zal uitmon
den in een proefschrift) is dat deze
voorlichting vrijwel vergeefs is. Dit
artikel is misschien het beste voor
beeld van de nuttige functie van een
blad als VU-magazine. Resultaten
O c
MOSKOU (Reuter) Vier jonge
ren die geweigerd hadden te getuigen
in een proces tegen negen Joden in
de Sowjet-repuMiek Moldavië, zijn
tot een half jaar dwangarbeid veroor
deeld.
De negen Joden werden eind juni
tot straffen van één tot vijf jaar
werkkamp veroordeeld, omdat zij
deel uitmaakten van een groep, die
schuldig werd geacht aan „a.nti-Sow-
jet-activiteit". Destijds berichtte een
blad uit Kisjenew, dat een onderzoek
werd ingesteld naar aanleiding van
de weigering van vijf getuigen om
een verklaring af te leggen
Het omslag van Van Kaams nieuwe
VU-magazine.
van wetenschappelijk onderzoek ko
men. in begrijpelijke taal, terecht bij
de mensen wie het aangaat. De 550
op de Veluwe geënqueteerde boeren
krijgen allemaal een exemplaar van
het magazine. Ze hoeven .zelfs niet te
wachten totdat de senaat zijn weten
schappelijke fiat eraan gegeven heeft.
Een ander goed voorbeeld van uni
versitaire voorlichting: het artikel
van prof. dr. Joh. Blok en Fokke
Goudswaard over de atoomoorlog (De
oorlog is niet meer wat hij is ge
weest). Het verhaal roept wel nieuwe
vragen op. vraagt eigenlijk om een
yervolg-artikel. Waarom beperkt het
artikel zich tot atoom-wapenen en
spreekt het niet in een adem over
biologische en chemische wapenen?
En wat me nog meer zou interesse
ren: doen VU-onderzoekers en VU-
afgestudeerden onderzoek dat direct
of indirect van belang zou kunnen
rijn voor de dorlogsvoering (of de
voorkoming daarvan)?
Ongelukkig
Een wat ongelukkige greep is het
artikel van drs. J. Feddema over een
studie van het christelijk instituut in
Zuid-Afrika. iHet staat bol van de in
gewikkelde termen (ascription-maat-
schappij, achievement-maatsohappij,
waarden-universialisme) die onvol
doende worden verklaard.
Ik vraag me verder af of sommige
scripties (over het NCRV-spektakel
Zeskamp. Synoodkreet. Kraken)niet
wat teveel gewicht krijgen door de
publiciteit in het magazine. Hier in
daar zijn ze zo volstrekt onweten
schappelijk dat er een journalist als
Nico Scheepmaker aan te pas moet
komen (de krijgt daarvoor dan ook
de ruimte) om de manco's aan te wij
zen.
Het is mooi dat zoiets kan. maar
het pleit niet voor de scriptieschrij
vers. Het verhaal over krakers van
leegstaande panden bijvoorbeeld is
journalisteiek heel aardig, maar het
zou beter zijn als een universitair
voorlichtingsblad wat dieper inging
op de juridische kanten van deze
zaak.
Ook de scriptie over Synoodkreet
maakt een weinig gedegen indruk: de
doelstellingen van de werkgroep in
zake Zuld-Afrlka. ontwikkelingshulp,
homofilie, enz. zijn nauwelijks ver
wezenlijkt als men kijkt naar de sy
nodale uitspraken. Maar dan was het
wel interessant geweest iets meer te
zeggen over de werkwijze van de sy
node en de visie van de synodeleden
op het geheel.
Ten overvloede: dit alles neemt
niet weg dat je de VU kan feliciteren
met een dergelijk blad.
P.J.H.
Er wordt tegenwoordig veel over de kerk gesproken. De kerk
moet dit. en de kerk moet dat. De kerk moet leiding geven. De
kerk moet zich inzetten voor de verdrukten. De kerk moet getui
gen op politiek gebied. De kerk moet niet getuigen op politiek
gebied. De kerk moet sociaal-economisch bezig zijn. De kerk
moet niet sociaal-economisch bezig zijn. De kerksteeds weer
de kerk.
