Nederlands katholicisme is op Porto Rico niet gewenst „Waardevast" boek over Genesisi Kritische solidariteit jegens kerk en groep Jeugd terecht rebels, maar te optimistisch Twee Kamerleden naar Calcutta Zadelfabriek wil korter werken Confectiebedrijf moet sluiten COMMENTAREN Prijsverschillen Zuidinoliikker." Bankbediende gaf rovers cijfercode Bewoners rond Vondelpark zijn het zat Puzzelboek Palme: Derde wereld dupe van de dollar-crisis Een woord voor vandaag Dr. Gerhard Bergmann: Overval op bankt buit 8000 gulden o 5 Gouden jubileii Leger des Heil Blanken in Zuid-Af ril blij met kritiek iUr BEROEPINGSWE Van een verslaggever SCHIPHOL Op uitnodiging van de Bangla-Desh missie in Londen, zijn gistermiddag de Tweede-Kamer leden A. L. ter Beek (PvdA) en ir. P. A. M. Cornelissen (KVP) van Schiphol naar Karachi en Calcutta vertrokken. Beide Kamerleden zullen een be zoek brengen aan enkele vluchtelin genkampen cn voorts de grensgebie den bij Pakistan bezoeken. De bedoe ling is, naast feitelijke achtergronden, vooral kennis te vergaren van de po litieke achtergronden van het con flict. DIEREN De zadelfabriek De Lepper in Dieren, producent van rij wielonderdelen,, heeft voor ongeveer 100 mensen arbeidstijdverkorting aangevraagd. Het zou gaan om een periode van zes weken, die op 20 sep tember ingaat. Met behoud van volle dig loon zullen de betrokken werkne mers slechts twee dagen per week werken. Reden voor de aanvraag is o m. een afzetprobleem, veroorzaakt door de Amerikaanse invoerheffing van 10 pet. MEPPEL De confectie-industrie Rademaker te Meppel heeft besloten binnenkort te sluiten. Er zijn niet al leen onvoldoende liquide middelen om de schuldeisers te betalen, maar cok wordt voor de produkiie onvol doende afzet gevonden. Voor de 64 personeelsleden is, in afwachting van de definitieve slui ting, vergunning aangevraagd voor een werktijd van nul uur. Getracht wordt voor het bedrijf een gegadigde ot voor het personeel een andere werkgelegenheid te vinden. SCHIPHOL (ANP. KNP) Teleurgesteld over hun misluk te poging om vrede te sluiten tussen twee Portoricaanse bis schoppen en een aantal Neder landse paters dominicanen, die zich daar na jaren werken het ongenoegen van deze bisschop pen op de hals hebben gehaald, zijn maandag twee provinciaals van de dominicanen in Neder land, de paters Van Waesberge en Vijverberg, op Schiphol terug gekeerd. Ondanks langdurige gesprekken met de bisschoppen Fremiot Torres van Ponce en Rafael Grovas van Car- guas blijft het ontslag van zeven Ne derlandse dominicanen en twee Por toricaanse paters gehandhaafd. Ook tegenover de beide provinciaals heb ben de bisschoppen geweigerd de re den van het ontslag bekend te ma ken. Zij blijven zich beroepen op ca non 454 paragraaf 5 van het kerkelijk wetboek, waarbij bisschoppen paters mogen ontslaan zonder opgaaf van redenen. Pastorale motieven De bisschoppen hebben alleen ge zegd, dat zij niet gehandeld hebben vanwege „morele moeilijkheden" of uit „politieke redenen", maar uit „pas torale en doctrinele overwegingen". De moeilijkheden zijn volgens de provinciaals dan ook voornamelijk te rug te voeren tot een verschil in kerk visie tussen de negen dominicanen (gemiddelde leeftijd 40 jaar) en de bisschoppen. De laatsten denken traditionalis tisch en juridisch, terwijl de paters een grote sociale bewogenheid aan de dag leggen. Het is ook niet uitgeslo ten, dat de behoudensgezinde