GRAHAM ONDER INDRUK
VAN JESUS-REVOLUTION
GODSDIENSTIGHEID
IN RUSLAND GROEIT
Koningin en
zondag ter kerkt
Dubbele moraal in kerk
Evangelisatiecongres in Amsterdam
DALE CARNEGIE
COMMENTAREN
Zieke pers
V ietnamisering
BEROEPINGSWERK
Franse priesters
vrezen Nederland
Een woord voor vandaag
I
Puzzelhoe
UIT DE
KERKBLADEN
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM „De Jesus-Revolution is de grootste opwekkingsbeweging in de hele geschiedenis van Amerika. Duizenden
jongeren, innerlijk leeggeworden van drugs en de sex worden de kerken binnengeveegd door de Heilige Geest". Dat zei de Ameri
kaanse evangelist dr. Billy Graham donderdagmorgen in Ara ster dam
Hij is voor een paar dagen naar Nederland komen overvliegen om de openingsrede te houden op het „Europese congres over
evangelisatie" dat zaterdag in het RAI Congrescentrum gaat beginnen.
Hij is de enige niet-Europeaan die er het woord zal voe
ren, maar wel zeer verwant aan de Europese Evangelische
Alliantie, die voor het congres tekent. Het zijn mensen uit
verscheidene Europese kerken die in een soort parallel
schakeling staan met de zgn. „evangelicals" uit verscheide
ne Amerikaanse kerken en er intensieve contacten mee
onderhouden.
Alle dingen die in het Amerikaans geestesdomein plaats
grijpen komen via deze kring Europa binnen, logistiek, po
tentieel en financieel ondersteund uit Amerika. Zo ook dit
regionale congres over evangelisatie, dat er één uit een
reeks is die alle zijn voortgekomen uit 't in 1966 gehouden
wereldcongres in Berlijn (georganiseerd door het Ameri
kaanse weekblad Christianity Today, één van de bladen
van het concern dat Grahams campagnes organiseert, maar
ook die van andere evangelisten, zoals de begaafde zwarte
prediker Tom Skinner.
Het is niet in het minst Skinner geweest, die de laatste
regionale conferentie van deze evangelicals in Minneapolis
niet alleen oriënteerde op het winnen van zielen maar enk
op de maatschappelijke betekenis daarvan. Een van de doel
einden van dit congres is dan ook geformuleerd als „erken
ning van de sociale implicaties van het evangelie". Het
staat er als derde doel bij; de eerste twee luiden achter
eenvolgens: „een nieuwe bevestiging van het feit, dat het
evangelie van Jezus Christus nog altijd de kracht Gods tot
behoud is", en: „individuele christenen bewust te maken
van hun persoonlijke verantwoordelijkheid voor de evan
gelieverkondiging".
Voorts zal men op het congres wegen zoeken voor doel
treffende samenwerking in de evangelisatie en „voor liet
overbrengen van de eeuwige boodschap in de eigentijdse
samenleving." Er komen ongeveer elfhonderd deelnemers
uit 35 landen van Europa en het Nabije Oosten. De Ne
derlandse sprekers zijn de heren J. J. van Capelleveen
(over de verkondiging via de plaatselijke kerk) en prof. dr.
H. R. Rokmaaker (over „Jeugd in opstand").
BILLY GRAHAM
Geladen zinnen
Graham zelf, de enige spreker op de
lijst, wiens hobbies erbij vermeld
staan: zwemmen en golf, antwoordde
op de hem in 'n persconfertntie gestel
de vragen met geladen zinnen die ech
ter niet altijd rechtstreeks in verband
konden worden gebracht met de vra
gen waarvan men het gevoel kreeg
dat het voorschotjes waren uit zijn
toespraak van komende zondagmiddag.
Een bescheiden, bijna verlegen man
bij het koffiedrinken van wie men
nauwelijks kan vermoeden dat hij
achter de microfoon de gedaante aan
neemt van wat volgens de beste Ame
rikaanse tradities een „preektijger"
wordt genoemd.