Hoe anders spreekt Christus in 'de Bergrede. Als' Hij gezegd
heeft wie in Gods ogen zalig is. voegt Hij er aan toe: ..Gij zi/t
het zout der aarde". Hij zegt niet dat de kerk het zout der aarde
is. maar Hij wijst Zijn discipelen aan. Hij wijst u aan. Juist in
onze lijd, nu hartziekten gevaarlijker schijnen te worden dan
kanker, staan veel mensen op een zoutloos dieet. Hun eerste re
actie op het zoutloze eten is: ..Net een klap in je gezicht". Een
wereld zonder gelovigen is een klap in Gods gezicht. En toen de
discipelen in het duistere uur van het leven van Christus uiteen-
gestoten waren en nier meer op hun plaats stonden, kwam die
klap ook letterlijk aan.
Het zout verdwijnt in hel eten, maar maakt het smakelijk.
Christus riep niet om een grootse en verheven kerk, een machtig
instituut. Hij zocht mensen die de wereld wilden intrekken, en
hun plaats in wilden nemen. Hun aanwezigheid zou die wereld
voor verderf bewaren.
We lezen vandaag: Jesaja 30: 18—26.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De Sjaloomgroep heeft zich gisteravond terug
getrokken als mede-organisator van het weekend Kosmoplot II. Het
hele weekend is daardoor in de lucht komen te hangen. Bij Kerk en -
Wereld kon men ons niet mededelen, of het nog door zal gaan.
Zoals wij gisteren meldden, hebben
directie en bestuur van Kerk en We
reld na intensief beraad met het
breed moderamen van de hervormde
synode kritiek uitgesproken op de op
zet van het weekend, dat zaterdag en
zondag op haar terrein wordt gehou
den. De Sjaloomgroep. die samen met
de staf van Kerk en Wereld dit week
end had georganiseerd, is zeer ver
ontwaardigd over deze verandering
van houden van Kerk en Wereld na
maandenlange samenwerking bij de
voorbereiden.
Reeds twee weken lang is tegen de
opzet van het Weekeinde een inten
sieve campaghe gaande van het och
tendblad De Telegraaf dat telkens
weer het „antiwesterse" en ondermij
nende" karakter ervan benadrukte en
voorts de fractieleiders van de CHU
en de AR in de Tweede Kamer om
commentaar had gevraagd op het feit
dat zij, noch fractieleiders van andere
regeringspartijen waren uitgenodigd
voor een forum van parlementariërs
tijdens het weekend. Daartoe waren
alleen de fractieleiders van PvdA,
D'66, PPR, PSP en CPN uitgenodigd.
Toen .daarop het aantal boze tele
foontjes naar de hervormde synode
en naar Kerk en Wereld toennam
kwam.de Telegraaf ook nog met het
bericht, dat er tijdens het weekend
instructiefilms en oefeningen voor het
opwerpen van barricaden en straat
gevechten vertoond zouden -worden.
Dit bericht was verspreid door een
kerkeraadslid van de hervormde ge
meente van Westzaan, die de kerke-
L
egt
rts
or
ras
eii
uifi
«el
let
ha
at
gen
7011
jtri
Hoe men ook de beslissing waardeert, die staats
secretaris Grosheide in de zaak van de Ameri
kaanse deserteur Ralph Waver heeft genomen,
erkend moet worden, dat mr. Grosheide Waver zo
welwillend is tegemoetgetreden als hem maar
mogelijk was binnen de beperkingen van zijn uit
eindelijk juridisch oordeel over Wavers positie. Zo
heeft de staatssecretaris, zonder daartoe verplicht
te zijn, Waver en diens advocaat voor een onder
houd ontvangen, alvorens hij de knoop doorhakte
en het verzoek om Waver als vluchteling toe te
laten, afwees. Ook is mr. Grosheide niet bezweken
voor een verleiding waaraan anderen in zijn om
standigheden wellicht hadden toegegeven de
verleiding namelijk om met het bekendmaken van
zijn beslissing niet te wachten tot Waver een jaar
onafgebroken in Nederland vertoefde. Had mr.