Porto- ricanen in dit negental jeugdige ver tegenwoordigers zien van de nieuwe stroming in het Nederlandse katholi cisme, waarvan men in Porto Rico niet gediend is. Weinig steun Overigens wordt door de 42 Neder landse dominicanen in Porto Rico be paald niet gelijk gedacht. De ontsla gen paters hebben slechts morele steun gekregen van acht confraters Het is beide provinciaals duidelijk geworden, dat de ontslagen paters zich niet gebonden hebben aan een of andere partijpolitiek, maar dat hun sociale bewogenheid wel een politieke uitwerking moet hebben. Het is ook wel zeker, dat de politieke partijen het gebeuren, dat veel aandacht van de pers heeft gekregen, zullen uitbui ten. 1 rije ojystellinvt De betrokken paters gaan thans na, of het mogelijk is hun werk in een „vrije opstelling" voort te zetten. Dit zou met name gelden voor de sociale activiteiten, die zij in Comerio in Oekumenisch aktiecentrum Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Het vertrek van drs. D. de Lange als lid van de beleidsraad van het oekume nisch aktiecentrum (OAC) is voor deze raad aanleiding ge weest, de raad van kerken een uitvoerig stuk te sturen, waarin het OAC zijn positie tegenover de kerk als vernieuwende kracht omschrijft. Dc heer De Lange vond zinvolle ar beid niet meer mogelijk „binnen het kader van de verstrekkende struktu- ren" van de (r.k.)kerk, maar wat vin den de overgebleven leden van de be leidsraad ervan? In 't stuk aan de raad van kerken verklaart de be leidsraad, de verontrusting van de heer De Lange te delen. Overigens is men (nog) niet van zins er een punt achter te zetten: men wil kritisch-so- lidair (blijven) staan tegenover zowel de institutionele kerken als tegenover groepen en bewegingen aan de rand van de kerk. De raad voegt hieraan toe dat het vroeg of laat tot een breuk met de een of de ander kan komen, met na me „daar waar geen andere solidari teit van ons wordt geaccepteerd dan die van het conformisme; of anders gezegd: waar verabsoluteerde ideolo gieën geen ruimte laten voor de rela tiverende en naar vernieuwing stu wende kracht van het evangelie van het koninkrijk". De beleidsraad zegt in zijn verkla ring dat hij het institutionele als zo danig niet negatief waardeert en dus niet bij voorbaat de kerk als kanaal afschrijft: op zichzelf is een geïnstitutieerde gemeente van Chris tus een goede zaak; een geloofsge meenschap die invloed wil laten gel den, ontkomt evenmin als andere so ciale verbanden aan institutionalise ring. Maar als de gegeven instituties niet voluit dienstbaar zijn aan de ge loofsgemeenschap en zijn opdracht in een veranderende samenleving in het perspectief van het koninkrijk Gods. worden zij een belemmering voor de beweging van de Geest. Kortom, het OAC wil wel in relatie staan met zo wel de institutionele kerken als met groepen en bewegingen die buiten de institutionele kaders bezig zijn „een weg te zoeken naar de ook door ons gezochte eenheid door radikale ver nieuwing". Het OAC hoopt op deze manier een vruchtbare polariteit van instituut en beweging te bevor deren." Een algemene inkomenspolitiek is waarschijnlijk het minst willekeurige middel om de netto inko mensverschillen in onze maatschappij, voor zover die niet of nauwelijks objectief te rechtvaardigen zijn, een kopje kleiner te maken. Maar hoe aan trekkelijk dit middel in theorie ook mag zijn, in de politieke praktijk blijkt het, om redenen die we hier