Opvallend tijdens de persconferen
tie werd opnieuw zijn inclusieve op
stelling in de kerken: „Het Vaticaan
heeft een boek over mij geschreven
waarin het mijn werk verdedigt. Ik
wist niet eens dat het bestond. Ik
MOSKOU Het orgaan van het
centraal comité van dc communisti
sche partij in Rusland, de „Sovjet
Skaja Rossija" heeft in zijn jongste
nummer de atheïstische propagandis
ten opgeroepen „iedere gelovige in
Rusland apart te bepraten". Volgens
het blad heeft de oude manier om de
godsdienst te bestrijden geen succes
gehad.
Verschillende kranten in Rusland
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. .1 Brinkman
J van Hofwegen.
hebben de afgelopen tijd soortgelijke
artikelen geschreven. Iedere keer
wordt met nadruk gesproken over het
bestrijden van de godsdienst onder de
burgers.
Het officiële orgaan van de atheïs
tenbeweging Nauka i Religija (We
tenschap en godsdienst) wijst op „het
steeds groter wordende gevaar van de
godsdienstigheid en van de greep van
de godsdienst op de jeugd". Het blad
waarschuwt hierbij voor de „oude
Russische kerkliederen".
Het blad Trud constateert dat in
Centraal-Azië „de negatieve invloed
van de islam" steeds toeneemt. Als
reden hiervoor geeft de krant op dat
de Russische atheïstische propagan
disten geen discussie met de islam
aan kunnen gaan omdat ze zo goed
als geen begrip helAien voor de ko
ran terwijl de islamitische godsdienst
leraren de leer van Marx en Lenin
grondig bestudeerd hebben. Een
tweede reden is volgens Trud dat de
jongeren steeds meer teruggrijpen op
dc godsdienst van hun ouders. Trud
besluit dat „de leemten in onze sa
menleving worden uitgebuit door de
priesters van de verschillende gods
diensten".
De redactie van Het Vrije Volk is er beducht
voor, dat haar krant, nu ze van eigenaar verandert,
op den duur schade zal lijden aan haar ziel. Dit
kan niet verrassend klinken voor wie gelezen heeft,
dat Het Vrije Volk voor de helft eigendom wordt
van een concern dat in ideëel opzicht ongeveer
evenveel verwantschap met dit dagblad van
socialistischen huize vertoont als een papenvreter
met een misdienaar.
Nu past het zeker een journalist niet. zich vrolijk
te maken over deze wonderlijke dagbladunie. Van
de financieel-economische nooddruft die er de ver
klaring voor vormt, heeft immers Het Vrije Volk
niet de monopolie. De meeste Nederlandse kranten
worden erdoor gekweld.
Onder zulke omstandigheden kunnen voor
nemens om bij perscombinaties of -concentraties
het karakter van de betrokken (krant (en) te hand
haven, nog welgemeend zijn. Maar als geldgebrek
de honorering van nobele bedoelingen belemmert,
veranderen ze al spoedig in vrome wensen. En
President Nixon hinkt in zijn Vietnam-beleid
duidelijk op twee gedachten. Op het slagveld
beperkt hij de rol van de Amerikaanse troepen.
Hij noemt dit vietnamisering. Maar in de Zuid-
vietnamese politiek is Amerika's invloed hem
kennelijk niet groot genoeg, getuige de verwoede,
maar vergeefse pogingen van zijn ambassadeur om
in elk geval meer dan één kandidaat te laten
aantreden voor de komende presidentsverkiezingen.
Deze combinatie van militaire vietnamisering en
politieke amerikanisering is weinig geschikt om
geldgebrek is een zeer vertrouwd verschijnsel in
de wereld van de Nederlandse kranten, waarvan
60 tot 70 procent met verlies werkt.
Dit cijfer illustreert, dat de financiering van de
Nederlandse dagbladpers structurele ge
breken vertoont, die het karakter, en zelfs het vege
lijf, van méér kranten dan alleen Het Vrije Volk
bedreigen. Als die gebreken niet worden verholpen,
bestaat er binnen afzienbare tijd zelfs geen mini
male verscheidenheid meer in onze krantenwereld,
en zeker niet in de sector van de opiniebladen. Om
dat gevaar althans tijdelijk te bezweren, heeft de
regering-De Jong de zieke dagbladpers aan een
noodverband van vijf miljoen gulden geholpen,
voldoende om de patiënt enige maanden voor
algehele instorting te behoeden, maar zeker niet
genoeg voor een redelijke mate van herstel. Het
is te hopen, dat de regering-Biesheuvel zeer
spoedig blijk geeft van haar bereidheid, een be
hoorlijke bijdrage te verstrekken ter bestrijding
van de eigenlijke ziektekosten.