Grosheide beslist vóór dat jaar was verstreken,
dan zou Waver de kans zijn onthouden, in beroep
te gaan bij de Raad van State, of, zoals het officieel
heet, bij de Kroon nadere voorziening te vragen.
Dat de staatssecretaris zich letterlijk niet heeft
gehaast om de Amerikaanse deserteur deze speel
ruimte te ontnemen, siert hem.
Over de juridische merites van de voor Waver
negatieve uitspraak waartoe mr. Grosheide ten
4
De nieuwe voorzieningen in het bestuur van de
Nederlandse kerkprovincie der r.k. kerk; die door
kardinaal Alfrink zijn aangekondigd, zijn van een
verstrekkende betekenis. Het pastoraal concilie,
waarmee deze toch hiërarchisch bestuurde kerk
een voorbeeld stelde voor de inspraak van ge
lovigen, krijgt nu een blijvende vorm in een
pastorale raad. En die raad, grotendeels bestaande
uit leken, gaat samen met de bisschoppenconfe
rentie het beleid vormen. Natuurlijk wordt er wèl
bij gezegd, dat de bisschoppen „hun eigen verant
woordelijkheid" hebben en daarmee ontkomt de
nieuwe opzet niet aan een zekere tweeslachtigheid,
waar natuurlijk iedereen onmiddellijk de vinger bij
kan leggen. Er is ontegenzeggelijk een tegenspraak
tussen het geven van beleidsverantwoordelijkheid
aan de pastorale raad en het daarnaast uitdrukke-
De Ziekenfondsraad heeft met de kleinst moge
lijke meerderheid geadviseerd, de anticonceptiepil
niet voor rekening van de fondsen te laten ver
strekken. Minister Stuyt voelde er ook al mets
voor. dus de zaak ligt wel duidelijk.
Wij constateren met enige verbijstering dat nu
een situatie is ingetreden, waarin de fondsen niét
slotte is gekomen, kan hier niet met gezag worden
geschreven. Maar er kan althans op worden ge
wezen, dat onder specialisten in het volkenrecht
geen eenstemmigheid bestaat over de kernvraag,
aan welke voorwaarden iemand moet voldoen om
als vluchteling in de zin van de Conventie van
Genève te worden beschouwd. Op die vraag zijn
rekkelijke en minder rekkelijke antwoorden
mogelijk. Dat van mr. Grosheide behoort, het is
duidelijk, tot de laatste categorie. De staatssecre
taris zou zich óók op Nederlandse en buitenlandse
literatuur en rechtspraak hebben kunnen beroepen,
als hij zich had laten leiden door een uitleg van het
begrip vluchteling die dè positie van Ralph Waver
bevredigender zou hebben geregeld dan krachtens
de nu genomen beslissing mogelijk is.
Als Nederland sinds eeuwen een reputatie geniet
wegens zijn gastvrijheid jegens nonconformistische
buitenlanders, dan dankt het die roep niet aan het
soort overheidsoptreden dat nu Ralph Waver te
beurt valt, maar veeleer aan een liberale inter
pretatie van wetten en regels. Gelukkig is de kans
dat ook Waver alsnog van zo'n gastvrije uitleg
profiteert, nog niet verkeken. Het oordeel is nu,
zodra hij gebruik maakt van de mogelijkheid om bij
de Kroon nadere voorziening te vragen, aan de
Raad van State.
lijk vastleggen van de eigen verantwoordelijkheid
der bisschqppen. Theoretisch kunnen er dan
situaties ontstaan waarin de pastorale raad de ver
antwoordelijkheid die haar toevertrouwd is, niet
kan aanvaarden.