terzijde zullen laten, op het ogenblik onhanteerbaar te wezen. Gelukkig hoeft dit niet te betekenen, dat daarom het contrast tussen de gelijkwaardigheid van de mensen en de soms moeilijk aanvaardbare ongelijkwaardigheid van hun financiële posities maar volstrekt ongetemperd moet blijven voortbestaan. Wat langs de inkomens kant niet valt te bereiken, kan immers altijd nog via de prijzen worden geprobeerd. De prijzen van bijvoorbeeld een brood, een par keerboete en een eerste-klas-treinkaartje heten in Nederland voor iedereen gelijk te zijn. Ze zijn dat natuurlijk niet, zodra men ervan uitgaat, dat de guldens waarin ze worden uitgedrukt, lang niet voor iedereen dezelfde of ongeveer dezelfde waarde hebben. Wie van een maandelijks inkomen van 1000 gulden een boete van een tientje moet betalen, wordt in feite zwaarder gestraft dan zijn collega- Minister Schmelzer van buitenlandse zaken heeft in Djakarta in zijn besprekingen met zijn Indo nesische collega Malik ook de problemen van de in ons land verblijvende Zuidmolukkers betrokken. Dat is een verheugende ontwikkeling in zoverre het een bevestiging is van de stelling dat Nederland alleen dit probleem niet kan oplossen en ook Indonesië partij is (hoe verschillend er ook gedacht zal worden over wat er in het verleden gebeurd is). Bovendien is er haast met zo'n gesprek, omdat het gevaar dreigt dat de politieke idealen van de Zuid molukkers hier ver af groeien van de daar op Ambon zelf beleefde idealen en werkelijkheid Hoezeer dit gesprek dus ook van onze beste wensen vergezeld moet gaan het is wel te hopen dat het zoeken van de oplossing niet een „over u. maar zonder u" voor de Ambonezen zal worden, want dat zou wel eens verkeerd kunnen uitpakken. Dit standpunt zou namelijk een volstrekte mis kenning betekenen van het zelfbewustzijn dat bij heel wat jongere Ambonezen is gegroeid; een zelf bewustzijn dat weinig meer te doen heeft met de militaire subcultuur van de oudere generatie Het bijkomende probleem is dan het vinden van representatieve gesprekspartners, zodat er werke lijk een driehoeksgesprek kan ontstaan tussen Ambonezen, Indonesiërs en Nederland. Maar daar voor zijn Ambonezen nodig, die anders dan de tegenwoordige leiders wat minder bevangen zullen zijn door het verleden, dat bij analyse voor een groot deel een gedroomd verleden zal blijken te zijn. oecumenisch verband hebben opgezet: bejaardenwerk, jeugdvorming. scho ling. cultureel werk en dergelijke Hiervoor was juist een toezegging voor subsidie binnengekomen in het kader van het Amerikaanse anti-ai- moede program. Vijf voor twaalf in Zuid-Afrika Prof. dr. J. W. van Hulst heeft weer eens betoogd dat het in Z-Afri- ka binnenkort zal mislopen. Dit is he lemaal geen nieuw geluid. Men heeft dit al twintig jaar lang voorspeld. En nog is de stervende springlevend. Hij betoogt verder dat apartheid onchris telijk is. Maar hij vergeet eraan toe te voegen dat deze onchristelijkheid in de gehele wereld heerst en ik be grijp niet. waarom nu Z-Afrika als uitzondering moet genoemd worden. Is er geen apartheid voor de jo den in Rusland, voor de Aziaten in Engeland, voor de Papoea's in Indo nesië. voor de negers in Soedan, voor de „onaanraakbaren" in India, voor bijna alle pas vrij geworden volkeren in Afrika, in Ierland enz." Waar in de wereld is geen apart heid van de een of andere aard? Hoe zouden wij in ons „vrije" Ne derland reageren, als