een betrouwbare indruk te maken op Amerika's
tegenspelers bij de onderhandelingen die ten slotte
de Amerikaanse terugtocht uit Vietnam zullen
moeten bezegelen. Als het de Amerikaanse presi
dent met die onderhandelingen ernst is, zal hij
blijk moeten geven van het inzicht, dat vietnami
seren geen half werk kan zijn, dat tot het slagveld
beperkt blijft. Het zal zich ook moeten uitstrekken
tot de politiek in Saigon, zelfs al zou die daardoor
pen democratisch vernisje moeten missen.
komt het afgeladen vol te zitten en er
ontstaat een intense vreugde. Vanuit
een kerk in Californië werden er op
één zondagmorgen twaalfhonderd
jongeren gedoopt door onderdompe
ling in de Stille Oceaan. Het evange
lie is werkelijk tot alles bij machte."
Drugs
INTERMENSELIJKE
VERHOUDINGEN
SPREKEN
IN HET OPENBAAR
Een mondelinge cursus in spreekvaar
digheid, omgang met mensen,
enthousiasme, geheugentraining en
zelfvertrouwen.
Bezoek vrijblijvend onze contactavond.
DEN HAAG, restaurant „de Kroon",
Spul 10, 31 augustus, 1 en 3 september,
8 uur nm.
Sponsor: Aloser(j. Instituut.
Inlichtingen: Tel. 01018 87 71
Ook klassen te Amsterdam, Haariem,
Utrecht en Rotterdam.
kreeg het ineens van een bisschop in
Los Angeles".
En: „Een paar jaar geleden was ik
een van de sprekers op een consulta
tie van de wereldraad van kerken
over zending en evangelisatie. Ik was
trouwens ook aanwezig op de oprich
tingsvergadering van de wereldraad,
hier irf Amsterdam."
Het tweede wat opvalt is zijn blij
moedig vooruitlopen op tekenen van
een „opwekking" en zijn beschrijving
ervan in termen van een groot na
tuurgebeuren.
Onder indruk
Graham toonde zich diep onder de
indruk van de „Jesus-revolution" in
de Verenigde Staten en zei met onge
kunstelde ootmoed: „Ik heb er hele
maal j^en rol in gesDeeld"... Hij
noemt *et verschijnsel wh het „Je-
zus-volkje" een werkelijke én op
rechte beweging. „Vele kerken doen
alles om zich er zoveel mogelijk aan
aan te passen. Zij slopen de banken
eruit en laten de jongeren en masse
binnenkomen, gekleed zoals ze willen,
met de muziek die ze willen, en dan
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Westzaan - Assendelft
(mede ten dienste van de geref. wijk-
gemeente Assendelft): J. van Zwieten,
kand. te Amsterdam; te Rheden: J.
Noordmans te Tjamsweer.
GEREF KERKEN
Bedankt: voor Heerde: J. van Dalen
te Rotterdam-Overschie.
GEREF. KERKEN (VRIJG
Aangenomen: naar Bunschoten-Spa
kenburg: S. S Cnossen te Alkmaar -
Broek op Langendijk, die bedankte
voor Bedum. Deventer en Hoogkerk.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Boskoop: A. Vergunst te
Rotterdam-C.; te Middelharnis: C
Wisse te Elspeet.
„Kan ook een homofiel erdoor ver
anderd worden?" vroeg uit het ge
hoor de Nederlandse evangelist Bert
Hoekendijk.
,,Ik heb het zien gebeuren", ant
woordt Graham, maar hij schakelt
daarna wel snel over op de drugs. „Ik
heb aan de universiteit van Berkeley
twee en half uur zitten praten met de
beste deskundige die we op het ge
bied van drugs in Amerika hebben.
En die zegt: er bestaat geen middel
tegen de drug-verslaving, het énige is
een religieuze ervaring."
„Maar", zo luidt een volgende
vraag, „gaat die opwekking waar u
het over heeft ook gepaard met een
maatschappelijke bewustwording?"