Maar voor wie strikt kerkjuridisch de verande
ringen in deze kerkprovincie bekijkt, kan er niets
bestaan van wat er in werkelijkheid wèl blijkt te
bestaan en zélfs floreert. Het geheim daarvan is
de bewonderenswaardige souplesse waarmee clerus
en leken in Nederland met de historische gegeven
heden hebben leren leven. Het kon wel eens zijn
dat er eind volgend jaar in die pastorale raad een
duidelijker representatie van het kerkvolk in het
beleid tot stand is gekomen, dan in de synodes der
protestantse kerken.
de pil voor hun rekening nemen, wèl daarentegen
de abortus. Dat laatste trouwens alleen als de abor
tus niet werd uitgevoerd in een van de daarvoor
opgerichte klinieken, want die zijn (nog?) niet er
kend. Ons stelsel van sociale zekerheden moge zich
dan uitstrekken van de wieg tot het graf, de peri
ode vlak vóór de wieg toont nog een weinig sa
menhangend beeld.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Hoevelaken: J. 0
Schuurman te Putten (verb, ber.); te
Barneveld: H. Jongerden te Veenen-
daal.
Aangenomen: naar Westzaan-As
sendelft (mede ten dienste van de ge-
ref. wijkgem. Assendelft): kand. J
van Zwieten de Blom te Amsterdam.
Bedankt: voor Wekerom: G. van
Estrik te Genemuiden.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar: kand. drs. J. Ridder
bos, Bergmolen 45 te Amsterdam.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt: voor Driesum-Murmer-
woude: W. Wierenga te Berkel-Ro-
denrijs.
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D.,rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie
J de Berg (voorzitter).
H. P Ester. G. .1 Brinkman
J van Hofwegen
BELGRADO (KNP) Binnen
de Joegoslavische partij blijkt
een discussie .aan de gang te zijn
over de marxistische stelling dat
godsdienst 'opium van het volk'
is.
De voorzitter van de commissie
voor kerkelijke vraagstukken bij de
regering van de Joegoslavische re
publiek Kroatië vindt dat deze op
vatting bestreden moet worden.
De voorzitter, Zlatko Frid, heeft
op een persconferentie verklaard
dat de partij haar houding tegen
over de christenen moet veranderen.
Dat zal niet zo moeilijk zijn, aldus
Frid. Het marxisme is voor de Joe
goslaven geen dogma.
„De Joegoslaven hebben van de
leer van Marx alleen maar die din
gen overgenomen die hun deugde
lijkheid in de praktijk hebben be
wezen."
Volgens Frid kan godsdienst te
genwoordig niet meer gelden als
opium van het volk omdat men het
humanitaire karakter van de gods-
dient niet meer kan ontkennen.
Daarom, aldus Frid, moet de com
munistische partij haar houding her
zien en veranderen.
„Dan pas kan men gaan praten
over het opnemen van praktiserende
christenen in de communistische
partij." Naast vele rooms-katholie-
ken wonen in Joegoslavië een groot
aantal Oosters orthodoxen en isla
mieten.
Pan-orthodox concilie
opnieuw uitgesteld
WENEN" (KNP) Het pan-ortho-
doxe concilie is opnieuw naar een
verdere toekomst verschoven. De
voorbereidinsgcommissie wil name
lijk, dat de agenda ingrijpend veran
derd wordt. Zij heeft patriarch Athe-
nagoras gevraagd, voor juli 1972 de
voor-conciliaire conferentie bijeen te
roepen, de hoogste instantie ter voor
bereiding van het concilie.
Dat betekent, dat het concilie, dat
in 1972 in Alexandrië zou worden ge
houden. opnieuw moet worden uitge
steld. Er wordt reeds tien jaar ge
werkt aan de voorbereiding van dit
concilie, dat de orthodoxe evenknie
moet worden van het tweede Vati
caanse concilie.
raad had bewogen in een brief aan a
synode zijn bezorgdheid hierover ui
te drukken.