er. evenals in Z-Afrika, viermaal zoveel lieden van een geheel ander ras en geheel andere opvattingen woonden? „Apartheid is onchristelijk" be toogt prof. Van iHulst. Maar betwij felt hij dat op dit ogenblik ,één man, één stem" in Z-Afrika zelf moord zou betekenen voor de blan ken? Is het ook onchristelijk die zelfmoord te voorkomen langs de weg van geleidelijkheid? Is Biafra geen teken aan de wand? Ik meen van wel. Den Haag Dr. F. C. Dominicus SINGAPORE (UPI) Na tien da gen onderhandelen hebben Singapore en Nederland zaterdag een bilaterale overeenkomst voor economische sa menwerking ondertekend. De belang rijkste doelstelling van de overeen komst is het wederzijds bevorderen van investeringen. In een verklaring van het ministerie van financiën van Singapore werd gisteren meegedeeld dat ook andere aspecten, zoals de ontwikkeling van de koopvaardij, in de overeenkomst zijn voorzien. Van een verslaggever NIJMEGEN Een 19-jarige be diende van de Boerenleenbank in Zetten blijkt de sleutelfiguur te zijn in de bankroof van vorig weekeinde. De jongeman heeft bekend dat hij de cijfercode van de safe heeft geno teerd voor enkele vrienden. De rijkspolitie heeft zes arrestaties verricht. Enkele van hen hebben be kend, maar het verdwenen geld van rond 100.000 gulden is nog niet te recht. AMSTERDAM Bewoners van de Vondelparkbuurt in Amsterdam heb ben het actiecomité „Redt 'n park" opgericht met als doel: herhaling van het Vondelparkexperiment '71 in vol gende zomers te voorkomen. In een adres aan de gemeenteraad vraagt het om maatregelen, die het park in zijn oorspronkelijke staat kunnen doen herstellen en behouden. Gezien de ervaringen van deze zomer kan dit alleen door: Aan iedere vorm van kamperen en elk nachtelijk oponthoud in het park een einde te maken. Maatregelen ter bescherming van gras en andere flo ra. Eet- en drinkgelegenheden, voor zover niet van oudsher aanwezig, en andere noodzakelijk tot toeristische concentratie leidende faciliteiten uit het park te weren. WC's tot het voor normaal parkbezoek vereiste mini mum te beperken, uit de buurt van huizen en- zo verdekt mogelijk opge steld.' Speelplaatsen en hun onmid dellijke omgeving aan kinderen en hun begeleiders voor te behouden. „Dan alleen kan de groene long van Amsterdam weer rustig adem halen en dan ook alleen kunnen tij delijke en permanente Amsterdam mers elkaar in het Vondelpark onder natuurlijke omstandigheden ontmoe ten". aldus het comité. overtreder die daarvoor uit een maandsalaris van 3000 gulden kan putten. Vanzelfsprekend zou het een volstrekt onuit voerbaar verlangen zijn, al dit soort prijsverschillen langs wettelijke weg ook maar enigszins te willen beperken. Maar er kan door de overheid wel iets méér tegen worden ondernomen dan op het ogen blik gebeurt. En er behóórt ook iete meer tegen te worden gedaan, nu de verschuiving van de indirecte naar de directe belastingen deze ver schillen tussen zogenaamd gelijke prijzen nog een tikje verscherpt. Daarom verdient de suggestie van VARA-voor- zitter Kloos om de hoogte van de omroepbijdragen enigermate af te stemmen op het inkomenspeil van de individuele kijkers en luisteraars, serieuze be studering. Dit geldt te sterker, als het waar is. dat, om een verdere verschraling van de program ma's te voorkomen en een redelijke uitbreiding ervan te verzekeren, een forse verhoging van die omroepbijdragen niet valt te vermijden. Want daardoor zou het betreurenswaardige prijsverschil dat. bij de huidige regeling, schuilgaat achter schijnbare uniformiteit, nog verder worden ver ruimd. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. bekend vioolbou wer, 4. deel van de voet, 7. enkele, 9. firmant, 11. eekhoorn (gew.), 13. ro meins keizer, 15. vreemde munt, 16. onderricht, 17. loot, 18. grondsoort, 20. plaats op Ameland, 22. kliek, 24. ver harde huid, 25. peuter, 28. plaats in Drente, 29. schoenvorm, 30. nobele, Verticaal: 1. plaats in Frankrijk, 2. kleverige stof, 3. zijtak Donau, 4. ik (Lat), 5. edelgas, 6. haven in Portugal, 8. vernuftig, 9. heidemeertje, 10. ach ting, 12. peulvrucht 14. deugniet, 18. soort edelgesteente, 19. wiel, 20. bui tendijks land, 21. rolgordijn, 23. flink, 24. zwemvogel, 26, Europeaan, 27. ho ningdrank. Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. fanaticus. 8. ka, 9. eloge, 10. A.P. 12. ego, 13. els, 15. nep, 17. eel, 19. aar. 21. geep. 23. Anna, 24. oJ. 25. or gel. 26. o.d. 27. eden, 29 mode, 31. ren, 32. um, 34. oer, 35. ked, 37. eer, 39. e.k. 41. netel, 43. in, 44. magnifiek. Vert.: 1. fa, 2. neg. 3. aloë, 4. To, 5. Igel, 6. cel, 7. sa, 8 kangoeroe, 11. para deren. 12. Epe, 14. San, 16. Eelde, 18. elger, 20. anode, 22. pon, 23. alm, 28. enk, 30. oor, 32. Uden, 33. neef, 36. eng. 38. Eli. 40. km. 42. TL 43. ik. UPPSALA (Reuter) De premier van Zweden, Olof Pal- me, heeft een beroep gedaan op de geïndustrialiseerde wereld tij dens de huidige dollarcrisis de arme landen niet te vergeten. Het feit dat de derde wereld wordt uitgesloten van de besprekingen over internationale monetaire moeilijkhe den in de rijke landen belooft weinig goeds voor de toekomst. Palme plaatste deze opmerkingen bij de opening van het symposion „een ont wikkelingsstrategie voor Afrika", dat is georganiseerd door de Dag Ham- merskjöld-Slichting en wordt bijge woond door regeringsfunctionarissen en economische deskundigen uit ne gen afrikaanse landen en Seandina- vië. Palme: „In de afgelopen weken .zijn besprekingen over valutamoeiMjkhe- den gevoerd. Velen vrezen terugkeer raar protectionisme of in het ergste geval een handelsoorlog tussen de rij ke landen. Waar znn r'.e arme landen bij dit overleg gebleven? De ontwik kelingslanden protesteren maar hun stem wordt nauwelijks gehoord. Zij worden in ernstige mate getroffen en lopen gevaar zelfs nog zwaarder te worden getroffen." SOUTHEND (AFP) De Britse premier Edward Heath, heeft bij een tocht met zijn zeiljacht „Morning Cloud" in de monding van de Theems twee jongelui opgepikt, wier kano was omgeslagen. dei ird Acht maal spreekt de Heiland een bepaalde groep mensen ^art en minstens zeven maal hebben de discipelen de wenkbrai verbaasd opgetrokken. Maar één keer hebben ze vast inslemn ld' geknikt. Dat was toen de Heer zei: Zalig zijn de vredes ti ters". Wie verlangt niet naar vrede? De tijd is voorbij waart oorlog geromantiseerd werd. Zijn demonische kracht is in al kilheid en hardheid openbaar geworden. Vrede is het loverwoord van onze tijd. Maar daarmee hebbei haar ook haar kracht ontnomen. We zijn nu bezig de vree romantiseren. Wat zijn er al niet een groot aantal theorieën opgeworpen bijvoorbeeld een einde te maken aan de vreselijke oorlog in nam. De een weet het nog beter dan de ander wat er moei beuren. Ze willen vredestichterszijn. maar ze beseffen niel het onmogelijk is om werkelijk vrede te stichten als buitensi