„Oh, zeker", zegt Graham," en dan
niet op de manier van die geradicali
seerde jongeren die zich beperken tot
het stemmen over clausules in air
conditioned zaaltjes, maar ze gaan
echt iets doen, ze pakken iets aan om
hun naasten in nood te helpen."
„Zou het niet goed ,zijn, na al het
eenrichtingsverkeer van de zending
uit het Westen, om nu eens evange
listen uit Afrika, Azië en Latijns-
Amerika naar Europa en de V.S. te
laten overkomen?"
„Ik ken er verscheidene in Afrika
en Azië, vooral de Philippijnen die
eens een paar weken op dit continent
zouden moeten worden losgelaten",
luidt hét antwoord van Graham in
vaktaal. Maar zondag wordt hij eerst
zélf op dit Europese congres losgela
ten.
LYON Vijfhonderd priesters uit
de Franse bisdommen Lyon en Saint-
Etienne hebben een brief naar hun
bisschoppen gestuurd waarin ze
schrijven dat ze bang zijn dat dc Ne
derlandse progressieve katholieken
een te grote invloed zullen hebben op
de komende bisschoppensynode in
Rome. Ze vragen hun bisschoppen
„een mogelijk offensief van de pro
gressieven uit Amsterdam tegen te
gaan".
De priesters schrijven dat er op het
tweede Vaticaanse concilie weliswaar
een broedelijke verhouding is ont
staan tussen de bisschoppen en pries
ters, maar. zeggen de priesters, „dat
betekent niet dat dé autoriteit van de
hiërarchie omver geworpen moet
worden door welke obscure stroming
dan ook".
Waarschijnlijk doelen de Franse
priesters op de „Operatie synode", die
het verloop van de bisschoppensyno
de kritisch wil begeleiden. Aktiegroe-
pen over de hele wereld, waaronder
ook Franse, hebben zich bij deze be
weging aangesloten. Het initiatief tot
operatie synode is genomen in Leu
ven door de Belg Leon Haveau en de
Nederlander Joost Reuter. Het cen
trale bureau is in Rome. Operatie Sy
node is opgezet uit de overtuiging dat
de bisschoppensynode niet gemonopo
liseerd mag worden door het Vati
caan en een zaak is van de hele kerk.
Wie gaat er naar de hemel? Op deze vraag antwoorden
meeste mensen: Zij die goed geleefd hebben. De hemel is voor
goede, en de hel is voor de (erge) slechte mensen. Als de disc
len dit tegen hun Heiland gezegd zouden hebben, had Hij
Zijn hoofd geschud Want wie is er goed genoeg? Zelf zegt
Heer: „Gij zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volma
is". Wie op aarde durft zich met God te vergelijken? Niem
immers. Christus zegt: „Zalig die hongeren en dorsten naar
gerechtigheid". Niet: „Zalig zijn de rechtvaardigen", want:
is niemand rechtvaardig, ook niet één".
Christus durft de mens zalig te spreken: als hij hongert
dorst naar de gerechtigheid. Iemand die honger heeft, of dt
voelt zijn leegte, zijn gemis. U moet, zegt de Heiland uw lee
uw tekort aan gerechtigheid voelen. U moet beseffen dat u
goed genoeg bent om God te ontmoeten. En als u dat voelt
u zalig.
We lezen vandaag Jeremia 5:19-31.
DJAKARTA Zondagmorgen zal
het koninklijk paar in de Immanuel-
kerk op „Medan Merdeka Timoer" (het
vroegere Koningsplein-Oost in Welte
vreden) een godsdienstoefening bijwo
nen. In die dienst zal ivoorgaan prof. dr.
P. D. Latuihamallo, rector van de theo
logische hogeschool in Djakarta, af
komstig uit Ambon, en in de Verenigde
Staten gepromoveerd op een proef
schrift over Hendrik Kraemer.
De Immanuelkerk was tot 1948 de
hoofdkerk van de protestantse kerk in
Indonesië. Het gebouw is tussen 1835 en
1839 gebouwd (voor 192.000 guldendoor
de architect H. Horn.
Het interieur van de Immanuel
kerk in Weltevreden, een voorstad
je van Djakarta, waar koningin Ju
liana en prins Bernhard zondagmor
gen de dienst zullen bijwonen.