Naar de fungerend voorzitter va:
deze kerkeraad, ds. R. Boerma,
dikant van Oostzaan maar ook consi
lent te Westzaan, ons meedeelde, b
sloot de kerkeraad deze brief nog ni
te verzenden en zich eerst bij Ker
en Wereld nader te oriënteren. Da<
om hadden de kerkeraadsleden af;
sproken nog geen bekendheid aan
brief te geven. Het lid dat de zaï
aanhangig had gemaakt las echter
volgende dag (afgelopen zaterdag)
brief voor in een radiointerview vo(
de VARA.
Juist over die bewering betreffen!
oefeningen en instructiefilms v
straatgevechten die aanleiding tot
brief had gegeven, werd de ker]
raad echter door de leiding van Ki
en Wereld geheel gerustgesteld,
de radio-uitzending heeft dé ker]
raad van Westzaan een nieuwe bi
aan dc synode gestuurd waarin
deze gang van zaken zei te betruen
en zijn vertrouwen uitsprak
beleid van Kerk en Wereld.
Niet akkoord
Tijdens het afgelopen weekei
vond intensief beraad plaats tussi
hfi breed moderamen van de hej
vormde synode en de directie en i
deramen van het curatorium va
Keik en Wereld. Het breed modea
men maakte duidelijk, dat het n3
akkoord kon gaan met wat het noen
de „de in partijpolitiek opzicht ze|
eenzijdige opzet" van de manifestatiJ
Gok andere partijen dan de opposiu
rijn geïnteresseerd in de vragen ronk
dc vredesproblematiek. Het synod!
bestuur verzocht Kerk en Wereld ziel
openlijk nader uit te spreken.
Daarop volgde het communiqil
van directie en bestuur van Kerk.fl
Wereld,' waarin zij uitspraken het'l
betreuren, dat de wijze van organis
tie een onjuiste indruk gewekt hai
omtrent een eenzijdige politieke stel
lingname door Kerk en Wereld. Cè\
zegd werd, dat de inbreng van andera
partijen „in werkzaamheden als <3
onderhavige" op prijs wordt gestel
on dat er nauwlettender op zal woij
den toegezien, dat deze partijen lij
die werkzaamheden worden betrokl
ken. 1
Vervaagd
Sjaloom meent, dat door deze verf
klaring van Kerk en Wereld „de helj
doelstelling van het weekend achtei
wordt vervaagd tot: iedereen,
richtingen, alle partijen". Sjalot
ziet het niet als haar taak, om dal
aan mee te werken. „De kerk is
van ruimtes voor dat soort kleurlol
ontmoetingen", aldus de verklarinj
die Sjaloom gisteravond uitgaf.
In de gezamenlijke werkgroep me sj
Kerk en Wereld was van begin a
volkomen overeenstemming over d
doelstelling van Kosmokomplol
..Warming-up voor het nieuwe maat
schappij kritische werkseizoen". Sja
loom neemt het Kerk en Werel
kwalijk, dat het niet is geraadpleeg
bij de totstandkoming van de verkla
ring en concludeert, dat Kerk en We
reld De Telegraaf serieuzer neem
dan haar partner in dit weekend.
ROME (ANP) Alle bisschoppel
die aan de komende bisschoppencon
feientie in Rome deelnemen hebbel
een rapport gekregen waarin staa
dat de koppeling priesterschap-celi
baat niet mag worden losgelatel
Twintig deskundigen, waaronder
aartsbisschop van Keulen, kardir
Hoeffner. en de theoloog-kerkhistt
cus prof. H. Jedin, hebben aan
rapport gewerkt. In het voorwt
staa* dal het initiatief tot het rapL
genomen is „op uitdrukkelijk verzi
van de paus".
Er zijn tijden geweest, zegt
rapport, waarin de niet gemakkelijl
ceübaatswet ongeveer dezelfde situ
ties heeft gekend als nu. Letterli;
tsaat in het rapport: „Enigen discui
siëren tegenwoordig over een teruj
koer van deze weinig geestelijk licl
brengende tijden. Toch is de celi
baatsverplichting altijd blijven be
staan, ondanks alle moeilijkheden'