ders. Hooguit kunnen ze de kemphanen uit elkaar halen, het einde van een oorlog betekent nog geen vrede. Vrede kal teen hij maken die betrokken is in de strijd. Vrede stichten kent jezelf verzoenen met de tegenpartij. Zonder verzoening geen vrede. Maar zonder God is er geen verzoening. Het niet slechts om twee mensen of naties) die tegenover el staan. Ze staan tegenover elkaar, omdat ze tegenover God si Echte vrede begint met knielen voor Gods troon. We lezen vandaag: Jesaja 26:16-21 Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Dr. Gerhard Bergmann, een van de leiders van de Kein anderes Evange- lium-beweging in West-Duits- land, heeft maandagmorgen op het Europees Congres voor Evan gelisatie in het RAI-congrescen- trum de betekenis van de filo soof Ernst Bloch erkend voor het opleven van veelzijdige activiteit ter verandering van de samen leving, maar het „ongelimiteei- de optimisme" erin gelaakt. De roep om tot actie over te gaan achtte Bergmann volkomen evange lisch evenals de roep om vrijheid. Tegen onrecht De rebellie van de jongeren, spe ciaal tegen maatschappelijk onrecht moeten we actief ondersteunen, zei hij. „Maar dit goede element in de huidige constellatie te gaan verbinden met een totaal mistekend beeld van de mens is niet alleen betreurens waardig en kostbaar, maar zelfs de sastreus", zei hij. „De mens is namelijk niet vrij meer als hij zichzelf van God los breekt, hij komt dan in het duister en wordt volkomen beheerst door zijn imtineten". aldus dr. Bergmann. Zondebok „In het Derde Rijk werd de zonde niet alleen ontkend maar zelfs afge schoven op een zondebok, de jood. Vandaag is de zondebok voor veel mensen het establishment, de burger- EIJGELSHOVEN Een jongeman heeft gistermorgen bij een overval op de Eoerenleenbank in Eij gelshoven (Limburg) ongeveer 8000 gulden buit gemaakt. Hij bedreigde de kassier met een op een pistool lijkend wapen. Op het moment van de overval wa ren de kassier, twee bedienden en een klant aanwezig. Zij konden de politie slechts een vaag signalement van de dader geven. OTTAWA (Reuter) De Ameri kaanse president Nixon zal in de len te van 1972, vermoedelijk de tijd waarin hij zijn reis naar Peking zal maken, ook een bezoek brengen aan Canada. Dit heeft de Canadese pre mier Trudeau bekendgemaakt lijke samenleving. De blaam wordt gelegd op structuren,* sociaal bepaalde omstandigheden, op het materialisme. We moeten daar wel goed en eer lijk naar luisteren en deze aanklach ten niet langs ons heen laten gaan. Vele dingen staan er slecht voor. Het is waar, de mens wordt op grote schaal gemanipuleerd, hij wordt ge degradeerd tot een voorwerp en wordt aldus beroofd van zijn waar digheid. Maar daarmee is men niet tot het hart van de zaak doorgedron gen. Schaduw van zonde Dit alles wordt overschaduwd door de gigantische schaduw van de zonde. De mens is een rebel tegen God en dat is de bron van alle calamiteiten. De bijzondere betekenis van het evangelie voor vandaag is, dat het niet volstaat met de schuld te leggen bij omstandigheden, groepen en klas sen, maar de onwelkome beschuldi ging onder ogen te zien: gij zijt die mens!" ROTTERDAM Op 1 seP1 zal het vijftig jaar geleden zi; met het werk van het Nederh leger des Heils een begin wer( maakt. Dit feest zal in Rotterdar vierd worden op maandagav» september in gebouw Atrium, Doormanstraat 143, aanvang 20 Deze bijzondere bijeenkomst onder leiding van commandan