Het was de „centrale" kerk van\
testants Jndië". Hier gingen de i
neurs-generaal op officieel IcerkbA
hier preekten de nieuw-aangelA
Nederlandse predikanten voor zij
hun werk opnamen. De ronde Kfl
kerk met hoge trappen was
plaats waar de synodes werdei
opena.
In 1948 werd het gebouw overgf
gen aan de zelfstandig geworden
testantse kerk van westelijk-Indc\
de oude naam „Willemskerk" we
vervangen door „Immanuelkerk".
k" weri
kerk". ra
IN '1 NEDERLANDS
In de jaren na de overdracht vt
kerkgebouw werden er nog regelt'
diensten in het Nederlands gehoui l
de laatste in 1960 door dr. I. H
klaarde huidige rector van het n
drik Kraemer-instituut in Oegs f
De West-Irian kwestie maakte ee
de aan deze Nederlandse diensten, i
Tekenend ivoor de klimaatsuef
ring is overigens dat sinds enigf
deze diensten zijn hervat. Maar c.»
uitzonderingen in de regel is d< j
's zondags gevuld met de eigen ge]j
Dc Nederlandse- zending -
.steeds een aantal zendingsmedew
verbonden aan de theologische
school in Djakarta. Zij zullen ong'
feld ook zondagmorgen in de Z
huelkerk zijn, al was het alleen
om de meer dan 150 Nederlandse^
dingsarbeiders te vertegenwooi
die thans als predikanten, doei
artsen, verpleegsters, landbouwl|
gen, vormingsleiders, enz. door c
vormde, gereformeerde en anderi
derlandse zendingsorganen ter bel
king zijn gesteld aan de kerken i
donesie.
Torres vertrok nafc,
ballingsoord Lim
LA PAZ (Reuter) De zondag
gezette Boliviaanse president
José Torres, heeft gisteren de
ruaanse ambassade verlaten en I
trok later per vliegtuig naar zijn f
lingsoord Lima.
De studenten m La Paz en Col
bamba zijn gisteren in stakingL
gaan om te protestéren tegenr
nieuwe regiem van de rechtsgeoj
teerde president Banzer.
In het confessionele HER
VORMD WEEKBLAD (dat nog
een bijdrage bevat van de Slie-
drechtse emeritus-predikant dr.
P. G. Verweijs, die de vorige
week overleed) schrijft eindre
dacteur ds. S. Kooistra over: In
tegratie en differentiatie. Hier
is het slot van zijn artikel:
„Kan er ook te veel differentiatie
in de Kerk zijn? In de Hervormde
Kerk, waar praktisch nog leervrij-
heid heerst, ook al is dit kérkorde-
lijk niet geoorloofd, zullen wij op
grond van onze historische erfenis
van de vorige eeuw nog wel een tijd
met het probleem integratie en dif
ferentiatie blijven zitten. Naar mijn
mening maken zich daarbij velen
ook nog schuldig aan een dubbele
moraal. Bepaalde predikanten en
kerkeraden stellen zich afwerend op
tegenover een minderheidsgroep in
hun gemeente met beroep op de in
tegratie van de ene Gemeente. Maar
wanneer dezelfde modaliteit van die
predikanten en kerkeraden elders
een minderheid is, dan vragen zij
ruimte met beroep op de differentia
tie, de verscheidenheid binnen de
éne Gemeente van Christus. Ik wil
hen hierover niet eens direct al te
hard aanvallen, al heb ik wel een
grote hekel aan een dubbele moraal
vooral op zedelijk gebied. Maar ik
ben mij bewust, dat wij kerkelijk in
een enorme impasse zitten, omdat
wij niet gelijk denken over de
Waarheidsvraag. Wie rotsvast over
tuigd is, dat de Bijbelse Boodschap
de Waarheid is, kan moeilijk een
prediking verdragen in strijd met
deze Waarheid. Een andere vraag is,
of de éne waarheid ook op verschil
lende wijze vertolkt kan worden.
Men zou er voor kunnen pleiten, dat
de verschillende modaliteiten als
verschillende vertolkingen van de
éne Waarheid in de Kerk
geïntegreerd worden. Maar dan
moeten de modaliteiten elkaar toch
eerst inzake de Waarheidsvraag ge
vonden hebben. Er mag geen ondui
delijkheid in de Kerk blijven be
staan over de Boodschap, welke in
de gehele Kerk gepredikt moet wor
den".