Favre. Medewerking wordt verl door het Haagse muziekkorps. N: ze dienst zal een kopje koffie w< aangeboden en bestaat de gelege het bestuur te feliciteren. Buiten de evangelisatie arbeid de de afdeling Rotterdam zich ii sief bezig met het Jeugdwerk iB Rotterdam. In de zaal, Jocobuss 28,zijn diverse clubs ondergebi Wanneer een opsomming moet worden voor de activiteit^ het Rotterdamse korps dan is de!aaSc volgt: k be Zondag bijeenkomst om 8.001 maandag 2.00 uur bejaarde^ dinsdagavond contactavond en repetitie, woensdag 1.30 uur kru club, 3.00 uur meisjesclub en 7.oln jongensclub, vrijdag 8.00 uur ir_ zondagmorgen 11,00. uur praatu*® w' met kinderen. Iedereen is altijd "vrai telijk welkom om aan de divers^e v< tiviteiten deel te nemen. 1 k}e: gebc 1. We dit ustht .001 voc len'ad n WASHINGTON (Reuter) Veel blanken in Zuid-Afrika jui chen in het geheim de pressie vah de wereldopinie op de apart heid in hun land toe. Dit schrijft Carl Rowan, directeur van de Amerikaanse voorlichtingsdienst, in een maandag verschenen num mer van „Reader's Digest". Volgens Rowan, die zelf neger is, beginnen veel blanken in Zuid-Afrika in te zien dat hun land een snelle so ciale verandering zal moeten onder gaan als enige waarborg voor een toe komstige vrede in hun land. Rowan, die enige maanden geleden Zuid-Afrika heeft bezocht, schrijft verder: „Het bekijken van het Zuid- Afrika van nu is het bekijken van een maatschappij in boeien, die beeft uit angst voor de vrijheid, een land dat in strijd met zijn geweten is." De Amerikaan en zijn vrouw waren onder de indruk gekomen van de angst van de blanken in Zuid-Afrika, van wie de meesten de rijkdom en de bij zondere voorrechten die zij nu genie ten willen behouden, maar „die be ginnen in te zien tegen welke vrese lijke prijs zij dit doen, zelfs gezien uit het oogpunt van hun eigen privileges". )ver Als enige hoop ziet Rowan d 6en blanken zich er nu van bewust 8 Eer den dat de methoden die zij gellevin ken om hun overheersing te men „ook tot hun eigen vernie kunnen leiden". Het was hem zijn reis door Zuid-Afrika steeds delijker geworden dat een op van de negerbevolking tijdens generatie niet meer te verwacht en misschien zelfs niet in de kon eeuw. Het is ook duidelijk, aldus R< dat zonder een intensieve druk v ld: CIDEI garet] M D wereld het rassenonrecht het lai blijven overheersen. NED. HERV. KERK Beroepbaar: H. Onstein, H. C rü Jonai Wiji Muld tarina Turi A Ki lifer penbr dertweg 486, Amsterdam-N. Aangenomen: naar Wilp: H. te Aardenburg. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepbaar: J. H. Karelse te wijk. br^, Aangenomen: naar Nijverdal™,, rlU§ senaa: van waal; r en c door, Joos Moerland te Dordrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Nijkerk, P. J. R rink te Strijen. door prof. dr. H. M. Kuitert Bij Wever in Franeker verscheen een tweede, geheel herziene en uitgebreide druk van „Wording van mens en wereld" van ds. Th. Delleman en dr. Pr. Wiepkema (een paperback van 240 pagina's; prijs 15.75). Met de eerste druk van dit boek was ds. Delleman, vroeger als gereformeerd studentenpredikant werkzaam te Groningen, indertijd een van de eersten die de gangbare uitleg van Genesis 1 tot 3 probeerden te doorbreken. Nu ligt deze nieuwe druk van het van boekje tot boek uitgegroeid geschrift op tafel, en dat feit verdient een vermelding. Allereerst om de korte voorgeschiedenis van de onrust rondom de