Part-time
In Het Orgaan van de bond van
Nederlandse predikanten vraagt de
Leidse prof. dr. A. J. Rasker, of het
niet mogelijk is, een part-time pre
dikantschap officieel in te stellen.
Prof. Rasker vat zelf zijn betoog al
dus samen:
„In lang vervlogen jaren om
precies te zijn tot 1922 heerste er
in onze kerk een vrij grote willekeur
wat de financiële positie van de pre
dikanten betrof.
Die situatie is nu terecht door zeer
zorgvuldige regelingen overwonnen.
Ik pleit ervoor, dat de kerk die wil
lekeur ook overwint door een even
zorgvuldige regeling voor part-time
predikanten, een categorie waarvan
men kan verwachten dat ze in de
toekomst vaker zal voorkomen.
Nog anders gezegd: ik pleit ervoor
dat er ook half-time predikants
plaatsen kunnen worden gesticht.
Dat is immers een normale wijze
waarop de kerk rechtsposities van
haar dienaren veilig stelt, in het be
lang van de kerk en de gemeente
beide.
Er kan ook nog gedacht worden
aan de situatie in buitengewone
wijkgemeenten, waar volgens over
gangsbepaling 235 en 235c uitslui
tend gedacht schijnt te worden aan
een full-time voorziening
Wat de financiën betreft lijkt het
mij niet onmogelijk, dat t.a.v.
dienstjaren, sociale voorzieningen en
pensioenaangelegenheden een rege
ling als hier bedoeld gemaakt wordt.
In de moderne overheidsdienst be
staat ook de regel dat part-timers in
de pensioenregeling vallen.
Er doen zich natuurlijk ook theo
logische vragen voor, n.l. of het
denkbaar is, dat men part-time een
geestelijke ambt vervult.
Het antwoord daarop moet zijn:
als men part-time ouderling kan
zijn, waarom dan niet part-time
predikant?
Ongetwijfeld is zo iemand vieren
twintig uur per dag ouderling of
predikant, maar er is geen enkel be
zwaar tegen dat het aantal werk
uren dat gevraagd wordt en de
daarvoor overeenkomstige honore
ring op een beperkt aantal wordt
vastgesteld".
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. vis, 4. familielid,
rund, 7. rekening, 9. oorlogsgod, 1
dwaas, 12. vruchtenat, 14. EurcISv-'
peaan, 16. scheik. element, 18. mei:aas
jesnaam, 19. muzieknoot, 20. berg*™
plaats, 21. slede, 22. afnemend geti
23. Emeritus (afk), 25. pers. vooi
naanlw. 27. vod, 29. eikenschors. 3
vallei. 33. ongevuld, 35. foefje (Indf»
37. lidwoord (Fr.), 39. voormidda
(afk.Lat), 40. soort hamer.
Verticaal: 1. modegek. 2. rondhou
1. prul, 4. soort wijn, 6. teken. 7. vooi
Zetsel, 8. overblijfsel bij verbrandin
9. waterstand, 10. scheik. element. 1
koolstof dat medicinaal wordt ge
bruikt, 13. spil van een wiel, 15..op
standeling, 17. bergweide, 18. behoe
tig, 23. nobel, 24. lidwoord. 26. plaat
ln NU. 28. aardrijkskundige aandu
ding, 29. landbouwwerktuig,
volksnaam van de kauw, 32. reeds,
water in Utrecht, 36. voertuig, 38.
gemeen Kiesrecht (afk.).
Oplossing vorige puzzel
Hor: 1. stee, 4. aalt, 7. smaragd, 1
massa, 12. dadel, 14 sté, 15. Kea, l
enk, 18. Ens, 20. are, 21. ester, 22. int
24. arg. 26. mee, 27. arm, 29. eik. 31. or
gel. 33. ieder, 35. entente, 38. tent,
snek.
Vert: 1. soms. 2. Essen, 3. Ems.
aga. 5. adder, 6. talk, 8. aak. 9. Ada, 1
atelier, 13. energie, 16. enter, 19. sel
20. ara, 23. negen, 25. reden, 26. moo
27. alt, 28. min, 30. krik, 32. ent. 34. ets
loi
IJecti
te
br:
besi