uitleg van de eerste hoofdstukken van Genesis. Het boek opent ermee. Terecht. Ik denk dat veel gereformeerde kerkmensen hun pu bliek overschatten. De zg. Genesis-kwestie brengt minder mensen in beroering dan men denkt, laat staan dat iedereen zou weten, wat Assen (1926) is en wat Amsterdam (1967) of Sneek (1970) en op welke manier de onderhavige kwestie tot een syno dale kwestie in de gereformeerde kerken is ge worden. Ook verder biedt het boek een massa informatie, vooral in de eerste beide delen opgetast. Ds. Delle man heeft in deel I het bijbels-theologisch mate riaal voor zijn rekening genomen, terwijl dr. Wiep kema in kort bestek in deel II informeert over de stand van zaken vanuit het natuurwetenschappelijk onderzoek gezien. Dat wil dus zeggen: in het tweede deel kan de lezer binnen de kortste keren (het gaat om krap 30 blz.) zijn kennis verrijken met wat tegenwoordig als basisgegevens omtrent de wording van mens en wereld wordt aangenomen. Over dit tweede deel past mij geen oordeel. Het is overzichtelijk en voorzover ik kan zien betrouw baar als overzicht over de stand van zaken. Wat het bijbels-theologische deel van ds. Delleman betreft: het biedt een geweldige hoeveelheid exe getisch materiaal, eerder te veel dan te weinig. Wie niet op de hoogte is met allerlei nieuwere uitleg van Genesis 1 tot 3 zal in het bijbels-theo logisch deel geweldig veel vinden dat hem op het goede spoor kan helpen. Dat is trouwens een oor deel dat op heel het boek toegepast kan worden. In grote trekken kan ik mij vinden in ds. Delle- mans betoog. De term 'leerver'naal' (door hem verschillende malen n.a.v. Genesis gebruikt) klinkt mij niet onbekend in de oren. Van de passage over de deelname van de mens aan Gods Scheppings werk (36) geldt hetzelfde en wat ds. Delleman over de schriftbeschouwing opmerkt (54 e.v.) lijkt mij zeer goed. Desondanks doet het boek wellicht val van de grote hoeveelheid die ds. Delleman wil hier en daar wat rommelig aan. is de pred Saru auteur wel eens wat erg snel met zijn con< en doet de keuze uit de literatuur wel een willekeurig aan. Het register klopt bovendiei zoals men van registers toch mag verwachten daarom worden ze gemaakt). Het boek kan deze kritiek intussen best h< Clugt, het is daarvoor voldoende 'waardevast'. Zeli Rooij theologische onwaarschijnlijkheid bij ds. Del agems (zonder enig bewijs licht hij uit het gehee tERLE dit z.i. verkondigende bijbelgedeelte één hist -0 element, nl. de zondeval) functioneert in het ;etl voortreffelijk. Ik heb nl. nog niet deel III gen iam, dat overigens kort een discussie weergeeft ds. Delleman als theoloog en dr. Wiepkem bioloog. In deze discussie kan men allereerst \ya vanuit welke dogmatische bezorgdheid ds. Del vrom tot deze stelling is gekomen (zeker niet uit ex; j f sche motieven) en vervolgens op welke g' C M (en m.i. onweerlegbaar) deze bezorgdheid ontz man. en de voorstelling van zaken die eraan ten grni w ligt (staat der rechtheid als historisch' vroeger) als onhoudbaar aanwijst. Dit derde deel is trouwens op meer blad héél goed uitgevallen. Het boek wens ik veel in handen. De auteurs zijn dunkt mij, van void goede naam en faam om zich er als lezer ai te vertrouwen, int 'lug S Ros na, d den B d v 1 Esth van c •eas J farque in Ak Seb en J ite, d aat; C ny, z en h der er Pet eldey :huw Daas; G Po IJNSB Wonii id 6 s zlttin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2